Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرج - ایرنا- خط 2 قطار شهری کرج که حدود 13 سال از آغاز عملیات اجرایی آن می گذرد وبخشی از تونل آن حفاری شده، در سایه کاستی ها و اختلاف نظرها بر زمین باقی مانده و تکمیل این پروژه یکی از مطالبات مردم کرج که از ترافیک و آلودگی هوا رنج می برند، محسوب می شود.

به گزارش ایرنا، عملیات اجرایی خط 2 قطار شهری کرج به عنوان اصلی ترین پروژه ریلی درون شهری این کلانشهر از سال 84 آغاز شد که مسئولان وقت زمان 5 ساله برای راه اندازی این پروژه مشخص کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


طبق نقشه ترسیمی، این خط ریلی به مسافت 27 کیلومتر کمالشهر کرج را به شهرستان شهریار استان تهران متصل می کند.
آنطور که مسئولان قطار شهری کرج بارها اعلام کرده اند، تاکنون 15 کیلومتر از تونل این خط ریلی که 27 ایستگاه نیز برای آن تعریف شده ، حفاری شده است.
گرچه وعده های مسئولان در دولت دهم برای راه اندازی فاز یک خط 2 قطار شهری کرج تا پایان این دولت تحقق نیافت اما پس از آن نیز مشکلاتی مانند تحریم ها، کمبود اعتبار و اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمانکاری سابیر وابسته به سازمان تامین اجتماعی، سبب کند شدن روند اجرایی این پروژه شد.
به گفته مسئولان اجرایی، تاکنون حدود 13 ایستگاه این خط ریلی تکمیل یا روند تکمیلی خود را می گذرانند ضمن آنکه 2 رام قطار هم حدود 5 سال پیش برای این خط ریلی خریداری شده است.
در مجموع پس از تکمیل خط ریلی صادقیه تهران به میدان شهید سلطانی کرج در اواخر دهه 70، مسئولان اجرایی و مدیریت شهری کرج، احداث 6 خط ریلی برای این کلانشهر را در شورای عالی ترافیک کشور به تصویب رساندند.
خط یک قطار شهری کرج به طول 10 کیلومتر در اوایل دهه 80 بین میدان شهید سلطانی تا گلشهر کرج احداث و به بهره برداری رسید و خط 2 قطار شهری در سال 84 عملیات اجرایی آن شروع شد.
همچنین مطالعه 4 خط دیگر قطار شهری کرج که خط سوم آن به صورت منوریل تعریف شده بود در دهه 80 به اتمام رسید ومسئولان شورا وشهرداری کرج در ادوار دوم تا چهارم شورا به مردم تکمیل خط 2 به عنوان بزرگترین خط ریلی درون شهری خاورمیانه وعده دادند ، وعده هایی که زیر خاک باقی ماند.
با این حال با آغاز فعالیت شورای پنجم کرج یکی از برنامه های این شورا ، تکمیل خط 2 قطار شهری بود که در این روزها اگرچه تصمیم هایی مبنی بر تامین بودجه از محل فروش اوراق مشارکت در شورای شهر اتخاذ شده و مورد تصویب قرار گرفته لیکن موافقت ها ومخالفت ها، روند اجرایی پروژه را وارد مرحله جدیدی کرده است.
2 هفته پیش شورای اسلامی شهر کرج لایحه شهرداری برای تامین اعتبار از محل فروش اوراق به میزان 400 میلیارد تومان را به تصویب رساند، اما همین لایحه هم در میان مخالفت ها و موافقت ها دچار مشکلاتی شده، ضمن آنکه تصمیم گیری ها برای ماندن یا رفتن شرکت سابیر مجری پروژه به درستی آینده روشنی را ترسیم نمی کند.
** مخالفت و موافقت ها با فروش اوراق مشارکت قطار شهری کرج در شورا
لایحه استفاده از فروش اوراق مشارکت 400 میلیارد تومانی برای قطار شهری کرج که 2 هفته پیش در شورای اسلامی این کلانشهر به تصویب رسید در نشست دیگر مورد واکاوی مخالفان و موافقان قرار گرفت.
غدیر مهدوی عضو شورای اسلامی شهر کرج علام کرد: با تصمیم اخذ شده در جلسه پیش شورای شهر از جمله لایحه انتشار اوراق مشارکت 400 میلیارد تومانی قطار شهری کرج موافق نیستم .
وی توضیح داد: این اقدام عوارض ناخوشایندی برای شهر به بار خواهد آورد به همین دلیل با تصویب لایحه آن مخالفت کردم.
مهدوی بیان کرد که انتشار اوراق مشارکت برای پروژه های زود بازده قابل توجیه است نه چنینی پروژه ای و کارایی سازمان ها در این مورد اهمیت زیادی دارد، مدیریت دقیق نیز برای اجرای آن لازم است.
وی گفت: شهرداری کرج این کارآمدی را برای انتشار اوراق مشارکت ندارد و پیمانکار مجری قطار شهری نیز به علت تعلل بیش از ده ساله در اجرای پروژه صلاحیت استفاده از این ظرفیت را ندارد.
