Web Analytics Made Easy - Statcounter

جنبش دانشجویی از سال ۳۲ تاکنون در تمامی اتفاقات و مراحل سرنوشت ساز کشور حضور داشته است، هرچند که در بعد از انقلاب دچار فراز ونشیب های شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، تاریخ را مورد بررسی قرار دهیم، می بینیم که جنبش دانشجویی از سال ۳۲ تا کنون در تمامی اتفاقات و مراحل سرنوشت ساز کشور حضور داشته است، هرچند که در بعد از انقلاب دچار فراز ونشیب های شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همانطور که جنبش دانشجویی می تواند بر جامعه تاثیر گذار باشد، باید توجه داشت که فراز و نشیب های این جنبش نیز متاثر از جریانات خارج دانشگاه بوده است، هرچند که این فروز وفرودها گاه فعالیت دانشجو را کم کرده است؛ اما هنوز مطالبه‌گری در این جنبش جریان دارد. در رابطه با جنبش دانشجویی و رسالتی که بر عهده دارد به گفتگو با تنی چند از فعالان تشکل‌های دانشجویی نشستیم.

جنبش دانشجویی نگاه به آینده کشور و راهبردهای آن دارد

عباسی به وضعیت حال حاضر جنبش دانشجویی اشاره کرد و گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی فراز و نشیب های داشته که بیشتر متاثر از جریانات بیرونی بوده است، مثلا دریک دولت فضای امنیتی در دانشگاه حاکم کردند که باعث شد دانشجویان فعالیت‌های کم و یا زیرزمینی داشته باشد و در دولت دیگر فضای باز ایجاد کردند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این دولت فضای بسته در دانشگاه حاکم شده و بیشتر به نقدهای عوامانه و برنامه روتین تشکل‌های دانشجویی مجوز داده می شود و برنامه‌های علمی‌تر با بی‌مهری روبرو می‌شود مثلا در خصوص پایانامه‌هایی که به مسائل اساسی کشور پرداخته است، نمی‌‎‌توان گزارشی منتشر کرد، چون ممکن است به فلان مسئول بربخورد.

وی خاطرنشان کرد: فضای کنونی جامعه و شبکه های اجتماعی برخی ویژگی ها در دانشجو ایجاد کرده اند که باعث شده که فعالیت کمتری داشته و بیشتر خود محور باشند.

عباسی تصریح کرد: هرچند که برخی اتفاقات باعث سرخوردگی دانشجو در دانشگاه شده؛ اما نمی توان گفت که جریان دانشجویی در دانشگاه تعطیل است چون این جریان نگاه به آینده کشور و راهبردهای آن دارد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد متذکر شد: جنبش دانشجویی اکنون را می توان به انسان تشبیه کرد که به کما رفته است با این وجود نمی توان گفت که این جنبش تعطیل شده است چون هنوز هم نگاه به آینده و راهبردهای کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز جنبش دانشجویی از بیانه نویسی و مطالبات زبانی عبور کرده، دانشجویان امروز به دنبال مسئله‌یابی و مسائل اساسی کشور هستند و فعالیت‌های آنان حساب شده است، در زلزله کرمانشاه این جنبش با فرخوان توانست کمک های بسیاری جمع آوری کند.

عباسی گفت: جنبش دانشجویی سرمایه اجتماعی کشور محسوب می شود و باید نگاه علمی به مسائل داشته باشد.

دانشجویان بایدگفتمان انقلاب اسلامی را نشر دهند

در ادامه فرید منوچهری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد در خصوص وضعیت جنبش دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: رخوتی که در اواخر دولت اصلاحات در جنبش دانشجویی دانشگاه‌ها ایجاد شد، شاید به خاطر ترس از تبعات نقد کردن مسئولان است، چون مسئولان فقط شعار می‌دهند که انتقاد پذیر هستند؛ اما در عمل ما چنین چیزی را نمی بینیم.

وی به رسالت اصلی جنبش دانشجویی که مطالبه‌گری است اشاره و خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی باید در تمامی زمینه‌ها از جمله سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی مطالبه گر باشد، رهبر انقلاب از جنبش دانشجو انتظار ترویج گفتمان سازی انقلاب را دارند، بنابراین باید با این اقدام سطح مطالبات مردمی را افزایش بدهیم.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد خاطرنشان کرد: اکنون رسانه‌های معاند تلاش می‌کند که سطح این مطالبات را پایین بیاورند و گفتمان غربی را در کشور ترویج دهند.

منوچهری تاکید کرد: دانشجویان به عنوان قشر فرهیختگان جامعه باید رسالت اصلی خود که مطالبه گری است را فراموش نکنند وگفتمان انقلاب اسلامی را نشر دهند.

مطالبات دانشجویی باید در راستای اهداف کشور و انقلاب اسلامی باشد

در ادامه کاشانی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد مشهد در خصوص وضعیت جنبش دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: جنبش دانشجو در حال ورود به مرحله جدیدی شده است. جنبش دانشجویی از مرحله مطالبه‌گری وارد مرحله تصمیم‌سازی شده‌اند.

وی بیان کرد: چنانچه این جنبش را در مراحل مختلف کشور مورد بررسی قرار دهید می بییند که در تمامی آنها نقش ایفا کرده؛ اما اکنون بخشی از این جنبش سیاسی و حزبی شده است.

کاشانی خاطرنشان کرد: جنبش دانشجو باید حریت خود را حفظ کند و در خدمت آرمان های انقلاب و مردم و مطالبات دانشجویی باید در راستای اهداف کشور و انقلاب اسلامی باشد.

وی با تاکید بر این که جنبش دانشجویی باید بداند که مطالبه‌گری بر چه اساس است، متذکرشد: با توجه بر تاکید رهبری انقلاب در مطالبه‌گر بودن دانشجو، این یک اصل برای آنان است؛ اما برخی این مسئله برنمی‌تابند.

جنبش دانشجویی توانسته در عرصه‌های مختلف جریان سازی کند

هادی گلسرخی در خصوص وضعیت جنبش دانشجویی دانشگاه‌ها در حال حاضر گفت: جنبش دانشجویی کنونی ادامه جنبش16 آذرماه سال 32 است که افت و خیزهای فراوانی در طول حیات خود داشته است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: جنبش دانشجویی در مقاطعی به شکل گسترده و با قدرت بسیار فعالیت داشته است و توانسته در عرصه‌های مختلف جریان سازی کند و در زمانی نیز شاهد تاثیر کم این جنبش در جامعه بوده‌ایم.

وی با اشاره زنده بودن جنبش دانشجویی تاکید و تصریح کرد: سیاست‌های تنگ نظرانه‌ دولت‌های مختلف کمتر در این جنبش تاثیر گذار بوده و زمانی که فشارهای کمتری از جانب نهادهای دولتی و افراد خارج از دانشگاه بر جنبش دانشجویی وارد آمده ما شاهد پویایی این جنبش و اثرگذاری بیشتر آن بوده ایم.

گلسرخی تاکید کرد: با وجود نقاط ضعف و قوتی که این جنبش دارد؛ اما هنوز زنده است، و گواه آن ماموریت غلبه گفتمان‌ انقلاب اسلامی در دانشگاه ها است.

وی به رسالت مهم جنبش دانشجویی که مطالبه‌گری است، اشاره کرد و افزود: جنبش دانشجویی سعی کرده که همیشه مطالبه‌گر باشد، اگر چه که در برخی مواقع این مطالبه‌گری را در سطح گسترده انجام داده و گاه کمتر به آن پرداخته است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد بیان کرد: اکنون این مطالبه‌گری از سمت جنبش دانشجویی وجود دارد و در حال دنبال کردن این رسالت مهم است.

گلسرخی تاکید کرد: مطالبه‌گری و اصلاح جامعه از جمله دغدغه‌های جنبش دانشجویی است که به آرمان‌های انقلاب اسلامی معتقد و امید به اصلاح جامعه دارد.

جنبش دانشجویی اصیل و انقلابی در پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه اهل معامله و مسامحه نیست

در ادامه علی محمد نصیری، مسئول بسیج دانشجویی شهرستان سبزوار گفت: جنبش دانشجویی 16 آذرماه سال 32 نقطه عطفی بود که نشان دهد، دانشجوی آرمانگرا برای زدودن غبار بندگی از چهره کشور و حفظ استقلال و اعتلای کشور همیشه بیدار و سرزنده است و نسبت به انحراف واکنش نشان می دهد.

نصیری متذکر شد: این جنبش نشان داد که دانشجو از فضای باز سیاسی استقبال کرده و به همه چیز از دید دانشجوی آرمانخواه نگاه می‌کند و از تحلیل، نقد منصفانه و از تمام ظرفیت‌ها در جهت رسیدن به هدف متعالی که همان اعتلای کشور است، استفاده می کند و در مقابل بسته شدن فضای سیاسی، ایجاد فشار برای تغییر نگاه و نفوذ واکنش نشان می دهد.

