Web Analytics Made Easy - Statcounter

سنندج - ایرنا - رئیس مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای ارتقا و توسعه فرهنگ در کشور باید از زبان، قومیت و ملیت های مختلف بهره برد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمد مرادی روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در سنندج افزود: در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته از بین رفتن زبانی، آسیب به فرهنگ بشری است لذا باید برای توسعه و پیشرفت فرهنگی به زبان ها و قومیت های مختلف توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه استان کردستان از فرهنگ غنی و پایداری برخوردار است گفت: استفاده و بهره مندی از این ظرفیت ها و پتانسیل های فرهنگی می تواند نقش موثری در پیشرفت فرهنگی کشور داشته باشد.
نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی از مدیران خواست مقوله فرهنگ را پاس بدارند و اصحاب فرهنگ و هنر را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند.

**فضای باز فرهنگی و هنری در کردستان حاکم بود
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز در این آیین گفت: در چهار سال گذشته و براساس سیاست های دولت تدبیر و امید اقدامات و فعالیت های خوبی در حوزه فرهنگ و هنر استان انجام شد و با ایجاد فضای باز فرهنگی و هنری، صاحبان فرهنگ و هنر استان توانستند اندیشه ها و تولیدات خود را ارائه دهند.
حجت الاسلام محمد رحیم جعفری با بیان اینکه همچنین در دولت تدبیر و امید بسیاری از فعالیت ها و برنامه های فرهنگی در استان به اصحاب فرهنگ و هنر واگذار شد، افزود: همچنین در این مدت بخش غیردولتی در فعالیت های فرهنگی و هنری ورود پیدا کرد و سرمایه گذاری هایی در این حوزه انجام شد.
وی اظهار کرد: استان کردستان در این دولت تاکنون بر روی ریل آرام، منطقی و واقعی خود قرار گرفته است و امید می رود این روند با درصدهای بالاتری طی شود.
مدیرکل سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ادامه داد: یکی از کارهای اساسی و زیربنایی در حوزه فرهنگ و هنر در تمام دنیا ایجاد فضای صمیمانه، همدلی، هم افزایی و ارتباط درست و منطقی در میان اصحاب فرهنگ و هنر است و این فضا هم اکنون در استان وجود دارد.
وی افزود: در چهار سال گذشته بسیاری از فعالیت هایی که در دولت گذشته تعطیل شده بود احیا شد و در حوزه های مختلف از جمله مطبوعات و سینما با رشد روبرو شده ایم.

** استان کردستان می تواند زمینه ساز جریان عمیق فرهنگی در کشور باشد
مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قدردان این حسن اعتماد بزرگان در کشور و استان هستم افزود: استان کردستان استانی فرهنگی است که به لحاظ سبقه فرهنگی و تاریخی قلب فرهنگ محسوب می شده است و در معرفی مشاهیر بزرگی به کشور نقش مهمی داشته است.
جلال قلعه شاخانی ادامه داد: استان کردستان می تواند زمینه ساز جریانی عمیق در توسعه فرهنگی تاثیرگذار بر فرهنگ کشور باشد.
وی به اهداف و برنامه های خود اشاره کرد و گفت: اتاق فکری برای بهره بردن از خرد جمعی نخبگان فرهنگی و هنری استان تشکیل می شود.
وی اظهار کرد: توسعه، تقویت و توانمندسازی مراکز و مجامع و تشکل های قرآنی، فرهنگی و هنری در کنار تکریم دائمی و در خور شان و معرفی مفاخر و مشاهیر فرهنگی استان از دیگر اولویت های این اداره کل خواهد بود.
قلعه شاخانی بسترسازی برای مشارکت بخش خصوصی در فعالیت فرهنگی و هنری و حمایت از بخش خصوصی برای احداث مراکز فرهنگی و هنری را از دیگر اولویت های خود بیان کرد.
وی تاکید کرد: از آثار و تولیدات فاخر فرهنگی حمایت می شود و ارتباط با اصحاب فرهنگ و هنر تقویت می شود.
وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی و هنری مساجد تقویت می شود، اظهار کرد: حمایت از پژوهش های فرهنگی و هنری، برون سپاری فعالیت ها و امور تصدی گری، تلاش در جهت حفظ و احیا سنت های فرهنگی اصیل از دیگر اولویت ها در مدیریت جدید خواهد بود.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه و خاص به شهرستان ها و روستاها را مورد تاکید قرار داد و افزود: در راستای اولویت های ذکر شده سه اصل اخلاق، عقلانیت و همگرایی را سرلوحه کاری خویش قرار خواهیم داد.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران نیز در این آئین گفت: استان کردستان استانی فرهنگی است و مسئولیت سنگین تری است.
سید مهدی فرشادان افزود: فرهنگی نامیده شدن به این دلیل بوده که به این حوزه اهمیت بیشتری در استان داده شود اما دیده شد که از اواخر سال گذشته بر دوش مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت دیگری نیز نهاده شد.
وی ادامه داد: جای تشکر دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیده است که جوانی بومی می تواند در توسعه و معرفی فرهنگ استان نقش داشته باشد.
به گزارش ایرنا، در این آیین که با حضور معاون وزیر و مدیر کل هماهنگی استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی - امنیتی استاندار کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و اهالی فرهنگ و هنر برگزار شد، با تقدیر از تلاش های حجت الاسلام محمدرحیم جعفری، جلال قلعه شاخانی به عنوان مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار هدایت عرصه فرهنگ و هنر کردستان شد.
قلعه شاخانی سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت این اداره کل و ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کامیاران را در کارنامه مدیریتی خود دارد.
قلعه شاخانی از نیروهای اهل سنت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محسوب می شود و پیش از این معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بود.
حجت الاسلام رحیم جعفری پیش از اینکه به عنوان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه معرفی شده بود و طی چند ماه گذشته با حفظ سمت، سرپرستی اداره کل فرهنگ و ارشاد کردستان را نیز عهده دار بود.
افسانه گلباغی**انتشار:
7348

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور

وزیر فرهنگ با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در سازمان اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن هرچه بیشتر خیر و ثواب در کشور، خاطرنشان کرد: هر اندازه گردش این چرخه را بیشتر کنیم، به همان میزان مال مشروعی که در راه رضای خدا خرج می‌شود را در جامعه تقویت می‌کند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه نمایشگاه دستاوردهای نهاد وقف طی سخنانی درباره فلسفه حضور سازمان اوقاف در طرح‌های اقتصادی و علمی گفت: ما در جلسات متعدد و مختلف مرتبط با سازمان بعضا با این پرسش مواجه می‌شویم که فلسفه حضور سازمان اوقاف در طرح‌های اقتصادی و علمی چیست که ناشی از عدم آشنایی با ماموریت های این سازمان است.

وزیر فرهنگی یکی از مهم‌ترین کارکردهای سازمان اوقاف را افزایش میزان بهره‌وری و رشد محصولات و افزایش ارزش تولیدات وقفی عنوان کرد و اظهار داشت: نکته مهم این است که مجموعه اوقاف وابستگی ویژه‌ای به بودجه دولتی ندارد و در واقع نیات واقفین را نمایندگی می‌کند و مردمی‌ترین بخش متصل به حاکمیت است و مردمی‌ترین وجه حاکمیت را نمایندگی می‌کند.

او ادامه داد: سازمان اوقاف جایی است که مردم با انگیزه کسب ثواب بخشی از بهترین دستاوردهای زندگانی خود را برای یک جریان سازنده عمرانی و بالنده وقف می‌کنند. آن وقت این مجموعه که این اتصال را به حاکمیت دارد و به این مجموعه معظم مردمی که آکنده از ایمان و باورهای الهی است، با این نگاه وظایفش را جلو می‌برد.

 

سازمان اوقاف از جهش اقتصادی و مؤسسات دانش‌بنیان حمایت می‌کند

 

اسماعیلی با بیان اینکه افزایش بهره‌وری در این سازمان یعنی موفقیت در گستراندن هرچه بیشتر خیر و ثواب در کشور، خاطرنشان کرد: هر اندازه گردش این چرخه را بیشتر کنیم، به همان میزان مال مشروعی که در راه رضای خدا خرج می‌شود را در جامعه تقویت می‌کند.

او تصریح کرد: خروجی اصلی این سازمان کمک به حوزه‌های فرهنگ دینی است. این جریان که جریان تولید ثروت است بسیار اهمیت بالایی دارد و حالا این امر در دوره جدید با پیشرفت‌هایی که شکل گرفته می‌تواند به توانی چندین برابر گذشته به نتیجه برسد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه حضور در اقتصاد دریا، حضور در عرصه شرکت‌های دانش بنیان امروز یک ضرورت است، ‌یادآوری کرد: رئیس جمهور امروزه در سفرهای خارجی دیگر میراث فرهنگی و فرش هدیه نمی‌دهند بلکه از محصولات تولیدی علم و فناوری هدیه می‌دهند. امروز ما در این حوزه بسیار سربلند هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما در گذشته به توانمندی‌های ژئوپلتیک و منابع نفتی استناد می‌کردیم اما امروز مهمترین نقطه قوت ما تولیدات علمی است. وقتی امروز دقیق‌ترین موشک‌های نقطه‌زن را داریم دیدید که دنیا شگفت‌زده شد. حرکت پهپادها در آسمان چندین کشور، مانور قدرت فناورانه جمهوری اسلامی بود. آن مانور اقتدار چهل‌وپنج ساله‌ای بود که امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به مردم عرضه کردند. همان شب بیش از 70 درصد مردم در نظرسنجی های مختلف گفتند که حس غرور به آن‌ها دست داده است.

او با اشاره به دستور رئیس جمهور مبنی بر ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق،‌ گفت: پس از ابلاغ چندین استاندار کلانشهرها اعلام آمادگی کردند و اگر مدیریت به همین شکل جلو برود بسیاری از مشکلات ما برطرف خواهد شد.

وزیر فرهنگ سیاست مقاومت را افتخارزا ارزیابی کرد و اظهار داشت: این افتخار در همه زمینه‌های نظامی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد. همه می‌گفتند یک موشک به سمت اسرائیل رها شود کل اقتصاد از دست شما خارج می‌شود. ده‌ها موشک و پهپاد پرتاب شد و امروز شاهد هستیم وضعیت اقتصادی هم در مسیر آرامش قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • خلیج فارس هویت و میراث گرانبهای سرزمین ایران است
  • افزایش بهره‌وری اوقاف یعنی موفقیت در گستراندن خیرات در کشور
  • کرج کاندیدای انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • کرج نامزد انتخاب پایتخت جهانی کتاب ۲۰۲۶ یونسکو شد
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: می‌خواهیم فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» بسازیم
  • گوش شنوای دولت برای شنیدن مشکلات و نیازهای مردم