اصفهان در محاصره گرد و خاک/ بیشترین آمار مرگ و میر اصفهانی ها ناشی از سرطان ریه است
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۶۵۱۸
به گفته رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان، یکی از مهمترین مشکلات کلانشهر اصفهان، وجود گرد و خاک در آسمان این شهر کویری است به طوری که آلودگی هوا و گرد و خاک اصفهان را محاصره کرده و مشکلات ریوی برای شهروندان این شهر و شهرهای مجاور به وجود آورده است.
به گزارش خبرنگار ایمنا، گسترش شهرنشینی و به دنبال آن مشکلاتی مانند آلودگی آب، هوا، خاک، افزایش بیماری های روحی و مشکلات اجتماعی، جامعه شهری را بیش از پیش تهدید می کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در واقع رشد سریع جمعیت شهرها به دلیل نرخ بالای موالید و مهاجرت به همان نسبت مصرف منابع و انتشارآلودگی را افزایش داده و امروزه نه تنها تعادل اقتصادی و اجتماعی درون شهرها را برهم زده است بلکه موجب عدم تعادل اکولوژیک منطقه ای که در آن قرار گرفته اند، نیز شده است، بنابراین نیاز است شهرها به توسعه پایدار دست یابند که برای دستیابی به توسعه متوازن و پایدار شهرها در درازمدت، نیاز به بازنگری روابط موجود بین اجزاء سیستم های درون شهر، شهر با محیط زیست خود، شهر با سایر شهرها و مناطق جهان احساس می شود.
در این فرصت به منظور بررسی ویژگی های شهر پایدار و سالم گفتگویی را با «عباسعلی جوادی- رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان» انجام داده ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد:
از نظر شما یک شهر سالم چه شاخصه هایی دارد؟
سازمان بهداشت جهانی درباره سلامت انسان ها یک تعریفی دارد که همین تعریف را می توان در ارتباط با سلامت شهر به کار برد؛ می گوید انسانی سالم است که رفاه کامل اجتماعی، اقتصادی، جسمانی و روانی و معنوی هم داشته باشد و اگر هر کدام از این مؤلفه ها وجود نداشته باشد، انسان کامل نخواهد بود. در مورد شهر هم باید گفت شهر سالم، شهری است که بتواند انسان را به سمت سلامت کامل سوق دهد.
در شهر اگر مانعی باعث نرسیدن سلامت کامل به انسان وجود داشته باشد، آن شهر سالم نخواهد بود.
وقتی می گوییم سلامت اجتماعی، یعنی شهری را سالم می دانیم که تولید آن خوب باشد، کارآفرینی و اقتصاد خوبی داشته باشد. شهری که نتواند مردم خود را در ابعاد مختلفی که اشاره شد، تأمین کند و نتواند اقتصاد را فراهم کند، شهر سالمی نیست. در شهری که معنویت مردم در نظر گرفته نشود و روابط اجتماعی بین مردم آن سالم نباشد، آن شهر سالم نیست.
شاید با این تعاریفی که اشاره شد، گفته شود هیچ شهری در دنیا شهر ایده آلی نیست، اما همه باید تلاش کنیم که به آن سمت نزدیک شویم و شهری داشته باشیم که بتواند سلامت جسم و روح، اجتماعی، اقتصادی و معنوی شهروندانش را تأمین کند.
مؤلفه ها و شاخصه های سلامت جسم شهروندان کدامند؟
وقتی از شرایط جسم سالم صحبت می کنیم، شهر باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد بیماری در افراد نشود. شهری سالم است که ترافیک روان داشته باشد و آسمانش عاری از هر آلودگی باشد.
در حال حاضر یکی از مشکلات شهرهای بزرگ، ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات تنفسی است و شهر اصفهان در این زمینه نتوانسته موفق عمل کند.
شهری سالم است که بتواند شرایط جسمانی ویژه ای برای شهروندان خود فراهم کند. آب سالم هم یکی از مؤلفه هایی است که برای شهر سالم تعریف می شود.
آبی که اصفهان دارد، آب سالمی است؛ شاید کمبود آب داشته باشیم اما در شهر و استان کویری اصفهان سرانه آب مصرفی کمتر از میزان کشوری است.
غذای سالم یکی دیگر از مؤلفه های شهر سالم به شمار می رود که آن هم مشکلات خاص خود را دارد.
شاید وظیفه شهرداری تأمین غذای سالم برای شهروندان نباشد اما باید شورای شهر و شهرداری به ارگان هایی که غذای سالم را فراهم می سازند، کمک کنند تا کمتر مشکلات جسمانی برای شهروندان به وجود آید.
در این زمینه چه مواردی در شورای شهر مورد ارزیابی قرار می گیرد؟
شاید این وظیفه شورای شهر نباشد.
تغییر الگوی مصرف غذایی در جامعه امروز اتفاق افتاده و تعداد فست فودها در شهر افزایش یافته است در حالی که غذاهای خانگی بسیار سالم تر هستند.
البته شاید ما نتوانیم کاری در این خصوص انجام دهیم اما می توانیم در زمینه فرهنگی و تبلیغات اقداماتی را انجام دهیم و تاکید داشته باشیم شهروندان از غذای سالم استفاده کنند.
طبق آماری که از سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان دریافت شده است، بیشترین آمار مرگ و میر ها در اصفهان ناشی از سرطان ریه است در حالی که در شهرهای دیگر کشور، سرطان ریه در جایگاه نخست علل مرگ و میرها نیست.
علت عمده آن هوای آلوده است چون میزان مصرف دخانیات در اصفهان نسبت به سایر نقاط کشور بسیار اندک است. شاید در کوتاه مدت نتوان برای رفع مشکل آلودگی هوا اقدام چشمگیری انجام داد اما در دراز مدت با اجرای طرح هایی می توان از میزان آلودگی هوا کاست.
برای کاهش آلودگی هوا باید ترافیک را کاهش دهیم و راهکار آن استفاده هر چه بیشتر از ناوگان حمل و نقل عمومی است.
تاکنون ۲ فاز خط اول متروی اصفهان افتتاح شده و تا نوروز ۹۷ به پایانه صفه خواهد رسید، تا سه سال آینده خط ۲ متروی اصفهان هم به بهره برداری خواهد رسید و اگر ۴ خط آن مورد بهره برداری قرارگیرد در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر خواهد بود.
مشکل دیگر ما وجود گرد و خاک در آسمان این شهر کویری است؛ آلودگی هوا و گرد و خاک اصفهان را محاصره کرده و مشکلات ریوی برای شهروندان این شهر و شهرهای مجاور به وجود آورده است.
سلامت اجتماعی در شهر چگونه تعریف می شود؟
شهری سالم است که شهروندان آن از نظر اجتماعی هم در سلامت به سر ببرند. فردی که در شهر زندگی می کند باید یک زندگی آبرومند و از نظر اقتصادی قابل قبول داشته باشد؛ اگر شهروندان شهر بیکار باشند مشکلات زیادی به وجود می آید.
شهر سالم باید بتواند برای شهروندان خود زمینه های لازم برای ایجاد اشتغال را فراهم آورد، این در حالی است که متأسفانه یکی از مشکلات کل کشور و شهر ما بیکاری است.
شورای شهر باید فضای کارآفرینی را در شهر فراهم کند تا افراد بیشتری مشغول به کار شوند و بتوانند زندگی خود را تأمین کنند.
شهری که در آن فقر وجود داشته باشد، از نظر اجتماعی دچار اشکال می شود. وقتی بر سر چهار راه های شهر افرادی به تکدی گری می پردازند، به این معناست که مشکل اجتماعی در شهر وجود دارد؛ البته در شهر اصفهان تعداد متکدیان بسیار اندک شده است.
باید کارتن خوابی در شهر برچیده شود و روابط انسان ها با هم سالم باشد.
وقتی می شنویم ۲ نفر خود را از پل چمران پایین می اندازند ومجروح یا کشته می شوند، زجر روحی به مردم شهر وارد می شود، چرا که شهر متأثر از روابط ناسالمی که در خانواده ها، فرهنگ ها و در میان شهروندان وجود دارد، می شود.
