Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@12:04:35 GMT

وقف، حُسن جاوید در علم و فناوری

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۸۰۳۶

وقف، حُسن جاوید در علم و فناوری

مشهد- ایرنا- وقف یکی از ارزشمندترین سنتهای دینی و از زیرساختهای اقتصادی جهان اسلام به شمار می رود و از دیدگاه بسیاری از کارشناسان امروزه نیاز به این حُسن جاوید در حوزه علم و فناوری نجاتبخش کشور از فقر و وابستگی و رسیدن به توسعه فناورانه است.

فرهنگ وقف از سنتهای حسنه اسلامی است که درباره ثواب و فضیلتهای آن بطور مکرر در روایات و منابع فقهی ذکر شده اما نیاز است این صدقه جاریه و کمک به همنوع در مسیر جدیدی قرار گیرد تا تامین کننده نیازهای کنونی جامعه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نظر می رسد با توجه به نیازهای جدید حوزه اقتصادی به ویژه در بخش علم و فناوری آن بتوان بخش عمده ای از خلاءهای حمایتی را با وقف پر کرد زیرا پیشرفت علم و نیاز روزافزون بشر به توسعه فناوری و اقدامات نوآورانه امری اجتناب ناپذیر در عصر کنونی است و همسو با آن می طلبد که واقفین، رویکرد خیراندیشانه خود را قدری معطوف به این بخش کنند.
خراسان رضوی سابقه دیرینه ای در حوزه وقف دارد و واقفان بزرگی با نیت خدمت نسبت به وقف اموال و بسیاری از داراییهای خود گام بلندی برای توسعه بسیاری از بخشها و تامین نیازهای مردم برداشته اند.
تاکنون ساختمانهای زیادی از سوی واقفان برای مراکز درمانی و مراکز آموزشی وقف شده اند بطوری که 65 مدرسه علمیه در مشهد وقفی است و همچنین 176 موقوفه در خراسان رضوی به مراکز درمانی و دارویی اختصاص دارد.
اما آنچه از دیدگاه کارشناسان در شرایط فعلی ایجاد وقف علم و فناوری در حوزه نرم افزاری و به نوعی پشتوانه مالی برای دانشمندان و پروژه های علمی و فناورانه ضروری است تا بتوان سیاستهای اقتصاد مقاومتی و رسیدن ایران به اهداف سند چشم انداز 1404 در تولید علم را محقق کرد که این حمایت می تواند ابعاد مختلفی را در برگیرد.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هزار و 300 نخبه علمی زیرپوشش بنیاد در استان قرار دارند که از این تعداد680 نفر دانشجو بوده و از جوایز این بنیاد بهره می گیرند.
سعید رضا احمدی زاده افزود: 75 درصد از بودجه سالانه بنیاد صرف تامین جوایز و حمایتهای پانزده گانه از نخبگان می شود و فقط 25 درصد از بودجه به هزینه های جاری اختصاص می یابد.
وی ادامه داد: برخی حمایتهای بنیاد ملی نخبگان در خراسان رضوی جز در موارد مالی مربوط به پایان نامه، سفرهای خارجی، پروژه، ارتباطات فرهنگی، بورسیه تحصیلی، جذب در دانشگاهها و هیات علمی، جذب در نهادهای فناور و موارد مشابه می شود که به دلیل محدود بودن منابع دولتی قادر به پوشش همه این حمایتها به حد مطلوب بویژه در بخش جوایز نیستیم.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: هم اینک بودجه بنیاد نخبگان خراسان رضوی به اعطای جوایز به یک دهم درصد جامعه نخبه دانشجویی اختصاص می یابد که اگر این میزان به 2 دهم درصد برسد مطلوب می باشد.
وی افزود: اکنون واقفان در برخی استانها هزینه جوایز را تقبل کرده و جوایز به نام آنان به نخبگان زیر پوشش بنیاد نخبگان اعطا می شود اما هنوز این مهم در خراسان رضوی اجرا نشده است.
احمدی زاده ادامه داد: عمده موارد وقفی در حوزه علمی در خراسان رضوی مربوط به بخشهای فیزیکی می شود در حالی که می توان در حوزه نرم افزاری و حمایت از ایده های علمی و فناورانه نخبگان وقفهایی را به ثبت رساند تا آثار آن تا سالها باقی بماند و افراد زیادی از آن منتفع شوند.
وی گفت: دولت دچار نقص قانونی و نقص منابع مالی است و برای جلوگیری از فرار مغزها لازم است واقفان این خطر را پذیرفته و از ایده ها و اندیشه ها حمایت کنند. یکی از ایرادات حمایتهای دولتی از طرحهای فناورانه و علمی این است که خطرپذیری پژوهش یا تحقیق فرد نخبه پذیرفته نمی شود و تنها در صورتی که ایده تبدیل به محصول شود این حمایت صورت می گیرد. اما واقفان با حمایتهای خیرانه خود می توانند ریسک پژوهش را پذیرفته و از ایده ها در صورتی که به نتیجه مطلوب نرسد نیز حمایت کنند.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی افزود: واقفان می توانند با تشکیل صندوقهای خرد بخشی از سرمایه خود را در اختیار نخبگان قرار دهند که حداقل ایده های آنها به اجرا درآید. خواه این ایده ها به نتیجه مطلوب برسد یا به نتیجه نرسد.

