Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@14:16:30 GMT

قصد ایجاد اردوگاه در شهرهای زلزله‌زده را نداریم

تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۶۶۰۶۹

قصد ایجاد اردوگاه در شهرهای زلزله‌زده را نداریم

استاندار کرمانشاه گفت: کمک‌های بلاعوض به همه افراد حتی آنهایی که کانکس بگیرند هم تعلق می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، هوشنگ بازوند در نشست خبری که امروز (8 آذر) برگزار شد، اظهار کرد: حضور مقام معظم رهبری در مناطق زلزله زده مایه دلگرمی بود تا زودتر از این بحران عبور کنیم، به علاوه پیام روز اول ایشان نیز نقطه شروع وفاق و همدلی برای مدیریت زلزله بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی عنوان کرد: حضور رئیس جمهور و سایر مسئولین کشور، مدیران بانک‌ها و ...  کنار ما و مردم که تعداد آنها به 40 تا 50 نفر می‌رسید، باعث شد مصوبات خوبی برای کمک به زلزله زدگان داشته باشیم.

بازوند از حضور گسترده و همدلی خوب مردم هم قدردانی کرد و ادامه داد: مردم به صورت خودجوش با همه آنچه که در توان داشتند پای کار آمدند و همدلی آنها شاید در دنیا بی سابقه بود.

استاندار کرمانشاه از گستردگی ابعاد زلزله و مدیریت بحران آن یاد کرد که از نخستین لحظات زمین لرزه دستگاه‌های متولی مدیریت بحران پای کار بودند و ادامه داد: با توجه به وسعت کار و درگیری هشت شهر و 1930 روستا، هلال احمر علی رغم تدارکات خوبی که داشت قادر به ارائه خدمات به همه زلزله زدگان نبود و در یک تصمیم خوب امدادرسانی در شهرها به ارتش و روستاها به سپاه سپرده شد.

به گفته استاندار کرمانشاه در همان روز اول سه هزار نفر نیرو از ارتش و چهار هزار نیرو از سپاه پای کار بودند و در مجموع با کمک این نیروها 2900 نفر از زیر آوار نجات پیدا کردند که اگر حضور این نیروها نبود، ممکن بود نیمی از این تعداد به آمار جانباختگان اضافه شود.

بازوند از عملیات انتقال مجروحان هم یاد کرد و گفت: با 34 فروند بالگرد هلال احمر، هوانیروز، سپاه و ... 6500 تن از مجروحان منتقل شدند که در نوع خود یک رکورد بود.

وی اظهار کرد: در شرایطی که بیمارستان‌های ما نتوانستند در برابر زلزله مقاومت کنند و از این بعد با چالش جدی مواجه بودیم، سرعت عمل در انتقال این تعداد از مجروحین قابل توجه بود.

هدر رفت چادر بسیار کم بود

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه حواشی جزو لاینفک یک زمین لرزه است، افزود: توانستیم بخشی از این حواشی را مدیریت کنیم، برای مثال هدر رفت چادر که در زلزله‌های بزرگ دیگر کشور بسیار زیاد (هدر رفت 5 تا 12 چادر به ازا هر یک چادر) بود را مدیریت کردیم و از 94 هزار چادر توزیع شده تعداد کمی هدر رفت داشتیم.

بازوند گفت: اینکه عنوان شد چادرها را غارت کردند و آن را را به یک عده از مردم داغ دیده که مشکل داشتند نسبت دادند، کار درستی نبود.

به گفته این مسئول، اگرچه برخی روستاهای آسیب دیده صعب العبور بود، اما با کمک بالگردهای هلال احمر توزیع چادر در این روستاها نیز در روزهای اول انجام شد.

هزینه 200 تا 300 میلیارد تومانی اسکان موقت

وی با اشاره به پایان مرحله اسکان اضطراری و لزوم حرکت به سمت اسکان موقت، خاطرنشان کرد: اگر در شرایط زمستان و فصل سرما قرار نداشتیم حتما اسکان موقت را حذف می‌کردیم و از اسکان اضطراری به سمت اسکان دائم می‌رفتیم.

بازوند از هزینه 200 تا 300 میلیار تومانی اسکان موقت هم یاد کرد و گفت: قرارگاه خاتم به عنوان نماینده سپاه به همراه 32 سپاه استانی در مناطق زلزله زده حضور دارد و کار آواربرداری و ایجاد سکو برای نصب کانکس‌ها را انجام می‌دهد.

به گفته استاندار کرمانشاه مقرر شده فعلا تا سقف 12 هزار کانکس برای مناطق زلزله زده و عمدتا روستاها تامین شود  و روزانه حدود 400 کانکس نصب شود.

بازوند با بیان اینکه کانکس‌هایی که در روستاها نصب می‌شود جزو منزل مردم قرار خواهد گرفت، تاکید کرد: اگر افرادی  از خیرین کانکس گرفته باشند و بخواهند در آینده کانکس خود را با کانکس های قرارگاه خاتم تعویض کنند این کار برای آنها انجام خواهد شد، اما باید کانکسی که از کمک‌های مردمی گرفته‌اند را تحویل دهند.

مدیر ارشد استان کرمانشاه بیان کرد: کانکسی که توسط قرارگاه خاتم ساخته می‌شود 16 متری و دارای بهترین کیفیت و مصالح است.

وی با تاکید بر اینکه تامین کانکس برای زلزله زدگان به هیچ عنوان با پرداخت کمک هزینه معیشت دو میلیون تومانی و کمک بلاعوض پنج میلیون تومانی مغایرتی ندارد، اظهار کرد: افرادی که کانکس بگیرند هم کمک معیشت و کمک بلاعوض را دریافت خواهند کرد.

استاندار کرمانشاه صحبت‌هایی که در خصوص جایگزینی کمک بلاعوض با کانکس و یا اخذ هزینه بابت کانکس مطرح شده را کذب محض دانست.

در شهرها اردوگاه برپا نمی‌کنیم

بازوند به اسکان موقت در مناطق شهری هم اشاره داشت و گفت: وضعیت اسکان موقت در شهر با روستا متفاوت است، در شهر چند برنامه داریم که با پایان ارزیابی‌ها تا پایان هفته شیوه دقیق اسکان موقت تعیین تکلیف خواهد شد.

وی عنان کرد: برخی در شهر مستاجر بودند که تا زمان اسکان موقت اجاره بهای آنها توسط دولت تقبل خواهد شد. افرادی که خانه آنها ویلایی است و عرصه دارد کانکس دریافت می‌کنند و برای افرادی که آپارتمان نشین هستند نیز اگر چاره دیگری نداشته باشیم 10 تا 15 کانکس را به صورت مجتمع در شهر برقرار می‌کنیم.

به گفته استاندار کرمانشاه، به هیچ عنوان این برنامه وجود ندارد که در شهر اردوگاه برپا شود.

بازوند در خصوص افرادی که ساکن مسکن مهر بودند نیز یادآوری کرد: متولی ساخت مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی است که قرار شده از طریق تعاونی‌هایی که ساخت و ساز انجام می‌دهند پای کار بیاید.

بازوند در خصوص عبور از مرحله اسکان موقت به سمت اسکان دائم نیز گفت: ارزیابی همه روستاها به اتمام رسیده و ارزیابی نقاط شهری هم تا پایان هفته تمام می‌شود.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه عبور از مرحله اسکان اضطراری به اسکان موقت حدود دو ماه زمان می‌برد، تصریح کرد: اسکان موقت نیز بین شش تا 12 ماه ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: سیاست این است که برای اسکان دائم خود مردم پای کار بیایند و پولی که قرار است بابت رونق منطقه هزینه شود از جیب مردم عبور کند و کلیه مصالح ساخت و ساز نیز از داخل استان تهیه شود، اما نظارت کافی هم بر این کار صورت خواهد گرفت.

استاندار کرمانشاه از تسهیلات 765 میلیارد تومانی برای کمک به بازسازی منازل هم یاد کرد که با تقاضایی که از معاون اول رئیس جمهور شد سقف این تسهیلات برای روستاها به 30 میلیون تومان و برای شهرها به 40 میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

به گفته این مسئول، این تسهیلات به افرادی که خانه‌های آنها نیمه ساز بوده نیز در صورتی‌که به تایید ارزیاب برسد، پرداخت خواهد شد.

بازوند با بیان اینکه کار بازسازی دائم توسط مردم و با نظات و پیگیری بنیاد مسکن در ستادهای معین هشت استان صورت می‌گیرد، گفت: اسکان دائم و بازسازی شهر سرپل ذهاب توسط بنیاد مسکن اصفهان، نیمی از روستاهای سرپل ذهاب توسط همدان و نیمی توسط استان مرکزی، اسلام آبادغرب توسط لرستان، ثلاث باباجانی توسط کردستان، گیلانغرب توسط قزوین، دالاهو توسط آذربایجان غربی، قصرشیرین توسط کردستان و مناطق کمتر آسیب دیده و خود کرمانشاه توسط بنیاد مسکن کرمانشاه انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: پیش بینی روز اول ما آسیب به 12 هزار واحد در حد تخریب و 15 هزار واحد نیز در حد تعمیر بود که اکنون نیز برآوردها تغییر چندانی در این اعداد را نشان نمی‌دهد.

بازوند افزود: به خانوارهایی که اسباب و وسیله آنها خسارت دیده نیز 10 میلیون تومان وام با کارمزد پنج درصد تعلق خواهد گرفت.

استاندار کرمانشاه از پرداخت کمک بلاعوض به دامدارانی که دام آنها تلف شده نیز خبر داد و یادآوری کرد: این خسارت برای دام‌های سبک 600 هزار تومان و برای دام سنگین سه میلیون تومان است.

بازوند گفت: در مورد افرادی که خودرو آنها خسارت دیده هم تلاش کردیم کمک بلاعوض دریافت کنیم، اما موفق نشدیم و فقط تسهیلات با سود چهار درصد به آنها تعلق می‌گیرد.

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به واحدهای صنفی و تولیدی

وی در خصوص خسارتی که به واحدهای تولیدی و صنفی وارد شده نیز خاطرنشان کرد: 575 واحد تولیدی صنعتی، 8300 واحدی سنتی تولیدی و هفت هزار واحد صنفی در این زلزله آسیب دیده و نیازمند بازسازی است.

به گفته این مسئول برای واحدهای تولیدی صنعتی صدمه دیده از محل اعتبارات 1.5 میلیارد دلاری صندوف توسعه ملی 400 میلیارد تومان تسهیلات با نرخ شش درصد در نظر گرفته شده است، برای واحدهای سنتی تولیدی وام 10 میلیون تومانی با بهره چهار درصد و برای واحدهای صنفی نیز 10 تا 30 میلیون تومان تهسیلات با بهره شش درصدی در نظر گرفته شده است و واحدهای صنفی که آسیب زیاد دیده باشند با تایید ارزیاب دو میلیون تومان هم کمک بلاعوض دریافت می‌کنند.

مدیر ارشد استان کرمانشاه تصریح کرد: در مجموع 2100 میلیارد تومان تسهیلات برای افرادی که مسکن و واحدهای تولیدی آنها آسیب دیده در نظر گرفته شده و 281 میلیارد تومان نیز کمک بلاعوض تعیین شده است.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه کلیه افرادی که از زلزله آسیب دیدند می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند و محدودیت برای شهر خاصی وجود ندارد، عنوان کرد: به علاوه همه افرادی که به سیستم بانکی بدهی مسکن، تجاری، اقتصادی، رفاهی و ... دارند مشمول دو سال استمهال می‌شوند که سود و جریمه آن را دولت می‌پردازد.

بازوند یادآوری کرد: برای مناطق زلزله زده معافیت مالیاتی و تامین اجتماعی نیز برای مدت دو سال لحاظ شده است.

وی گازرسانی به تمام روستاهای زلزله زده را از دیگر مصوبات برای حمایت از مردم آسیب دیده دانست و یادآوری کرد: به علاوه هلال احمر نیز به افرادی که عضو خانواده آنان در زلزله فوت شده پنج میلیون  تومان پرداخت می‌کند.

استاندار کرمانشاه با اشاره به توزیع دو هزار تن علوفه رایگان در مناطق زلزله زده، یادآوری کرد: قرار است چهار هزار تن دیگر نیز توزیع شود.

وی تسریع در بهره برداری از راه آهن را نیز خواسته و گامی دیگر برای کمک به مردم آسیب دیده این منطقه دانست.

بازوند از همکاری خوب بانک‌های خصوصی برای کمک به ساخت 65 مدرسه آسیب دیده هم خبر داد و بیان کرد: بنیاد مستضعفان نیز قول تامین سیمان رایگان برای زلزله زدگان تا سقف  هشت تن برای هر واحد را داده است و به علاوه قرار است 17 هزار بسته  را نیز بین دانش آموزان توزیع کند.

خسارت 1241 میلیاردی به تاسیسات دولتی

وی از خسارت 1241 میلیارد تومانی به تاسیسات اداری، شبکه‌های برق، گاز و آب، فضاهای آموزشی و درمانی، پل‌ها و راه‌ها و .... خبر داد و عنوان کرد: برخی از دستگاه‌های اجرایی در ساخت و سازها نمره قبولی گرفتند، اما برخی ساختمان‌ها از جمله بیمارستان‌ها و برخی از مسکن‌های مهر نتوانستند در برابر زلزله مقاومت کنند.

بازوند از پیگیری برای یک آسیب شناسی جدی در این خصوص خبر داد که رئیس جمهور هم بر آن تاکید داشت و اظهار کرد: به هر حال یک نفر باید پاسخگوی کم کاری در این ساخت و سازها باشد.

استاندار کرمانشاه معتقد است، اگر بیمارستان‌های ما می‌توانست در برابر این زلزله مقاومت کند، شاید تعدادی از مجروحین نجات پیدا می‌کردند.

بازوند گفت: یه علاوه برخی از دکل‌های فشار قوی برق در مناطقی که احتمال ریزش کوه داشت نصب شده بود، همچنین برخی از شهرهای ما آب ناپایدار داشتند و در این زلزله که دبی آب‌های سطحی را بین 20 تا 30 درصد افزایش داد شاید گل آلودی برخی منابع آبی بودیم.

وی در ادامه با اشاره به پیگیری‌هایی که صورت گرفته، از تعیین ردیف مستقل در قانون بودجه سال 97 برای کمک به زیرساخت‌های استان کرمانشاه خبر داد که یک امتیاز بزرگ بود و باعث شد کرمانشاه در قانون بودجه صاحب یک شناسنامه و ردیف جدا شود.

بازوند از تامین خوب امنیت مناطق زلزله زده هم خبر داد و گفت: موردی از سرقت در خانه‌ها نداشتیم.


زلزله را به فرصت تبدیل کنیم

استاندار کرمانشاه بر لزوم تبدیل تهدید زلزله به یک فرصت تاکید کرد و ادامه داد: بنا نداریم در این بحران باقی بمانیم، باید به  دنبال عادی سازی شرایط و رونق اقتصادی در منطقه باشیم.

بازوند با بیان اینکه قرار است بیش از 35 هزار خانه، فضاهای آموزشی، مدرسه و ... در مناطق زلزله زده نوسازی و بازسازی شود، افزود: باید از این فرصت برای رونق اقتصادی منطقه استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد تسهیلاتی که برای این منطقه در نظر گرفته شده با بهره پایین چهار و شش درصد است، اظهار کرد: این فرصت خوبی برای افرادی است که قصد بازسازی واحدهای اقتصادی خود را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۶۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداری‌ها

استاندار لرستان گفت: کارکنان شهرداری مامور در سایر دستگاه ها باید ظرف یکسال با ایجاد شغل به دستگاه محل خدمت خود شهرداری بازگردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، ابوطالب شفقت در جلسه با شوراهای اسلامی و شهرداران استان اظهار داشت: تورم نیروی انسانی یکی از مهمترین معضلات شهرداری‌هاست و باید نیروهایی که توسط شهرداری ها جذب سایر ادارات شده  و مامور هستند باید ظرف یکسال با ایجاد شغل به بدنه شهرداری برگردند.

وی با بیان اینکه شوراها پل ارتباطی دولت و مردم هستند و می توانند زمینه ی مشارکت مردم را در حکمرانی با دعوت و تشویق آنها به وجود آورند افزود: هرجا از حضور و مشارکت مردم در امور اقتصادی، عمرانی و تولیدی غفلت شد به شکست منتهی شد.

استاندار لرستان با اشاره به این موضوع که شهرداران و شهرداری ها مسئول ایجاد نشاط اجتماعی فردی و عمومی هستند، گفت: تمامی اقدامات شهرداری ها از جمله ایجاد فضای سبز، ایجاد نماهای شهری، کاهش ترافیک و تنظیف زمینه ساز نشاط فردی و اجتماعی هستند.

شفقت تاکید کرد: در شهرهای کوچک باید شرایطی فراهم شود که باعث تشویق مردم برای مهاجرت به آنها شوند.

وی همچنین درباره نقش شهرداری‌ها در گردش اقتصادی داخل استان گفت: با توجه به ازدیاد پروژه‌های خرد در شهرداری‌ها جهت گردش مالی در داخل استان برای اجرای آنها از پیمانکاران بومی استفاده شود.

استاندار لرستان با بیان اینکه  شوراها محل مطالعات نظری و عملی شهرداران هستند، عنوان کرد: آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق سرچشمه  ایجاد سیل باید توسط دستگاه‌های مربوطه انجام شده و در شهرهایی مانند خرم‌آباد و پلدختر که رودخانه‌ها از میان شهر عبور می‌کنند باید تعاملات لازم با دستگاه های ذیربط انجام شوند.

وی با اشاره به نقش مهم نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس شورای اسلامی به جهت تدوین قوانین محرومیت‌زدایی در این شهرها گفت: نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس می توانند با تشکیل فراکسیون‌های لازم قوانینی را در جهت ایجاد زیرساخت‌ها و محرومیت‌زدایی از این شهرها تدوین کنند.

در این جلسه شهرداران و شوراهای اسلامی شهرهای مختلف استان مشکلات و نقطه نظرات خود را در برنامه های پیشرو تشریح کردند.

انتهای پیام/645/.

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی کرمانشاه ۴۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • انتقاد استاندار لرستان از تورم شدید نیروی کار در شهرداری‌ها
  • ساختمان‌های اداری باقیمانده در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بازسازی و تکمیل می‌شود
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست
  • یکی از اولویت‌های لرستان باید ایجاد زیرساخت‌ها باشد
  • بازدید میدانی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بنا‌های آسیب دیده زلزله ۹۶
  • زلزله ۳.۱ ریشتری حوالی ازگله در استان کرمانشاه را لرزاند
  • زلزله آنچلوتی در ترکیب رئال مقابل سوسیداد با ایجاد ۹ تغییر
  • آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز