Web Analytics Made Easy - Statcounter

حزب لیبرال دمکرات ژاپن بیشترین سابقه قدرت را در این کشور در اختیار داشته و مهمترین شعار آن پیشبرد روند اقتصادی بوده است .

  به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا وسیما ؛ در پی پیروزی 22 اکتبر حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن در انتخابات زودهنگام پارلمانی ، هفته گذشته شینزو آبه باردیگر با رای نمایندگان پارلمان به عنوان نخست وزیر ژاپن برگزیده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به این ترتیب وی رکورد حضور در مسند نخست وزیری ژاپن را نیز شکست .
شینزوآبه از سال 2012 به عنوان نخست وزیر ژاپن فعالیت می کند و می توان گفت تنها نخست وزیری است که یک دوره کامل نخست وزیری را به پایان برده است .بعد از جنگ جهانی دوم حزب لیبرال دمکرات ژاپن به غیر از حدود دو سال همواره قدرت را در این کشور در اختیار داشته و مهمترین شعار آن پیشبرد روند اقتصادی بوده است .

موقعیت لیبرال دموکرات ها
این حزب موفق شد ژاپن را تا مرحله اقتصاد دوم جهان به پیش ببرد.با این حال نخست وزیران ژاپن همواره برای تحکیم موقعیت خود در عرصه سیاسی اقدام به برگزاری انتخابات زودهنگام کرده اند .بنابراین برگزاری این گونه انتخابات برای مردم ژاپن تازگی ندارد .
اما انتخابات اخیر زودهنگام ژاپن با انتخابات مشابه قبلی دو تفاوت عمده داشت .
اول آنکه شینزوآبه با طرح و برنامه های جدید همچون تلاش برای اصلاح قانون اساسی و نیز حذف بند نهم آن که ژاپن را از داشتن ارتش منع می کند وارد کار زار رقابتهای انتخاباتی شد ؛ دوم اینکه آبه زمانی پارلمان را منحل کرد که به شدت تحت فشار نمایندگان احزاب مخالف برای پاسخگویی در مورد رسوایی های مالی و اداری خود،همسر و برخی از وزرای کابینه اش قرار داشت .با توجه به اینکه نخست وزیر نیز از اعضای نمایندگان پارلمان محسوب می شود باید در برخی جلسات آن شرکت کند که نمایندگان احزاب مخالف از فرصت حضور شینزوآبه در پارلمان برای طرح پرسشهای مختلف استفاده می کردند که به گونه حالت استیضاح گونه داشت .
بنابراین آبه برای فرار این وضعیت و تغییر ترکیب پارلمان ،آنرا منحل کرد.بنا به اعلام رسانه های ژاپن حزب حاکم لیبرال دمکرات در نظر دارد با تصویب قانونی صرفا اجازه دهد 30 درصد از فرصت نمایندگان مخالف به پرسش از نخست وزیر اختصاص یابد. این در حالی است که این زمان در دوره قبلی پارلمان 80 درصد بود .
نگاهی به نتایج انتخابات اخیر زودهنگام پارلمانی ژاپن ،نشان می دهد حزب حاکم لیبرال دمکرات به دلیل آنکه نتوانست کرسیهای لازم و مورد نظر خود را کسب کند موفق این انتخابات نبود .شینزوآبه کسب 300 کرسی پارلمان را هدف گذاری کرده بود که 284 کرسی به دست آورد و ناگزیر به ائتلاف با حزب کومیتو (کومه ) شد که در برخی از امور با حزب حاکم اختلاف دارد.
این حزب که بودایی است خود را حزبی صلح طلب می داند و با برنامه اصلاح قانون اساسی ژاپن و داشتن ارتش قدرتمند که مورد توجه شینزوآبه است چندان موافقت ندارد .از اینرو تحلیلگران انتخابات اخیر زودهنگام ژاپن را موفقیتی برای حزب مخالف دمکراتیک می دانند.این حزب در پارلمان قبلی حدود 20 نماینده داشت .اما در انتخابات اخیر 88 نامزد معرفی کرد که 54 تن از آنها موفق به کسب کرسی پارلمان شدند و این موفقیتی برای حزب مخالف دمکراتیک محسوب می شود که در آینده می تواند مجددا آنرا به عنوان حزب مهم مخالف دولت مطرح کند.در حال حاضر نیز این حزب می تواند هنگام رای گیری در پارلمان در مورد برنامه های آبه برای وی دردسر ایجاد نماید .

آثار انتخاب مجدد شینزو آبه
پیروزی مجدد حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن در انتخابات اخیر پارلمانی و پس از آن انتخاب مجدد شینزوآبه به عنوان نخست وزیر این کشور از نظر داخلی ، منطقه ای و بین المللی قابل توجه و تامل است :

 

1- از نظر داخلی همان گونه که آبه اعلام کرد مهمترین چالش دولت وی رشد معکوس جمعیت ژاپن و افزایش هزینه های بیمه ای است .با توجه به اینکه میانگین سنی جمعیت ژاپن بالا است این کشور با کاهش جمعیت روبرو است . علاوه براین با افزایش آمار جمعیت ناکارآمد ژاپن هزینه های درمانی و بیمه ای این کشور نیز در حال افزایش است .از اینرو شینزوآبه نخست وزیر ژاپن در 5 سال گذشته تلاش کرده است با افزایش نرخ مالیات ها مانع از کمبود بودجه در بخش بیمه شود.
به همین دلیل تا نرخ هشت درصد آنرا افزایش داده است .طرح جدید آبه مبتنی بر افزایش نرخ مالیات از هشت درصد به ده درصد است که این وضعیت می تواند طبقه ضعیف جامعه ژاپن را ناراضی کند.این موضوع می تواند اجرای برنامه اقتصادی موسوم به "آبه نومیکس "را نیز همچنان با چالش روبرو کند.زیرا مهمترین بخش برنامه این طرح افزایش مالیات و بهبود کسب و کار و احیای رشد اقتصادی است .

2- از دیگر چالشهای حزب حاکم لیبرال دمکرات تلاش برای جلب موافقت مردم ژاپن با اصلاح قانون اساسی و حذف بند نهم آن است .مردم ژاپن که طعم تلخ بمباران اتمی ناکازاکی و هیروشیما را چشیده اند تمایلی برای ورود ارتش این کشور به جنگ و از بین رفتن آرامش خود ندارد.با توجه به اینکه آمار سنی مردم ژاپن نیز بالاست چندان تمایلی برای تغییر از خود نشان نمی دهند به همین دلیل تلاشهای گذشته حزب حاکم لیبرال دمکرات برای جلب نظر مردم چندان موفقیتی نداشته و همچنان نیمی از مردم ژاپن مخالف اصلاح قانون اساسی هستند.به همین دلیل شینزوآبه سیاست کره شمالی هراسی را در برنامه کار خود قرار داده است تا با ترساندن مردم ژاپن ،آنها را ترغیب به پذیرش اصلاح قانون اساسی نماید.
شلیک دو موشک از سوی کره شمالی از فراز ژاپن ( هوکایدو ) و فرود آنها در ابهای سرزمینی این کشور این فرصت را برای آبه و دولتش فراهم کرده است که سیاست کره شمالی هراسی را با جدیت دنبال کنند.
با توجه به همسویی رسانه های ژاپن با مواضع دولت پیبشبرد سیاست کره شمالی هراسی در جامعه ژاپن کار سختی نیست .با توجه به اینکه گفته می شود در تصمیمهای نهایی دولت ژاپن ،افکار عمومی این کشور چندان نقش تعیین کننده ای ندارند بنابراین می توان گفت مهمترین چالش شینزوآبه برای تصویب طرحهای خود از جمله اصلاح قانون اساسی احزاب مخالف در درون پارلمان خواهند بود .
اگر چه حزب حاکم لیبرال دمکرات با ائتلاف حزب کومیتو دوم سوم کرسیهای پارلمان را برای اجرای برنامه های خود دارد اما تقویت موقعیت احزاب مخالف در پارلمان از جمله حزب دمکراتیک می تواند برای شینزوآبه دردسر آفرین باشد و افکار عمومی را ضد نخست وزیر تهییج کند.
3- از نظر منطقه ای نیز انتخاب مجدد آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن مهم است .تاثیر مستقیم آن در روابط توکیو با چین و کره شمالی قابل مشاهده است .با توجه به جنایات ارتش امپراطوری ژاپن قبل از جنگ جهانی دوم در چین و کره جنوبی ،نفرت عمیقی میان مردم این دو کشور با ژاپن وجود دارد اما در سالهای اخیر به گونه ای در سطح دولتها ،رویکرها به سمت توسعه روابط تغییر کرده است .حضور شینزو آبه در سفارت چین در توکیو به مناسبت سالروز تشکیل جمهوری خلق چین که امری بیسابقه تلقی می شود و دیدگاه مثبت پکن در مورد پیروزی مجدد حزب حاکم لیبرال دمکرات در انتخابات زودهنگام اخیر ژاپن به همراه نرفتن نخست وزیر ژاپن به معبد سربازان گمنام در همین راستا قابل توجه و تامل است .
هر چند توکیو و پکن در مورد مسایل مختلف از جمله در دریای چین شرقی و تجاوز ارتش امپراطوری به سرزمین چین مناقشه دارند اما به این سطح از درک رسیده اند که باید با همکاری مشکلات و مسایل خود را حل کنند .
ژاپن همچنان به بازارهای چین و این کشور نیز به تکنولوژی و سرمایه های ژاپن نیاز دارد.بنابراین ،پکن امیدوار است انتخاب مجدد آبه به تنش زدایی در روابط پکن و توکیو بیانجامد.
اما در مورد کره شمالی شرایط متفاوت است .زیرا حزب حاکم لیبرال دمکرات ژاپن درصدد است با کره شمالی هراسی برنامه اصلاح قانون اساسی این کشور را به پیش ببرد.بنابراین با نخست وزیری مجدد آبه فشارهای توکیو بر کره شمالی افزایش خواهد یافت .وضعیتی که ممکن است بر مناسبات ژاپن و چین نیز تاثیر منفی بگذارد .زیرا از دیدگاه توکیو پکن می تواند با اعمال فشار بر پیونگ یانگ آنرا به توقف برنامه های هسته ای و موشکیش وادار کند.
شینزو آبه که از ملی گرایان افراطی محسوب می شود می کوشد با دامن زدن به کره شمالی هراسی امکان حذف بند نهم قانون اساسی ژاپن و تشکیل ارتش قدرتمند را فراهم کند. به همین دلیل بعد از پیروزی حزب حاکم لیبرال دمکرات در انتخابات اخیر زودهنگام ،شینزوآبه مهمترین چالش منطقه ای ژاپن را بحران هسته ای کره شمالی اعلام و بر مقابله با آن تاکید کرد .
4- از نظر بین المللی؛ انتخاب مجدد آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن به معنای توسعه و تقویت روابط توکیو با واشنگتن است .
ژاپن و کره جنوبی دو متحد اصلی آمریکا در شرق آسیا هستند و آمریکا حدود هشتاد هزار نیروی نظامی در این دو کشور مستقر کرده است .بحران کره شمالی فرصت و بهانه مناسبی را برای آمریکا فراهم کرده است تا ضمن تقویت حضور نظامی خود در منطقه سلاحهای جدید تاکتیکی خود را نیز مجددا در کره جنوبی و ژاپن مستقر کند.
از آنجا که رویکرد امنیتی آمریکا در منطقه شرق آسیا به واگذاری امور امنیتی به کشورهای منطقه تغییر کرده و می کوشد به هریک از کشورها مسئولیتهای امنیتی واگذار کند ژاپن به دلیل روحیه ملی گرایی تهاجمی از موقعیت مناسبتری در مقایسه با کره جنوبی برخوردار است .
به همین دلیل شینزوآبه با جلب موافقت آمریکا درصدد است تا سال 2020 با اصلاح قانون اساسی ،ارتش ژاپن را پس از جنگ جهانی دوم تشکیل دهد.
شینزو آبه در سالهای اخیر ضمن برگزاری رزمایش با آمریکا ،با کشورهای استرالیا ،کره جنوبی و هندوستان همکاری های نظامی خود را افزایش داده است و انتخاب مجدد آبه به معنای ادامه سیاست تقویت همکاری های نظامی ژاپن با کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای است .
البته برخی محافل در ژاپن براین اعتقادند که چتر امنیتی آمریکا بر ژاپن سوراخ شده است و وقت آن است که توکیو سیاست مستقلانه تری را در برابر آمریکا اتخاذ کند.
هر چند این تلقی می تواند توجیه گر اصلاح قانون اساسی برای داشتن ارتش باشد اما اتخاذ سیاست مستقلانه توکیو از واشنگتن می تواند به تشکیل دولتی مقتدر در منطقه کمک کند.
زیرا پیروی از سیاستهای آمریکا وجهه دولت شینزوآبه را به عنوان کشوری که زمانی دارای امپراطور مقتدر منطقه ای بود زیر سوال می برد .با این حال ،از دیدگاه محافل سیاسی هر چند چین در مورد انتخاب مجدد آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن نظر مثبت دارد اما آمریکا بسیار خوشحال است زیرا همچنان می کوشد به عنوان یک بازیگر منطقه ای از توکیو دربرابر چین و کره شمالی استفاده کند.در این شرایط به نظر می رسد آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن با شرایط سختی برای ایجاد توازن در روابط منطقه ای و آمریکا روبرو خواهد بود .زیرا واشنگتن خواهان رودرو قرار دادن توکیو با پکن و پیونگ یانگ است اما دولت چین درصدد است با مدیریت بحران مانع از آن شود که ژاپن بخواهد به مناقشه در منطقه دامن بزند.
با توجه به تغییر ماهیت و مفهوم امنیت در سطح منطقه ای و بین المللی ژاپن نیز به این نتیجه رسیده است که تامین امنیت بدون همکاری جامع منطقه ای امکان پذیر نیست .اکنون ناامنی و تروریسم در اشکال مختلف سیاسی ،اجتماعی و اقتصادی در حال وقوع است که امنیت ملی همه کشورها را تهدید می کند.این وضعیت باعث تغییر رفتار دولتمردان و سیاستمداران شده است که دولت ژاپن نیز از ان مستثنی نیست .

جمع بندی
بسیاری ازکارشناسان می گویند: با انتخاب مجدد شینزوآبه به عنوان نخست وزیر ژاپن ، تا یک دهه آینده توازن قدرت منطقه ای دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد و چنانچه وی بتواند با اصلاح قانون اساسی ارتش ژاپن را تشکیل دهد بدون تردید روند نظامی گرایی منطقه دستخوش تحول نگران کننده ای خواهد شد .چنانچه در این فرایند ژاپن همچنان در اردوگاه آمریکا باقی بماند تنش نظامی و فضای صلح سرد در منطقه شدت خواهد گرفت .
=================================
نویسنده : مجید وقاری ؛ کارشناس سیاست در آسیا.
.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۷۹۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی

  به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما، نشست کمیته فنی فدراسیون بسکتبال برای معرفی گزینه‌های احتمالی سرمربیگری تیم ملی آقایان ایران امروز یکشنبه ۹ اردیبهشت با حضور جواد داوری رئیس فدراسیون، محسن معرفی‌فر دبیر کل، عنایت‌الله آتشی، علی توفیق، محسن شاه‌علی، فرزاد کوهیان (به صورت آنلاین) و سعید تابش‌نیا برگزار شد و پنج ساعت به طول انجامید.   سعید تابش‌نیا سخنگو کمیته فنی درباره این نشست گفت: در این نشست ۴ گزینه ایرانی و ۵ گزینه خارجی معرفی و بررسی شدند و در نهایت دو مربی خارجی و دو مربی ایرانی برای مذاکره انتخاب شدند. مارکو راموندینو Marco Ramondino چهل و سه ساله از ایتالیا و رادوان تریفونوویچ Radovan Trifunovic پنجاه و چهار ساله از اسلوانی دو گزینه خارجی هستند. اسامی دو مربی ایرانی به دلیل حساسیت رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال آقایان ایران پس از پایان این مسابقات اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
  • حمله مجدد آمریکا و انگلیس به یمن
  • انتخاب سرمربی تیم ملی بسکتبال از میان ۲ گزینه اروپایی و ۲ مربی داخلی
  • انتشار دومین فراخوان حمایت از تولید فیلم ۱۰۰
  • هیئت انتخاب رویداد استارت‌آپی فیلمنامه‌نویسی مشخص شدند
  • روسای کمیسیون‌های داخلی فدراسیون تنیس مشخص شدند
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست/ شاید سرمربی تیم ملی یکی از ۴ گزینه خارجی باشد
  • تابش‌نیا: صرفاً شاهین‌طبع گزینه سرمربیگری تیم ملی بسکتبال نیست
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود