Web Analytics Made Easy - Statcounter

با گذشت نزدیک به 13 سال از اجرای «پروژه بین‌المللی ترسیب کربن» که با مشارکت سازمان جنگل ها و مراتع کشور و برنامه عمران ملل متحد در خراسان جنوبی اجرایی شده بود، حالا دستاوردهای این پروژه از سوی سازمان ملل چنان موفق ارزیابی شده که نام ایران و پروژه ترسیب کربن سازمان جنگل ها و مراتع، در زمره 10 پروژه موفق دو قاره آسیا و اقیانوسیه و در کتاب سال پروژه‌های برتر سازمان ملل در سال 2017 به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مژگان جمشیدی

ایران آنلاین / این رخداد در حالی از سوی مدیرکل بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور در جمع خبرنگاران در استان یزد اعلام شد که این سازمان پیش از این و بعد از گذشت 10 سال از اجرای پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی که موفق شده بود بخش‌های وسیعی از مراتع تخریب شده شهرستان «سربیشه» را با مشارکت مردم احیا و گام بزرگی در کاهش انتشار کربن در جو زمین بردارد، الگوی ترسیب کربن را به عنوان یک الگوی موفق و برتر در 18 استان دیگر کشور ترویج و به اجرا گذاشت.

«ترسیب کربن» عنوان یک پروژه بین‌المللی است که با هدف احیای منابع طبیعی تخریب شده، جذب کربن موجود در جو توسط پوشش گیاهی و کاهش فقر در منطقه خراسان جنوبی از سال 1383 در محدوده‌ای به وسعت 225 هزار هکتار از شهرستان سربیشه خراسان جنوبی به اجرا گذاشته شد. مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها و مراتع کشور در گفت‌و‌گو با «ایران» در این باره می‌گوید: رویکرد پروژه در به اشتراک گذاشتن نقاظ ضعف و قوت با صاحبنظران حوزه منابع طبیعی و توسعه روستایی باعث شد تا در زمینه احیای مشارکتی منابع طبیعی و محیط زیست و نیز مسائل اجتماعی، اقتصادی روستاها دستاوردهای مهمی کسب کنیم. فرهاد سرداری افزود: رشد چشمگیر شاخص‌های آموزشی بهداشتی، افزایش درآمد سرانه و امید به زندگی در مدت 10 سال اجرای این پروژه 1.7 برابر بیشتر از مناطق خارج از محدوده پروژه بود و این مهر تأییدی بر موفقیت رویکرد و ساختار مدیریتی و اجرایی ترسیب کربن است. او افزود: از سوی دیگر ما موفق شدیم با مشارکت خود مردم، میزان جذب و رسوب کربن را تا 1.5 تن در هکتار در هر سال افزایش دهیم که این امر به کاهش فرسایش بادی در یکی از مهم ترین کانون‌های بیابانی کشور منجر شد. ضمن اینکه مشارکت مردم در این پروژه هزینه‌های احیای مراتع را نیز تا 50 درصد کاهش داد.

بر اساس گزارش ارزیابان بین‌المللی، درصد تاج پوشش گیاهی بیابان‌های سربیشه خراسان جنوبی، در سال شروع پروژه 12 درصد اندازه‌گیری شده بود اما این میزان در مدت کمتر از 8 سال به 34 درصد افزایش یافته که سهم بسزایی در جذب کربن اتمسفری و کاهش کربن جو و جلوگیری از فرسایش خاک داشته است. با اجرای این پروژه، مردمی که تا دیروز معیشت‌شان رابطه مستقیمی با منابع طبیعی تخریب شده پیرامون‌شان داشت تا حد زیادی به واسطه الگوی درست کشت و آبیاری، رونق کسب و کار و صنایع دستی، بهره‌مندی از انرژی‌های نو و دستیابی به امکانات آموزشی و بهداشتی و شغلی حالا هم موفق شدند منابع طبیعی‌شان را احیا کنند و هم کسب و کار و معیشت‌شان را ارتقا بخشند. دستاوردهای ترسیب کربن، اکنون نه فقط در 18 استان کشور که در بین برخی کشورهای منطقه و اروپا هم طرفدار پیدا کرده به طوری که تاکنون گروه های مختلفی از کشورهای هند، پاکستان، استرالیا، دانمارک، سودان، افغانستان و ترکیه به ایران آمدند تا با بهره‌گیری از الگوی بومی‌سازی شده در پروژه ترسیب کربن خراسان جنوبی، مناطق تخریب یافته‌شان را احیا کنند.

