Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@06:46:55 GMT

استان معطر به 53 هزار زائر پاکستانی

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۱۱۱۵۶

استان معطر به 53 هزار زائر پاکستانی

روزنامه سیستان و بلوچستان روز چهارشنبه/18 آبان 96 مطلبی با عنوان «استان معطر به 53 هزار زائر پاکستانی» منتشر کرده است.

دراین مطلب آمده است:صحبت از تکریم زائران امام حسین (ع) که می شود آن هایی که اهل دل هستند پای کار می آیند. آخرین روزهای ورود زائران حسینی پاکستان به سیستان و بلوچستان است. در زائرسرای امام رضا (ع)، هر کس در تکاپویی است، برخی مشغول نظافت محوطه و فضای زائرسرا هستند و تعدادی میوه ها را می شویند، افرادی عهده دار تقسیم میوه میان زائران هستند، برخی جارو به دست آماده نظافت ایستاده اند، عده ای هم بساط چای را فراهم می کنند، در این میان خادمان هم با استفاده از چرخ خیاطی، لباس های آسیب دیده زائران پاکستانی را رفو می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جمعی در حال تامین آب معدنی هستند و... . ایستگاه های صلواتی هم در زائرسرا برای خدمات رسانی به زائران اباعبدا... الحسین (ع) برپاست، چند مترجم خانم و آقا با تسلط بر زبان اردو صحبت با زائران پاکستانی را آسان تر می کنند. یک ساعتی تا اذان مغرب باقی مانده است و جوانان با شور حسینی پا در رکاب هستند تا ارادت خود را به امام شهیدشان نشان دهند.
رضایت زائران پاکستانی از خدمات
برای صحبت با زائران پیش قدم می شوم. یکی از آن ها بر نیمکتی در محوطه زائرسرا نشسته است. مترجم سوالاتم را از زائر می پرسد و او می گوید: همه عمر آرزوی سفر به کربلا و زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) را داشتم و امسال اولین بار است که این توفیق را به دست آوردم. در راه رسیدن به ایران یکی از همسفران را که خانم 27 ساله و استاد دانشگاه بود به دلیل مار گزیدگی از دست دادیم، او مشتاق زیارت امام شهیدش بود اما متاسفانه به آرزویش نرسید و در راه رسیدن به کربلا جان سپرد. وی ادامه می دهد: چهار روز در مرز ماندگار بودیم، آن جا بسیار سخت بود و مشکلات زیادی وجود داشت، اما با ورود به ایران فضا متفاوت شد و ایرانی ها با مهربانی رفتار کردند و در زائرسرای امام رضا (ع) هم خدمات لازم را ارائه می دهند. برای خادمان امام حسین (ع) که آرامش و آسایش را برای زوار پاکستانی فراهم می کنند دعا می کنم. وی اظهار می دهد: با ورود به خاک ایران نیروهای نظامی در کنار نیروهای مردمی مشغول کمک و پذیرایی از زوار بودند که عشق و ارادات مردم این دیار به عزاداران حسینی(ع) را نشان و به آن ها حس امنیت و اطمینان را هدیه می داد.
امنیت، بیشتر از پاکستان
یکی دیگر از زائران پاکستانی که در حال سوار شدن به اتوبوس برای حرکت به سمت شلمچه است می گوید: حضور ما در ایران به دلیل شرایط به وجود آمده از سوی پاکستان با تاخیر مواجه شد و تلاش می کنیم تا خود را سریع تر به مرز عراق برسانیم. پیش از ورود به ایران مشکلات زیادی داشتیم و پاکستان اجازه ورود نمی‌داد اما سرانجام توانستیم از مرز وارد جمهوری اسلامی ایران شویم. وی تصریح می کند: در ایران هیچ مشکلی نداشتیم و حتی با امنیتی بیشتر از کشور وارد شدیم، خدمات زائر سرای امام رضا (ع) هم خوب بود و لازم است از ایرانیان به دلیل اکرام زائران پاکستانی در این سال ها تشکر کرد. ایرانیان برادران خوبی برای پاکستانی ها هستند و میزبانی آن ها زبانزد شده است. یکی از بانوان زائر پاکستانی هم می گوید: میزبانی ایران از زائران پاکستان شایسته و بیش از حد انتظار بود که نشان می دهد اطمینان زائران پاکستان به مرز ایران بی دلیل نیست و باید علاوه بر تعامل دینی، همکاری های فرهنگی و اقتصادی هم به این جایگاه برسد. وی ادامه می دهد: در گذشته ناامنی هایی در جاده ها وجود داشت که اجازه نمی داد خانم ها برای پیاده روی حسینی اقدام کنند، اما باتدابیر انجام شده در چند سال گذشته و ارتقای امنیت جاده ها در پاکستان این اقدام انجام شد که بدون پیگیری های ایران شاید شرایط امروز ایجاد نمی شد، بنابراین در هر کاروان تعداد زیادی خانم شوق زیارت حضور دارند.
عشق به اباعبدا...
یکی از خادمان ایرانی هم به خبرنگار ما می گوید: فرهنگ غنی و عشق و علاقه مردم ایران زمین به ویژه مردمان این دیار به سرور و سالار شهیدان سبب شده است تا از این کاروان ها همچون برادر و مهمانی عزیز پذیرایی کنند تا احساس غربت به آنان دست ندهد. قشرهای مختلف مردم اعم از پیر و جوان، شیعه و سنی، دارا و ندار افتخار خدمت به زائران اربعین حسینی پاکستان را برای خود ثبت می کنند. یکی از بانوان پاکستانی هم که به عنوان خادم در زائرسرا حضور دارد اظهار می کند: خدمات زیادی به زائران پاکستانی ارائه می شود که خدمات بهداشتی، اسکان و اطعام از جمله آن هاست. به عنوان خادم به زائران پاکستان خدمت می کنم، مسلمانان پاکستانی آرزو دارند محرم یا اربعین حسینی در کربلا باشند و این آرزو چند سالی است که محقق شده است.
ورود 33 هزار زائر پاکستانی از اول آبان
دبیر ستاد مردمی اربعین به خبرنگار ما می گوید: این ستاد از اول آبان ماه تشکیل و از آن روز خدمات رسانی به زائران آغاز شد. «رضا بختیاری» می افزاید: امسال برای ورود 30 هزار زائر پیش بینی شد که از اول آبان 33 هزار زائر اربعین حسینی وارد استان شدند. البته پاکستان به تعدادی از زائران این کشور مجوز خروج نداد که در صورت اعطای مجوز به آن ها تعداد زائران بیش از این می شد. وی تصریح می کند: زائران پاکستانی از هر قشر و طبقه اجتماعی به زیارت امام حسین (ع) می روند. برخی از دستگاه ها در میزبانی از زائران همکاری خوبی داشتند که از جمله آن می توان به مرزبانی، اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی و سپاه اشاره کرد.
گلایه از برخی دستگاه های دولتی
وی بیان می کند: در این مدت ستاد مردمی اربعین کمبود خاصی برای میزبانی از زائران نداشت، ولی زیر ساخت های میرجاوه به خوبی آماده نشده بود. در این منطقه سرویس بهداشتی، پتو، اسکان برای زائران وجود نداشت و صف های طولانی برای مهر ورود به کشور تشکیل شده بود که نشان می داد اداره گذرنامه ضعیف عمل کرده است. وی با انتقاد از عملکرد برخی دستگاه ها می گوید: برخی دستگاه های دولتی کوچکترین کاری برای ستاد مردمی اربعین نکردند. البته جلساتی در این زمینه برگزار می شد که مشارکت در آن ها کمرنگ بود و مصوبات جلسات در اتاق جلسات خلاصه و کم کاری شد. وی ادامه می دهد: البته برخی از دستگاه های دولتی هم همکاری خوبی داشتند که می توان به اداره کل اوقاف و امور خیریه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای اشاره کرد. دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم همکاری خوبی داشت و در این زمینه مشکلی وجود نداشت. 500 قلم دارو برای زوار تامین شد، در میرجاوه هم درمانگاه کاملاً مجهز وجود داشت که همه خدمات را به زائران ارائه می داد. وی اظهار می کند: اقدام های دستگاه های دولتی قابل قیاس با تعداد زیاد زائران ورودی نبود.
ورود 53 هزار زائر پاکستانی به کشور
مدیرکل اوقاف و امور خیریه نیز می گوید: 53 هزار زائر پاکستانی از ابتدای محرم امسال به منظور مشرف شدن به زیارت حرم مطهر امام حسین (ع) از طریق مرز میرجاوه وارد ایران شدند که 20 هزار نفر آن ها در ماه محرم و 33 هزار نفر نیز از آبان ماه و همزمان با صفر در استان حضور پیدا کردند و خدماتی به آن ها ارائه شد. حجت الاسلام «اسماعیل تدینی» می افزاید: در صورتی که همکاری دولت پاکستان برای خروج زائران از این کشور روند بهتری داشت، به طور قطع زائران بیشتری وارد استان می شدند. به گفته وی اسکان و پذیرایی زائران پاکستانی امام حسین (ع) با همکاری این اداره کل، آستان قدس رضوی، سپاه و جبهه مردمی انجام شد و مردم محلی نیز پای کار بودند و خدمات خوبی را ارائه دادند.
8006**6081دریافت کننده:نرگس تیموری**انتشاردهنده: حیدر سرایانی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۱۱۱۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر

عشق و ارادت به امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) حد و مرز نمی‌شناسد و عاشقان آن حضرت برای ادای احترام از هیچ اقدامی فروگذاری نمی‌کنند؛ در همین در راستا خادم الشهدای استان هرمزگان در چایخانه حرم مطهر رضوی میزبان زائران شدند و از آنها پذیرایی به عمل آوردند.

شهروندخبرنگار ما تصاویری ارسال کرده است که دیدن آن خالی از لطف نیست.

منبع: شهروندخبرنگار - خراسان رضوی

بیشتر بخوانید:

راه اندازی چایخانه امام رضا (ع) در کاشان به مناسبت ایام زیارتی مخصوص + فیلم

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید.

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • خاش به پیشرفته ترین دستگاه ام.آر.آی ایران مجهز است
  • فرآیند تولید میلیارد‌ها میخ در یک کارگاه پاکستانی (فیلم)
  • ارائه خدمات مشاوره ای رایگان در حرم حضرت معصومه(س)
  • ۴۰۰۰ موکب به زائران اربعین حسینی خدمات رسانی می کنند
  • چگونه پاکستانی‌ها از ضایعات الکترونیکی طلا استخراج می‌کنند؟ (فیلم)
  • ضرورت تسهیل مسیرهای حمل‌ونقل جاده‌ای برای سفر زائران
  • زائران حج شناخت و معرفت خود را تقویت کنند
  • برهم خوردن سخنرانی سفیر آلمان در پاکستان +فیلم
  • ۸۵ زائر گیلانی حج تمتع به عربستان اعزام شدند
  • پذیرایی خادم الشهدای هرمزگان از زائران در چایخانه حرم مطهر رضوی + تصاویر