* شرکتهای دانش بنیان و وقف
رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون 164 شرکت دانش بنیان و 255 شرکت فناور در خراسان رضوی وجود دارد که 350 محصول جدید تولید می کنند و شرکتهای دانش بنیان نوپا نیازمند حمایت هستند.
سیدحسن علم الهدایی افزود: وقف علم و فناوری اقدام خوب و جدیدی است که واقفان می توانند در کنار ساخت مدرسه و بیمارستان از شرکتهای دانش بنیان و فناور نیز به طرق مختلف برای توسعه علمی و فناوری کشور حمایت کنند.
وی بر این نکته که تاکنون وقفی در خصوص شرکتهای دانش بنیان در خراسان به ثبت نرسیده تاکید و بیان کرد: شرکتهای دانش بنیان نوپا نیازمند حمایت مالی هستند و واقفان می توانند از طریق پذیرش ضمانت آنان، شریک شدن در محصول این شرکتها یا روشهای دیگر از آنها حمایت نمایند.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان به بالا بودن بیکاری و لزوم توسعه علمی کشور با توجه به سرعت بالای رشد و توسعه در سایر کشورهای دنیا اشاره و بیان کرد: لازم است در مورد کسب و کارهای کوچک از شرکتهای دانش بنیان نوپا و جدید حمایتهای مردمی در قالب وقف انجام گیرد زیرا آنها توان کشیدن همه بار را ندارند.
وی ادامه داد: زیرساخت مهم برای شرکتهای دانش بنیان ضمانت و تسهیلات است و این پارک با محدودیت بودجه مواجه بوده و نیاز است واقفان از این شرکتها حمایت کنند.

* سابقه وقف در مراکز علمی
مدیر توسعه و انتقال_فناوری_هسته_ای_از_آمریکا_به_عربستان">انتقال فناوری دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: وقف علمی در مراکز علمی و دانشگاهی سابقه طولانی دارد و واقفان تاکنون تمرکز خود را معطوف به ایجاد خوابگاهها و مراکز آموزشی برای بهره برداری دانشجویان و دانش آموزان کرده اند.
امیر ملک زاده افزود: با توجه به نیاز روز ضروری به نظر می رسد دامنه وقف به حوزه های دیگر مانند تجهیز آزمایشگاهها، مشارکت در طرحهای فناورانه، طرحهای کارآفرینی و تکمیل دانش فنی نیز گسترش یابد. آنچه امروز بخش علمی نیازمند کمک واقفان است مربوط به زیرساختهای حوزه پژوهشی و فناورانه و طرحهای کارآفرینی می باشد تا بتوان کمبودهای اقتصادی را جبران کرده،و بیکاری را کاهش داد و به توسعه کشور کمک نمود.
وی ادامه داد: طرحهای زیادی توسط دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد تدوین شده که به لحاظ پژوهشی و علمی در اولویت قرار دارند و نیازمند سرمایه گذار هستند که در این خصوص واقفان می توانند کمک بزرگی به جامعه علمی استان نمایند.
مدیر توسعه و انتقال فناوری دانشگاه فردوسی گفت: تاکنون مجموعه خیران کمکهای زیادی در جهت تامین زیرساختهای فناوری در دانشگاه داشته اند و توافقات خوبی نیز در این زمینه انجام گرفته اما امید است جامعه واقفان نیز برای توسعه علمی و فناوری که نیاز امروز جامعه است حمایت بیشتری از جامعه دانشگاهی داشته باشند.

*خراسان رضوی استانی برجسته در عرصه وقف
معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: وقف یک اقدام بسیار ارزشمند و یک کار انسانی و اسلامی است که آثار و برکات آن انکارناپذیر است و کسی را نمی توان در این جامعه یافت که از برکات وقف بهره مند نشده باشد.
حجت الاسلام جمال ایزدی افزود: در خراسان رضوی 24 هزار و 218 مورد موقوفه وجود دارد و یکی از استانهای نامدار و برجسته کشور در تعداد موقوفات و واقفان سرشناس است.
وی ادامه داد: در گذشته واقفان با توجه به نیاز آن روز جامعه وقفهایی را انجام می دادند که در زمان خود اقدام شایسته ای به شمار می رفت اما وقف ابعاد گسترده ای را دربر می گیرد که هم راستا با شرایط زمانی و مکانی می تواند ابعاد جدید بیابد. جامعه کنونی کشور نیازهای جدیدی دارد که وقف می تواند پاسخگوی بسیاری از این نیازها باشد. در همین راستا زمینه وقفهای مشارکتی برای مشارکت بیشتر مردم در امر وقف متناسب با وسع مالی آنان فراهم شده تا از این حسن جاوید بهره مند شوند.
معاون اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی گفت: خراسان نخستین استانی بود که مرکز مشاوره وقف را سال 1390 ایجاد کرد تا زمینه وقفهای مشارکتی فراهم شود. از جمله آنها وقف مشارکتی 'قرآن، عترت و نماز' با همکاری اداره کل آموزش و پرورش، وقف مشارکتی مهرفاطمی و ساخت مجتمعی به نام حضرت فاطمه الزهرا(س) و وقف مشارکتی علم و فناوری هستند.
وی افزود: وقفهای علمی زیادی در استان ثبت شده که شامل مدارس علمیه، مدارس آموزش و پرورش، کتابخانه ها، مراکز دانشگاهی و مراکز درمانی است اما از آنجا که علم باید محصولی داشته باشد و فناوری نیز محصول علم است لذا باید وقفهایی در حوزه محصول علم و رسیدن به فناوری نیز بوجود آید.
حجت الاسلام ایزدی ادامه داد: اگر بتوان با بهره گیری از وقف به توسعه فناوری دست یافت می توان در کاهش هزینه ها، استفاده از فرصتها، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی بهره گرفت و بخشی از نیازهای جامعه را بدون وابستگی به خارج از کشور تامین کرد.
وی گفت: اکنون در حوزه های اقتصادی متعددی از جمله بخش تولید، انرژیهای تجدیدپذیر، محیط زیست و تامین امنیت غذایی، تامین آب و سلامت نیازمند سرمایه و ارتقا فناوری هستیم که واقفان می توانند در این زمینه یاریگر باشند. موضوع علم و فناوری از اولویتها و تاکیدات موکد رهبر معظم انقلاب است و با توجه به نیاز کنونی کشور به توسعه علمی و فناوری لازم است رسانه ها نسبت به آگاه سازی خیرین و مردم برای مشارکت در این نوع وقف اهتمام بیشتری داشته باشند.

* جریان سازی وقف علم و فناوری
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فناوری یک ابزار قدرتمند در پاسخ به خدمات در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که ملت به آن نیاز دارند.
جعفر زارع افزود: علم و فناوری در تمام شئون زندگی انسان نقش دارد و از همان ابتدای خلقت در قالب یک محصول یا خدمت خود را نشان داده است. علم، جستجوی قوانین موضوعی حاکم بر پدیده های طبیعی بدون توجه به کاربردهای اقتصادی است اما فناوری کاربرد اصول و قوانین حاکم بر پدیده های طبیعی در زندگی انسان در قالب یک فرآیند تولید است.
وی ادامه داد: فناوری در جامعه کنونی برای جبران نقایص در بسیاری از حوزه ها کاربرد مهمی دارد و اولویتهای کشور در این حوزه شامل ایجاد فناوری برای جبران کمبود آب، حفظ محیط زیست، تامین امنیت، مهندسی پزشکی، علوم شناختی و سلامت است. در بحث علم و فناوری و راه اندازی کمیته یاوران وقف در این بخش به دنبال گفتمانسازی یا جریان سازی در سطح کشور هستیم تا بتوان به ظرف وقف به جز حوزه های مذهبی، حوزه های علمی و فناورانه را نیز اضافه کرد.
مسئول امور کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی گفت: بطور قطع وقف در جهت توسعه دانش و فناوری به تحقق عدالت اجتماعی، رشد و توسعه اقتصادی کشور، پیشرفتهای علمی و رضایت مندی محققان، ایجاد و افزایش سطح اشتغال دانش بنیان موثر خواهد بود.
وی افزود: کمیته یاوران وقف علم و فناوری خراسان رضوی در قالب تفاهمنامه دفتر همکاری علمی امور نخبگان شهید فهمیده منطقه شمال شرق با اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با حضور اشخاص حقوقی و حقیقی از جمله روسای دانشگاه فردوسی، پارک علم و فناوری خراسان، سازمان صنعت، معدن و تجارت، اتاق اصناف، استانداری خراسان رضوی و دو نفر از خیران شکل گرفته است.
زارع ادامه داد: در بخش بهره برداری و هدایت واقفان تعدادی از موقوفات خراسان رضوی به این سمت جهت دهی و همچنین
زیرساخت نرم افزاری برای وقف مشارکتی در بخش علم و فناوری طراحی شده است. در وقف مشارکتی علم و فناوری سهام به مبلغ 100 هزار ریال ارائه شده که تاکنون 170 نفر در این امر مشارکت کرده و از این محل حدود 350 میلیون ریال جمع آوری شده است.
وی گفت: اصحاب رسانه می توانند جریان سازی کنند و وقف علم و فناوری را توسعه دهند تا بتوان در حوزه استفاده از فناوری و تجاری سازی فناوری از واقفان بهره گرفت.
گزارشگر: میترا عبداللهی **انتشار: حسین کریم زاده

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۸۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 

به گزارش جام جم آنلاین، صبح امروز نسبت خبری سالانه روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور برگزار شد. وی در این نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار جام جم آنلاین مبنی بر اینکه چرا تاکنون نتوانسته‌ایم از ظرفیت فناوری و شرکت‌های دانش بنیان برای ایمن سازی خودرو‌های تولید داخل استفاده کنیم؟ توضیح داد: مسأله صنعت خودروی کشور علم و فناوری نیست. برای نمونه مشکل این نیست که کیسه هوا در دسترس نیست یا نمی‌توان اسکلت خودرو را ساخت.

وی یادآور شد: تمام این تجهیزات با کیفیت به روز دنیا و دست کم بهتر از چین در کشور در دسترس خودروسازی است.


معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مسأله مدل اقتصادی صنعت خودروسازی باید مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: برخی در خصوص این مسأله آدرس غلط داده و به فناوری اشاره می‌کنند.

به گفته دهقانی فناوری لازم وجود دارد. اما از آن استفاده نمی‌شود، زیرا برای آن‌ها نمی‌صرفد.

وی ادامه داد: بنابراین مسأله خودرو و بیماری آن نحوه مدیریت این صنعت در کشور است.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور درباره اینکه خودروسازان تولیدات خود را گرانتر از نمونه‌های خارجی می‌فروشند نیز بیان کرد: بیماری صنعت خودرو در کشور علم و فناوری نیست. اگر این صنعت خصوصی و منحصر باشد، خودروی با کیفیت تولید می‌شود و مشکلات دیگر این حوزه نیز برطرف می‌شود.

تحول در حوزه هوش مصنوعی 

دهقانی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شده است تا مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند، گفت این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارایه می‌دهد.

دهقانی عنوان کرد: همانطور که اپراتور‌های تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها شرکت‌های دانش بنیان و سازمان‌ها و نهاد‌ها قرار می‌دهد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با یادآوری این نکته که کشورمان از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، ادامه داد: در حوزه مقالات و ارجاعات ایران رتبه ١٧ یا ١٨ دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زیرسیستم‌ها داشته باشیم.

وی در با بیان اینکه پیش بینی می‌شود که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم، توضیح داد: البته تحریم‌های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و پول هم پرداخت کرده اند تحریم شده اند.

دهقانی ابراز امیدواری کرد که دانشگاه‌هایی GPU دارند، آن‌ها را برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.

شرکت‌های دانش بنیان در بورس

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس نیز توضیح داد: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آن‌ها در بازار سرمایه و مشارکت آن‌ها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی با اشاره به اینکه لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، یادآور شد: زمانی که بحث کلان داده‌ها مطرح می‌شود یا بحث داده‌های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می‌شود، صلاحیت شرکت‌ها برای ورود به بورس در یک کار گروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

دیگر خبرها

  • همکاری وزارت علوم و معاونت علمی در حوزه دارایی‌های فکری
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی منصوب شد
  • دانشگاه جای رفتارهای وحشیانه با دانشجویان و اعضای هیات علمی نیست
  • انتصاب رییس پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • انتصاب رئیس جدید پارک علم و فناوری خراسان رضوی
  • آدرس غلط در بحث ایمنی خودرو‌ها | تحول در حوزه هوش مصنوعی 
  • رونمایی از هفت محصول دانش بنیان کشاورزی در دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی خراسان رضوی
  • راه اندازی میز خدمت در نمایشگاه تجهیزات پزشکی