رابطه بهبود معیشت مردم و کاهش تخریب زمین
در همین حال معاون دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها به «ایران» می‌گوید: کنوانسیون بیابانزدایی، یک شعار اصلی دارد که می‌گوید فقر و تخریب سرزمین رابطه دو سویه دارند و ما در پروژه ترسیب کربن با بهبود وضعیت معیشت مردم، میزان تخریب سرزمین را هم کاهش دادیم تااهداف کنوانسیون را هم اجرایی کرده باشیم. امیرمسعود پویا فر افزود: استان یزد در دو شهرستان ابرکوه و خاتم یکی از سایت‌های جدید ما برای پروژه ترسیب کربن است که حالا بعد از گذشت سه سال از قطع حمایت‌های بین‌المللی و پایان موفق پروژه ترسیب کربن در خراسان جنوبی، سازمان جنگل ها با بودجه‌های ملی درصدد اجرایی کردن همین مدل در یزد و دیگر استان های کشور است و چون تمرکز ما بیشتر روی ظرفیت‌سازی اجتماعی و اقتصادی جوامع روستایی است نام پروژه را از ترسیب کربن به پروژه مدیریت مشارکتی منابع طبیعی و توسعه پایدار روستایی تغییر دادیم.

سه گام اصلی طرح
او افزود: پروژه سه گام اصلی دارد: تقویت یا ایجاد سرمایه اجتماعی، ایجاد سرمایه اقتصادی و تشکیل تعاونی توسعه در منطقه تا بتوانیم به سرمایه اجتماعی و اقتصادی شکل حقوقی بدهیم. در بسیاری از روستاها سرمایه اجتماعی وجود دارد و ما آن ساختار را حفظ  یا به شکل گروه های توسعه روستایی بازسازی می‌کنیم و سپس با سرمایه خود مردم صندوق خرد اعتباری تشکیل می‌دهیم که تمامی سازوکارش با خودشان است و ما فقط آموزش های لازم را برای تشکیل آن می‌دهیم. او افزود: مدلی که در این پروژه استفاده می‌کنیم مدل پنج سرمایه متشکل از سرمایه اجتماعی، اقتصادی، فیزیکی یا زیرساختی، زیست محیطی و انسانی است که در ایران بومی‌سازی شده و حتی ما یک سرمایه ششم هم که سرمایه نهادی است به آن اضافه کردیم. سرمایه ششم هم که خیلی مهم است برای ایجاد انسجام و هماهنگی بین نهادها است که ما متأسفانه در این زمینه در ایران نقص زیاد داریم چون گاهی دستگاه ها در تضاد با هم کار می‌کنند.
پویا فر افزود: تسهیلاتی که در قالب وام و از طریق صندوق توسعه روستا در پروژه می‌دهیم به هیچ وجه هبه نیست، اینکه پولی را بدهیم و پس نگیریم! همه در قالب وام است و با اینکه هیچ ضمانت و چکی هم دریافت نمی‌شود اما افراد خودشان را موظف می‌دانند که صددرصد وام را بازپرداخت کنند تا نفر بعدی هم بتواند وام بگیرد و این کار اصلی ماست که برای تقویت سرمایه اجتماعی و ایجاد فرهنگ مشارکتی در روستا انجام می دهیم. الان حدود 10 ارگان در بخش توسعه روستایی کار می‌کنند، از بنیاد علوی و مستضعفان گرفته تا بانک رسالت و سینا و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری و بهزیستی و... و همه اینها الان با ما تفاهمنامه  امضا کرده‌اند تا از مدل اجرا شده در پروژه ترسیب کربن برای توسعه روستایی استفاده کنند چون مشکل عمده آنها تا به امروز این بوده که مردم پولی را که برای مثلاً پروار‌بندی وام گرفتند صرف کار دیگری کردند و بعد هم بازپرداخت وام‌ها عموماً حداکثر 60 درصد بوده که شاید دلیل اصلی این امر غفلت از تقویت سرمایه اجتماعی و تشکیل سریع سرمایه اقتصادی بدون فرهنگ‌سازی بوده که حالا بسیاری از این نهادها دارند از مدل ترسیب کربن استفاده می‌کنند.

احیای مشارکتی منابع طبیعی در 170 هزار هکتار از بیابان‌های یزد
محمد رضا آخوندی، مدیرکل منابع طبیعی استان یزد نیز درباره اجرای پروژه ترسیب کربن در این استان گفت: معیشت مردم در ابرکوه عمدتاً وابسته به کشاورزی و دامداری بوده که تشدید خشکسالی در 15 سال اخیر و خشک شدن چاه ها و قنوات بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرده و باعث مهاجرت بسیاری از روستاییان به شهرها شد که هدف ما از سال 93 تاکنون در قالب این پروژه بهبود معیشت مردم و یکپارچه‌سازی اراضی و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها و در نهایت حفظ منابع طبیعی بوده است. در همین راستا 170 هزار هکتار از محدوده 12 روستا در شهرستان خاتم و ابرکوه زیر پوشش این پروژه رفته و با مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته توسط مشاوران مان متوجه شدیم می‌توانیم زعفران را جایگزین کشت قبلی روستاییان کنیم و با آموزش‌های لازم اکنون حدود پنج هکتار زعفران کاری در منطقه داریم که نتیجه آن خوب بوده و در خواست مردم برای گرفتن آموزش و توسعه کشت زعفران اکنون بالا رفته است. به گفته او توسعه کشت گیاهان دارویی، توسعه مرغداری ها، رونق هنرهای بومی و دستی و توسعه تنورهای گازی به جای هیزمی برای پخت نان معروف استان یزد موسوم به نان خشک سبوسدار با استقبال خوبی توسط روستاییان مواجه شده و بازار خوبی هم در سایر استان های مجاور پیدا کرده است ضمن اینکه میزان بوته کنی در این منطقه تا 80 درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرنگار «ایران»، زعفران کاری در روستای بداف در شهرستان ابرکوه که با بحران شدید آب مواجه است حالا بیش از 50 خانوار روستایی را که به شهرها مهاجرت کرده بودند به بازگشت تدریجی به روستا امیدوار کرده تا به جای مزارع و باغات نابود شده‌شان حالا با کشت زعفران معیشت‌شان را تأمین کنند./ روزنامه ایران 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۷۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲+۱ سهمیه قطعی ایران در اولین دوره لیگ نخبگان آسیا

