Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- روایت تاریخ ایران در قاب دوربین عکاسان ایرنا، یکی از بخش هایی است که نظر بازدیدکنندگان بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات را به سمت غرفه خبرگزاری جمهوری اسلامی جلب می کند، عکس هایی که بازگو کننده مهمترین وقایع تاریخی این سرزمین از گذشته های دور تاکنون است.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، کنار هم قرار گرفتن عکس های سیاه و سفید که هنر دست عکاسان خبرگزاری جمهوری اسلامی است در قسمتی از غرفه ایرنا که دیوار تاریخی نام گرفته است، از یک سو حس نوستالژیک دوران قبل و بعد از انقلاب را برای بزرگسالان تداعی می کند و از سوی دیگر جوانان و کسانی که وقایع آن دوران را ندیده اند را با رویدادهای آن زمان آشنا می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این تصاویر که برگزیده ای از هزاران عکس آرشیو عکاسان ایرنا است، این روزها در نمایشگاه مطبوعات به نمایش گذاشته شده تا بینندگان و مخاطبان را جدای از فضای نمایشگاهی، به دوران گذشته و مرور خاطرات و رویدادهای تاریخی این سرزمین هدایت کند.
بازدیدکنندگان به هنگام دیدن بخش های مختلف نمایشگاه با رسیدن به غرفه ایرنا اندک تاملی کرده و رویدادهای مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و اجتماعی کشور پیش و بعد از انقلاب اسلامی را که با هنرنمایی عکاسان این رسانه به تصویر کشیده، نظاره می کنند.
بخش هایی از این آرشیو عکس، مهمترین رویدادهای کشور به ویژه در دهه 40 شامل فعالیت کارخانه ارج، کارخانه علاءالدین، جوجه کشی نارمک، شیر پاستوریزه، اداره راهنمایی و رانندگی، سد کرج و سازمان نقشه برداری است و در ادامه عکس ها و تصاویری از سازه های تهران قدیم از سال 1339 تا 1347 شمسی شامل میدان بهارستان، فرودگاه مهرآباد، ساختمان مجلس سنا، میدان ارگ (پانزده خرداد)، کوچه برلین، بازار تهران و سبزه میدان و دیگر نقاط تهران قدیم بر این دیوار تاریخ، نقش بسته است.
در این نمایشگاه همچنین تصاویری از مهمترین رویدادهای پس از انقلاب مانند فرار شاه در دی ماه 1357، ورود امام خمینی (ره) در بهمن ماه 1357، رحلت امام (ره) در خرداد ماه 1368، عملیات مرصاد در سال 67، حضور آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب پس از ترور در بیمارستان در سال 60 و جمعه خونین مکه در سال 66 بر دیوار تاریخ ایرنا قابل مشاهده است.
محمدرضا برخورداری که مهندس فناوری اطلاعات ( IT ) است در مواجهه با عکس های به نمایش درآمده بر دیوارهای غرفه ایرنا اظهار داشت: با دیدن این تصاویر بسیار افسوس خوردم چرا که کارخانجاتی همچون خودروسازی و صنعت نساجی که در این عکس ها فعالیت و پیشرفت آنها کاملا مشهود است، اینک به بیراهه رفته و تولیدات چندان دلخواه مخاطبان نیست.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ادامه داد: با دیدن این عکس ها آنها که دوران قبل را درک کرده اند خاطره بازی می کنند و به مرور تاریخ گذشته می پردازند، اما این حقیقت وجود دارد که آرشیو عکس های موجود در کشور از رویدادها و اتفاقات گذشته چندان کامل نیست.
برخورداری افزود: رسانه های بیگانه با فراخوانی از مردم می خواهند عکس های تاریخی خود را که در زمان های مختلف به شکار لنز دوربین درآورده اند، در اختیار آنها قرار دهند و اینگونه است که آرشیو عکس های خود را کامل می کنند و البته جای چنین کاری در کشور ما خالی است.
وی تصریح کرد: تصاویر به نمایش درآمده در غرفه ایرنا بسیار جذاب است و بیانگر دید مسئولان این رسانه برای حضور متفاوت در نمایشگاه مطبوعات است.
اکرم حسینی دانشجوی رشته حقوق دیگر بازدیدکننده از تصاویر غرفه ایرنا معتقد است که این عکس ها حس نوستالژیک او را که متولد دهه 60 است، برانگیخته، عکس هایی که وقایع روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، مساله سردشت، مراحل تولید شیر پاستوریزه و ریختن آن در بطری های شیشه ای و خط تولید کارخانه ها که با گذشته زمان بسیار تغییر کرده را به خوبی به تصویر کشیده است.
وی ادامه داد: نمایش وقایع تاریخی که در ایران زمین اتفاق افتاده و در قاب دوربین عکاسان ایرنا جای گرفته و این مساله که در گذشته رشد فناوری به چه میزان برای مردم جذاب بوده اما اینک با وجود پیشرفت در بخش های مختلف و به جای اینکه تکنولوژی در خدمت زندگی انسان ها باشد آنها را به تسخیر درآورده، در این عکس ها به خوبی مشهود است.
این دانشجوی حقوق اظهار داشت: در این تصاویر مراحل ساخت خودروی پیکان به نمایش درآمده، خودرویی که بسیاری از مردم ایران با آن خاطرات تلخ و شیرین دارند و شاید اگر این امکان وجود داشت که این وسیله نقلیه ارتقای کیفیت پیدا کرده و به گونه دیگری ارائه می شد، بهتر بود که البته اینگونه نشد.
نغمه علی بیک زاده نیز که مهندس کامپیوتر است، درباره احساس خود از دیدن عکس های به نمایش درآمده در غرفه ایرنا گفت: عکس آزادسازی خرمشهر مرا به وجد آورد اتفاقی که در سال 61 دل تمامی مردم ایران را شاد کرد و دیگر عکس های ایرنا نیز تاثیری این چنین بر روح و ذهن بازدیدکننده بر جای می گذارد.
وی افزود: عکس ها اسناد هر کشور به شمار می روند که می توان با جمع آوری و آرشیو غنی، آنها را برای نسل های آینده به یادگار گذاشت، تصاویری که تاثیر عمیق دارند از جمله حادثه پلاسکو و تصاویری از فعالیت آتش نشان ها شاید تا سال ها و برای همیشه در یادها باقی بماند.
محمد مرشدی که این روزها دوران خدمت سربازی خود را می گذراند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آثار عکاسان ایرنا تمامی رویدادهای کشور از صنایع غذایی، صنعت خودرو و توسعه این صنایع در گذر زمان را به خوبی نشان می دهد و در همه این تصاویر حس خدمت به جامعه مشاهده می شود.
وی افزود: من با دیدن این دیوار تاریخی، حس خوبی پیدا کردم چرا که نسبت به مراحل توسعه و رشد کشورم در زمان های مختلف اطلاعات بیشتری به دست آوردم.
مدیر کل اخبار چند رسانه ای خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در خصوص آرشیو عکس موجود در ایرنا اظهار داشت: این آرشیو از سال 1339 هجری شمسی تاکنون را در بر می گیرد و شامل رویدادها و وقایع مهم تاریخ ایران است که توسط لنز دوربین عکاسان این رسانه شکار شده است.
حمیدرضا بانصیری افزود: اکنون حدود چهار میلیون فریم عکس در آرشیو ایرنا موجود است که یک میلیون و 500 هزار فریم نگاتیوهای 120 و 135 میلیمتری و بقیه دییجتالی هستند.
وی در پاسخ به این سئوال که متقاضیان چگونه می توانند به آرشیو عکس ایرنا دسترسی پیدا کنند نیز گفت: افراد با مراجعه به اداره محصولات خبری خبرگزاری جمهوری عکس مورد نظر خود را انتخاب کرده و بر اساس قدمت آن، مبلغی را پرداخت و عکس را خریداری می کنند.
مدیر کل اخبار چند رسانه ای ایرنا تصریح کرد: آرشیو عکس خبرگزاری جمهوری اسلامی مجموعه عکس های تهران قدیم، مجموعه منحصر به فردی از وقایع جنگ تحمیلی و مناسبت های مختلف را در بر می گیرد و از آنجا که ایرنا یک رسانه دولتی است تمامی این عکس ها را در اختیار دارد، عکس هایی که دیگر نهادها و سازمان ها به آن دسترسی ندارند و آرشیو آن در جای دیگری موجود نیست.
بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها از جمعه، 5 آبان ماه با شعار «رسانه های آزاد، انسجام اجتماعی و پیشرفت ملی» با حضور بیش از 940 رسانه در مصلای امام خمینی(ره) تهران گشایش یافته است و فعالیت آن تا 12 آبان ماه، همه روزه از ساعت 9:30 تا 20:30 ادامه دارد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی در غرفه شماره 229 در ایام فعالیت نمایشگاه مطبوعات، پذیرای حضور بازدیدکنندگان است.
فراهنگ**1883**1055
خبرنگار: مریم جلوداران**انتشار: زینب کارگر

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۳۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قم در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ درحالی آغاز شده که قم در این نمایشگاه غرفه داشته و به معرفی ظرفیت‌های صادراتی استان می‌پردازد.

این نمایشگاه از صبح هشتم اردیبهشت‌ماه با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.

قم جزء ۳۱ استانی است که در این نمایشگاه به معرفی توانمندی‌های صادراتی خود در حوزه‌های مختلف همچون صنعت، کشاورزی و صنایع دستی پرداخته است.

محصولاتی همچون انگشتر، پسته، کفش، آرایشی و بهداشتی، سنگ‌های زینتی و… بخشی از کالاهای صادراتی قم هستند که در این نمایشگاه در معرض عموم قرار گذاشته شده است.

احمد وحیدی از غرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی ایران اکسپو ۲۰۲۴ بازدید کرد.

وزیر کشور در خصوص اقدامات استان قم در این نمایشگاه اظهار کرد: دو زنجیره ارزش راهبردی گردشگری و کفش ظرفیت‌های خوبی دارد که در این استان آغاز شده و نیازمند معرفی و تبیین بیشتر است.

وی ادامه داد: سنگ‌های زینتی هم که در بخشی از این غرفه در معرض عموم گذشته شده می‌تواند به عنوان یک زنجیره انتخاب شود که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است.

لازم به ذکر است، ششمین دوره نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو ۲۰۲۴ از روز ۸ اردیبهشت ماه در مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی میلاد تهران آغاز و تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6090470

دیگر خبرها

  • قم در نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافت
  • بازدید وزیر کشور از غرفه هرمزگان در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟ + فیلم
  • ماجرای انتشار دود در نمایشگاه بین‌المللی اصفهان چه بود؟
  • یک شوی نمایشگاهی در اصفهان با فاجعه اشتباه گرفته شد
  • گشایش نمایشگاه گل و گیاه در اصفهان
  • جبهه ارزشی مطبوعات و رسانه در جنگ با رسانه های ملحد پیروز است
  • «گزیده نفایس مطبوعات ایران»، پیش روی مخاطبان در کتابخانه مرکزی رضوی
  • برپایی نمایشگاه سلامت در بندرعباس
  • شارلاتان‌بازی نشریات توقیف‌شده به روایت اصلاح‌طلبان