Web Analytics Made Easy - Statcounter

این دانش آموزان افغان در گفت و گو با ایرنا،استفاده از تمام مزایای تحصیلی یکسان در تمام مقاطع مختلف درسی، حضور در برنامه های فرهنگی، ورزشی، رفتار خوب اولیای مدارس و دانش آموزان، مشارکت در کارهای علمی
را عنوان کردند.
ایران از جمله کشورهایی است که بدون چشمداشت مالی یا سیاسی از مهاجران کشورهای دیگر پذیرایی می کند و سازمان ملل هم به این امر اذعان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اولیای این دانش آموزان و برخی از آنان سال های زیادی است که در ایران و استان فارس حضور دارند و دلایل این حضور مختلف است از جمله آشوب های ناشی از حضور شوروی در افغانستان ،درگیری های فرقه ای در این کشور، ‌مشکلات اقتصادی.
ظهور طالبان باعث شد ایران پذیرای تعداد زیادی مهاجران مرد و زن و کودک افغان باشد.
طبق تاکید رهبر معظم انقلاب، هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به ‌صورت غیرقانونی و بدون ‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌ نام شوند.
پس از تاکید رهبر معظم انقلاب، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از این تصمیم انساندوستانه استقبال کرد و گفت: دولت وظیفه دارد این دستور افتخار آفرین را با دقت به سرانجام برساند و وزارت آموزش و پرورش از این اقدام تاریخی حمایت خواهد کرد.

** آشیان مهر
فاطمه تاجیک دانش آموز افغان کلاس یازدهم دبیرستان دخترانه شهید آیت الله دستغیب شیراز به ایرنا گفت: رفتار خوب مدیران، دبیران و دانش آموزان ایرانی در این مدرسه سبب شده که با انگیزه زیادی به تحصیلاتمان ادامه دهیم و این رفتار انسان دوستانه قابل تقدیر است.
وی اضافه کرد : خانواده من با ادامه تحصیل مخالف نیستند و پدر و مادرم اجازه می دهند در دانشگاه هم درس بخوانم و هر شغلی که دوست داشته باشم انتخاب کنم.
این دانش آموز که دوست دارد درآینده روانشناس شود ادامه داد:برخی افکار ناروا در مورد افغان ها نزد افراد قلیلی هست و افغان ها را با صفت های بد توصیف می کنند اما اینگونه نیست و ما هم دارای آداب و رسوم خاصی هستیم که با فرهنگ ایرانی ها نزدیک است و دوست داریم همیشه با لباس مرتب و رفتارخوب در اجتماع حضور یابیم.
فاطمه تاجیک اظهار امیدواری کرد کشورش از نظر امنیتی شرایط خوبی پیدا کند و او بتواند در زادگاهش خدمت کند.
رمزیه تاجیک دیگر دانش آموز کلاس یازدهم دبیرستان شهید دستغیب هم گفت: دبیران خوب درس می دهند و هیچ تفاوتی میان ما و ایرانی ها قایل نیستند از این رو به راحتی درس می خوانیم و در تمام کارهای فرهنگی ، هنری و ورزشی مشارکت داریم.
وی افزود: خانواده من سختگیر هستند و با خواهش و تمنا توانستم به مدرسه بروم و آنها را متقاعد کردم در صورتی که به من اعتماد کنند موفق شوم با این حال ناامید نیستم و وارد دانشگاه هم خواهم شد.
رمزیه تاجیک با بیان اینکه با وضعیتی که وطنم دارد دوست دارم با لباس پلیس در کشورم خدمت کنم ادامه داد: کشورم را دوست دارم و امیدوارم روزی بتوانم با خیال راحت در وطنم به مردم کمک کنم.
مرضیه تاجیک دیگر دانش آموز از ایالت بغلان افغانستان که در کلاس یازدهم درس می خواند گفت: خوشحالم از اینکه دانش آموزان افغان همگام با دانش آموزان ایرانی در سر یک کلاس با آرامش درس می خوانند.
وی با اشاره به اینکه والدینم هیچ مخالفتی با ادامه تحصیل من ندارند افزود : آنها مرا تشویق می کنند که درس بخوانم و وارد دانشگاه شوم ضمن اینکه برادرم هم در ایران دانشجو است.
تاجیک ادامه داد: دوست ندارم به کشورم در این شرایطی که دارد بروم و پس از پایان تحصیلات دانشگاهی در رشته علوم سیاسی می خواهم به کشورم خدمت کنم.
این دانش آموز افغانی با اشاره به اینکه دوست دارم وطنم آباد شود،اظهار کرد : افغانستان به دلیل فرقه گرایی هیچ پیشرفتی نکرده است و به نظرم نژادهای مختلف همچون پشتو و ازبک نباید با هم مشکل داشته باشند تا شاهد پیشرفت باشیم.
مرضیه تاجیک افزود: از نظر فرهنگی هم مشکل داریم و بسیاری دختران در سن 15 سالگی باید ازدواج کنند و حق ادامه تحصیل ندارند و به پدران و مادران توصیه می کنم اجازه بدهند فرزندانشان ادامه تحصیل دهند چرا که بهتر می توانند بر مشکلات چیره شوند.
وی اضافه کرد: نسل قدیم افغانستان نتوانستند وطنم را آباد کنند و امیدوارم نسل جدید این کار مهم را با موفقیت انجام دهند.
الهه حمدی دانش آموز کلاس یازدهم از ایالت بغلان افغانستان هم گفت: کادر خوب دبیرستان شهید دستغیب و رفتار دوستانه دانش آموزان و اولیای مدرسه انگیزه مرا زیاد کرده از این رو با خیال راحت مشغول درس خواندن هستم و دوست دارم در آینده وکیل شوم.
وی افزود:پدر و مادرم سخت گیر و متعصب هستند وفکر نکنم بتوانم وارد دانشگاه شوم اما دوست دارم با تحصیلات عالی به کشورم خدمت کنم.
حمدی از هموطنانش در افغانستان خواست به کشورهای دیگر نروند و برای آبادی سرزمین مادریشان تلاش کنند.

