Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- آگاهی درباره شیوه بهره مندی از فاینانس و ریفاینانس برای تامین مالی واردات کالاهای ضروری، اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی برای بسیاری از بازرگانان ایرانی اهمیت دارد.

به گزارش ایرنا، پس از امضای قرارداد هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) بانک های خارجی اقدام به تامین فاینانس و ریفاینانس برای تامین مالی واردات کالاها کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آخرین مورد آن قرارداد تامین مالی واردات کالا و خدمات از کره‌جنوبی در قالب اعتبار خریدار با عاملیت 12 بانک ایرانی و محور بانک مرکزی به امضای 2 طرف رسید. شیوه استفاده از تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی وارداتی و مدت زمان اعتبار قرارداد 2 سال از تاریخ توافق تعیین شده است.
در همین پیوند، بانک توسعه صادرات ایران 100 میلیون دلار خط اعتباری کوتاه مدت و هشت میلیارد یورو خط اعتباری میان و بلندمدت از اگزیم بانک کره جنوبی دریافت کرده است.
همچنین انعقاد قرارداد 25 میلیون یورویی با بانک تجارت پاریس، خط اعتباری 100 میلیون دلاری از اگزیم بانک کره جنوبی و قرارداد 25 میلیون یورویی با اکوبانک ترکیه از دستاوردهای حوزه تامین مالی خارجی در قالب ریفاینانس در ماه های اخیر بوده است.
همچنین به گفته معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات، مذاکره با میربیزنس بانک، اگزیم بانک، سابربانک گازپروم و پرومسیازبانک روسیه، یی.آی.اچ آلمان، بانک ملت سئول، اگزیم بانک مجارستان، اگزیم بانک رومانی و اگزیم بانک ترکیه به سرانجام رسیده است.

** ریفاینانس
بر اساس سیاست های اخیر بانک مرکزی تسهیلات ریفاینانس برای تامین مالی واردات کالاهای ضروری، اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی (ریفاینانس شش ماهه) و مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی (ریفاینانس یک ساله) قابل استفاده است.
وزارتخانه های اعطا کننده این مجوز شامل وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی است.
به گزارش شنبه تارنمای بانک توسعه صادرات، داریوش یوسفی در اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی درباره استفاده از تسهیلات ریفاینانس گفت: برای استفاده از ریفایناس انعقاد قرارداد خط اعتباری کوتاه مدت ریفاینانس بین بانک توسعه صادرات و بانک تامین مالی کننده خارجی ضروری است.
در گام بعدی گشایش خط اعتبار تحت خط اعتباری توسط وارد کننده ایرانی در بانک توسعه صادرات است.
پس از آن بانک اقدام به گشایش اعتبار اسنادی برای وارد کننده ایرانی به نفع صادرکننده خارجی می کند و به صادرکننده خارجی، این اعتبار را ابلاغ می کند و در ادامه صادر کننده خارجی کالای خود را ارسال می کند.
یوسفی افزود: در مرحله بعد اسناد حمل برای معامله توسط فروشنده( صادرکننده خارجی) به بانک تامین مالی کننده ارائه و معامله اسناد و پرداخت وجه اعتبار به صادرکننده خارجی انجام می شود.
بعد از آن مرحله اعلام پرداخت وجه و سررسید بازپرداخت به همراه نرخ سود به بانک توسعه صادرات است و در پایان اصل و سود تسهیلات در سررسید مقرر توسط خریدار از طریق بانک صورت می پذیرد.

** استفاده از خط اعتباری ریفاینانس کره جنوبی
معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات گفت: فرایند استفاده از خط اعتباری ریفاینانس کره جنوبی با انعقاد قرارداد تجاری بین صادر کننده کره‌جنوبی و وارد کننده ایرانی آغاز می شود.
درخواست وام و درخواست استفاده از خط اعتباری از سوی وارد کننده ایرانی توسط بانک توسعه صادرات دریافت و به اگزیم بانک کره ارسال می شود.
پس از آن با تصویب این درخواست از سوی طرف کره ای، اگزیم بانک کره اقدام به گشایش اعتبار اسنادی وارداتی کرده و آن را به صادرکننده کره ای ابلاغ می کند.
حمل کالا به مقصد ایران مستلزم ارائه اسناد حمل توسط صادر کننده کره‌جنوبی به هانا بانک کره‌جنوبی است و اسناد معامله شده توسط هانا بانک کره‌جنوبی به اگزیم بانک کره‌جنوبی برای معامله دوباره ارائه می شود.
سپس اسناد حمل به بانک توسعه صادرات ایران ارائه شده و بانک توسعه صادرات پس از بررسی، پیام پذیرش اسناد حمل را اعلام می کند.
وی افزود: پرداخت وجه صادرکننده کره ای توسط اگزیم بانک کره‌جنوبی از طریق هانا بانک کره‌جنوبی انجام می پذیرد و این پرداخت به بانک توسعه صادرات ایران اعلام می شود.
به گفته معاون اداره تامین مالی بانک توسعه صادرات بازپرداخت وجه توسط بانک توسعه صادرات ایران به اگزیم بانک کره جنوبی در سررسید مقرر 180 یا 360 روزه است.

** فاینانس
معاون اداره تامین مالی و سرمایه گذاری بین الملل بانک توسعه صادرات درباره خطوط اعتباری فاینانس(بلندمدت) گفت: پس از برجام شاهد انعقاد قرارداد فاینانس هشت میلیارد یورویی با اگزیم بانک کره جنوبی، قرارداد یک میلیارد یورویی با اوبر بانک اتریش، قرارداد 10 میلیارد یورویی با موسسه سیتیک تراست چین و مذاکره با بانک روسی وی.تی.بی، بانک ایران اروپا یی.آی.اچ، اگزیم بانک روسیه و اگزیم بانک چین بوده ایم.
قرارداد تامین مالی واردات کالا و خدمات از کره‌جنوبی در قالب اعتبار خریدار با عاملیت 12 بانک ایرانی با محور بانک مرکزی به امضای 2 طرف رسید. شیوه استفاده از تسهیلات، گشایش اعتبارات اسنادی وارداتی و مدت زمان اعتبار قرارداد 2 سال از تاریخ توافق تعیین شده است.
یوسفی گفت: هزینه مدیریت و هزینه یکپارچه کلی در قرارداد به ترتیب 0.5 درصد سالیانه در مورد هر مبلغ تسهیلات بصورت غیرقابل برگشت تعیین شده و حق‌بیمه اگزیم‌بانک کره‌جنوبی به صورت درصدی از میزان پوشش بیمه‌ای ارائه شده حسب مورد محاسبه شده و غیرقابل برگشت است. همچنین هزینه سندیکایی به صورت درصدی از مبلغ تسهیلات سندیکایی و هزینه‌های نماینده تسهیلاتی اگزیم بانک کره‌جنوبی نیز حسب مورد تعیین شده اند.
به گفته وی، بنا بر مفاد قرارداد امضا شده، بازپرداخت تسهیلات باید بصورت اقساط مساوی و متوالی 6 ماهه در 10 سال انجام بپذیرد و نرخ سود تسهیلات نیز بر اساس نرخ شناور EURIBOR بعلاوه حاشیه سود یا نرخ ثابت سی.آی.آر.آر (CIRR) محاسبه می شود.

** نکته های قانونی
یوسفی درباره قانون های بهره مندی از فاینانس گفت: طبق ماده 20 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهعوری اسلامی ایران، قانون بودجه سنواتی کل کشور، ماده 62 قانون محاسبات عمومی و دستور العمل چکونگی صدور مجوز تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) مصوبه شماره 145018 مورخ پنجم مهرماه 1394 و اصلاحیه شماره 1447422 مورخ بیست و دوم مهرماه 1396 شورای اقتصاد، طرح مورد نظر باید بر اساس ماده 2 مصوبه اولویت ارزآوری از توجیه پذیر فنی، مالی و اقتصادی برخوردار باشد و بازپرداخت اصل و سود و سایر هزینه ها از محل عواید طرح انجام بپذیرد.
همچنین اعلام کفایت درآمدهای طرح پیشنهادی در قبال هزینه های طرح توسط بالاترین مقام دستگاه به شورای اقتصاد به همراه تکمیل و ارسال فرمهای مربوطه به شورای اقتصاد ضروری است.
یوسفی تاکید کرد به منظور استفاده از تسهیلات فاینانس باید از موافقت اولیه بانک عامل برخوردار باشیم. همچنین پیشنهاد طرح هایی با قابلیت تامین مبلغ پیش پرداخت، رعایت شرایط زیست محیطی و ارائه مجوز مربوطه در اولویت است.
وی اضافه کرد: برای استفاده از فاینانس یاد شده باید قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور رعایت شود و تاییدیه بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی (بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ظرف یک ماه موظف به پاسخ شده اند) ارائه شده و امکان تامین مالی طرح های فاقد توجیه در صورت تصویب در بودجه های سنواتی باید فراهم شود.
یوسفی اضافه کرد: عاملیت در بانک توسعه صادرات در صورتی پذیرفته می شود که طرح های انتخابی، صادرات محور بوده و امکان پرداخت اقساط از محل عواید ارزی را داشته باشند.
همچنین طرح های کوچک و متوسط توسط خود بانک توسعه صادرات و طرح های بزرگ (مگاپروژه ها) به صورت سندیکایی با مشارکت سایر بانک ها انجام می شود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با کانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام*9123*1961* تنظیم: زهره دریغ گفتار*انتشار: مریم مسعود

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۳۶۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد

به گزارش قدس آنلاین، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه پنجاهمین نشست مجمع سالانه ۲۰۲۴ بانک توسعه اسلامی اظهار کرد: دستورکار سال آینده بانک توسعه اسلامی برای پروژه‌هایی که تأمین مالی آن توسط بانک در کشورهای اسلامی انجام می‌شود، مورد تأیید اعضا قرار گرفت و پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه پنجره تأمین مالی جدی با نرخ ترجیحی برای کشورها ایجاد شود، مورد تایید اعضا قرار گرفت.

وی افزود: قرار شد که بار مالی ناشی از این پنجره مالی توسط کشورهایی که جزو سهامداران این بانک هستند و جمع‌بندی اقتصادی مناسبی در حوزه اقتصاد کلان دارند، تأمین شود و در نتیجه بتوانیم شاهد این باشیم که در سال آینده بانک توسعه اسلامی برای نخستین بار از روش‌های تأمین مالی ترجیحی هم به عنوان یک پنجره تشویقی و ترجیحی استفاده کند.

وزیر اقتصاد در توضیح بیشتر تأمین مالی ترجیحی متذکر شد: یکی از روش‌هایی که بانک‌های توسعه بین‌المللی و چندجانبه، برای کمک ویژه به پروژه‌های خاصی که مورد تأکید بانک است یا نیازهای ویژه‌تری دارند، استفاده کردن از ظرفیت پنجره ترجیحی است، با نرخ‌های ترجیحی برای آن پروژه‌های مورد تأکید بانک که این شرایط تا به امروز در بانک توسعه اسلامی وجود نداشت که امسال این پیشنهاد ارائه شد و اکثریت اعضا نیز با این پیشنهاد موافق هستند.

وی ادامه داد: ما هم در بیانیه رسمی جمهوری اسلامی ایران به بانک توسعه اسلامی؛ هم موافقت خودمان را با این پنجره و هم شرایطی که پیشنهاد داده بودیم در ارتباط با مسأله تأمین مالی و اینکه به چه بخش‌هایی که پروژه‌های عمدتاً دانش‌بنیان و پروژه‌های حوزه فقرزدایی بسته به اولویت‌های توسعه‌ای کشورهای اسلامی هستند که بتوان در زمینه‌های مختلف از پنجره تأمین مالی ترجیحی استفاده کرد را مطرح کردیم که با استقبال اعضای ۵۷ کشور عضو بانک توسعه اسلامی هم مواجه شد.

وزیر اقتصاد بیان کرد: دیدگاه‌های خود را در خصوص حل و فصل موضوع مردم مظلوم فلسطین در این اجلاس بیان کردیم و همچنین بنا شد که اعضای اجلاس بتوانند در خصوص اینکه صندوق ویژه‌ای برای کمک مالی برای حل و فصل مسائل اقتصادی مردم فلسطین تصمیم گیری کنند که بعد از تصمیم گیری نتایج آن به اطلاع مردم کشورمان خواهد رسید.

لزوم توجه به توسعه راه‌حل‌های فین تک تامین مالی اسلامی

خاندوزی همچنین طی سخنانی در پنجاهمین نشست مجمع سالانه بانک توسعه اسلامی (ISDB) گفت: بسیار قدردان و مفتخرم که میبینم گروه ISDB در پنجاهمین سالگرد تاسیس خود یک موسسه مالی معتبر در سطح جهانی است که نقشی محوری در شکوفایی و همبستگی امت اسلامی و منطقه ایفا کرده است. این میزان از موفقیت و اثربخشی بدون رهبری عالی رئیس و مدیران بانک همکاری عالی اعضای هیأت عامل و کادر مجرب گروه بانک با ایثار و ابتکار فراوان محقق نمی‌شود؛ من از همه آنها تشکر میکنم.

وی تصریح کرد: با توجه به مسیر آینده قبل از هر چیز با مردم مظلوم غزه که در غیر انسانی ترین شرایط زندگی میکنند در برابر رژیم نامشروع اشغالگر مقاومت می‌کنند و تلاش می‌کنند که کشور خود را بازیابند و در صلح و عزت زندگی کنند صمیمانه ابراز همدردی و پیشنهاد میکنم در بیانیه پایانی این مراسم ظلم و رفتار غیر انسانی رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و کمک‌های بلاعوض فوری به برادران و خواهران مسلمان آسیب دیده مان اختصاص داده شود تا از رنج آنها بکاهیم و به آنها کمک کنیم تا خانه ها و زیر ساخت‌های خود را بازسازی کنند؛ این پیشنهاد به خوبی با موضوع جلسات همبستگی و کامیابی مطابقت دارد.

خاندوزی همچنین گفت: علاوه بر مسائل ژئوپلیتیکی کل جهان و در قلب آن کشورهای عضو ISDB با چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی متعددی احاطه شده‌اند. در این زمینه من میخواهم از همسویی مجدد ۲۰۲۵-۲۰۲۳ استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی قدردانی و تأکید کنم که گروه بانک توسعه اسلامی باید جهت گیری استراتژیک خود را مجدداً طوری تنظیم کند تا به طور مؤثر به چالش های توسعه ای مختلف پیش روی کشورهای عضو توجه کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: نسخه‌های اصلاح شده آتی استراتژی گروه بانک توسعه اسلامی مانند همیشه باید سیاستهای اصلاحی مؤثر را مجدداً فرموله کنند و اصل حکمرانی و تضمین پایداری مالی اقتصادی و زیست محیطی را به گونه ای که بر چالشها غلبه کنند، تقویت نمایند.

خاندوزی پیشنهاد کرد که سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه راه حلهای فین تک (فناوری مالی) تأمین مالی اسلامی برای بهبود دسترسی به خدمات مالی و دستیابی به بستری برای تسهیل مبادلات مالی بین کشورهای اسلامی به دلیل مزایای زیاد آن به صورت جدی مورد توجه بانک قرار گیرد.

وی ادامه داد: بی تردید گروه بانک توسعه اسلامی به عنوان یک بانک پیشرو در امت اسلامی قادر خواهد بود که نقش اساسی ایفا کند و جمهوری اسلامی ایران نیز با به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود آمادگی خود را برای همکاری با بانک و کشورهای عضو اعلام می‌دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وزیر امور اقتصادی و دارایی: پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • رونمایی از برات الکترونیک بانک صادرات ایران در وزارت اقتصاد؛
  • پیشنهاد ایران به بانک توسعه اسلامی برای نحوه تامین مالی تایید شد
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • خبر مهم وزیر اقتصاد در حاشیه نشست بانک توسعه اسلامی
  • شکاف ۱۵ تریلیون دلاری برای تامین زیرساخت های جهانی تا سال ۲۰۴۰
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است