Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، یک روز تا اربعین حسینی در عراق زمان باقی است ولی اربعین در ایران حسینی امروز است و شور حسینی برپا. 

شمار شرکت کنندگان ایرانی در گردهمایی اربعین در سال‌های 89 تا 95 از 40 هزار نفر به 2 میلیون و دویست هزار نفر رسید که نشان دهنده افزایش 55 برابری زائران در مدت 6 سال است که هر ساله افزایش بیش از 130 درصدی یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

آمار مختلفی از همه شرکت کنندگان در گردهمایی اربعین ارائه شده است. شمار افراد وارد شده به کربلا در سال 2014 نزدیک به 17 میلیون تن گزارش شده است. بر اساس منابع دیگر شمار راهپیمایان به سمت کربلا 20 میلیون تن در این سال اعلام شده است.

در سال 1396 (2016) وزیر راه عراق اعلام کرد شمار زائران اربعین از مرز 26 میلیون نفر عبور کرده است. 

همه ساله در مسیر راهپیمایی مکان‌هایی با نام موکب (هیئت عزاداری) به صورت مردمی و خودجوش برپا می‌شود. در این موکب‌ها خدمات و امکانات بهداشتی و رفاهی به صورت رایگان به زائران ارائه می‌شود. سالجاری ستاد بازسازی عتبات عالیات به عنوان مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه به بیش از 1600 موکب گواهی فعالیت یک ساله موکب‌داری اعطا کرد که نیمی از آنها در خاک عراق است. 

خبرگزاری فارس مهم‌ترین اخبار کنگره و راهپیمایی عظیم اربعین را در قالب یک گزارش خبری جهت اطلاع زائرین و مردم دل در گرو سید الشهدا (ع) و اهل بیت به صورت لحظه به لحظه منتشر می‌کند. 

گزارش روز‌های گذشته را می‌توانید اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا مشاهده کنید. 

گزارش لحظه به لحظه امروز بدین شرح است: 

پرونده صدور ویزای اربعین بسته شد 

مجتبی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس، درباره آخرین جزییات صدور ویزای اربعین حسینی و تعداد ویزاهای صادر شده گفت: امسال از ابتدای فرآیند صدور ویزای اربعین تا هفدهم آبان بیش از 2 میلیون و 320 هزار روادید برای زائران ایرانی توسط سفارتخانه عراق در ایران، کنسولگری‌ها و دفاتر موقت صادر شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته حدود 2 میلیون و 40 هزار روادید اربعین حسینی برای زائران ایرانی صادر شد که امسال شاهد رشد نسبی صدور ویزاها و حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین حسینی هستیم.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه از اتمام فرآیند صدور ویزای اربعین حسینی در کشور خبرداد و تصریح کرد: 12 دفتر موقت که از ابتدای مهر در کنار سفارتخانه و کنسولگریها به صدور ویزای زائران مبادرت می‌کردند به کار خود پایان دادند.
وی افزود: در حقیقت فرآیند صدور ویزای اربعین حسینی به پایان رسیده و تنها برخی ویزاهای باقی‌مانده در حال صدور است و این مهم نیز به سبب تسهیل در امور اعزام زائران تدارک دیده شده که از همکاری طرف عراقی و مسئولان کشورمان در این رابطه تشکر می‌کنیم.
رئیس اداره گذرنامه و روادید وزارت امور خارجه تصریح کرد: هیچ کدام از دفاتر کارگزاری‌ها و شرکتهای قانونی دیگر هیچ مدرکی برای صدور ویزا را دریافت نمی‌کنند و این روند به پایان رسیده است.

خدمت‌رسانی به زائران پاکستانی و افغانستانی تا 4 روز پس از اربعین حسینی

حجت‌الاسلام اصغرسلطانی درباره خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی گفت: به دلیل حضور زائران از سراسر کشور و همچنین عبور زائران افغانستانی و پاکستانی از استان مرکزی، خادمان افتخاری آستان مقدس امامزاده محمد عابد (ع) برنامه طبخ روزانه 1200 پُرس غذای گرم را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی افزود: طبخ روزانه غذا در آستان مقدس امامزاده محمد عابد (ع) تا 4 روز بعد از اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مرکزی یادآور شد: موکب حضرت سیدالشهداء (ع) استان مرکزی در مسجد جامع براثا واقع در شهر کاظمین به‌صورت شبانه‌روزی به بیش از 3 هزار نفر از زائران اربعین حسینی خدمات رایگان رفاهی، پذیرایی و اطعام روزانه ارائه می‌دهد.

خدمت‌رسانی 168 موکب ایرانی در نجف اشرف

احمد جلیل با اشاره به اینکه تعداد زائران ایرانی بیشتر از سالهای گذشته است، گفت: امسال سطح هماهنگی‌ها بین مقامات بلندپایه ایران و دولت عراق افزایش چشمگیری داشته است. 

وی با بیان اینکه استانداری نجف نیز همکاری بسیار نزدیکی با ایرانی‌ها دارد، افزود: برپایی‌ چنین موکب‌هایی سبب شده تا روابط بین ایران و عراق افزایش یابد و این افزایش سطح روابط حوزه‌های سیاسی و اجتماعی را در می‌گیرد.

معاون استاندار نجف اشرف با تاکید بر اینکه مردم ایران و عراق با یکدیگر انس گرفته‌اند، ابراز کرد: سال گذشته آرزوی قلبی بنده این بود که امسال پذیرای تعداد بیشتری از زائران اباعبدالله الحسین(ع) باشیم که این آرزو محقق شد و برای سال آینده نیز همین موضوع را آرزومندم.

وی با بیان اینکه بازدید از موکب‌ها را در دستور کار خود قرار داده و از بیشتر موکب‌ها نیز بازدید کرده‌ایم، گفت: تا این لحظه با توجه به بازدیدهایی که بنده داشتم نزدیک به 170 موکب ایرانی در نجف اشرف مستقر هستند اما به نظر تعداد موکب‌های ایرانی در نجف بیشتر از این تعداد باشد.

جلیل بیان کرد: در روزهای آینده آمار دقیق موکب‌های ایرانی مستقر در نجف اشرف را اعلام خواهیم کرد.

وی با اشاره به موکب‌هایی که دیگر کشورها در نجف اشرف برپا کرده‌اند، افزود: با توجه به گشت‌زنی‌هایی که ما داشتیم شاهد حضور موکب‌هایی از بیشتر کشورهای جهان هستیم که جای خوشحالی دارد.

معاون استاندار نجف اشرف با بیان اینکه ما شاهد استقرار موکبی از آمریکا (میشیگان) در نجف اشرف هستیم، اظهار کرد: باید توجه کنیم که این موکب با نام آمریکا مستقر نشده بلکه نام ائمه اطهار(ع) را درموکب خود استفاده کرده است.

وی با اشاره به اینکه ما در حال بررسی و شناسایی موکب‌ها هستیم، خاطرنشان کرد: با شناسایی تمامیموکب‌ها آمار دقیق موکب‌های خارجی مشخص و اعلام می‌شود.

جلیل با ابراز امیدواری از سربلندی هرچه بیشتر جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی تصریح کرد: برای تمام مردم ایران نیز آرزوی سلامتی و موفقیت دارم.

محور مهران به ایلام یکطرفه شد 

سرهنگ جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اظهار داشت: با توجه به شرایط ترافیکی و جهت تسهیل تردد زائران، محور مهران به ایلام از ساعت 16 روز گذشته یکطرفه شده و تردد از ایلام به مهران ممنوع است.

وی افزود: همچنین جاده ایلام به ملک شاهی مهران نیز از سه راه ملک شاهی به سمت مهران یکطرفه خواهد بود.

تا روز گذشته بیش از 10 میلیون زائر خود را به کربلای معلی رسانده‌اند

«جمال الشهرستانی» رئیس بخش اطلاع‌رسانی آستان قدس حسینی (ع) اعلام کرد که بر اساس آمار اولیه طی 5 روز اخیر، نزدیک به 10 میلیون زائر از داخل و خارج از عراق در مراسم زیارت اربعین مشارکت کرده‌اند.

به نوشته پایگاه خبری عراقی «موازین نیوز»، وی افزود: شمار زائران ایرانی به 3.5 میلیون نفر، زائران پاکستانی به 7 هزار نفر و زائران افغان به 5 هزار نفر می‌رسد. همچنین بیش از 12 هزار هندی و 32 هزار لبنانی در این مراسم شرکت کرده‌اند. اما درباره زائران کشورهای حاشیه خلیج فارس، آمار دقیقی در دست نیست.

بر اساس این گزارش، انتظار می‌رود که بیش از 25 میلیون زائر در مراسم اربعین امام حسین (ع) در سراسر عراق در سایه تدابیر و طرح‌های امنیتی شدید و ارائه خدمات در سطحی بالا، مشارکت کنند. اخباری در دست است که نشان می‌دهد، بیش از 35 هزار نیروی امنیتی مامور حفظ جان زائران هستند و در کنار آنها، شماری از نیروهای داوطلب از دو آستان قدسی امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع)، قرار دارند.

از سوی دیگر، شورای استانداری کربلای معلی، نیز اعلام کرد که بیش از 13 میلیون زائر طی 11 روز اخیر وارد این استان شده‌اند، بدون اینکه هیچ حادثه جنایی یا تروریستی در این روزها ثبت شده باشد.

«عقیل المسعودی» رئیس کمیته امنیتی در شورای استانداری کربلا افزود: استان کربلا، طی 11 روز اخیر، ورود بیش از 13 میلیون زائر عراقی، عربی و خارجی را ثبت کرده است و هنوز ورود زائران به کربلای معلی ادامه دارد.

وی تاکید کرد: فرودگاه بین‌المللی نجف اشرف، هنوز روزانه میزبان بیش از 120 پرواز ویژه زائران است.

در حال بروز رسانی ... 

 

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۲۰۲۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشی‌خوانی»

مسلمانان همه ساله برای به جا آوردن یکی از مهمترین آداب اسلامی راهی عربستان می‌شوند تا وظیفه واجب دینی خود را به جا بیاوردند؛ حال هر کدام از این زائران با آداب و رسوم متفاوتی بسته به جغرافیای محل زندگی خود به این سفر بدرقه می‌شوند که در ایران «چاوشی‌خوانی» یکی از راه‌های قدیمی بدرقه زائران خانه خدا است.

به گزارش ایسنا، اعزام زائران ایرانی به عمره پس از ۹ سال وقفه، از بامداد دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه از سرگرفته شده است و از ۲۴ اردیبهشت هم حاجیان حج تمتع به مکه اعزام خواهند.

درحقیقت ایران از سال ۱۳۹۴ به دنبال وقایعی که برای برخی زائران در فرودگاه جده رخ داد، عمره را تعلیق کرد. با ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، دو کشور برای بازگشت زائران ایرانی به عمره توافق کردند. قرار بود نیمه دوم سال ۱۴۰۲ با اعزام حدود ۷۰ هزار نفر، عمره بار دیگر برای زائران ایرانی برقرار شود، که طبق اعلام سازمان هواپیمایی به دلیل صادر نشدن مجوزهای پرواز و وجود برخی مشکلات فنی، این سفر به تعویق افتاد. تا آن زمان حدود ۴۱ هزار و ۲۰۰ نفر برای سفر عمره ثبت‌نام و هزینه را واریز کرده بودند، که با تعلیق عمره، سازمان حج و زیارت با حفظ اولویت اعزام، پول این زائران را برگرداند.

کاروان‌های عمره حدودا ۸۵ نفره خواهد بود و پیش‌بینی سازمان حج و زیارت، اعزام حدود پنج‌هزار نفر در قالب ۶۰ کاروان بود، ‌که اکنون گفته می‌شود جمع کمتری اعزام می‌شوند.

برای اعزام کاروان‌های عمره یک بازه زمانی ۱۰ روزه درنظر گرفته شده است، که پروازهای آن از بامداد دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه با اعزام روزانه دو کاروان آغاز می‌شود و آخرین پرواز رفت عمره ۱۳ اردیبهشت‌ماه خواهد بود. نخستین پروازها از بامداد دوشنبه و از دو فرودگاه تهران و مشهد انجام می‌شود و از آنجا که اعزام کاروان‌های حج تمتع از ۲۴ اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد، بازگشت عمره‌گزاران ایرانی به کشور، پیش از آن تاریخ برنامه‌ریزی ‌شده است.

حال اکنون که زائران ایرانی به سمت سرزمین وحی عازم می‌شوند، نگاهی خواهیم داشت به یکی از نسخه‌های چاوشی خوانی برای زائران سفر حج.

چاووشی یا چاوشی (در زبان محلی چوش)، آواز مذهبی شیعی به‌ویژه بدرقه یا پیشواز زائران اماکن زیارتی است. رسم چاوش‌خوانی برای زائرین کربلا یا مشهد از دوره صفویان و قاجاریان مرسوم شده و در سده اخیر مورد توجه فراوان قرار گرفته است.

چاووش‌خوانی به‌طور معمول در دستگاه «چهارگاه» از موسیقی ردیف ایرانی است و بدون همراهی ‌ساز، اجرا و به‌طور معمول توسط چند نفر خوانده می‌شود. دو یا چند خواننده اشعار چاووشی را با آوازی مشخص بین یکدیگر مبادله می‌کنند و به هم جواب می‌دهند. حتی ممکن است زنان نیز در این هم‌خوانی با مردان همراه شوند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • از برنامه برای رفع نقاط پرتصادف تا تمهیدات تسهیل تردد زائران اربعین حسینی
  • ثبت نام طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین آغاز شد
  • نخستین نشست ستاد اربعین حسینی استان مرکزی
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • عمره گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
  • اعزام ۸۵ زائر حج عمره از ایلام به سرزمین وحی
  • ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشی‌خوانی»
  • اعزام ۸۵ زائر عمره از ایلام به سرزمین وحی