Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@19:25:04 GMT

مشکلات مشابهی که نوش‌دارو ندارند!

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۴۴۹۳۷

مشکلات مشابهی که نوش‌دارو ندارند!

نبود اسکان موقت اعم از چادر، کانکست و ... از بزرگ‌ترین مسائل دامن‌گیر مردم در بحران‌های طبیعی در زلزله ورزقان و همچنین کرمانشاه بود بنابراین طی 5 سال گذشته هیچ درسی از بلایای طبیعی نگرفته‌ایم.

به گزارش گروه اقتصادی آنا، زلزله کرمانشاه و خرابی‌های روستاهای این شهر، باردیگر یادآور زلزله ورزقان در ابتدای دهه 90 خورشیدی بود، دو زمین لرزه با گشتاور بالای 6.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 و 6.4 ریشتر و در عمق 10 کیلومتری زمین باعث خسارت‌های فراوانی به مردم ورزقان، اهر و هریس شد.

زلزله‌ای که هیچ آماری از میزان تلفات و خسارت‌ها خبری واحد نبود و رئیس سازمان مدیریت بحران شمار قربانیان را 253 نفر، وزارت بهداشت 306 نفر و پزشکی قانونی 169 نفر اعلام کرد اما نکته جالب‌تر اعلامی بود که سازمان جمعیت هلال احمر داشت که 16هزار مراسم ترحیم برای درگذشتگان این زمین‌لرزه برگزار شده است.

خسارت‌های مالی

در این حادثه، بیش از 18.5 هزار واحد مسکونی با آسیب مواجه شد که از این تعداد 5.3 هزار واحد به صورت کامل تخریب شده است؛ در مجموع 410 روستا دچار تخریب و 65 روستا نیز به طور کامل از بین رفته‌اند، دوازده روستای شهرستان ورزقان به طور کامل تخریب شده که هر یک از این روستاها حدود 900 تا هزار نفر جمعیت داشتند که کمتر از 40 درصد آنها جان خود را از دست داده‌اند.

تمامی زیرساخت‌های مخابراتی ناحیه ورزقان به‌هم ریخته و تمامی خطوط قطع شدند،‌ 60 روستای منطقه میان 50 تا 70 درصد و شش روستای شهرستان اهر به‌کلّی تخریب شده‌اند. خسارت‌های واردشده به شبکه برق 25 روستای زلزله‌زدهٔ این استان دوازده میلیارد تومان برآورد شد.

تخمین مجموع خسارت‌ها

طبق تخمین‌ها، کل میزان خسارت وارده به استان آذربایجان شرقی از بابت زلزله 21 مرداد سال 91، بیش از 10 هزار و 79 میلیارد ریال بوده که بیشترین خسارت در اثر این حادثه طبیعی به مسکن روستایی با بیش از 4هزار میلیارد ریال در شهرستان‌های اهر، هریس، ورزقان، تبریز، کلیبر، جلفا، شبستر، خداآفرین، سراب و مرند وارد شده است.

بخش کشاورزی نیز با بیش از 2 هزار و 161 میلیارد ریال از جمله متضرران این حادثه بوده که بیشترین خسارت بخش‌های کشاورزی در شهرستان اهر با 700 میلیارد ریال بوده است.

مسکن شهری با بیش از یک‌هزار و 159 میلیارد ریال و راه و ابنیه با 560 میلیارد ریال، مدارس با 310 میلیارد ریال، بخش بهداشت و درمان عمرانی با بیش از 303 میلیارد ریال، حوزه صنعت و معدن با 256 میلیارد ریال، مساجد با 145 میلیارد ریال، برق منطقه‌ای با 142 میلیارد ریال و بهداشت و درمان غیرعمرانی با بیش از 133 میلیارد ریال از بیشترین خسارت دیدگان در آذربایجان‌شرقی در اثر زلزله بودند.

همچنین در بخش‌هایی نظیر آب و فاضلابروستایی، گاز، آب و فاضلاب همچنین حوزه آب منطقه‌ای نیز به ترتیب بیش از 128،127، 25، 17 میلیارد ریال خسارت ثبت شده است.

خسارت وارده به ساختمان‌های دولتی و سایر بخش‌ها در مجموع 299 میلیارد ریال اعلام شده که ثبت خسارت در شهرستان اهر با 3 هزار و 169 میلیارد ریال، ورزقان 2هزار و 875 میلیارد ریال، هریس با 2 هزار و 815 میلیارد ریال و تبریز با 770 میلیارد ریال صورت گرفته است.

قول‌های مسئولین

قربان محمدی مدیرکل وقت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی درخصوص عملیات‌های عمرانی در این مناطق گفت:‌ کارهای عمرانی در مناطق روستایی زلزله‌زده از زمان کلنگ‌زنی نخستین خانه روستایی در روستای کوویج هریس به‌دست وزیر راه و شهرسازی آغاز شده و سه ستاد بنیاد مسکن، ستاد معین استان و بنیادهای مسکن آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل متولی بازسازی این مناطق هستند.

افزایش تسهیلات ساخت مسکن

عباس فلاحی باباجان نماینده سابق مردم اهر و هریس در مجلس از افزایش تسهیلات ساخت مسکن در مناطق زلزله‌زده از 12/5میلیون تومان به 17/5میلیون تومان خبر دادتا حدود 10هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده از این تسهیلات کم بهره استفاده خواهند کرد.

اما پس از مدت زمانی این وام‌ها افزایش پیدا کرد و این نماینده از ارائه تسهیلات بانکی 22 میلیون تومانی به صاحبان تمام اماکن مسکونی که در اثر زلزله ارسباران آسیب دیده و تاکنون موفق به دریافت وام نشده اند، خبر داد.

وی تسهیلات اعطایی برای بازسازی اماکن مسکونی را 22 میلیون تومان اعلام و اضافه کرد: واجدان شرایط می توانند با مراجعه به بنیاد مسکن و دریافت معرفی برای هر طبقه، این مبلغ را دریافت کرده و در صورت افزایش هر طبقه این رقم به دو برابر افزایش می یابد که بازپرداخت آن سه سال پس از اعطای تسهیلات خواهد بود.

علاوه بر ارائه تسهیلات ساخت مسکن با معرفی سازمان جهادکشاورزی تسهیلات برای ایجاد مکانی مناسب برای دام نیز اعطا خواهد شد. وی ضمن بیان این مطلب که از برنامه زمانبندی عقب هستیم، افزود: طبق بازرسی‌های به عمل آمده توسط اکیپ‌های فنی و متخصص 17هزار واحد مسکونی در مناطق زلزله‌زده مشمول وام یک‌میلیون تومانی بلاعوض هستند. فلاحی در پایان با بیان اینکه مسئولان کم‌کار مورد بازخواست قرار خواهند گرفت، گفت: تمامی تلاش‌ها این است که هرچه سریع‌تر مشکلات مردم زلزله زده حل شود.

تسهیلات کشاورزان

حسن یحیوی فرماندار سابق ورزقان در خصوص پرداخت تسهیلات به کشاورزان و باغداران سیل زده ورزقان گفت: 32 میلیارد ریال تسهیلات به کشاورزان و باغداران خسارت دیده از سیل امسال در ورزقان پرداخت می شود که با این تسهیلات بخشی از خسارت وارد شده به 2.2 هزار هکتار از زمین های کشاورزی و هزار و 440 هکتار از باغ های شهرستان جبران می شود؛ کشاورزان و باغدارانی که میزان خسارت سیل فروردین امسال به زمین های آنها ارزیابی شده، برای دریافت تسهیلات به مدیریت جهاد کشاورزی ورزقان مراجعه کنند.

کمیته مواقع بحرانی در کشور نداریم/

برای پیگیری وعده های مسئولین در ایام زلزله ورزقان با الله‌وردی دهقانی نماینده مردم سابق ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم. دهقانی با ارزیابی زلزله کرمانشاه و کمبودهای موجود نسبت به زلزله ورزقان به خبرنگار آنا گفت: مجلس شورای اسلامی طی سال‌های گذشته نسبت به ایجاد اسکان موقت برای افراد بحران‌زده گرفتار در حوادث طبیعی تاکید داشته اما تاکنون سازمان‌های مسئول نظیر سازمان مدیریت بحران کشور، هلال احمر و ... نسبت به این موضوع اقدامات مثبتی را نداشته‌اند.

وی ادامه داد: نبود اسکان موقت اعم از چادر، کانکست و ... از بزرگ‌ترین مسائل دامن‌گیر مردم در بحران‌های طبیعی در زلزله ورزقان و همچنین کرمانشاه بود بنابراین طی 5 سال گذشته هیچ درسی از بلایای طبیعی نگرفته‌ایم.

نماینده ادوار مجلس درباره نیاز مردم بی‌خانمان زلزله‌زده به سرپناه تاکید کرد: برای ساخت یک خانه مجهز در مناطق زلزله‌زده حداقل یک‌سال زمان باید صرف ساخت‌وساز شود که در این برهه زمانی باید افراد زلزله‌زده در کانکس‌های پیش‌ساخته مستقر شوند تا از گزند دیگر مسائل نظیر سرما، باران، گرما و ... در امان باشند.

وی همچنین درخصوص ارائه تسهیلات به مردم ورزقان گفت: استمهال بدهی‌های مالی و بانکی مردم زلزله‌زده تا سقف دو سال و ارائه فرصت تنفس 5ساله برای دریافت وام‌های جدید به‌سازی و نوسازی مسکن و کشاورزی از جمله اقداماتی بود که طی دوره 5ساله زلزله ورزقان تاکنون انجام گرفت.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۴۴۹۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲

امتداد - مدیر شعب خراسان رضوی از انعقاد قرارداد ساخت ۱۵ هزار و ۸۶۷ واحد مسکونی نهضت ملی در بانک مسکن استان و رشد ۴۴ درصدی مبلغ کل تسهیلات پرداختی این مدیریت در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، مصطفی تقوی مدیر شعب خراسان رضوی در مصاحبه با خبرنگار استانی پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا ؛ اظهار داشت: مجموع تسهیلات پرداختی این مدیریت در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۱۰۱ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از رشد ۴۴ درصدی برخوردار است.

وی همچنین اظهار داشت: بیشترین سهم تسهیلات پرداختی مربوط به تسهیلات مشارکت مدنی ساخت مسکن است که با مبلغ قریب به ۵۲ هزار میلیارد ریال بیش از ۵۱ درصد از کل تسهیلات پرداختی را تشکیل می‌دهد.

مدیر شعب بانک مسکن خراسان رضوی همچنین گفت: از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۲ در این استان، قرارداد ۱۵ هزار و ۸۶۷ واحد مسکونی نهضت ملی در قالب ۲ هزار و ۳۳۶ پروژه با تامین اعتبار بالغ بر ۷۸ هزار و ۱۱۴ میلیارد ریال منعقد شده و تاکنون مبلغ ۳۰ هزار میلیارد ریال به عنوان سهم‌الشرکه به حساب متقاضیان این طرح واریز شده است.

تقوی اضافه کرد: ۲ هزار و ۳۳۶ پروژه نهضت ملی استان خراسان رضوی شامل ۱۳ هزار و ۲۳۳ واحد حمایتی، یک هزار و ۲۷۶ واحد خود مالک و یک هزار و ۳۵۸ واحد روستایی است.

وی در پایان گفت: این مدیریت با همراهی و هم‌افزایی کارکنان پرتلاش استان از تمامی ظرفیت‌ها و امکانات موجود در جهت تحقق اهداف دولت محترم و خانه‌دار کردن آحاد مختلف جامعه اقدام کرده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • رشد ۴۴ درصدی مبلغ تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۲
  • ۵۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی بر اثر سیلاب اخیر خسارت دید
  • خسارت سیل به زیرساخت‌های خراسان جنوبی تشریح شد
  • خسارت سیل در خراسان جنوبی چند میلیارد تومان بود؟
  • رشد ۱۴ برابری تسهیلات مکانیزاسیون باغبانی در همدان
  • شکارچیان غیر مجاز ۱۱ میلیارد ریال به محیط زیست درگز خسارت زدند
  • خسارت هزار و ۴۷۰ میلیارد ریالی بارش‌های بهاری در خراسان رضوی
  • ۱۷ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در بخش اصناف قم انجام شد
  • رفع مشکلات مدیریت بحران کرمانشاه در گرو ۴ همت اعتبار
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه