Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-27@15:13:29 GMT

بدهی دستگاه ها به شهرداری تهران چقدر است؟

تاریخ انتشار: ۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۲۳۳۸۳۴

محمدعلی نجفی شهردار تهران با حضور در نشست جلسه امروز (سه‌شنبه ۲ آبان) کمیسیون عمران با بیان اینکه این کمیسیون اصلی‌ترین مرجع شهرداری‌ها در مجلس است، گفت: نزدیک ۶۸ هزار نفر با شهرداری تهران کارمند یا پیمانی همکاری دارند. همچنین بیش از ۵۰ هزار نفر در مراکز جانبی شهرداری فعالیت دارند.

شهردار تهران با مقایسه­ پایتخت با شهر سئول عنوان کرد: شهر سئول با مساحتی برابر تهران و جمعیت ۱۰ میلیون نفر تنها ۴۰ هزار کارمند دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شیکاگو نیز با جمعیت برابر تهران ۳۸ هزار کارمند دارد. در لندن نیز با خدمات بیشتر تنها ۱۵ هزار نفر در شهرداری فعالیت می­‌کنند.

وی با اشاره به بودجه­ مصوب شهرداری در سال ۱۳۹۶ افزود: شهرداری تهران ۱۷۹۰۰ میلیارد تومان بودجه دارد که ۳۹% آن هزینه­‌ای است و ۴۴ درصد سرمایه‌­ای و برای بررسی بیشتر درآمدهای شهرداری از سال ۹۰ تا ۹۶ را روی منحنی برده­‌ایم که نشان می‌­دهد به قیمت جاری درآمد شهردار رشد داشته اما امسال به قیمت ثابت قدرت شهرداری حدود ۲۲% به نسبت سال ۹۰ کاهش پیدا کرده است.

نجفی با اشاره به عملکرد درآمد ۶ماه نخست شهرداری اظهار داشت: ۷۲ درصد بودجه پیش بینی شده در ۶ماه نخست محقق شده است که یا از نظر تحقق درآمدها با مشکل مواجه هستیم یا بودجه دقیق حساب نشده است. کل عملکرد بودجه از نظر نقدی ۴۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که تقریباً ۸۲ درصد آن برای پرداخت حقوق و هزینه‌های جاری هزینه شده است.

شهردار تهران با اشاره به وضعیت بافت‌های فرسوده در کل کشور عنوان کرد: ۷۵هزار هکتار بافت فرسوده در کل کشور وجود دارد که در تهران ۳۲۶۸ هکتار بافت فرسوده داریم و براساس نسبت جمعیت به تراکم باید شاهد تراکم ۱۳۷نفری می­‌بودیم اما در بافت‌های فرسوده تراکم بالغ بر ۳۵۲ نفر است که سه برابر تراکم متوسط شهر است.

وی با بیان این که ۵% کل مساحت شهر تهران بافت فرسوده وجود دارد گفت: ۱۵% جمعیت در تراکم فرسوده حضور دارند که ۳برابر تراکم متوسط شهر تهران محسوب می­شود.

نجفی در بخش دیگری از گزارش خود به مطالبات شهرداری تهران اشاره کرد و اظهار داشت: ۱۴هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان مطالبات شهر تهران پرداخت نشده است که ۶۰% آن به پرداخت تخلفات رانندگی برمی­‌گردد. همچنین دولت باید یک سوم از یارانه بلیط مترو را تقبل می‌کرد که در حال حاضر شهرداری تهران این هزینه را نیز برعهده گرفته است.

شهردار تهران با بیان اینکه ۴ چالش مهم در شهر کلان تهران وجود دارد اضافه کرد: به واسطه این ۴ چالش باید تغییر رویکردی در مدیریت شهرها و به خصوص شهر تهران انجام داد مهمترین موضوع آن استقلال شهرداری‌ها از بودجه دولتی است. شهرداری در بخش مدیریت منابع و هزینه با مشکلات جدی مواجه است که باید برای آن راه حلی پیدا کرد.

وی ادامه داد: ۱.۶ برابر مورد نیاز شهر تهران واحدهای تجاری ساخته شده است این رویه در شمال و جنوب شهر تهران دیده می‌شود که باعث گله‌مندی واحدهای تجاری است این اتفاق به این جهت رخ داده است که فروش بخش‌های تجاری با مبلغ بیشتر بوده اما برخلاف طرح جامع و طرح تفصیلی بوده است.

نجفی با بیان اینکه برای استقلال مالی شهرداری‌ها باید از شهروندان کسب درآمد کرد اظهار داشت: دریافت عوارض از شهروندان و مدیریت هزینه می تواند به تحقق استقلال مالی شهردرای‌ها کمک کند. منظور از عوارض، عوارض تراکم نیست، بلکه شاهد هستیم در شمال شهر تهران با وجود آنکه خانه ای ۲.۵ میلیارد تومان فروخته می‌شود و شارژ یک میلیون تومانی پرداخت می‌کند تنها ۲۰۰ هزار تومان به شهرداری عوارض می‌دهد.

شهردار تهران توضیح داد: در شرایطی عوارض به شهرداری پرداخت می‌شود که مالک بخواهد ملک خود را بفروشد در غیر این صورت سیستم درستی برای پرداخت عوارض به شهرداری‌ها نداریم.

وی همچنین به دریافت عوارض از ماشین‌های لوکس بالای ۱۵۰ میلیون تومانی اشاره کرد و گفت: باید صاحبان این خودروها عوارضی به شهرداری پرداخت کنند چرا که عامل ترافیک و آلودگی شهر هستند.

نجفی با اشاره به عوارض ساختمانی عنوان کرد: از ساخت‌و ساز در بافت‌های فرسوده به جهت تشویق مردم عوارضی دریافت نمی‌شود اما در بخش عمده دیگر ساخت‌و ساز شاهد پیش فروش هستیم که آن هم با خرید هولوگرام و تخفیف عوارض قابل توجهی پرداخت نمی‌شود.

وی با اشاره به بدهی‌های شهرداری ادامه داد: ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری شناسایی شده است که از این رقم ۱۸۵۰۰ میلیارد تومان به بانک‌ها به خصوص بانک‌شهر بدهکار هستیم. از سال ۸۸ تا کنون بالغ بر ۹۰۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم و براساس برآوردهای اخیر ۳۰۰۰ میلیارد تومان بدهی پراکنده داریم.

شهردار تهران گفت: اخیراً در جلسه‌ه­ای که با تعاونی ناجا داشتیم عنوان کردند که از دوران شهردار سابق ۲۵۰۰ میلیارد تومان شهرداری تهران به بنیاد تعاون ناجا بدهکار است. در خصوص تکمیل پروژه‌های نیمه تمام نیز ۲۲ هزار میلیارد تومان بدهی محاسبه شده است بنابراین از بخش‌های پیمانکاری و طرح‌های نیمه تمام بدهی ­شهرداری تهران ۵۳ هزار میلیارد تومان است که ۳برابر بودجه ۱ ساله شهرداری تهران محاسبه می‌شود.

نجفی با بیان این که حدود ۷۸ درصد درآمدهای شهرداری تهران ناپایدار است، اظهار داشت: ۲۲ درصد درآمدهای شهرداری از عوارض ساختمانی کسب می­‌شود که باید فرمول مناسبی برای آن در نظر گرفت تا به اقشار ضعیف جامعه فشاری وارد نشود و در عین حال از ساکنین بالای شهر و شهروندان دارای خودروهای لوکس عوارض قابل توجهی دریافت شود.

وی با بیان این که دو هزار میلیارد تومان از درآمد شهرداری از محل مالیات بر ارزش افزوده کاسته شده است گفت: این مصوبه مجلس غیر عادلانه است چرا که در تهران تنها ۶ درصد روستایی داریم و در عوض باید ۳۰درصد درآمدها برای این مناطق هزینه شود که به گفته مسئولان در روستاها طرح­هایی برای انجام وجود ندارد مگر این که هزینه تراشی کنند.

شهردار تهران ادامه داد: برای استقلال مالی شهرداری­‌ها روز جمعه در شهر مشهد شهرداران کلانشهرها نشستی خواهند داشت، البته نظر ما این است که از دولت کمک نگیریم بلکه موارد قانونی که باید به شهرداری­‌ها پرداخت شود اجرایی شوند.

نجفی در ادامه به میزان هزینه‌های هر شهروند تهرانی اشاره کرد و افزود: شهرداری تهران سالانه برای هر شهروند تهرانی ۲ میلیون تومان و برای هر خانواده ۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان هزینه می‌­کنند و در عوض به ازای هر نفر با درنظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ۵۹۲ هزار تومان و بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده ۴۲۵ هزار تومان درآمد کسب می­‌کنند.

وی به راهکارهای پیشنهادی برای کسب درآمد پایدار اشاره کرد و توضیح داد: تلاش داریم سال آینده نحوه دریافت عوارض را اصلاح کنیم، یارانه‌های ورزشی را عادلانه و هدفمند کنیم، موضوع ترافیک و آلودگی هوا را با توسعه و تحول حمل و نقل عمومی برطرف کنیم.

شهردار تهران با اشاره به این که باید از تردد بزرگراه‌­ها عوارض دریافت کرد گفت: باید به سمت جذب سرمایه‌­گذاری خارجی برویم و از سوی دیگر بدهی ۲ میلیارد دلاری دولت از محل صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل و نقل عمومی نیز در بودجه ۹۷ احیا شود.

در ادامه محمدرضا رضایی‌کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از عدم ارائه لایحه درآمد پایدار شهرداری‌ها از سوی دولت اظهار داشت: در کمیسیون عمران ۲ حکم برای شهرداری‌ها مصوب شد و براساس آن درآمد مالیات ارزش افزوده شهرداری ها از ۳۲ درصد به ۵۰ درصد ارتقا پیدا کرد و همچنین تلاش داریم شهرداری که در حوزه وزارت کشور تعریف شده است در وزارت راه و شهرسازی قرار بگیرند.

برخی از اعضای کمیسیون عمران نکاتی درخصوص وضعیت حمل و نقل شهری تهران، فرونشست‌­ها، نحوه مدیریت شهری، سه گسل زلزله‌خیز تهران و فرهنگسازی در شهرداری اظهار نظر کردند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۳۳۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است

شهردار شهرکرد گفت: موضوع تخلفات ساختمانی مسئله مهمی است که نیازمند هم‌افزایی تمام دستگاه‌های مسئول است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، محمدحسین واحدیان، امروز_شنبه هشت اردیبهشت_ در جلسه هم‌اندیشی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهرکرد با معاون دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های شهروندان که از لحاظ اصول شهرسازی در هر شهری تأثیرگذار است، بحث رسیدگی به شکایات مرتبط با ساخت‌وسازهای غیرمجاز و پیشگیری از وقوع تخلفات در شهر است که اگر مدیریت و ساماندهی نشود می‌تواند عواقب نامطلوبی برای شهروندان و شهر داشته باشد.

وی افزود: برای اینکه نظامی در شکل‌گیری شهر ایجاد شود ضوابطی در حوزه طرح تفضیلی شهرسازی تدوین می‌شود و با همکاری کمیسیون ماده ۵ برای کل شهر و بعضاٌ برای پهنه‌هایی از شهر تصمیماتی گرفته شد که در صورت تأیید و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی در تهران اجرایی می‌شود.

شهردار شهرکرد اضافه کرد: شهرداری شهرکرد از سال گذشته تاکنون از ارسال لایحه به صورت موردی در کمیسیون ماده ۵ خودداری کرده و سعی بر این است ضوابط برای عموم مردم برقرار باشد.

واحدیان با اشاره به نظارت واحد اجراییات در بدو وقوع تخلفات ساختمانی تصریح کرد: دستگاه قضائی با متخلفین ساخت‌وساز غیر مجاز برخوردهای جدی می‌کنند که قابل تقدیر است.

وی تاکید کرد: سامانه ۱۳۷ شهرداری آماده دریافت گزارشات مردمی در خصوص هرگونه ساخت و ساز غیر مجاز و تصرفات غیر قانونی است.

عزم جدی دستگاه قضائی برای مقابله با تخلفات ساختمانی

مهدی عسگری، معاون دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری، در این جلسه اظهار کرد: بسیاری از ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شهر در شب اتفاق می‌افتد که این امر نیازمند نظارت جدی‌تر و هماهنگی بیشتر نیروی انتظامی و واحد اجراییات شهرداری است.

وی گفت: تشدید برخورد جدی با متخلفین ساخت و سازهای غیرمجاز در شهرکرد توسط دستگاه قضائی تشدید می‌شود.

معاون دادستان مرکز چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: دستگاه قضا و دادستانی به دنبال مچ‌گیری نیستند، اما از سویی متولیان جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیز باید طبق قانون به وظایف خود عمل کنند.

عسگری با اشاره به تشدید برخورد جدی دستگاه قضائی با متخلفان ساخت‌وسازهای غیرمجاز افزود: از این پس آرای صادره مبنی بر قلع و قمع باید اجرایی شود و همکاری و تعامل بیشتر نیروی انتظامی با واحد اجراییات شهرداری، جهت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز ضروری است.

کد خبر 748467

دیگر خبرها

  • وصول عوارض و معوقات آلایندگی محیط زیستی در استان سمنان پیگیری شود
  • جلوگیری از تخلفات ساختمانی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌های مسئول است
  • وصول عوارض آلایندگی محیط‌زیست در استان سمنان پیگیری شود
  • تاکسی‌های قم مجهز به کارت‌خوان می‌شوند
  • تعیین تکلیف عوارض و کمیسیون‌های ماده ۵، ۷ و ۱۰۰ در سال ۱۴۰۳
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن های مترو
  • مطالبات دولتی شهرداری قم پرداخت نشد
  • ۵ اتفاقی که شهرداری تهران پای درختان ایستاد | توسعه فضای سبز با عوارض قطع درختان
  • همراهی دولت و شهرداری باعث شکستن قفل واردات واگن‌های مترو
  • خرید دو دستگاه کامیون برای شهرداری شهرکرد