سهمیه فوتبال کشورمان در اولین دوره لیگ نخبگان آسیا ۱+۲ خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، روز گذشته وبگاه فوتی رنکنیگز آخرین به‌روزرسانی رده‌بندی لیگ‌های فوتبال آسیا را اعلام کرد که مطابق این رده‌بندی ۱+۱، سهمیه ایران برای فصل ۲۰۲۶-۲۰۲۵ لیگ نخبگان (الیت) آسیا در نظر گرفته شده است.

البته سهمیه کشورمان برای اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۵-۲۰۲۴، ۱+۲ قطعی شده است و بر این اساس قهرمان لیگ برتر همراه با نایب‌قهرمان این مسابقات در صورت کسب مجوز حرفه‌ای، مستقیم در مرحله گروهی لیگ نخبگان حاضر می‌شوند و قهرمان جام حذفی نیز باید در پلی‌آف شرکت کند.

البته اگر قهرمان جام حذفی با رتبه‌های اول یا دوم لیگ برتر مشترک باشد یا مجوز حرفه‌ای دریافت نکند، تیم سوم لیگ برتر راهی پلی‌آف خواهد شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از این با ارسال نامه‌ای به فدراسیون‌های عضو، سهمیه هر کشور برای فصل ۲۵-۲۰۲۴ را مطابق رنکینگ سال ۲۰۲۲ اعلام کرده و بر همین اساس ایران که در رنکینگ آن سال با ۷۲ امتیاز، رتبه پنجم آسیا را در اختیار داشت، در اولین دوره لیگ الیت ۱+۲ سهمیه دارد.

قرار است مرحله اول پلی‌آف لیگ نخبگان (الیت) از سی‌ام جولای (نهم مرداد) برگزار شود. پلی‌آف دوم و سوم این تورنمنت نیز ششم و پانزدهم آگوست (شانزدهم مرداد و بیست‌وپنجم مرداد) انجام خواهد شد. مرحله گروهی نیز شانزدهم و هفدهم سپتامبر (بیست‌وششم و بیست‌وهفتم شهریور) آغاز خواهد شد. فرمت لیگ الیت نیز به این شکل است که ۱۲ باشگاه در شرق و ۱۲ باشگاه در غرب آسیا در یک گروه قرار می‌گیرند و هر تیم هشت بازی انجام خواهد داد. این مرحله در تاریخ نوزدهم فوریه ۲۰۲۵ (یکم اسفند) به پایان خواهد رسید. پس از آن چهار تیم برتر مناطق شرق و غرب راهی عربستان می‌شوند که سوم تا پنجم مارس (سیزدهم تا پانزدهم اسفند) آغاز خواهد شد.

با این وجود با توجه به نتایج اخیر نمایندگان کشورمان در لیگ قهرمانان، به‌طور قطع سهمیه ایران برای دو فصل بعد ۱+۱ خواهد بود و اگر تیم‌های ایرانی بتوانند عملکرد درخشانی در فصل ۲۵-۲۰۲۴ داشته باشند، امتیازهای کشورمان برای فصل ۲۰۲۷-۲۰۲۶ محاسبه خواهد شد و بار دیگر احتمال افزایش سهمیه وجود خواهد داشت.

منبع: فارس

کد خبر 748405

دیگر خبرها

  • جام باشگاه های فوتسال آسیا دوباره برگزار می شود
  • سهمیه قطعی ایران برای نخستین دوره لیگ نخبگان آسیا: ۱+۲
  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • ۲+۱ سهمیه قطعی ایران در اولین دوره لیگ نخبگان آسیا
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • فرانسه از فهرست ۱۰ اقتصاد برتر جهان حذف می‌شود
  • شویگو: آمریکا برای تسلط بر منطقه آسیا و اقیانوسیه تلاش می کند
  • بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خرد مردمی برای توسعه پیشران‌های اقتصادی کشور
  • انتقاد چین از تاثیرات منفی گسترش «آکوس» بر صلح و ثبات منطقه
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد