Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@16:03:52 GMT

اما و اگرهای واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی

تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۴۷۸۵۱

اما و اگرهای واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی

به گزارش ایرنا، در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی و واگذاری اماکن ورزشی دولتی به بخش خصوصی و آیین نامه ماده 88 اماکن ورزشی، ادارات کل ورزش و جوانان در برخی استانها اقدام به واگذاری سالن های ورزشی به بخش خصوصی، از طریق مزایده کرده اند.
این در حالی است که تا کنون در برخی استانها از جمله خراسان رضوی، سالن های ورزشی برای تمرین از طریق اداره کل ورزش و جوانان در اختیار هیاتهای ورزشی قرار می گرفت اما اخیرا به دلیل ورود اداره کل بازرسی استان به این موضوع این امتیاز از هیاتها گرفته و هیاتها نیز ملزم به شرکت در مزایده شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از این رو سالنهای در اختیار هیاتها حدود 2 هفته قبل به مزایده گذاشته شد و بسیاری از این هیاتها، به علت قیمت های بالای پیشنهادی بخش خصوصی در این مزایده ها، زمین ها و سالنهای خود را از دست دادند.
برخی از روسای این هیاتها نیز پس از این مزایده اعلام کردند که چنانچه زمینها و سالن هایشان به آنها برگردانده نشود استعفا خواهند کرد و از طرفی به دلیل طرح احتمال انصراف برخی از افراد برنده در مزایده، ممکن است این مزایده دوباره برگزار شود.
واگذاری باشگاهها و زمینهای ورزشی در اختیار هیاتها، مخالفت ها و موافقت های زیادی در پی داشته و به اعتقاد مخالفان این موضوع نه تنها سودی به حال ورزش ندارد بلکه مانع بزرگی برای پیشرفت ورزش کشور است.
موافقان این قانون نیز معتقدند که اجرایی شدن آن باعث افزایش مشارکت بخش خصوصی و کسب درآمد برای ورزش می شود .
خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان رضوی در میزگردی با عنوان 'بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی' با حضور جمعی از روسای هیاتهای ورزشی استان و نماینده اداره کل ورزش و جوانان به واکاوی این موضوع پرداخته است.
معاون امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی، روسای هیاتهای بسکتبال، والیبال، فوتبال، انجمن های ورزشی و نماینده هیات هندبال خراسان رضوی از مسئولان ورزشی حاضر در این میزگرد بودند.

**ناگزیر به اجرای قانون هستیم
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این نشست در خصوص واگذاری سالنهای ورزشی در اختیار هیاتها از طریق مزایده به بخش خصوصی اظهار کرد: طبق مصوبه هیات دولت اماکن ورزشی باید از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود و هیاتهای ورزشی نیز می توانند در این مزایده حضور داشته باشند.
امیر زارعی بیان کرد : البته پس از مزایده در شرایط مساوی سالن و زمین به هیاتهای ورزشی واگذار می شود و نیت اداره کل ورزش و جوانان استان نیز در سالهای گذشته همین بوده است.
وی ادامه داد : در سالهای قبل با هدف حمایت و کمک به هیاتهای ورزشی سالنهایی در اختیار هیاتهای ورزشی قرار می گرفت ولی در 2 سال اخیر اداره کل بازرسی استان به این موضوع ورود و اعلام کرده این موضوع خارج از قانون و دور از واقعیت است.
زارعی با بیان اینکه قانون به ما اجازه واگذاری بدون مزایده را نمی دهد، افزود: امسال طبق مکاتبات صورت گرفته بین وزارتخانه و این اداره کل مقرر شد همه سالنهای ورزشی استان و سالنهای دراختیار هیاتها به مزایده گذاشته شود.
وی خاطرنشان کرد: رایزنی هایی صورت گرفت تا هیاتهای ورزشی بتوانند سهمی در این سالنها داشته باشند و در سفر اخیر وزیر ورزش و جوانان به مشهد نیز تلاشهایی انجام شد تا بتوانیم مجوزی برای در اختیار گذاشتن سالن های تخصصی به هیاتها بگیریم ولی این مهم عملیاتی نشد.
زارعی افزود : در آخرین مجوز و ابلاغ از سوی وزارتخانه در تاریخ 20 مهرماه امسال، مقرر شد طبق یک اصلاحیه تنها کسانی مجوز شرکت در مزایده را داشته باشند که دانش آموخته رشته تربیت بدنی یا از هیاتهای ورزشی باشند هیاتها و یا اشخاصی باشند که دارای پروانه بهره برداری با سه سال سابقه باشند.
وی ادامه داد : همچنین در اداره کل تصمیم گیری شد چنانچه هیاتهای ورزشی برنده مزایده نباشند سالنهای تخصصی در مقاطعی توسط اداره کل اجاره و برای تمرین در اختیار این هیاتها قرار گیرد و مبلغی نیز به عنوان کمک به هیاتها پرداخت شود.

*اجازه تغییر کاربری سالنهای تخصصی داده نمی شود
تغییر کاربری سالنهای اختصاصی واگذار شده از طریق مزایده برای کسب درآمد بیشتر از دغدغه های بسیاری از دست اندرکاران حوزه ورزش است .
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی در این خصوص گفت: نظارت اداره کل در این خصوص تشدید می شود؛ اشخاص حقیقی که در مزایده شرکت کرده و برنده شده اند به هیچ عنوان اجازه تغییر کاربری از یک رشته به رشته دیگر را ندارند.
زارعی افزود : مزایده در خصوص سالنهای مازاد صورت می گیرد و تعیین موارد قابل واگذاری بر عهده بالاترین مقام اجرایی و وزارتخانه است .
وی گفت : اینکه اعلام شود سالن مازادی برای مزایده نداریم باید توسط وزارتخانه و از طریق مکاتبه با هیات دولت انجام شود و استانها اجازه این مکاتبه را ندارند .
وی خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم در استان تعیین تکلیف کنیم و هماهنگی باید از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام شود.
وی در خصوص نحوه مزایده نیز گفت: مزایده در خصوص سالن های با مبلغ اجاره بالای 22 میلیون تومان انجام می شود، برای سالنهای زیر این مبلغ مزایده برگزار نمی شود و اداره کل اجازه واگذاری این سالنها به هیاتهای ورزشی را دارد.
زارعی با بیان اینکه قیمت گذاری سالنها توسط نماینده دادگستری انجام می شود، افزود: البته فدراسیون شنا نیز از وزارتخانه مجوزی اخذ کرده تا امکان واگذاری سالنهای شنا، خارج از مزایده به هیاتها وجود داشته باشد.

**واگذاری سالنهای تخصصی از طریق مزایده هیاتها را فلج می کند
رئیس هیات والیبال خراسان رضوی نیز در این میزگرد اظهار کرد: انجام وظایف تفویض شده به هیاتها نظیر استعدادیابی، برگزای مسابقات و اعزامها بدون دریافت یک ریال بودجه سخت است .
محمدرضا حسین زاده افزود: واگذاری سالنهای دراختیار هیاتها به بخش خصوصی طرحی است که با شکست همراه خواهد بود و آیا وظیفه ادارات ورزش و جوانان تجاری سازی است؟
وی ادامه داد: هیاتهای فعال در شهرستانها حتی درآمد خرید یک توپ را ندارند و هیاتهای ورزشی در استانها از طریق درآمد سالنهای دراختیار نسبت به تامین هزینه های نگهداری سالن، اعزام تیمها و تجهیز هیاتهای شهرستانها اقدام می کنند.
حسین زاده که از برندگان مزایده اخیر سالنهای ورزشی خراسان رضوی نیز هست، افزود: وزیر از کجا می داند که ما در استان سالن مازاد داریم که دستور برگزاری مزایده برای واگذاری آن را بدهد.
رئیس هیات والیبال خراسان رضوی با بیان اینکه هیات والیبال با پیشنهاد 114 میلیون تومان برای در اختیار گرفتن سالن اختصاصی در مزایده، برنده شده است، افزود: قیمتهای ارائه شده در مزایده قیمتهای غیرواقعی است و مشخص نیست بخش خصوصی از چه طریقی می خواهد از یک سالن درآمد نجومی داشته باشد.
حسین زاده بیان کرد : با نرخهای موجود در مزایده درآمد ناشی از سالنها فقط صرف پرداخت اجاره خواهد شد و دیگر مبلغی برای ارتقای رشته ورزشی و اعزام تیمها باقی نمی ماند.
وی افزود: با اصل واگذاری سالنها از طریق مزایده مخالفم ولی تنها با هدف نگه داشتن تیمها در این مزایده شرکت کردم.

**به حاشیه رفتن هدف اصلی ورزش با واگذاری سالنها به بخش خصوصی
رئیس هیات بسکتبال خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار کرد: با واگذاری سالنهای ورزشی به بخش خصوصی و خارج کردن آنها از اختیار هیاتهای ورزشی، بین اداره کل ورزش و جوانان به عنوان پدر خانواده و هیاتهای ورزشی به عنوان فرزند، تقابل ایجاد می شود که عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت.
علیرضا پوررضایی افزود: هیاتهای ورزشی سالنها را به خوبی نگهداری می کنند ولی بخش خصوصی که فقط به فکر درآمدزایی است اهمیتی به وضعیت سالنها نخواهد داد.
وی بیان کرد: اغلب شرکت کنندگان در مزایده افراد غیرورزشی هستند که با هدف درآمدزایی در این حوزه ورود می کنند و هدفی جز کسب درآمد ندارند وگرنه چگونه می توان برای یک سالن ورزشی در بازه زمانی 10 ماهه مبلغ 235 میلیون تومان برای برنده شدن در مزایده پیشنهاد داد و اجاره پرداخت کرد.
پوررضایی ادامه داد : در استان تنها یک سالن استاندارد بسکتبال داریم که با واگذاری آن به بخش خصوصی برای تمرینات مشکل خواهیم داشت.
وی ادامه داد : هیات استان در رشته بسکتبال در هشت رده سنی فعالیت می کند و دارای سه تیم پسران و 2 تیم دختران در لیگ برتر است و امسال به جز سالن اختصاصی از سالنهای دیگر نیز برای تمرین استفاده کرده ایم.
رئیس هیات بسکتبال خراسان رضوی افزود: سئوال این است که با واگذاری تنها سالن در اختیار هیات، چگونه هدف استعدادیابی محقق می شود؟
پوررضایی ادامه داد : با این وضعیت بنده امکان ادامه فعالیت در هیات را ندارم شاید فرد دیگری بتواند با این شرایط هیات را اداره کند.

** سوداگران مالی بر سالنهای ورزشی حاکم نشوند
رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: سالنهای ورزشی از منظر برنامه ریزی شهری جزو فضاهای عمومی هستند و ملاک شهر عدالت محور نیز وجود فضاهای عمومی است .
مهدی برادران با بیان اینکه باشگاه های خصوصی مخصوص طبقات مرفه جامعه است، افزود: فوتبال ورزش عمومی است و نمی توان مردم را از این حق محروم کرد.
وی ادامه داد : زمین و سالن برای رشته های ورزشی مانند سلاح است که با واگذاری سالنهای در اختیار، هیاتهای ورزشی خلع سلاح می شوند.
برادران خاطرنشان کرد : هیات فوتبال استان جز ورزشگاه پیر تختی زمین دیگری ندارد حال اگر این پدر پیر را هم از ما بگیرند دیگر چه چیزی باقی نمی ماند؟
رئیس هیات فوتبال خراسان رضوی افزود: این هیات امسال حدود 60 میلیون تومان برای تعمیر و نگهداری زمین تختی هزینه کرده و اجاره را نیز طبق روال قانونی پرداخت می کرده، اکنون با چه توجیهی این هیات را از این زمین محروم کرده اند؟
برادران با بیان اینکه برخی شرکت کنندگان در مزایده با هدف سوداگری مالی وارد این مقوله شده اند ، افزود: تعداد زیادی از این افراد هیچ شناختی از ورزش ندارند و دستهای پشت پرده در مزایده مشهود است.
وی تاکید کرد : روسای هیاتهای ورزشی به جای استعفا باید به فکر چاره اندیشی اساسی در این خصوص باشند.
رئیس هیات انجمن های ورزشی خراسان رضوی نیز در این میزگرد اظهار کرد: هم اکنون 22 رشته ورزشی در زیرمجموعه این هیات فعالیت می کنند و از ابتدای امسال در 90 درصد رشته ها ورزشکار به مسابقات اعزام کرده ایم.
محسن قهرمانی افزود: با این حجم فعالیت تنها یک سالن و آن هم در شهرک شهید رجایی در اختیار هیات بود که درآمد آن فقط پاسخگوی هزینه های جاری بود.
وی ادامه داد: طبق آخرین شیوه نامه ابلاغی وزارت ورزش و جوانان به ادارات کل در خصوص مزایده زمینهای ورزشی، افراد شرکت کننده در مزایده باید دارای مدرک تربیت بدنی بوده و یا از هیاتهای ورزشی باشند ولی در مزایده اخیر در مشهد افرادی برنده مزایده شدند که این شرایط را ندارند.
قهرمانی تصریح کرد: ادارات کل ورزش و جوانان باید سختگیری های خاصی در خصوص افراد شرکت کننده در مزایده داشته باشند زیرا ممکن است کسی با مدرک ورزشی در مزایده شرکت کرده ولی عملا فرد دیگری پشت این مزایده باشد.
وی تاکید کرد : اگر از حداقلها نیز محروم باشیم دیگر نمی توان به پیشرفت رشته های ورزشی در میان مدت و درازمدت امیدوار بود.

** تنها امکان کمک به هیاتهای ورزشی گرفته شد
نماینده هیات هندبال خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: هندبال مانند برخی رشته ها حامی مالی ندارد و با گرفتن زمین و سالن تمرین از این هیات دیگر چیزی باقی نمی ماند.
احسان خزائی افزود: هم اکنون 2 تیم در رقابتهای دسته یک بانوان داریم و حداقل توقع این تیمها برخورداری از سالنی برای تمرین بود که این امکان نیز از هیات گرفته شد.
وی دلیل حضور رئیس هیات بسکتبال استان در این میزگرد را استعفای شفاهی وی پس از برگزاری مزایده و گرفتن سالن در اختیار هیات بیان کرد.
با وجود مشکلات مالی در هیاتهای ورزشی بسیاری از مسئولان این هیاتها از برگزاری مزایده و گرفتن سالنهای در اختیار ناراضی بوده و این اقدام را نادیده گرفتن وجه اصلی ورزش که همان فراهم کردن امکان برخورداری برای همه اقشار جامعه از ورزش، استعدادیابی و قهرمان پروری، می دانند و خواستار حمایت اداره کل ورزش و جوانان هستند.

** وعده بازنگری قانون واگذاری سالنهای ورزشی به بخش خصوصی
معاون امور ورزشی اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی با بیان اینکه وظیفه ما حمایت از هیاتهای ورزشی است، افزود: در سفر اخیر وزیر ورزش و جوانان به مشهد، موضوع واگذاری سالنهای ورزشی مطرح شد که وزیر اعلام کرد در سال 97 این قانون بازنگری می شود.
زارع افزود: در مزایده اخیر که حدود 2 هفته قبل برگزار شد سالنهای ورزشی برای مدت 10 ماه در اختیار برندگان قرار می گیرد و امیدواریم از سال آینده با بازنگری قانون این سالنها به هیاتهای ورزشی برگشت داده شود.
وی ادامه داد: مزایده مذکور قرار بود تیرماه امسال برگزار شود ولی با هدف رایزنی با وزارتخانه برای حمایت از هیاتهای ورزشی این مزایده سه ماه به تعویق افتاد ولی در نهایت ناچار به اجرای قانون شدیم.
زارع ادامه داد: ما به هیچ وجه در مزایده نمی توانیم کسی را برنده کنیم واکتهای مزایده در حضور اعضای کمیسیون ماده 88 شامل نمایندگان اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل اقتصاد و دارایی و نماینده اداره کل بازرسی استان باز می شود.
وی در خصوص عدم تامین وسائل ورزشی مورد نیاز هیاتهای شهرستانی نیز گفت: دولت از سال 91 با تنگنای مالی روبه رو شده و در سال 93 نیز نمایندگان مجلس مصوب کردند تا امکاناتی که وزارت ورزش به استانها می دهد در اختیار نمایندگان قرار گیرد و آنها این امکانات را در حوزه انتخاباتی خود هزینه کنند لذا بخش زیادی از این امکانات به سمت حاشیه شهرها سوق داده شده است.
معاون اداره کل ورزش و جوانان خراسان رضوی افزود: از این رو در سه سال گذشته هیچ لوازم ورزشی در اختیار هیاتهای ورزشی شهرستانی قرار نگرفته است.
گزارشگر: ندا جواهرفر ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی
7505/5132

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۴۷۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستبند پلیس بر دستان باند سارقان اماکن خصوصی و کشف اموال سرقتی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی پلیس هرمزگان سرهنگ عبدالمجید کرمی در تشریح این خبر بیان داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت از اماکن خصوصی و ساختمان‌های نیمه کاره و متواری شدن سارقان، پیگیری موضوع در دستور کار پلیس آگاهی استان قرار گرفت.

وی افزود: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان ضمن شناسایی محل‌های سرقت و بررسی شیوه و شگردهای به کار رفته در سرقت‌ها با تشکیل تیمی به محل اعزام و در نهایت خودرو ام وی ام سارقان را در یکی از محلات شناسایی کردند.

این مسئول انتظامی اظهار داشت: مالک خودرو احضار که در تحقیقات صورت گرفته اعلام کرد که در تاریخ اعلامی خودرو دست فرزندش بوده که چهار ماه قبل از زندان آزاد شده که با بررسی دقیق سوابق متهم مشخص شد دارای سوابق متعددی در خصوص انواع جرایم بویژه سرقت می‌باشد که با هماهنگی قضائی متهم در مخفیگاهش دستگیر شد.

سرهنگ کرمی خاطر نشان کرد: متهم دستگیر شده در بازجویی فنی به عمل آمده به جرم خود اقرار کرده و معترف شد با همدستی فردی دیگر اقدام به سرقت کرده و سپس اموال مسروقه را به یک مال خر در بندرعباس فروخته‌ اند که طی عملیاتی دیگر دو متهم دیگر نیز در مخفیگاه‌هایشان دستگیر و در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعدادی اموال سرقتی کشف و ضبط شد.

رئیس پلیس آگاهی هرمزگان با بیان اینکه تلاش مأموران برای شناسایی مالباختگان جهت تحویل اموال مکشوفه به آنان ادامه دارد، بیان داشت: متهمان دستگیر شده با تشکیل پرونده جهت سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی و با قرار بازداشت روانه زندان شدند.

کد خبر 6090378

دیگر خبرها

  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • سارق اماکن خصوصی و ساختمان‌های نیمه کاره دستگیر شد
  • راهبری ۵ مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی واگذار می شود
  • واگذاری راهبری پنج مرکز معاینه فنی تهران به بخش خصوصی
  • پلمپ ۱۷ باشگاه ورزشی ورامین در دستور کار
  • دستگیری سارقان سابقه‌دار در اسفراین
  • دستبند پلیس بر دستان باند سارقان اماکن خصوصی و کشف اموال سرقتی
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج شود
  • واگذاری ۲۸۹ محدوده معدنی در آذربایجان غربی
  • فعالیت مجدد اماکن ورزشی شهرداری یزد