با توجه به اینکه گفته شده خودکشی این دو دانش آموز به خاطر بازی در فضای مجازی بوده است، باید اذعان داشت وقتی فرزندان ما از فضای حقیقی فاصله می گیرند، دچار اینگونه مشکلات می شوند.
برای داشتن فضای اجتماعی سالم اول باید اقتصاد و کار سالم داشته باشیم و فرهنگسازی لازم انجام شود تا شهروندان سالمی هم داشته باشیم.
شورای پنجم قرار است برای رفع مشکل بیکاری چه اقدامی انجام دهد؟
اولین مصوبه شورای پنجم ایجاد «کارگروه کارآفرینی در شهرداری» بود؛ شورای شهر تصویب کرد یک گروه کارآفرینی برای فراهم کردن فضای کار نه ایجاد کار تشکیل شود تا بتواند بازارهایی در شهرهای خواهر خوانده خود ایجاد و به فروش هر چه بیشتر صنایع دستی اصفهان کمک کند و در عین حال نیز کارآفرینان را تشویق به انجام کارکند.
منبع: ایمنا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۶۵۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
حیدرآباد هند با باغهایی به سبک ایرانی و ساختاری شبیه به چهارباغ اصفهان، در سال ۱۵۹۱ در طول حکومت صفویه و توسط محمدقلی قطبشاهی بنا شد. این شهر تاریخی بهواسطه شباهتهای بسیاری که به اصفهان دارد، به اصفهان نو معروف است.
به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، حیدرآباد یکی از محبوبترین شهرهای هند، یک مرکز گردشگری و شهری جذاب است که با سلسلهها، امپراتوریها و تبادلات فرهنگی پیوند خورده است و خاستگاه آن را میتوان به سلسله چالوکیا از سال ۶۲۴ تا ۱۰۷۵ پس از میلاد و بهدنبال آن سلسله کاکاتیا بین قرنهای دوازدهم و چهاردهم جستوجو کرد. این منطقه به قلعهها و مسیرهای تجاری معروف است که آن را به مناطق مختلف هند وصل میکند.
تاریخچه و فرهنگحیدرآباد دارای فرهنگی متنوع و میراث فرهنگی غنی است. این شهر که توسط سلسله آصاف جاهی اداره میشد، به شهر نظامها معروف بود. پس از آن تحت سلطه مغولها درآمد و شاهد تحولی اساسی در دیدگاه فرهنگی مردم خود بود. امروزه حیدرآباد به تاریخ غنی فرهنگی خود شناخته میشود و در دنیای معاصر شهری با ترکیبی از فرهنگهای منحصربهفرد و سبک زندگی مدرن است.
مردم حیدرآباد خوشبرخورد، مهماننواز و سخاوتمند هستند و در هر نقطه از شهر به گویش خاص خود سخن میگویند. آنها در عین برخورداری از یک زندگی مدرن بهشدت به باورهای سنتی خود پایبند هستند، بنابراین سبک زندگی آنها ترکیبی از سنت و مدرنیته است.
حیدرآباد با افول امپراتوری مغول بهعنوان مهمترین مرکز فرهنگی هند شکوفا شد. مهاجرت هنرمندان نمایشی در سال ۱۸۵۷ فضای فرهنگی این شهر را بسیار غنی کرد. این مهاجرت با آمیختگی زبانها، فرهنگها و مذاهب شمال و جنوب هند همراه بود که به همزیستی سنتهای هندو و مسلمان در آن منجر شد. اختلاط مذاهب همچنین منجر به برگزاری جشنها و اعیاد مختلف در حیدرآباد شد.
موسیقی نیز هنر رایجی در این شهر است و ساکنان آن موسیقی مرفای شهری و دولاک کهگیت (آوازهای خانگی مبتنی بر فولکلور محلی) و قوالی را بهویژه در عروسیها، جشنوارهها و سایر رویدادهای جشن مینوازند. فستیوالهای حیدرآباد بیشتر برای تشویق و توسعه موسیقی ترتیب داده میشود. این شهر فیلمهایی نیز به گویش محلی حیدرآبادی تولید میشوند و میزبان جشنوارههای بینالمللی فیلم مانند فستیوال کودک و جشنواره بینالمللی فیلم حیدرآباد بوده است.
