Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمارهای رسمی وزارت جهاد کشاورزی نشان می‌دهد ایران سالانه بیش از 850 هزار تن انواع گوشت قرمز، ده میلیون تن شیر تازه و 300 هزار تن کیوی تولید می‌کند. ایران امسال به 25 کشور جهان، کیوی صادر کرده و محصولات لبنی‌اش هم‌اکنون به کشورهای منطقه صادر می‌شود. بنابراین ایران نیازی به واردات این محصولات از خارج ندارد، اما گویا کشورهای اروپایی که پس از برجام از سرمایه‌گذاری در صنایع زیرساختی ایران خودداری کرده‌اند و بیشتر تمایل به صادرات کالاهای صنعتی به ایران داشته‌اند، این بار بازارهای خودکفای ایران در بخش کشاورزی را هدف قرار داده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نیازی به واردات کیوی نداریم

ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی به جام‌جم گفت: هم‌اکنون 11 هزار هکتار سطح زیر کشت کیوی در ایران است که برآورد کرده‌ایم چیزی معادل 300 هزار تن محصول به دست آوریم، این در حالی است که با توجه به میزان نیاز بازار داخلی کشور هیچ نیازی به واردات نداریم.

حسن‌پور افزود: براساس میزان تولید کیوی در ایران، کشورمان پس از نیوزیلند، استرالیا و ایتالیا جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده که همین جایگاه عاملی برای صادرات یکصد هزار تنی این محصول به دیگر نقاط جهان مثل ترکیه، عراق، امارات و حتی اتحادیه اروپا بوده است.

مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری تصریح کرد: کیفیت کیوی ایران با توجه به اختلاف درجه حرارت شب و روز در مراکز تولید و همچنین میزان زمان تابش خورشید به میوه آن‌قدر بالاست که حتی نیوزیلندی‌‌ها نیز به دنبال انعقاد قرارداد برای صادرات محصولات ایرانی به بازارهای هدفشان بوده‌اند.

وی به جام‌جم گفت: اگرچه کیوی مدت زیادی نیست که به سبد محصولات کشاورزی ایران افزوده شده است، اما تولیدکنندگان کشور در همین مدت بخوبی آموخته‌اند که چطور کیوی را تولید، بسته‌بندی، نگهداری و توزیع کنند، به همین دلیل از اوایل آبان تا اواخر اردیبهشت‌ هر سال می‌بینیم این محصول باکیفیت بسیار مناسب در بازار وجود دارد و پس از آن هم هیچ تقاضایی برای این میوه به‌دلیل محصولات جایگزین نداریم.

خیانت به دامداری ایران

حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران درباره بحث واردات شیرخام از اروپا به جام‌جم گفت: ایران سالانه نزدیک به ده میلیون تن تولید شیر خام دارد که نه‌تنها نیاز بازار را تأمین کرده بلکه زمینه صادرات محصولات لبنی را نیز فراهم کرده است.

نعمتی در ادامه افزود: سال گذشته به‌دلیل سیاست‌های غیراصولی در زمینه شیرخام مشکلات عمده‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد شد به صورتی که حجم قابل توجهی از شیر تازه تولید شده تبدیل به شیر خشک شد و در انبارها نگهداری می‌شود. به همین دلیل مسئولان برای جلوگیری از بروز چالش جدی در این صنعت، زمینه صادرات آن را فراهم کردند، بنابراین ایران نه‌تنها نیازی به واردات شیر خشک ندارد بلکه خود صادرکننده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران اظهار کرد: ایران مقدار قابل‌توجهی صادرات انواع محصولات لبنی به کشورهای همسایه و همچنین خود اروپا دارد از این رو نباید در اخبار این‌گونه مطرح شود که ما کمبودی درباره تأمین لبنیات داخلی داریم به این دلیل که فقط یک محصول کره در ایران وارداتی است و باقی مواد مورد نیاز کاملا داخلی تأمین می‌شود. نعمتی گفت: ایران امروز هیچ نیازی به واردات محصولات لبنی یا شیر خشک ندارد حال سؤال اینجاست که چرا در چنین شرایطی صحبت از واردات محصولات لبنی یا شیر خشک شده است؟

ایران نیازی به واردات گوشت از اروپا ندارد

علیرضا عزیزاللهی، مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور نیز با اشاره به تولید بیش از 850 هزار تن انواع گوشت قرمز در ایران به جام‌جم گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده و همچنین توانایی‌های موجود بیش از 90 درصد نیاز داخلی انواع گوشت قرمز با توانمندی داخلی تولید می‌شود بنابراین اگر صحبت از واردات شده است به نوعی نادیده گرفتن توانمندی داخلی بوده و این به زیان سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده خواهد بود.

عزیزاللهی در ادامه افزود: وابستگی 10درصدی بازار گوشت قرمز ایران به واردات بسادگی قابل تأمین است و اگر صحبت از واردات آب مجازی شده غیرکارشناسی بوده است و مسئولان باید در مقابل چنین مواردی که از سوی اروپاییان مطرح شده واکنش نشان دهند تا دیگر شاهد چنین پیشنهادهایی نباشیم.

این مقام صنفی به جام‌جم گفت: هیات‌های اروپایی در ایران به‌دنبال بازاریابی محصولاتشان هستند و هیچ توجهی به توانمندی تولید داخلی نداشته‌اند به صورتی که از همان ابتدای امضای برجام که اولین گروه اروپایی وارد ایران شد تا امروز همه هیات‌ها وقتی سر میز مذاکره می‌نشینند، دائم می‌پرسند شما چه محصولی از اروپا نیاز دارید که درباره آن صحبت کنیم.

مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور تاکید کرد: سهم بازار گوشت قرمز در ایران اکنون 53 درصد دام سنگین و 47 درصد دام سبک است در حالی که ذائقه مردم ایران بیشتر به سمت استفاده از گوشت قرمز دام سبک است به همین دلیل مسئولان وزارت جهادکشاورزی در حال برنامه‌ریزی برای افزایش تولید در بخش دام سبک هستند و نیازی هم به واردات دام سنگین نداریم.

عزیزاللهی اظهار کرد: برزیل و هندوستان در دام سنگین به عنوان بــازارهـــــــای شناخته‌‌شده‌ای هستند که محصولات اروپایی از نظر قیمتی قدرت رقابت با آنها ندارند بنابراین حتی اگر هم صحبت از واردات گوشت قرمز این منطقه بوده، صرفه اقتصادی آن مورد توجه قرار نگرفته مگر این‌که تسهیلات خاصی برای خریداران ایرانی از سوی اروپاییان ارائه شده باشد. وی با اشاره به سرمایه‌گذاری گسترده‌ای که در زمینه تولید انواع گوشت قرمز صورت گرفته است به جام‌جم گفت: گرچه ایران طی چند سال اخیر همواره بخش کوچکی از نیازش را با واردات تأمین کرده است اما نباید فراموش کنیم که این کار هیچ تضادی با توانمندی‌های کشورمان برای تأمین نیاز داخلی و حتی صادرات ندارد فقط باید زمینه افزایش تولید را با تأمین برخی نهاده‌ها فراهم کنیم.

دهان‌کجی به تولید داخل

سید رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران هم به نود اقتصادی گفت: هم اکنون ما در زمان و فصل پیک تولید کیوی هستیم بنابراین هیچ ارگان و نهادی هم به خود اجازه نمی‌دهد تا اقدام به واردات کیوی کند، زیرا واردات کیوی، به‌منزله دهان‌کجی کردن به تولیدکننده داخلی است، بنابراین ایران آماده است تا برای صادرات کیوی مذاکره داشته باشد نه واردات این محصول.

وی اظهار کرد: از اول سال تا خردادماه و پس از آن از مهرماه تا پایان سال کیوی به اندازه کافی در داخل کشور تولید می‌شود، در حقیقت تنها چهار ماه از سال است که کیوی در داخل کشور تولید نمی‌شود و دقیقا این چهار ماه از سال همان زمانی است که بازار از انواع میوه‌های متنوع تابستانی پر است، بنابراین به هیچ عنوان نیازی به واردات حتی یک کیلو کیوی از هیچ کشوری وجود ندارد و تاکنون نیز کیوی از دیگر کشورها وارد بازار ما نشده است.

شایعات علیه تولید

سیدحسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار درباره خبر واردات کیوی از اتحادیه اروپا به جام‌جم گفت: این شایعه است و احتمالا تولید داخلی را هدف گرفته است، به این دلیل که اکنون زمان برداشت کیوی در بازار است و تولیدکنندگان مشغول برنامه‌ریزی برای فروش محصولاتشان هستند.

مهاجران با اشاره به قیمت تمام‌شده واردات محصول اروپایی به ایران افزود: قیمت این محصول اگر قرار باشد از اروپا به ایران وارد شود بسیار بالاتر از تولید داخل است، آن هم در زمانی که کیوی درجه یک روی درخت کیلویی 1800 تومان فروخته می‌شود و در بازار خرده‌فروشی حدود 3000 تومان کیوی را قیمت زده‌اند. رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار تاکید کرد: اصولا اروپا تولید قابل‌توجهی از این محصول ندارد که به‌دنبال صادرات آن به ایران باشد، در حالی که کیفیت و حجم تولید ایران آنچنان است که خود به عنوان یکی از کشورهای صادرکننده عمده محصول کیوی در جهان مطرح شده است.

عماد عزتی

منبع: جام جم آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۷۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران

برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی از ایران دفاع کردنند و اظهار داشتند: این مکان لکه‌ای ننگ بر انسانیت است! - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، «میک والاس» نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا گفت: در تحریم‌ها علیه سوریه و ایران دست داشته‌اید، تحریم‌هایی که سالانه ده‌ها هزار نفر را می‌کشد، در حالی که کت و شلوار پوشیده‌اید با رای‌های خود مردم را محکوم به مرگ می‌کنید، برای توجیه اعمال خود آشکارا دروغ می‌گویید؛ کارهای شرورانه‌ای که برای شما ساده است.

«کلر دالی» نماینده ایرلند در اتحادیه اروپا نیز اظهار کرد: همه می‌دانند که اتحادیه اروپا در طول هفت ماه از مخرب‌ترین جنگ تاریخ، نتوانسته اسرائیل را محکوم و تحریم کند اما بلافاصله و به اتفاق آرا ایران را به دلیل انتقام‌جویی قاعده‌مند که حتی کسی را نکشته، محکوم و تحریم می‌کند.

 

.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اقبال بازارهای جهانی به محصولات دانش‌بنیان ایران
  • مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • نام و برند ایران باید در بازارهای جهانی بدرخشد
  • گفت و شنود/ به سه دلیل!
  • دست خالی غرب در برابر ایران | وقتی تیغ تحریم دیگر نمی‌بُرد!
  • ببینید | دفاع جانانه برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • دفاع برخی از نمایندگان اتحادیه اروپا از ایران
  • پارلمان اروپایی قواعد سلاح برای غیرنظامیان را تشدید کرد
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان