Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای روابط خارجی آمریکا هر ساله گزارشی پیرامون اولویت های پیشگیری از تعارض آمریکا ارائه می دهد که براساس آن تعارضات یا بحران هایی که احتمال افزایش تنش و درگیری در آن وجود دارد و یا مسائلی که ممکن است تبدیل به حوزه های تعارض جدیدی شود را تشریح می کند.  

به گزارش تابناک، در همین راستا، جمعی از کارشناسان حوزه سیاست خارجی آمریکا به دعوت «شورای روابط خارجی» (The Council on Foreign Relations) احتمال وقوع و تأثیر ۳۰ بحران یا تعارض بالقوه در سراسر جهان را در سال میلادی آینده (۲۰۱۸) تخمین زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای این گزارش آمده است: خطر درگیری های خشونت آمیز در چندین منطقه از جهان در حال رشد است که می تواند منافع ایالات متحده را تهدید کند و حتی منجر به پاسخ نظامی شود. با توجه به هزینه بالقوه و عواقب مضر مداخله مسلحانه، واضح است که ایالات متحده باید به دنبال راه هایی برای مدیریت منابع تهدیدکننده منازعه است قبل از اینکه با تصمیم سخت برای استفاده از زور، مواجه شود. در حالی که بحران های خارجی می تواند به صورت های غیرقابل پیش بینی بوجود آیند، در بسیاری از موارد عوامل خطر یا علائم هشدار دهنده روشن هستند. بنابراین فرصت وجود دارد تا اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر رویدادهایی که در مسیر نامطلوب حرکت می کنند را در نظر گرفت.

در ادامه، شورای روابط خارجی آمریکا در دهمین «مطالعه سالانه خود پیرامون اولویتهای پیشگیرانه» (The annual Preventive Priorities Survey)، هشت اولویت نخست در حوزه پیشگیری از تعارض را به عنوان اولویتهای پیشگیرانه برای آمریکا در سال میلادی آتی تعیین کرد.

نکته مهم این است که در میان این اولویتها، بر رویارویی مسلحانه میان آمریکا- ایران و آمریکا- کره شمالی به عنوان نگرانیهای جدی امنیتی تأکید شده است.

در این مطالعه که با هدایت «مرکز اقدام پیشگیرانه شورای روابط خارجی آمریکا» (Center for Preventive Action- CPA) انجام شد، از جمعی از کارشناسان حوزه سیاست خارجی خواسته شد تا ۳۰ تعارض کنونی یا بالقوه را بر اساس احتمال وقوع یا تشدید آنها در سال آینده و تأثیر احتمالی شان بر منافع ملی آمریکا رده بندی نمایند.

مخاطرات درجه اول- با اولویت بالا(8 مورد)

طبق این رده بندی، در سال میلادی آینده (۲۰۱۸) هشت تعارض به عنوان «مخاطرات درجه اول» معرفی شدند:

۱- بروز تعارض و کشمکش نظامی میان آمریکا - کره شمالی و کشورهای همجوار آن.

۲- یک رویارویی مسلحانه میان ایران- آمریکا و یا یکی از متحدان آمریکا بر سر نقش و دخالت ایران در تعارضات منطقه ای و حمایت این کشور خاورمیانه ای از گروههای نظامی نیابتی خود از جمله «حوثی ها» در یمن و «حزب الله» در لبنان.

۳- وقوع یک حمله سایبری اخلال گرانه علیه شبکه ها و زیرساختهای حیاتی آمریکا.

۴- یک رویارویی نظامی تعمدی یا ناخواسته میان روسیه و کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (NATO) که از رفتار گستاخانه (!) مسکو در اروپای شرقی نشأت می گیرد.

۵- یک رویارویی مسلحانه بر سر مناطق دریایی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی میان چین و یک یا چند کشور آسیای جنوب شرقی که ادعاهای ارضی مشابهی [با پکن] دارند- از جمله برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان یا ویتنام.

۶- انجام یک حمله تروریستی با تلفات گسترده در خاک آمریکا یا یک کشور عضو ائتلاف [ناتو] توسط تروریست یا تروریستهای خارجی یا داخلی.

۷- تشدید خشونت در سوریه به دلیل تلاش نیروهای دولتی این کشور برای کنترل مجدد بر خاک سوریه به همراه افزایش تنشها میان طرفهای خارجی این تعارض از جمله آمریکا، روسیه و ایران.

۸- افزایش خشونت و بی ثباتی در افغانستان به دلیل شورش طالبان و سقوط احتمالی دولت مرکزی.

 

مخاطرات درجه دوم- با اولویت متوسط(9 مورد)

مخاطرات درجه دوم شناسایی شده نیز به صورت خلاصه شامل این موارد است: 1-رویارویی مسلحانه میان چین و ژاپن در دریای چین شرقی، 2- تشدید خشونت های مرتبط با جرم در مکزیک، 3- تشدید خشونت در شرق اوکراین میان نیروهای طرفدار روسیه و نیروهای امنیتی اوکراین، 4- تشدید منازعه میان نیروهای امنیتی عراق و گروه های کردی در عراق، 5- تشدید احتمال برخورد میان حزب الله لبنان و اسرائیل در امتداد مرز با لبنان و یا سوریه، 6- افزایش خشونت و بی ثباتی سیاسی در پاکستان، 7- رویارویی جدی میان پاکستان و هند بر اثر یک حادثه تروریستی بزرگ و یا بی ثباتی در کشمیر، 8- تنش های فزاینده بین گروه های فلسطینی و اسرائیل، 9- تشدید خشونت میان ترکیه و کردها در درون ترکیه یا با کردها در کشورهای همسایه.