صنایع دستیحیدرآباد به سبک نقاشی گلکوندا بهعنوان شاخههایی از نقاشی دکنی معروف است. سبک گولکوندا که در قرن شانزدهم ابداع شد، سبکی بومی است که تکنیکهای خارجی را در هم میآمیزد و شباهتهایی به نقاشیهای ویجایاناگارا در میسور دارد. استفاده قابلتوجه از رنگهای طلایی و سفید درخشان بهطور کلی در این سبک دیده میشود. سبک حیدرآباد نیز در قرن هفدهم پدید آمد و بهشدت تحتتأثیر نقاشیهای مغول است. در این سبک از رنگهای روشن استفاده میشود و بیشتر مناظر، فرهنگ، لباسها و جواهرات منطقه به تصویر کشیده میشود.
غذاهای حیدرآبادی شامل طیف وسیعی از غذاهای برنجی، گندم و گوشت و استفاده ماهرانه از ادویههای مختلف در ترکیبی از غذاهای مغولی، عربی، فرانسوی، ایرانی و ترکی است. بریانی و حلیم حیدرآبادی نیز غذاهای نمادین این شهر هستند.
دیدنیهای حیدرآبادحیدرآباد به مکانهای تاریخیاش شهرت دارد. این شهر میراث تاریخی غنی دارد و مملو از مکانهای تاریخی است که خاطرات باشکوهی از دوران گذشته ارائه میدهند.
قلعه گلکوندا، حیدرآبادقلعه گلکوندا یک شگفتی مهندسی و یکی از بهترین مکانهای گردشگری حیدرآباد است. صدای کف زدن در نقطهای زیر ورودی گنبد آنکه بلندترین نقطه قلعه است در فضای اطراف طنینانداز میشود. این قلعه باشکوه که روی یک تپه گرانیتی ساخته شده، دارای هشت دروازه، چندین معبد و مسجد، اصطبل، اتاقهای سلطنتی و چهار پل متحرک است و معماری باشکوه و اهمیت تاریخی دارد.
چهارمنارچهارمنار، نماد حیدرآباد، سازهای مربعشکل از گرانیت، سنگ مرمر پودرشده، ملات و سنگ آهک است و به نردهها، بالکنها و تزئینات گچبری خود شهرت دارد. این بنای یادبود در سال ۱۵۹۱ توسط محمدقلی قطب شاه، پنجمین پادشاه سلسله قطب شاهی، بنا به گزارشها به عنوان اولین ساختمان در حیدرآباد، پایتخت جدید او ساخته و در طول سالها به یک بنای تاریخی و نمادین از میراث شهر تبدیل شد.
چهار مناره این سازه با ۵۶ متر ارتفاع در چهار گوشه سازه اصلی قرار دارند. هر مناره دارای بالکن دوتایی است و ۱۴۹ پله برای رسیدن به طبقه بالایی آن وجود دارد. در طبقه بالای چهارطبقه چهارمنار یک مسجد وجود دارد. این سازه با یک تونل زیرزمینی که برای کمک به فرار پادشاهان و ملکهها در هنگام حمله دشمن ساخته شده است به قلعه گلکوندا متصل میشود.
مقبره قطبشاهیمقبرههای قطبشاهی یکی از قدیمیترین آثار تاریخی حیدرآباد است و تقریباً ۸۵۰ متر با دروازه قلعه گلکوندا فاصله دارند. این مجموعهها یک یا دو طبقه و دارای مساجد و مقبره پادشاهان قطبشاهی هستند. یک تابوت کتیبهدار طاق مرکز هر مقبره را میپوشاند. گنبدها در ابتدا دارای کاشیکاری سبز آبی زیبا بودند، اما امروزه تنها قطعاتی از آنها باقی مانده است. ساختار مقبرهها متأثر از سبکهای ایرانی، پاتان، دکن و هندو است.
مسجد مکهمسجد مکه با ظرفیت ۱۰ هزار نفری بزرگترین مسجد هند است. این بنا در قرن هفدهم میلادی ساخته شده و نام خود را از مسجد جامع مکه گرفته است. آجرهای بهکاررفته در طاق نمای مرکزی از خاک مکه ساخته شده است و سه نمای جذاب آن با طراحی بسیار عالی از یک سنگ گرانیت تراشیده شدهاند که استخراج آن پنج سال طول کشیده است. این سازه بهطور جامع طراحی شده و دارای نقوش گلی است که در سراسر مجموعه مسجد کشیده شده است. در ورودی حیاط نیز قبر مرمری حاکم اسفجاه قرار دارد.
کاخ چوماهلاکاخ چوماهلا که در قرن هجدهم ساخته شد، مرکز حکومت سلسله آسفجاهی بود و بعدها بهعنوان اقامتگاه نظامهای حیدرآباد خدمت کرد و تمام مراسم تشریفاتی در این کاخ برگزار میشد. این بنای وسیع دارای دو حیاط، تالار بزرگ دربار به نام خلوت همراه با فوارهها و باغهایی به وسعت ۱۲ جریب زمین است. حیاط جنوبی قدیمیترین قسمت کاخ و دارای چهار کاخ کوچکتر است. حیاط شمالی که زمانی بخش اداری را در خود جای داده بود، دارای راهرویی طولانی با اتاقهایی است که رو به فواره و حوض مرکزی قرار دارد. این بنای چشمگیر مزین به گچبریهایی چشمگیر است و تالار دربار سکویی مرمری دارد که زمانی صندلی سلطنتی بوده است.
موزه سالار جنگسالار جنگ یکی از بزرگترین موزههای جهان و یکی از سه موزه ملی در هند است. این مجموعه اقلام جمعآوریشده از ژاپن، فرانسه، آلمان، نپال، چین، برمه، ایران، مصر، اروپا و آمریکای شمالی را در خود جای داده است. موزه دارای حکاکیها، مجسمهها، منسوجات، نقاشیها، ساعتها، فرشها، سلاحها، نسخههای خطی، سرامیکها، مبلمان و کتب مقدس است و در مجموع ۳۸ گالری (۲۰ گالری در طبقه همکف و ۱۸ گالری در طبقه اول) دارد. هر موضوع در یک فضای جداگانه نمایش داده شده است.
طارماتی برادریطارماتی برادری باغی به سبک ایرانی و سرای تاریخی با ۱۲ در است و یک شاهکار مهندسی در نظر گرفته میشود زیرا درها امکان تهویه متقاطع را فراهم میآورند که در آن دوران بسیار منحصربهفرد بود. این بنا ساختار آکوستیک عالی دارد و محل اجرای موسیقیهای کلاسیک و یک تئاتر روباز بزرگ با ظرفیت ۱۶۰۰ نفر است.
مسجد تولیمسجد تولی که به نام مسجد دامری نیز شناخته میشود، تنها دو کیلومتر با قلعه گلکوندا فاصله دارد. این مسجد زیبا روی سکویی مرتفع ساخته شده و دارای دو تالار، دو مناره بزرگ، شش مناره کوچک و پنج طاق زیبای تزئینشده با مدالهای نیلوفر آبی است. این مسجد در مقیاس معماری پس از مسجد مکه قرار دارد و توسط سازمان باستانشناسی هند بهعنوان میراث فرهنگی معرفی شده است.
خواهرخواندگی اصفهان و حیدرآبادحیدرآباد معروف به شهر مروارید و دارای معابد و مساجد شناختهشده است. این شهر تاریخی بهواسطه شباهتهای بسیاری که به اصفهان دارد، به اصفهان نو معروف است. حیدرآباد دارای باغهایی زیبا به سبک ایران و شبیه به چهارباغ اصفهان است.
لایحه خواهرخواندگی این شهر با اصفهان یکم خرداد سال ۱۳۹۹ تصویب شد و در بیستوپنجم خرداد همان سال به تصویب نهایی رسید.
کد خبر 748000