Web Analytics Made Easy - Statcounter

به نظر می‌رسد دولت با مانع تراشی های اخیر برای حضور پررنگ مردم در مراسم اربعین حسینی(ع) با اتکا به شعار «مردم را به زور نمی‌توان به بهشت برد» خودش را وقف جلوگیری از عزم ملت به سمت بهشت کرده است! به گزارش جهان نيوز؛ فاطمه سادات بکائی؛ «قیمت بلیت اتوبوس در ایام اربعین حسینی (ع) برای سفر به سمت مرزهای غربی کشور با افزایش صد درصدی رو به رو می‌شود» اعلام این خبر در آستانه تب و تاب سفر اربعین، مردم را شوکه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این خبر، اما جدید نبود؛ پیش از این نیز معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در نشست خبری ستاد اربعین که شهریور امسال برگزار شد در پاسخ به پرسش گفته بود امسال در ایام اربعین، دو برابر شدن قیمت بلیت اتوبوس‌ها را شاهد خواهیم بود. اظهار نظر عجیب وزارت کشور: مردم باید بدانند زیارت اربعین سفر رایگان نیست! معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور در توضیح چرایی این افزایش قیمت گفته بود صنف رانندگان اتوبوس با این توجیه که اتوبوس‌ها فقط در مسیر رفت مسافر دارند و به دلیل حجم ترافیک تعداد سرویس‌های شان هم کم است، تصمیم به دریافت کرایه هر دو سر دارند.
ذوالفقاری در جای دیگری از این صحبت‌ها در پاسخ به اینکه آیا دولت نمی‌خواهد در مقایسه با حجم انبوه خدمت رسانی مردم عراق به زائران، تسهیلاتی در این زمینه در نظر بگیرد گفته بود: «مردم ما باید بدانند سفر اربعین سفر رایگان نیست! و اتفاقا باید از این بستر برای رونق شهرهای مرزی ایران و عراق بهره برد.»
بیان این دیدگاه از سوی یک مقام دولتی در حالی صورت گرفت که ظرف چهار سال گذشته هزینه‌های جاری دولت به ویژه در بخش نهاد ریاست جمهوری با افزایش‌های عجیب و غریبی رو به شده آن هم در حالی که حقوق کارمندان این بخش افزایش چندانی نداشته است! واکنش‌های مردمی به افزایش 100 درصدی قیمت بلیت‌ها اعلام خبر دوبرابر شدن قیمت بلیت اتوبوس‌ها با واکنش‌های جالبی نیز در فضای مجازی همراه بود. مطالعه برخی از توئیت‌های اعتراضی می‌تواند نمونه‌ای از برداشت مردم نسبت به این اقدام باشد.
منطق دولت برای دو برابر کردن هزینه بلیت اتوبوس‌ها با واکنش هایی همراه بود، برخی این موضوع را جدید ندانسته و گفتند این وضعیت در بسیاری از سفرهای برون شهری جاری در طول سال هم به چشم می‌خورد و در موراد زیادی اتوبوس‌ها با تعداد مسافران بسیار اندک سفر می‌کنند، حتی در مواردی در مسیر برگشت با ارائه تخفیف‌هایی سعی در پر کردن هر چه بیشتر صندلی‌ها دارند؛ بنابراین این بهانه به سفر اربعین مربوط نیست و نمی‌تواند قابل قبول باشد.
با این وجود اگر بخواهیم باز هم این منطق را بپذیریم، اما نمی‌توانیم از کمک هایی که دولت می‌توانست برای رفع این مشکل ارائه دهد چشم پوشی کنیم. خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در همین مورد گفت: «بهتر است دولت به جای تراشیدن هزینه‌های اضافی با ارائه تسهیلات بهتر به برگزاری هر چه باشکوه‌تر این مراسم کمک کند، حتی اگر نیاز است که هزینه بلیط اتوبوس‌ها را به منظور خدمات بهتر به مسافران افزایش دهد این هزینه را از منابع دولتی و نه از جیب مردم تامین کند
کل هزینه اتوبوس‌ها چند؟؟ با احتساب جمعیت زائران ایرانی که سال گذشته در ایام اربعین حسینی(ع) به عراق سفر کرده اند و همچنین محاسبه میانگین مبلغ بلیط اتوبوس برای سفر به سمت مرزهای غربی کشور به عددی می‌رسیم که در برابر خرده ولخرجی‌های دولت واقعا به چشم نمی‌آید؛ دولت می‌توانست حتی به عنوان کمک به برگزاری هرچه بهتر شعائر حسینی(ع) به عنوان یکی از اقدامات فرهنگی وزارت ارشاد این مبلغ را به اتحادیه اتوبوسران‌ها پرداخت کند.
سال گذشته حدود دو میلیون و دویست هزار نفر از مردم ایران در مراسم اربعین حسینی (ع) کشور عراق شرکت کردند، با محاسبه افزایش احتمالی این میزان که هر ساله شاهد آن بوده ایم می‌توانیم برای امسال جمعیتی دو میلیون و نیمی را برآورد کنیم؛ حدود ۶۰ درصد از این جمعیت با استفاده از اتوبوس و مرز زمینی به عراق سفر می‌کنند؛ بنابراین اگر در نظر بگیریم یک میلیون و پانصدهزار نفر از اتوبوس استفاده می‌کنند و میانگین قیمت بلیط اتوبوس برای هر نفر را ۵۰ هزار تومان در نظر بگیریم با مبلغی حدود ۷۵ میلیارد تومان هزینه خالی بازگشتن اتوبوس‌ها مواجه خواهیم بود.
اکنون این مبلغ را با بودجه نهاد ریاست جمهوری که کارمندانش را مرحوم هاشمی رفسنجانی جماعتی خطاب کرده است که از فرط بیکاری جدول حل می‌کنند! مقایسه می‌کنیم.
با بررسی آمارهای رسمی، روشن است که بودجه نهاد ریاست جمهوری از ابتدای دولت تدبیر تا امروز دقیقاً به اندازه صد و هفتاد و هشت درصد اضافه شده؛ لایحه‌ی پیشنهادی بودجه سال ۹۶ مبلغ ۵۵۳ میلیارد تومان را برای نهاد ریاست جمهوری کنار گذاشته؛ رقمی که ۱۵۰ میلیارد تومان آن مستیقماً به نهاد و مابقی به سایر ارگان‌های زیرمجموعه می‌رسد. نقداً همین مقدار هم نسبت به سال گذشته بیست و یک درصد رشد نشان می‌دهد، و این درحالی است که دولت دستمزد کارمندان را تنها ۱۰ درصد افزایش داده است.
مبلغ کل بلیت‌های اتوبوس ۷۵ میلیارد تومان و به عبارتی تنها یک چهارم بودجه نهاد ریاست جمهوری است. یعنی با فرض خالی بودن جیب دولت هم این امکان وجود داشت که نهاد ریاست جمهوری با صرف هزینه‌های کمتر برای فراهم کردن امکانات تشریفاتی مشکل رانندگان اتوبوس در ایام اربعین را حل و فصل کند؛ تا مردمی که غالبا از قشر کم درآمد جامعه هستند مجبور به پرداخت کرایه با ۱۰۰ درصد افزایش قیمت نباشند! نمایندگان مجلس: افزایش قیمت‌ها غیرقانونی است/ اتوبوس‌رانی: همین که هست! با وجود بررسی فراهم بودن امکان مساعدت مالی دولت برای رفع مشکل رانندگان اتوبوس، از نظر نمایندگان مجلس این افزایش قیمت حتی با توجیه درخواست صنف رانندگان اتوبوس خلاف قانون است و دولت نباید این بی‌قانونی را رسمیت ببخشد. پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص گفت: «در مشهد مقدس نیز گا‌ها مشاهده می‌شود که مسیر رفت بیش از مسیر برگشت با اقبال مسافر مواجه می‌شود، اما شاهد این گونه مسائل نیستیم بنابراین اخذ دو برابر هزینه اتوبوس از زائران مستند قانونی ندارد.»
این عزم جدی دولت برای مانع تراشی‌های هر ساله سر راه حضور میلیونی مردم در مراسم اربعین حسینی (ع) که پیش از این با دریافت حق بیمه اجباری نیز همراه بوده حتی هم وطنان اهل سنت مان را نیز نگران کرده است. در این مورد شهاب نادری دبیر فراکسیون اهل سنت مجلس ضمن ابراز نگرانی از این اقدامات دولت گفت: معتقدم حتی خدمات به زوار باید به صورت رایگان انجام گیرد، بنابراین از آقای رئیس جمهور تقاضا داریم تا شخصا نسبت به این مسئله ورود کند و برای هر چه پرشکوه نشان دادن مراسم راهپیمایی اربعین حسینی تسهیلات لازم را ارائه کنند. درمقابل اما مدیرعامل تعاونی‌های اتوبوس‌رانی معتقد است از آنجایی که سرویس‌های اربعین یک‌سر خالی بر می‌گردند، حق دارند قیمت‌ها را دوبرابر کنند. حمیدرضا عامری در این‌باره خطاب به نمایندگان هم می‌گوید: در این ایام اربعین و عاشورا کدام صنفی را سراغ دارید که صلواتی کار کند؟اگر نمایندگان مجلس اعتباری را برای این مسئله تعیین کنند ما هم استقبال می‌کنیم و قیمت‌ها را به صرفه تمام می‌کنیم، اما تا همین امروز هیچ بودجه و اعتباری برای این کار تخصیص نیافته است. جالب است دولت، رفع موانع برای تفریحات برخی از مردم در شهرهای مذهبی یا پخش شدن صدای یک خواننده خاص از تلویزیون را مهم‌ترین دغدغه فرهنگی خود می‌داند و در مقابل در خصوص سفر به عتبات عالیات می‌گوید که نه تنها توقع نداشته باشند این سفر رایگان باشد، بلکه خود را برای مانع تراشی‌های دولت آماده کنند! به نظر می‌رسد این دولت با شعار «مردم را به زور نمی‌توان به بهشت برد» خودش را وقف جلوگیری از عزم ملت به سمت بهشت کرده!

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۶۹۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت پرده افزایش خودکشی رزیدنت‌ها در ایران

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 10 دکتر رضا ملک‌زاده، وزیر بهداشت در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی از پشت پرده پشت پرده افزایش خودکشی رزیدنت‌ها در ایران گفت. روایت ملک زاده را می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • توضیح دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق درباره بازار دلار
  • رشد قیمت دلار در بازار غیررسمی، ارتباط چندانی با بانک مرکزی ندارد
  • شواهد جدید از به گلوله بستن مردم توسط آمریکایی‌ها در کابل
  • پشت پرده افزایش خودکشی رزیدنت‌ها در ایران
  • پشت پرده «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و قیمت آن چقدر است؟
  • تعیین ۶۰۰ میلیون یورو اعتبار برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • تخصیص ۶۰۰ میلیون یورو برای واردات اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین
  • افزایش دوبرابری قراردادهای تجاری ایران در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون شهری ویژه اربعین
  • فرصت استثنایی برای واردات ناوگان اتوبوس برون‌شهری ویژه اربعین