Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:38:21 GMT

خشکیدن کهگیلویه و بویراحمد از آسمان و زمین

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۴۶۷۵۴

خشکیدن کهگیلویه و بویراحمد از آسمان و زمین

یاسوج- ایرنا- در حالی که منابع آب زیرزمینی در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل استفاده بی رویه هر سال نسبت به سال پیش از آن کاهش چشمگیری می‌یابد کارشناسان هواشناسی براساس جدیدترین پیش بینی‌ها خبر از خشکسالی امسال نیز می‌دهند.

به گزارش ایرنا میانگین بارش‌ها در کهگیلویه و بویراحمد از سال زراعی 1351 تا 1394 حدود 50 درصد کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میانگین بلندمدت بارندگی در کهگیلویه و بویراحمد 675 میلیمتر است اما میانگین بارندگی استان در سال زراعی 95-96 حدود 385 میلیمتر بود.
بالا بودن مصرف سرانه آب در کهگیلویه و بویراحمد نسبت به متوسطه کشور، وجود تعداد زیادی چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و صنعتی در این استان، رایج بودن کشت محصولات پرمصرف مانند ذرت و هندوانه حکایت از این واقعیت تلخ دارد که مدیریت مصرف این مایع حیاتی مورد توجه جدی شهروندان نیست.
براساس آمار آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد سرانه مصرف آب آشامیدنی در این استان 20 تا 25 درصد از سرانه مصرف کشور بیشتر است.
سرانه مصرف آب آشامیدنی در سطح کشور 120 تا 150 لیتر در شبانه روز است.
هر چند استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل وجود رودخانه‌های خروشان، چشمه ساران و آبشارها به سرزمین آب‌ها شهرت دارد اما کاهش بارندگی‌ها، استفاده بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و خارج شدن به بخش عمده‌ای از روان آب‌ها زنگ خطر خشکسالی در سال‌های آینده است.
هر چند دولت در سال‌های اخیر با اجرای طرح‌های آبخیزداری، پلمپ چاه‌های آب غیرمجاز و جداسازی آب فضای سبز و آب آشامیدنی و برنامه ریزی برای کاهش کشت محصولات پرآب گام‌های خوبی برای تغییر الگوی مصرف برداشته است اما مشارکت همگانی مردم در این عرصه لازمه پیشگیری از تهدیدهای کم آبی است.

** کاهش ذخیره آب سدهای کهگیلویه و بویراحمد
شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: میزان ذخیره آب 2 سد کوثر و شاه قاسم در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.
رسول فرهادی افزود: گنجایش سدهای کهگیلویه و بویراحمد 589 میلیون متر مکعب است که هم اکنون نیمی از ظرفیت سدهای کوثر و شاه قاسم آب وجود دارد.
وی بیان کرد: تراکنش نامناسب بارندگی‌های سال زراعی گذشته باعث کاهش آب پشت سدهای کهگیلویه و بویراحمد شد.
سد کوثر گچساران آب آشامیدنی 2 میلیون و 500 هزار نفر از ساکنان استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان و تعدادی از شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد را تأمین می‌کند.
فرهادی گنجایش مخزن سد کوثر را 580 میلیون متر مکعب ذکر کرد و گفت: ارتفاع این مخزن بتونی از سطح دریا 625 متر است.
سد کوثر (تنگ دوک) در فاصله 60 کیلومتری شمال غرب شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
ظرفیت سد شاه قاسم در حومه جنوبی شهر یاسوج هم کمتر از 10 میلیون متر مکعب است.

** کاهش میزان بارندگی در همه ایستگاه‌های هواشناسی
به گفته کارشناسان هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، خشکسالی و کاهش میزان بارندگی در سال زراعی 1395-1396 در 6 ایستگاه هواشناسی این استان رخ داد.
بیشترین کاهش بارندگی سال زراعی گذشته (مهر سال 1395 تا پایان شهریور 1396) کهگیلویه و بویراحمد به میزان 129.2 میلی متر در شهر لیکک گزارش شده است.
میزان بارندگی یک سال گذشته در شهر لیکک 375.8 میلی متر بود در حالی که میانگین بلند مدت بارندگی این شهر 392.4 میلی متر ثبت شده است.
در سال زراعی گذشته در «دهدشت» مرکز شهرستان کهگیلویه 424.8 میلی متر باران بارید که 121.1 میلی متر کمتر از سال پیش بود.
میزان بارندگی بلند مدت شهر دهدشت 490 میلی متر است. منطقه امامزاده جعفر 107.8 میلی متر نسبت به سال زراعی 1304- 1395 کاهش بارندگی داشته‌ است.
در یک سال گذشته 227.6 میلی متر باران در دوگنبدان مرکز گچساران گزارش شد که 71.7 میلی متر کمتر از سال قبل است.
میزان بارش بلندمدت شهر دوگنبدان 422 میلی متر گزارش شده است.
524.7 میلی متر بارندگی مهر سال 1395 تا شهریور سال 1396 در یاسوج ثبت شد که نسبت به سال گذشته حدود 42.7 میلی متر کاهش داشت.
میزان بارش بلندمدت یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد 798.7 میلی متر است.
در یک سال گذشته 477.6 میلی متر باران در شهر سی سخت گزارش شده که 112.9 میلی متر کمتر از سال زراعی قبل است.
میانگین بلندمدت بارندگی در شهر سی سخت 662 میلی متر است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن یک درصد از خاک کشور نزدیک به 10 درصد از روان آب‌های کشور را در اختیار دارد.
رودخانه‌های فصلی و دائمی کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 400 کیلومتر طول دارد.

** پیش بینی خشکسالی در سال جدید زراعی
براساس گزارش منتشره روز پنجم مهرماه 1396 خبرنامه پیش‌بینی اقلیمی کشور شاهد بارش چندان مناسبی برای سال زراعی 97-1396 در استان‌های واقع در جنوب غرب کشور نخواهیم بود.
براساس این پیش بینی خشکسالی در 6 استان زاگرس‌نشین بوشهر، فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و ایلام در سال زراعی امسال رخ خواهد داد.

** وجود یک هزار حلقه چاه‌های غیرمجاز کشاورزی و صنعتی
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: 260 حلقه چاه آب غیرمجاز کشاورزی و صنعتی در این استان در سال‌های اخیر پلمپ شده است.
فرهادی افزود: 180 حلقه از این چاه‌های غیرمجاز در سه ساله گذشته پلمپ شد.
وی اظهار کرد: پلمپ چاه‌های آب غیرمجاز با هدف کاهش افت سفره‌های زیرزمینی انجام می‌شود.
وی با یادآوری افت 17 متری آب در منطقه کلاچوی کهگیلویه و 16 متری در منطقه امامزاده جعفر و افت نسبی آب‌های زیرزمینی در دشت باشت نسبت به میانگین بلندمدت گفت: صیانت از آب سفره‌های زیرزمینی نیازمند توجه بیشتری است.
فرهادی تعداد چاه‌های غیرمجاز آب در کهگیلویه و بویراحمد را یک هزار حلقه برآورد کرد.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: 600 حلقه چاه غیرمجاز در بخش کشاورزی و 400 حلقه چاه غیرمجاز در بخش صنعت این استان وجود دارد.
فرهادی تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد دارای 2 هزار و 500 حلقه چاه آب است که سالانه‌ها 300 میلیون مترمکعب آب از آنها استحصال می‌شود.
فرهادی بیان کرد: از مدار خارج کردن سالانه تعدادی از چاه‌های آب غیرمجاز رویکرد اصلی حفاظت از سفره‌های آب زیرزمینی این استان است.
وی افزود: کشت محصولات پربازده که نیاز به مصرف آب کمتری دارند از برنامه‌هایی است که برای بهره‌وری بهتر از منابع آب در دستور کار متولیان است.
فرهادی از رسانه‌های ارتباط جمعی خواست برای با اطلاع رسانی به‌موقع در راستای مشارکت بیشتر مردم به‌ویژه کشاورزان با هدف بهینه سازی الگوی مصرف آب تلاش بیشتری کنند.

** اختصاص اعتبار برای اجرای طرح‌های آبخیزداری
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 50 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای هشت طرح آبخیزداری در این استان اختصاص یافته است.
سعید جاویدبخت افزود: این طرح‌ها که هم اکنون در مراحل فرایند مناقصه است در مناطقی مانند جلیل سپیدار در بویراحمد، سی‌سخت در دنا، دریلا و آبگندی در گچساران، نهضت آباد در کهگیلویه، تی تل در باشت، موگر در لنده، سرفاریاب در چرام و گچ بلند در بهمئی اجرا می‌شوند.
وی محل تأمین اعتبار این پروژه‌ها را اعتبارات ملی اعلام کرد.
جاوید بخت تصریح کرد: این طرح‌ها به‌صورت مکانیکی و در قالب سازه‌هایی چون سنگی ملاتی، سنگی گابیونی، خشکه چین و پخش سیلاب در استان اجرا خواهد شد.
وی گفت: این پروژه‌ها با هدف کنترل فرسایش خاک، کنترل سیلاب‌های فصلی، ذخیره نزولات آسمانی، افزایش سطح سفره‌های آب‌ زیرزمینی و منابع آبی پایین دست حوزه از قبیل چاه و قنات، تثبیت بستر رودخانه و پیشگیری از ورود رسوب به مخزن سدهای پایین دست احداث خواهند شد.
جاوید بخت یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با خشکسالی و کم آبی را ساخت پروژه‌های آبخیزداری دانست و افزود: طرح‌های آبخیزداری با افزایش سطح منابع آبی و سطح سفره‌های آب زیرزمینی تأثیر مهمی در کاهش اثرات خشکسالی دارند.
پروژه‌های آبخیزداری در استان کهگیلویه و بویراحمد از اواخر دهه 60 شروع شدند که تاکنون اعتباری بالغ بر 395 میلیارد ریال به آنها اختصاص یافته است.

** تنش آبی در 4 شهر کهگیلویه و بویراحمد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعداد شهرهای دارای تنش آبی در این استان در سال جاری به چهار شهر کاهش یافت.
براساس آمار شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد سال آبی گذشته چهار شهر یاسوج، مادوان، سوق، دیشموک در کهگیلویه و بویراحمد دچار تنش آبی بودند.
تنش آبی مشکل در یافتن منابع آب شیرین برای استفاده بوده که علت ایجاد آن تخلیه منابع آبی است.
سید علی لدنی نژاد افزود: یکی از برنامه‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب استان اجرای برخی پروژه‌های در دست اجرا برای کاهش و رفع تنش آبی در این چهار شهر است.
وی بیان کرد: با تقویت تیم اتفاقات و رفع شکستگی شبکه توزیع آب شرب شهرها، از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از 55 مورد شیرآلات شبکه توزیع در سطح شهرهای استان شناسایی و بازسازی شده است.
لدنی نژاد در ادامه اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم شرکت آب و فاضلاب استان طرح جداسازی مصارف فضای سبز شهرداری از آب آشامیدنی شهرهاست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: در چهار سال اخیر طرح جداسازی مصارف فضای سبز شهرها از آب آشامیدنی شهری 120 درصد رشد داشته است.
به گفته وی، این درحالی است که شاخص این جداسازی در سال 92 حدود 15 درصد بود که در سال جاری این شاخص به 33 درصد رسیده است.
وی تاکید کرد که برنامه‌هایی که با مشارکت شهرداری‌های استان انجام گرفته، بخش اصلی آب مورد نیاز فضای سبز شهری از طریق رودخانه‌ها و حفر چاه تأمین می‎شود.
لدنی نژاد با بیان اینکه این طرح در شهرهای دارای تنش آبی مانند یاسوج و مادوان تا حدود زیادی پیشرفت داشته است، تصریح کرد: 97 درصد آب فضای سبز این دو شهر از طریق آب رودخانه تأمین می‌شود.
وی افزود: در شهرهایی مانند سی‌سخت نیز به رغم اینکه کمبود آب وجود ندارد برنامه‌ریزی لازم برای جداسازی آب مورد نیاز فضای سبز از آب شرب با همکاری شهرداری و آبفای شهری در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: با توجه به کاهش نزولات آسمانی و منابع آب زیرزمینی و نیز بالا بودن هزینه تولید آب شرب، جداسازی آبیاری فضای سبز از آب شرب شهروندان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

**استان کوهستانی و جنگلی کهگیلویه و بویراحمد بیابانی می‌شود؟

مسئولان و کارشناسان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به بیابانی شدن 40 هزار هکتار از زمین‌های جنوب این استان و تداوم روند خشک شدن جنگل‌های انبوه بلوط معتقدند که کاهش خسارت‌های پدیده خشکسالی‌ و ریزگردها به عنوان یک تهدید زیست محیطی نیازمند برنامه ریزی مطلوب‌تری است.
پژمان نیک اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۴۰ هزار هکتار از زمین‌های جنوب و جنوب غربی این استان به سمت بیابانی شدن حرکت می‌کنند.
وی اظهار داشت: خطر بیابانی شدن بخشی از استان وجود دارد و باید برای جلوگیری از آن برنامه ریزی کرد.
در مجموع به نظر می‌رسد اگرچه به دلیل بارندگی‌های دهه‌های گذشته در ظاهر از آب غنی هستیم اما به طور غم‌انگیزی در شناخت سازوکارهای مدیریت درست این منابع فقیر بودیم و شاید در دهه‌های آینده، استان کهگیلویه و بویراحمد به بیابان تبدیل شود.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
6110/8143

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۴۶۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد

به گزارش خبرنگار مهر، سعید طالبی پور ظهر دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران افزود: کهگیلویه و بویراحمد با توجه به شرایط آب و هوای بسیار خوب و تنوع زیستی و اقلیمی مقصد مناسبی برای گردشگران است

وی بیان داشت: بوم گردی در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته و این استان نیز دارای مناطق مختلف و اقامتگاه‌های بوم گردی متنوعی است.

طالبی پور اظهار داشت: در مناطق گرمسیری و سردسیری استان جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارد که از مهمترین آنها، آبشار یاسوج، آبشار یاسوج، آبشار کمردوغ، جاذبه‌های گردشگری شهر سی سخت مانند کوه‌گل، چشمه میشی، غار ده‌شیخ، بافت تاریخی دهدشت، چشمه بلقیس چرام، دست نوشته‌های تنگ سولک بهمئی و شلال‌دون باشت است.

وی امام زادگان تاریخی همچون امامزادگان سید محمد کهگیلویه، امام زاده علی (ع) چرام و بی بی حکیمه گچساران را از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری مذهبی استان عنوان کرد.

طالبی پور اظهار داشت: کهگیلویه و بویراحمد، ۳۲۰ جاذبه طبیعی دارد که می‌توان با جذب بیشتر گردشگر، در این مناطق گردشگری، اشتغالزایی ایجاد و توسعه اقتصادی را میسر کرد.

کد خبر 6092075

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای ۳۰۰ طرح ارتباطی در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۱۶ روستای هدف گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • تالیف و تدوین ۲۰۰ کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کهگیلویه و بویراحمد
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • کهگیلویه و بویراحمد نیازمند آمبولانس آفرود است
  • بهره برداری از سردرب دانشگاه یاسوج
  • آغاز ساخت پایگاه اورژانس در بویراحمد