عضو شورای شهر کرج اضافه کرد: به عنوان کسی که 18 سال اقتصاد خوانده و این درس را در دانشگاه ها تدریس کرده ام می دانم که تحقق این تصمیم از لحاظ مالی به صرفه شهری نیست و بابت آن نگرانی جدی دارم که آیا ما را به سرمنزل مقصود که راه اندازی پروژه قطار شهری کرج است میرساند یا خیر؟
وی ادامه داد: پرداخت ها در این زمینه اعتبار شهرداری کرج و شهر را در کشور خدشه دار می کند؛چرا که اخذ وام با نرخ سود مرکب در این زمینه وضعیت ناخوشایندی را برای شهرداری از لحاظ تامین مالی پروژه ایجاد می کند.
مهدوی با اشاره به اینکه بیش از 6 سال برای به دستیابی به نتیجه مورد نظر زمان لازم است، گفت: فروش اوراق ما را با ریسک جدی مواجه می کند و از طرفی سود بانکی و دردسرهای آن نیز در این چندسال بر شهرداری وارد می شود.
وی گفت: انتظار می رود که در شورای اسلامی شهر مدیریت علمی صورت گیرد و نباید برنامه ریزی های کوتاه مدت را دنبال کرد آن هم برای چنین تصمیم مهمی که نگاه شهروندان به اجرای هرچه سریعتر آن است.
عضو شورای اسلامی شهر کرج تاکید کرد: اوراق مشارکت فعلی پروژه قطارشهری کرج قابل خرید و فروش در بازار ثانویه نیست و این مورد رسیک انتشار این اوراق را بیشتر نمایان می کند در نتیجه بهتر بود از اوراق صکوک اسلامی استفاده شود چرا که شهرداری یکهزار میلیارد املاک به عنوان پشتوانه این چنین اوراق دارد.
وی افزود: شورای اسلامی دوره پنجم شهر کرج قرار نیست کارهای غیراحساسی و غیر خردمندانه و بدون توجه به حساب و کتاب های روزمره انجام دهد؛ چرا که ما در متن کلام خود در بدو ورود به عرصه انتخابات به دنبال پایبندی به شایسته سالاری بوده ایم.
مهدوی خطاب به رئیس شورای شهر کرج گفت: تصمیم اصلی اینکه چه دستورات و لوایحی در نهایت به تصویب برسد بر عهده رئیس شورای شهر است در نتیجه شما با نظارت دقیق نباید اجازه می دادید که چنین مصوبه ای در شهر اجرایی شود چرا که انتشار این اوراق مشارکت 400 میلیارد تومانی رسیک بزرگی برای شهر است.
محمد نبیونی رییس شورای اسلامی شهر کرج در پاسخ به سخنان مهدوی گفت: این لایحه بر طبق مصوبات کمیسیون برنامه و بودجه بررسی شد اما به تصویب نرسید که در صحن علنی شورای شهر نیز مطرح شد تا به رای نهایی در مورد انتشار اوراق مشارکت دست یابیم.
وی گفت: وقتی مصوبه ای از کمیسیون ها در دستور کار شورا قرار داده شود باید بررسی شده و نتیجه آن مشخص شود.
وی در ادامه افزود: بیش از 45 دقیقه در نشست گذشته شورای اسلامی شهر و پیرو مذاکرات لازم در این مورد وقت گذاشته شد اما جای تعجب دارد که چنین مصوبه ای از کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهرکرج خارج شده است.
نبیونی در ادامه سخنان خود تاکید کرد که این مصوبه تصمیم سنگینی برای شورای شهر بوده است.
وی اظهار امیدواری کرد که از این جلسه به بعد در بررسی آنچه که در دستور جلسه پیش روی اعضای شورای شهر برای تایید یا رد آن است دقت عمل بیشتری اعمال شود.
رئیس شورای اسلامی شهر کرج بیان داشت: لایحه شهردارکرج که درکمیسیون به تصویب رسید ربطی به پیمانکارخط 2 قطار شهری کرج ندارد بلکه این لایحه تامین منابع مالی مورد نیاز برای ادامه پروژه خط 2 است.
وی گفت: تصویب لایحه 400 میلیارد تومان اوراق مشارکت به این معنی نیست که ادامه این پروژه را به شرکت سابیر بدهیم.
نبیونی با اشاره به اینکه این موضوع اکنون در سه کارگروه، عمرانی، حقوقی و مالی اقتصادی بررسی می شود، افزود: در این کارگروه ها اجرای پروژه خط 2 قطار شهری توسط شرکت سابیر مورد بررسی قرار می گیرد و اینکه آیا اجرای ادامه مسیر خط 2 توسط شرکت مورد نظر امکان پذیر هست یا نه اگر این اتفاق بیفتد قطعا شورا با نظر کارشناسی و فنی همراهی این موضوع را دنبال می کند.
رئیس شورای اسلامی شهر کرج، خاطر نشان کرد: اکنون دیدگاه اعضای شورای اسلامی شهر کرج این است که بایستی منابع خارجی برای این پروژه تامین کرد.
وی در خصوص نظر شهردار در مورد ادامه پروژه خط 2 قطار شهری توسط سابیر گفت: نظر شهردار محترم است و اگر جایی نیاز به مصوبه شورا دارد، نظر شورا اعمال می شود و اگر نیاز به مصوبه شورا نداشته باشد، شهردار کار خودش را انجام می دهد.
نبیونی گفت: نظر اعضای شورا این است که سابیر در شرایط کنونی ایراد جدی در کارش وجود دارد و باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: مسئولان سابیر می گویند شهرداری در تامین منابع به موقع اقدام نکرده است و به هر حال موضوع پیچیده است.
وی بیان کرد: جمع بندی شهرداری کرج این است که چون خلع ید سابیر طولانی است بنابر این این شرکت باید کارش را ادامه بدهد اما اعضای شورا می گویند نمی تواند ادامه کار دهد مگر اینکه این شرایط را اصلاح کند.
رئیس شورای اسلامی شهر کرج در عین حال به موضوع دیگری درخصوص خطوط قطار شهری پرداخت و گفت: ما نباید خودمان را محدود به خط 2 کنیم و باید احداث خطوط دیگر را دنبال کرد.
وی گفت: به موازات اینکه موضوع خط 2 را پیگیری کنیم باید برای سایر خطوط پیمانکار انتخاب کرده و در واقع فعالیت های قطار شهری روی ریل رقابت قرار گیرد.
نبیونی اظهار داشت: احداث خط 5 قطار شهری کرج قرار است به شرکت سی آر سی سی چین که بیش از 52 درصد خطوط ریلی این کشور را اجرا کرده، واگذار شود که اکنون در مرحله مطالعه اولیه هستیم.
وی گفت: در تلاش هستیم سایر خطوط ریلی شهر کرج از جمله تراموای داخل شهری از شرکت های سرمایه گذار استفاده کنیم.
وی بیان داشت: با شرکت چینی که به صورت چند منظوره یعنی ساخت لکوموتیوو ریل کارایی فعالیت می کند
صحبت های اولیه شده و کمیسیون سرمایه گذاری شورای شهر کرج ادامه کار را دنبال می کند لیکن اولویت خطوط مترو پس از خط 2 خط 5 است که می بایست اجرا شود.
**عباس زارع رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج گفت: در 3 نشست در خصوص تامین مالی پروژه خط 2 قطار شهری کرج که 3 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد بحث شده است.
وی اظهار داشت: انتشار اوراق مشارکت و استفاده از فاینانس های خارجی از نیازهای خط 2 قطار شهری کرج است .
زارع گفت: ذکر قید در متن مصوبه لایحه برای اینکه شهرداری را مکلف کنیم که زمان اجرای انتشار اوراق مشارکت و از سرگیری پروژه قطار شهری کرج را برای شورای اسلامی شهر کرج مشخص کند، ضروری است.
** شهردار کرج : فاز یک خط 2 قطار شهری کرج را تکمیل می کنیم
اصغر نصیری در جدیدترین نشست خود با مدیران مسئول رسانه های استان البرز اعلام کرد که فاز یک خط 2 قطار شهری کرج را با استفاده از سرمایه های داخلی و خارجی در آینده نه چندان دور راه اندازی می کنیم .
وی گفت: برای تکمیل این پروژه با چند سرمایه گذار خارجی از جمله یک سرمایه گذار مالزیایی بحث و گفت وگو کرده ایم.
وی با بیان اینکه شرکت سابیر به خاطر دریافت نکردن هزینه صورت وضعیت های خود در گذشته دچار مشکل شده، اظهار داشت: به نظر من این شرکت یکی از شرکت های قدرتمند و توانمند است زیرا در تهران هم نمونه فعالیت هایی داشته است.
وی تاکید کرد که تلاش ها برتکمیل خط 2 قطار شهری کرج است.
اما در این حال برخی اعضای شورای اسلامی شهر کرج اعلام کردند که باید به سراغ دیگر خط های ریلی درون شهری کرج برویم و در زمان حاضر از خط 2 چشم پوشی شود زیرا مشکلات آن عدیده است.
با این حال مردم کرج انتظار دارند که مدیریت شهری هر چه زودتر تکلیف خط 2 و سایر خطوط این کلانشهر را برای کاهش ترافیک وآلودگی هوا مشخص کند و مردم را از سردرگمی برهانند ضمن آنکه پروژه های ریلی مشمول گذر زمان نشوند.
کلانشهر کرج حدود یک میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد که ترافیک سنگین از معضلات این شهر به شمار می رود.
7410/1535خبرنگار: مژگان السادات سجادی**انتشار دهنده:داریوش غفاری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۵۷۸۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید محسن موسوی در خطبه‌های این هفته نمازجمعه پلدختر، اظهار داشت: جاده پلدختر - خرم‌آباد باگذشت سالیان از وقوع سیلاب همچنان ناایمن و قربانی می‌گیرد و تسریع در تکمیل آن مطالبه مردم شهرستان‌های پلدختر و معمولان است.

وی عنوان کرد: جاده پلدختر - خرم‌آباد به قتلگاه تبدیل شده و مردم را رنج می‌دهد و باعث شده اتفاقات ناگواری در آن رخ دهد که موجب تلفات جانی زیادی شده است.

امام‌جمعه پلدختر، افزود: تقسیم این جاده به چهار قطعه، تکمیل و سرعت‌بخشیدن به آن خواسته مردم است چرا که هنوز پیشرفت چشمگیری ندارد.

حجت‌الاسلام موسوی، گفت: قطعه‌های این جاده که به قرارگاه خاتم مربوط می‌شود خوب کارکرده اما در سایر قطعه‌ها ردیف بودجه‌ای کفاف نداده و مدت‌ها است تعطیل یا نیمه‌جان است.

وی از تلاش مسئولان، استانداران سابق و نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در جذب اعتبار برای جاده پلدختر - خرم‌آباد تقدیر کرد.

امام‌جمعه پلدختر، یادآور شد: تنها راه برون‌رفت از این مشکلات قرارگرفتن پروژه پلدختر - خرم‌آباد در مصوبات دور دوم سفر هیئت دولت به لرستان است.

کد خبر 6089113

دیگر خبرها

  • تحمیل خسارت ۲۰۰ میلیارد تومانی به شهرداری گرگان / زمان تکمیل شهربازی مبهم است
  • مطالبه برخی امتیازات سرمایه‌گذاران در پروژه‌های شهری گرگان منطقی نیست
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • حل گره‌های ترافیکی شهرکرد دغدغه شورای شهر ششم است
  • رئیس شورای عالی استان ها: تلاش برای تکمیل مدیریت یکپارچه شهری
  • تکمیل راه‌ دورود - خرم‌آباد مطالبه جدی مردم است
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به محدوده‌های شهری برای تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن
  • واکنش سخنگوی شورای شهر قم به انتقادات از سفر مدیران شهری به اروپا
  • آغاز عملیات تکمیل مونوریل قم همزمان با دور دوم سفر رییس جمهور
  • ابلاغ ۸۲۱میلیارد تومان منابع ازمحل فروش اوراق به پروژه های اردبیل