** برابری و تشویق به درس خواندن
مدیر دبیرستان دخترانه شهید دستغیب شیراز به ایرنا گفت : 286 دانش آموز در این دبیرستان حضوردارند که ازاین تعداد 102 نفر اتباع خارجی که اکثرا افغانستانی هستند، درس می خوانند.
مژده حیدری افزود : در این دبیرستان شرایط و امکانات برای اتباع خارجی به مانند دانش آموزان ایرانی است و هیچ تفاوتی قایل نمی شویم و حتی فرایض دینی خاص خود را هم انجام می دهند.
وی اضافه کرد : از تمام ظرفیت های دانش آموزان اتباع در بخش های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی استفاده می شود و حتی برخی از آنها به عنوان مبصر کلاس،دفتردار و مسئول کتابخانه فعالیت دارند و این امر بیانگر نبودن تبعیض میان ایرانی ها و خارجی ها است.
حیدری با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از خانواده های افغان تا یک سن خاص اجازه تحصیل به دختران خود می دهند، افزود: با دانش آموزان و خانواده کسانی که ترک تحصیل می کنند تماس می گیریم و آنها را تشویق به ادامه تحصیل می کنیم که خوشبختانه تا بحال چندین نفر را به سر کلاس ها باز گردانده ایم.
مدیر دبیرستان دستغیب ادامه داد: اکثر دانش آموزان اتباع به دلیل مشکلات مالی به کار خیاطی در منزل و یا کارگاه های تولیدی مشغول به کار هستند، اگر چه برخی اعتقادات مذهبی و قومی هم از دلایل ترک تحصیل است.
حیدری ضمن ابراز رضایت از اخلاق و رفتار دانش آموزان خارجی گفت : این دانش آموزان در اخلاق و حفظ حجاب سرآمد و در تحصیل بسیار هدفمند هستند و اکثرا برای ادامه تحصیلات عالی راهی کشورهای اروپایی می شوند ضمن اینکه از این دبیرستان تعدادی از دانش آموزان خارجی وارد دانشگاه های ایران شده اند.
وی گفت:در زنگ تفریح دانش آموزان خارجی و داخلی با هم هستند طوری که تشخیص آنها از یکدیگر بسیار سخت است و در برگزاری انجمن اولیا هم خانواده ها کنار یکدیگر می نشینند.

** دل های پاک
لیلا کریمی دانش آموز افغانستانی کلاس ششم دبستان شهید شفیعی شیراز گفت: اولیای مدرسه و دانش آموزان با ما مهربان هستند و به مانند یک فرشته دل پاکی دارند.
وی اضافه کرد: اگر ما در درسی عقب بیفتیم معلمان در خارج از ساعات درسی به ما کمک می کنند و سال گذشته با معدل بسیار خوب قبول شدم.
کریمی افزود: دوست دارم در آینده پزشک شوم و به کشورم خدمت کنم و برای هموطنانم در افغانستان دعا می کنم تا صلح و صفا بر قرار شود و بدون جنگ برای آبادی کشورم قدم بردارند.
سکینه میرزایی دیگر دانش آموز کلاس چهارم دبستان شهید شفیعی گفت : رفتار معلمان و دانش آموزان نسبت به ما بسیار خوب است و مهربان هستند.
وی اضافه کرد: دوست دارم پزشک شوم و در کشورم خدمت کنم و از هموطنانم در افغانستان می خواهم در برابر سختی ها مقاومت کنند و در برابر آمریکا هم تسلیم نشوند.

** هیچ جا وطن خود انسان نمی شود
خانم نظری مادر یکی از دانش آموزان افغانستانی دبستان شهید شفیعی هم گفت:چهار فرزند من در این مدرسه تحصیل و هیچ گاه احساس نکردند که مهاجر هستند.
وی گفت:دولت افغانستان باید به فکر ملت خود و به ویژه مهاجران باشد و ما هر چقدر هم که در ایران خوش باشیم اما هیچ کجا مثل وطن نمی شود و بالاخره یک روز باید بر گردیم به کشورمان.
لیلا زارعی مدیر دبستان دخترانه شهید شفیعی به ایرنا گفت: همان امکاناتی که برای دانش آموزان ایرانی در نظر گرفته ایم، مهاجرین هم از آن بطور یکسان استفاده می کنند.
وی افزود : در نظر سنجی که از دانش آموزان داشتیم، اولیا آنها بویژه مهاجرین بسیار راضی بودند و می کوشیم فرزندانی خوب و با سواد تحویل کشور شان دهیم.
زارعی ادامه داد : دانش آموزان خارجی در کلاس ها نهایت استفاده را می برند و مصمم هستند که با سواد شوند و ضریب هوشی خوبی هم دارند.
احسان برهانی دانش آموز افغانستانی رشته ریاضی فیزیک دبیرستان سید جمالدین اسدآبادی که در شیراز به دنیا آمده است گفت : دبیران ، مدیران و دانش آموزان ایرانی دلسوز و مهربان هستند و هیچ تبعیضی نسبت به ما قایل نمی شوند.
وی اضافه کرد: پدرم قاضی است و مرا تشویق می کند که درس بخوانم، والدینم بهترین مشوق من برای ادامه تحصیل من هستند تا در دانشگاه درس بخوانم و باید به اعتماد آنها پاسخ مثبت دهم.
برهانی که می خواهد مهندس برق شود ادامه داد : به هموطنانم در افغانستان توصیه می کنم که با سواد شوند چرا که بی سوادی عامل عقب ماندگی در توسعه یک کشور است.
مسیح عزیزی دانش آموز کلاس یازدهم دبیرستان سید جمالدین اسد ابادی با اظهار رضایت از ادامه تحصیل خود در ایران گفت: در افغانستان به دنیا امده ام و 18 سال است در ایران به راحتی زندگی می کنم.
وی افزود: رفتار اولیای مدرسه و دانش آموزان ایرانی سبب شده که انگیزه زیادی برای درس خواندن داشته باشم و می خواهم در آینده اختر شناس شوم.
عزیزی گفت: پدرم جانباز جنگ است و به هیچ عنوان مانع ادامه تحصیلات من نیست و امیدوارم در کشورم اتحاد، صلح و دوستی برقرار شود در غیر این صورت نمی توانیم پیشرفت کنیم.

** لوح تقدیر از سازمان ملل
مراد رشیدی مدیر دبیرستان پسرانه سید جمالدین اسد آبادی گفت : در این دبیرستان 456 دانش آموز درس می خوانند که 120 نفر از آنها مهاجرین افغان هستند.
وی با اشاره به اینکه این دبیرستان به دلیل رفتار خوب با دانش آموزان مهاجر از سوی سازمان ملل لوح تقدیر دریافت کرده است افزود : دانش آموزان اتباع خارجی همانند ایرانی ها از تمام امکانات استفاده می کنند و این امر سبب شده که بسیاری از دانش آموزان خارجی وارد دانشگاه های ایران شوند.
رشیدی اضافه کرد: برخی از دانش آموزان خارجی که با کبر سن مواجه هستند، والدین آنها تلاش می کنند تا فرزندان خود را وادار به تحصیل کنند و برخی نیز به دلیل مشکلات مالی ادامه تحصیل نمی دهند.
مدیر دبیرستان سید جمالدین اسد آبادی ادامه داد: دانش آموزان اتباع از نظر وضعیت تحصیلی خوب هستند و با وجود اینکه کار می کنند بهترین نمره ها را می گیرند و دانش آموزانی داشته ایم که در دانشگاه در رشته مهندسی قبول شده اند.
مسئول اتباع خارجی اداره کل آموزش و پرورش فارس گفت: تعداد زیادی از دانش آموزان 11 کشور در سر کلاس ها در مقاطع مختلف با دانش آموزان ایرانی در مدارس استان فارس مشغول تحصیل هستند و از تمام مزایا و امکانات استفاده می کنند.
محمد گودرزی به ایرنا گفت: ده ها هزار دانش آموز خارجی که بیش از 70 درصد از کشور افغانستان هستند در همان فضایی که دانش آموزان ایرانی تحصیل می کنند ، بدون هیچ گونه محدودیتی درس می خوانند.
وی اضافه کرد: دانش آموزان خارجی که طبق قوانین جمهوری اسلامی در ایران زندگی می کنند می توانند در تمام مدارس از جمله نمونه دولتی، تیزهوشان و شاهد در صورتی که شرایط داشته باشند به تحصیلات خود ادامه دهند.
گودرزی با بیان اینکه دانش آموزان خارجی در مسابقات فرهنگی و ورزشی ویژه اتباع حضوری فعال دارند، اظهار داشت: آموزش و تربیت یک امر انسانی است و به هیچ عنوان به نژاد، رنگ و ملیت وابسته نسیت و وظیفه داریم بیشترین آموزش ها را به ویژه در مهارت زندگی به آنها بدهیم.
این مقام مسئول اضافه کرد: آموزش دادن به هر نژاد و ملیتی سبب می شود کمتر با چالش ها و آسیب های اجتماعی مواجه شویم و امر تربیت و تحصیل باعت رشد و بالندگی کشورها می شود و برای هر ملیتی حکم برد برد را دارد.
گودرزی گفت: بسیاری از دانش آموزان خارجی به ویژه افغان های مقیم فارس در دانشگاه های کشور و شیراز در رشته پزشکی و علوم انسانی مشغول ادامه تحصیلات عالیه هستند و این امر بیانگر تفاوت قایل نشدن آموزش و پرورش فارس بین ایرانی ها و خارجی هاست که می توانند وارد دانشگاه ها شوند.
مسئول اتباع خارجی آموزش پرورش فارس با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر با سواد کردن اتباع خارجی افزود: دانش آموزان اتباع خارجی که مدارک هویتی هم ندارند با معرفی نامه ویژه حمایت تحصیلی اتباع می توانند از مزایا و خدمات در آموزش و پرورش فارس استفاده کنند.
وی گفت : بسیاری از خیرین مدرسه ساز استان فارس از جمله سید حسن عباس پور مدارس آنها پذیرای بیش از 70 در صد از دانش آموزان اتباع به ویژه افغان است که جای تقدیر دارد و سیاست آموزش و پرورش فارس این است که امکانات یکسان برای اتباع در نظر گرفته شود.
گزارشگر: حمیدرضا خلیقی ** انتشار دهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7368 /1876

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۵۴۷۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار

بیش از ۵۰ سال از عمر خود را به آموزش و تدریس مشغول بوده است، اما هنوز پر انرژی سر کلاس درس می‌رود و خستگی برایش معنایی ندارد، معلمی که گرد پیری روی موهایش نشسته و هم‌چون پدری مهربان از به ثمر نشستن تلاش‌هایش می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، معلمان نمادی از علم و دانش و از مؤثرترین نیروها در تربیت دانش‌آموزانی کنجکاو، دانا و جویای علم هستند، آن‌ها منابع آگاهی، روشن‌نگری و روشن‌فکری به حساب می‌آیند که دانش‌آموزان را با خرد خود تغذیه می‌کنند، مهارت‌های واقعی داشتن یک زندگی موفق را به کودکان آموزش می‌دهند و به نسل‌های آینده جامعه کمک می‌کنند تا مسیر دقیق و صحیح زندگی را کشف کنند.

دوازدهم اردیبهشت همزمان با شهادت استاد مرتضی مطهری، در تقویم رسمی ایران به عنوان روز معلم نام‌گذاری شده است و هدف از این نام‌گذاری قدردانی از زحمات و خدمات این استاد بزرگ و ارج نهادن به جایگاه والای معلم است، به همین مناسبت گفت‌وگویی داشتیم با حبیب توحیدی، معلمی که پس از گذشت سال‌ها آموزش و تدریس همچنان با انگیزه و علاقه خاصی در کلاس درس حاضر می‌شود.

وی در خصوص مسیر زندگی خود این گونه اظهار می‌کند: در کرمانشاه متولد شدم و تا هنگام دریافت مدرک دیپلم در آنجا زندگی می‌کردم، مدرک لیسانس را در تهران گرفتم و از همان بدو ورود به دانشکده به آموزش علاقه داشتم و با توجه به اوقات فراغتی که در طول هفته وجود داشت، به اداره آموزش‌وپرورش یکی از نواحی تهران مراجعه کردم و آن‌ها با استقبال گرمی که داشتند، ساعاتی از هفته را برای تدریس اختصاص دادند تا با حضور در کلاس‌های دبیرستان به تدریس و آموزش دانش‌آموزان بپردازم.

این معلم فعال و پرانرژی می‌گوید: از همان دوران دانشجویی علاقه‌مند به آموزش و شغل معلمی بودم و با اظهار لطفی که دانش‌آموزان نسبت به معلمشان داشتند، از همان زمان تصمیم گرفتم به‌صورت جدی‌تر و مستمر همین کار را ادامه دهم، همچنین تحت تأثیر معلمان خوبی که در دوران دانش‌آموزی داشتم، خود نیز مسیر معلمی را در پیش گرفتم و زمانی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم، می‌توانستم در شغل‌های مختلفی مشغول به کار شوم، اما به خاطر شدت علاقه‌ای که به تدریس و آموزش داشتم، حرفه معلمی را برگزیدم.

توحیدی ادامه می‌دهد: قشر تحصیل‌کرده و دانشجویان در دهه ۵۰ بسیار کمتر از زمان حال بود و اغلب پسران برای کمک به خانواده و پدر مشغول به کشاورزی و دامداری می‌شدند، به همین علت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانستند آسان‌تر جذب مراکز دولتی و اداری شوند، اما کسانی وارد آموزش‌وپرورش می‌شدند که علاقه‌مند به آن بودند.

از آموزش خسته نشده‌ام و از موفقیت دانش‌آموزانم دلگرم می‌شوم

این معلم با سابقه ۵۳ سال تدریس در آموزش‌وپرورش در خصوص بهترین خاطره‌ای که از دوران معلمی خود دارد، اضافه می‌کند: در سال‌های ابتدایی خدمت که سرباز معلم بودم در روستایی به دور از شهر خدمت می‌کردم و نیاز بود هر روز با اتوبوس به مدرسه بروم، اما اتوبوس همواره از جاده اصلی عبور می‌کرد، برای همین باید هر روز حدود پنج کیلومتر را پیاده‌روی می‌کردم تا بتوانم به جاده اصلی برسم؛ یک روز در میانه راه برف سنگینی که تحملش بسیار دشوار بود و سرمای شدیدی به همراه داشت، به حدی که از شدت سرما و کولاک دیگر توان ادامه دادن مسیر را نداشتم.

وی ادامه می‌دهد: ناگهان صدای فریادی به گوشم رسید و به محض شنیدن این صدا شوقی درونی در وجودم ایجاد شد و توانستم به سمت مبدا صدا حرکت کنم و مشاهده کردم که دانش‌آموزان روستا چون می‌دانستند در این سرما نمی‌توانم به مدرسه برسم، به دنبالم آمده‌اند، این از خودگذشتگی دانش‌آموزان برای همیشه در خاطرم مانده است و با یاد آن دلگرم می‌شوم، چرا که در آن شرایط ناگوار و ناامیدکننده و به دور از انتظار به کمکم آمدند.

توحیدی درباره خاطره یکی از دانش‌آموزانش که پزشک شده است، می‌افزاید: روزی بخاطر درد دندانی که داشتم به مطب دندانپزشکی رفتم، بعد از پایان درمان برای پرداخت هزینه به بخش پذیرش مراجعه کردم که ناگهان متخصص دندانپزشک گفت نیازی نیست حق ویزیت را پرداخت کنید، ما از دانش‌آموزان سال‌های گذشته شما هستیم، با شنیدن این حرف ناگهان مبهوت ماندم، زیرا بخاطر گذشت حدود ۱۵ سال با تغییر چهره آن شخص نتوانستم او را بشناسم، اما از اینکه او به چنین جایگاهی رسیده بود، خوشحال شدم‌.

مدرس نمونه استان اصفهان در سال ۱۳۷۶ ادامه می‌دهد: روزی در یکی از مدارس، دبیر آموزش زبان انگلیسی مرا در آغوش گرفت و گفت که از دانش‌آموزان چندین سال پیش من بوده است و در حال حاضر افتخار می‌کند که همکارمان شده است؛ همچنین حدود یک ماه گذشته فردی از ایتالیا تماس گرفت و بعد از احوال پرسی مختصری بیان کرد که از شاگردان من بوده است و در حال حاضر در ایتالیا مشغول به ادامه تحصیل در دوره دکتری است.

توحیدی می‌گوید: با اینکه ۵۳ سال است مشغول آموزش و تدریس هستم، هنوز خسته نشده‌ام و با علاقه بر سر کلاس حاضر می‌شوم و ‏‬ به دانش‌آموزان سال آخر دوره دبیرستان توصیه می‌کنم که یکی از اولویت‌های انتخاب رشته دانشگاهی خود را برای ورود به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهند، چرا که در این دانشگاه زمینه پیشرفت بسیاری برای ادامه تحصیل وجود دارد و با علاقه داشتن به حرفه معلمی می‌توانند در تحصیل و شغل خود موفق شوند و ارتباط خوبی با دانش‌آموزان برقرار کنند.

کد خبر 748543

دیگر خبرها

  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در کرمان را قبول نداریم
  • آمار ۷۵۰۰ ترک تحصیل کرده در استان را قبول نداریم
  • ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • روایتی از ۵۳ سال تدریس و مهری ماندگار
  • ۱۰ هزار و ۲۰۸ معلم جدید در خراسان رضوی جذب می‌شوند
  • آیا دختران ازدواج کرده می توانند در مدارس روزانه هم تحصیل کنند؟
  • ۶۰ هزار تارک تحصیل سال گذشته به چرخه آموزش بازگشتند
  • بازگشت به تحصیل ۶۰ هزار تارک تحصیل در کشور
  • تلاش برای بازگرداندن دانش آموزان بازمانده از تحصیل