Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید مؤذنی: طرح پروازهای اربعین حسینی امسال از 13 آبان‌ماه‌ آغاز و تا 22 آبان‌‌ ادامه خواهد داشت و زائران حسینی می‌توانند از طریق هواپیما به نجف یا کربلا سفر کنند.

البته به دلیل بروز برخی مشکلات در فرودگاه نجف و گران‌فروشی سوخت و خدمات فرودگاهی در این فرودگاه، ممکن است برخی شرکت‌های هواپیمایی پروازهای خود به‌/از نجف را به بغداد منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

(جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید).

از سوی دیگر طرح سفرهای اربعین ناوگان عمومی مسافری جاده‌ای از 9 آبان‌ماه 96‌ آغاز می‌شود و تا هر زمان پس از روز اربعین که زائر و متقاضی برای برگشت وجود داشته باشد،‌ ادامه دارد، در این بین زائران اربعین با مشکلاتی در تأمین ناوگان عمومی حمل و نقل مواجه هستند. (جزئیات بیشتر را از اینجا بخوانید).

نرخ‌‌های گران بلیت هواپیما، محدودیت تعداد آژانس‌‌های ارائه دهنده بلیت پروازهای اربعین با نرخ‌‌ مصوب، ظرفیت محدود و تقاضای فراوان و بازار سیاه بلیت و چارتر، همه از مشکلاتی است که متقاضیان پروازهای عتبات در ایام پیک تقاضا نظیر اربعین حسینی با آن مواجه هستند.

از سوی دیگر استفاده از اتوبوس نیز مشکلات خاص خود را دارد، تهیه بلیت اتوبوس نیز در این ایام با توجه به افزایش تقاضا مشکل است و از سوی دیگر نرخ بلیت اتوبوس این ایام برای جبران تردد یک‌سرخالی دو برابر شده است و به عنوان مثال مسیر نرخ بلیت اتوبوس مسیر تهران-مهران 76 هزار تومان است که این نرخ مصوب هم رعایت نمی‌شود؛ بررسی‌ها از دفاتر فروش بلیت اتوبوس در سطح شهر حاکی از آن است که نرخ بلیت اتوبوس در برخی دفاتر و آژانس‌ها برای تهران-مهران از 128 هزار تومان شروع می‌شود و تا 230 هزار تومان ادامه دارد.

همچنین حمل و نقل جاده‌ای یکی از پرخطرترین مدل‌‌های حمل و نقلی از نظر ایمنی است، در حال حاضر سالانه بیش از 16 هزار و 500 نفر در سوانح رانندگی جان می‌بازند و بیشترین آمار سوانح حمل و نقلی کشور مربوط به مدل جاده‌ای است؛ روزانه بیش از 52 نفر در تصادفات رانندگی ایران جان می‌بازند و این رقم غیر از آمار مصدومان سوانح رانندگی است. 

* حمل‌‌ونقل ریلی ایمن، پاک و ارزان ‌

بنابراین گزارش حمل و نقل ریلی ایمن‌ترین، پاک‌ترین، ارزان‌‌ترین و مطمئن‌ترین مدل حمل و نقلی است و در دنیا نیز این شیوه جابه‌جایی به عنوان ایمن‌ترین مدل حمل و نقلی، بیشترین تقاضا را دارد‌؛ فقط در بخش مصرف حامل‌ةای انرژی می‌توان گفت حمل و نقل ریلی یک‌هفتم حمل و نقل جاده‌ای مصرف سوخت دارد.

اما متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم توسعه برخی زیرساخت‌‌های حمل و نقل ریلی از سوی دولت‌‌ها و همچنین توجه بیشتر ‌دولت‌‌های وقت به حمل و نقل جاده‌ای شخصی (نظیر اعطای تسهیلات 2 هزار میلیارد تومانی برای خالی کردن انبار دو خودروساز داخلی در دولت یازدهم)، حمل و نقل ریلی چندان مورد توجه نیست گرچه در حرف اغلب دولتمردان توسعه آن را اولویت کاری خود می‌دانند.

در همه ایام سال و در انواع تقاضاها، حمل و نقل ریلی می‌تواند بهترین شیوه حمل و نقلی باشد؛ در همین ایام اربعین با توجه به‌ مشکلات پیش روی زائران در حمل و نقل هوایی و جاده‌ای، حمل و نقل ریلی با نرخ‌‌های منطقی و البته ایمن و پاک، امکان جابه‌جایی زائران حسینی را به بهترین وجه دارد. 

طبق گفته مسئولان راه‌آهن برای اربعین امسال 221 هزار نفر صندلی قطار برای زائران حسینی پیش‌بینی شده است و حرکت قطارها از 4 آبان ماه آغاز می‌شود و تا 24 آبان ماه امسال ادامه دارد.

قطارهای خرم‌شهر ـ شلمچه با 470 سیر و 150 هزار و 720 صندلی برای جابه‌جایی زوار حسینی ایجاد شده است که بر اساس تقاضا 24 ساعته سیر دارند و به صورت رایگان زائران را جابه‌جا می‌کنند. همچنین 70 سیر قطار ادامه‌ای مسیر جنوب در نظر گرفته شده است که 39 هزار و 200 صندلی دارد و تا ایستگاه راه‌آهن شلمچه ادامه مسیر می‌دهد.

طبق گفته معاون مسافری راه‌‌آهن، برای اربعین امسال‌ 45 قطار فوق‌العاده با ظرفیت 31 هزار و 360 نفر ایجاد شده که شامل قطارهای 4 و 6 تخته است.

همچنین قطار خرمشهر-شلمچه د‌و طرفه بوده و از تاریخ 4 آبان لغایت 24 آبان به مدت 20 روز‌ رایگان و 24 ساعته بسته به تقاضا، زائران را جابه‌جا می‌کند.

از سوی دیگر ‌قطار ترکیبی قم ـ کربلا از امروز هشتم آبان‌ماه راه‌اندازی شد‌ که در تاریخ‌های 8، 10، 11 و 12 آبان ماه از قم به سمت کربلا سیر دارد و مراجعت آن در تاریخ‌های 20، 21، 22 و 23 آبان‌ماه خواهد بود.

‌این قطار‌ از قم تا شلمچه زائران را جابه‌جا می‌کنند، سپس در فاصله شلمچه تا بصره که خط آهن وجود ندارد از طریق اتوبوس جابه‌جایی انجام می‌شود و سپس از بصره تا کربلا با قطار عراقی سیر خواهند کرد.

‌نرخ بلیت قطار قم ـ کربلا را با احتساب قیمت بلیت اتوبوس 190 هزار تومان‌ است که در مقایسه با حمل و نقل هوایی و جاده‌ای، بسیار مقرون‌به‌صرفه است؛ این قیمت بلیت‌ شامل مبلغ قطار تا شلمچه، هزینه اتوبوس از مرز شلمچه تا بصره، هزینه قطار از ایستگاه بصره تا ایستگاه کربلا،‌پذیرایی شام و صبحانه در قطار ایران و بیمه گردشگری و بیمه سفر است.

البته همان‌گونه که گفته شد در قطار ایران-کربلا در فاصله شلمچه تا بصره به دلیل نبود خط‌آهن، به صورت ترکیبی از اتوبوس استفاده می‌شود.

بنابراین گزارش پیش‌ از این مسئولان دو کشور ایران و عراق طی دو تفاهم‌نامه‌ که در سال‌های 90 و 93 به امضاء طرفین رسید، توافق کردند، احداث پل توسط ایران و خط‌آهن 32 کیلومتری توسط عراق صورت پذیرد، اما پس از گذشت بیش از 5 سال از امضاء اولین تفاهم‌نامه، در مهرماه 95 مسئول راه‌آهن جنوب عراق ضمن اعلام عدم توانایی تأمین مالی برای احداث این خط توسط دولت عراق اظهار کرد حاضر است این پروژه را به‌صورت BOT و به مدت 25 سال به سرمایه‌گذاران خارجی (اولویت ایران) واگذار کند.

بنا بر اظهارات وزیر راه و شهرسازی، برآورد اولیه ساخت 32 کیلومتر از پروژه موردنظر شامل مسیر تک خطه و پل دوخطه، 50 میلیون دلار معادل 185 میلیارد تومان است.

مدیرعامل راه‌آهن در این‌باره به خبرنگار فارس می‌گوید: ‌‌کشور ایران و وزارت راه و شهرسازی طی برگزاری جلسات با دولت عراق قبول کرد که در این مسیر ریلی، پل روی شط‌العرب در عراق را ایران بسازد و عراق نیز همزمان بقیه خطوط ریلی از شلمچه تا بصره را تکمیل کند.

به گفته سعید محمدزاده‌ تکمیل فقط همین پل که ایران احداث آن را بر عهده گرفت 150 میلیارد تومان هزینه دارد که تأمین اعتبار آن هم مصوب شد اما احداث این پل ریلی به تنهایی ارزش ندارد زیرا باید خط کامل شود اما کشور عراق در این باره فعالیت چندانی نکرده است. پیش از این دولت عراق مکلف شده بود همزمان با احداث پل عملیات ساخت خط آهن شلمچه تا بصره را اجرا کند که انجام نشد.

وی می‌گوید: به دلیل آنکه کشور عراق نتوانست این 35 کیلومتر را تکمیل کند به تازگی با بنیاد مستضعفان مذاکراتی را انجام داده‌ایم و مدلی طراحی کرده‌ایم که پل و کل مسیر توسط دولت ایران و با تعهد پرداخت از سوی طرف عراقی اجرا شود که در این باره منتظر ارائه تعهدات از سوی طرف عراقی هستیم که وزیر راه و شهرسازی در حال پیگیری موضوع است.

به گزارش فارس علاوه بر مزایای اقتصادی موجود در صادرات کالا به عراق که رونق اقتصادی و اشتغال را برای کشور به ارمغان خواهد آورد، تسهیل زیارت خیل مشتاقان اباعبدالله و سایر معصومین (‌که سال‌به‌سال بر حجم آن افزوده می‌شود) از مزیت‌های احداث این خط آهن است که در اولویت‌ مسئولان قرار گیرد.

‌ویژگی‌های ذاتی حمل‌ونقل ریلی که بزرگ‌ترین مزیت آن ظرفیت بالای حمل ایمن ‌مسافر با کمترین هزینه است، ضرورت اتصال ریلی ایران به عراق را نشان می‌دهد.‌

به هر حال هر سال بر خیل مشتاقان زائران اربعین افزوده می‌شود و به نظر می‌رسد ضروری است در برنامه‌های آتی ستاد اربعین و ارگان‌‌های دست‌اندرکار، حمل و نقل ریلی، اولویت اول مسئولان برای اعزام زائران اربعین باشد.

انتهای پیام/

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۴۴۴۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین

به گزارش خبرنگار مهر، محمد کاظم آل صادق ظهر دوشنبه به همراه وزیر داخلی عراق از مرزهای زرباطیه عراق و مرز مهران بازدید کردند.

وی با اشاره به پیگیری‌های ایران و عراق برای حل مشکلات مرزهای دو کشور برای اربعین، افزود: هفته گذشته مسایل و موضوعات مرز خسروی بررسی و امروز نیز مسایل مرز زرباطیه عراق و مهران بررسی شد.

آل صادق عنوان کرد: اهتمام مسوولان دو کشور ایران و عراق خب و فصل مشکلات مرزهای در بحث زیرساخت‌ها برای تسهیل در تردد زوار و موکب ها است.

وی بیان کرد: موضوعات و مشکلات دیگر مرزهای دو کشور برای اربعین نیز بررسی می‌شود.

کد خبر 6098176

دیگر خبرها

  • لزوم تدبیر عراق برای کاهش حوادث رانندگی در ایام اربعین‌حسینی
  • میراحمدی: تصمیمات در خصوص سفر اربعین اتباع خارجی با ستاد مرکزی است
  • توافق با عراق برروی بیش از ۵۰ محور درخصوص ایام اربعین
  • برگزاری باشکوه کنگره اربعین سال ۱۴۰۳ اولویت ایران و عراق است
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی
  • تمهیدات لازم برای حل و فصل مشکلات مرزهای ایران و عراق در اربعین
  • قطار ترانزیتی روسیه به مقصد هندوستان وارد کشور شد
  • عدم وجود نهاد مستقل تصمیم‌گیر، حلقه مفقوده هوشمندسازی انرژی
  • مرز خسروی روز به روز مورد استقبال بیشتر زائران قرار می‌گیرد
  • دومین قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه آماده حرکت است؛ عبور از ایران مشروط به همکاری راه‌آهن