Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@23:44:12 GMT

سیزدهم آبان؛ تبلور استکبارستیزی ملت ایران

تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۲۱۳۳۲

سیزدهم آبان؛ تبلور استکبارستیزی ملت ایران

تهران- ایرنا- سیزدهم آبان از روزهای تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران و یادآور شکل گیری رخدادهای بزرگی در کشور است. هنگامه ای مهم که مسیر مبارزه علیه ظلم و ستم را هموار ساخت و در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نمادی از استکبارستیزی مردمان این مرز وبوم مطرح شد.

کوشش های خستگی ناپذیر ملت ایران به منظور سرنگونی نظام شاهنشاهی در راه دستیابی به استقلال و آزادی سرانجام با پیروزی انقلاب اسلامی به منصه ظهور رسید و شروع عصر تازه ای در تاریخ معاصر این مرز وبوم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



یکی از رخدادهای مهم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در 13 آبان 1343 خورشیدی به وقوع پیوست. در آن برهه به دنبال مخالفت های امام خمینی(ره) با امتیاز کاپیتولاسیون و اعتراض به اوضاع نابسامان کشور، رژیم پهلوی ایشان را در قم دستگیر و به ترکیه تبعید کرد که با اعتراض گسترده مردم روبرو شد.

همچنین از دیگر از رویدادهای قابل توجه در این روز چندین سال بعد می توان به راهپیمایی دانش آموزان در مخالفت با سیاست های حکومت پهلوی اشاره داشت. دانش آموزان با تعطیلی مدرسه ها به طرف دانشگاه تهران حرکت کردند تا بار دیگر اتحاد و همراهی خود را با معمار بزرگ انقلاب نشان دهند و اعلام کنند که ایشان را به عنوان رهبری آگاه و بصیر می شناسند. به هنگام ورود آنها به فضای دانشگاه، ماموران امنیتی آن مکان را محاصره کردند و تعداد زیادی از آنها را به شهادت رساندند. 13 آبان فرصتی شد تا این قشر همواره حضور فعالی در مسیر انقلاب داشته باشند و همه ساله این روز گرامی داشته می شود.

بنیانگذار جمهوری اسلامی همواره بر نقش دانش آموزان و دانشجویان در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید می کردند و به همین مناسبت در سخنرانی 10 آبان 1358 خورشیدی فرمودند: «بر دانش آموزان، دانشگاهیان و محصلین علوم دینیه است که با قدرت تمام، حملات خود را علیه آمریکا و اسراییل گسترش داده و آمریکا را وادار به استرداد این شاه مخلوع جنایتکار نمایند و این توطئه ی بزرگ را بار دیگر، شدیداً محکوم کنند.»

این پیام تاریخی امام (ره) باعث شد تا دانشجویان دانشگاه های تهران، پلی تکنیک، صنعتی شریف و ... در 13 آبان 1358 خورشیدی در یک راهپیمایی به مناسبت روز دانش آموز تا سفارت آمریکا حرکت کنند و این مکان را به تسخیر کامل خود درآورند. تسخیر سفارت آمریکا در نخستین سال پس از سقوط حکومت پهلوی، سرآغاز تحول های بسیاری در مسیر حرکت انقلاب اسلامی ایران شد و بر دگرگونی های سیاسی و رخدادهای مرتبط با انقلاب در آن خارج و داخل کشور تاثیر گذاشت و به عنوان یک رویداد بین المللی شناخته شد.

برای درک صحیح و منطقی این رخداد تاریخی دیدگاه های «سیدمحسن میرحسینی» استاد و عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه یزد و کارشناس مسایل سیاسی را مرور می کنیم.

** پیامدهای داخلی و خارجی تسخیر سفارت آمریکا
برای تسخیر سفارت آمریکا در ایران می توان به پیامدهای داخلی و خارجی آن توجه داشت. از مهمترین پیامدهای داخلی آن آشکار شدن دیدگاه گروه های سیاسی بود که مدعی مبارزه با امپریالیسم به شمار می رفتند و از همین مقطع راه بسیاری از این گروه ها از خط انقلاب جدا و سبب شد تا راه تداوم انقلاب با ایجاد دگرگونی های عمیق تر در ارزش های سیاسی- فرهنگی جامعه مستحکم شود. همچنین این رویداد، جامعه انقلابی را از شکاف سیاسی در امان نگه داشت که این امر فرصت مناسبی را برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی فراهم آورد و در عمل باعث شد تا در میان نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی وحدت و همگرایی ایجاد شود.