مسئول بسیج دانشجویی شهرستان سبزوار خاطرنشان کرد: جنبش دانشجویی برای اعتلای کشور حاضر است هزینه بدهد، که نمونه های آن را در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس دیدیم که نتیجه اش شهادت چندین هزار جوان و دانشجو بوده است.

وی تصریح کرد: پر واضح است که بدنه اصیل جنبش دانشجویی به ایجاد رابطه با استکبار و استعمار حساسیت داشته و به جریانات سیاسی و اشخاص اجازه نمی‌دهد با تغییر در فضا به فکر مستعمره کردن و یا وابسته کردن کشور بیفتند.

نصیری گفت: جنبش دانشجویی اصیل و انقلابی بیدار است و با چشم بینا مسائل و امورات را رصد می نماید، به دور از هیجانات سیاسی در فضای کاملا معقول و منطقی و بر اساس آموزه های اسلامی و انقلابی صراحتاً اعلام موضع و از مواضع خود دفاع می‌کند و در پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه و آرمان‌های انقلاب اسلامی اهل معامله و مسامحه نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۸۶۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید

پس از چند روز تحصن و تظاهرات حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا که همچنان نیز ادامه دارد، این جنبش دانشجویی امروز (پنجشنبه) به فرانسه راه پیدا کرد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی نوشت که این اعتراض از سوی کمیته فلسطین دانشگاه مطالعات سیاسی پاریس سازماندهی شده است. این کارزار از دانشگاه می‌خواهد روابط با دانشگاه‌ها و شرکت‌هایی را که در نسل‌کشی در غزه همدست هستند، قطع کند.

دانشجویان معترض به جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها که تا کنون نزدیک به ۳۵ هزار شهید در غزه بر جای گذاشته است، خواستار پایان سرکوب صداهای حمایت از فلسطین در محوطه دانشگاه هستند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات گزارش داد که پلیس این کشور تظاهرات ضد اسرائیلی ده‌ها دانشجو در پاریس را بر هم زد، درحالیکه پس از چند روز اعتراضات مشابهی در محوطه‌های دانشگاه‌های سراسر ایالات متحده شکل گرفته است.

اتحادیه دانشجویی دانشگاه مطالعات سیاسی پاریس، تصمیم مقامات دانشگاه برای درخواست حضور پلیس را «تکان دهنده و عمیقا نگران کننده» خواند و تاکید کرد که این موضوع از چرخش به سمت اقتدارگرایی نشان دارد.

اعتراضات در پاریس متاثر از اعتراض‌های ضد صهیونیستی در سراسر دانشگاه های ایالات متحده در هفته گذشته است. در این اعتراض‌ها دانشجویان از موسسه‌های تحصیلی خود می‌خواهند روابط مالی با اسرائیل را قطع کنند و شرکت‌هایی که امکان جنگ این رژیم با حماس را فراهم می‌کنند، محروم نمایند.

در جریان اعتراض‌های شکل گرفته در دانشگاه‌های ایالات متحده صدها دانشجو در نقاط مختلف توسط پلیس بازداشت شدند.

پلیس بوستون حدود ۱۰۸ نفر را در کالج امرسون دستگیر کرده است. پیش از این، ۹۳ نفر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس برای حمایت از فلسطین بازداشت شدند.

معترضان و پلیس در دانشگاه تگزاس در شهر «آستین» نیز درگیر شدند که در نهایت به گفته مقامات ۳۴ نفر نیز در آنجا دستگیر شدند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین از آمریکا به فرانسه رسید
  • چرا اگر سپاه نبود کشور هم نبود؟
  • جنبش دانشجویی ۷ اکتبر
  • کار سخت بسیج برای رفاقت با وزیر/ زلفی‌گل از پس مطالبات بسیج دانشجویی بر می‌آید؟
  • استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید، از مهم‌ترین راهبردهای کمیته امداد فارس
  • رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد / امنیت شغلی اطمینان کارگر به آینده شغلی خود است /از زحمات جامعه کارگری صمیمانه متشکرم
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی چیست؟ +فیلم
  • بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
  • وزیر علوم: تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند / انتظارات رهبری از تشکل‌های دانشجویی+فیلم
  • وزیر علوم: انتظارات رهبر انقلاب از تشکل‌های دانشجویی / تشکل‌ها باید برای محیط دانشگاه برنامه داشته باشند+فیلم