Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:13:09 GMT

درد و دل سازمان های مردم نهاد با استاندار هرمزگان

تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۴۰۳۷۹۴

درد و دل سازمان های مردم نهاد با استاندار هرمزگان

بندرعباس - ایرنا - استان هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی کشور با آسیب ها و مشکلات اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی زیادی رو برو است که می توان این آسیب ها را با کمک و استفاده از توان سازمان های و تشکل های مردم نهاد که رابط بین دولت و مردم هستند ، کاهش داد.

به گزارش ایرنا ، در نشست صمیمی که ظهر امروز پنجشنبه بین نمایندگان سازمان های مردم نهاد و استاندار هرمزگان برگزار شد ، جمعی از نمایندگان تشکل های مردمی در حوزه های مختلف به طور جداگانه درد و دل ها و مسائل و مشکلات خود را با استاندار در میان گذاشتند و نظرها و پیشنهادهای خود را جهت پیشرفت و توسعه استان بیان کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


* مدیر عامل مجمع خیران سلامت استان هرمزگان به عنوان اولین سخنران در این نشست گفت: در مجموع 225 سمن فعال در استان داریم که مهم ترین مشکل این سمن ها نداشتن مکان مناسب است که شاید این اشکال از سوی خود ما باشد که دنبال این موضوع را نگرفتیم.
عبدالباسط خطیبی زاده افزود: سمن ها صدای مردم و بازوی محکمی برای دولت هستند که داوطلبانه کار می کنند و اگر تشکلی نداشته باشیم ، این گروه های مردمی از هم می پاشد.
وی با اشاره به اینکه 35 درصد سمن های سلامت در کشور ناموفق بودند ، گفت: علت این امر نداشتن آموزش و برنامه راهبردی بوده که این گونه نشست ها و گفت و گوها به طور قطع نتیجه بخش است.
در این زمینه استاندار هرمزگان نیز از مدیرکل امور اجتماعی استانداری هرمزگان خواست پیگیر مکانی مناسب از سوی دستگاه های دولتی و یا مکانی اجاره ای برای تشکل های مردم نهاد باشد.
خطیب زاده یاد آورشد: از سمن ها آن طور که باید حمایت نمی شود و برنامه ها و کارهایشان خوب معرفی نمی شود که از صدا وسیما و رسانه ها خواستاریم اطلاع رسانی داشته باشند.
وی گفت: مدرسه بیمارستانی موسسه ساحل خلیج فارس که نخستین مدرسه در کشور بود ، نامی از آن برده نشد و این ضعف از استانداری است .
* رئیس هیات مدیریه انجمن ضایعات نخاعی استان هرمزگان و نماینده معلولان در استان نیز گفت: این استان دارای صنایع و شرکت های بزرگ در غرب شهر بندرعباس و حاشیه جنوبی تنگه خلیج فارس است اما از امکانات و ابزار و درآمدهای این شرکت ها بهره مند نیستیم.
محمد حسن استاد افزود: تنها سودی که این صنایع برای ما دارند تخریب محیط زیست و بی بهره گذاشتن منابع بومی و ساکن در استان است .
وی بیان داشت: همان طوری که می دانید مناطق آزاد باید یک درصد از درآمد خود را به بهزیستی بدهند اما تاکنون هیچ پرداختی نداشته اند و در این مناطق ، کمترین نیرو بومی و افراد معلول در استان را شاهد هستیم .
نماینده معلولان استان هرمزگان اظهار کرد: از استاندار هرمزگان تقاضا داریم که شرکت های بزرگی که در غرب بندرعباس هستند ، ملزم شوند از کارگاه های تولیدی اقشار بی سرپرست ، معلول ، زنان بی سرپرست و بدسرپرست استان حمایت کنند.
استاد یکی دیگر از مشکلات معولان استان را نامناسب سازی حمل و نقل عمومی شهر بندرعباس عنوان کرد و گفت: با اصلاح ساختار حمل و نقل عمومی و تدابیر استانداری می توان پنج تا 10 دستگاه خودروی ون را از مناطق آزاد به راحتی وارد استان کرده و این مشکل را حل کرد.
وی همچنین گفت: یک ستاد مناسب سازی داریم که از سال 80 در استان شکل گرفته است اما طی این سالها فضای شهری مناسب و اماکن عمومی برای افراد معلول و سالمند در نظرگرفته نشده است که از استاندار دعوت می کنیم یک نشست ویژه در این زمینه صورت گیرد چرا که حضور و مشارکت معلولان در جامعه بدون در نظر گرفتن فضای شهری و اماکن عمومی میسر نیست.
وی ضمن دعوت از استاندار در مراسم 12 آذر روز جهانی معلولان گفت: آمار معلولان در استان هرمزگان بسیار بالاتر از نرم جهانی و کشوری است ، فضای ورزشی در استان برای حضور معولان مناسب نیست و از استاندار به عنوان نماینده رئیس جمهوری خواستاریم که از صنایع بزرگ و شرکت ها که مهم ترین و پردرآمدترین بنگاه های در استان هستند، به معلولان و توان خواهان حمایت کنند.
وی گفت: فضاهای بدون استفاده و خالی زیادی در هرمزگان وجود دارد که سازمان های مردم نهاد فعال می توانند از این سازمان ها استفاده کنند.
*نماینده تشکل های علمی و پژوهشی استان هرمزگان نیز با اشاره به اینکه تولید و رشد یافتگی هر کشوری مدیون خلاقیت و علم است ، گفت: تشکل های علمی خلاصه اهدافشان این است که می خواهند علم را گسترش دهند و نیروها را به صورت کمی و کیفی تربیت کنند و با دستگاه های دولتی و دانشگاه ها همکاری کنند.
فاطمه تقی پور افزود: باید سمن های علمی در مراکز تصمیم گیری حضور فعال داشته باشند اما مشکل ما این است که ادارات واحد تحقیقاتی و پژوهشی جداگانه دارند و کارهای پژوهشی خود را به آن ها محول می کنند .
استاندار هرمزگان نیز در این خصوص اعلام کردند که بخش نامه هایی از سوی این تشکل تهیه و به همه ادارات ابلاغ کنند که از مشورت تخصصی سمن ها استفاده شود.
همتی گفت: همچنین برای دانش آموزان 2 سال آخر دبیرستان که قرار است در کنکور سراسری شرکت کنند ، طرح دهید تا کلاس های تقویتی برگزار شود تا در همه مناطق استان اقدام تقویتی علمی صورت گیرد.
*نماینده سمن های زیست محیطی اداره کل محیط زیست استان هرمزگان نیز گفت: دولت تدبیر و امید در چهار سال گذشته با فضا سازی انجام شده موجب افزایش سمن ها شد اما باید قرار داد همکاری با این سمن ها نیز بسته شود نه اینکه دستگاه های دولتی از سمن های خارج از استان استفاده کنند.
مریم اقبالی افزود: مسائل زیست محیطی شهر بندرعباس زیاد است که از آن جمله می توان به ورود فاضلاب به دریا ، ساخت و سازهای حریم 60 متری و ساخت ساختمان های بلند اشاره کرد.
وی بیان داشت: تغییرات اقلیمی موجب بالا رفتن یک تا 2 درجه ای حرارت می شود که این امر موجب نابودی مرجان های جزیره هرمز و لارک شده است و در آینده برای مردم آسیب هایی را به همراه خواهد داشت.
نماینده سمن های زیست محیطی هرمزگان ادامه داد: طرح های کلان چون ملی است هیچ نگاه استانی در آن دیده نمی شود که لازم است پروژه هایی که انجام می شود پشتوانه علمی و تحقیقاتی آن را هم لحاظ کنند.
استاندار هرمزگان نیز در خصوص مشکل ورود فاضلاب به دریا گفت: در این زمینه نشست هایی با شهرداری و متولیان امر صورت گرفته و یکی از اولویت های استانداری سر و سامان دادن به فاضلاب شهری است که بخشی از آن برای فضای سبز استفاده شود.
همتی گفت: این بنا را داریم که تمامی آب های شیرین سدهای استان برای احیای دشت ها و کشاورزی استفاده شود و برای آب شهری و روستایی از آب شیرین کن استفاده شود.
وی یاد آورشد: 80 بنگاه اقتصادی در هرمزگان شناسایی شده که مالیات و ارزش افزوده خود را به خارج از استان منتقل می کنند و مسائل اجتماعی و آلودگی آن نصیب مردم استان می شود و باید اشتغال ، مالیات و ارزش افزوده اول به استان برگردد و اگر مازاد داشت به سایر استان ها واگذار شود.
* مدیرعامل موسسه خیریه بیماران خاص استان هرمزگان نیز گفت: هرمزگان یکی از استان های مطرح کشور در جذب خیران سلامت بوده و حتی خیرانی از خارج از استان و حاشیه خلیج فارس جذب کرده است.
