Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@01:29:22 GMT

قاینات؛ زادگاه نخبگان فرهنگی شرق کشور

تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۰۹۸۰

قاینات؛ زادگاه نخبگان فرهنگی شرق کشور

همایش معرفی و تجلیل از مؤلفین قاینات، با هدف ثبت شهرستان قاینات بعنوان قطب فرهنگی شرق کشور، نقطه عطفی در کشف و بکارگیری استعدادها، توسعه فرهنگی و نیز احیای ظرفیت و فرصت عظیم مورد اشاره در آبادانی و تبدیل توقف و سکون به حرکت و پویایی هدفمند است .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نسیم قائن، در گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و روز قاینات، مؤلفین و محققین قاینی بعنوان نخبگان قطب فرهنگی شرق کشور و حافظان و نگهبانان واقعی مواریث ماندگار فرهنگی و جاذبه هایی از استعداد، شکوه و توانمندهای بومی و منطقه ای شهرستان تجلیل و تکریم می شوند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تا کنون پیرامون قدمت تاریخی، غنای فرهنگی، توانمندی های سیاسی و اجتماعی قاین در پهنه ای گسترده از ایالت بزرگ و بنام قهستان و بزرگان قاینات بسیار شنیده و غفلت و فراموشی و کوتاهی در از دست دادن این مواریث ارزشمند را در محافل مختلف به نقد و یادآوری و توجیه نشسته ایم و هر یک به بهانه ی گذر زمان یا حکم به خیانت و کم کاری جماعتی منفعت طلب یا متعصّب خود را تبرئه کرده و جنبش و حرکتی از خود نشان نداده ایم .

در حالی که تورق در اوراق تاریخ و گفتگوی با بزرگان شهرستان، داشته ها و تکیه گاه های قابل توجهی از مواریث ماندگار گذشتگان و توشه جاری علمی و سبقه غنی فرهنگی را که پایه های محکم، زیربنایی و نقطه قوت در توسعه و پیشرفت شهرمان می تواند باشد در اختیار ما قرار می دهد .

الگوهای عملی و گُم شده ای که جوانان و نوجوانان غیرتمند شهرستان با ولع زیاد به دنبال آن اند و قدر و منزلت آنرا خوب می دانند اما به هر دلیل این منابع ارزشمند کمتر در اختیار آنها قرار گرفته است و اراده ای برای آشنا نمودن نسل جوان و نوجوان با مفاخر علمی و فرهنگی قاینات وجود نداشته است و این قشر عظیم و تأثیر گذار همچنان محروم و نا آشنای با آثار قدما و معاصرین از صاحبان قلم باقی مانده اند .

 آثاری که حاصل تلاش و شب زنده داری بیش از 120 مؤلف و نویسنده قاینی است و همچنین دست نوشته ها و نسخه های خطی مکتوب از اندیشمندان، عرفا و نویسندگان بزرگی از این خطه زرخیز که اکنون در مهمترین کتابخانه ها و موزه های معتبر دنیا نگهداری و مورد استفاده بیگانگان است و عزیزانی که شناسنامه جهانی در تألیف و تحقیق بر سینه دارند اما جوان و نوجوان قاینی با آنآن بیگانه است اهمیت آن را نمی شناسد .

ظرفیتی بی بدلیل، فرصتی استثنایی و توانمندی قابل اعتنا که از دیرباز تا کنون از فرزندان قاینات در آغوش کتابخانه ها، کتابخوانان و نویسندگان قرار گرفته و ارمغان روزهای افتخار و بزرگی قاین در قهستان و سرمایه ای عظیم برای توسعه و پیشرفت خاستگاه اندیشمندان وعرفا و مؤلفین، دارالمؤمنین قاینات است .

در این راستا برگزاری همایش معرفی و تجلیل از مؤلفین قاینات که با هدف ثبت شهرستان قاینات بعنوان قطب فرهنگی شرق کشور و نیز ایجاد انگیزه برای نسل جوان و شناساندن مفاخر به جوانان و البته جبران بخشی از کاستی های چندین ساله به پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی شهرستان و به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قاین در روز بزرگداشت قاینات برگزار می گردد، نقطه عطفی در کشف و بکارگیری استعدادها، توسعه فرهنگی و نیز احیای ظرفیت و فرصت عظیم مورد اشاره در آبادانی و تبدیل توقف و سکون به حرکت و پویایی هدفمند است .

همایشی که هر چند با تأخیر اما استعدادهای برتر علمی و فرهنگی و دوست داران فرهنگ و آبادانی قاینات را که در این راه قلم فرسایی نموده و امروز افتخار قاینات و افتخار از برای قاینات هستند را دور هم جمع خواهد کرد و به ندای جوانان شهرستان و مطالبه ی احترام به مفاخر و پیشکسوتان پاسخ خواهد داد .

هر چند شهرستان کهن قاینات استعدادها و توانمندی های برجسته و منحصر به فردی در بخش های مختلف فرهنگی - اجتماعیاقتصادیکشاورزی – صنعت و . . . در ادوار متعدد در تاریخ دارد و هر یک از شایستگی و استعداد برگزاری چنین همایش هایی برخوردار است اما آنچه که موجب ثبت و ماندگاری این فنون هنری و علمی - عملی شده است، قلم متعهد و هوشمندی نویسندگان بزرگی بوده است که با تمام سختی ها و نامهربانی های خواسته و ناخواسته، قدم در عرصه تألیف و تحقیق گذاشته اند و اینچنین، توشه های ارزشمندی را برای فرزندان قاینات به یادگار گذاشته اند .

لذا ایده و همت در برگزاری همایش تجلیل از مؤلفین قاینات و فرصت آشنایی شهروندان با محققین و نویسندگان قاینی که منجر به تشویق و ترغیب جوانان و نوجوانان و معرفی و ثبت دائمی شهرستان بعنوان قطب فرهنگی شرق کشور خواهد شد، اقدامی بزرگ و نشان از آغاز تلاشی مجدد و تغییر در دیدگاه های مدیریتی و نگاه مثبت به مطالبات شهروندان ارزیابی و مورد حمایت آحاد مردم خواهد بود .

و از آنجائیکه این همایش در روز به خون غلطیدن شهیدان عدالتخواه و آزادیخواهان مبارز با نظام سلطه و بعنوان فتح بابی در احیا و احترام به حافظان و نگهبانان مواریث فرهنگی و معرفی داشته های مؤثر و قابلیت های گسترده و با جاذبه قاینات برگزار می گردد، اهداف و انتظارات آن نیز از برکات و نتایج ارزشمندی در تقویت باورهای ایمانی - اسلامی و خودباوری جوانان و نوجوانان برخوردار خواهد شد که روز قاینات را به فرصتی برای تصمیم های سازنده، اجتماع نخبگان واقعی و تلاش های مشارکت جویانه آینده نگر تبدیل خواهد کرد .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۰۹۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»

طی احکامی جداگانه از سوی محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، جمعی از استادان و مدیران ارشد فرهنگی و هنری استان خراسان رضوی به عنوان اعضای کارگروه همایش ملی و بین‌المللی «حکیم طوس» منصوب شدند. 

به گزارش ایسنا، محمد حسین‌زاده، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدجواد موسوی، مدیر کل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان خراسان رضوی، جاوید کیانی، معاون فرهنگی شهرداری مشهد، مجید عسگری، رئیس حوزه هنری استان خراسان رضوی و فرزاد قائمی، عضو هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد اعضای این کارگروه را تشکیل می‌دهند.
در متن این احکام آمده است:  «احتراماً، با عنایت به نقش و جایگاه شاعر شیعی حماسه‌سرای ایران، ابوالقاسم فردوسی در تاریخ فرهنگ ایران اسلامی و در راستای پاسداشت مقام شامخ این فرهنگبان فرزانه، جنابعالی به عنوان عضو کارگروه «حکیم طوس» منصوب می‌شوید.
امید است با استعانت از خداوند متعال، با همراهی و همکاری دیگر اعضای کارگروه و در نظر داشت اهداف ذیل جهت انجام وظایف محوله موفق و مؤید باشید.
محمود شالویی، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی»

بر اساس این گزارش، اهداف اصلی این کار گروه ملی عبارتند از:

 برنامه‌ریزی سالانه با هدف معرفی حکیم طوس به مخاطبان مختلف به‌ویژه جوانان و نوجوانان کشور  برگزاری همایش‌های علمی با محوریت اندیشه‌ی فردوسی، شاهنامه و ادبیات حماسی با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد   تشکیل ستاد بزرگداشت حکیم فردوسی در استان خراسان رضوی جهت  هماهنگی و هم‌افزایی به منظور استفاده از ظرفیت اجرایی دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف  اهتمام در برگزاری مراسم بزرگداشت سالانه در محل آرامگاه فردوسی و دهه حماسه انقلاب اسلامی از ۲۵ اردیبهشت ماه تا ۳ خرداد ماه  ایجاد بستر مناسب به منظور فعالیت دستگاه‌ها و سازمان‌های استانی و ملی جهت معرفی هر چه بهتر حکیم طوس در سطح ملی و بین‌المللی حمایت از تولیدات فرهنگی ـ هنری پیرامون شاهنامه و ادبیات حماسی و نظارت بر طرح‌های پیش رو در استان خراسان رضوی حمایت از نشر کتب و پژوهش‌های با موضوع فردوسی و ادبیات حماسی، خاصه آثاری که در طول تاریخ به تبعیت از شاهنامه سروده شده‌اند. تلاش در زمینه تدوین آیین‌نامۀ داخلی کارگروه و اساسنامۀ تشکیل بنیاد حکیم طوس برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب به منظور تجمیع و تثبیت فعالیت‌های شاهنامه‌پژوهی و شناخت شخصیت فردوسی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.

بنا بر اعلام روابط عمومی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، در دور جدید مدیریت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از سال ۱۴۰۱ تاکنون، آیین‌های گرامیداشت و پاسداشت مفاخر فرهنگی، ادبی و حکمی ایران و جهان پارسی  از یک روز به یک هفته گسترش پیدا کرده است و در سال ۱۴۰۳ نیز با برگزاری هفته بزرگداشت سعدی شیرازی، هفته بزرگداشت حکیم فردوسی، حافظ شیرازی و... نیز در دستور کار انجمن قرار خواهد داشت.
 

 انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است
  • همایش سراسری روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌های حج
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند
  • برگزاری رویداد «چهارباغ جان اصفهان» در گذر فرهنگی چهارباغ
  • انتصاب اعضای کارگروه همایش «حکیم طوس»
  • همایش دوچرخه سواری و کوهپیمایی به یاد ورزشکار فقید
  • باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • وزیر علوم: باید نخبگان را به سمت علوم انسانی هدایت کنیم
  • آمادگی شهرستان گلوگاه جهت برگزاری همایش صبح و نشاط
  • محموداباد، میزبان مسابقات فوتبال مناطق امید‌های کشور