Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- بررسی تحولات منطقه و تعمیق مناسبات، اصلی ترین اهداف دیدار مقام های بلندپایه تهران و آنکارا و مهمترین دلیل سفر رییس جمهوری ترکیه به ایران بود که زمینه ساز تعیین نقشه راه به منظور همگرایی در تحولات منطقه و امضای توافق نامه های تجاری دو کشور شد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، سفر روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه به ایران و دیدار با رهبر انقلاب و رییس جمهوری مهمترین محور خبری تحلیلی روزنامه های چاپ امروز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محورهای اظهارات طرفین، بررسی تحولات منطقه، اهمیت استراتژیک روابط دو همسایه و امضای قراردادهای تجاری، از موضوعاتی بود که در روزنامه های چاپ پنجشنبه 13 مهر 96 مورد توجه قرار گرفت. اظهارات آیت الله «صادق آملی لاریجانی» رییس قوه قضاییه درباره نظام قضایی کشور و همچنین پاسخگویی به شایعات مطرح شده علیه نزدیکان وی نیز در گزارش های امروز روزنامه ها انعکاس یافت.

**تحولات منطقه محور بررسی مقامات ایران و ترکیه
سفر یک روزه اردوغان رییس جمهوری ترکیه به ایران و دیدار با رهبر انقلاب و رییس جمهوری در روزنامه های امروز بازتاب یافت. شامگاه روز گذشته اردوغان در پایان سفر کاری خود به ایران در دیدار با رهبر انقلاب بر اهمیت روابط دو کشور مسلمان ایران و ترکیه درشرایط کنونی تاکید کرد. در این دیدار رهبر معظم انقلاب هم با تاکید بر لزوم افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، توافق و همکاری ایران و ترکیه در مسائل مهم دنیای اسلام را بسیار مهم و اثرگذار خواندند. همچنین دکتر «حسن روحانی» در نشست خبری مشترک روسای جمهور ایران و ترکیه تاکید کرد تهران و آنکارا تجزیه طلبی و تشدید اختلافات قومی و مذهبی را نمی پذیرند.
روزنامه «ایران» در تشریح دیدار رییس جمهوری ترکیه با رهبر انقلاب در گزارش خود نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به مشکلات جدی در جهان اسلام از شرق آسیا و میانمار تا شمال آفریقا، گفتند: در مقابل این مشکلات، اگر ایران و ترکیه در مسأله‌ای به توافق دست پیدا کنند، آن توافق قطعاً محقق خواهد شد و نفع آن به هر دو کشور و به دنیای اسلام خواهد رسید. ایشان با تأکید بر لزوم گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، افزودند: متأسفانه با وجود ظرفیت‌های فراوان، سطح همکاری‌های اقتصادی در چند سال اخیر هیچ پیشرفتی نکرده و باید در این خصوص، بیش از پیش تلاش و فعالیت کرد. رهبر معظم انقلاب با ابراز خرسندی از همکاری‌های ایران و ترکیه در اجلاس آستانه و روند رو به بهبود قضایای سوریه در اثر این همکاری‌ها، افزودند: البته مسأله داعش و تکفیری‌ها به این شکل پایان نخواهد یافت و حل این مسأله، نیازمند یک برنامه بلندمدت و واقعی است.
در روزنامه «همدلی» می خوانیم: رهبری برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق را خیانت به منطقه و موجب تهدید آینده آن، خواندند و با اشاره به عوارض درازمدت این اقدام برای همسایگان، تاکید کردند: ایران و ترکیه باید در مقابله با این حادثه، هر اقدام ممکن را انجام دهند و دولت عراق نیز باید در این قضیه به‌صورت جدی، تصمیم‌گیری و اقدام کند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «همکاری، هم‌فکری و تصمیم‌های واحد و جدی سیاسی و اقتصادی» از سوی ایران و ترکیه در مقابله با این قضیه را بسیار مهم دانستند و خاطرنشان کردند: نگاه آمریکا و دولت‌های اروپایی به این موضوع با نگاه ایران و ترکیه کاملاً متفاوت است و آمریکا مایل است که همواره یک عامل ایذایی علیه ایران و ترکیه در اختیار داشته باشد، بنابراین به آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و مواضع آن‌ها به هیچ‌وجه نمی‌توان اعتماد کرد.
روزنامه «جوان» با برجسته سازی بخشی از اظهارات رهبر انقلاب درباره رژیم صهیونیستی نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ترکیه افزودند: همچنان که اشاره کردید، از حوادث اخیر در درجه اول رژیم صهیونیستی و بعد از آن، امریکایی‌ها سود می‌برند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به تلاش دشمنان برای مشغول‌سازی ایران و ترکیه و دور کردن دو کشور از مسائل مهم منطقه، افزودند: قدرت‌های خارجی و به‌ویژه رژیم صهیونیستی به‌دنبال ایجاد یک «اسرائیل جدید» در منطقه و به‌وجود آوردن وسیله‌ای برای اختلاف و نزاع هستند. ایشان تأکید کردند: باید با نگاهی بلندمدت و راهبردی به قضایای اخیر، تصمیمات جدی و سریع گرفت و در قالب اقدام واحد، با این موضوع مقابله کرد.
اظهارات اردوغان رییس جمهوری ترکیه در این دیدار مورد توجه روزنامه «خراسان» قرار گرفت. این روزنامه نوشت: آقای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه با تأکید بر لزوم ایجاد اتحاد قدرتمند بین ایران و ترکیه در منطقه، گفت: در مذاکرات با رئیس جمهور اسلامی ایران درباره سوریه و عراق توانستیم به جمع بندی برسیم. رئیس جمهور ترکیه با اشاره به لزوم اقدامات مشترک و همزمان ایران، ترکیه و عراق در مسئله کردستان عراق، گفت: بر اساس اسناد و شواهد غیرقابل انکار، آمریکا و اسرائیل درباره مسئله کردستان به یک توافق کلی رسیده اند و بارزانی با برگزاری همه پرسی، خطایی غیر قابل بخشش مرتکب شد. آقای اردوغان با بیان این که به جز اسرائیل، هیچ کس کردستان عراق را به رسمیت نشناخته است، گفت: همسایگان عراق، قطعاً نمی توانند این تصمیم را قبول کنند، بنابراین مسئولان کردستان عراق از این پس قدمی نمی توانند بردارند و راه رهایی نخواهند داشت.
روزنامه «شرق» در گزارش خود به دیدار رییس جمهوری ایران و ترکیه پرداخت. در گزارش این روزنامه می خوانیم: میهمان چهارشنبه حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، رجب ‌طیب اردوغان بود. ظهر روز گذشته، اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه و هیئت همراه او، با استقبال محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در فرودگاه مهرآباد، وارد تهران شد. او که بعد از دوسال‌ونیم برای سفری یک‌روزه به تهران آمده، در کاخ سعدآباد هم به وسیله روحانی به ‌طور رسمی استقبال شد. همه‌پرسی اخیر استقلال‌خواهی اقلیم کردستان عراق، جنگ سوریه و روابط تهران-آنکارا از محورهای اصلی این دیدار است. همچنین مذاکرات دوجانبه، نشست هیئت‌های عالی‌رتبه و شورای‌عالی روابط ایران و ترکیه به ریاست رؤسای‌ جمهور دو کشور و امضای اسناد همکاری و همچنین دیدار با مقام معظم رهبری از‌جمله برنامه‌های سفر اردوغان به ایران است. همچنین روز گذشته روحانی و اردوغان در چهارمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه درباره مناسبات دو کشور گفت‌وگو کردند. روحانی در ابتدای این نشست، با بیان اینکه مناسبات تهران– آنکارا رشته‌های محکم تاریخی و تمدنی داشته و دو کشور دارای ریشه‌های عمیق فرهنگی، دینی و تمدنی هستند، گفت که روند گفت‌وگوها و مذاکرات مسئولان ایران و ترکیه منجر به دور جدیدی از همکاری‌های همه‌جانبه فی‌مابین شود.
