Web Analytics Made Easy - Statcounter

137؛ شماره اي سه رقمي است كه مي تواند گره هاي مختلف و متعددي را در گوشه گوشه ي پايتخت بگشايد. شايد بسياري از شهروندان با مشكلات مختلف شهري روبرو شده اند، اما نمي دانند كه مي توان تنها با گرفتن يك شماره سه رقمي بسياري ازين مشكلات را سامان داد.به گزارش بلاغ، 137؛ شماره اي سه رقمي است كه مي تواند گره هاي مختلف و متعددي را در گوشه گوشه ي پايتخت بگشايد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شايد بسياري از شهروندان با مشكلات مختلف شهري روبرو شده اند، اما نمي دانند كه مي توان تنها با گرفتن يك شماره سه رقمي بسياري ازين مشكلات را سامان داد. بدون تردید 137 یکی از بزرگترین میراث های به جا مانده از مدیریت قالیباف در شهرداری تهران به حساب می آید. در گفت و گو با مسعود سلیم جوهری رئیس سابق سامانه مدیریت شهری 137 بخشي از خدمات رساني هاي اين سامانه را معرفي مي كنيم.


متن كامل اين گفت و گو پيش روي شماست:

137 در راستاي خدمت رساني به شهروندان اقدامات بسيار گسترده اي را انجام مي دهد كه شايد بسياري از شهروندان در این خصوص اطلاعات لازم را نداشته باشند. لطفا در ابتدا مقدمه اي از شكل گيري 137 ارائه بفرماييد.
همان طور که مستحضر هستيد برای اولین بار تلفن خدماتی 137 به عنوان پل ارتباطی بین مردم و شهرداری با هدف دریافت پیام شهروندان در موضوعات مختلف شهری در سیستم شهرداری تهران پیش بینی شد. اين مهم با تدابیر شهردار وقت تهران، دكتر قاليباف و از سال 84 كليد خورد و یکی از بزرگترین اقدامات مدیریت شهری شهر تهران به حساب می آید، این رویکرد سيستماتيك بود و با به کارگیری بستر فناوری اطلاعات و تهیه نسخه نرم افزاری که می توانست پیام های مردم را به سمت نواحی و واحدهای اجرایی هدايت كند سامان يافت و در سال 84 اجرایی و عملياتي شد.

137 در چه حوزه هايي به شهروندان ارائه خدمت مي كند؟

از جمله مسائلی که پیش بینی شد و جزو سیاست های سامانه 137 بود، بحث اصول شهروند مداری و محله گرایی، مشارکت مردم و رفع آني مشکلات و فوریت های شهری مي باشد که جزو سیاست ها و اهداف بلندمدت به حساب مي آيد. یک مشخصه دیگر سامانه 137 این بود که بایستی 24ساعته خدمات به شهروندان ارائه می داديم و برهمین مبنا براساس سه شیفت کاری به شهروندان ارائه خدمات می كردیم.

اگر موافق هستيد سراغ مصادیق خدمت رساني به شهروندان برويم.

بله. اگر بخواهیم در بحث خدماتي كه137 ارائه مي كند اولویت بندی داشته باشيم بايد بگويم كه اولویت اول، موضوعات فوریتی شهر تهران است. مثلا در موضوع حریق و آتش نشانی می دانید که با سامانه 125 بايد تماس گرفته شود و یا موضوعات مربوط به آب و فاضلاب، اورژانس و امداد بایستی با سامانه های مخصوص به خودش تماس گرفته شود. در اين شرايط سامانه 137 ایجاد شد تا سایر موضوعات فوریتی که در سطح شهر وجود دارد را پاسخ دهد و درخواست شهروندان را ثبت کند. پس اولین موضوع ما در سطح پیام های شهروندان موضوعات فوریتی و خطرساز است.

مواقعي كه مي توان از 137 كمك گرفت/ از سد معبر تا آلودگی صوتي

به طور مشخص منظور از موضوعات فوريتي و خطرساز چيست؟

مثل موضوعاتی که در مسیرهای تردد وسایل نقلیه ممکن است به وجود بیاید مثل مفقود شدن دریچه ها، وجود زایده فیزیکی در بزرگراه ها و سایر مواردی که می تواند خطرساز باشد. یا اینکه مثلا احتمال سقوط اجسام از بام یا داربست هایی که در سطح شهر بسته می شود. اگر شهروندان چنين موارد خطرسازي را مشاهده کنند، می توانند با سامانه 137 تماس بگیرند. موضوعات فوریتی و خطرساز اولویت ویژه این سامانه است. ما از شهروندان می خواهیم موضوعاتی که در سطح شهر می بینند، مشروط به این که در حوزه ماموریت شهرداری تهران باشد با سامانه 137 تماس بگیرند و این خود نوعی پیشگیری از بروز حوادث احتمالی است. دسته دوم از پیام ها، پیام هایی است که ماهیت نگه داشت در سطح شهر دارد. مثل پیام های نظافت و رفت و روب، بازیافت، موضوعات مربوط به حوزه خدمات شهری و شهرسازی از جمله اين خدمات هستند.‌‌‌ در حوزه شهرسازی مواردی از جمله تخلف ساختمانی، سد معبر مصالح یا آلودگی صوتی و سایر مواردی که در واقع مرتبط با موضوع ساخت و ساز است و همچنين، موارد فنی مثل لکه گیری ها، جدول ها، جوی ها و نهرهاي آب و غيره در چارچوب موضوعات فنی عمرانی است که در حوزه نگه داشت سامانه 137 تعریف می شود. دسته بعدی پیام های 137 آن دسته از پیام هایی است که درخواست شهروندان تبدیل به یک توسعه پايدار شهری می شود.

لطفا نمونه هايي را دراين خصوص ارائه كنيد.

از جمله طرح هاي توسعه پايدار شهري طرح درخت کاری است که ما هر سال انجام می دادیم و امیدوارم تدام یابد. شهروندان می توانند در فصل مناسب درخت کاری با سامانه 137 تماس بگیرند و درخواست کاشت درخت داشته باشند. درخواست احداث پارک، پل و مواردی که در واقع به توسعه شهر کمک می کند نيز دسته بعدی از تماس شهروندان است كه به عنوان پیام های توسعه ای ثبت می شود. در چنين حالتي اگر کارشناسان پس از امر كارشناسي به جمع بندی برسند که احداث اين مورد نیاز هست بايد اين كار انجام شود.


پروسه تکمیل از زمان تماس شهروندان تا مرحله عملياتي شدن آن به چه شکل است؟

زماني كه شهروندان با شماره 137 تماس بگیرند، به صورت اتومات راهنمایی می شوند تا عدد یک را بزنند. در اين مرحله به سامانه 137 متصل می شوند. بعد از این که اپراتور گوشی را برداشت و پاسخ داد اولین سوالش از شهروند اين است که موضوع اصلی چیست. سپس بعد آدرس از آن ها پرسیده می شود. اگر ناحیه و منطقه موضوع مورد نظر را شهروندان بدانند اعلام مي كنند و اپراتور نيز آن را ثبت می کند، در غير اين صورت اپراتور ناحیه و منطقه را مشخص كرده و بعد از آن ثبت سیستم صورت می گیرد. سپس ثبت سیستم به واحدهای اجرایی ارجاع داده می شود. در واقع بعد از مدت کوتاهی ناحیه ماموریت دارد که این پیام را به فوریت انجام دهد. بعد از تایید شهردار ناحیه و در واقع شهردار منطقه پیام به سایت بازخورد ما گردش پیدا می کند و در سایت بازخورد با شهروندان تماس می گیرند و رضایت یا عدم رضایت از عملکرد شهرداری را می پرسند. بعد از اين چرخه، مرحله تحلیل و بررسی درخواست های شهروندان را داریم و اگر به هر دلیلی در سایت بازخورد شهروندی اعلام کند که عدم رضایت از عملكرد شهرداري دارد، مجددا پیام براي اجرا به کارتابل ناحیه بازمی گردد. بهتر است قبل از این که شهروندان با سامانه 137 تماس بگیرند چند موضوع را حتما مورد توجه قرار دهند. اول اينكه از آدرس دقیق آن محل مطمئن شوند و این که موضوع پیام، مرتبط با شهرداری تهران باشد. براي كسب اطلاعات در اين زمينه نيز می توانند به سايت 137 مراجعه کنند و کل موضوعات مرتبط را آنجا ملاحظه کنند.

پاسخگويي به شهروندان در كمتر از 24 ساعت

این پروسه چه قدر طول می کشد؟
این پروسه براساس مختصات پیام ها متفاوت است. برای پیام های فوریتی بايد کمتر از 24 ساعت این کار انجام شود.

به طور قطع به تمام پیام های فوریتی شهروندان، زیر 24 ساعت پاسخ داده می شود؟
بله، اين قاعده 137 است و اگر اين كار صورت نپذيرد تذکرات لازم داده می شود. در حقيقت بايد کمتر از 24 ساعت پیام های فوریتی به سامانه ارجاع داده شود، اما برای انجام پیام بیش از یک یا دو ساعت زمان نداريم. می بایستی وقتی شهروند تماس می گیرد، به فوریت مامورین ناحیه یا آن مسئولینی که وظیفه دارند، در موقعیت حضور پیدا کنند و برای ایمن سازی و در واقع اقدامات بعدی آنجا را مهیا نمايند. یعنی در کمتر از یک یا دو ساعت بسته به نوع پیام باید در محل حضور پیدا کنند و این به واحدهای اجرایی ابلاغ شده و بایستی این کار انجام شود. اگر کوتاهی در اين زمينه صورت پذيرد با سیستم های کنترلی، تذکرات لازم به واحدهای اجرایی داده مي شود. البته ناگفته نماند تمام دوستان و مسئولینی که در سطح نواحی و واحدهای سازمانی هستند، حساسیت ویژه ای به پیام های 137 داشته و امیدوار امروز هم همین طور باشد. آن ها سعی می کنند به فوریت این پیام ها را انجام دهند. علاوه بر این موضوعاتی که خدمت شما گفتم، بیش از 1200 نفر نیروی انسانی آماده به کار در سطح نواحی برای عملياتي كردن پیام و درخواست هاي شهروندان آماده ارائه خدمت هستند. یعنی پیام های فوریتی و خطرسازی که شهروندان اعلام می کنند با یک سیکل منظم به واحدهای ارجاعی سطح نواحی شهر تهران ارجاع داده می شود.

خدمات اجتماعي 137/ از اسكان بي خانمان ها تا ايجاد طرح هبه

137 تا چه اندازه نسبت به مقوله های اجتماعی ورود مي كند و خدمات اجتماعی به شهروندان ارائه می نمايد؟
در حوزه اجتماعی شهرداری تهران و در زمان دکتر قالیباف چند گروه موضوعي داشاتیم و الان هم همین است. که در واقع جزو گروه های موضوعي فوریتی سطح شهر تهران است. شهروندان می توانند با سامانه 137 تماس بگیرند و آن پیام ها به واحدهای اجرایی ارجاع داده می شود. از جمله موضوعاتی که می توانند شهروندان تماس بگیرند وجود متکدیان سطح شهر است. در واقع موضوعات مرتبط با حوزه آسیب های اجتماعی که گروه موضوعاتش مشخص است، می تواند موضوع تماس شهروندان با سامانه 137 باشد. بعضی از موارد حوزه اجتماعی نيز در فصل خودش فعال می شود، مثل میهمان تهران که در ایام عید خدمات ويژه اي به گردشگران داده می شود. يا اسكان بي خانمان هاي شهر در گرمخانه هاي شهرداري تهران در فصل سرد پاييز و زمستان. يكي ديگر از طرح ها نيز، طرحي به نام «هبه» است که در سطح شهر تهران در حال انجام است. شهروندان مي توانند ضمن تماس با سامانه 137 گزینه شماره هبه را انتخاب کنند تا اگر کالایی دارند و مي خواهند به نيازمندان هبه کنند نيروهاي 137 آن كالا را تحويل بگيرند.

در زمان دکتر قالیباف نيروهاي 137 به صورت داوطلبانه خدماتي را به زوار اربعين نيز ارائه دادند. لطفا برش هايي ازين خدمات را معرفي كنيد.

بله. در زمان دکتر قالیباف ما حدود 50 ایستگاه را براي اين امر در نظر گرفتيم. در شهر نجف و همچنين، در مسير نجف تا کربلا و مبادی ورودی کشور مرزهای مهران، شلمچه، چذابه و دو ایستگاه در کوت و کاظمین داشتيم که جمع ایستگاه های ما را به 50 ایستگاه رساند.. از جمله خدماتي که ما به زائرین ارائه كرديم، راهنماهای آدرس دهی به مراجعین و توزیع نقشه در میان زائرین، رساندن افراد کم توان به مقصد، تحویل مدارک گم شده و همچنين افراد مفقود شده به کنسولگری ها بود. برقراری ارتباط با سایر نهادها از جمله هلال احمر و ثبت سیستمی اطلاعات با نرم افزاری که پیش بینی کرده بودیم امسال صورت پذيرفت. استقرار خادمین راهنما در نقاط پرازدحام و اعزام نیرو و استفاده از دانش موجود در سامانه 137 نيز در دستور كار قرار گرفت. در مدت ده روز حدود 6 هزار نفر هر روز در ایستگاه های ما خدمات گرفتند كه هر ايستگاه به 72 عدد تبلت و 50 دستگاه مودم وای فای مجهز شده بود.

منبع: بلاغ مازندران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۱۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراحل راه اندازی ابتدایی سامانه املاک و اسکان آغاز شده است

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس گفت: مراحل راه اندازی و فعالیت ابتدایی سامانه املاک و اسکان آغاز شده است، این جلسه در جهت احصای موانع و مرتفع کردن آن‌ها در جهت اجرای کامل برگزار شد.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، علی خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این کمیسیون جهت نظارت بر حسن اجرای قوانین موضوع فعالیت سامانه املاک و اسکان اظهار داشت: با توجه به اینکه با پیگیری‌های کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مراحل راه اندازی و فعالیت ابتدایی سامانه آغاز شده است، این جلسه در جهت احصای موانع و مرتفع کردن آن‌ها در جهت اجرای کامل برگزار شد.

وی افزود: کمیسیون از ابتدای دوره فعالیت خود در مجلس یازدهم موضوع سامانه املاک و اسکان را پیگیری کرده و این حکم قانونی که از سال ۱۳۹۴ یعنی زمان تصویب ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اجرایی نشده بود، در مراحل اولیه و استقرار سامانه اجرا شد. پس از آن در مراحل مختلف و با تشکیل جلسات تخصصی و با حضور دستگاه‌های مرتبط وظایف هر دستگاه در تعامل با سامانه املاک و اسکان پیگیری و احکام آئین نامه‌ها و مقررات اجرا شدند.

خضریان تصریح کرد: در این جلسه که با حضور مدیران وزارت راه و شهرسازی، سازمان ثبت احوال، بانک مرکزی، کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیک و اعضای کمیسیون به ریاست حجت‌الاسلام پژمانفر برگزار شد، ابتدا مدیران سامانه گزارشی از آخرین وضعیت سامانه را ارائه کردند؛ و بر اساس گزارش‌های اعلامی تا به حال ۵۷۰ هزار واحد خانه خالی در شهر‌های بالای ۱۰۰ هزار نفر شناسایی شد که اخطار‌های لازم به صاحبان آن‌ها مبنی بر پرداخت مالیات ارسال شده است.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس افزود: تاکنون بیش از ۷۰ درصد اطلاعات اسناد تک برگ ارائه شده از سوی سازمان ثبت اسناد در سامانه وارد شده است و با اتصال سامانه خودنویس، اطلاعات مؤجران و مستأجران نیز به این سامانه متصل شده است. همچنین در حال حاضر اطلاعات خرید و فروش در دفاتر اسناد رسمی نیز به صورت برخط به سامانه املاک و اسکان اتصال یافته است و در حال حاضر محل سکونت اصلی ۷۵ میلیون کد ملی بر مبنای کدپستی در سامانه مذکور احصاء شده است.

وی گفت: در این جلسه مقرر شد اقدامات لازم برای الزام افراد به ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان برای صدور دسته چک از سوی بانک مرکزی صورت پذیرد و سازمان ثبت احوال نیز مکلف شد، اقدامات اولیه برای ارائه خدمات چهارگانه خود یعنی تولد ازدواج طلاق و وفات از طریق تعیین محل اقامت توسط سامانه املاک را انجام دهد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس خاطرنشان کرد: در این جلسه مقرر شد اقدامات دستگاه‌های اجرایی به دقت توسط این کارگروه رصد شده و در صورت استنکاف دستگاه‌ها از انجام تکالیف قانونی خود، این موارد ضمن ارجاع به مرجع قضایی، مطابق قانون برای اقدامات نظارتی به کمیسیون اصل نود ارسال شود.

دیگر خبرها

  • دستگیری سارقان منزل در خدابنده ؛ در کمتر از سه ساعت
  • سارقان در کمتر از سه ساعت در خدابنده دستگیر شدند
  • پاسخگویی به پرسش ‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • گنجی که فقط کچل‌ها دارند
  • نمک‌گیری نمایندگان مجلس به سبک قالیباف؛ بریز بپاش در هتل گرانقیمت برای حفظ ریاست؟!
  • مانور لاکچری قالیباف در هتل بزرگ تهران
  • مانور لاکچری قالیباف در هتل بزرگ تهران /پشت پرده مهمانی مجلل برای منتخبان مجلس دوازدهم / هزینه یک شب اقامت در گراند هتل چند؟
  • مراحل راه اندازی ابتدایی سامانه املاک و اسکان آغاز شده است
  • پاسخگویی مرکز امداد شرکت گاز به ۸۴ هزار تماس تلفنی مشترکان گاز طبیعی 
  • افزایش حقوق و متناسب سازی آن، بیشترین سوال بازنشستگان در تماس با سامانه ۲۵۰۰