مخاطرات درجه سوم- با اولویت پایین(9 مورد)

1-افزایش خشونت و بی ثباتی سیاسی در نیجریه، 2- تشدید خشونت در لیبی به دنبال شکست فرایند صلح، 3- تشدید تنش ها یا افراطی گرایی خشن در بالکان، 4- خشونت فزاینده و بی ثباتی سیاسی در آفریقای ساحل، 5- تشدید جنگ داخلی در سودان جنوبی، 6- رشد خشونت و بی ثباتی سیاسی در جمهوری خلق کنگو، 7- رشد خشونت و بی ثباتی سیاسی در کنگو به دنبال انتخابات سال 2017، 8- بروز ناآرامی و خشونت در زیمباوه برای جانشینی رابرت موگابه، 9- تشدید خشونت های فرقه ای و مهاجرت اجباری در جمهوری آفریقای مرکزی بین شورشیان «سلوکا» و شبه نظامیان «ضد بلکا» که منجر به مهجرت اجباری مجدد می شود و تأثیرات بی ثبات کننده در کشورهای همسایه  به همراه خواهد داشت. 

«پُل بی. استارس» مدیر مرکز اقدام پیشگیرانه شورای روابط خارجی آمریکا در ادامه این گزارش می افزاید: «با توجه به افزایش خطر [بروز] تعارض مسلحانه در جهان، آمریکا باید در مورد مناطقی که تمرکز توجه و منابع این کشور را برای مدیریت درگیریهای نظامی بالقوه پرهزینه ضروری می سازد، دست به انتخابهای هوشمندانه ای بزند. هدف مطالعه سالانه ما در خصوص اولویتهای پیشگیرانه، کمک به سیاستگذاران آمریکا برای انجام این انتخابهای هوشمندانه است».

گفتنی است که بسیاری از رویدادهای احتمالی که در مطالعات پیشین ارائه شده بودند، همچنان به عنوان حوزه های قابل تأمل در گزارش ۲۰۱۸ نیز مطرح شدند. از مجموع ۳۰ رویداد احتمالی که برای سال آینده پیش بینی می شود، ۲۲ رویداد در سال گذشته به مثابه مخاطرات مورد توجه و رسیدگی قرار گرفتند.

در میان هشت رویداد احتمالی جدید که در مطالعه کنونی ارائه شده است، خطر تشدید درگیریها میان اسرائیل و حزب الله؛ افزایش خشونت و بی ثباتی سیاسی در منطقه ساحل آفریقا؛ و تشدید تنشها یا خشونتهای افراط گرایانه در منطقه بالکان به چشم می خورد.

در مطالعه کنونی، دو رخداد احتمالی نیز به صدر فهرست ارتقاء یافتند: رویارویی مسلحانه میان ایران و آمریکا یا یکی از متحدان آمریکا؛ و رویارویی مسلحانه بر سر مناطق دریایی مورد مناقشه در دریای چین جنوبی میان چین و یک یا چند کشور آسیای جنوب شرقی که ادعاهای ارضی مشابهی با پکن دارند.

از سوی دیگر، مطالعه سال ۲۰۱۸ دو رخداد احتمالی را از صدر فهرست اولویتها تنزل داد: تشدید خشونت میان ترکیه و گروههای مسلح کُرد در خاک ترکیه و کشورهای همجوار؛ و احتمال بروز خشونت گسترده تر در لیبی.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۸۳۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟

یک منبع آگاه ضمن رد ادعای مذاکرات مستقیم بین ایران و آمریکا گفت: تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان است.   یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایرنا ضمن اشاره به برخی ادعاها درخصوص مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا گفت: هیچ مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا برقرار نیست و تبادل پیام‌ها صرفا در چهارچوب تعریف شده در جریان می‌باشد.   وی تاکید کرد: مذاکرات رفع تحریم با کشورهای عضو برجام توسط علی باقری کنی به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته ای جمهوری اسلامی ایران دنبال می‌شود.   اخیرا برخی رسانه‌ها با انتشار اخباری مدعی مذاکره مستقیم مقامات کشورمان با طرف آمریکایی و برخی تغییرات در سازوکارهای مذاکراتی شدند. کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: خاطره وزیر خارجه اسبق: رهبری اجازه مذاکره مستقیم با آمریکا را دادند ولی احمدی نژاد مانع شد (فیلم) با ترامپ چه کنیم؟ / مذاکرات موازی قبل از انتخابات آمریکا آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم

دیگر خبرها

  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه
  • عباس عبدی: ضربه ایران به اسرائیل پیروزی راهبردی بود /جذب حمایت مردم از این حمله در تعارض با برخورد با زنان در خیابان ها است
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • شکایت معلمان آلمانی از تشدید خشونت‌ها در بین دانش آموزان
  • آیا مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا در جریان است؟
  • هیات اقتصادی کره شمالی عازم ایران شد
  • هیات اقتصادی پیونگ یانگ عازم ایران می‌شود
  • عواملی که منجر به تشدید خسارات سیل در چین شده است
  • گشت ارشاد تنها راه مقابله با بی‌حجابی عامدانه/ امر به معروف با نگاه از بالا به پایین منجر به بی‌نظمی اجتماعی می‌شود