Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@02:04:10 GMT

ضرورت راه اندازی کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۸۳۳۹

ضرورت راه اندازی کشتارگاه صنعتی در جنوب کرمان

به گزارش ایرنا، در مجموع شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، قلعه گنج، منوجان، رودبار جنوب و فاریاب در جنوب استان کرمان تعداد 140 هزار راس گاو و گوساله، 20 هزار نفر شتر، 2 میلیون راس دام سبک و جمعا بیش از 2 میلیون و 200 هزار راس واحد دامی تنها سه کشتارگاه درجه سه وجود دارد .
این کشتارگاه ها نیز با مشکلات زیادی در حوزه های بهداشت، زیرساخت و نیروی انسانی مواجه هستند و بنا به گفته کارشناسان دامپزشکی هیچیک از کشتارگاه های موجود، شرایط یک کشتارگاه ایده آل را ندارند و همچنین میزان زیاد تقاضای گوشت در این مناطق، ضرورت ایجاد یک کشتارگاه صنعتی بهداشتی و مدرن را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی شک اگر مسئولان مربوط در دولت های نهم و دهم رسالت خود را به درستی در تقویت امنیت غذایی مردم انجام داده بودند امروز مردم جنوب کرمان و دولتمردان تدبیر و امید با این حجم از مشکلات مواجه نبودند.
پر واضح است که در دولت تدبیر و امید با پیگیری استاندار کرمان و معاونان وی اقدامات زیادی برای تقویت امنیت غذایی مردم انجام شده است که نمود آن اقدامات را در میزان کیفیت نان شاهد هستیم و امروز نیز به طور جدی بحث افزایش کیفیت کشتارگاه های جنوب استان کرمان همچون کشتارگاه های شمال، شرق و غرب استان در دستور کار قرار گرفته چرا که رزم حسینی استاندار کرمان چندی قبل در کارگروه سلامت و امنیت غذایی بر لزوم تمرکز و توجه بیشتر به حوزه سلامت و امنیت غذایی جنوب استان کرمان تاکید کرد و گفت: معاونت عمرانی استانداری کرمان با همکاری شهرداری های جنوب باید طی سه ماه آینده وضعیت کشتارگاه های جنوب استان را بهبود بخشد.
برای درک بهتر از وضعیت امروز کشتارگاه های جنوب استان کرمان به سراغ برخی از مسئولان مرتبط با موضوع، رفتیم تا ببینیم شهرستان های جنوبی استان کرمان تا بهبود وضعیت کشتارگاه های خود چه مسیری را باید طی کنند و امروز در چه وضعیتی قرار دارند.
مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: سالانه بخش زیادی از گوشت مورد نیاز استان کرمان توسط دامداران شهرستان های جنوبی کرمان تامین می شود و در این زمینه سال گذشته 11 هزار راس دام سنگین و 800 نفر شتر به کشتارگاه کرمان ارسال شد و این نشان از ظرفیت بالای جنوب در زمینه تامین گوشت است.
علی احمدی افزود: در حال حاضر سه کشتارگاه جیرفت، عنبرآباد و کهنوج در جنوب کرمان فعالیت می کنند و چهار شهرستان این منطقه شامل شهرستان های فاریاب، منوجان، رودبار جنوب و قلعه گنج فاقد هر گونه کشتارگاهی هستند.
وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان با شهرداری های این شهرستان ها در زمینه ایجاد و راه اندازی کشتارگاه رایزنی کرده ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.
وی با بیان اینکه متولی ایجاد کشتارگاه ها در شهرستان ها شهرداری و بخش خصوصی است اظهار کرد: با وجود رایزنی های زیاد توسط این اداره کل حتی یک ماشین سردخانه دار هم برای حمل گوشت در این شهرستان ها فراهم نشده است.
وی با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان مسئول نظارت بهداشتی بر کشتارگاه ها است خاطرنشان کرد: این اداره کل تمامی تلاش خود را انجام داده است تا شاهد ارتقاء کیفیت بهداشت کشتارگاه ها و زمینه ایجاد کشتارگاه های جدید فراهم شود.
مدیرکل دامپزشکی جنوب استان کرمان گفت در حال حاضر: یک دکتر دامپزشک در کشتارگاه جیرفت و 2 کارشناس گوشت در کشتارگاه های عنبرآباد و کهنوج مشغول فعالیت هستند و تا پایان سال جاری این دو شهرستان هم به دامپزشک مجهز می شوند تا شاهد نظارت تخصصی بر کشتار دام در کشتارگاه ها باشیم.
وی تصریح کرد: نداشتن لیبل (برچسب) لیزری، سردخانه انجماد برای جلوگیری از بیماری تب کریمه کنگو، سیستم فاضلاب و فرسوده بودن ساختمان ها از مشکلات کشتارگاه های این منطقه است که پیگیر رفع این مشکلات هستیم.
وی به سخنان استاندار کرمان در زمینه رسیدگی به مشکلات کشتارگاه های جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: با توجه به وظیفه نظارتی اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان، برای رفع مشکلات کشتارگاه ها به کمک و حمایت ویژه بخش خصوصی و شهرداری ها نیاز داریم.
فرماندار کهنوج نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برای تکمیل سایت کشتارگاه این شهرستان 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
ابوذر عطا پور افزود: مساحت سایت کشتارگاه کهنوج 50 هکتار است که برای راه اندازی یک کشتارگاه مدرن با استانداردهای لازم به 30 میلیارد ریال اعتبار نیاز است و با این میزان اعتبار می توانیم هزینه های احداث ساختمان جدید، دستگاه لیبل، سردخانه، کامیون سردخانه دار، ایجاد سیستم فاضلاب و حصار کشی محوطه را پرداخت نماییم.
وی خاطرنشان کرد: ساختمان کشتارگاه کهنوج سال 1375 با زیربنای 2 هزار متر مربع احداث شده است که هم اکنون فرسوده است.
فرماندار کهنوج با بیان اینکه شهرستان کهنوج پیشانی پنج شهرستان جنوبی استان کرمان است، گفت: این شهرستان، شهرستان های فاریاب، رودبار جنوب، قلعه گنج و منوجان را پوشش می دهد لذا در این منطقه به یک کشتارگاه صنعتی مجهز نیازمندیم.
وی همچنین با بیان اینکه کشتارگاه کهنوج اتاق پیش سرد برای نگهداری گوشت به مدت 24 ساعت را ندارد، اظهار کرد: به گفته کارشناسان، گوشت قرمز قبل از توزیع در شبکه مصرف به منظور ممانعت از انتشاربرخی بیماری ها همانند تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید 24 ساعت درسردخانه نگاهداری شود لذا این مورد یکی از نیازهای اساسی این کشتارگاه به شمار می رود.
شهردار کهنوج هم گفت: هم اکنون در کشتارگاه کهنوج سه نفر شامل، یک نفر نیروی شهرداری، کارشناس دامپزشکی و یک روحانی فعالیت می کنند.
محمد منصفی افزود: دستگاه لیبل، سردخانه، کامیون سردخانه دار حمل لاشه، احداث ساختمان جدید کشتارگاه و حصارکشی محوطه و بازسازی چاه کشتارگاه از نیازهای کشتارگاه این منطقه بوده چرا که کامیون حمل لاشه در شهرستان جیرفت فاقد سردخانه است لذا این مورد یکی از نیازهای اساسی شهرستان کهنوج است که امیدواریم با تخصیص بودجه از استان برطرف شود.
وی اظهار کرد: در حال حاضر کشتار دام در شهرستان کهنوج از تولید به مصرف است چون وسایل و تجهیزات نگهداری گوشت وجود ندارد و در این زمینه به شدت نیازمند توجه مسئولان استان هستیم.
فرماندار قلعه گنج نیز به ایرنا گفت: در حال حاضر احداث و راه اندازی کشتارگاه این شهرستان با همکاری شهرداری قلعه گنج و بخش خصوصی در حال پیگیری است.
وحدت عیدی با بیان اینکه هم اکنون کشتار دام های شهرستان قلعه گنج از طریق شهرستان کهنوج انجام می شود افزود: 250 هزار راس دام سبک، سنگین و شتر در این شهرستان وجود دارد.
هم اینک جنوب استان کرمان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت تنها سه کشتارگاه سطح پایین دارد و تاکید مدیریت ارشد دولت در کرمان بر بهبود وضعیت این کشتارگاه ها، وظیفه مسئولان مربوط در این منطقه را بیش از پیش سنگین کرده است خصوصا در شرایطی که قرار است کمتر از سه ماه دیگر از این کشتارگاه ها بازدید شود.
امید است با پیگیری استاندار کرمان، مردم شهرستان های جنوبی نیز بتوانند همچون اهالی سایر نقاط این استان از مزایای یک کشتارگاه استاندارد و بهداشتی بهره مند شوند.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز**انتشاردهنده:بهنام احمدی *
7450/ 5054

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۸۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد

ایسنا/کرمان دادستان ماهان کرمان از کشف و پلمب یک گارگاه تولید مواد مخدر صنعتی(شیشه) در این شهر خبر داد و گفت: در این رابطه دو متهم بازداشت شده‌اند.

سینا بنی اسد امرو هفتم اردیبهشت ماه در تشریح جزئیات این خبر اظهار کرد: پس از انجام یکسری اقدامات فنی و اطلاعاتی مشخص شد یک شبکه توزیع مواد مخدر صنعتی به سرکردگی یک زن و شوهر اقدام به تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی از نوع شیشه می‌نمایند.

وی افزود: بلافاصله دستورات قضایی لازم برای دستگیری اعضای این باند صادر و سرانجام در یک عملیات هماهنگ، نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کرمان پس از اخذ دستورات قضایی با ورود به کارگاه تولید مواد مخدر صنعتی در حاشیه شهر ماهان، موفق به کشف و ضبط بیش از کشف ۳۶ کیلو مواد مخدر شامل شیشه، هروئین و بیش از ۵۰ کیلوگرم پیش سازهای موادمخدر صنعتی ازسوداگران مرگ شدند.

بنی اسد ارزش ریالی مواد مخدر کشف شده در این عملیات را بیش از ۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در این رابطه یک واحد منزل مسکونی پلمب و دو متهم بازداشت و دستورات قضایی لازم برای دستگیری سایر اعضای این باند که شناسایی شده،اند صادر شده است.

دادستان ماهان با اشاره به اینکه طبق ماده هشت قانون مبارزه با مواد مخدر مجازات‌های سنگینی در انتظار سوداگران مرگ وجود دارد،گفت: عزم دستگاه قضایی در برخورد با سوداگران مرگ مرتبط با مواد مخدر جدی است  و به تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر هشدار می‌دهیم که هیچ گونه اغماضی در برخورد با این جرائم وجود ندارد.

 وی افزود: با همکاری مردم و سایر نهادهای مسئول، تلاش برای پاکسازی جامعه از آلودگی مواد مخدر دوچندان خواهد شد و از تمامی شهروندان می‌خواهیم که در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مشکوک، بدون تردید موضوع را با پلیس در میان بگذارند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • حل مشکلات تولیدکنندگان کشتارگاه اقلید نیازمند اراده مسوولان است
  • شبکه تولید و توزیع مواد مخدر صنعتی در ماهان متلاشی شد
  • ضرورت راه اندازی کتابخانه سیار در روستاها
  • راه اندازی مرکز معاینه فنی ناوگان سنگین در کهنوج
  • ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفت‌خیز جنوب
  • فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود
  • ضرورت آگاهی و اطلاع شهروندان از شگرد‌های جدید کلاهبرداری در فضای مجازی
  • ضرورت روزآمدسازی دانش و اطلاعات مدیران مناطق نفتخیز جنوب
  • حذف بیش از ۳ تن مرغ غیر قابل مصرف از چرخه مصرف انسانی
  • راه اندازی ایستگاه سنجش آلودگی هوا در قزوین