میترا قاسمی راد گفت: سمن ها از میان مردم هستند و سعی دارند با جذب خیران موارد و مشکلات پیش روی دولت را حل کنند.
نماینده انجمن بیماران خاص هرمزگان بیان داشت: سمن ها رابط بین خیران و دولت هستند اما سمن ها را به رسمیت نمی شناسند و تفاهم نامه های نوشته شده اجرا نمی شود و خیران بعد از بررسی شرایط از استان خارج می شوند و در جای دیگر هزینه می کنند.
قاسمی راد اضافه کرد: احیای خانه های بهداشت روستایی ، برقراری پایگاه اورژانس اجتماعی در مناطق دور دست و کوهستانی استان و وجود نیروی متخصص در آن ، پیشگیری از بیماری های ژنتیکی و تالاسمی و ساخت بیمار سرا در شرق استان از جمله مطالبه های انجمن خیران است .
*نماینده تشکل های فرهنگی استان هرمزگان نیز گفت: مهم ترین معضل و خطری که استان را تهدید می کند ، معضل فرهنگی و پیشرفت نامتوان آن است .
عبدالحسین رضوانی بیان کرد: متاسفانه مسائل فرهنگی را در ابزار می بینیم اما همه برنامه ها و طرح ها نیاز به پیوست فرهنگی دارد که باید به آن توجه شود.
وی بیان داشت: صنایع غرب ، مناطق آزاد و جاسک که قرار است پیشرفت کند ، باید موضوع پیوست فرهنگی در آن اعمال شود.
*کارشناس اجتماعی امور بانوان استانداری هرمزگان نیز با اشاره به اینکه 128 سمن در حوزه زنان و 6 کانون فرهنگی اجتماعی بانوان در استان داریم ، گفت: برخی از شهرستان ها کانون بانوان ندارند که باید فرمانداری ها را ملزم به تامین آن کرد.
اللهه میرزایی افزود: چالش هایی که وجود دارد اینست که اغلب تشکل های ما انفرادی عمل می کنند که نیاز به بانک اطلاعاتی و شبکه ارتباطی بین سازمان های مردم نهاد است.
*نماینده سمن های مذهبی در هرمزگان نیز گفت: ایجاد سمن ها از اهداف مهم دولت تدبیر و امید است.
پری صیادی افزود: استان هرمزگان از تنوع قومیتی و مذهبی فراوانی برخوردار است که برای توسعه یافتگی و رشد آن باید از همه ظرفیت ها بهره جست.
وی بیان داشت: فراوانی ازدواج در هرمزگان بالاست و سن ازدواج در دختران 15 تا 19 سال و پسران 19 تا 24 سال است که که پنج سال اول زندگی دچار آسیب می شود که باید گفتمان های مشاوره ای ، تحصیلی ، شغلی و مهارت های خانوادگی برای مردم برگزار کرد.
*مسئول نمایندگان سمن ها در گروه همیاران و پیشگیری از اعتیاد هرمزگان نیز گفت: ما 50 سمن در حوزه پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر داریم اما بحث این ست که در این استان آسیب های اجتماعی و اعتیاد بالاست.
جهانگیری افزود: رهبر فرزانه انقلاب و وزیر کشور برای سازمان های مردم نهاد اهمیت زیادی قائل شدند و در این زمینه
خواستاریم آن نقشی که برای ما در قانون تعریف شده ، حضور داشته باشیم.
وی بیان داشت: قانون پیش بینی کرده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد استفاده شود اما مدیران کل دستگاه های اجرایی استان اقدام به تاسیس یک سمن در دستگاه خود کردند تا بتوانند در پروژه ها دخالت کنند و از ظرفیت سمن ها استفاده نمی شود .
جهانگیری ادامه داد: ورود خیران در بحث آسیب های اجتماعی و اعتیاد کم است که نیاز است دوره های آموزشی بازتوانی از سوی سازمان های مردم نهاد برگزار شود .
وی بیان داشت: سمن ها و تشکل های مردم نهاد می توانند در کنار دستگاه های دولتی به عنوان مشاور در حوزه رصد آسیب های اجتماعی کمک کنند .
استان هرمزگان دارای 225 سمن فعال است که 124 سمن از استانداری و فرمانداری ها ، 83 سمن از اداره کل بهزیستی و 18 سمن از اداره کل ورزش و جوانان مجوز گرفته اند.
مسائل و مشکلات زیادی متوجه سازمان های مردم نهاد است که می طلبد استانداری و سایر دستگاه های دولتی با این سمن ها که رابط بین مردم و دولت هستند ، همکاری و تعامل کنند.
7195/
گزارش : رقیه غلامی زاده **

* آگاهی از آخرین اخبار استان در کانال تلگرام ایرنا هرمزگان
* لینک جستجو کانال: irnabandarabas@
*ایمیل: irna.hormozgan@yahoo.com

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۴۰۳۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد

ایسنا/هرمزگان استاندار هرمزگان از تخصیص اعتبارات ویژه دور دوم سفر رییس‌جمهور به هرمزگان برای توسعه خطوط ریلی استان خبر داد.

مهدی دوستی امروز جمعه هفتم اردیبهشت در حاشیه کلنگ زنی پل خورگو و زیرگذر سرخون، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اصلاحات نرم افزاری در درگاه‌های گمرک را از سال گذشته آغاز کردیم از محل سفر هم اعتبار خوبی تخصیص داده شده و به زودی عملیات اجرایی خطوط ریلی بندر شهید رجایی را آغاز خواهیم کرد.

وی توسعه خطوط ریلی بندر شهید رجایی را شامل خطوط و ایستگاه مانوری اعلام و تصریح کرد: یکی از پروژه‌های مهم ما بحث راه آهن و تقویت اتصال ریلی بندر شهید رجایی است.

استاندار هرمزگان با تاکید بر مزیت رقابتی بندرشهیدرجایی افزود:این بندر در رقابت با رقبای منطقه ای خود باید بتواند جایگاه برتر خود را حفظ کند و لازمه این اتفاق مهم احداث خطوط ارتباطی مناسب در پس کرانه‌ی این بندر است.

به گزارش ایسنا، امروز استاندار هرمزگان با همراهی احمد مرادی محمد آشوری تازیانی و فاطمه جراره نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با حضور در روستاهای سرخون و خورگو از توابع بخش مرکزی بندرعباس، عملیات اجرایی پروژه‌های احداث پل خورگو و زیرگذر سرخون را کلنگ زنی کرد این دو پروژه جزء ۵۴ نقطه حادثه‌خیز هرمزگان هستند که تاکنون تلفات جانی و نقص عضو را برای مردم بهمراه داشته و اصلاح آن‌ها در زمره مطالبات جدی مردم منطقه بوده که وارد مرحله عملیاتی شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استغاندار هرمزگان: نگران توسعه صنعتی هرمزگان هستیم
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌ یابد
  • آغاز ساخت دو طرح راهسازی در بندرعباس
  • خطوط ریلی بندر شهید رجایی توسعه می‌یابد
  • پل خورگو وارد مرحله اجرا شد
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • فرمانداریهای استان تهران برای همکاری با دبیرخانه ۱۰روز فرصت دارند
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران