Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمشید مشایخی، مهدی هاشمی، مسعود جعفری جوزانی، رسول صدر عاملی، ناصر طهماسب، کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی متولدین آذر ماه سینمای ایران هستند؛تولدت‌شان مبارک. آفتاب‌‌نیوز : به بهانه‌ی آذرماه و سالروز تولد این هنرمندان مروری داریم بر کارنامه‌ی کاری‌شان که در ادامه می آید:


جمشید مشایخی

جمشید مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌های ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه ۱۳۱۳ در تهران متولد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او که دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر است، فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۳۶ با بازی در نمایش «وظیفه پزشک»  آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» در سال ۴۲ مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد. 

این بازیگر پیشکسوت تا کنون در بیش از ۹۰ فیلم سینمایی و ۵۰ سریال بازی کرده است. او در گفت‌وگویی بیان کرده است که علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها کمک به کارگردان‌ آن فیلم بوده هرچند که به کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

مشایخی در دوران فعالیت خود تا کنون موفقیت‌هایی از جمله دریافت دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم‌های "کمال الملک" و "گل‌های داوودی" و همچنین دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای ایفای نقش در فیلم "بانوی من" در هفتمین دوره جشن خانه سینما و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما بوده است. همچنین جایزه بهترین بازیگر مرد برای بازی در فیلم "پدربزرگ" از جشنواره بین‌المللی پیونگ یانگ را به دست آورده است.

این هنرمند تا به امروز ایفاگر نقش‌های متفاوتی در سینما و تلویزیون بوده است که از جمله آن‌ها می‌توان بازی در فیلم‌های «گاو»، «قیصر»، «شازده احتجاب»، «سوته‌دلان»، «خانه عنکبوت»، «کمال‌الملک»، «گل‌های داودی»، «آوار»، «پدربزرگ»، «طلسم»، «سرب»، «روز واقعه»، «خانه روی آب»، «یک بوس کوچولو»، «جرم» و «سیزده۵۹» و مجموعه‌های «هزاردستان»، «داستان‌های مولوی»، «سلطان صاحبقران»، «امام علی(ع)»، «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

آخرین حضور سینمایی مشایخی در فیلم "رفقای خوب" به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی مجید قاری‌زاده در سال ۱۳۹۴ بوده است.

او در گفتگویی که بعد از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جهموری با او انجام شد، بیان کرد: ملت ایران به اذعان دیگر مردم دنیا بافرهنگ‌ترین مردم جهان بوده و هستند. من اهل تعارف نیستم به همین دلیل می‌گویم که اگر آقای روحانی انتخاب نمی‌شد من در ایران نمی‌ماندم.

از این هنرمند پیشکسوت تاکنون در جشنواره‌ها و مراسم متعددی تجلیل شده است و هم‌اکنون سردیس‌های جمشید مشایخی، عزت‌الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، علی نصیریان و زنده‌یاد داوود رشیدی و همچنین خسروشکیبایی در حال آماده‌سازی است که به‌زودی در ستون‌هایی در شهرک سینمایی نصب خواهند شد.

***********************

مهدی هاشمی

مهدی هاشمی بازیگر، کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینما و تئاتر و تلویزیون هم از آذر ماهی‌های سینما است و در تاریخ ۱۶ آذر ۱۳۲۵ متولد شده است.

 او تاکنون در بیش از ۳۰ فیلم سینمایی، ۲۰ مجموعه تلویزیونی و چندین تئاتر بازی کرده است. نکته قابل توجه از این بازیگر حضور او در فیلم‌ها و کاراکترهایی متفاوت و ژانرهای گوناگون است. 

هاشمی در سال ۱۳۴۸ به همراه داریوش فرهنگ گروه تئاتر«پیاده» را تشکیل دادند و در سال ۱۳۵۲ در رشته‌ هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. این هنرمند اولین بازی سینمایی‌اش را در فیلم « زنده باد...» خسرو سینایی تجربه کرد و با بازی در سریال «سلطان و شبان» خوش درخشید و در دهه‌ی هفتاد در فیلم‌هایی چون «همسر» و «معجزه‌خنده» به ایفای نقش پرداخت.

در کارنامه کاری او بازی در آثار کارگردانان بزرگ سینمای ایران چون بهرام بیضایی، رخشان بنی اعتماد و کیانوش عیاری، مرضیه برومند و کیومرث پور احمد به چشم می‌خورد. هاشمی پس از چند سال کم کاری و دوری از تلویزیون و سینما سرانجام در سال ۸۸ با بازی در فیلم «هیچ» عبدالرضا کاهانی بار دیگر با نقشی متفاوت به پرده سینما برگشت.

این بازیگر در نهمین و بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر به ترتیب برای بازی در فیلم‌های «دو فیلم با یک بلیت»، «آلزایمر» و «آقا یوسف» برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. او همچنین نامزد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر به خاطر فیلم «همسر» و نامزد دریافت تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم «معجزه خنده» در اولین جشن خانه سینما شد.

آخرین حضور مهدی هاشمی در سینما در فیلم سینمایی "سیانور" به کارگردانی بهروز شعیبی در سال ۱۳۹۴ بوده است.

کیانوش عیاری در گفت‌و گویی با ایسنا درباره نحوه بازی مهدی هاشمی در فیلم‌ها گفت که او(مهدی هاشمی) در لحظاتی که مشغول بازی است، بسیار عجیب، تنهای تنها می‌شود و به فروتنانه‌ترین شکل ممکن خود را مانند خمیری نرم و منعطف در اختیار کار قرار می‌دهد و این بزرگترین هدیه مهدی هاشمی به فیلمی است که در آن حضور دارد.

مهدی هاشمی در فیلم‌هایی چون «ضد گلوله»، «تلفن همراه رییس جمهور»، «آلزایمر»، «آقا یوسف»، «هیچ» عبدالرضا کاهانی، «پری دریایی» ، «روز کارنامه»، «معجزه خنده»، «دیپلمات»، «بهترین بابای دنیا»، « دو فیلم با یک بلیت»، «الو!الو! من جوجوام»، «همسر»، «آقای بخشدار»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «علی و غول جنگل»، «شکار خاموش»، «زرد قناری»، «خارج از محدوده»، «غریبه»، «بگذار زندگی کنم»، «مرگ یزدگرد» ، «زنده باد...» و «فرزند چهارم» به ایفای نقش پرداخت.

***********************

مسعود جعفری جوزانی

دیگر هنرمند متولد آذر مسعود جعفری جوزانی است. این کارگردان، تهیه کننده، نویسنده و فیلمساز ایرانی  زاده ۱۸ آذر ۱۳۲۷ است.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد فیلمسازی از دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو آمریکا است. او کار سینمایی را با کارگردانی فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به مجوز تدریس مادام العمر برای درس سینما و گرافیک در دانشگاه ایالتی سان فرانسیسکو و تدریس در دانشگاه‌های کشور اشاره کرد.

این فیلمساز تاکنون ۸ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده، نویسندگی ۹  فیلم سینمایی را بر عهده داشته و  تهیه کننده ۱۰ فیلم سینمایی بوده است. در سابقه فعالیت او  نگارش سه کتاب به نام‌های "یک مرد یک خرس"، "ایران برگر" و "فیلمنامه کوروش کبیر" به چشم می‌خورد. در بین فیلم‌هایی که او تا کنون ساخته است فیلم سینمایی "پشت دیوار سکوت" که در جشنواره فجر سال گذشته به نمایش در آمده، هنوز اکران نشده است. او برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۵ هم شده است.

سریال « در چشم باد» از جمله آثار ماندگار مسعود جعفری جوزانی است.

از جمله فیلم‌هایی که او ساخته است می‌توان به جاده‌های سرد (کارگردان)، شیر سنگی (نویسنده و کارگردان)، در مسیر تند باد (نویسنده و کارگردان)، سایه خیال (نو یسنده و تهیه کننده)، یک مرد، یک خرس (نویسنده و کارگردان)، ناصرالدین شاه، آکتور سینما (تهیه کننده)، دل و دشنه (نویسنده و کارگردان)، بلوغ (نویسنده و کارگردان)، چشم‌هایش(نویسنده و کارگردان)، ایران برگر (نویسنده و کارگردان)، پشت دیوار سکوت(نویسنده و کارگردان) اشاره کرد.

***********************

رسول صدرعاملی

رسول صدرعاملی متولد ۲۲ آذر ۱۳۳۳ در اصفهان‌ و  فارغ التحصیل لیسانس رشته جامعه شناسی است.

او علاوه بر کارگردانی، تهیه کننده، فیلمنامه نویس و روزنامه نگاری را تجربه کرده است. صدرعاملی ابتدا در روزنامه اطلاعات به عنوان خبرنگار کار خود را آغاز کرد با اوج‌ گیری انقلاب در پاییز ۵۷ به نوفل‌ لوشاتو رفت و احوالات آن روز رهبر انقلاب ایران را منعکس می‌کرد .صدرعاملی به گفته خودش آرزو می‌کرده که روزی یک خبرنگار و روزنامه نگار بشود.

صدرعاملی فعالیت‌های خود در حوزه سینما را با تهیه کنندگی فیلم "خونبارش" در سال ۱۳۵۹ به کارگردانی امیر قویدل آغاز نمود و اولین فیلمش را با نام «رهایی» در سال ۱۳۶۱ ساخت. او تاکنون بیش از ۱۰ فیلم را کارگردانی کرده، نویسنده ۸ فیلم سینمایی بوده و ۱۰ فیلم را تهیه کرده است.

فیلم "گل‌های داودی" به کارگردانی رسول صدرعاملی در سال ۱۳۶۳ در سومین دوره فیلم فجر، پنج لوح زرین از هیات داوران دریافت کرد، همچنین این فیلم در جشنواره فیلم پیونگ یانگ نیز مقام اول را به دست آورد. رسول صدرعاملی در بیستمین جشنواره بین‌ المللی فیلم فجر سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم "من ترانه ۱۵ سال دارم" دریافت کرد، فیلم "دختری با کفش‌ های کتانی" نیز جوایز متعدد داخلی و خارجی را کسب کرده است.

از جمله فیلم‌هایی که صدرعاملی کارگردانی آنها را برعهده داشته می‌توان به گل‌های داودی – ۱۳۶۳، پاییزان – ۱۳۶۳، قربانی – ۱۳۷۰، سمفونی تهران – ۱۳۷۲، مستندهای اجتماعی از جمله، سریال خاطرات یک خبرنگار (پرواز انقلاب ۱۳۷۶)، دختری با کفشهای کتانی – ۱۳۷۸، من، ترانه ۱۵سال دارم – ۱۳۸۰، دیشب باباتو دیدم آیدا – ۱۳۸۳، شب – ۱۳۸۵، هر شب تنهایی – ۱۳۸۶، زندگی با چشمان بسته – ۱۳۸۷، در انتظار معجزه – ۱۳۸۸ اشاره کرد.

رسول صدرعاملی به تازگی فیلمبرداری «سال دوم دانشکده من» را به پایان برده است و پیش بینی می‌شود آخرین ساخته‌اش برای جشنواره‌ی فیلم فجر آماده شود.

او  همچنین تهیه کننده فیلم های دبیرستان، راه و بیراه، در کمال خونسردی، روزهای خوب زندگی، شبیخون، برگ برنده، عروسک فرنگی، مستند داستانی، پیاده‌روهای واراژدین اشاره کرد.

***********************

داریوش مهرجویی

​داریوش مهرجویی فیلمساز پیشکسوت، از دیگر آذرماهی‌های سینمای ایران، متولد ۱۷ آذر ۱۳۱۸ است.

مهرجویی در ۱۷ سالگی به سینما علاقه‌مند می‌شود و برای درک بهتر فیلم‌های روز، به آموختن زبان انگلیسی روی آورد. تحصیلات مقدماتی را در تهران به پایان برد و سپس بیست ساله بود که برای ادامه‌ تحصیل به کالیفرنیا رفت. او در ابتدا سینما خواند اما خیلی زود آن را رها کرد و به فلسفه پرداخت و در لس‌آنجلس لیسانس فلسفه گرفت. در همین سال سردبیری نشریه‌ی پارس ریویو در لس‌آنجلس را بر عهده گرفت و سال بعد به تهران آمد و نخستین فیلم خود به نام "الماس ۳۳" که بسیار پرهزینه بود را ساخت. این فیلم در بهمن ۱۳۴۶ در تهران روی پرده آمد و فروش متوسطی داشت.

از کارهای تاثیر گذار او ساخت فیلم سینمایی "گاو" است. او در سال ۱۳۴۸ با هم‌کاری غلامحسین ساعدی فیلم‌نامه‌ی "گاو" را از روی یکی از داستان‌های کوتاه عزادارن بیل نوشت و کارگردانی کرد. این فیلم جوایز متعددی را در جشنواره‌های بین‌المللی کسب کرد و هم از نظر تجاری هم از نظر هنری فیلم موفقی از کار درآمد.

او بیش از ۲۰ فیلم سینمایی را کارگردانی کرده است، تهیه کننده بیش از ۱۰ فیلم سینمایی و  نویسنده ۲۲ فیلم نیز بوده است. در کارنامه کاری او فعالیت های دیگری مثل تدوین فیلم، طراحی لباس و صحنه، ترجمه کتاب و نمایشنامه،سردبیری مجله و نوشتن رمان هم دیده می‌شود. او علاوه بر ساخت فیلم‌های بلند سینمایی، چندین فیلم کوتاه و مستند هم ساخته است.

تعداد قابل توجهی از فیلم‌های مهرجوئی بر اساس اثار ادبی ساخته شده است به عنوان مثال فیلم‌های سینمایی "گاو" بر اساس (عزاداران بیل،ساعدی)، "آقای هالو" بر اساس (علی نصیریان)، دایره‌ی مینا(ساعدی) درخت گلابی(گلی ترقی)، لیلا(مهنازانصاریان) و میهمان مامان(هوشنگ مرادی کرمانی) با اقتباس از داستان‌ها و نمایشنامه‌های ایرانی و بانو(ویریدیانای بونوئل)، سارا(خانه عروسکِ ایبسن) و پری (فرنی و زوئی- سالینجر) اقتباس آزادی از آثار خارجی‌اند.

بازیگرانی مانند علی نصیریان، خسرو شکیبایی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی، پرویز فنی‌زاده، نیکی کریمی، علی مصفا، لیلا حاتمی، بهرام رادان، گلشیفته فراهانی، حامد بهداد، رضا عطاران، مهناز افشار، طناز طباطبایی و... در فیلم‌های این فیلمساز  پیشکسوت حضور داشته‌اند که از بین آنها عزت‌الله انتظامی با ایفای نقش در ده فیلم سینمایی بیشترین حضور  را در فیلم‌های مهرجویی ایفا کرده است.

او جوایز متعددی در جشنواره‌های داخلی و خارجی  برای ساخت فیلم‌هایی از جمله گاو، آقای هالو، پستچی، دایره مینا، مدرسه‌ای که می‌رفتیم، هامون، بانو،سارا، پری،لیلا،درخت گلابی، بمانی، مهمان مامان، سنتوری، نارنجی‌پوش، شخصی دریافت کرده است. آخرین فیلم سینمایی مهرجویی "اشباح" است که در سال ۱۳۹۲ ساخته شد. 

***********************

ناصر طهماسب

از دیگر هنرمندان متولد آذر می‌توان از ناصر طهماسب نام برد. او متولد ۱۳۱۸ در تهران است و از دهه چهل وارد فعالیت در این زمینه شده است.

طهماسب سالهاست در زمره برترین‌های دوبلاژ ایران قرار دارد و به جای بسیاری از ستارگان بزرگ سینمای ایران و جهان حرف زده است. او همچنین صدای خود را به برخی از آثار ویژه کودکان نیز وام داده است، از جمله کاپیتان یوگی در سریال انیمیشن یوگی و دوستان. او در سالهای اخیر در زمینه بازیگری نیز فعال شده است

او افزون بر گویندگی نقش‌های اول، در فیلم‌های سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی زیادی به عنوان مدیر دوبلاژ و سرپرست گویندگان نیز فعالیت داشته‌است. طهماسب به عنوان استاد تیپ سازی در دوبله شناخته می‌شود. او می‌تواند با صدای منحصر به فردش، به جای شخصیت‌های مختلف با لحنی متفاوت صحبت کند.

صدای طهماسب یادآور نقش‌آفرینی بازیگران بزرگی مانند هارولد لوید، هنری فوندا، آنتونی پرکینز، جک نیکلسون و دیوید جانسن است. همچنین به‌یادماندنی‌ ترین نقش‌هایی که او گویندگی آنها را به عهده داشته‌است عبارتند از: فرمانده کسلر در سریال ارتش سری و ابوالفتح با بازی علی نصیریان در سریال هزاردستان اثر علی حاتمی و یوگی در کارتون کاپیتان یوگی یکی دیگر از دوبله‌های خاطره انگیز وی است که نسل جوان امروزی با آن خاطره دارند. دوبله صدای کاراکتر والتر وایت در سریال "برِکینگ بد" نیز از جمله آخرین فعالیت‌های او بوده است.

طهماسب در یک فیلم سینمایی و یک مجموعه تلویزیونی بازی کرده است. نخستین تجربه بازیگری او در فیلم «راه دوم» ساخته حمید رخشانی بوده است.

او همچنین در سریال تلویزیونی «مرگ تدریجی یک رؤیا» و فیلم سینمایی «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی نیز نقش آفرینی کرده‌است.

 ***********************

کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد از آذرماهی‌های سینمای ایران، متولد ۲۵ آذر ۱۳۲۸  در شهر نجف‌آباد اصفهان است.

این فیلمساز کارش را با نقد نویسی شروع کرد و فعالیت هنری خود را پیش از انقلاب اسلامی و با دستیاری کارگردان در مجموعه تلویزیونی «آتش بدون دود» به کارگردانی نادر ابراهیمی آغاز کرد. وی همچنین سینما را با نویسندگی فیلمنامه «قصه خیابان دراز» به کارگردانی محسن تقوایی تجربه کرد.

او که با ژانر کودک وارد سینما شد در کارنامه فعالیت‌های هنری‌اش تجربه کارگردانی ۱۹ فیلم سینمایی، تهیه‌کنندگی شش اثر سینمایی و همچنین نویسندگی ۲۰ اثر به چشم می‌خورد.

زنده‌یاد پروین‌دخت یزدانیان، بی‌بی "قصه‌های مجید" مادر کیومرث پور احمد است. او با بازی در فیلم‌های پسرش، کار بازیگری را آغاز کرد. یزدانیان برای بازی در فیلم "صبح روز بعد" برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش دوم زن از یازدهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

فیلم مستندی هم درباره زندگی کیومرث پوراحمد به کارگردانی مشترک سیدسجاد آوینی و اردلان آشوری ساخته شده‌است. همچنین او  شرح حال خود را در کتابی تحت عنوان «کودکی نیمه‌تمام» منتشر کرده است.

این کارگردان بخشی از داشته‌های سینمایی خود مانند جوایز جشنواره‌های داخلی و بین المللی، لوح تقدیر و سپاس، دیپلم افتخار، لوازم و اکساسوار صحنه، جایزه ویژه هیات داوران جشنواره آسیا پاسفیک سال ۲۰۰۷ برای ساخت فیلم «اتوبوس شب»، جایزه مروارید شرق جشنواره نپانگ مالزی برای ساخت فیلم «خواهران غریب»، وصیت نامه پروین دخت یزدانیان و سیمرغ‌های بلورین جشنواره فیلم فجر را به موزه سینما اهدا کرده. همچنین به تازگی بخش دیگری از جوایز سینمایی خود را مانند گواهی عضویت پوراحمد در آکادمی جشنواره آسیاپاسفیک، نمونه قراردادهای کاری برای ساخت سریال هایی چون «سرنخ» و «پرانتز باز» و فیلم هایی که کارگردانی کرده است برای جانمایی در غرفه ویژه خود به موزه سینما اهدا کرد.

جوایز و موفقیت‌هایی که او تاکنون در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی به دست آورده است، می‌توان به سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر برای فیلم "خواهران غریب"، تندیس بهترین فیلم جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران برای فیلم "شب یلدا"، برنده جایزه بزرگ هیئت داوران جوایز آسیا پاسیفیک برای فیلم "اتوبوس شب"، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم خروس طلایی برای فیلم "اتوبوس شب"، جایزه ویژه و لوح تقدیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای فیلم "به خاطر هانیه"، جایزه بهترین کارگردانی جشنواره فیلم پنانگ برای فیلم "خواهران غریب"، تندیس بهترین کارگردانی و تندیس بهترین فیلمنامه جشن خانه سینما برای فیلم "اتوبوس شب"، برنده جایزه پروانه زرین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای فیلم "اتوبوس شب"، برنده جایزه ویژه بهترین فیلمنامه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد برای فیلم "صبح روز بعد" اشاره کرد.

