Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-02@12:12:02 GMT

مصائب انتشار اسامی فراکسیون‌امید

تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۷۳۳۱۵۰

مصائب انتشار اسامی فراکسیون‌امید

به گزارش سرویس سیاسی جام نیـوز، «فراکسیونی عمل نکردند»، «برخی با لیست آمدند اما راهشان را جدا کردند» اینها تنها نمونه ای از انتقاداتی است که با گذشت یک سال و نیم از عمر فراکسیون امید مجلس به گوش می رسد؛ فراکسیونی که قرار بود از دل نمایندگانی که با لیست امید راهی پارلمان شده بودند شکل بگیرد؛ اصلاح طلبان تا پایان کار بر سر تشکیل فراکسیون ایستادند اما ائتلافی ها راه خود را رفتند و گفتند میثاق نامه ای امضا نکردند که موظف به پایبند بودن به آن باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با همه حرف و حدیث ها فراکسیون تشکیل شد اما برخی اعضای آن فقط حضوری نمادین داشتند یعنی یک روز در جلسه این فراکسیون می نشستند و روز دیگر با فراکسیون دیگر هم‌نوا می شدند. ساز دوگانه زدن از همان روز اول و در جریان رقابت بر سر سر کرسی های هیات رئیسه خود را نشان داد اما به مرور زمان دایره رفتارهای متناقض پررنگ تر شد که اوج آن در دومین انتخابات هیات رئیسه به نمایش گذاشته شد و بعد از آن، جلسه رای اعتماد به وزرا بود که وجود این اختلافات و سازهای ناهماهنگ را به رخ کشید.

حالا فراکسیون امید به دنبال یک راه درمان است و نسخه هایی که برای علاج در نظر دارد تا امروز ختم به انتشار لیست اعضای فراکسیون شده است. هرچند ماه‌هاست که زمزمه شفاف شدن هویت اعضای فراکسیون امید به گوش می رسد اما هنوز اسمی از درون این فراکسیون بیرون درز نکرده است.

مسیر یک‌طرفه امید

‌وقتی از لزوم مشخص شدن اعضای فراکسیون امید صحبت می شود همه سرها را به نشان تائید پایین می آورند و اصرار دارند این کار انجام شود اما وقتی از تعلل ها سخن به میان می آید پای احتیاط هم وسط کشیده می شود؛ برخی می گویند این کار ممکن است باعث ریزش در فراکسیون شود اما افرادی مانند عبدالرضا هاشم زایی رئیس سنی مجلس دهم و از اعضای شورای مرکزی می گوید حتی اگر تعداد به 40 عضو خالص برسد لازم است این کار انجام شود. او به خبرآنلاین می گوید: فراکسیون امید باید به یک اعضای حقیقی برسد و برای رسیدن به آن باید تکلیف اعضا مشخص شود. او در پاسخ به این سوال که ریزش اعضا در قدرت فراکسیون تغییری ایجاد نمی کند گفت: فکر نکنم در قدرت فراکسیون تغییری ایجاد شود چون در حال حاضر برخی از نمایندگان هستند که عضو هیچ فراکسیونی نیستند . اگر قرار است حزبی عمل کنیم باید بتوانیم بر روی اعضای خود حساب باز کنیم در غیر این صورت نتیجه آن می شود که می بینیم بیش از 120 نفر عضو داریم اما فقط 80 نفر رای می دهند. بنابراین باید عملکرد شفاف شود.

نمی‌توان مغازه دو نبش داشت

لزوم شفاف شدن لیست اعضای فراکسیون امید انتقادی نیست که تنها از درون فراکسیون بلند شده باشد بلکه نمایندگان سابق مجلس از جمله محمدرضا خباز که زمانی عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم بود نیز معتقد است امیدی ها باید مسیر شفاف شدن را در پیش بگیرند. او به خبرآنلاین گفت: از آنجایی که حضور در گعده ها و نقش افرینی در جریان های سیاسی برای سیاستمداران یک تکلیف است بنابراین کسی که به عنوان یک سیاستمدار وارد این عرصه می شود باید بر اساس یک تابلو و پرچم مشخص حرکت کند؛

او ادامه می دهد: یک جریان سیاسی وقتی مسوولیت بر عهده‌اش قرار می‌گیرد باید نظارت کند تا حقوق موکلینش تامین شود لذا افرادی با چنین مشخصاتی نمی توانند مغازه دو نبش داشته باشند و به صورت دوگانه عمل کند لذا افراد باید روش و منش سیاسی‌شان را مشخص کنند و به هیچ عنوان از ابراز عقیده ترسی نداشته باشد و نسبت به باورهایشان کوتاه نیایند. در غیر این صورت مردم نمی توانند به افرادی اعتماد کنند که هر روز روی شاخه ای می نشینند؛ متاسفانه در کشور ما هنوز جا نیفتاده است که افراد در جایگاه خود به صورت شفاف عمل کنند.

استاندار دولت دوازدهم اشاره‌ای به رفتارهای دوگانه در گذشته می کند و می گوید: همانطور که در شورای شهر قبلی فردی که با حمایت اصلاح طلبان به شورا رفته بود به شهردار شدن رقیب رای داد و نمونه آن را امروز در مجلس می بینیم. او ادامه داد: برخی افراد با در پیش گرفتن چنین شیوه ای می خواهند زندگی دوزیستی خود را ادامه دهند بنابراین به نظر می رسد هم فراکسیون امید هم فراکسیون اصولگرایان و هم مستقلین باید لیستی شفاف داشته باشند و تنها جلسات یک فراکسیون را شرکت کنند اینکه برخی در همه فراکسیون ها حاضر ی شوند توجیه عقلانی ندارد.

انتشار لیست اعضای امید؛ هم صورت مسئله هم راه حل

آذر منصوری از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز از مدافعان انتشار لیست اعضای فراکسیون امید است او در گفت و گو با خبرآنلاین اظهار داشت: نمایندگانی به واسطه حضور در این لیست راهی مجلس شدند،در شرایطی که این واقعیت را نمی توان کتمان کرد که نظارت استصوابی راه را برای ورود اصلاح طلبان به صحنه رقابت ناهموار کرده بود و در خیلی از حوزه ها اصلاح طلبان با تاکید بر همان مطالبات حداقلی از کاندیدای اصولگرایان میانه نیز حمایت کردند که نزدیک به ۱۵۰نفر از ائتلاف امید به مجلس دهم راه پیدا کردند و قاعدتا می دانیم که این ۱۵۰نفر الزاما همه اصلاح طلب نبودند.اما حضورشان حداقل های مد نظر ما را تامین می کرد.وقتی لیستی با حداقلها بسته می شود نمی توان انتظار حداکثری از نمایندگان داشت.

او با طرح این پرسش که آیا این جمع حداقل ها مورد نظر را تامین کرده اند یا نه گفت: به نظرم تامین کرده اند و هر جانقص یا کوتاهی وجود دارد باید با توجه به همین مسئله مورد نقد و ارزیابی قرار گیرد.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: مجلس دهم و لیست امید که در انتخابات بسته شد لیست حداکثری اصلاح طلبان نبود که ما امروز انتظارحداکثری از آنها داشته باشیم. این را اصلاح طلبان مدام باید با مردم در میان بگذارند،نمی شود از یک طرف صورت مسئله را پاک کرد و از طرف دیگر به دنبال راه حل رفت.

آذر منصوری گفت: انتشار این لیست هم بخشی از صورت مسئله است و هم بخشی از راه حل در واقع انتشار این لیست بخشی از نظارت و پاسخگویی را جبران می کند و به نظرم لازمه حفظ حداقل‌هایی است که برای برداشتن گامهای بعدی ضروری است.

عدم انتشار اسامی امید توجیه پذیر نیست

لزوم انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید دیگر یک مطالبه درون فراکسیونی و درون پارلمانی نیست و با افزایش واکنش‌ها نسبت به تعلل در این امر به نظر می رسد این موضوع به یک انتظار و مطالبه از سوی جریان چپ و حامیان آن تبدیل شده است به طوری که عبدالله ناصری فعال سیاسی اصلاح طلب عدم انتشار لیست را توجیه ناپذیر می داند و می گوید: به عنوان یک شهروند اصلاح‌طلب هیچ توجیهی نمی‌توانم بیاورم و خود را قانع کنم که این اسامی منتشر نشود. نمی‌دانم چه نگرانی از این مساله وجود دارد و دوستان فراکسیون امید چه توجیه قانع‌کننده‌ای برای خود دارند.

ناصری ادامه می دهد: افراد زیادی از طریق لیست امید وارد مجلس شدند اما مسیر دیگری انتخاب کردند. وقتی این اسامی منتشر شود فراکسیون بر اساس دارایی‌ها و موجودی خود در مجلس رفتار کرده و همچنین افراد در معرض افکار عمومی قرار می‌گیرند و برای انتخابات 98 هم رصد می‌شوند. به نظر من انتشار این اسامی از این جهت به نفع خود فراکسیون امید هم است.

انتشار لیست تنها راه کار؟

هر چند انتشار اسامی اعضای فراکسیون امید یکی از جدی ترین راهکارها برای مقابله با ناهمگونی و رفتارهای دوگانه در فراکسیون امید مطرح می شود اما به نظر می رسد کار سخت تر از آن باشد که تصور می شود چراکه محمدرضا عارف رئیس این فراکسیون در گفت و گویی که با خبرآنلاین داشت از برخورد با متخلفین و فعال کردن کمییته داوری سخن به میان آورد. او گفت: در حال حاضر حدود7 الی 8 پرونده اعضای فراکسیون امید را در دست کمیته داوری فراکسیون داریم و تخلفشان در این زمینه در دست بررسی است. اینکه چه برخوردی با آنها صورت بگیرد باید صبر کنیم و نتیجه بررسی در هیات رئیسه فراکسیون مطرح شود. یک برخورد تند، «اخراج» از فراکسیون است که من به شخصه این برخورد را قبول ندارم، چرا که ما نمی توانیم به مسائل منطقه ای و استانی توجه نکنیم.

او در پاسخ به اینکه چرا قائل به اخراج چنین نمایندگانی نیست؟، گفت: بعضی از این دوستان، عموما همراه و همسو هستند ولی در یک مورد با ملاحظاتی روبه رو شدند. پیش از این در انتخابات هیات رئیسه یک کمیسیون هم با چنین مشکلی رو به رو شدیم ریاست آن کمیسیون با ما بود اما به خاطر چرخش یک رای، ریاست به طرف مقابل واگذار شد و امروز پرونده آن فرد در کمیته داوری مطرح است. اما سوال این است که آیا اخراج از فراکسیون راه حل خوبی است؟!

رئیس فراکسیون امید خاطرنشان کرد: باید ما برای انسجام بخشی گام های موثرتری برداریم. اگر این اخراج منجر به انسجام بخشی شود، حتما باید این کار را انجام بدهیم و اعلام هم خواهیم کرد. ما یک کمیته داوری از ریش سفیدان فراکسیون داریم که به این موضوعات رسیدگی می کنند و در مورد رای اعتماد نیز قرار است به پرونده های مطرح شده رسیدگی کنند.

 

خبرآنلاین

111

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۳۳۱۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم

رییس فراکسیون مستقلین مجلس درباره گزینه‌هایی که برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح هستند، گفت: حدود ۶ یا ۷ نفر برای ریاست مجلس دوازدهم فعال هستند.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، «غلامرضا نوری قزلجه» با اشاره به آرایش سیاسی مجلس دوازدهم، اظهار کرد: در مجلس آینده حتماً فراکسیونی تحت عنوان فراکسیون «مستقلین» خواهیم داشت؛ البته مستقلین نام پیش‌فرض و آن چیزی است که طی چند سال اخیر در ادبیات سیاسی ما مطرح شده، اما اعضا هر اسم دیگری را برای این فراکسیون انتخاب کنند، همان خواهد شد.

وی ادامه داد: رایزنی‌های اولیه بین منتخبان مجلس دوازدهم اعم از نمایندگان ادوار، نمایندگان فعلی و نمایندگان جدید انجام و قرار بر این شده است که افرادی با مشی اصلاح‌طلبی، میان‌رو و همچنین اصولگرایان معتدل و مستقل همگی در یک فراکسیون سیاسی تحت عنوان «مستقلین» یا هر نام دیگری که اعضا درباره آن به توافق برسند، باشیم.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: بدون احتساب افرادی که در دور دوم انتخابات به مجلس دوازدهم راه می‌یابند، فعلاً حدود ۸۰ نفر از افرادی که به مجلس دوازدهم راه یافته‌اند، مشی سیاسی مستقل یا میانه‌رو دارند. امیدوارم نتایج در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم به گونه‌ای باشد که تعداد نمایندگان مستقل مجلس دوازدهم به ۱۰۰ نفر برسد.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس دوازدهم درباره آرایش سیاسی احتمالی اصولگرایان در مجلس آینده، گفت: در مجلس یازدهم یک فراکسیون تحت عنوان فراکسیون «اکثریت» یا فراکسیون «انقلاب اسلامی» داشتیم که در نیمه دوم مجلس یازدهم تا حدودی به اختلاف برخوردند.

نوری قزلجه تصریح کرد: آنطور که زمزمه آن به گوش می‌رسد و بر اساس کاندیدا‌هایی که برای ریاست مجلس آینده مطرح هستند، به احتمال بسیار زیاد اصولگرایان مجلس دوازدهم «یک فراکسیون سیاسی» نخواهند داشت و پیش‌بینی می‌کنم دو یا حتی ۳ فراکسیون سیاسی داشته باشند.

منتخب مجلس دوازدهم درباره رئیس احتمالی مجلس دوازدهم، گفت: افراد میانه‌رو و مستقل مجلس آینده، این موضوع را منوط به شکل‌گیری فراکسیون کرده‌اند و در اولین مجمع فراکسیون به دنبال آن هستیم که این موضوع را مطرح کنیم. البته برای پست‌ها و ارکان دیگر مجلس و اعضای هیأت‌رییسه هم بحث و تبادل نظر خواهیم داشت.

وی ادامه داد: گزینه ما برای ریاست مجلس به این موضوع بستگی دارد که ببینیم تعامل فراکسیون‌های روبرو چگونه خواهد بود و آیا آنان با هم متحد می‌شوند یا آنکه اصولگرایان تعدد فراکسیونی پیدا می‌کنند. به هر صورت در اولین مجمعی که قبل از انتخابات هیأت‌رییسه برگزار خواهیم کرد، حتماً بنا داریم این موضوعات را مطرح کنیم.

رئیس فراکسیون مستقلین مجلس درباره گزینه‌های که برای ریاست مجلس دوازدهم مطرح هستند، گفت: افراد زیادی مطرح هستند و بنده نمی‌خواهم اسم ببرم؛ در واقع افرادی برای ریاست مجلس مطرح هستند که یا خودشان با ما صحبت کردند یا از طرف آنان کسانی با ما صحبت کردند یا در رسانه‌ها شنیدیم؛ حدود ۶ یا ۷ نفر برای ریاست مجلس دوازدهم فعال هستند.

نوری قزلجه تاکید کرد: قطعاً هیچیک از این گزینه‌ها الان نمی‌توانند به طور قطع خود را رئیس مجلس آینده بدانند؛ در واقع هیچیک نمی‌توانند با ضریب اطمینان و احتمال بالا بگویند که رئیس مجلس دوازدهم می‌شوند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا گزینه‌های ریاست مجلس دوازدهم برای کسب این کرسی شانس برابر دارند، گفت: خیر؛ شانس این افراد متفاوت است، اما اینکه بگوییم یکی از این افراد، شانس قطعی یا احتمال بیشتری برای ریاست مجلس دارد، این‌گونه هم نیست؛ این موضوع یک مقدار پیچیده است.

نماینده مردم بستان‌آباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نمایندگان مردم در انتخاب رئیس مجلس حتماً بازخورد‌هایی را که از انتخابات گرفتند، باید لحاظ کنند و باید علی‌القاعده نظرات افکار عمومی و وضعیت آرای انتخابات در این موضوع دخیل باشد و مجلس نباید بدون توجه به این موارد تصمیم بگیرد.

نوری قزلجه تصریح کرد: بر این اساس، بحث هیأت‌رییسه به خصوص رئیس مجلس یک موضوع پیچیده و چالشی خواهد بود و رقابت‌ها برای آن هم جدی خواهد بود.

دیگر خبرها

  • اولویت مجلس آتی تعیین تکلیف لایحه عفاف و حجاب باشد
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند
  • ۷ نفر برای ریاست مجلس رقابت می‌کنند/ سهم مستقلین در مجلس دوازدهم
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس دوازدهم برگزار شد + اسامی اعضا
  • اولین جلسه هیات اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی برگزار شد + اسامی اعضا
  • آمادگی ۴ حزب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • انتشار لیست کاندیداهای دور دوم انتخابات تهران +کد انتخابی نامزدها
  • واکنش سرمربی پرسپولیس به استوری جنجالی نورافکن
  • نوری قزلجه: فراکسیون مستقلین احتمالا برای ریاست مجلس و دیگر پُست ها کاندیدا دارد /تعداد اعضای فراکسیون ممکن است به ۱۰۰ نفر هم برسد
  • اسامی ۵۳ نوجوان راه‌یافته به باشگاه قاف اعلام شد