Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@08:01:49 GMT

دپوی غیر اصولی زباله تهدید زیست محیطی قروه

تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۳۳۱۷۹۱

دپوی غیر اصولی زباله تهدید زیست محیطی قروه

به گزارش ایرنا، وضعیت کنونی محیط زیست از بحران های پیش روی تمام جوامع بشری است که کشورهای جهان را درگیر خود کرده است که قسمت مهم این نگرانی مربوط می شود به چگونگی دفن و پالایش پسماندهای صنعتی و خانگی که تاکنون راهکارهای بسیاری برای آن ارائه شده که مهمترین آن بازگشت حداکثری پسماندها به چرخه تولید و استفاده مجدد از آن از طریق باز یافت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


متاسفانه این موضوع مهم در شهرستان قروه محجور مانده است و ابتدایی ترین راهکار ممکن برای این مساله بکار گرفته شده است به گونه ای که زباله های شهری در نزدیکترین فاصله ممکن از شهر تخلیه می شود که شیرابه پسماندها معضل زیست محیطی بزرگی شده که آرام آرام علاوه بر آلودگی سفره آب های زیرزمینی، جان موجودات زنده را تهدیدی می کند.
جای تاسف است که کارخانه بیوکمپوست شهرستان قروه که در گذشته با هزینه بالا و تبلیغات فراوان راه اندازی شد به جهت مدیریت ناکارآمد، تعطیل شد و همین امر حل مشکل پیش آمده را سخت تر کرده است.
به گزارش ایرنا، بیش از 15 سال بود که زباله های شهرستان قروه در محلی در 10 کیلومتری شهر بصورت کاملا غیر بهداشتی در زمین های اطراف روستای شیخ جعفر با جمعیتی بیش از یک هزار نفر منتقل و به صورت غیر قانونی در حریم رودخانه خروشان رود شور دفن می شود.
شیرابه های حاصل از این زباله ها به درون آب رودخانه نفوذ کرده و بوی تعفن، زندگی ساکنان روستا را به خطر انداخته و از طرفی بدلیل عملی نشدن مجوز ایجاد کارخانه بیوکمپوست در سال های 80 و 81 این روستا به محل دفن غیر قانونی و غیر اصولی زباله های قروه تبدیل شد.
مسئول سازمان مردم نهاد سراب سبز قروه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انباشت زباله شهری در حوضه آبخیز جنیان احتمال آلودگی آب شرب 20 روستا را بدنبال دارد، گفت: پس از اعتراض مردم روستای شیخ جعفر به عدم مدیریت صحیح از سوی کارخانه بیوکمپوست و افزایش آلودگی محیطی تعطیل شد و حدود یک سال است روزانه 75 تن زباله در محل کارخانه آسفالت شهرداری به صورت غیر اصولی تخلیه و دفن می شود.
انور افزود: از آنجا که کارخانه آسفالت در حاشیه رودخانه فصلی جنیان قرار دارد و دشت جنیان یکی از مهمترین حوضه های آبخیز شهرستان است همچنین در پایین دست کارخانه، آبخیز داری اقدام به ایجاد آب بندهایی با هدف کنترل و نفوذ روان آب ها در بستر رودخانه کرد است.
به گفته وی، در فاصله تقریبا هشت کیلومتری محل کارخانه آسفالت در روستای مظفر آباد مجتمع آبرسانی ایجاد شده که آب شرب 20 روستا را تامین می کند که همه این روستاها از همین منبع آب تغذیه می شوند.
انور اضافه کرد: بدلیل نیاز شدید شهر قروه به آب شرب و مشخص نبودن وضعیت انتقال آب سد آزاد و ژاوه جهت تامین آب شرب این شهر، تنها گزینه تامین آب شرب قروه همین حوزه است که ممکن است در اثر نفوذ شیرآبه زباله ها به آب های زیرزمینی و آلودگی رودخانه، سلامت مردم را به خطر اندازد و خسارت غیر قابل جبرانی از جمله خالی شدن روستاها از سکنه و هجوم به شهر و گسترش حاشیه نشینی که خود ده ها مشکل اجتماعی در پی خواهد داشت، را بدنبال داشته باشد.
به گفته وی، این رودخانه یکی از سر شاخه های رود قزل اوزن و سپید رود است و در فصل پر بارش، این آلودگی می تواند تا دریای خزر گسترش یابد ولی با وجود اطلاع تعدادی از ارگان های ذیربط اقدام قابل ملاحظه ای در این خصوص بعمل نیامده است.
مدرس دانشگاه، مدیر عامل سازمان نواندیشان توسعه پایدار شهر و رئیس انجمن علوم ایمنی ایران شعبه کردستان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: مشکل زباله شهرستان قروه ناشی از عدم کار کاشناسی و مدیریت صحیح سال های گذشته است که با تجمع ضعف ها به مشکل حاد امروز تبدیل شده است.
ابراهیم کیوان افزود: طبق آمارهای اعلام شده روزانه چیزی حدود 80 تن زباله در شهرستان جمع آوری می شود که حجم قابل توجهی از مواد قابل بازیافت نیز با این زباله ها به محل دپو منتقل می شود در حالیکه با مدیریت صحیح، مواد قابل بازیافت به عنوان طلای کثیف، می توان بودجه لازم را برای مدیریت علمی دفن زباله های شهر تامین کرد.
وی تاکید کرد: در محل کنونی دپوی زباله ها، سطح ایستایی آب های زیرزمینی بالا است و احتمال آلودگی این آب ها از طریق نفوذ شیرابه زباله ها که حامل میکروب و باکتری های بسیار خطرناکی است به داخل زمین وجود دارد پس نیاز به اقدام اورژانسی تمامی دستگاه ها دارد تا با ارائه راهکارهایی برای خروج از بحران اقدام شود.
به گفته وی، انتقال هر چه سریع تر زباله ها از محل کنونی به محل ایزوله شده قبل از شروع بارندگی های پاییز و زمستان، یافتن محل مناسب و کارشناسی شده توسط تیم های فنی برای دفن زباله شهر، امکان سنجی پروژه بیوکمپوست که از مدت ها قبل کلید خورده و استفاده از یکی از روش های مدیریت شیرابه می توان مشکلات جایگاه دفن زباله قروه را بر طرف کرد.
کیوان با اشاره به گردش مجدد شیرابه افزود: یک روش موثر برای تصفیه شیرابه، جمع آوری و باز گردش آن از محل دفن است هنگامی که شیرابه به محل دفن برگردانده می شود غلظت اجزای ترکیبی آن در اثر اتفاق افتادن فعالیت های بیولوژیکی و سایر واکنش های فیزیکی و شیمیایی کاهش می یابد و مزیت عمده باز گردش شیرابه به محل دفن، بهبودی گاز محل دفن است که حاوی متان است.
مدیر عامل سازمان نواندیشان توسعه پایدار شهر با اشاره به روش تبخیر شیرابه گفت: در این روش، شیرابه را وارد برکه های تبخیر لاینر نموده تا به مرور زمان تبخیر شود، این روش یکی از ساده ترین سیستم های مدیریت شیرابه است.
وی یادآور شد: تقریبا تمام روش هایی که برای تصفیه فاضلاب به کار می روند را برای تصفیه شیرابه هم می توان استفاده کرد که نوع سیستم تصفیه انتخابی برای شیرابه اولا به خصوصیات آن و ثانیا به موقعیت فیزیکی و جغرافیایی محل دفن بستگی دارد.
معاون خدمات شهرداری قروه هم در خصوص مشکلات محل دپوی زباله های شهر گفت: جایگاه دفن زباله شهرداری واقع در سه کیلومتری جاده قروه - شیخ جعفر، حدود 20 هکتار است و استعلامات قانونی از شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست و امور آب را اخذ کرده است.
خسرو عزتی اضافه کرد: جایگاه دفن زباله شهرداری هیچ گونه تهدیدات زیست محیطی برای مناطق اطراف خود ندارد و با توجه به ممانعت اهالی روستای شیخ جعفر از تخلیه زباله در این محل، شهرداری برای مدیریت زباله اقدام به تخلیه در محل کارخانه آسفالت که از املاک خود است به صورت موقت کرده تا تکلیف جایگاه اصلی روشن شود.
به گفته وی، جایگاه اصلی دفن زباله شهرداری قروه از لحاظ مدیریتی و جانمایی کارشناسی هیچ گونه مشکلات زیست محیطی برای منطقه اطراف ایجاد نمی کند.
عزتی اظهار کرد: با توجه به اعلام نظر دستگاه های مرتبط، شهرداری قروه نسبت به انتخاب پیمانکار ذیصلاح با اعتبار 620 میلیون ریال جهت جانمایی، مکان یابی و اخذ استعلامات قانونی مکان های دفن زباله اقدام کرده و نتیجه را اطلاع رسانی می کند.
وی یادآور شد: محل انباشت زباله های شهری در نزدیکی کارخانه آسفالت شهرداری طبق نظر کارشناسان امور آب هیچ گونه آلودگی ایجاد نکرده است.
معاون خدمات شهرداری قروه با اشاره به وضعیت ایجاد کارخانه بیوکمپوست افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی این کار در شهرستان جوابگو نیست چون برای خشک کردن زباله باید حداقل 14 ساعت تابش آفتاب داشته باشیم.
وی با اشاره به دلایل تعطیلی کارخانه بیوکمپوست و نداشتن شرایط آب و هوایی و مستهلک بودن دستگاه ها گفت: همکاری مردم در تفکیک زباله از مبدا می تواند ما را در تولید کمپوست کمک کند که برای اجرای این طرح پیمانکارانی دعوت به همکاری شده اند.
عزتی افزود: بخش خصوصی حاضر نیست در زمینه کمپوست با تولید روزانه 80 تن زباله در این شهر سرمایه گذاری کند چرا که این امر نیاز به سرمایه گذاری زیاد دارد و زباله شهر قروه برای این منظور کافی نیست و برای سرمایه گذار صرفه اقتصادی ندارد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست قروه نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد جایگاه دفن زباله که باعث آلودگی زیست محیطی شده است، گفت: شهرداری در جایگاه اراضی شیخ جعفر اقدام به دفن اصولی زباله می کرد ولی بخاطر تخلیه و تلنبار و عدم مدیریت اصولی جایگاه و انتشار بوی نامطبوع موجب اعتراض مردم و در نتیجه تعطیلی آن شد.
