Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان‌شمالی، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان شمالی، محمد‌رضا صالحی صبح امروز، در آیین افتتاحیه گردهمایی روسای ادارات فرش دستباف سازمان صنعت، معدن و تجارت سراسر کشور در بجنورد، اظهار کرد: تردد بیش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر در مسیر خراسان شمالی برای زیارت امام رضا(ع) می تواند ظرفیت خوبی برای بازارسازی صنعت فرش ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: علاوه بر توجه به بازاریابی ملی فرش باید موضوع بازارسازی همراه با تبلیغات درست در سطح بین الملل جدی گرفته شود.
وی در ادامه به قابلیت های استان در صنعت فرش اشاره داشت و گفت: موضوع فرش به لحاظ هنر، خلاقیت، فعالیت و تلاش جمعی در خراسان شمالی که گنجینه فرهنگهاست، اهمیت فراوان دارد و بنابراین فرش به عنوان هنر اصیل ایرانی اسلامی در اقتصاد هنر که زیر مجموعه مهمی از اقتصاد مقاومتی است جایگاه ویژه ای خواهد داشت.
صالحی بیان داشت: فرش ابریشم دو روی دویدوخ منطقه راز و جرگلان خراسان شمالی بسیار ظریف و هنرمندانه بافته می شود اما هنوز جایگاه خود در تولید انبوه و صادرات متمرکز را به دست نیاورده است و انتظار داریم این قابلیت مهم به خوبی شناسانده شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر به منظور گسترش صادرات غیر نفتی و حضور در بازارهای جهانی یکی از صنایع مهمی که باید مطالعه قرار گیرد صنعت فرش دستباف است چرا که با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های کشور توان رقابت فرش دستباف ایران در بازار جهانی بالاست.
مقام عالی دولت در خراسان شمالی خطاب به رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: امیدواریم با تقویت تعاونی های تولیدی فرش و تعاونی های مرتبط مانند نوغانداری و توتستان ها و هم چنین با ارائه تسهیلات ارازن قیمت در قالب تسهیلات مشاغل خانگی و تعاونی ها در آینده ای نزدیک شاهد ارتقاء قابلیت های استان در این حوزه باشیم.
محمد رضا صالحی در ادامه به معرفی مشخصات و مختصات جغرافیایی خراسان شمالی پرداخت و گفت: متوسط بارش باران در خراسان شمالی نسبت به سایر نقاط کشور پایین تر است اما با نگاه مثبت این استان از موهبت الهی انرژی خورشیدی فراوانی برخوردار است که هدف ما بهره مندی مطلوب از این نعمت خدادادی است.
صالحی افزود: طرح واگذاری پنل های سیار برق خورشیدی به عشایر استان با اختصاص اعتبارات یارانه ای وزارت نیرو اجرایی می شود که گامی مهم در راستای کمک به افزایش نسبی رفاه خانوارهای کوچنده و بهره مندی آنان از انرژی پاک است.
وی ادامه داد: با انعقاد قرارداد با نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی استان پنل های خورشیدی پنج کیلو واتی خریداری و در منازل مددجویان مستقر می شود و از محل پرداخت مستمری مددجویان، نهاد حمایتی مربوطه اقساط این پنل پرداخت خواهد شد.
صالحی تصریح کرد: به موجب این کار علاوه بر تامین برق مورد نیاز آنان مازاد برق تولیدی توسط شرکت برق خریداری می شود و پس از اتمام اقساط مستمری این مددجویان در جهت ایجاد اشتغال و تولید دیگر مددجویان به کار گرفته خواهد شد.
معرفی توانمندی های استان در حوزه کشاورزی، گردشگری، تولید انرژی های پاک و ... از دیگر موارد مطرح از سوی مقام ارشد استان در این آیین افتتاحیه بود.
 در ادامه این آیین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی نیز گفت: هنر فرش محدود به جغرافیای خاصی نیست و این هنر در جای جای خراسان شمالی و متناسب با فرهنگ های اقوام مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
محمود دلپسند افزود: فرش از نیازهای جدایی ناپذیر در زندگی است و این صنعت در ایران ضمن حفظ اصالت ها و ارزش ها بایستی متناسب با سلایق و منطبق با تغییرات در نیازهای امروزی جامعه نیز به روز شود.
وی اشاره داشت: در جلسات و کارگاه های آموزشی و کارشناسی بایستی با ارائه راهکارهای مناسب زنجیره تولید تا مصرف صنعت فرش به درستی تعریف شود و استمرار یابد.
دلپسند تاکید کرد: موضوع قیمت به عنوان عامل اصلی در خرید فرش بسیار تاثیر گذار است و باید با قیمت گذاری مناسب این کالای لوکس امروزی به یک کالای عمومی تبدیل شود.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری نمایشگاه های مختلف به عنوان ویترین فعالیت های تجاری برای ارائه قابلیت ها و توانمندی های استان در تمامی حوزه ها به ویژه صنعت فرش بسیار موثر است.
دلپسند تصریح کرد: تلاش خواهیم کرد متناسب با شرایط موجود مکان مناسبی برای برپایی این نمایشگاه تعریف کنیم.
رئیس مرکز ملی فرش ایران نیز در این آیین اظهار داشت:مجموعه عوامل داخلی و خارجی همانند تورم شدید و غیر قابل کنترل در مواد اولیه تولید فرش و رکود اقتصادی در کشورهای اروپایی هدف صادرات فرش ایران در سنوات گذشته موجب کاهش میزان صادرات فرش دستباف ایران از سالانه ۵۰۰ میلیون دلار به ۳۰۰ میلیون دلار شد.
حمید کارگر گفت: با لغو ممنوعیت ورود فرش دستباف ایران به ایالات متحده آمریکا در بند ۲۲ برجام و بهبود مناسبات سیاسی در دوران پسابرجام روند کاهشی صادرات فرش ایران متوقف شد و ما اکنون شاهد جهش صادراتی در این حوزه هستیم.
وی مطرح کرد: بر اساس آمار و ارقام در ۵ ماهه نخست امسال بیش از ۱۵۰۰ تن فرش دستباف به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار صادر شده است که در مقایسه با زمان مشابه در سال ۹۵ شاهد رشد ۱۸ درصدی در ارزش صادرات هستیم.
وی بیان کرد: مرکز ملی فرش ایران برای برگزاری نمایشگاه دائمی در خراسان شمالی اعلام آمادگی می کند اما باید مقدمات کار مانند ایجاد فضای مناسب بازاریابی و جانمایی مکان مناسب جهت برپایی نمایشگاه و سایر مباحث مرتبط از سوی استان به درستی فراهم شود.
کارگر با بیان این مطلب که فرش در فضای تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی به پشتوانه گذشته گرانبار خود قابل اتکاست، تصریح کرد: تنوع فرش دستباف در انواع مختلف در خراسان شمالی مشهود است و با تلاش استان دو نمونه فرش دستباف ترکمن و کردی ثبت جهانی شد که از افتخارات این منطقه محسوب می شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۰۳۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج

 رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان با اشاره به نامگذاری ۶ تا ۱۲ اردیبهشت به نام هفته سنندج گفت: دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج برگرفته از کتاب آلبوم سنندج تألیف "حامد شریعتی" شامل ۶۰ عکس قدیمی شهر سنندج از سال‌های ۱۲۶۰ تا ۱۳۶۰ (یک قرن) است و در معرض نمایش عموم قرار خواهد گرفت.

اسعد فرهادی ادامه داد: در این نمایشگاه تصاویری از شخصیت ها، مکان‌ها، آداب و رسوم مردم سنندج و رخداد‌ها و وقایع تاریخی رقم خورده در سنندج در یک قرن به همت آقای حامد شریعتی گرد آوری و در معرض نمایش علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار می گیرد.

وی با دعوت از عموم مردم جهت بازدید از این نمایشگاه گفت: نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج از هشتم تا سیزدهم اردیبهشت در گالری سوره پردیس سینمایی بهمن سنندج دایر بوده و از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای بازدید علاقه‌مندان است.

 آیین افتتاحیه و بازگشایی نمایشگاه شنبه ۸ اردیبهشت ساعت ۱۷ با حضور مسئولین، هنرمندان و علاقه‌مندان در محل گالری سوره برگزار می‌گردد.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • برپایی نمایشگاه آثار هنرجویان هنر‌های زیبای دختران میبد
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج
  • ژیرونا خواهان جذب اریک گارسیا به صورت دائمی
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • گشایش نمایشگاه هفته مشاغل در بجنورد
  • برپایی نمایشگاه دانش آموزان فنی و حرفه‌ای و کارودانش کیش
  • وزیر ارشاد از ابلاغ مصوبه برپایی بازار هنر ایران خبر داد
  • برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور
  • دیدارجمعی ازکارگران خراسان‌شمالی با مقام معظم رهبری