Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - به گزارش ایران اکونومیست به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی روز دوشنبه در دیدار با مائورو کونچا توری سفیر کشور ایتالیا در تهران با بیان این مطلب افزود: ایران و ایتالیا از نظر تمدنی و فرهنگی اشتراکات بسیاری با یکدیگر دارند و امیدوارم روابط دو کشور بیش از پیش گسترش یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در بخش دیگری از سخنان خود بر انجام اقدامات عملیاتی تاکید کرد و گفت: اقدامات و فعالیت های مشترک خوبی بین ایران و ایتالیا صورت گرفته که بر اساس آن فرصت های خوبی را بین این دو کشور در زمینه های فرهنگی و هنری ایجاد می کند.
صالحی با اشاره به حضور ایتالیا در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تصریح کرد: حضور دو کشور در نمایشگاه های کتاب یکدیگر فرصت های تازه ای بین ناشران و نویسندگان دو ملت فراهم می آورد که از این طریق می توان به همکاری های جدیدی در این زمینه دست یافت.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با طرح این پرسش که چطور می توان فضایی را برای بهره برداری حداکثری از روابط تحکیم یافته دو کشور ایجاد کرد، افزود: برای گسترش این روابط باید آینده را در افقی دیگر نسبت به گذشته دنبال کرد و با درک عمیق از اشتراکات میان دو کشور فرصت های پیش رو در زمینه های فرهنگی و هنری را مورد توجه قرار داد.
صالحی گفت: در زمینه های مکتوب فرصت های متنوعی وجود دارد که دو کشور می توانند آن ها را پیگیری و به همکاری های مشترک برسند. نمایشگاه های بین المللی دو کشور یکی از این فرصت ها در زمینه مکتوب است که نویسندگان و ناشران دو کشور در آنجا می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بر ترجمه آثار مکتوب به زبان های دو کشور تاکید کرد.
وی گفت: رسانه ها و خبرنگاران نیز یکی دیگر از مسیرهایی است که می توان از طریق آن ، دو ملت را بیش از پیش به یکدیگر نزدیک کرد و بر وجود اشتراکات فرهنگی، هنری و تمدنی آن ها تاکید کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خبرنگاران و رسانه های ایرانی می توانند دریچه خوبی برای انتقال فرهنگ دو ملت به یکدیگر باشند.
صالحی در عین حال بر ضرورت بهره گیری از رسانه های دو کشور در گسترش روابط دو ملت تاکید کرد.
وی افزود: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اقدامات بسیاری در زمینه های مختلف فرهنگی، گفت و گوهای دینی و زبان شناسی با کشورهای مختلف از جمله ایتالیا داشته است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بر گسترش همکاری های دو کشور در زمینه های فرهنگی، هنری، سینمایی و ... تاکید کرد.
وی با اشاره به یادداشت تفاهمنامه همکاری های فرهنگی و هنری میان دو کشور گفت: برای دوره جدید باید این تفاهمنامه را تمدید و با چشم انداز تازه ای آن را پیش ببریم.
صالحی بر حضور رایزن فرهنگی ایتالیا در تهران برای تمرکز بر پیگیری فعالیت ها و همکاری های مشترک فرهنگی و هنری میان دو کشور تاکید کرد.
همچنین در این دیدار مائورو کونچا توری سفیر کشور ایتالیا در تهران گفت: ایران و ایتالیا در زمینه های فرهنگی و هنری فعالیت های مشترک بسیاری با یکدیگر داشته اند.
وی با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی ایتالیا در تهران ادامه داد: در این هفته اقدامات فرهنگی و هنری بسیاری انجام خواهیم داد. به عنوان مثال شب گذشته در دانشگاه آزاد برنامه داشتیم و فردا نیز در دانشگاه تهران فعالیت فرهنگی و هنری در راستای برگزاری هفته فرهنگی ایتالیا در تهران خواهیم داشت.
سفیر ایتالیا در تهران بر حضور این کشور در جشنواره های مختلف فجر از جمله فیلم، موسیقی و تئاتر اشاره کرد و گفت: در دوره آینده این جشنواره ها نیز ایتالیا حضور خواهد داشت.
وی همچنین بر همکاری های مشترک دو کشور در زمینه موزه هنرهای معاصر دو کشور تاکید کرد و افزود: گسترش روابط از طریق رسانه ها نیز مهم است زیرا از این طریق دو ملت می توانند نسبت به حقایق و واقعیت های یکدیگر شناخت پیدا کنند.
مائورو کونچا توری با اشاره به همکاری های مشترک دو کشور در زمینه های هنری آمادگی خود در گسترش همکاری ها در زمینه های فرهنگی و نشر را اعلام کرد.
در این دیدار محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و عباس خامه یار معاون امور بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی حضور داشتند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۰۰۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو گفت: معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیر گذار است.

متن کامل سخنرانی محمدمهدی اسماعیلی به شرح زیر است:

"بسم الله الرحمن الرحیم

خانم‌ها و آقایان

سلام علیکم

همانگونه که مستحضرید، در جهان به هم پیوند خورده حاضر، تقویت روابط بین فرهنگی و تلاش برای حفظ ارزش‌ها و میراث فرهنگی در سایه افزایش تعامل مردم جهان و مناسبات متقابل کشور‌ها محقق خواهد شد.

گفت‌وگوی صادقانه و به دور از جهالت و تعصب بین جوامع و سعه صدر در پذیرش تفاوت‌ها ضامن زندگی صلح آمیز مردم جهان و همگرایی بین ادیان و فرهنگ‌ها خواهد بود.

حضار گرامی اولویت دولت جمهوری اسلامی ایران در توسعه روابط فرهنگی توجه ویژه به همسایگان و کشور‌های نزدیک و ایجاد ارتباطات متعادل و متوازن با قاره‌های آسیا و آفریقا و سایر مناطق جهان است، همچنین تعامل و گسترش روابط از طریق مشارکت در فعالیت‌های سازمان‌های بین‌المللی از جمله اولویت‌های ما است و معتقدیم نقش سازمان‌های بین المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات، درگیری‌ها و سوء تفاهمات بین دولت‌ها، بسیار تاثیرگذار است.

این توجه و پیگیری سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل متحد و سازمان همکاری اسلامی و مراکز تابعه آنها و همراهی کشور‌های عضو در حل و فصل منازعات و مسائل مهم جهان، از جمله موضوع غزه و جنایت.‌های بی وقفه رژیم صهیونیستی علیه غیر نظامیان بویژه زنان و کودکان و تبیین و روشنگری در خصوص این جنایات، بر همگان روشن است و بر عهده تمام کشور‌های عضو است که با اجرای قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های صادره، اثر بخشی این سازمان‌ها را تقویت کنند.

شما رفتار، منافقانه را در قبال فلسطین می‌بنید. امروز دانشگاه‌های غرب و آمریکا نشان از آزادی بیان ساختگی و استفاده ابزاری آنها از مفاهیم ارزشمندی، چون حقوق بشر است.

ایران همواره مهد توجه به تفاوت فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و مذاهب گوناگون بوده است و اقلیت‌های دینی و مذهبی در ایران از آزادی و حقوق برابر با همه مردم کشور برخوردار هستند.

این تجربه ارزشمند قابل استفاده و توجه در همه کشور‌ها و جوامع، به‌ویژه کشور‌های مسلمان است.

اسلام به ما می‌آموزد که کرامت انسانی و حقوق فردی و اجتماعی تمام انسان‌ها را محترم بشماریم و در پذیرش تنوعات فرهنگی مدارا کنیم.

پیشوای موحدین و مظهر عدالت علی ابن ابی طالب (ع) می‌فرماید: مردم دو نوع اند یا برادر تو هستند یا در خلقت با تو برابرند.

سعدی شاعر نامدار ایرانی نیز این تاکید قرآن را چنین به زیبایی سروده است:

دو عاقل را نباشد گین و پیکار/ که به دانایی ستیزد یا سبکبار

اگر نادان ببخشد سخت گوید/ خردمندش به نرمی دل بجوید

عالیجنابان

اتخاذ سیاست‌های مناسب و طراحی برنامه‌ها و اجرای پروژه‌های بین فرهنگی چند جانبه به ایجاد توسعه پایدار فرهنگ محور منجر خواهد شد و پذیرش تفاوت‌ها و تنوع فرهنگی و دینی کشور‌ها موجب تبیین روشن مولفه‌های فرهنگی خواهد بود.

با توجه به اهمیت تعاملات فرهنگی در توسعه روابط و مناسبات کشورها، فهم و کاربردی شدن گفتگو‌های میان فرهنگی و تسهیل مهندسی این فرایند و ایجاد صلح پایدار و حفظ آن، نیازمند تحقیقات گسترده‌تر، آموزش بیشتر و توجه همگانی است.

خانم‌ها و آقایان.

توجه به ارزش‌های مختلف در این جوامع چند فرهنگی و چند مذهبی باید مورد مطالبه همه کشور‌ها باشد. در دنیای امروز با توجه به گسترش و پیشرفت سریع علم و تکنولوژی و هوش مصنوعی برای حفظ هویت ارزش‌ها و میراث فرهنگی باید همبستگی و ارتباط فعال بین کشور‌ها برقرار باشد.

با توجه به تاثیرگذاری و قدرت جریان سازی فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی در مسائل مختلف به ویژه امور فرهنگی پیشنهاد می‌شود همه کشور‌ها و نهاد‌ها در راستای تسهیل فرایند گفتمان فرهنگی بین ملت‌ها ها و دولت‌ها برای نیل به اهداف صلح محور از رسانه‌های صلح مدار و روشنگر، حمایت و در این امر تشریک مساعی کنند.

همچنین لازم است علمای بزرگ و روشن بین جهان اسلام در برابر معضلاتی از قبیل افراط گرایی و تکفیر دست به دست هم داده و با وحدت و مودت و اخوت اسلامی در برابر این بلای بزرگ با روشنگری و مجاهدت در تبیین و با زبان روز جوانان امت اسلامی را نسبت به این خطر بزرگ که منابع مادی و معنوی جهان اسلام را نابود می‌نماید، آگاه سازند.

در پایان، امیدوارم که این اجلاس، با تلاش‌ها و پیگیری مقامات و کارشناسان تمامی کشور‌های این حوزه هرچه سریعتر محقق و بر این اساس شاهد هم افزایی مودت و ارتقا سطح گفتگو‌ها و روابط در همه سطوح باشیم.

از برگزار کنندگان این اجلاس مهم به ویژه وزیر محترم فرهنگ کشور دوست و برادر جمهوری آذربایجان و حسن توجه شما بزرگواران صمیمانه سپاسگزارم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته"

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ساير حوزه ها

دیگر خبرها

  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • فراخوان پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر منتشر شد
  • برنامه‌های فرهنگی و هنری اوقات فراغت مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است
  • برنامه‌های فرهنگی،هنری اوقات فراغت در مساجد اردبیل گسترش می‌یابد
  • تلاش برای گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه
  • گسترش همکاری‌های فرهنگی هنری ایران و روسیه با محوریت بنیاد رودکی
  • بودجه فرهنگی ایران نصف شاخص بین‌المللی است / موازی‌کاری فرهنگی داریم!
  • همکاری‌های هنری ایران و روسیه گسترش می‌یابد
  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان