مراقب آموزش اشتباه موسیقی به کودکان باشیم
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۶۷۴۸۱
دومین روز جشنواره موسیقی «نوای خرم» در حالی میزبان گروههای شرکتکننده بود که دو عضو هیات داوران از ضرورت حمایتهای دولتی، آموزش صحیح و ظهور نسل تازهای از استعدادهای موسیقی ایرانی سخن گفتند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی این جشنواره، در دومین روز از برگزاری چهارمین دوره جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم)، ۱۴۰ هنرمند در بخش «گروه نوازی» و ۴۰ هنرمند در بخش «تک نوازی» آثار خود را در معرض رقابت هیات داوران گذاشتند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در بخش «تک نوازی و تک خوانی» کیانا هاشمی، آیلی فتاحی، ابوالفضل اخگری، ایلیا غفاری، مبین ترابی، فربد حناچی، علی جمشید پور، علی احمدوند، فریما صابری، پارسا صادقیان، محمد حسین سجادی، ستایش سادات موسوی وند، گل پری کوچک زاده، عسل پاکزاد، علیرضا محمدی، سارا شهبازی، سهیل خدایارنژاد، کیانا حکاک، امیر محمد یزدان پناه، ترنم ملایی، پرهام وفایی، مهرآیین صفری، آرمیتا رضایی، درسا بیات، یسنا داوری، عرشیا احدی، آنیتا اصغری، احسان بهرامی کرکوندی، مانی محمدی سارسری، ثنا یساقی، بردیا قجر، سارینا خباز زاده مقدم، بارمان رسولی نژاد، ایمان تورانی، امیرعباس هفت لنگ، تهمینه صادقی، اردلان رضوان، مانلی مصطفی، ارغوان فریدی، آوا رسنواد، نیلوفر معینی، غزل صمدیان، هانیه اسدی، مهرنوش آصفی و آرمیتا خلیلی بروجنی روی صحنه رفتند.
گروه «ژوان» از تهران به سرپرستی محمدرضا قاسمی، گروه «نوای مهر» از کرج به سرپرستی یوسف آبی، گروه آموزشگاه موسیقی «نوای ایران» از کرج به سرپرستی ارسلان محبوبیان، گروه «دلنوازان» از کرج، گروه آموزشگاه موسیقی «منادی» از تهران به سرپرستی حسین سجودی، گروه مدرسه «هنرهای زیبا و موسیقی» از اصفهان به سرپرستی امید بابک پور، گروه «نکیسا» از تهران به سرپرستی صدا سدیفی، گروه آموزشگاه موسیقی «طریقت» از تهران به سرپرستی عبدالله طریقت، گروه «مهر و ماه» از تهران به سرپرستی علی ابراهیمی، گروه آموزشگاه موسیقی «نغمه گشایش» از اصفهان به سرپرستی محمود سید هندی و محمد صادق سجادیه، گروه چکاوک از میبد، گروه آموزشگاه موسیقی «سارنگ» از بویین زهرا به سرپرستی سید علی حسینی، گروه مکتب خانه «میرزا عبدالله» از تهران به سرپرستی هامان خلیلی، گروه موسیقی «سورنا» از شیروان به سرپرستی ابراهیم صداقت، سعید فرامرزی و فاطمه آرام، گروه مدرسه «هنر و ادبیات» از تهران به سرپرستی نازنین قاسمی، گروه هنرستان «موسیقی دختران» از تهران و گروه آموزشگاه موسیقی «ملودی کهن» از تهران به سرپرستی سامان محمد نبی هم در بخش «گروه نوازی» آثار خود را ارائه دادند.
امیدواری استاد پیشکسوت به آینده موسیقی ایرانی
میلاد کیایی نوازنده پیشکسوت سنتور و یکی از اعضای هیات داوران بخش رقابتی جشنواره گفت: خیلی خوشحالم که امروز استعداد های جوانی را دیدم که به طور قطع افق های موسیقی ایرانی در آینده نزدیک توسط آنها روشن می شود.
او بیان کرد: تنها نکته ای که گفتن آن را لازم می دانم، توجه به فنون نوازندگی و مسائل آموزشی و تکنیکی این عرصه است که در این راه استادان و معلمان این هنرمندان کودک و نوجوان باید مهم ترین نقش را ایفا کنند و البته بدانند آموزش اشتباه عوارض جبران نشدنی را به همراه دارد. این موضوع مسئله مهمی است، که باید به مدرسان آموخت تا آنها به این مسئله توجه زیادی کنند.
کیایی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره سطح کیفی جشنواره بیان کرد: از برگزاری این جشنواره رضایت کامل داشته و بسیار به آن خوش بینم. بنابراین باید از مسئولان این جشنواره قدردانی کرد، چراکه با عشق تمام مشکلات را رفع کرده اند تا راه را برای نسل نوجوان موسیقی هموار کنند.
کیایی که ۱۷ آذرماه در دومین روز جشنواره نوای خرم صحبت میکرد، گفت: از نظر من ابتدای هرکاری باید اخلاق و ادب را دارا بود، اما بسیاری امروز این موضوع را فراموش میکنند. آنها فکر میکنند چون نوازنده خوبی هستند، هنرمندند. اما همین عزیزان بدانند ماجرا این طور نبوده و نیست. بسیاری هستند که خیلی خوب ساز میزنند اما اگر ساز را از آنها بگیریم هیچ چیز برایشان باقی نمیماند. به همین دلیل از قدیم کلمهای را قبل از کلمه «هنر»در نظر گرفته اند و آن واژه «فرهنگ» است.
حمایت های دولتی مکمل پیشرفت در موسیقی ایرانی
بابک شهرکی یکی دیگر از اعضای هیئات داوران بخش رقابتی چهارمین جشنواره همایون خرم نیز درباره ارزیابی خود نسبت به اجرا های روز دوم این طور توضیح داد: از ابتدای تشکیل این جشنواره حضور داشتم و خیلی از شرکت کنندگان را برای بار چندم میبینم. خوشبختانه سطح بچهها خیلی بالاتر رفته و عیبهایی که سال گذشته به گروهها گرفته میشد، در این دوره توسط آنها تا حد ممکن رفع شده است.
وی افزود: در این دوره شاهد افزایش چشمگیر تعداد شرکت کنندگان نسبت به سالهای گذشته هستیم. به گونهای که تنها از ۵۰۰ نفر آزمون حضوری به عمل آمده است. با این توضیح باید بگویم که از نظر من جشنواره امسال نوید اتفاقهای خیلی خوب در سالهای آینده را میدهد.
این نوازنده گفت: به واقع در خیلی از بخشها شوکه میشویم زیرا در این دو روز که رقابت آغاز شده این قدر نوازندگان خوب به ویژه در سنین زیر ۱۲ سال دیدهام که فکر میکنم اینها در سالهای بعد قرار است، دست به چه کارهایی بزنند.
شهرکی در پایان گفت: امیدوارم برای این بچهها که تا اینجای راه را به صورت خود جوش آمدند، در بخش دولتی نیز حمایتهایی صورت گیرد. چراکه هنر برای افراد بدون کمک مسئولان و متولیان آن خیلی سخت بوده و پیشرفت این هنرمندان نیز بسته به این است که چقدر از آنها حمایت میشود.
چهارمین جشنواره و جایزه همایون خرم ( نوای خرم ) از روز پنجشنبه ۱۶ آذر ماه با حضور هنرمندان شرکت کننده گروه سنی کودک و نوجوان آغاز شده است. طبق برنامهریزیهای انجام گرفته هنرمندان شرکت کننده، در بخشهای تک نوازی و تک خوانی، اجراهای دو و سه نفره و اجراهای گروهی ساعت ۱۳ تا ۲۱ روزهای پنجشنبه ۱۶ و جمعه ۱۷ آذر ماه در فرهنگسرای نیاوران و روزهای چهارشنبه ۲۲ و پنجشنبه ۲۳ آذر در فرهنگسرای ارسباران تهران آثار خود را ارائه میکنند.
مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره و جایزه همایون خرّم (نوای خرّم) نیز روز جمعه ۲۴ آذر در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.
چهارمین جایزه و جشنواره همایون خرّم با هدف حفظ و گسترش فرهنگ اصیل و فاخر ایرانی، ارتقای نگرش هنری نسل جوان از طریق شناخت آثار اساتید گذشته و تاثیر گرفتن از نمونهها و الگوهای موجود در موسیقی ایرانی به همت مؤسسه فرهنگی هنری «رادنواندیش»، خانواده استاد همایون خرّم، حمایت موسسه بیمه «سرمد» و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می شود. در این دوره از جشنواه نوازندگان تمامی سازها، خوانندگان و همچنین گروههای موسیقی کودک و نوجوان داوطلب (کمتر از ۱۸ سال) با اجرای یکی از تصانیف و یا قطعات بیکلام استادان روحالله خالقی، مهدی خالدی، علی تجویدی، همایون خرّم، حبیبالله بدیعی و پرویزیاحقی که به شکل رسمی عرضه شده، به صورت تک خوانی، تکنوازی، همخوانی، همنوازی و گروهنوازی به رقابت با یکدیگر می پردازند.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۶۷۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هدف جشنواره سرود ارتقای کیفی آن است
مسئولان نخستین جشنواره ملی سرود فجر به تشریح اهداف و مراحل مختلف جشنواره پرداختند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری نخستین جشنواره ملی سرود فجر، ظهر امروز سهشنبه 18 اردیبهشت 1403 در سالن جلسات ساختمان دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در این نشست امیرحسین سمیعی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حامد جلیلی مدیر دفتر سرود و حسین صیامی مدیر اجرایی جشنواره ملی سرود، در جمع اصحاب رسانه حاضر شدند تا توضیحاتی درباره مرحله پایانی جشنواره و آنچه تا کنون انجام شده، ارائه کنند.گروههای سرود در مرحله تنظیم آثار هستند.
در ابتدای این نشست حامد جلیلی در تشریح مراحل انجام شده در جشنواره ملی سرود فجر گفت: جشنواره ملی سرود فجر از مهرماه سال 1402 آغاز و فراخوان منتشر شد. حدود 800 گروه ثبت نام کردند که از این میان 81 گروه وارد مرحله داوری و در نهایت سی گروه به مرحله پایانی رسیدند.
جلیلی ادامه داد: مناطقی که در آنها داوری انجام شد؛ خراسان رضوی، اصفهان، فارس و تهران بودند. پس از پایان مرحله دومِ جشنواره مرحله منتورینگ یا راهبری آغاز شد. قرار است گروههای راه یافته به مرحله نهایی با ارکستر زنده به اجرا و رقابت بپردازند. هم اکنون گروهها در مرحله تنظیم آثار برای حضور در مرحله نهایی هستند.
جلیلی تأکید کرد: مرحله پایانیِ جشنواره 10، 11 و 12 تیر و مراسم اختتامیه 14 تیر سال جاری(1403) برگزار میشود.
حمایت از گروههای کُر و آکاپلا برای تقویت سرود
در ادامه این نشست خبری، امیرحسین سمیعی رئیس جشنواره سرود فجر گفت: تقویت سرود هدف اصلی ماست. برای تقویتِ فنیِ گروههای سرود به شیوه آکادمیک به سمت حمایت از گروههای کر و آکاپلا میرویم. تلاش ما این است که در حوزه آموزش و اجرا شاهد بالا رفتن کیفیت اجراها باشیم.
سمیعی درباره استعدادهای شهرستانهای مختلف در حوزه سرود تاکید کرد: ما سفرهای استانی را از هفته گذشته آغاز کردهایم و مدیر دفتر سرود هم در این سفرها همراه ما بود که یکی از اهدافمان کشف استعدادهای سرودی است. میخواهیم شرایط را برای ارائه آثار گروههای سرودِ سراسر کشور در قاب رسانه و اجراها فراهم کنیم.
او ادامه داد: در سفر شیراز و بوشهر با بزگوارانی از این گروههای حرفهای نشست داشتیم. در برخی استانها مربیان تکنیکی و ورزیدهای داریم. مثل شیراز که گروههای کُر حرفهای تشکیل دادهاند. مسیری جاری در شناسایی گروههای سرود داریم. در حال حاضر ممکن است به یک دوران زودبازدهی برسیم اما ارتقاع سطح کیفی شاید بارقههایش را یک سال بعد ببینیم.
مدیرکل دفتر موسیقی گفت: مقوله سرود، مقوله همافزایی این ظرفیتهای مردمی لست. سرودها معمولا از جوششهای مردمی سرچشمه گرفتهاند.
هدف جشنواره ارتقای کیفی سرود است
سمیعی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره فعالیتهای موازیِ ارگانهای مختلف در حوزه سرود گفت: مبنای سرود تحت نظر نهادهایی انجام میشود که اشتراکهای نظارتی دارند. محورهای سرود معمولاً مشخص است. بحث ما در کیفیت ارتقای موسیقی و شعریِ سرود است. برخی از سرودها خودجوش است که بحث دیگری دارد. سنجش این سرودها در جشنوارههای ما انجام میشود. اگر کمیت بیشتر شود، وزارت ارشاد ورود میکند.
او تاکید کرد: وقتی صحبت از آکادمیکتر شدن گروههای سرود میکنیم بخش مهمی از آن در همکاری با دانشگاه است. برای مربیان سرود و استعدادهای سرود کلاسهای آموزش در مراحل و سطوح مختلف برگزار کنیم. دانشگاه میتواند استعدادها را به ما معرفی کند تا در ترتیب و آموزش گروهها چه کلاسهای درسی میتواند در نظر گرفته شود. مربیان پرورشی را برای ارتقای سرود آموزش میدهیم.
در بخش دیگری از این نشست حامد جلیلی درباره تفاهم با آموزش و پرورش برای ارتقای سرود در مدارس گفت: تفاهمی با وزارت آموزش و پرورش داشتهایم که براساس آن آموزش مربیان پرورشی برعهده دفتر سرود باشد و این اتفاق امسال رخ میدهد.
رویکرد جدید آموزشوپرورش در حوزه سرود و تئاتر دانشآموزانجلیلی افزود: سرود بحثی جهادی است. گروههای سرود هزینههایشان آنقدر زیاد نیست. بیشتر اجراها شکل جهادی دارند. هدف اصلی ما حمایت از گروههایی است که ظرفیت دارند ولی امکانات لازم را ندارند.
مدیر دفتر سرود گفت: کانونهای فرهنگی هنری مساجد 6 هزار گروه سرود در ظرفیتشان دارند. ما برای فراخوان از این ظرفیتها استفاده کردیم و بسیاری از گروههای شرکت کننده در جشنواره از طریق همین کانون مساجد بودند. جشنواره سرود مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت.
در بخش دیگری از این نشست امیرحسین سمیعی گفت: باور دارم که سرود اتفاقی مؤثر است. میتواند در قالبهای محتوایی مختلف ایفای نقش کند.
او ادامه داد: جشنواره مَرکب حرکت است نه مقصد حرکت. ما صحبت از مبنای آکادمیک میکنیم چرا که خلاء آن را احساس میکنیم. در دورهای بهترین گروههای سرود را در آموزش و پرورش میدیدیم. اما اکنون اینگونه نیست. ما دنبال علت این ماجرا هستیم. به همین علت است که به سمت آکادمیک کردن سرود میرویم. توجه و تاکید ما به گروههای کر است. این اتفاق در سالهای گذشته نیافتاده است. بسیاری از آثار ارزشمند سرود را گروههای کر خواندهاند.
سمیعی تأکید کرد: ما به راهبری مجهز برای اجماع ظرفیتهای سرود در سراسر کشور نیاز داریم. ما تلاش میکنیم تا با مرجع قرار دادن جشنواره تلاش کنیم تا همه این گروهها و مراجع را حمایت کنیم و آنها را از نظر کیفی بالا ببریم.
انتهایپیام/