تسخیر سفارت آمریکا اما در بُعد خارجی نیز قدرت آمریکا به چالش کشید زیرا مردم جهان، آمریکا را به عنوان یک کشور شکست ناپذیر قلمداد می کردند اما تسخیر سفارت آمریکا، این تصور را در هم شکست. از جمله پیامدهای خارجی دیگر می توان به قطع ارتباط سیاسی آمریکا با ایران، تحریم اقتصادی ایران و توقیف اموال و دارایی های کشور در بانک های آمریکایی و بانک های خارجی مستقر در آمریکا اشاره کرد.

**سیاست ها و مناسبات نابرابر آمریکا در برابر ایران
ریشه های تسخیر سفارت آمریکا در تهران به روابط نابرابر چند دهه پیش آنان باز می گردد. آمریکا تا پیش از جنگ جهانی دوم حدود 10 درصد نفت خلیج فارس را در اختیار داشت اما پس از این رویداد، نقش آنان در منطقه گسترش یافت و توانستند به 60 درصد ذخایر نفتی خاورمیانه دست پیدا کنند. از طرفی دیگر، این کشور در این مقطع نفت ایران و منطقه را به بهای ارزان می خرید و در برابر آن دلارهای نفتی با «خریدهای کلان اسلحه و کالاهای مصرفی» دوباره به اقتصاد غرب باز می گشت و ایران در آن دوره بر پایه «نظام دکترین دو ستونی» به عنوان ژاندارم منطقه حافظ منافع آمریکا و کشورهای غربی در منطقه بود. آمریکاییان در راستای حفظ منافع خود و جلوگیری از ناآرامی ها در ایران؛ سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک)، ارتش و پلیس ایران را آموزش می دادند و آنان را تجهیز می کردند. این وضعیت در اواخر دوران حکومت پهلوی دوم، باعث گسترش مبارزه های مردمی مردم شد.

** حمایت دانشجویان و دانش آموزان از پیام معمار بزرگ انقلاب
تفسیرهای متفاوتی در ارتباط با علت های تسخیر سفارت آمریکا وجود دارد که در مجموع چند دلیل مهم در این رخداد تاثیر گذار بوده است. شاید بتوان سفر محمدرضا پهلوی به آمریکا برای معالجه را جرقه ای بر باروت خشم دانشجویان از عملکرد سال های گذشته دولتمردان آمریکا در ایران دانست و دیگر اینکه پیام امام(ره) در 10 آبان 1358 خورشیدی مبنی بر اعتراض به پذیرش شاه مخلوع از طرف آن کشور نیز از جمله زمینه های شکل گیری این اقدام محسوب می شود. ایشان در این زمینه به ملت مبارز ایران فرمودند: «با قدرت تمام، مبارزه خود را علیه آمریکا گسترش دهند».

همچنین با پیروزی انقلاب اسلامی و شکست برنامه های آمریکا در پشتیبانی از رژیم پهلوی؛ آن کشور سفارت خود در تهران را به عنوان پایگاهی برای طراحی و اجرای توطئه علیه نظام تبدیل کرده بود و با ایجاد شبکه های جاسوسی و اطلاعاتی می کوشید تا در میان جامعه شکاف ایجاد کند و در راستای براندازی نظام نوپای اسلامی حرکت کند تا آنکه دانشجویان انقلابی که برخلاف تصور برخی دارای هیچ گونه سازماندهی قبلی و تشکیلاتی هم نبودند به این نتیجه رسیدند که برای حفظ انقلاب باید سفارت آمریکا را تسخیر کنند. شاکله نخست دانشجویان پیرو خط امام را اعضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، صنعتی‌شریف و پلی‌تکنیک(امیرکبیر) تشکیل می‌دادند که پس از آن دانشجویان دانشگاه شهیدبهشتی نیز به آنها پیوستند. بنابر گفته های دانشجویانی که در طرح تسخیر سفارت حضور داشتند، این مهم در واقع یک تحصن موقت و برای سه روز برنامه ریزی شده و بهانه اصلی آن نیز تظاهرات روز 13 آبان بود که در نهایت 444 روز به طول انجامید.

** حضور ملی ایرانیان در مبارزه با سیاست مستکبرانه آمریکا
آمریکاییان همواره به دنبال ساختارشکنی و ترویج نگرش های منفی در میان کشورها به ویژه ایران هستند. امروزه آنان دریافته اند که دین مبین اسلام، بزرگترین مانع در برابر سلطه و نفوذ مستکبرانه آنها در جهان است و در این میان ایرانیان همیشه با مقاومت و پیروی از ولایت فقیه در برابر این گونه زیاده خواهی آنان ایستادگی کرده اند. سازمان های تروریستی همواره تهدیدی برای امنیت و منافع ملی جمهوری اسلامی هستند که این مقوله سبب می شود تا قدرت دفاعی کشور افزایش یابد. حضور اقشار مختلف در راهپیمای 13 آبان نشان از مقاومت ملت ایران در برابر خوی استکباری آمریکا و سازمان های تروریستی دارد و همگان با این حضور می توانند به حمایت از مردم مظلوم و مسلمان دیگر کشورها که در چنگال تجاوزگران گرفتار آمده اند، بپردازند و مراتب همدری خویش را اعلام و رفتارهای اهانت آمیز آنان را محکوم کنند.

** اقتدار و عزت جمهوری اسلامی
پیروزی انقلاب اسلامی تمامی راهبردهای کشورهای استکباری به ویژه آمریکا را با چالش روبرو کرد و قواعد آنان را تغییر داد. ایران در دوران دفاع مقدس در برابر کشورهای استکباری ایستاد و اکنون نیز در مسیر بازدارندگی و دفاع گام برمی دارد. قدرت ایران در زمینه نظامی، علمی و موشکی کشور می تواند زمینه ای برای ایجاد بازدارندگی و در صورت لزوم مبارزه با دشمنان این مرز وبوم باشد.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مریم همتی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9117**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearchهمراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۲۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود

به گزارش همشهری آنلاین، سردار سیدقاسم قریشی، انقلاب را زیر و رو کردن و دگرگونی در یک حکومت عنوان کرد مانند آنچه در انقلاب اکتبر روسیه یا در انقلاب پاکستان رخ داد اما تفاوت انقلاب اسلامی ایران را با انقلاب‌های دیگر جهان بر اساس سخنان امام راحل و رهبر انقلاب، پویا بودن این انقلاب و به عبارت بهتر مساوی بودن آن با اسلام ناب محمدی بیان کرد.سردار قریشی اظهار کرد: هدف نهایی انقلاب اسلامی ایران رسیدن به تمدن نوین اسلامی با زمینه‌سازی برای ظهور امام زمان -عجّل الله تعالی فرجه الشّریف- است و مکتبی می‌تواند به این هدف برسد که خالص و اسلام ناب محمدی باشد.

جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین درباره تفاوت اسلام ناب محمدی با فرق دیگر اسلام، گفت: امروز بسیاری از کشورهای مسلمان جهان با رؤسای جمهور آمریکا مراوده و ارتباط نزدیکی دارند، حتی شیعیانی در آمریکا و انگلیس هستند که مورد حمایت دولت‌های این دو کشور قرار دارند، اما اسلامی که موضوع انقلاب اسلامی ایران است به شدت مورد هجمه دشمنان قرار گفته است زیرا این اسلام مخالف حکومت غیرالهی بوده و پایه‌های حکومت طاغوت را به لرزه درآورده است.

وی در مورد اقتدار آفرینی انقلاب اسلامی تحت حاکمیت الهی اظهار کرد: این انقلاب بود که توانست در کمتر از نیم قرن از عمر خود به اقتداری دست پیدا کند که حکومت نامشروعی که با حمایت همه کشورهای اروپایی و آمریکایی ایجاد شده بود و داعیه از نیل تا فرات را داشت و برای خود هماوردی نمی‌دید را این گونه موشک باران کند.سردار قریشی اظهار کرد: کشور ما در سال آخر حکومت پهلوی از هر حیث کشوری وابسته بود، از لحاظ پزشکی توان تولید هیچ دارو و یا امکانات پزشکی را نداشت، از لحاظ علمی بسیار عقب مانده بود، از لحاظ نظامی حتی توان تولید فشنگ ژ۳ را نداشت و ستاد کل آن استقلال در تصمیم‌گیری بدون اذن آمریکایی‌ها را نداشت، از لحاظ عمرانی حتی دانش احداث سیلو را نداشت و در همه زمینه‌ها وابسته و ضعیف بود اما بعد از انقلاب در همه زمینه‌ها رشد کرد.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: مردم با حمایت از انقلاب و هشت سال جان‌فشانی در دفاع مقدس و مقاومت ۴۵ ساله در برابر استکبار جهانی کشور را به مملکتی پیشرو و جزء چند کشور برتر دنیا تبدیل کردند که ۹۷ درصد از داروهای مورد نیازش را خودش تولید می‌کند، در پزشکی جزء چند کشور برتر دنیا است و در منطقه حرف اول را می‌زند، از لحاظ علمی در هر عرصه‌ای جزء چند کشور برتر دنیا است، در حوزه عمرانی سومین کشور در احداث پروژه‌های بزرگ همچون سدسازی است، در حوزه نظامی تولید کننده پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی دنیا و دارای نیروهای مسلحی مقتدر است.

او اظهار کرد: انقلاب اسلامی علاوه بر این که خودش رشد کرد، تبدیل به الگویی برای سایر ملت‌ها شد تا خود را از زیر یوق استکبار رها کنند، همچون یمن که امروز به خار چشم ابرقدرت‌های جهان تبدیل شده است.

سردار قریشی افزود: استکبار جهانی رژیم صهیونیستی را در این منطقه ایجاد کرد تا هرگاه مسلمانان منافع استکبار را به خطر انداختند آن‌ها را سرکوب کند که در ماجرای جمال عبدالناصر و بستن کانال سوئز کارکرد رژیم صهیونیستی را دیدیم اما امروز مردم فلسطین با الگوگیری از فرهنگ مقاومت انقلاب اسلامی ایران در مقابل این رژیم ایستادند و آن را به عجز واداشته‌اند.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عنوان کرد: اکنون هر روز در کرانه باختری که تحت تصرف رژیم سفّاک صهیونیستی است عملیات انجام می‌شود، غزه بعد از شش ماه مقاومت مردم این منطقه به قتلگاه صهیونیست‌ها تبدیل شده است در حالی که رژیم صهیونیستی به هیچ یک از اهداف خود در حمله به غزه دست پیدا نکرد.وی اظهارداشت: رژیم صهیونیستی گمان می‌کرد با حمله به کنسولگری ایران و وارد کردن ایران به جنگ، جنگی جهانی را به راه خواهد انداخت و خود را از باتلاقی که در آن فرو رفته است نجات خواهد داد اما مدیریت انقلاب اسلامی ایران کار را به گونه‌ای پیش برد که ضمن نمایش اقتدار ایران اسلامی، رژیم صهیونیستی بیشتر تحت فشار قرار گرفت و در جهان منزوی‌تر شد.
سردار قریشی حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی که تحت حمایت حکومت‌های قدرتمند جهان است و هدف قرار دادن یکی از تحت حفاظت‌ترین پایگاههای این رژیم را یک شاهکار نظامی عنوان کرد و گفت: ایران پهپادهای خود را از مرکز کشور به سمت اراضی اشغالی ارسال کرد، این پهپادها چند هزار کیلومتر مسیر را ظرف مدت چند ساعت طی کردند، این حمله از قبل اعلام شده بود و آمریکایی‌ها، فرانسوی‌ها، برخی کشورهای دیگر و خود رژیم صهیونیستی سامانه‌های پدافندی خود را برای مقابله آماده کرده بودند، اما باز هم این پرنده‌ها پیشروی کردند و اهداف خود در سرزمین‌های اشغالی را محقق کردند تا جایی که این مسأله تحسین کارشناسان غربی را هم به همراه داشت.جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین عاملی که باعث موفقیت و پیشرفت انقلاب اسلامی در نیم قرن گذشته شده است را عامل معنوی و معرفت و اعتقاد راسخ دانست و گفت: زمانی که یک رزمنده با انگیزه الهی به خط می‌زند دیگر هیچ چیز در دل او ترس و هراس نیانداخته لذا مسیر را تا انتها طی می‌کند. کد خبر 847623 منبع: فارس برچسب‌ها اسرائیل رژيم صهيونيستى ایالات متحده آمریکا فلسطین

دیگر خبرها

  • باقری:‌ گذر موفق ایران از نشیب وفرازها مرهون حکمت رهبر معظم انقلاب است
  • عملیات تادیب صهیونیست‌هاموجب تحکیم وحدت ملی وارتقای همدلی ملی شد
  • چالش‌های جدی «وعده صادق» برای سامانه تدبیر آمریکا در منطقه
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد، قیمت نان ۳۲ برابر شد!
  • حمله مستقیم نظامی ایران به رژیم صهیونیستی یک شاهکار نظامی بود
  • مدیریت انقلاب اسلامی ایران، رژیم صهیونیستی را در جهان منزوی کرد
  • مومنی: ببینید عزیزان با نرخ تورم در ایران چه گلی کاشته‌اند!
  • قدرت امروز ایران به دلیل روحیه استکبارستیزی و مقاومت ملت ایران است
  • نقش روحیه بسیجی و استکبارستیزی در صدور انقلاب اسلامی