Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دبير ستاد مرکزي اربعين شرايط و هزينه تهيه ويزاي اربعين حسيني، بيمه زائران، گذرگاه‌هاي فعال و جزئيات اين مراسم را تشريح کرد. به گزارش گروه رسانه هاي خبرگزاري تسنيم، با نزديک شدن به ايام اربعين حسيني(ع) و حضور پر شور مردم براي حضور در عتبات عاليات و براي پاسخ به برخي نگراني ها درباره کم و کيف برگزاري اين مراسم، نحوه ارائه خدمات به زائران، شرايط تهيه ويزا، امنيت گذرگاه‌هاي رسمي و پايانه‌هاي مرزي و مجازات افراد متخلف براي خروج از کشور و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. به سراغ مجيد آقابابايي دبير ستاد مرکزي اربعين رفتيم که در ادامه مشروح اين گفت‌وگو را مي‌خوانيد:
رواديد مهمترين مسئله محوري وزارت کشور است
آخرين اخبار مربوط به برگزاري مراسم اربعين و نحوه تهيه ويزا توسط زائران را توضيح دهيد؟
آقا‌بابايي:امسال بعد از انعقاد تفاهم همکاري ميان وزراي کشور ايران و عراق براي برگزاري اربعين، همه بند‌هايي که با مفاد توافقنامه مطابقت داشت را به صورت مستمر پيگيري مي‌کنيم و سفير کشورمان در عراق هم مباحث مورد نظر را مطرح مي‌کند.
امسال نسبت به سال‌هاي گذشته نقشه راه دو کشور براي برگزاري اربعين مشخص بوده اما در عين حال مهمترين موضوع براي وزارت کشور بحث رواديد است که با توجه به تدابير صورت گرفته توانستيم در 16 نقطه و 16 شهر براي زائران کشوري ديگر ويزا صادر کنيم، همچنين اکنون سفارت عراق در تهران، سه کنسولگري عراق در اهواز، کرمانشاه، و مشهد و 12 دفتر موقت، طبق ‌آمايش سرزمين کار صدور رواديد را انجام مي‌دهند چراکه موضوع رواديد مسئله محوري وزارت کشور است و به هيچ وجه در اين زمينه مشکلي نخواهيم داشت.
16 شهر بر اساس آ‌مايش سرزميني، تقسيم بندي شدند و زائران ر دبرخي استان‌ها مي‌توانند با مراجعه به دفاتر صدور ويزا براي تهيه آن اقدام کنند، حتي در بعضي استان‌ها تقسيم بندي به نوعي صورت گرفته که براي استان‌هاي نزديک به خود هم ويزا صادر مي‌کنند تا زائران نيازي به سفر به مرکز استان يا استان تهران و دفاتر کنسولگري را نداشته باشند.
زمان صدور ويزا يک و نهايتا دو روز است/ تاخير يک هفته اي وجود ندارد
آيا احتمال صدور ويزا در مرزها و فرودگاه‌ها وجود دارد؟
آقا‌‍بابايي:چند دفتر صدور رواديد با همکاري سفارت عراق در شهر ايلام،‌ آبادان و سوسنگرد پيش‌بيني و فعال کرديم اما در نقطه صفر مرزي و فرودگاه‌هاي عراق طبق اعلام دولت اين کشور به هيچ وجه زير ساخت صدور رواديد وجود ندارد و گذرنامه‌اي هم در اين مراکز صادر نخواهد شد، لذا لازم است زائران در محلي که اسکان دارند و با توجه به زمان مناسبي که وجود دارد با مراجعه به شرکت‌هاي معتبر براي اخذ ويزا اقدام کنند.
در وضعيت فعلي زمان صدور ويزا يک روزه است، اين بازه زماني از زمان تحويل مدارک تا صدور ويزا بوده و ممکن است اين فرصت دو يا دو روز و نيم طول بکشد اما تاخير يک‌ هفته‌ يا ده روزه‌اي براي صدور ويزا‌ي اربعين وجود ندارد.
با توافق دولت عراق زمان آغاز به کار دفاتر موقت در استان‌ها شروع شده است قبل از آن هم سفارت و کنسولگري‌ها کار صدور ويزا را انجام مي‌دادند و تا دو روز قبل از اربعين صدور ويزا توسط اين مراکز و دفاتر 12 گانه موقت صورت مي‌گيرد، همچنين زائران به مدت يک ماه مي‌توانند در عراق حضور داشته باشند و حتي اگر مدت استفاده از ويزا 3 ماه باشد و فردي دو روز قبل از آغاز اربعين ويزا تهيه کند، مي‌تواند تا 3 ماه بعد از آن در خاک عراق بماند. البته زائر‌اني که ويزا تهيه کرده‌اند نبايد نگران مدت زمان خروج از کشور باشند زيرا اگر به هر دليلي نتوانند در اربعين شرکت کنند با توجه به زمان اخذ رواديد تا سه ماه بعد از آن اجازه خروج از کشور و ماندگاري در عراق را به مدت يک ماه خواهند داشت.
بيمه از نيازهاي جدي زائران اربعين است
هزينه تهيه رواديد چقدر پيش‌بيني شده است؟ آيا هزينه 40 دلار است؟
آقابا‌بايي:صدور رواديد رفتاري متقابل است، ما 40 دلار از زائران عراقي براي صدور گذرنامه دريافت مي‌کنيم آنها هم همين مبلغ را براي صدور ويزا دريافت مي‌کنند ناگفته نماند که امسال تلاش زيادي به کار گرفتيم تا ميزان هزينه رواديد را کاهش دهيم اما به هر دليلي دولت عراق با اين کار موافقت نکرد؛ ما تقريبا نقش خاصي در اين موضوع نداريم و دولت و نخست‌وزيري عراق در اين باره تصميم‌گيري مي‌کنند.
بيمه زائران اربعين از وظايف شرکت‌هاي خصوصي است و آنها به اين موضوع ورود مي‌کنند. بيمه اقدام خاصي است که توسط شرکت‌هاي خاص انجام مي‌شود آنها با اخذ مبلغي مشخص خدماتي به زائران ارائه مي‌دهند. اين موضوع با توجه به شرايط کشور عراق از نيازهاي جدي زائران به شمار مي‌آيد تا در صورت بروز هر اتفاق، پوششي براي زائران وجود داشته باشد. متاسفانه سال گذشته به دليل وضعيت تروريستي و تصادفات همچنين وجود بيماري‌هاي مختلف در عراق، زائران براي دريافت خدمات درماني مراجعاتي داشتند و در اين شرايط بيمه فرصت مناسبي براي زائران فراهم آورد تا از خدمات آن استفاده کنند.
مبلغ بيمه زائران 25 هزار تومان است
طبق قانون در اساسنامه هلال احمر ايران، خدمات درماني در داخل کشور رايگان است، اما ارائه اين خدمات براي زائران در خارج از کشور هزينه دارد بنابراين کساني که به عتبات عاليات مشرف مي‌شوند هزينه بيمه و هلال احمر را پرداخت مي‌کنند تا از امکانات آن بهره‌مند شوند همچنين تلاش کرديم تا هلال احمر هزينه بيمه زائران را کاهش دهد و همان خدمات را در حد معمول ارائه کند.
در بحث بيمه و هلال‌احمر مبلغ 25 هزار تومان براي زائران در نظر گرفته شده است که در واقع زائران مي‌توانند با پرداخت اين مبلغ از اينگونه امکانات که نيازهاي جدي آنها هم محسوب مي‌شود استفاده کنند.
دولت در بحث بيمه زائران اربعين حمايت مالي ندارد چرا که برگزاري اين مراسم جريان مردمي است. دولت و حاکميت کشورمان در برگزاري اين مراسم با توجه به موقعيت‌هاي کشور عراق،‌ نيازها، اصول و سياستهاي تهيه شده وظايفي را بر عهده دارند تا راهکارهاي مناسب را پيشنهاد و پيگيري کنند چراکه در حقيقت تاسوعا،‌ عاشورا،‌ اربعين حسيني و همچنين مراسم 28 صفر دولتي نيست و اصالتا اين مراسم‌ها مردمي محسوب مي‌شود لذا ورود دولت به اين حوزه‌ها وجهه حقوقي ندارد و مردم هم تمايل دارند که اينگونه مراسم به صورت مردمي برگزار شود.
بسياري از زائران در حادثه تروريستي حله تحت پوشش بيمه نبودند
برخي معتقدند بيمه از آن سوي مرز براي زائران تعلق مي‌گيرد آيا مي‌توان زائران را در داخل کشور هم تحت پوشش بيمه قرار داد؟
آقابابايي:جغرافياي پوشش بيمه از 20 کيلومتري مرز ما تا خاک عراق است. بسياري از زائران در داخل کشور بيمه هستند و اگر بخواهيم آنها را هم تحت پوشش بيمه قرار دهيم هزينه‌هاي زيادي صرف مي‌شود در عين حال معتقدم انجام اين کار ضرورتي ندارد مهم اين است که اگر در خاک عراق اتفاقي براي زائران پيش بيايد آنها بتوانند با پوشش بيمه‌اي از خدمات درماني استفاده کنند.
سال گذشته چند تجربه تلخ از نبود پوشش بيمه براي زائران وجود داشت که به معضلي جدي تبديل شد، به عنوان مثال اقدامي تروريستي در منطقه حله رخ داد و بسياري از زائران هم تحت پوشش بيمه نبودند، از اين رو مشکلات جانبي بسياري براي زائران به وجود آمد بنابراين مي‌توان گفت بيمه نياز فردي زائران است که خوشبختانه توانستيم بستر آْن را فراهم کنيم.
جلوگيري از ازدحام جمعيت در پايانه‌هاي مرزي و طرح آمايش جغرافيايي به چه صورت در مراسم اربعين امسال مديريت مي‌شود؟
آقابابايي:در سال گذشته اجراي طرح آمايش جغرافيايي به دليل محدوديت زمان به صورت نسبي انجام شد اما با اين وجود اجراي آن در مرز مهران به عنوان شلوغ‌ترين مرز تاثير خوبي داشت امسال هم همين روند ادامه دارد و به صورت دقيق، مسير عبور زائران هر استان مشخص شده که هريک بايد از کدام مرز از کشور خارج شوند متاسفانه در سال گذشته حضور برخي از زائران در مرز مهران مشکلاتي ايجاد کرد زيرا آنها قصد داشتند به صورت غير مجاز وارد عراق شوند در حقيقت اين مشکل جدي در سال گذشته بود اما امسال بيش از سال گذشته با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي انجام شده و فعال سازي مرز خسروي طرح آ‌مايش سرزميني تاثيرات مثبت خود را نشان خواهد داد.
حمايت از زائران بعد از ورود به خاک عراق به چه صورت توسط وزارت کشور ساماندهي مي‌شود؟
آقا‌بابايي:هر سال نسبت به سال گذشته مديريت بهتري براي برگزاري مراسم اربعين صورت مي‌گيرد اما حجم جمعيت همواره بيش از دو ميليون است و ما از لحاظ مديريتي، سازماني و انتخاب مسيرها نقش چنداني نداريم در واقع زائران خودشان در اين باره تصميم گيري مي‌کنند.
حرکت انبوه زائران، تراکم و پراکندگي خاصي در عراق ايجاد مي‌کند اما آنچه مربوط به عراق مي‌شود مديريت خاصي است که همگي به غير از موضوعات امنيتي در سطح دولت به هيچ حوزه‌اي ورود نمي‌کند، لذا نمي‌توان گفت که ما در اين زمينه نقش اصلي داريم اما رايزني‌هاي مستمري با دولت عراق خصوصا در حوزه‌هاي امنيتي داريم و نگراني ما الز‌اما موضوع اسکان و تغذيه نيست و ما در حوزه مسائل امنيتي زائران هم دغدغه داريم.
طبق اظهارات وزير کشور اولويت نخست ما تامين امنيت و جان زائران است، بنابراين در چنين مسائلي وزارت کشور مي‌تواند ورود کند و رسيدگي به ساير مسائل از قبيل اسکان،‌ تغذيه و حمل و نقل را به سفارت ايران در عراق واگذار مي‌کند.
تمرکز وزارت کشور بعد از پايان مراسم اربعين و در زمان بازگشت زائران به کشورمان است بنابراين در تلا‌شيم در اين زمينه آسيب‌شناسي‌هاي لازم را انجام دهيم تا کاستي هاي اين حوزه را بر طرف کنيم، در سال 95 طبق آسيب شناسي انجام شده، 150 نقطه ضعف را شناسايي و براي همه اين نقاط ضعف برنامه‌ريزي کرديم، اما در واقع همه اينها به دلايل مختلف از قبيل زمانبر بودن و يا خارج از اختيار بودن عملا قابل رفع نيست، با اين حال بسياري از اين ضعف‌ها را نسبت به سال 94 رفع کرديم امسال هم در تلاشيم بعد از مراسم اربعين نسبت به سال قبل، آسيب‌هاي حوزه اسکان و تغذيه زائران را کاهش دهيم.
زائران در بازگشت از کربلا و پس از اتمام مراسم اربعين با چه مشکلاتي مواجه بودند؟
آقابابايي:آسيب شناسي وزارت کشور بعد از اتمام مراسم اربعين در 4 حوزه انجام مي‌شود، چراکه اين امر نيازمند و پيش مقدمه مراسم سال آينده است، بنابراين نقاط swot در اينجا اعمال مي‌شود همچنين نقاط ضعف، قوت، تهديد و فرصت را استخراج مي‌کنيم تا بتوانيم نقاط ضعف را کاهش دهيم. معتقدم بايد نقاط قوت را افزايش دهيم، همچنين علاوه بر فرصت‌هاي موجود بايد فرصت‌هاي جديدي ايجاد کنيم و راهکارهايي به عنوان تدبير بينديشيم که با فرصت‌هاي تهديد کننده رويارويي کند.
90 درصد زائران در طول سه يا چهار روز به صورت متمرکز وارد کشور مي‌شوند
فرهنگ مردم عراق به اين صورت است که درست در روز اربعين بحث خدمات‌رساني به زائران متوقف و موکب‌ها هم تعطيل مي‌شود، بنابراين از آنجايي که هنگام بازگشت، در طول سه يا چهار روز 90 درصد زائران به صورت متمرکز وارد کشور خواهند شد نيازمند وسايل نقليه کافي هستيم، خوشبختانه اين امکانات را خصوصا در زمان بازگشت و اگر نيازي به اسکان بود، فراهم کرديم. البته ممکن است اتوبوس‌هاي زائران به هر دليلي يا به دليل شرايط جوي دچار مشکل شوند و امکان رسيدن به پايانه‌هاي مرزي وجود نداشته باشد لذا براي هر نوع شرايط و هرگونه وجود مشکل که باعث تاخير در ارائه خدمات به زائران مي‌شوند تدابير و اقدامات لازم را انديشيده‌ايم تا آسيب‌هاي احتمالي را به حداقل برسد.
آيا دولت مي‌توانست اقدامي انجام دهد که هزينه اتوبوس زائران در اربعين افزايش پيدا نکند؟
آقابابايي:معتقدم بي‌انصافي است اگر تصور کنيم دولت در اين زمينه همکاري را لازم را نداشته زيرا بيش از اين، بحث زيرساخت‌ها مورد توجه است. در چند سال گذشته در مرز مهران و شلمچه خصوصا مرز مهران دگرگوني‌هاي خاصي صورت گرفت که دولت هزينه‌هاي آن را پرداخت مي‌کند همچنين در فعالسازي مرز خسروي هزينه‌هاي بسياري بالغ بر ميليارد‌ها تومان صورت مي‌گيرد که همه اين‌ هزينه‌ها از اقدامات دولت به شمار مي‌آيد.
ايجاد زيرساخت‌هاي اساسي و ماندگار در مرزها، ايجاد جاده‌ها در مرز چذابه و طرح آب‌رساني در اين پايانه مرزي و مرز مهران همچنين افزايش تعداد گيت‌ها از جمله هزينه‌هايي است که دولت آن را پرداخت مي‌کند، بنابراين معتقدم برخي عزيزان نسبت به عملکرد دولت در اين زمينه کم‌لطفي دارند به هر حال بايد بدانيم که حاکميت کشورمان و همه ارگان‌ها، هزينه‌هاي مربوط به تهيه زير ساخت‌هاي اربعين را پرداخت مي‌کنند؛ موضوع بيمه هم موضوعي فردي محسوب مي‌شود البته گراني هزينه اتوبوس‌ اربعين دلايل خاص خود را دارد که وزير راه و شهرسازي و رئيس سازمان راهداري و حمل ونقل جاده‌اي حتما به اين مسئله رسيدگي کرد‌ه‌اند و خوشبختانه نسبت به سال گذشته اقدامات بهتري صورت گرفته است.
همچنين در بحث هواپيما و پروازهاي اربعين مباحثي مطرح است زيرا تعداد کمي از زائران از اين طريق به کربلا مشرف مي‌شوند و اکثر آنها از مرزهاي زميني استفاده مي‌کنند با اين وجود دولت هزينه‌هاي بسياري در ايجاد زيرساخت‌هاي مرزي و ايجاد تعامل با دولت عراق دارد به طوري که بخشي از هزينه آب و برق کشور عراق، چند بانده کردن جاده‌هاي منتهي به عراق و هزينه‌هاي کلان آن توسط دولت ايران پرداخت مي‌شود، بنابراين بايد انتظار داشت دولت در جايگاه‌هاي کلان و پايا ورود کند و نه در امور اجرايي و جزئي که ممکن است بخش خصوصي هم آن را اجرا و مديريت کند.
توقف عبور زائران از مرز خسروي به دليل فعاليت‌ گروه‌هاي تروريستي بود/ خسروي فعال است
آيا وزارت کشورمان با وزارت کشور عراق تعاملي براي بازگشايي معابر جديد و پايانه‌هاي رسمي و مرزي جديد براي تردد زائران در سالهاي آينده خواهد داشت؟ بازگشايي مرز دهلران، خسروي و سومار در اربعين سال جاري به کجا رسيد؟
آقابابايي:با دولت مرکزي عراق 4 مرز مشترک داريم که اين 4 مرز عبارتند از مرز خسروي، چذابه، شلمچه و مهران. اين مرزها از سال‌هاي گذشته ميان کشور ايران و عراق مشترک بودند و ايجاد شدند.
مرز خسروي مرزي نبود که به تازگي با توافق دو کشور بازگشايي و فعال شود. اين مرز در دهه‌هاي گذشته فعال بوده است اما به دليل فعاليت‌ گروه‌هاي تروريستي، عبور زائران از اين پايانه مرزي متوقف شد اما اکنون اين پايانه فعال است و ما آن را براي تردد زائران در ايام اربعين حسيني فعال کرديم.
عراق تمايلي به ايجاد مسيرهاي جديد و جايگزين ندارد
ايران با دولت و وزير کشور عراق مذاکراتي براي بازگشايي معابر جديد از قبيل سومار و چيلات داشت اما طرف مقابل با بازگشايي و فعالسازي اين پايانه‌ها رغبتي ندارند و يا حداقل بررسي اين موضوع خصوصا بررسي مرز چيلات را به بعد از مراسم اربعين موکول کرده است.
علي‌رغم اينکه مايل بوديم مسيرهاي جايگزين و فعال‌تري ايجاد کنيم، دولت عراق تمايلي به انجام اين کار نشان نداد. ايجاد مرز مشترک، اقدامي دوطرفه است و با وجود اين مسائل همچنان موضوع بازگشايي و فعالسازي مرز چيلات و دهلران را پيگيري مي‌کنيم تا در صورت امکان قبل از اربعين بازگشايي آنها صورت بگيرد زيرا اين مرزها جايگزين خوبي خواهند بود، اما دولت عراق تاکنون اين مسئوليت را نپذيرفته است بنابراين تحقق اين امر کاملا بستگي به برقراري تفاهم با کشور عراق دارد.
تامين امنيت زائران بر عهده طرف عراقي است
زماني که زائران از مرز ايران خارج مي‌شوند مسئوليت تامين امنيت آنها برعهده طرف عراقي است زيرا عراق حاکميت مستقلي است که بايد اقدامات امنيتي و مديريتي را به خوبي انجام مي دهد به هر حال ما مسئوليت حاکميت عراق را برعهده نداريم اما ممکن است به آنها در اين زمينه کمک کنيم.
حضور اتباع خارجي و تهيه رواديد آنها به چه صورت است و آيا آنها در مراسم اربعين از مرزهاي خاصي عبور مي‌کنند؟
آقابابايي:در سال گذشته براي اتباع خارجي برنامه خاصي داشتيم، امسال هم با برنامه‌ريزي گسترده‌تري به اين حوزه ورود مي‌کنيم. بخشي از برنامه ما براي اتباع عراقي است که در خاک ايران حضور دارند اما اسناد هويتي در اختيار ندارند به اين معنا که اين اتباع نمي‌توانند ثابت کنند عراقي هستند، در عين حال از جمهوري اسلامي ايران هم سندي به عنوان سند هويتي ندارند. اين افراد داراي کارت خاصي هستند لذا ما با دولت عراق تفاهم کرديم که عراق از طريق سفارت، برگه‌اي به آنها عرضه کند که نشان دهد اين اتباع عراقي هستند براين اساس ما مي‌توانيم هويت آنها را تائيد کنيم و آنها هم مي‌توانند با تعامل نيروي انتظامي وارد خاک عراق شوند و پس از پايان مراسم اربعين به ايران بازگردند. اين افراد نيازي به تهيه رواديد ندارند و تأييد سفارت عراق براي آنها کافي است.
ثبت نام مقدماتي اتباع افغان آغاز شده است/يک يا دو روز آينده ويزا براي آنها صادر مي‌شود
در مورد اتباع افغان هم تأکيد مي‌کنم آن دسته از اتباعي که به صورت مجاز در خاک ايران حضور دارند، در چارچوب تفاهم‌نامه ما با کشور عراق هستند. اين افراد مي‌توانند با مراجعه به دفاتر کفالت همان هزينه‌هايي که اتباع ايراني پرداخت مي‌کنند، پرداخت و دفترچه‌اي از پليس گذرنامه دريافت کنند، لذا اتباع افغانستاني مي‌توانند با اين دفترچه و ويزايي که دولت عراق صادر مي‌کند در مراسم اربعين شرکت کنند و پس از اتمام مراسم هم دوباره اجازه خواهند داشت وارد خاک ايران شوند.
سال گذشته به دليل اينکه از لحاظ زماني، تفاهمات براي شرکت اتباع افغان در مراسم اربعين دير انجام شد، اقدامات کافي صورت نگرفت اما امسال اين موضوع را از قبل پيگيري کرديم و خوشبختانه مشکلي در اين زمينه وجود ندارد و ثبت‌نام مقدماتي براي اين اتباع آغاز شده است و در يک يا دو روز آينده ويزا آنها هم صادر مي‌شود.
اتباع خارجي از مرز شلمچه عبور مي‌کنند
نحوه کنترل خروج اتباع خارجي گيت‌هاي مشخصي دارد و آنها داراي دفترچه‌هاي خاص هستند که سامانه‌اي مشخص آن را بررسي مي‌کند همچنين قرار است آمايش جمعيتي به اين نسبت داشته باشيم بنابراين اتباع خارجي از مسيري مجزا و از مرز شلمچه به خاک عراق وارد خواهند شد؛ اين مسير سهل‌الوصول‌ترين راه براي اين دسته از زائران است زيرا تراکم جمعيت آنها کمتر است و مسير جداگانه‌اي هم به دليل شرايط خاص بررسي گذرنامه‌هايشان تهيه کرديم تا آنها بتوانند از اين مسير وارد خاک عراق شوند. البته اگر مشکل خاصي در مرز خسروي نداشته باشيم در برنامه بعدي مي‌توانيم از اين مرز براي اعزام زائران اتباع خارجي استفاده کنيم.
توصيه وزارت کشور براي آن دسته از زائراني که قصد دارند به صورت فردي يا گروهي در اربعين شرکت کنند، چيست؟
آقابابايي:ما علاقه داريم زائران به صورت کارواني در مراسم اربعين شرکت کنند و تقريبا زائران هم به اين صورت و نه به شکل کاملا سازماندهي شده دقيق کارواني به کربلا مشرف مي‌شوند. تجربه ما در برگزاري اربعين در سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که نمي‌توانيم به سفر کارواني زائران تأکيد کنيم؛ چراکه اين موضوع شرايط خاص خود را دارد و از نظر زماني هم محدوديت‌هايي وجود دارد، زيرا زائران بايد در محدوده زماني مشخص به عراق بروند و وارد خاک کشورمان شوند، بنابراين آنها بايد با توجه به شرايط خاص خودشان در اين باره تصميم‌گيري کنند.
صدور ويزاي گروهي 5 نفره وجود دارد
طبق اظهارات مسئولان استاني، عراق تمايل بيشتري به صدور رواديد گروهي دارد در اربعين امسال چقدر به صدور ويزاي فردي توجه شده است و آيا ويزاي گروهي هم صادر خواهد شد؟
آقابابايي:در سال‌هاي قبل که سفارت عراق امکانات و ابزار لازم را در اختيار نداشت عموما رواديد به صورت گروهي صادر مي‌شد، اما سال گذشته روند صدور رواديد انفرادي افزايش يافت. امسال نيز با تفاهم دولت عراق مقرر شد رواديد به صورت فردي صادر شود زيرا اين موضوع از لحاظ امنيتي و نحوه کنترل، کمک‌کننده است همچنين مشکلات ناشي از مانيفستي و گروهي بودن سال گذشته تا اندازه‌اي کاهش مي‌يابد.
در تلاشيم امسال براي زائران ويزاي انفرادي صادر شود البته ممکن است به صورت استثنا در اواخر زمان صدور به دليل شرايط خاص و عدم وجود امکانات در سفارت عراق، احتمال صدور ويزاي گروهي وجود داشته باشد که حداکثر اين ويزا 5 نفره خواهد بود، اما اولويت و تا زماني که مشکل جدي پيش نيايد با ويزاي انفرادي است.
آيا زائران مي‌توانند بدون تهيه رواديد وارد کربلا شوند؟ ورود غيرقانوني زائران به خاک عراق چه مجازاتي دارد؟
آقابابايي:دولت عراق طبق قوانين براي ورود غيرمجاز به خاکش 3 سال حبس در نظر گرفته است همچنين مقام معظم رهبري هم تاکيد دارند که قوانين و مقررات دولت‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد.
در واقع طبق قانون، خروج غيرمجاز از کشور و ورود غيرقانوني داراي مجازات است، بنابراين اصرار داريم که زائران بايد براي ورود به مرزها ويزا و رواديد تهيه کنند چراکه سال گذشته برخي زائران باعث تضييع حقوق افرادي شدند که به صورت قانوني از مرزها عبور کردند.
طبق قوانين بين‌المللي اگر کسي قصد خروج از کشور را داشته باشد، بايد ويزا و گذرنامه تهيه کند مگر اينکه دو کشور تفاهم کنند که لغو رواديد صورت بگيرد. ما چنين توافقي درباره لغو رواديد در ايام اربعين با دولت عراق نداشته‌ايم به هرحال اين موضوعي جدي است و امسال نسبت به سال گذشته برخورد جدي‌تري با افراد متخلف صورت مي‌گيرد.
سال گذشته حقوق اتباع ايراني ضايع و باعث شد دولت عراق موضع رسمي در اين زمينه اتخاذ کند بنابراين ما کنترل‌ها را تشديد کرديم و لايه‌هاي امنيتي لازم هم صورت گرفته است اما اگر کسي قصد انجام کار غيرمجاز داشته باشد به مراجع قانوني معرفي مي‌شود.
آيا احتمال لغو رواديد براي زائران اربعين در سال جاري وجود خواهد داشت؟
آقابابايي:موضوع لغو رواديد از سوي وزارت خارجه پيگيري مي‌شود اما اطلاعات ما نشان مي‌دهد که در مقطع زماني مراسم اربعين، اين اتفاق رخ نمي‌دهد زيرا بحث لغو رواديد به ستاد مرکزي اربعين مربوط نيست و وزارت خارجه‌هاي ايران و عراق در اين باره تصميم‌گيري مي‌کنند. حداقل اين مطلب را مي‌دانم که تا برگزاري مراسم اربعين لغو رواديد نخواهيم داشت.
در اربعين سال گذشته گفته مي‌شد که زائران دچار مشکلاتي در پايانه‌هاي مرزي شدند. حجم انبوه جمعيت مشکلات زيادي به وجود آورد به طوري که بسياري از مردم در بيابان‌ها آواره شدند. امسال براي جلوگيري از اين اتفاق و سهولت در رفت و آمد زائران چه برنامه‌اي مدنظر داريد؟
آقابابايي:در سال گذشته مشکلات زيادي براي زائران در پايانه‌هاي مرزي به وجود آمد اما بايد بدانيم که در سال گذشته نسبت به سال قبل مشکلات کمتري وجود داشت، زيرا در مقطعي از زمان برخي از هموطنان به صورت غيرمجاز در مرز مهران حضور پيدا کردند و موجب سلب تردد زائراني شدند که به صورت قانوني قصد خروج از کشور داشتند.
به گفته مسئولان استاني ساير استانها از قبيل قزوين، خراسان و ... براي تردد زائران از مرزهاي معين و مشخص با استان‌هاي سه‌گانه همکاري دارند. اين همکاري به چه صورت است و چه خدماتي به زائران ارائه مي‌شود؟
آقابابايي:اين بحث تنها مربوط به تردد زائران نمي‌شود. در واقع استانهاي معين براي ايجاد زيرساخت‌هاي دائمي، کمک به توسعه پايانه‌هاي مرزي و کمک به توسعه جاده‌ها با استان‌هاي سه‌گانه همکاري مي‌کنند و دولت هم در اين زمينه تأمين اعتبار مي‌کند.
با توجه به اينکه مرز خسروي براي اولين بار در اربعين سالجاري بازگشايي مي‌شود و زائران از اين مسير وارد کربلا مي‌شوند، در صورت بروز مشکل خصوصا مشکل امنيتي چه تدابيري را در نظر داريد؟
آقابابايي:ايران کميته امنيتي مشترک با دولت عراق و با مسئوليت کلي سفير ايران در بغداد، همچنين با مسئوليت مستقيم وابسته نظامي ايران در سفارتمان در بغداد و معاون وزير کشور، تشکيل داده است و مسير بغداد تا خسروي و بالعکس مورد بررسي قرار مي‌گيرد و تدابير لازم را اتخاذ مي‌کنند.
در واقع دولت عراق پذيرفته است که مسئوليت تامين امنيت زائران را طبق تفاهم‌نامه برعهده بگيرد، همچنين ارتش، پليس و نيروهاي مردمي هم در اين مسير همکاري مي‌کنند تا امنيت زائران اربعين فراهم شود اما به طور کلي از آنجايي که اربعين در عراق برگزار مي‌شود، تأمين امنيت اين مراسم برعهده دولت عراق است و ايران هم در راستاي بهبود تردد زائران از لحاظ رفاهي و امنيتي با عراق همکاري لازم را انجام مي‌دهد.
ساخت و ساز براي استقرار گيت‌ها در مرز خسروي آغاز شده است
تعداد گيت‌هاي مستقر در پايانه‌هاي مرزي چند درصد در اربعين سال جاري افزايش يافته است و پيش‌بيني شما از مشارکت زائران چقدر خواهد بود؟
آقابابايي:در مرز مهران از سال قبل گيت‌هاي ما به تعداد کافي راه‌اندازي شده است و در اين زمينه کمکي به گيت‌هاي کشور عراق کرديم تا اين گيت‌ها استاندارد و با کيفيت‌تر شود.
در مرز شلمچه هم حدود 17 گيت جديد راه‌اندازي شد و همچنين به طرف عراقي هم کمک مي‌کنيم تا همين تعداد گيت علاوه بر گيت‌هاي قبلي اضافه و فعال شود، همچنين در مرز چذابه به تعداد کافي گيت تردد زائران وجود دارد و نيازي به گيت جديد نداريم اما الزاما نيازمند استقرار گيت در مرز خسروي هستيم که عمليات ساخت و ساز آن آغاز شده است و به زودي اين گيت‌ها نصب خواهد شد.
معتقدم در بحث اربعين نمي‌توان عدد و رقم دقيقي براي مشارکت زائران اعلام کرد، اما به نظر مي‌رسد تعداد زائران نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزايش يابد.
پيگيري وزارت کشور براي بازگشايي مرز دهلران به کجا رسيد؟ در اين زمينه منتظر نظر و رأي نخست‌وزيري عراق بوديد، اين نظر چه زماني اعلام مي‌شود؟
آقابابايي:ما آمادگي خود را در اين زمينه به طرف عراقي اعلام کرديم و با وزير کشور عراق هم ملاقاتي انجام داديم. حدود 10 روز پيش هم پيشنهاد بازگشايي اين پايانه مطرح شد اما دولت عراق هنوز آمادگي انجام اين کار را ندارد البته اين بحث ماه‌ها قبل در کميته کارشناسي مطرح شد و طرف عراقي تمايلي به بررسي آن نشان نداد، با اين وجود وزير کشور عراق اخيرا در جلسه‌اي اعلام کرد اين موضوع بعد از اتمام مراسم اربعين بررسي مي‌شود، مسئولان عراقي الزاما اين موضوع را نفي نکردند و ما هم هنوز در تلاشيم تا از طريق سفارت راهکاري حتي به صورت موقت در اين زمينه پيدا کنيم.
منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهاي پيام/
بازگشت به صفحه رسانه‌ها

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۹۹۴۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران

به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در دیدار با اعضای قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن تأکید بر ضرورت حمایت ملی از زیرساخت‌های استان خراسان رضوی و شهرستان مشهد اظهار کرد: برای صیانت از هویت مشهد که منتسب به امام مهربانی‌ها است، شایسته است که تمامی برنامه‌ها به‌ویژه برنامه‌هایی که با حضور زائران و کیفیت سفر آنان ارتباط دارد متناسب با هویت امام هشتم (علیه‌السلام) باشد.

وی با تأکید بر اینکه دولت مهم‌ترین جریانی است که می‌تواند از پیک‌های زیارتی مشهد گره‌گشایی کند، افزود: در ایام نوروز و ایام سوگواری دهه آخر صفر از تمام کشور زائر به مشهد می‌آید که با توجه به تشرف میلیونی این حجم از زائران نیاز به داشتن نگاه ملی و حمایت دولتی نسبت به زیرساخت‌های این شهر بیشتر احساس می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه ضروری است تا نواقصی که در مسیر حمل‌ونقل جاده‌ای زائران وجود دارد برطرف شود، ادامه داد: مسئله حمل‌ونقل از جمله عرصه‌های حیاتی و حساس زندگی مردم است. چه حمل‌ونقل هوایی و چه ریلی و جاده‌ای، عمده خانواده‌ها برنامه‌ریزی برای چگونگی رسیدن به مقصد خود در یک سفر را از جمله محورهای تصمیم‌گیری خود در نظر می‌گیرند و در این میان، تردد جاده‌ای از اولویت نخست برخوردار است.

وی با اشاره به نادیده گرفته شدن حضور میلیونی زائران و ترددهای چشمگیر در جاده‌ها در تصمیم‌گیری‌های وزارت راه و شهرسازی افزود: در این راستا ضروری است تا تأمین منابع مالی آزادراه حرم تا حرم هر چه سریع‌تر انجام شود. این جاده که پیرامون آن تلاش‌های بسیاری در حال انجام است همچنان به مرحله اجرا نرسیده است که این موضوع باعث شده رسیدن زائر امام رضا(ع) به مشهد مقدس با گرفتاری و سختی همراه باشد.

امام جمعه مشهد با اشاره به‌ضرورت ایمن‌سازی جاده‌های استان خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از نقاط حادثه‌خیز استان جاده سبزوار به شاهرود است که بیشترین تصادفات جاده‌ای نیز در آن رخ می‌دهد، در این خصوص نیز باید راهکاری از سوی وزارت و راه شهرسازی اتخاذ شود تا دیگر شاهد از دست دادن عزیزانمان نباشیم.


آیت‌الله علم‌الهدی با انتقاد از نا به سامانی وضعیت حمل‌ونقل هوایی و ریلی در ایام پیک مسافری خاطرنشان کرد: متأسفانه در این ایام که مسافران زیادی قصد تشرف به مشهدالرضا (علیه‌السلام) را دارند، برخی از شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت‌های مسافربری را افزایش می‌دهند و یا در حمل‌ونقل ریلی که وسیله تشرف قشر متوسط جامعه است زائران برای تهیه بلیت با مشکلات بسیاری مواجه می‌شوند که گاهی درخواست‌ها برای اضافه کردن یک رام قطار فوق‌العاده نیز در این خصوص بی‌نتیجه مانده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین سال جاری
  • پیش‌بینی برای حضور ۳۰ میلیون زائر در اربعین امسال
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی در اربعین ۱۴۰۳
  • پیش بینی تردد ۵۰ درصدی زائران عتبات از مرز خسروی دراربعین ۱۴۰۳
  • اربعین حسینی برابر استکبار جهانی بازدارندگی ایجاد می‌کند
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • سفر زائران اربعین با خودروی شخصی به عراق؟ | واکنش مهم یک مقام دولتی
  • ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
  • اعزام ریلی زائران به عتبات عالیات از استان مرکزی