Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@05:38:09 GMT

اشتغال زنان گامی موثر در جهت توسعه پایدار

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۸۵۴۱۱

اشتغال زنان گامی موثر در جهت توسعه پایدار

تهران- ایرنا- زنان به عنوان نیمی از جمعیت جامعه نقش اساسی در تحول های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی دارند و می توانند به ایجاد توسعه پایدار کمک کنند. به همین دلیل بایستی زمینه های حضور آنان را در عرصه اشتغال و تولید فراهم آورد تا اینگونه بتوان در جهت رشد و پیشرفت کشور حرکت کرد.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه 16 آبان 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

** توانمندسازی زمینه ساز اشتغال زنان
اشتغال از جمله مسایل مهم در سیاست ها و برنامه ریزی های هر کشوری است و با توجه به این که نیمی از جمعیت جامعه را زنان تشکیل می دهند، به همین دلیل می توان با توانمندسازی و آگاه کردن آنها به توانایی های خود، زمینه های حضور این قشر را در حوزه های مختلف فراهم آورد. در نتیجه با ایجاد اشتغال برای این زنان می توان به ایجاد توسعه پایدار کمک کند.

روزنامه «اعتماد» در یادداشتی با عنوان «با کمک رویدادهای استارت‌‌آپی مهارت‌های نرم را به زنان در کسب و کار بیاموزیم» نوشت: اصولا جمعیت کشور ما پراکنده است، طبیعی است که انتظار داشته باشیم یکسری امکانات در مراکز استان‌ها، مخصوصا استان‌های بزرگ و خود پایتخت بیشتر باشند، یکسری از این رویدادها بهتر است در این شهرها برگزار شود برای اینکه از سراسر ایران بیایند و با افراد لازم ملاقات کنند و از امکانات لازم برخوردار شوند. ولی یکی از رسالت‌ها باید این باشد که عملا برویم در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف و افرادی را که دسترسی کافی ندارند به این رویداد‌ها و در جریان نیستند آنها را عملا آگاه و فعال کنیم؛ جوان‌هایی در آن شهرستان‌ها وجود دارند. به نظر من باید در کل ایران این رویداد‌ها پراکنده باشد. همین طور یکسری از رویدادهایی را که در استان‌ها‌ی بزرگ عملا برنامه‌ریزی می‌کنیم، تلاش کنیم در کل ایران افراد را در این رویدادها شرکت دهیم که بیایند و با افراد و امکانات لازم آشنا شوند و از آن استفاده کنند.اما در مورد زنان و دختران فارغ‌التحصیل؛ آیا واقعا می‌توانیم با تکیه بر استارت‌آپ ویکند و برنامه‌های استارت‌آپی برای آنان اشتغال ایجاد کرد؟ اصولا مهم‌ترین مساله بحث افزایش دانش و آگاهی و آموزش است یعنی اگر این خروجی، خروجی استارت‌ویکندهای ما باشد خیلی خوشبخت هستیم به این دلیل که عملا به جای آنکه ما به افراد ماهی بدهیم به آنها ماهیگیری یاد می‌دهیم و می‌توانیم امیدوار باشیم که این افراد با آموزش و آگاهی‌ای که پیدا می‌کنند، کارهای بزرگی انجام بدهند.

بهناز آریا تحصیلکرده «فناوری اطلاعات» و عضو انجمن زنان مدیر کارآفرین در ادامه می نویسد: ما این آموزش و آگاهی را در حوزه زنان مخصوصا در حوزه‌ای که ما کار می‌کنیم و فناوری اطلاعات می‌شود کمتر دید اگرچه الان در دانشگاه تعداد زنان به نسبت به مردان بیشتر است ولی در حوزه کسب‌وکار زنان ما اعتمادبه‌نفس کافی ندارند، دانش کافی برای حوزه‌های کسب‌وکار ندارند، دانش آکادمیک سر جای خودش است اما ما دانشی که برای ورود به بازار کسب‌و‌کار نیاز داریم صرفا دانش آکادمیک نیست، ما به دانشی نیاز داریم که عملا به آن می‌گوییم مهارت نرم، ما مهارت نرم داریم و مهارت سخت. مهارت سخت آن مهارتی است که عملا دانش فنی که کسب می‌کنند اما مهارت‌های نرم مثل روش‌های مدیریت، مدیریت زمان، مدیریت استرس و کار تیمی که بسیار لازم است برای ورود به دنیای کسب‌وکار. اینها را در زنان‌مان کمتر داریم و بسیار می‌شود از این آموزش‌ها استفاده کرد؛ خصوصا از سنین پایین‌تر، تا مهارت‌های لازم و اعتماد‌به‌نفس لازم را برای ورود به دنیای کسب‌و‌کار پیدا کنند و و عملا با این اعتماد‌به‌نفس در خیلی از حوزه‌های کاری، زنان کشور می‌توانند مدیران و کارآفرینی‌های بهتری باشند در یکسری از فیلدهایی که وجود دارد.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با درج عنوان «با مشاغل خانگی پولدار شوید» آورده است: کسب و کار خانگی به آن دسته کسب و کارهایی گفته می‌شود که لزوما مشارکت همه اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفا یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند. کار خانگی یک منبع مهم اشتغال به‌ویژه برای زنان به شمار می‌رود .پخت‌وپز غذا، بافت تابلو فرش، تهیه و تولید اقلام دکوری و صنایع دستی نظیر کیف و کوله،‌ دستبند و گردنبند ماه تولد، عروسک‌سازی و پرورش قارچ و گیاهان خانگی و دارویی به دلیل کم‌جا و کم‌هزینه بودن آن و بسته‌بندی مواد غذایی و خوراکی به دلیل اهمیت آن به‌عنوان نیاز اولیه هر انسان می‌تواند ازجمله ایده‌های جالب و پرسود برای راه‌اندازی مشاغل خانگی باشد.

در ادامه می خوانیم: اتصال مشاغل خانگی به بازار از طریق ارتباط‌‌گیری با برندهای مطرح و تلاش برای برندسازی محصولات مشاغل خانگی محقق می‌شود. به گفته مسلم خانی، مشاور ارشد کارآفرینی و کسب‌‌وکار، مشاغل خانگی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه سهم قابل ملاحظه‌ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است.او معتقد است کار کردن در خانه کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌بخشد چون وقت بیشتری برای خانواده و تربیت و پرورش فرزندان می‌گذارند و بدون این‌که اجباری به ترک منزل و ساعت‌ها ماندن در شلوغی خیابان‌ها و ترافیک داشته باشند با خیالی آسوده و بدون دغدغه به فعالیت اقتصادی در خانه می‌پردازند.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «بانو !...تاب این بار سنگین را از کجا می آوری؟» می نویسد: نیشتر زندگی گرچه زن و مرد نمی‌شناسد، اما گاهی زخم‌هایی که زن و مرد از این نیشتر برمی‌دارند، متفاوت است. زندگی آنگاه که ساز ناکوک بزند و پنجه‌اش گلوی مرد خانواده را بفشارد و آسیمه سرش کند می‌گوییم، خب مرد است دیگر! نمی‌تواند دست روی دست بگذارد و شاهد سختی روزگار و ناخوشی سر و همسر باشد، اما امان از آن زمان که زندگی سر ناسازگاری با زن بگذارد؛ یا چیزی از او باقی نخواهد ماند، یا مردتر از هر مردی، جوانمردانه پای زندگی خانواده‌اش خواهد ایستاد و روی سیاهی‌هایش را سپید خواهد کرد. درست شبیه زنان کردی که به قول خودشان وقتی تلخی‌های زندگی کام‌شان را تلخ کرد و سختی‌ها به جان‌شان چنگ انداخت، برای رهایی از آن همه مشکلات هیچ کاری از دست‌شان بر نمی‌آمد جز آنکه قدم در کوره راه‌های پرپیچ و خم و مسیرهای سخت کوهستانی بگذارند.از زن‌های کولبر می‌گوییم؛ همان‌هایی که بر خلاف بسیاری زن‌های شهری، کمر به شکستن شاخ غول چموش زندگی بسته‌اند و با به تن کردن لباس مردانه، همپای مردان دیارشان، سر از کوه و کمر درمی آورند و بارهای سنگین چند 10 کیلویی را بر شانه‌های زنانه حمل می‌کنند تا چراغ خانه‌شان را روشن نگاه دارند.با هر کدام‌شان که می‌خواستیم صحبت کنیم، به هزار و یک دلیل و از جمله ترس اینکه احیاناً مردهای گروه بفهمند پشت آن صورت نقاب بسته، چهره زنی پنهان است و نان‌شان آجر شود، روی خوش نشان نمی‌دادند.

در ادامه آمده است: از همین رو، از میان آنانی که به ما معرفی شده بودند، بجز سه نفر، حاضر به گفت‌و‌گو نشدند. البته باید به آنها حق داد. وقتی زندگی تک تک‌شان را مرور می‌کنی به نقطه‌ای مشترک می‌رسی؛ همان جایی که پدر یا همسران کولبرشان را در مسیر‌های سخت گذر از دست داده‌اند و حالا از گفتن واقعیت زندگی‌شان حذر می‌کنند تا به درد سر نیفتند؛ هرچند سه بانوی ساکن روستاهای اطراف شهر «سقز» حاضر به گفت‌و‌گو با گروه زندگی شدند؛ با این امید که روایت زندگی‌شان چراغی باشد روشنای مسیر بسیاری چون خود آنان.

**ایجاد زندگی مطلوب برای کودکان کار با ساماندهی و حمایت
کودکان کار و خیابان یکی از آسیب پذیرترین قشرهای جامعه هستند که می توان آنها را در مسیرهای پر رفت و آمد و بر سر چهارراه ها مشاهده کرد. مقوله ای که به سادگی می تواند سلامت فرد و جامعه را به خطر بیاندازد. به همین سبب باید نهادهای مسوول بر پایه «آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان» آنها را سازماندهی و حمایت کنند تا زندگی مطلوبی برای آنها ایجاد کنند.

روزنامه «آرمان» در یادداشتی با عنوان «همه در قبال کودکان کار مسئولیم» به قلم سیدحسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران، نوشت: در مورد کودکان ذکر چند نکته ضروری است؛ نکته اول اینکه ما کودکان را باید حداقل به دو گروه تقسیم کنیم. نخست کودکان کار که اگر بخواهیم بحث کودکان کار را داشته باشیم، قانون کار مبنای بررسی ماست. کودکان کار خود به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ یک دسته کودکان کاری که زیر 15سال هستند و طبق قانون کار، کار بچه‌های زیر 15سال براساس ماده79 ممنوع است. باز طبق همین قانون کار در ماده80، 15 تا 18ساله‌ها کارگر نوجوان نامیده می‌شوند و درواقع ما کار کودکان 15 تا 18سال را به‌صورت رسمی پذیرفته‌ایم. ماده75 قانون کار هم مشخص کرده بچه‌هایی که مشمول ماده80 می‌شوند، یعنی بچه‌هایی که 15 تا 18ساله هستند، باید ساعت کار کمتری داشته باشند و کار به جسم و روحشان آسیب نزند. براساس مقابله‌نامه182 سازمان بین‌المللی کار که به امضای ایران هم رسید، کشورها متعهد شدند که منع مشاغل کودکان را تصویب کنند، یعنی مشاغلی که کودکان نباید اشتغال داشته باشند. این را هم دولت مصوب و ابلاغ کرد که کودکان چه کارهایی را نباید انجام دهند.

در ادامه این یادداشت آمده است: پس ما گروهی از کودکان را داریم که کارگر نوجوانند و رسما می‌توانند کار کنند، اما از انجام برخی کارها منع شده‌اند. گروه دیگر کودکان خیابانی هستند. کودکانی که خانه‌شان در خیابان است. طبیعتا عوارض و پیامدهای کار برای این کودکان الزاما شبیه همدیگر نیست. نکته‌ای که در گزارش آقای قدیمی مبنی بر آزار 90‌درصد کودکان کار است، الزاما آزار جنسی نیست. این نکته که کارکردن در خیابان خود‌به‌خود عوارض دارد را منکر نیستیم. از تحقیر کردن گرفته تا کار زیادی کشیدن از آنها، آزار محسوب می‌شود. لذا اگر از این زاویه نگاه کنیم، 90‌درصد آزارها، جنسی نخواهد بود و به‌عنوان کسی که سال‌هاست در این حوزه کار کرده‌ام، این آمار را مورد تایید نمی‌دانم و به ‌نظرم باید کمی با دیده تردید به ‌این عدد نگاه کرد.

روزنامه «امتیاز» در مطلبی با عنوان «آیین نامه ساماندهی کودکان کار مراحل نهایی خود را طی می کند» به نقل از انوشیروان محسنی‌بندپی رییس سازمان بهزیستی کشور می آورد: هم‌اکنون آئین‌نامه ساماندهی کودکان کار با همکاری 6 وزارتخانه، مراحل پایانی خود را طی می‌کند و تا دو هفته آینده از آن رونمایی خواهد شد. 6 وزارتخانه بهداشت، امور خارجه، آموزش و پرورش، دادگستری، کار و اطلاعات برای تحقق آیین نامه ساماندهی کودکان کار تلاش می کنند. بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، مدیریت و ساماندهی کودکان کار برعهده بهزیستی گذاشته شده است و ما نیز بر اساس این تکلیف قانونی، در حال تدوین آئین‌نامه‌ای هستیم تا نسبت به پذیرش و جذب آنها اقدام کنیم. هم‌اکنون این آئین‌نامه مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در آن، نقش دستگاه‌هایی از جمله شهرداری، وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و کمیته امداد امام خمینی (ره) مشخص شده‌ است.

در ادامه می خوانیم: ممکن است برخی از این کودکان مبتلا به بیماری بوده و از توان مالی کافی برای هزینه‌های درمان برخوردار نباشند که وزارت بهداشت برای ورود به این بخش اعلام آمادگی کرده؛ همچنین برخی از این کودکان به دلایلی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند، که وزارت آموزش و پرورش می‌تواند آنها را به چرخه تحصیل برگرداند، ضمن‌اینکه کمیته امداد نیز می‌تواند کودکان کاری را که خانواده‌هایشان آنها را به دلیل عدم تمکن مالی روانه خیابان‌ها کرده‌اند، تحت پوشش قرار دهد.

روزنامه «ایران» در گزارشی با درج عنوان «غربت بوی زباله می‌دهد» آورده است: چند دقیقه‌ای که در محل بازیافت زباله می‌ایستی، سینه‌ات به خس خس می‌افتد. آنقدر زنبور و پشه و مگس توی هوا هست که اگرچند لحظه‌ای غافل شوی، وارد دهانت می‌شود. ساعت 8 صبح، کمی بالاتر از میدان والفجر کرج درست در مرکز شهر، در یکی از مراکز بازیافت زباله هستیم. نرگس صحرانورد، فعال حقوق کودکان همراهی‌مان می‌کند. مهم‌ترین دغدغه این روزهای او، رسیدگی به وضعیت بهداشتی و سلامت کودکان کار است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: 70 مرد که 30 نفرشان زیر 18 سال سن دارند، همین جا زباله‌هایی را که جمع کرده‌اند به پیمانکار تحویل می‌دهند و مزد می‌گیرند. گفته‌اند ساعت 8 صبح اینجا باشیم تا بچه‌ها را که با گاری دستی‌های‌شان از کاسبی اول صبح برمی‌گردند، ببینیم. اینجا فقط محل کارشان نیست که محل زندگی‌شان هم هست. در میان زباله‌ها برای خودشان آلونک‌هایی ساخته‌اند و زندگی می‌کنند.صبغت‌الله 12 و عبدالله 17 ساله را مقابل سوله‌شان می‌بینم. چند دقیقه‌ای است از کاسبی برگشته‌اند و می‌خواهند چایی بنوشند و دوباره راهی شوند. هر دو مثل اغلب ساکنان اینجا اهل هرات افغانستانند.

**حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی؛ راهکار مبارزه با آلودگی هوا
آلودگی هوا معضلی است که این روزها بیشتر شهرهای کشور را تهدید می کند و نه تنها سلامت جسم بلکه باعث ایجاد افسردگی، پرخاشگری، خواب آلودگی و دیگر اختلال های روانی در افراد می شود، به همین سبب باید راه های موثر حمایت از محیط زیست و منابع طبیعی را در پیش گرفت زیرا این کار امری اجتناب ناپذیر و کلید اصلی موفقیت در کاهش مصرف سوخت های فسیلی و در نتیجه آلودگی هوا است.

روزنامه «آرمان» در گزارشی با عنوان «غرش غول آلودگی در ایران» می نویسد: غول آلودگی بیدار شده و قصد خوابیدن ندارد. در شرایطی که اخبار متعددی از گوشه و کنار کشور مبنی بر تداوم آلودگی به گوش می‌رسد، روز گذشته باز هم تهرانی‌ها هوایی آلوده را تجربه کردند. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد امروز و فردا نیز میزان آلودگی پایتخت اضافه شود. همزمان با تداوم آلودگی یک مقام مسئول در وزارت بهداشت گفت: «افزایش بی رویه خودرو و موتورسیکلت و ارزان بودن بنزین و پارکینگ مهم‌ترین عامل افزایش آلودگی هوا در شهرهای ایران است.» مشخص نیست تا چه وقت باید به اقدامات کوتاه‌مدت برای رفع آلودگی بسنده کرد و چه زمانی قرار است برنامه‌ای مدون و دقیق برای رفع این معضل فراگیر اندیشیده شود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، هوای دیروز تهران را در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس توصیف و عنوان کرد: در 24 ساعت منتهی به ساعت 11 روز دوشنبه هوای تهران با عدد 117 در بازه ناسالم برای گروه‌های حساس بود که ظهر دیروز به عدد 124رسید. این آلودگی تنها مختص تهران نیست، در روزهای اخیر شهرستان‌ها نیز حال و روز بهتری از تهران نداشتند و اگر آلودگی هوا بلای جان آنها نشد گرد و غبار محلی روند زندگی آنها را مختل کرد. اخیرا مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان هوای 9شهرستان استان را از نظر آلودگی در شرایط ناسالم تا بسیار ناسالم توصیف کرد. آلودگی هوای کرمانشاه با افزایش غلظت ریزگردها به مرز بحران رسید و برخی از مدارس را در این استان تعطیل کرد. میزان ‌آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی بالا رفت و نفس اکثریت مردم ایران تنگ شد. بسیار از مضرات آلودگی هوا برای گروه‌های حساسی مانند کودکان، سالمندان و بیماران قلبی- تنفسی گفته‌ایم، اما اثرات آلودگی‌هوا تنها بر جسم افراد نیست. آلودگی هوا روح شهروندان را نیز می‌خراشد و باعث افسردگی و مشکلات روحی و روانی در آنها می‌شود، زیرا شهروندی که راحت نفس نمی‌کشد در اکثر مواقع بداخلاق و عصبی رفتار می‌کند.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با درج عنوان «تهرانِ غیرقابل زندگی» نوشت: عدد روزهای آلوده تهران در دوهفته گذشته به ١٣ رسید و هیچ بارشی دود را از پایتخت‌نشینان دور نکرد. شهردار جدید در بدو ورود از برنامه‌هایش برای کاهش آلودگی هوا در روزهای سرد پاییز و زمستان گفته بود اما چنین نشد. اکنون پس از پشت‌سرگذاشتن سیزدهمین روز آلوده که آمار مراجعه بیماران قلبی و تنفسی به اورژانس را بالا برده، خبر داده‌اند که افزایش غلظت آلاینده‌ها و کاهش کیفیت هوا باز هم ادامه دارد. در چله پاییز که انتظار می‌رفت بارش‌های فصلی کمی از آلودگی بکاهد، بارش نجات‌بخشی اتفاق نیفتاد و پنجشنبه گذشته آلودگی هوا رکورد زد. آلودگی دوهفته را هم رد کرده و دیروز که هوا برای گروه‌های حساس، ناسالم بود، اداره محیط‌زیست استان هشدار داد که تهرانی‌ها در فضای باز فعالیت طولانی‌مدت نکنند. درحالی‌ که وزارتخانه‌های نفت و نیرو و سازمان محیط‌زیست و شهرداری هرکدام برای آلودگی هوا قولی داده‌اند و برنامه‌ای ریخته‌اند، هوای دودآلود عرصه را برای زندگی تنگ کرده است؛ چنان‌که استاندار بگوید: «با این وضع شاخص‌های آلایندگی، تهران قابل زندگی نیست.»

در ادامه می خوانیم: آلودگی هفته گذشته طبق اعلام معاون پایش و نظارت محیط‌زیست استان تهران، غباری بوده که از عراق به استان خوزستان رفته و درنهایت تا تهران هم پیش آمده است. اکنون اما بارش در مرز آغاز شده و از شدت غبار کاسته و حالا که غبارهای عربی نیستند، علت اصلی آلودگی هوا در دو روز گذشته وجود ذرات معلق کمتر از ٢,٥میکرون اعلام شده است.روز آلودگی هوای تهران فقط به اطلاعیه و هشدار گذشته و هیچ‌یک از جلسات مسئولان به تعطیلی مدارس نکشیده است. مثل دیروز که مرکز پایش آلودگی هوای اداره ‌کل حفاظت محیط‌زیست استان تهران با انتشار اطلاعیه‌ای نسبت به انباشت آلاینده‌های هوا در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هشدار داد.

روزنامه «ایران» با درج مطلبی با عنوان «30 میلیارد دلار خسارت سالانه آلودگی هوا در ایران» می آورد: هر سال نخستین برگ‌های پاییزی که روی زمین می‌غلتد و هوا که رو به سرد شدن می‌رود، پیش از آنکه باران باریدن بگیرد، حکایتی همیشگی به تکرار می‌افتد. هوای پایتخت وارونه و آسمان سیاه می‌شود، جلسات کمیته‌ اضطرار آلودگی هوا تشکیل می‌شود و در شرایطی که ذرات سیاه آلودگی براحتی به چشم می‌آیند، تصمیم به تعطیلی مدارس می‌گیرند. چند وقت بعد نیز ذرات گرد و غبار به جنوب کشور هجوم می‌برند، شرایط اضطراری اعلام می‌شود و این داستان سال بعد و سال بعد و سال بعد از آن، دوباره تکرار می‌شود.بانک جهانی سال 2016 گزارش مفصلی درباره هزینه‌های آلودگی هوا منتشر کرده و در مقدمه آن نوشته بود:«آلودگی هوا چهارمین عامل عمده مرگ‌ومیر در سراسر جهان است. در حالی که سایر مرگ‌های ناشی از آلودگی بیشتر کودکان و افراد مسن را درگیر می‌کند، مرگ‌های ناشی از آلودگی هوا بیشتر برای زنان و مردان در سن کار اتفاق می‌افتد. از دست دادن زندگی، بسیار غم‌انگیز است اما بجز این، هزینه اقتصادی آلودگی هوا نیز بسیار قابل توجه است. یک مورد از هر 10 مرگ در سراسر جهان، به خاطر قرار گرفتن در معرض آلودگی هواست. از دست دادن زندگی به خاطر آلودگی هوا باعث درد و رنج انسان‌هاست و توسعه اقتصادی را نیز کاهش می‌دهد.» سالانه 225 میلیارد دلار از اقتصاد جهان به خاطر آلودگی هوا، دود می‌شود و به هوا می‌رود. بر اساس گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا برای خاورمیانه و شمال افریقا 9 میلیارد دلار هزینه به‌دنبال دارد که بیشترین آن، متوجه ایران و مصر است.

در ادامه آمده است: آلودگی هوا سالانه 21 هزار نفر را در ایران می‌کشد. 4 شهر از 10 شهر آلوده دنیا نیز در ایران قرار دارند و اهواز، یکی از آلوده‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. معصومه ابتکار سال گذشته در کسوت رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرده بود که بر اساس مطالعات صورت‌گرفته در سال 89 مردم حدود 9 میلیارد دلار به خاطر مسائل محیط‌زیستی خسارت دیدند و میزان این خسارت امروز به حدود 30 میلیارد دلار در سال رسیده است.هزینه آلودگی هوا در تهران، چیزی حدود کل بودجه شهرداری می‌شود.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**2002**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۸۵۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات

شرایط ژئوپلیتیکی کشورمان، ما را در یکی از مهم‌ترین موقعیت‌های کریدوری غرب آسیا قرار داده است به‌نحوی که، با تسریع در تکمیل مسیرهای ریلی می‌توانیم راه ارتباطی چین و هند با اروپا را از خاک خودمان برقرار کنیم و درآمد ارزی بیشتری را از حق ترانزیت و توسعه بازرگانی داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، بدیهی است که مسیرهای ترانزیتی انتقال کالا در تجارت بین‌الملل از اهمیت فراوانی برخوردار است، به‌نحوی که کشورهای جهان در راستای حداکثرسازی سود تجاری خود به دنبال پرداخت کم‌ترین حق ترانزیت برای رسیدن بار به کشور مقصد هستند.

مسیرهای ترانزیتی ریلی برای انتقال بارهای داخلی و خارجی نسبت به سایر مسیرهای زمینی، هوایی و دریایی سریع‌تر و به‌صرفه‌تر است، در همین راستا همه کشورها با توسعه خطوط ریلی خود می‌خواهند مسیرهای ترانزیتی میان کشورها را از طریق خاک خودشان برقرار کنند، تا از طرفی مشمول دریافت حق ترانزیت شوند و امور بازرگانی خود را توسعه دهند.

ایران هارتلند ترانزیتی غرب آسیا

در همین راستا کشورهای منطقه غرب آسیا به‌دلیل موقعیت خاص ژئوپلیتیکی خود برای حمل‌ونقل بارها میان آسیا و اروپا، با یکدیگر رقابت می‌کنند. بر همین مبنا کشورمان به توسعه کریدورهای ریلی اهتمام ورزیده است، به‌گونه‌ای که مسیرهای ترانزیتی مهم کشورمان در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب تقسیم می‌شود.

ایران کوتاه‌ترین مسیر اتصال دریای خزر و خلیج فارس است، به همین دلیل در دوران بازی بزرگ قرن ۱۹، تمرکز اصلی انگلیس و روسیه بر کنترل بر ایران بود، در همین راستا کارشناسان به همین دلیل از ایران به عنوان قطب ترانزیت انرژی منطقه نام می‌برند.

راه ابریشم با قدمت ۲ هزار ساله، مجددا در سال ۲۰۱۳ توسط چین بر سر زبان‌ها افتاد، به‌نحوی که طرح راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است.

توسعه راه‌آهن رشت - آستارا شرط باقی‌ماندن در طرح ابریشم

چین بزرگترین شریک تجاری ایران در سال ۲۰۱۸ بوده و ارزش تبادلات تجاری دو کشور به حدود ۳۵ میلیارد دلار رسیده است، این کشور بزرگترین واردکننده نفت کشورمان است که عضویت ما در سازمان شانگهای این همکاری‌ها را چندین برابر کرده است، در همین راستا مسیر مرکزی این شاهراه از آسیای مرکزی به ایران و خلیج فارس رسیده و از ترکیه و دریای مدیترانه گذر می‌کند.

در همین راستا، بهمن ۱۳۹۴ اولین قطار چین از قزاقستان و ترکمنستان وارد ایستگاه ریلی تهران شد، که نشان‌دهنده آمادگی کامل چین برای تأمین هزینه‌های زیرساختی ایران مربوط به این شاهراه از طریق بانک سرمایه‌گذاری آسیایی زیرساخت بود. بر این اساس، بارهای ترانزیتی از مرزهای شمال‌شرقی کشورمان وارد و از طریق مرزهای شمال‌غربی وارد ترکیه و اروپا می‌شدند.

با این حال عدم تکمیل برخی مسیرهای ریلی مانند رشت - آستارا در کریدور شمال - جنوب موجب اخلال در همکاری ایران در طرح ابریشم شده است، البته در این محور با طول ۱۶۴ کیلومتر به گفته مسئولان، تاکنون عملیات اجرایی ۱۲ کیلومتر از سمت آستارا و ۱۰ کیلومتر از سمت رشت آغاز شده است. به همین علت طرح ابریشم، مسیر جایگزین کاسپین ترانس را برگزید، مسیری که در آن کالای ترانزیتی از چین وارد قزاقستان شده و از دریای خزر، جمهوری آذربایجان و گرجستان به دریای سیاه و ترکیه می‌رسد و از آن‌جا وارد کشورهای اروپایی می‌شود.

کریدور بین‌المللی دیگری که ایران در آن نقش بسزایی دارد، مسیر ترانزیتی هندوستان - ایران - روسیه است که این سه کشور سال ۲۰۰۲ توافقنامه‌ای را امضاء کردند، که بار ترانزیتی از بندر عباس به منطقه قفقاز و در نهایت به روسیه برسد، به‌گونه‌ای که این مسیر ۲۲ روزه جایگزین راه ۴۰ روزه بار ترانزیتی از بمبئی به سنت پترزبورگ شده بود، اما همچنان نقص مسیر رشت - آستارا روند این فرایند را مختل کرده است.

لزوم راه‌اندازی محور ریلی چابهار - سرخس برای کریدور هند - ازبکستان

کریدور بعدی مسیر هندوستان به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز از طریق بندر چابهار است، که این مسیر ترانزیتی نیز در دست اقدام است تا محور ریلی آن از چابهار به زاهدان، سپس به میلک برسد و از سرخس وارد ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان شود. در همین راستا از مسیر ۶۳۰ کیلومتری چابهار - زاهدان با تسهیلات صندوق توسعه ملی، بخش زاهدان - خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است.

رقابت در این کریدور هم موجب شد، تا مقام‌های افغانستان، ازبکستان و پاکستان درباره ساخت راه‌آهن افغان‌ترانس در سال ۲۰۱۸ به توافق ابتدایی دست یافتند و در این مسیر کالاهای هندی از پاکستان و افغانستان وارد ازبکستان و قزاقستان می‌شود.

تراسیکا و آلتید دو کریدور مهم برای ایران

کریدور تراسیکا از دیگر مسیرهای ترانزیتی است که نخستین‌بار در سال ۱۹۹۳ در کنفرانسی در بروکسل با حضور وزرای تجارت و حمل‌ونقل هشت کشور (ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) به منظور حل مشکلات حمل‌ونقل و تجارت منطقه، مطرح شد و در ۲۰۰۹ ایران نیز به توافق‌نامه مربوطه پیوست، به‌گونه‌ای که شاخه جنوبی این کریدور از ایران معرفی شده است که از مرز ترکمنستان وارد ایران و سپس از طریق مرز بازرگان وارد ترکیه می‌شود.

کریدور آلتید جزو بزرگترین شبکه‌های ارتباطی بین‌المللی شامل سه کریدور شمالی، مرکزی و جنوبی است، که سال ۱۹۹۲ شکل گرفته و کریدور شمالی آن برای اتصال به اروپا از طریق قزاقستان و روسیه است، همچنین کریدور آلتید مرکزی دریای خزر، بندر ترکمن، باکو، ترکمنستان و اروپا را به هم متصل می‌کند و آلتید جنوبی شامل کشورهای ایران، ترکمنستان، بلغارستان و ترکیه است که به کشورهای اروپایی منتهی می‌شود.

بر اساس داده‌های گمرک، حجم ۱۴.۲ میلیون تنی ترانزیت سال قبل (۱۴۰۲) بالاترین مقدار ترانزیت خارجی در دو دهه گذشته بوده است، اگرچه ظرفیت ترانزیتی کشورمان بالغ‌بر ۸۰ میلیون تن است با این‌حال، فعال‌سازی استعدادهای ترانزیتی علاوه‌بر ایجاد درآمدهای کلان (سالیانه بیش‌از  ۸ میلیارد دلار) و کمک به رفع مشکلات ارزی، موجب چسبندگی اقتصاد جهانی به کشورمان نیز می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • تاثیر اسباب بازی در نبوغ و رشد کودکان
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • کشف پیکر کودکان و زنان در گورهای جمعی بیمارستان ناصر
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • توجه به ظرفیت‌های مناطق روستایی گامی بلند در تحقق شعار سال است
  •  سومین دوره ملی مهارت‌های زندگی و بالندگی فرزندان دانش‌آموز به کار خود پایان داد
  • نقش موثر ایران در کریدورهای بین‌المللی از اقدامات تا انتقادات