از جمله فیلم‌هایی که او ساخته است می‌توان از کفشهایم کو(۱۳۹۴)، ۵۰ قدم آخر(۱۳۹۲)، اتوبوس شب (۱۳۸۵)، نوک برج (۱۳۸۴)، گل یخ‏ (۱۳۸۳)، شب یلدا (۱۳۸۰)، خواهران غریب (۱۳۷۴)، به خاطر هانیه (۱۳۷۳)، نان و شعر (۱۳۷۲)، سفرنامه شیراز (۱۳۷۱)، صبح روز بعد (۱۳۷۱)، شرم (۱۳۷۰)، شکار خاموش (۱۳۶۸)، لنگرگاه (۱۳۶۷)، گاویار (۱۳۶۶)، آلبوم تمبر (۱۳۶۵)، بی بی چلچله (۱۳۶۳)، تاتوره (۱۳۶۳)، باران (۱۳۶۱) نام برد.

منبع: ایسنا

منبع: آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۰۰۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. - اخبار فرهنگی -

خبرگزاری تسنیم - گروه فرهنگی مروری بر ساخت آثار سینمایی در چند سال اخیر، یک حقیقت مهم را فاش می‌کند و آنهم اقبال خوب مخاطبان از فیلم‌های کمدی است. فروش بالای آثار طنز در چند سال اخیر، این پیام را به سینماگران داد که ساخت فیلم‌های کمدی می‌تواند تضمین‌کننده بازگشت هزینه‌های تولید آن باشد.

اوج این اتفاق را می‌توان در سال 1402 دید؛ جایی که کمدی‌ها نبض گیشه را به دست گرفتند و سهم بسیار زیادی از رکوردشکنی سینما در سال 1402 (با 28 میلیون مخاطب و حدوداً 1200 میلیارد فروش) مرهون وجود آنها شد. «فسیل»، «هتل»، «هاوایی»، «شهر هرت» و «ویلای ساحلی» در مجموع با فروشی به میزان 830 میلیارد تومان توانستند سهم 70 درصدی از این رکوردشکنی را از آن خود کنند تا توجه دست‌اندرکاران سینما به ساخت فیلم‌های کمدی بیش از پیش جلب شود.

فارغ از پرداختن به چرایی و ریشه استقبال از فیلم‌های کمدی که خود موضوع مفصل دیگری است، یک موضوع مهم قابل طرح و بحث است؛ «آیا قرار است سینمای ایران در فیلم‌های کمدی خلاصه شود و شاهد تک ژانری باشیم؟»

تمساح خونی و سال گربه زیر سایه مست عشق

جدول فروش گیشه در روزهای ابتدایی سال 1403 باز هم در حال دامن زدن به پرسش فوق بود و رکوردشکنی‌های «تمساح خونی» و فروش بالای آن باز هم یادآوری می‌کرد که فعلا جایی برای ورود فیلم‌های غیرکمدی به پرده سنیما نیست!، اما حضور «مست عشق» ساخته حسن فتحی در صف اکران از نخستین روزهای اردیبهشت ماه، این گزاره را کمرنگ کرد. مست عشق از 5 اردیبهشت ماه اکران شد و تا به امروز (یعنی بعد از گذشت حدودا 10 روز) بیش از 46 میلیارد فروخته است.

این میزان فروش، مست عشق را در رتبه دوم فیلم‌های غیرکمدی از ابتدای سال 1402 تا به امروز قرار داده است، آنهم در شرایطی که رتبه نخست در اختیار انیمیشن «بچه زرنگ» با فروش 63 میلیارد تومان است و به نظر می‌رسد با ادامه روند فعلی فروش مست عشق، این فیلم می‌تواند رتبه نخست را از آن خود کند.

مست عشق و تابوشکنی در گیشه

یکی از ابعاد قابل بحث درباره مست عشق این است که فیلم جدید حسن فتحی یادآوری کرد "سینمای ایران تنها منحصر در دست کمدی‌سازان نیست و حتما سوژه‌ها و موضوعات دیگری هستند که می‌توانند اقبال مردم را به خود جلب کنند."

در شرایطی که تصور می‌شد ذائقه مخاطبان هنر هفتم در کشورمان به سمت موضوعات سطحی و صرفاً خنده‌دار بودن به هر قیمتی رفته، اما مست عشق نشان داد که اگر سوژه‌های غیرکمدی به درستی کاویده و انتخاب شوند، جا برای استقبال گیشه از آنها باز است. مست عشق سراغ یکی از مفاخر شعر و ادب ایران رفته و داستان زندگی چهره‌ای را روایت می‌کند که برای اکثر ایرانیان نام آشناست. اشعارش بارها و بارها در کتاب‌های فارسی دانش‌آموزان، برنامه‌های تلویزیونی و ترانه‌های خوانده شده توسط خوانندگان ایرانی بازخوانی شده و حس و حال علاقه‌مندان به ادب را دگرگون ساخته است.

اهمیت ساخت فیلمی نظیر مست عشق را باید از این جهت مورد بررسی قرار داد که راهی برای ساخت آثار سینمایی دیگری از مفاخر فرهنگ و ادب ایران باز می‌کند و این نوید را به دست‌اندرکاران سینما به ویژه تهیه‌کنندگان می‌دهد که برای جلب نظر مخاطب و کشاندن او به سالن سینما، به جز ساخت فیلم طنز، می‌توان سراغ موضوعات دیگر هم رفت. به ویژه اگر این موضوع، برگرفته از زندگی چهره‌های محبوب ایرانی مخصوصاً اهالی ادب و شعر باشند.

استاد مشهور ادبیات پارسی چه گفت؟

میرجلال‌الدین کزازی که از اساتید زبان و ادبیات فارسی است، در حاشیه اکران خصوصی مست عشق نکات مهمی را مورد اشاره قرار می‌دهد. او گفت: «از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی  بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار  بشکوه ، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.»

ساخت فیلم درباره نظامی؛ ادامه یک درک صحیح فرهنگی؟!

اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد که در ششمین مجمع جهانی گفت‌وگوی بین فرهنگی در باکو حضور داشت از ساخت فیلم سینمایی درباره یکی دیگر از مفاخر ادبیات ایران و جهان خبر داد و گفت: فیلم سینمایی «حکیم نظامی» با همکاری وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان ساخته می‌شود.

او تاکید کرد که قرار است برای مشاهیر ادبیاتی، فیلم‌های مشترک تولید شود و گفت: "در ترکمنستان برای مختومقلی فراغی همین کار را می‌کنیم، در پاکستان نیز برای اقبال لاهوری کاری را در دست اقدام داریم؛ در سفر هفته گذشته به پاکستان برادران و خواهران پاکستانی به ویژه در شهر لاهور از این موضوع استقبال کردند. ساخت مجموعه جدیدی را برای حکیم نظامی آغاز می‌کنیم؛ در همین راستا از همکارانم در وزارت فرهنگ جمهوری آذربایجان دعوت کردیم تا ما را در ساخت فیلم سینمایی در این باره کمک کنند."

اگر حرف‌های وزیر ارشاد جامه عمل بپوشد و ساخت فیلمی درباره حکیم نظامی جدی و عملیاتی شود، شاهد ادامه یک سیاستگذاری صحیح فرهنگی خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش رئیس سازمان سینمایی به اظهارنظرها درباره بیکاری سینماگران و زیر سوال بردن فروش فیلم‌ها
  • بیکاری سینماگران ربطی به رونق اقتصاد و فروش فیلم‌ها ندارد
  • انصاف را در اظهار نظر رعایت کنیم/ رونق تولید و نمایش فیلم‌ها موجب کاهش بیکاری سینماگران شده است
  • خزاعی: تشکیل شورای فیلم اولی‌ها موجب ایجاد امید در میان نسل جوان شد / عدالت محوری در عرصه‌ی کارگردانی حرفه‌ای از همینجا آغاز می‌شود
  • اکران تگزاس ۳ از ۲ خرداد در سینماهای سراسر کشور
  • «تگزاس ۳» به سینما می‌آید
  • «تگزاس ۳» و «عطرآلود» به سینما می‌آیند
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • مست عشق، ماجرای یک تابوشکنی در سینما