در گزارش روزنامه «ابتکار» از نشست خبری رییس جموری با همتای ترک خود و به نقل از روحانی می خوانیم: با توجه به مسائل حساس منطقه ما، به ویژه در سوریه و اقلیم کردستان،مذاکرات مفصلی انجام دادیم. هدف نهایی دو کشور ایجاد صلح و ثبات و امنیت در کل منطقه است. همکاری های بیشتر ترکیه، ایران و روسیه برای ایجاد ثبات و امنیت در سوریه و همکاری های سه جانبه ایران، ترکیه و عراق در مورد مسئله اقلیم کردستان عراق از جمله مباحث مطرح شده بود. روحانی تصریح کرد: دو کشور تشدید اختلافات قومی و مذهبی که از سوی توطئه‌گران و بیگانگان برای منطقه ما طراحی شده و همچنین مسئله تجزیه طلبی در منطقه را به هیچ عنوان نمی‌پذیریم و از دیدگاه دو کشور، کشورها ی سوریه وعراق کشورهای واحدی هستند و ما تغییر مرزهای جغرافیایی را به هیچ عنوان نخواهیم پذیرفت.
روزنامه «دنیای اقتصاد» هم نوشت: تحقق تجارت 30 میلیارد دلاری، همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق و تحولات سوریه و روند آستانه، سه پرونده مهم رجب طیب اردوغان در سفر به ایران و دیدار با مقامات ارشد ایرانی است. ایران و ترکیه همچنین برای تعمیق سطح مناسبات خود 4 یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند. یادداشت تفاهم همکاری‌ گمرکی، یادداشت تفاهم همکاری‌ بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی ترکیه، یادداشت تفاهم همکاری‌ بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و اداره کل آرشیو دولتی ترکیه و یادداشت تفاهم همکاری‌ بین صدا و سیما و سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه اسنادی بود که در راستای تعمیق هر چه بیشتر سطح مناسبات تهران – آنکارا به امضا‌ رسید.همچنین رئیس‌جمهوری در چهارمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های راهبردی ایران و ترکیه، به آخرین توافقات در حوزه بانکی اشاره کرد که بر مبنای آن در زمینه همکاری‌های بانکی نیز 5 بانک دولتی ایران و بانک دولتی ترکیه روابط کارگزاری را آغاز می کنند که طی مذاکرات هفته‌های آینده، سایر بانک‌های ایرانی هم امکان برقراری روابط کارگزاری را خواهند یافت. همچنین روسای جمهوری ایران و ترکیه در یک بیانیه مشترک، بر اراده سیاسی در راستای تقویت همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه بین تهران و آنکارا تاکید کردند.
روزنامه «قانون» هم به نقل از اردوغان در نشست خبری مشترک با رییس جمهوری کشورمان آورد: در خصوص برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان اقداماتی را پیش‌بینی کرده و انجام داده‌ایم. سه کشور ایران، ترکیه و عراق در قبال اقلیم کردستان اقدامات شدیدتری را انجام خواهند داد. وی با اشاره به تحولات سوریه گفت: در سوریه نیز با مکانیزم سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه مذاکرات آستانه را آغاز کرده و گام‌هایی را برای آن برداشته‌اند و برای افزایش مناطق کاهش تنش اهمیت زیادی قایل شده‌ایم که امیدوارم با تلاش‌ها و مبارزات مشترک ما با گروه‌های تروریستی داعش و النصره جلوی ظلمی را که به مردم مظلوم می‌شود، بگیریم. اردوغان افزود: دفاع مشترک از کلیه مظلومان جهان وظیفه و دینی محسوب‌می‌شود که بر گردن ماست و در این راستا وزرای مسئول، نیروهای مسلح و واحدهای اطلاعاتی کلیه اقدامات را انجام خواهند داد.

**سفری برای تعمیق روابط و دستیابی به نقشه راه مشترک
رییس جمهوری ترکیه پیش از ورود به ایران در باره اهمیت سفر روز چهارشنبه خود به تهران گفته بود با نقشه راه به آنکارا باز خواهد گشت. تحلیل اهمیت سفر رییس جمهوری ترکیه به ایران و نقاط ضعف و قوت روابط بین دو کشور، در کنار ارزیابی دلایل این سفر در مقطع کنونی مورد توجه یادداشت نویسان و تحلیلگران قرار گرفت و در روزنامه های امروز بازتاب یافت.
روزنامه ایران در اول دفتر امروز خود به قلم «مؤید حسینی صدر» رییس پیشین گروه دوستی ایران و ترکیه نوشت: شد اقتصادی بالا و ترقی مثال زدنی ترکیه با کودتای نافرجام دوسال پیش به طور جدی آسیب دید و تقریباً متوقف شد و دوستان ما را در ترکیه متوجه خباثت و حیله گری غربی‌ها کرد هرچند این شناخت هزینه بالایی برای مردم ترکیه داشت. خوشبختانه امروز همه حاکمان کشورهای مسلمان «حتی حکام عرب» هم متوجه شده‌اند که کشورهای قدرتمند «حتی روسیه» از پیشرفت هیچ کشور دیگری بخصوص کشورهای مسلمان خوشحال نخواهند بود و تلاش مستقیم یا غیرمستقیم خود را برای ایجاد بحران به کار خواهند برد. به نظر می‌رسد فصل جدیدی در روابط دو کشور آغاز شده و زمان چیدن میوه رسیده است، دو کشور ایران و ترکیه با اعتماد متقابل و به یاری یکدیگر و از موضع برد-برد می‌توانند در این منطقه متلاطم سرزمین‌های ایمن و آرامی برای سرمایه‌گذاری و مردم سالاری اسلامی باشند.
«ایران و ترکیه علیه جدایی کردستان» عنوان یادداشت «علی خرم» استاد حقوق بین‌الملل در روزنامه شرق است که در بخش هایی از آن می خوانیم: ‌ایران و ترکیه نمی‌توانند در حین مبارزه با داعش، نسبت به تحولات در کردستان عراق بی‌توجه باشند؛ زیرا هر دو بازیگر اصلی صحنه عراق به شمار می‌روند و باید به رسالت خود جامه عمل بپوشانند. قطعا ایران و ترکیه برای نجات خاورمیانه از بی‌ثباتی بیشتر و تجزیه آن باید همکاری کرده و با نقش خود، خلأ و ناتوانی دولت مرکزی بغداد را جبران کنند تا موقعیت حاضر خاورمیانه دور از دست‌اندازی اسرائیل حفظ شود؛ اما ایران تفاوت‌هایی هم با ترکیه در اهداف و استراتژی دارد. اولا ایران کردها را نژاد اصیل ایرانی می‌داند و از نظر تاریخی و انسانی تعارضی با آنان ندارد؛ بنابراین باید حتی‌الامکان از هر نوع درگیری با این قوم ایرانی خودداری کرد؛ ولی اگر امنیت ملی ایران به خطر بیفتد، ایران ناچار است به‌عنوان یک حکومت وارد عمل شود. ثانیا ایران هیچ چشمداشتی به سرزمین‌های عراق ندارد؛ درحالی‌که طبق اعلام مقام‌های ترکیه، براساس پیمان ١٩٢٦ آنکارا، این کشور می‌تواند در صورت به‌خطرافتادن امنیت ترکیه، ولایت موصل را به خاک خود ضمیمه کند و یقینا ولایت موصل در این دیدگاه، چشم طمع به نفت کرکوک دارد.
«صادق ملکی» کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در روزنامه «اعتماد» نوشت: پس از یک دوره پرتنش در روابط ایران- آنکارا، در نگرش ایجابی از سفر اردوغان باید استقبال کرد. به نظر می‌رسد الزامات ناشی از جغرافیا و تاریخ در کنار پیوستگی‌های دو کشور در سطوح مختلف، ایجاب می‌کند روابط ایران و ترکیه بیش از همیشه گسترش یابد. نباید خاورمیانه با رقابت‌های ژئوپولتیکی تهران و آنکارا صدمه ببیند. عبور از ذهنیت ژئوپولتیکی که ایران و ترکیه را رقیب یکدیگر نشان می‌دهد، کلیدی است که می‌تواند روابط ایران و ترکیه را به شکل جدی ارتقا دهد و به سطحی مشابه الگوی روابط آلمان و فرانسه برساند؛ روابطی که نوید اتحاد و همکاری در خاورمیانه به همراه دارد. ایران و ترکیه به عنوان دو کشور قدرتمند و غیرقابل انکار در معادلات منطقه، به واسطه حضور رقبای فرامنطقه‌ای در خاورمیانه، امروز بیش از هر زمان دیگری به رایزنی و هماهنگی سیاست‌های کلان خود با یکدیگر نیاز دارند.
در سرمقاله روزنامه «جمهوری اسلامی» هم می خوانیم: در روزهای پایانی هفته، رجب طیب اردوغان در راس یک هیات عالیرتبه برای دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد. این دومین سفر اردوغان به ایران در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی به شمار می‌رود ولی به علت همزمانی با پرونده همه پرسی اقلیم کردستان عراق از بازتاب گسترده‌ای برخوردار بود. وی در این سفر ضمن دیدار با آقای روحانی و گفتگو پیرامون گسترش هر چه بیشتر روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین المللی، با رهبر انقلاب نیز ملاقات کرد. البته در چنین شرایطی که حرکت نابخردانه بارزانی برای تجزیه عراق و اعلام جدایی اقلیم کردستان علاوه بر مخالفت‌های بین‌المللی با موضعگیری شدید کشورهای همسایه مواجه شده و باعث همگرایی منطقه‌ای گردیده به گونه‌ای که چاره‌ای برای بارزانی و تنها حامی‌اش یعنی رژیم صهیونیستی در عقب نشینی از حرکت اخیر و پس گرفتن آن باقی نمانده، این سفر و تصمیمات راهبردی اتخاذ شده در آن می‌تواند تاثیر زیادی بر توطئه‌های منطقه‌ای داشته باشد.
«مهدی مطهرنیا» تحلیلگر مسائل بین المللی در روزنامه «آرمان» نوشت: هر 4 کشور ایران، عراق، ترکیه و سوریه در قبال بحران عراق دارای موضعی یکسان هستند چراکه منافعی مشترک در ارتباط با اقوام کرد درون مرزهای ملی خود دارند. در میان تمام این دولت‌ها تنها دولتی که تمامیت خود را در تمامیت ارضی کشور خود از نظر قومی تعریف پذیر می‌داند، ایران است. اکراد ایران خود را یکی از رگه‌های اصلی ایرانیان از منظر تاریخی می‌دانند. در حالی که این ویژگی برای اکراد ترکیه نشین و اعراب سوریه و عراق وجود ندارد. بنابر این خطر کردستان مستقل بیش از هرجایی متوجه عراق، ترکیه، سوریه و در نهایت گریبانگیر ایران است. این در حالی است که اگر ایران در برخورد با اقوام کرد خود راه حل‌های بهتر و مبتنی برکرامت سیاسی را پیش بگیرد و بیش از گذشته جهتگیری سیاست‌های کرامت محورانه خود نسبت به اقوام و فرقه‌ها را در دستور کار قرار دهد نه تنها استقلال کردستان عراق تهدیدی برای ایران تلقی نخواهد شد بلکه به عنوان فرصتی برای ایران مورد توجه قرار خواهد گرفت. بنابر این در این بافت موقعیتی ترکیه است که باید بیشترین تلاش را در جهت محدودسازی این حرکت توسط کردها و امکان تسری به مناطق دیگر جغرافیایی مورد توجه قرار بدهد.

**رییس دستگاه قضا: شایعات ارزش پاسخگویی ندارند
اظهارات رییس دستگاه قضا در مراسم آغاز سال تحصیلی ٩٧-٩٦ دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری و پاسخ به برخی شایعات درباره خانواده و نزدیکان وی مورد توجه شماری از روزنامه های امروز قرار گرفت. آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه شایعات اخیر درباره این‌جانب و خانواده‌ام هیچ‌گونه ارزش پاسخ‌گویی ندارد، هجمه‌ها به دستگاه قضائی و مسئولان قوه ‌قضائیه را به دلیل اقدامات این دستگاه برای مقابله با فتنه ٨٨ و سدکردن راه نفوذ دشمنان دانست.
«پاسخ قاضی القضات به شایعات» عنوان گزارش روزنامه آرمان از سخنان ایت الله آملی لاریجانی است که در بخش هایی از آن می خوانیم: رئیس قوه قضائیه با بیان این‌که «شایعات اخیر در مورد اینجانب و خانواده‌ام هیچ‌گونه ارزش پاسخگویی ندارد»، هجمه‌ها به دستگاه قضائی و مسئولان قوه قضائیه را به دلیل اقدامات این دستگاه برای مقابله با حوادث 88 و سد کردن راه نفوذ دشمنان دانست. آیت‌ا... آملی لاریجانی در مراسم آغاز سال تحصیلی 97-96 دانشگاه علوم قضائی و خدمات اداری تأکید کرد: شایعه پردازان که کاملا شناسایی شده‌اند و از زمره اراذل و اوباش فراری فتنه 88‌اند و اجیر اجانب گشته‌اند حقیرتر از آن هستند که بخواهیم پاسخی به آنها بدهیم اما به اربابان آنها می‌گوییم که اگر تصور کرده اید با این قبیل اقدامات، مسئولان از راه خود که خدمت به مردم و حفظ نظام است عقب نشینی می‌کنند، سخت در اشتباهید. وی با اشاره به نقش دستگاه قضائی در تأمین امنیت در ابعاد اجتماعی و اقتصادی نیز تصریح کرد: امروز مساله اقتصاد یک مساله بسیار مهم و اساسی برای کشور است. گر چه عمده کار برعهده قوه مجریه است اما قوه قضائیه نیز نقشی جدی در این زمینه دارد. تأمین امنیت اقتصادی توسط دستگاه قضائی واجد دو جنبه اصلی است که عبارتند از برخورد با فساد مدیران یا مردم و دیگری حمایت از سرمایه گذاری سالم.
در روزنامه قانون و در بخشی از اظهارات رییس دستگاه قضا درباره صیانت از حقوق عامه می خوانیم: آملی‌لاریجانی یکی از مهم‌ترین وظایف قوه قضاییه بر اساس تصریح اصل 156 قانون اساسی را صیانت از حقوق عامه دانست و اظهار داشت: «متاسفانه حقوق عامه تا حدی مغفول واقع شده است. برای مثال مباحث مربوط به محیط زیست با اهمیت بالایی که در زندگی مردم دارد، در زمره حقوق عامه است. امروز فضای تنفسی شهری مانند تهران را می بینید. بی‌شک بخشی از این وضعیت مربوط به عملکرد بعضی از مدیران است؛ اقداماتی نظیر فروش طبقات در شهرداری‌ها و عملکرد نهادهایی مانند سازمان محیط‌زیست، نیروی انتظامی و خود قوه قضاییه در این زمینه تاثیرگذار است. قوه قضاییه باید بابی ویژه در این زمینه و سایر مواردی که با حقوق عامه سر و کار دارند، بازکند و به این موضوعات توجه بیشتری داشته باشد».
روزنامه «سیاست روز» هم درباره چرایی اتهام‌زنی ها به رییس قوه قضاییه نوشت: اینکه چرا فردی چون آیت‌الله آملی‌لاریجانی محل بغض و کینه دشمن باشد هیچ عجیب نیست. مواضع شفاف و انقلابی وی و مبارزه جدی با مفسدین اقتصادی و معاندین نظام است، موجب درماندگی منحرفین و استحاله‌کنندگان نظام شده است و در حقیقت ضد انقلاب می‌خواهد از این استراتژی استفاده کند که 'دروغ را آنقدر بزرگ بگویید که کسی نتواند آن را تکذیب کند! هدفگذاری تضعیف قوه قضاییه، تضعیف نظام جمهوری و تهاجم علیه ولایت فقیه است؛ چراکه 'عدالت' از ارکان نظام و نماد مشروعیت آن به شمار می‌رود. دشمن تصور می‌کند با تخریب تصویر «عدالت قضایی» در اذهان خواهد توانست مرزهای جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی را بپیماید. در عین حال باید در نظر داشت که قوه قضاییه همچون همه دستگاه‌های دیگر در کشور مسئله و مشکل کم ندارد، گرچه که خدماتش حتی به میزان یک صدم مشکلاتش دیده نشده است.

**پژوهشم**9402**9279**تنظیم: لیلا واحدی**انتشار:سیدمحمد موسی کاظمی
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۶۲۷۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت جهاد کشاورزی، عباسعلی نوبخت که در راس هیئتی عازم عراق شده در دیدار با استانداران استان‌های کربلای معلی و نجف اشرف درباره مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار افزود: ایران در زمینه بیابان‌زدایی از دانش و تجربیات بالایی برخوردار است و این آمادگی را دارد تا تجربیات خود را در زمینه مقابله با این پدیده و تثبیت شن‌های روان با کشور دوست و همسایه به اشتراک بگذارد.

وی اظهارداشت: همچنین راهکار‌های مقابله با پدیده بیابان‌زایی و جلوگیری از تولید گرد و غبار در جهت تامین حقوق و منافع مشترک بین دو کشور ایران و عراق بررسی شد.

طرفین در این دیدار ضمن برشمردن چالش‌های زیست‌محیطی و شناسایی منشاء گرد و غبار، مقرر کردند بزودی راهکار‌های برون‌رفت و انجام اقدامات موثر و مشترک در یک بازه زمانی کوتاه اعلام شود.

براساس این گزارش، در حال حاضر منشا بسیاری از پدیده‌های گرد و غبار که کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد به طور عمده از کشور‌های همجوار است و در این دیدار در خصوص تقویت همکاری دوجانبه برای مقابله با آلاینده‌های زیست‌محیطی در جهت تأمین حقوق و منافع مشترک تاکید شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با موافقت رهبر انقلاب؛ حکم اعدام بابک زنجانی نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد
  • نامه رهبر انقلاب به دانشجویان منشا تحولات عظیم اروپا و آمریکا شد
  • رایزنی تلفنی بایدن با امیر قطر؛ درباره تحولات غزه
  • حضور رسانه‌های ترکیه در نمایشگاه دستاوردهای نظامی ایران
  • دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس خواهان آتش‌بس فوری و پایدار در غزه شد
  • هشدار اسرائیل به نمایندگان دیپلماتیک خود در سراسر جهان/ آغاز سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا از عربستان/ دیدار وزیر امور خارجه بحرین با بشار اسد
  • الدفاعی: وعده صادق، پایان‌بخش توهم ارتش شکست‌ناپذیر اسرائیل
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه