Web Analytics Made Easy - Statcounter

اردبیل-ایرنا- کارشناسان می گویند که در فقدان صنایع مادر و زیربنایی در استان اردبیل آنچه به نظر هنوز مانعی بزرگ در مسیر صنعتی شدن و نیز توسعه بخش کشاورزی استان می باشد فقدان صنایع تبدیلی و تکمیلی است که زنجیر وار واحدها و عوامل کوچک تولیدی را در هر دو بخش به هم مرتبط کرده و باعث رونق منطقه شود.

محصولات تولیدی استان اردبیل در حوزه کشاورزی و حتی صنعت گرچه از کیفیت خوبی نیز برخورداند بیشتر اوقات قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را ندارند و علت این امر را کارشناسان در نبود صنایع جانبی و عرضه خام محصولات تولیدی استان ذکر می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به اعتقاد آنها، برای ورود به بازارهای جهانی نیاز است تا محصولات تولیدی از نظر کیفی در نهایت اعلا بوده و در زمینه بسته بندی نیز قابل رقابت با محصولات و برندهای جهانی باشند چیزی که در استان اردبیل چه در زمینه تولیدات کشاوری و چه صنعتی کمتر به آن توجه می شود.
توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی دراستان اردبیل از سال ها پیش مورد تاکید و توجه بوده و بارها نیز کارشناسان و حتی مسئولان در این زمینه هشدارها و بسیاری اوقات وعده های مختلفی مطرح کرده اند اما هنوز که هنوز است استان در این زمینه با مشکلات اساسی مواجه است.
در حال حاضر اغلب محصولات کشاورزی استان اردبیل به صورت خام به بازار عرضه می شود و همین امر علاوه بر کاهش ارزش افزوده و سرانه تولید ناخالص ملی موجب کاهش رقابت تولید کنندگان و صادرکنندگان در بازار های جهانی نیز شده است.
بر اساس آمارهای ارایه شده، در سال گذشته ازچهار میلیون و 500 هزار تن محصول تولیدی بیش از یک میلیون وهفت هزار تن مواد خام تولیدی به چرخه صنایع تبدیلی وارد شده که نشان می دهد تنها 23 درصد آن جذب صنایع تبدیلی و تکمیلی شده و بقیه به صورت خام به فروش رفته و از این ظرفیت در تولید فراورده های جانبی استفاده بهینه صورت نگرفته است.

** زیرساخت های صنایع تبدیلی در استان اردبیل مهیا نشده است
حسین پیرموذن رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل معتقد است که زیر ساخت های صنایع تبدیلی و تامین مواد اولیه در استان به دلیل نبود امکانات لازم فراهم نشده است.
وی به ایرنا گفت: بحث ایجاد صنایع تبدیلی در استان بویژه در حوزه کشاورزی بیشتر در مورد سیب زمینی تحقق یافته و هنوز در مورد فراورده های دیگر از جمله تولیدات دامی این موضوع مورد توجه کافی قرار نگرفته است.
پیر موذن بیان کرد: در استان اردبیل می توان در انواع محصولات تولیدی اقدام به ایجاد صنایع تبدیلی کرد ولی سرمایه گذاری خوبی در این زمینه صورت نگرفته است ، با این که این استان یکی از مناطق پیشرو در تولید شیر در کشور محسوب می شود ولی تاکنون برای ایجاد صنایع تبدیلی این محصول اقدام نشده و در صورت راه اندازی صنایع تبدیلی شاهد اشتغالزایی و صادرات این محصول در استان خواهیم بود.
رئیس اتاق بازرگانی ،صنایع معادن و کشاورزی استان اردبیل بازسازی ماشین آلات واحدهای تولیدی استان با هدف رقابت با بازار های جهانی را ضروری دانست و گفت: برای اینکه محصولات صادراتی با زمان ماندگاری بالا در استان تولید شود لازم است علاوه بر ایجاد صنایع تبدیلی تجهیزات و ماشین آلات واحدهای تولیدی نوسازی شود .
بهروز پورسلیمان نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان اردبیل هم در این باره گفت: با وجود تولید محصولات متنوع کشاورزی و دامپروری هنوز صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط با این بخش در سطح استان اردبیل در حد نیاز وجود ندارد و باید در این زمینه اقدام شود.
وی افزود: استان اردبیل به لحاظ اینکه از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود اما در بسیاری از بخش‌ها رشد و توسعه را تجربه نکرده است.
پور سلیمان با اشاره به ظرفیت‌های بالای کشاورزی استان اردبیل افزود: انتظار می رود موضوع راه‌اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی برای استان که در حوزه کشاورزی و دامپروری جز استان‌های برتر است بزودی رفع شده و در این حوزه شاهد جهش مناسب و توسعه این بخش باشیم.

** جذب یک میلون تن مواد خام کشاورزی ازنزدیک به 4.5 میلیون تن محصول تولیدی استان در صنایع تبدیلی
عدیل سروی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید که از نزدیک به 4.5 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در استان سالانه بیش از یک میلیون تن وارد چرخه صنایع تبدیلی می شود.
وی بیان کرد : تعداد 217 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی موجود استان، سالانه با جذب این میزان محصول تولیدی کمتر از 40 درصد مواد خام تولیدی بخش کشاورزی را فرآوری می کنند.
وی افزود: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به عنوان مکمل چرخه تولیدات محصولات کشاورزی بوده و تبدیل مواد خام کشاورزی مازاد بر نیاز مصرف را به غیر از محصولات مرغوب کشاورزی که ارزش افزوده صادراتی بالایی دارند، بر عهده دارند، صنایع تبدیلی و تکمیلی نقش اساسی درکاهش ضایعات محصولات کشاورزی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارند.
سروی افزود: استان اردبیل به لحاظ داشتن تنوع اقلیمی خاص و منحصر به فرد، کشت و صنعت‌های مغان و پارس، دشت‌های حاصلخیز اردبیل، مغان و مشکین شهر و وجود سدهای یامچی، سبلان و خدافرین و با داشتن حدود 37 هزار و 501 هکتار باغ انواع میوه از قبیل سیب درختی، انگور، به، هلو، شلیل، زردآلو، آلو، گیلاس، آلبالو، گردو، فندق، زیتون، انجیرو غیره می تواند با سرمایه گذاری بخش خصوصی در راه اندازی صنایع تبدیلی موفق عمل کند.

** توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی راهکار اصلی کاهش مهاجرت در اردبیل است
یک کارشناس اقتصادی معتقد است که توسعه طرح‌ها و صنایع تبدیلی کشاورزی راهکار اصلی کاهش مهاجرت در اردبیل می باشد و باید بیشتر مورد توجه قرار بگبرد .
هاشم مظفری افزود: بسیاری از مشکلات اقتصادی، درآمد پایین و نبود شغل مناسب سبب افزایش مهاجرت جمعیت استان اردبیل به سایر استان‌های کشور شده و نیاز است برنامه‌ریزی‌های هدفمند و منسجمی در دستور کار مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط در ارتباط با راه اندازی صنایع تبدلی که اشتغال بیشتری را بدنبال دارد مدنظر قرار بگیرد.
وی بیان کرد: در این زمینه حمایت از سرمایه‌گذاران یکی از موثرترین راهکارها برای اشتغال‌زایی جوانان در بخش‌های خصوصی است و به همین دلیل نیاز است مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط شرایط لازم را برای فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای انجام سرمایه‌گذاری مبنای کار خود قرار دهند.

**دولت از ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی حمایت می کند
در این حال دولت دوازدهم توجه اساسی به موضوع صنایع تبدیلی در استان اردبیل دارد و اکبر بهنام‌جو استانداراین دولت در اردبیل بر ضرورت ایجاد صنایع تبدیلی در استان تاکید می کند.
بهنامجو گفت: صنایع تبدیلی یک فرصت مناسب برای ایجاد تحول در صنعت کشاورزی منطقه است که سرمایه گذاران و کشاورزان باید از این فرصت ویژه‌ای استفاده لازم را داشته باشند .
وی تامین زیر ساخت های لازم برای صنایع تبدیلی را یاد آور شد و گفت: اجرای طرح‌های آبیاری قطره‌ای و نوین با پرداخت کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی یکی از طرح های قابل توجه دولت است که با بهره بردرای از آن می توان زمینه ایجاد صنایع تبدیلی در استان را فراهم کرد .
استاندار اردبیل گفت: اجرای طرح های سد سازی از قبیل سدتازه‌کند ، عمارت،خداآفرین،گیوی و احمد بیگلو فرصت خوبی است تا با بهره برداری این طرح ها صنایع تبدیلی در استان راه اندازی بشود.

** اهتمام دولت به خارج کردن صنایع تبدیلی از رکود و افزایش بهره وری واحدهای تولیدی
سید حامد عاملی رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان اردبیل نیز گفت که دولت مصمم است که صنایع تبدیلی مشکل دار استان را با حمایت های مالی خود فعالتر کرده و به رونق اقتصادی استان کمک کند.
وی بیان کرد: مهمترین مشکل این واحدها بحث کمبود نقدینگی، بحث فقدان بازار و بازاریابی مناسب بوده که تلاش بر این است که این مشکلات با حمایت دولت رفع شود.
او اضافه کرد: بازاریابی یکی از مشکلات صنایع صادرات محور استان است و تلاش بر این است تا با تشکیل شرکت های مدیریت صادرات که شرکت های ارتباطی بین تولید و بازار صادراتی وبازار هدف هستند این مشکل به نوعی رفع گردد.
به گفته وی ، موضوع بسته بندی هم یکی از عمده مشکل واحدهای تولیدی استان می باشند که متناسب با نیاز و تقاضای بازارهای هدف نبوده و بسته بندی مناسبی ندارد و صادرات استان نیز عمدتاً به صورت فله ای صادر می شود که می بایست دراین زمینه اقدام های اسای صورت گیرد.
عدیل سروی رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: دولت تدبیر و امید آماده حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی است و تمام سعی و تلاش بر این است تا سرمایه گذاری در این بخش توسعه یابد .
وی ادامه داد: متقاضیان احداث اینگونه واحدها می‌توانند با مراجعه اولیه به مدیریت صنایع این سازمان طرح خود را ارائه دهند و در صورتی که طرحشان توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد، هرگونه همکاری در ارتباط با واگذاری تسهیلات با بهره کم و همچنین مشاره‌های لازم و کارشناسی را با آنان در جهت احداث و راه‌اندازی واحدها معمول خواهد شد .
گزارش :یعقوب شاددل/ سیفعلی موسی زاده
/6016/ 7110

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۰۹۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم

مدیرکل اداره صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به تأکید مردم بر افزایش سرعت بهره برداری از لیتیوم همدان گفت: لیتیوم همدان را خام‌فروشی نمی‌کنیم.

احمد شانیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در همدان اظهار کرد: سال‌های اخیر با کشف بزرگ‌ترین معدن لیتیوم در همدان، ایران توانسته است رتبه هفتم کشور از لحاظ ذخایر این عنصر غنی در جهان را به دست آورد.

وی افزود: وقتی اسفندماه ماه سال ۱۴۰۱ کشف معدن لیتیوم در همدان به میزان چندین میلیون تن کانسنگ معدنی با مساحتی حدود ۱۱ کیلومترمربع در دشت قهاوند در ۵۰ کیلومتری شرق مرکز استان همدان به یک خبر مهم در جهان تبدیل شد.

بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: مردم همدان تأکید دارند کار بهره‌برداری از لیتیوم در همدان سرعت یابد و مسیر پیشرفت‌های لازم سریع طی شود.

شانیان اضافه کرد: استخراج از معدن لیتیوم همدان در بخش خصوصی از سال ۹۹ آغاز و در اسفند ماه سال ۱۴۰۱ منجر به کشف لیتیوم شده بود و نیز این کشف باعث شد جمهوری اسلامی ایران در بین کشورهای دارنده ذخایر لیتیوم قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کشورهایی مانند شیلی، استرالیا و چین دارای بزرگترین ذخایر لیتیوم در جهان هستند و این ماده معدنی غنی در جهان رشد قیمت قابل توجهی را در سال‌های اخیر داشته است که احتمال داده می‌شود تا سال ۲۰۳۰ بازار لیتیوم به ۱۹۲ میلیارد دلار برسد.

شانیان تصریح کرد: آمریکا در حال حاضر ۱۸۰ میلیارد دلار مگاپروژه در زمینه لیتیوم دارد و بزرگترین بازار جهانی را در این حوزه به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سال‌های اخیر هم ایران به واسطه دشت قهاوند به جمع کشورهای حائز رتبه در کشف ذخایر غنی لیتیوم پیوست و این امر باعث خوشحالی هم‌میهنان شد اما از طرفی دشمنان کشور از این اتفاق دچار واهمه شدند چرا که خطر جدی را برای خود احساس کردند، به طوری که وقتی ماده معدنی لیتیوم کشف شد و بازتاب‌هایی را به همراه داشت، رسانه اسرائیلی معاریو نیز گزارش داد «کشف معادن بزرگ لیتیوم به تغییر توازن قدرت در منطقه منجر خواهد شد».

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: این رسانه بر این باور است که ایران با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از ذخایر لیتیوم جهان، سود بسیار زیادی کسب می‌کند و به گفته کارشناس اهل رژیم صهیونیستی «این ذخایر می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و تحریم‌های غرب علیه آن را بی‌اثر کند».

شانیان اضافه کرد: می‌توان گفت تغییرات منطقه‌ای به نفع رژیم صهیونیستی نبوده و این کشفیات نیز نگرانی‌های آنها را دوچندان می‌کند چرا که قدرت نظامی ایران در حال گسترش است و در اختیار داشتن منابع انرژی، قدرت آن را دوچندان می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر اگر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران باعث نگرانی رژیم صهیونیستی و غرب شده است، اعلام خبر کشف میدان چند میلیون تنی لیتیوم که دومین میدان بزرگ لیتیوم جهان به‌شمار می‌رود، باعث خواهد شد ایران در آینده به بازیگر اصلی صنایع رایج و مهم جهان تبدیل شود و این به مذاق آمریکا و صهیونیست‌ها خوش نیامده است.

احمد شانیان تصریح کرد: کشف ماده معدنی لیتیوم جایگاه ایران را در جهان ارتقا خواهد داد و روابط آن را با روسیه و چین و سازمان بریکس تقویت خواهد کرد، بریکس از هم‌اکنون به‌عنوان جایگزینی برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و ساختار مالی جهانی قدیمی آمریکا و پایان دادن به هژمونی دلار ارزیابی می‌شود.

وی افزود: آنچه موجب افزایش اهمیت راهبردی کشف لیتیوم می‌شود، احیای روابط ایران با کشورهای حاشیه منطقه خلیج‌فارس و برخی دیگر از کشورهای عربی است، از روابط نظامی دریایی ایران در اقیانوس هند گرفته تا برقراری روابط راهبردی با چین و همچنین روابط راهبردی ایران و روسیه که با توجه به رویارویی روسیه و پیمان ناتو، این روابط در سطح بیشتری در حال تقویت است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان ادامه داد: لیتیوم به واسطه اینکه فلز بسیار سبک با مقاومت گرمایی بالا است، در صنعت فضایی های‌تک، هواپیمایی و کاشی و سرامیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، فلز لیتیوم در حوزه آلایندگی نیز بسیار حائز اهمیت است و در مباحث مرتبط با انرژی‌های تجدید پذیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، همچنین لیتیوم اثرات سو زیست‌محیطی اندکی دارد.

شانیان اضافه کرد: لیتیوم می‌تواند صنعت ایران و استان همدان را به نحو چشمگیری ارتقا دهد و روابط با کشورهای صنعتی نظیر چین را هم در حوزه‌های مختلف بیشتر کند.

کد خبر 748176

دیگر خبرها

  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • حضور صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • بهره برداری از ۲۱ تصفیه خانه در واحد‌های تولیدی استان همدان
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد
  • ایران اکسپو رسما آغاز به کار کرد/ میزبانی از ۲ هزار تاجر خارجی
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی لیتیوم در همدان می‌مانیم
  • اتصال ۱۲۶۸ واحد تولیدی و صنعتی به شبکه سراسری گاز در کردستان