Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنبدکاووس - ایرنا - برخی از کارشناسان و مسئولان گنبدکاووس با ابراز نگرانی از روند رو به رشد آسیب های اجتماعی بویژه درحوزه طلاق و فضای مجازی دربین خانواده ها و جوانان، برلزوم انجام اقدامات آموزشی و آگاهی بخشی موثر دراین خصوص تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این عده از کارشناسان و مسئولان گنبدی روز چهارشنبه در سومین جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان این شهرستان که با موضوع آموزش های پیش از ازدواج و تاثیر آن درتحکیم بنیان خانواده و نیز هویت جوانان و تاثیر شبکه های مجازی برآن برگزار شد، برضرورت جدی گرفتن مباحث آموزشی و آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان در پیشگیری و کاهش این دو آسیب اجتماعی تاکید کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناس اداره بهزیستی گنبدکاووس دراین جلسه از تاثیر فضای مجازی بر هویت شخصی، ملی و مذهبی افراد خبر داد و گفت: نامشخص بودن هویت افراد درشبکه های مجازی سبب سردرگمی کاربران می شود و افراد بدون داشتن سواد رسانه ای لازم، اسیر حجم زیادی از اطلاعات درست و نادرست این شبکه ها می شوند.
محمود پیری افزود: گستردگی و حجم زیاد اطلاعات در شبکه های مجازی فرد را دچار بحران هویت شخصی، ملی و مذهبی می کند که اگر به آنان اطلاعات و آگاهی لازم داده نشود، در بلند مدت به هویت ملی و دینی ما ضربه می زند.
وی همچنین با تاکید برضرورت آموزش مهارت های زندگی و برقراری ارتباط پیش از ازدواج به زوجین، اضافه کرد: بلوغ جنسی تنها شرط برای ازدواج نیست بلکه رسیدن زوجین به بلوغ فکری (عقلی)، عاطفی و شناختی نیز موثر است که باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد.
کارشناس حوزه سلامت مرکز بهداشت گنبدکاووس نیز دراین جلسه با ابراز نگرانی از برابری آمار طلاق در جوامع روستایی و شهری، گفت: براساس آمار در 6 ماهه نخست امسال 79 هزارو 706 واقعه طلاق در کشور ثبت شده که 18 درصد آن درسال اول زندگی و 48 درصد نیز در پنج سال اول زندگی منجر به طلاق شده است.
سامان مجرد با اشاره به پیامدهای ناگوار برای زوجین بویژه فرزندان آنان پس از طلاق، افزود: لازمه پیشگیری از طلاق جدی گرفتن آموزش مهارت های زندگی، قوانین حاکم بر آن و مهارت حل مساله است.
وی گفت: درهمین راستا طرح صیانت از خانواده توسط مرکز بهداشت با مشارکت برخی از ادارات از جمله تبلیغات اسلامی، بهزیستی، انتظامی و دادگستری از سال گذشته با هدف آموزش مهارت های پیش از ازدواج به زوجین آغاز شده است.
مجرد اضافه کرد: در راستای این طرح در سال گذشته 7300 زوج و در نیمه نخست امسال 2 هزارو 115 زوج، آموزش های لازم را فرا گرفتند که برای اثرگذاری این آموزش ها باید بررسی های لازم انجام شود.
وی، طرح حضور کارشناس سلامت در مراکز بهداشت شهری و روستایی را از دیگر اقدامات مرکز بهداشت گنبدکاووس دانست و تصریح کرد: دراین طرح کارشناسان آموزش های لازم در حوزه مهارت های زندگی و فرزند پروری را به زوجین و خانواده ها می دهند.
به گزارش ایرنا، یک کارشناس حوزه روانشاسی نیز دراین جلسه با ابراز نگرانی از روند رو به رشد طلاق و شکستن قبح آن درجامعه گفت: با اینکه در گذشته آمار طلاق در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی بود اما درسال های اخیر آمار این آسیب اجتماعی در این دو جامعه برابر شده است.
دکتر مژگان میرزا، مشکلات اقتصادی، بیکاری، اعتیاد، ازدواج های تحمیلی، فضای مجازی و ماهواره را از عوامل مهم طلاق در جامعه برشمرد و افزود: برای پیشگیری و کاهش این آسیب باید به آموزش مهارت های زندگی قبل و بعد از ازدواج توجه جدی شود.
وی اضافه کرد: برای داشتن خانواده سالم باید با مساله مهارت آموزی در همه ادوار زندگی توجه و از ساده انگاری در مورد ازدواج در بین خانواده ها که از ارکان مهم جامعه است، پرهیز شود.
مسئول مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی گنبدکاووس نیز دراین جلسه با اشاره به ارجاع 738 پرونده طلاق توافقی از محاکم قضایی به این واحد اجتماعی درسال گذشته، خاطرنشان کرد: در بررسی های انجام شده در این پرونده ها مشخص شد که اعتیاد، خیانت، دخالت اطرافیان و کمبود مهارت سازگارانه از عوامل اصلی طلاق بوده است.
خلیل کاووسی با اشاره به پیامدهای طلاق بر فرزندان و زوجین، افزود: افسردگی و اختلالات روانی از جمله این پیامدها است ضمن اینکه از مجموع پرونده های ارجاعی و پس از انجام اقدامات مشاوره ای تنها شش و نیم درصد آن به سازش منجر شد.
یک مدرس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس نیز در این جلسه با ابراز نگرانی از روند رو به رشد آسیب ها درجامعه و اینکه آموزش مهارت های زندگی باید جدی و اثرگذار باشد، گفت: برای رفع برخی از آسیب ها مثل اعتیاد که زمینه ساز بیشتر طلاق ها است، باید در کنار آموزش، باید ریشه این آسیب ها نیز قطع شود.
رضا یازرلو درخصوص فضای مجازی و آسیب های آن نیز گفت: این حوزه ارتباطی را نمی توان از جامعه حذف کرد و باتوجه به ارتباط آن با بخش های مختلف هویتی فرد بایستی بر مطالب آن کنترل و مدیریت داشت.
وی افزود: امروز بخشی از طلاق ها به خاطر فضای مجازی رخ می دهد زیرا سرگرمی درصد زیادی از بانوان خانه دار که زندگی آنان به طلاق منجر شده، حضور بیش از حد در شبکه های اجتماعی و مجازی بوده است.
یازرلو اضافه کرد: امروز فضای مجازی سبب تشدید دیگر آسیب های اجتماعی مثل مساله خودکشی به خاطر یک بازی رایانه ای شده که باید آن را کنترل و مدیریت کرد.
این مدرس دانشگاه پیام نور گنبدکاووس، سیاست گذاری های درست، ایجاد محدودیت برای گروه های مختلف سنی بویژه کودکان و نوجوانان برای استفاده از فضای مجازی، آموزش و آگاهی بخشی به خانواده ها و جوانان برای تفهیم درست تهدیدهای فضای مجازی، تولید برنامه های رسانه ای و توجه به اوقات فراغت دانش آموزان بویژه در زمینه ورزش و هنر را از جمله راهکارهای پیشنهادی خود برای پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی درجامعه برشمرد.
به گزارش ایرنا، معاون اجتماعی فرمانده انتظامی گنبدکاووس نیز دراین جلسه با ابراز نگرانی آسیب های اجتماعی حوزه فضای مجازی گفت: براساس بررسی های انجام شده، بخشی از آسیب های اجتماعی در این شهرستان از طریق فضای مجازی بوده است.
سرگرد ابوالفصل تیموری بدون اشاره به آمار، افزود: هتک حیثیت، نشر اکاذیب، تهدید و اخاذی، برداشت های غیرمجاز از حساب های بانکی و مزاحمت های اینترنتی از مهمترین جرایم درحوزه فضای مجازی می باشد.
وی بابیان اینکه 80 درصد جرایم حوزه فضای مجازی توسط پلیس فتا کشف و رسیدگی شده است، گفت: بیشتر مجرمین دستگیر شده در این حوزه مرد و بیشتر آسیب دیده ها نیز بانوان بودند.
سرگرد تیموری اضافه کرد: 70 درصد مجرمین فضای مجازی درگنبدکاووس 18 تا 30 سال، 15 درصد آنان 30 تا 40 سال، 10 درصد 18 سال به پایین و پنج درصد بالای 40 سال س داشتند.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از آسیب ها و کاهش آن بایستی آموزش مهارت های زندگی و سواد رسانه ای به خانواده ها و استفاده کنندگان از فضای مجازی داده شود.
به گزارش ایرنا، معاون استاندار گلستان و فرماندار ویژه گنبدکاووس نیز در این جلسه با مهم دانستن مساله آسیب های اجتماعی خاطرنشان کرد: امروز تلاش برای پیشگیری و کاهش این آسیب ها که به دغدغه جدی مسئولان و خانواده ها تبدیل شده، همه بایستی احساس مسئولیت نمایند.
عبدالقدیر کریمی، توجه علمی به حوزه آسیب های اجتماعی و ارائه راهکارهای علمی و کارشناسی برای آن را امری پسندیده دانست و افزود: مدیران ادارات و نهادهای متولی دراین حوزه باید با بهره گیری از این راهکارها در جهت پیشگیری و کاهش آسیب ها تلاش مضاعف، همسو و یکپارچه نمایند.
شهرستان مرزی گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت و نیز با تنوع قومی و فرهنگی درشرق استان گلستان واقع است.
1860/3039/
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۸۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی ربیعی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در نشست «بررسی تاثیر سیاستهای اقتصادی و اجتماعی در رشد و توسعه اقتصادی در فضای فناوری اطلاعات» که از سوی گروه علمی تخصصی اقتصاد رسانه «انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات» برگزار شده بود، سخن می گفت، با بیان اینکه متاسفانه از روز اولی که اینترنت در کشور ما آمد، دائما به دنبال آسیب شناسی بودیم و بحث های اندکی به مساله فرصتهای نهفته در آن پرداختند، گفت: این نگاه عمدتا ناشی از سطح فردی و بررسی تاثیر آن بر رفتارهای فردی بوده و از روز اول با نگاه آسیب شناسانه به سمت آن رفتیم و تنها حوزه ای که برای ما اهمیت داشته،رفتارهای فردی بوده است. در واقع با مشاهده رفتارهایی که خلاف سنتها و ارزشهای مالوف ما بوده، نوعی احساس خطر ایجاد شده است.

دوران دو رئیس قبلی قوه قضائیه، یکی از دورانهای بسیار تلخ فضای مجازی بود

بنابر روایت جماران، وی با بیان اینکه در سطح بعد باید آیین نامه ها و سیاست گذاری ها را بررسی کرد، توضیح داد: برای نمونه، قانون مجلس و آیین نامه هایی که قوه قضائیه مطرح می کند به این مسائل می پردازند و دوره دو رئیس قبلی قوه قضائیه یکی از دورانهای بسیار تلخ فضای مجازی بود و بیشترین فشارها بر گسترش فضای مجازی در این دوران ها سامان گرفته بود.

ربیعی با تاکید بر ضرورت توجه به فلسفه حکمرانی فضای مجازی و حوزه تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی ، گفت: فهم این سطح به ما کمک می کند که دریابیم چه اتفاقی در حوزه سیاست گذاری ها و همچنین رابطه مردم با فضای مجازی و تکنولوژی اطلاعاتی می افتد. درک این سطح به ما برای فهم علل اتفاقات کمک می کند. به تعبیری باید بررسی کرد عوامل و عناصر اصلی فلسفه حکمرانی دیجیتال و تکنولوژیهای ارتباطی، چه عواملی هستند.

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: میان رویکردها و استراتژی های فلسفه ساز حکمرانی کشور، میان استراتژی بقا و توسعه گرفتار شده ایم. این وضعیت کنشها و سیاستهای ما را تحلیل می کند. از دهه ۷۰ این بحث بود که آیا می خواهیم خودمان را کماکان بسط دهیم به سطح جهان را قدرت خود را حفظ کنیم، آن زمان جمعبندی شد که ما هم توسعه و هم بقا می خواهیم. اما متاسفانه در روندی که طی شد، فلسفه بقا بر فلسفه توسعه کشور چربیده است.

استراتژی بقا باعث شده سیاستهای امنیتی در امر فضای مجازی چربیده است/ از ساحت تکنولوژی های ارتباطی امنیت زدایی کنیم

وی توضیح داد: وقتی فلسفه حکمرانی ما بقا است، تمام تکنولوژی ها بر اساس آن سنجیده می شود. استارتاپها را این گونه ارزیابی می کنند. نسبت مردم با فضای مجازی، در همین ارتباط سنجیده می شود. ما باید این نکته را درک کنیم؛ می توانستیم درباره تکنولوژی های اطلاعاتی و فضای مجازی بحث اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و امنیتی کنیم، اما استراتژی بقا ما را به سمتی برده است که سیاستهای امنیتی بر سایر سیاستها در امر فضای مجازی چربیده و این گرفتاری اصلی ما است. باید از ساحت تکنولوژی های ارتباطی امنیت زدایی کنیم. وقتی نگاه و فلسفه این گونه جلو می رود، به رغم هر اسمی که بر توسعه می گذاریم، تحمل الزامات و نتایجش را نداریم و بنابراین عملا به جایی نمی رسیم؛ چرا که فلسفه بقا حاکم است.

ربیعی با بیان اینکه بنیانهای نظری و فلسفه وجودی حکمرانی ما گسترش پهنای باند اینترنت را بر نمی تابد، خاطرنشان کرد: حکمرانی ما می گوید پهنای باند را می خواهم، اما نه می تواند الزامات آن را رعایت کند و نه از نتایجش خوشش می آید. بنابراین پهنای باند ما عملا دچار مشکل می شود. آثار توسعه در فضای مجازی متاثر از این دیدگاه است و با جزمیتی که وجود دارد، شرکتهای استارتاپی ما تهدید محسوب می شوند. در حالی که اگر همه جهان بگویند هوش مصنوعی، آینده اقتصاد جهان و ثروت جهان تعداد مشاغل ما در خدمات شبکه های اجتماعی و فضای مجازی است، چون آن نگاه می ترسد، استارتاپ به جای اینکه سکو و جهش توسعه و اقتصاد کشور باشد، جهش وابستگی کشور و جهش دیدگاه هایی که ارزشهای نامالوف را دنبال می کنند تلقی می شود.

جریان پرقدرتی سالهاست که مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده

وی با بیان اینکه جریان پرقدرتی سالهاست که مقابل حاکمیت تفکر توسعه و پیشرفت ایستاده و در عمل صرفا استراتژی «بقا» را دنبال می‌کند، تاکید کرد: عنصر اصلی تاثیرگذار بر سیاستگذاری این نکته است که ما دائما و ناچارا به فراز و نشیب و کشاکش و آیین نامه های مختلف می رسیم که متاثر از این عامل در حکمرانی است.

در این نشست که در دفتر روزنامه شرق برگزار شد، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارزیابی از فضای مناسب کار برای کارآفرینی در کشور، اظهارداشت: درباره اینکه چرا شکست خوردیم و کجاها موفق بودند، بحث های زیادی می شود. در حالی که این مساله بسیار ساده است. از دوره ۷۶ تا ۸۴ را می توانیم بررسی کنیم، دوره ۹۲ تا ۹۷ هم بررسی کنیم. نیازی به تحلیل و واکاوی های عمیق نداریم. این دو دوره که در آن سیاستها جامع نگر هستند و روابط بین الملل درست است و جامعه مدنی نفس می کشد، درخشان ترین دوران اقتصادی همان دوران است. از ۹۴ تا روی کار آمدن ترامپ، شکوفاترین دوران استارتاپی در ایران را داشتیم، شرکتهای دانش بنیان هم دوران خوبی داشتند. اما اکنون با بازی با کلمات، بحث دانشگاه های «حکمت بنیان» را مطرح می کنند و روشن نیست که این شاخص چگونه می خواهد سنجیده شود.

با تعابیری مانند دانشگاه «حکمت بنیان»، دل خوش می کنند

ربیعی گفت: با این کلمات که فریبایی دارد، دل خوش می کنند و تحت پوشش آنها آسوده می خوابند و تصور می کنند این کلمات برای ما خوشبختی و سعادت می آورند!

وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: یک تفکر ما را نیازمند توسعه و پذیرفتن نتایج و الزامات آن می داند و معتقد است باید برای مدیریت نتایج آن برنامه ریزی درست کرد، اما ما چون در این حوزه وارد نمی شویم، با بخشهای سنتی وارد چالش نمی شویم و چالش ما با بخشهایی است که مرتبط با فضای ارتباطی مبتنی بر شبکه های اطلاعاتی است.

تعطیلی شنبه توطئه نیست/تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست

ربیعی با بیان این اعتقاد که بسیار تاکید کرده ایم که تغییر سبک زندگی که در خیابان می بینید، توطئه نیست، بلکه تغییر ارزشها است، تصریح کرد: اینگلهارت هم مطالعه کرده و می گوید کل جوامع این تغییرات را دارند. در هر جامعه ای به شکلی است. تعطیلی جمعه و شنبه توطئه نیست بعد هم فضای مجازی را محل این توطئه تصور می کنند.

آنچه امروز می بینیم، نتیجه سیاستهایی است که خود ما اعمال کرده ایم

به گفته وی؛ تغییر ارزشی را می بینند، اما چون علت یابی نمی توانند بکنند، آن را توطئه می دانند. در حالی که بخشی از تغییرات ارزشی، جهانی و طبیعی است. بخشی از آن هم حاکی از سیاستهای خود ما است. آنچه که امروز می بینیم، نتیجه سیاستهایی است که خود ما اعمال کرده ایم.

ربیعی با بیان اینکه شرکتهای استارتاپی زمینه ساز ایجاد نوعی پیوندهای جهانی هستند که ما نه به الزامات آن تن می دهیم و نه نتایجش را می پذیریم، اظهارداشت: فضای شرکتهای استارتاپی در میان ۸۰میلیون نفر جمعیت تنگ است و فضای جهانی را می خواهد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اقتصاد آینده، بدون اقتصاد دیجیتال، ناقص است، توضیح داد: بیشترین میزان اشتغال را ما در آینده در بخش خدمات مبتنی بر تکنولوژی اطلاعاتی داریم. هم ثروت ایجاد می کند و هم موتور حرکت سایر بخشها می توانند رشد و توسعه یابند و هم میزان اشتغال را رشد می دهد و هر گونه کوتاهی در این زمینه رفتاری غیرامنیتی است که در واقع امنیت کشور و اشتغال و ثروت اندوزی کشور را به خطر می اندازد.

سخنگوی دولت پیشین ادامه داد: وقتی هر پدیده ای را محدود می کنیم و در جایی را می بندیم، چه هدفی داریم! وقتی با چشممان می بینیم اهدافمان محقق نمی شود، تداوم سیاستها چیست؟ هدف بستن فضای مجازی چیست؟ مگر سنجشها نشان نمی دهند که مردم تا چه میزان بالایی از فیلترشکن استفاده می کنند و نه از صداوسیمایی با این بودجه کلان! پس این محدودیتها و اختلالها چه خاصیتی دارند! همه تان هم که در شبکه های مجازی حضور دارید و تیک آبی و خاکستری هم می گیرید! این هم از آن تناقض ها است!

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899260

دیگر خبرها

  • تاکید نماینده ولی فقیه بر رسیدگی بیشتر مسئولان به آسیب های اجتماعی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • علی ربیعی: تعطیلی روز شنبه توطئه نیست /بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟ وقتی خودتان هم در شبکه های مجازی هستید و تیک آبی و خاکستری می گیرید
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • ربیعی: تعطیلی شنبه توطئه نیست
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی دستگیر شد
  • دستگیری فروشنده تجهیزات تقلب در کنکور در فضای مجازی