فرهاد سیف پناهی افزود: اهالی شیخ جعفر با تجمع در ورودی جایگاه در اردیبهشت سال گذشته بخاطر شرایط ایجاد شده، مانع از ورود زباله ها به جایگاه شدند و شهرداری با وجود تلاش، موفق به شناسایی جایگاه جدیدی نشد.
به گفته وی، مقرر شد تا حل مشکل و جلب رضایت اهالی این روستا، شهرداری در محلی دیگری مجاور شهرهای دلبران، دهگلان و دزج اقدام به دفن زباله کند.
وی با بیان اینکه شهرداری خودسرانه اقدام به تخلیه زباله در محل سایت کارخانه آسفالت واقع در مسیر رودخانه جنیان کرد، یاداور شد: به محض اطلاع در 13 اردیبهشت سال 95 از این محل بازدید کرده و اخطاریه ای برای شهرداری صادر شد تا از ادامه این روند جلوگیری و از تخلیه زباله در این مکان با توجه به قرار گرفتن در بستر رودخانه خودداری کند.
سیف پناهی در پاسخ به این سوال که چرا محیط زیست در 18 ماه گذشته و با وجود نداشتن مجوز دفن زباله از سوی شهرداری در کارخانه آسفالت سکوت کرده است، گفت: محیط زیست با صدور 6 اخطاریه و دستور تعطیلی این مکان وظیفه خود را انجام داده ولی شهرداری توجهی به این اخطارها نکرده و همچنان زباله ها را در این مکان تخلیه می کند.
وی اضافه کرد: شهرداری با انتقال غیر مجاز زباله به این مکان، موجب آلودگی محل شده که مراتب طی نامه در هشتم تیر ماه امسال به رئیس کارگروه پسماند استان کردستان (معاون عمرانی استاندار) اطلاع داده شده است و صرفا با هدف مساعدت و حل مشکل تاکنون از طریق مراجع قضایی اقدامی صورت نگرفته است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست قروه با اشاره به اینکه در بحث پسماند زباله سازمان محیط زیست ناظر است و اقدام اجرایی نمی کند، افزود: سازمان محیط زیست راهکارهای پیشنهادی برای مدیریت اصولی زباله ارائه می دهد.
سیف پناهی اظهار کرد: شهرداری قروه با توجه به فرا رسیدن فصل بارش باید هر چه سریعتر نسبت به تعطیلی این مکان و عدم انتقال زباله به سایت کارخانه آسفالت اقدام کند تا از بروز مشکلات زیست محیطی بیشتر پیشگیری کند.
به گفته وی، شهرداری می تواند با رعایت اصول مدیریتی از جمله تفکیک زباله در مبدا، دفن روزانه زباله با خاک پوشی مناسب به منظور جلوگیری از انتشار بو و کاهش شکایت مردمی، فنس کشی اطراف جایگاه و تعبیه حوضچه جهت جمع آوری شیرابه و کاهش نفوذ آن به زمین نگرانی مردم پیرامون جایگاه اصلی زباله در اطراف روستای شیخ جعفر را به حداقل برساند.
وی با اشاره به پیشنهاد محیط زیست برای حل مشکل زباله در دراز مدت گفت: راه اندازی سایت بیوکمپوست، مکان یابی محلی جدید منطبق با ضوابط و معیارهای دفن پسماند باید در اولویت کار شهرداری قروه قرار گیرد.
7345/9102

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۳۱۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، فاروق سلیمانی گفت: در راستای فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش در هفته زمین پاک برنامه های زیست محیطی در مدارس شهر و روستای این شهرستان برگزار می گردد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد هدف از این آموزشها را آگاهی بخشیدن و نهادینه شدن فرهنگ حفاظت از محیط زیست در کودکان عنوان کرد و گفت: این آموزشها با موضوعات زیست محیطی در خصوص مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا ، بازیافت، خطرات پلاستیک و کیسه های پلاستیکی برای دانش آموزان ارائه می شود.

دیگر خبرها

  • شهروند خبرنگار،آلاینده های زیست محیطی کامیونها درپلدشت
  • لزوم نهادینه کردن علم محیط زیست در کنار سایر علوم برای دانش‌آموزان
  • ممنوعیت چیدن ریواس در منطقه حفاظت شده پلنگ دره قم
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • رفع تهدیدهای خطرناک زیست‌محیطی؛ اولویت شهرداری کرمان در مدیریت پسماند
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست
  • تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست