Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: اجرای معافیت های مالیاتی و کاهش درصد سهم بیمه پرداختی از سوی کار فرمایان از جمله مواردی است که به گفته بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی می تواند نسخه درمان توسعه صنعت و تولید استان باشد.

خبرگزاری شبستان ؛ سیستان و بلوچستان: سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان به ویژه صنعت و تجارت یکی از راه های توسعه رشد اقتصاد، ایجاد درآمد و افزایش فرصت های شغلی در منطقه است که با فعال بودن چرخ های صنعت و فراهم بودن زیر ساخت های لازم به تحقق خواهد پیوست اما نبود نقدینگی، بازار فروش، بهره وری و گاه نبود فناوری های به روز  از عوامل مؤثر در غیرفعال شدن برخی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی  استان است که نیازمند توجه ویژه مسئولان کشوری و استانی به این نقطه و رفع موانع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زیرا کم رنگ بودن نقش استان در اقتصاد ملی و پایین بودن نرخ تولید و هم ردیف قرار دادن صنعتگران این خطه با استان های برخوردار و ... سبب شده تا توسعه یافتگی در بخش صنایع استان در حد انتظار نباشد، به ویژه این که سیستان و بلوچستان به عنوان محور توسعه شرق کشور شناخته شده و اهمیت زیادی در منطقه دارد. بنابراین رفع مشکلات اقتصادی این منطقه و ایجاد عمران و آبادانی در استان می تواند به توسعه یافتگی استان سرعت ببخشد. حذف موانع از سر راه تولیدکنندگان استان، اجرای معافیت های مالیاتی، کاهش درصد سهم بیمه پرداختی از سوی کار فرمایان  و ... از جمله مواردی است که به گفته بسیاری از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی می تواند نسخه درمان توسعه صنعت و تولید استان باشد و از تعطیل شدن واحد های صنعتی و خدماتی بیشتر جلوگیری کند.

 

نبود عزم جدی برای رفع مشکل تولید کنندگان 

 

یکی از کارخانه داران استان به خبرنگار شبستان گفت: مسئولان استان باید برای تسریع در رفع مشکلات فعالان اقتصادی به قول های داده شده عمل کنند و موانع را از سر راه تولید کنندگان بردارند تا شاهد رونق اقتصادی  کارخانه ها و کارگاه های تولیدی باشیم.

 

بهنام.م می افزاید: هنوز مشکلات زیادی بر سر راه تولید کنندگان وجود دارد و تا عزم جدی دولت و مسئولان استانی در رفع مشکلات آنان دیده نشود هرگز اتفاق خاصی برای توسعه و رونق صنعت و اقتصاد منطقه نخواهد افتاد.

 

وی ادامه می دهد: برای توسعه این استان بسیاری از زیر ساخت ها وجود ندارد یا به دلیل نبود بودجه با کندی اجرا می شود که در صورت سرعت بخشیدن به آن می تواند علاوه بر رونق بخشیدن به تولیدات استان، زمینه ساز ورود سرمایه گذاران بیشتر از داخل و خارج به استان شود.

 

وی اضافه می کند: کاهش مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از تولیدکنندگان و بخشودگی جرایم مالیات، کاهش سهم کار فرما از بیمه پرداختی، عمل کردن مسئولان به وعده های داده شده با هدف تسهیل در مراودات تجاری با کشورهای همسایه و ارائه تسهیلات بانکی کم بهره برای تعویض دستگا ه ها و ماشین آلات فرسوده کارخانجات سبب می شود تا عقب ماندگی ها به سرعت جبران شود اما سال هاست که موانع همچنان باقی مانده و کاغذ بازی های اداری و وعده های مسئولان در رفع مشکلات صنعت گران سبب خسته شدن سرمایه گذار از کار در این استان شده است.

 

او بیان می کند: مسئولان  ارشد دولتی عزم جدی در رفع موانع پیش روی فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی استان نداشته اند و همین امر سبب شده است تا وضعیت واحد های تولیدی استان جان نگیرد و مانند واحد های صنعتی دیگر استان ها از جایگاه ویژه ای بهره نبرد.

 

مدیران ارشد استان از جزیره ای عمل کردن بپرهیزند

 

یکی دیگر از فعالان اقتصادی استان به خبرنگار شبستان می گوید: مشکلات زیادی در مسیر فعالان اقتصادی وجود دارد، از جمله تفکر نادرست برخی مدیران ارشد استان نسبت به بخش صنعت و تجارت که باید تغییر کند و از طرفی مدیران باید در کنار تولید کنندگان قرار گیرند و با جدیت موانع پیش روی تولید کنندگان و سرمایه گذاران را از میان بردارند تا افراد بیشتری به سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان علاقه مند شوند.

 

محمود.ت ادامه می دهد: مدیران از جزیره ای عمل کردن بپرهیزند، به دنبال جبران عقب ماندگی صنعت استان باشند و از تعطیلی واحد های تولیدی در این منطقه جلوگیری کنند، زیرا سرمایه گذار با امید به وعده های داده شده از سوی مسئولان و دریافت تسهیلات مناسب و معافیت های چندین ساله مالیاتی وارد این عرصه شده است.

 

وی تصریح می کند: اکثر سرمایه گذاران بخش صنعت نیازمند توجه مسئولان و تسهیل شرایط دریافت تسهیلات  کم بهره با بازده زمانی بلند مدت هستند تا علاوه بر تهیه ماشین آلات جدید، واحد تولیدی خود را گسترش دهند و بتوانند در بازارهای منطقه و حتی جهانی ورود کنند که این امر در توسعه استان نقش به سزایی دارد و منطقه را از مشکلات کنونی خارج خواهد کرد.

 

محمود. ت بیان می کند: بخش زیادی از مشکلات موجود به بانک های عامل بر می گردد که متاسفانه مدیران آن اختیاراتی در زمینه پرداخت تسهیلات به فعالان اقتصادی و راه انداختن چرخه تولید استان ندارند، در حالی که در بسیاری از استان ها شرایط به مراتب بهتر از این استان است و مسئولان کشوری نیز توجه خاصی به آن مناطق دارند. با وجود وعده های مدیران ارشد استانی و کشوری در توجه ویژه به سرمایه گذاران منطقه و قرار دادن امتیازهای ویژه برای تشویق فعالان اقتصادی در این خطه اما  این وعده ها در همان شعار دادن باقی مانده و اقدام موثری نشده است. این در حالی است که برخی از سرمایه گذاران خارجی از قابلیت و ظرفیت بالای اقتصاد منطقه به نیکی یاد کرده اند اما از بدعهدی مدیران استان گلایه مند هستند.

 

وی تصریح می کند: یکی دیگر از مشکلات بزرگ کارخانه داران و سرمایه گذاران استان، افزایش ارزش افزوده مالیات است که با وجود اعلام دولت از معاف بودن تولیدکنندگان این استان از پرداخت مالیات، اما هنوز این موضوع برطرف نشده و تاکنون هیچ استانداری برای رفع این مشکل قدم مثبتی بر نداشته است. 

 

او تصریح می کند: در برخی از استان ها و حتی کلان شهرها صد درصد جرایم مالیاتی آن ها بخشیده می شود اما در این استان فقط قسمت کوچکی از جرایم بخشیده می شود و به همین دلیل است که سرمایه گذار با ورشکستگی یا تعطیلی کامل خط تولید کارخانه اش مواجه می شود و دیگر حاضر به ادامه کار در این استان نمی شود.

 

این فعال اقتصادی اضافه می کند: با وجود اعلام دو استاندار سابق مبنی بر خرید کالای تولید شده در استان توسط دستگاه های اجرایی و منع خرید کالای مورد نیاز از خارج استان، این موضوع رعایت نشد و با وارد کردن کالا از خارج استان، ضربه سنگینی به تولید داخل استان زده می شود. 

 

وی توضیح می دهد: بیمه تامین اجتماعی یکی دیگر از مشکلات تولید کننده است ضمن این که هیچ جایگاهی در کمیسیون های حل اختلاف بین بیمه گذار و کارفرما ندارد و گاه حقشان ضایع می شود. جلسات کارگروه اشتغال در استان بارها تشکیل می شود، اما خروجی مشخصی در بر نداشته است تا بتواند قسمتی از مشکلات ما را برطرف کند.

 

او ادامه می دهد: یکی از دلایل افزایش بیکاری در استان، نبود نگاه دلسوزانه مسئولان به این موضوع است و چنانچه این روند ادامه داشته باشد، نابودی صنعت  و تولید استان را به همراه خواهد داشت.

 

حمایت های دولت از صنعت گران یکسان نیست

 

مدیر عامل شهرک های صنعتی استان با بیان این مطلب به خبرنگار شبستان گفت: حمایت دولت از بخش صنعت و تولید در برخی استان ها یکسان نیست به طوری که به خوبی می توان شاهد کمک های دولت به استان های برخوردار بود اما در استان های کم برخورداری مانند سیستان وبلوچستان  هیچ گونه توجه خاصی انجام نشده و وعده های دولت به رفع مشکلات صنعت گران استان همچنان در حد شعار باقی مانده است. 

 

حسینعلی سارانی می افزاید: یکی از مشکلات صنعت گران استان، بازرسی های بین راهی است که در هنگام خروج تولیدات بسته بندی شده کارخانجات گاه به صورت نامطلوب بازرسی و سبب شکسته شدن پلمب بسته های تولید شده و وارد شدن ضرر به سرمایه گذار می شود در حالی که در دیگر استان ها این مشکل وجود ندارد.

 

وی اضافه می‌کند: از مشکلات دیگر، موضوع مالیات و جرایم سنگین مالیاتی است که بر تولیدکنندگان تحمیل می شود و با وجود پیگیری های مکرر، برای رفع این مشکل و ایجاد تعامل بیشتر بین تولیدکنندگان و سازمان مالیات استان هیچ نتیجه ای  نداشته است.  سارانی تصریح می کند: باید قسمتی از کارمزد تسهیلات بانک ها از محل کمک های فنی و اعتباری استان پرداخت شود تا هزینه های سربار تولید استان بیشتر از هزینه های سربار دیگر استان ها  نشود. بارها در نشست با مسئولان بیمه تامین اجتماعی نیز موضوع پرداخت سنگین ۲۳درصد سهم بیمه کارفرما را مطرح کرده ایم و خواستار تعامل بیشتر آن ها با تولیدکنندگان با هدف مهلت بیشتر برای پرداخت حق بیمه و حذف جرایم سنگین شده ایم اما در تعامل با تولیدکنندگان همکاری ندارند.

 

وی اضافه می کند: درباره رفع مشکل تولیدکنندگان با بانک ها برای دریافت تسهیلات کم بهره و حذف جرایم سنگین وام های پرداختی هم گام های زیادی برداشته شده و حتی استاندار سابق در این خصوص از بانک ها گلایه کرد و خواستار رفع این موضوع شد اما این مشکل هنوز بر طرف نشده است. سارانی ادامه می دهد:کمبود نقدینگی اکثر تولیدکنندگان استان، فقدان بازارهای فروش محصولات تولید شده و بدهی سنگین به بانک ها از جمله عوامل مهمی است که سبب تعطیلی کارگاه ها و کارخانه های تولیدی در بخش صنعت استان شده است.

 

پایان پیام/291

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۷۲۶۵۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد

سعید نارویی ایجاد اشتغال برای روستائیان را از مهمترین اهداف راه اندازی گلخانه های خانگی در سیستان وبلوچستان عنوان کرد و افزود: با توجه به مشارکت مردم استان در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بخش کشاورزی و در راستای ارتقای تولید، ساخت و توسعه گلخانه‌های خانگی در دستورکار سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در این راستا از سال گذشته تاکنون پنج هزار و ۳۲۹ پرونده گلخانه خانگی یا کوچک مقیاس از طریق سامانه سماک در سیستان و بلوچستان مورد بررسی قرار گرفت که منجر به صدور سه هزار و ۳۵۴ مورد پروانه تاسیس شد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از این تعداد حدود ۲ هزار گلخانه‌ خانگی در سطح ۵۷ هکتار موفق به کسب پروانه بهره برداری شده و به چرخه تولید پیوسته‌اند.
وی بیان کرد: کشت در محیط های بسته یا گلخانه بدلیل مصرف آب کم و تولید بالا در واحد سطح امروزه مورد توجه بوده و نقش بسزایی در اشتغال روستائیان دارد.
نارویی خاطر نشان کرد: گلخانه های خانگی یا کوچک مقیاس در سطح ۹۰ تا ۲۹۹ مترمربع ساخته می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • سه هزار و ۳۵۴ پروانه راه‌اندازی گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان صادر شد
  • ۳۰ درصد کنسرو ماهی کشور در سیستان و بلوچستان تولید می‌شود
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • باران چگونه تنش آبی سیستان و بلوچستان را شست؟
  • تولید ۸۰ درصد تورهای ماهیگیری در سیستان و بلوچستان