Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-27@12:36:45 GMT

روایت ۱۰۰ روزه از صنعت

تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۸۷۴۸۷۷

روایت ۱۰۰ روزه از صنعت

وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش مهم‌ترین اقدامات این وزارتخانه در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت دوازدهم را منتشر کرد؛ گزارشی که در آن تصویری کلی از بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی ارائه نشده و آنچه مورد توجه قرار گرفته صرفا نمایی از اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه در مدت زمان مورد بررسی است.

«آخرین وضعیت طرح رونق تولید و تسهیلات پرداختی به متقاضیان، پروانه‌های بهره‌برداری صادره، ‌جوازهای تاسیس صادره،‌ وضعیت شهرک‌های صنعتی، طرح‌های معدنی، کشفیات قاچاق عملکرد پنج صندوق حمایتی و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..» سرفصل اقدامات صورت گرفته در ۱۰۰ روز نخست فعالیت این وزارتخانه در دولت دوازدهم محسوب می‌شود که در این گزارش به آن پرداخته شده است. اما آنچه در این گزارش از دید پنهان مانده وضعیت «جذب سرمایه‌گذاری خارجی، اهم اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و اقدامات صورت گرفته در حوزه تجارت» بوده که وضعیت این بخش‌ها هنوز نامشخص است.  در گزارش منتشر شده از سوی این وزارتخانه، پرداخت بیش از ۲۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال تسهیلات طرح رونق تولید، صدور ۴۹۵۰ فقره جواز تاسیس و ۱۷۲۴ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی به‌عنوان اهم اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت دوازدهم یاد شده است. براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت برای ۱۷۲۴ فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی ۶هزار و ۸۷۶ میلیارد تومان سرمایه اختصاص یافته و شرایط برای اشتغال ۲۷هزار و ۸۳۹ نفر نیز ایجاد شده است.

در عین حال، در مدت زمان مورد بررسی ۴۹۵۰ جواز تاسیس صادر شده؛ سرمایه پیش‌بینی شده برای این تعداد جواز تاسیس بیش از ۵۸ هزار میلیارد تومان با پیش‌بینی اشتغال برای بیش از ۱۱۲ هزار نفر است.  به گزارش دنیای اقتصاد، در کنار جوازهای صادره در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم، گزارش منتشر شده بیانگر آن است که در این مدت «۱۷۷ گواهی کشف و ۳۲۵ پروانه اکتشاف در حوزه معدن، ۹۰ جواز تاسیس و ۳۵ پروانه خدمات فنی و مهندسی و هفت جواز تاسیس و یک پروانه مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی» نیز در کشور صادر شده است که از آنها می‌توان به‌عنوان دیگر اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه یاد کرد.

وضعیت رونق تولید

اقدامات صورت گرفته از سوی این وزارتخانه درخصوص طرح رونق تولید نیز بیانگر پرداخت بیش از ۲۶ هزار و ۸۵۱ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان است. طرح رونق تولید سال گذشته و در راستای رفع چالش نقدینگی بنگاه‌های تولیدی کلید خورد و مطابق آن مقرر شد تا ۱۶۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به ۷۵۰۰ بنگاه متقاضی پرداخت شود، اما با اتمام طرح رونق تولید سال ۹۵ مشخص شد که ۱۲ هزار واحد صنعتی از این تسهیلات استفاده کردند. اما در فاز دوم طرح رونق تولید که در سال جاری استارت آن زده شد نیز مقرر شد ۳۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط پرداخت شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد از زمان آغاز ثبت‌نام فاز دوم طرح رونق تولید در اوایل تابستان تا اواخر آبان، ۳۵هزار و ۹۹۳ فقره ثبت‌نام صورت گرفته که ۱۴ هزار و ۶۹۹ مورد از آنها با مبلغ بیش از ۱۰۰هزار میلیارد ریال به بانک‌های عامل معرفی و دو هزار و ۸۸۷ مورد نیز تسهیلات دریافت کرده‌اند.  در زمینه صدور مجوزهای صنفی نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت در یکصد روز نخست دولت دوازدهم ۸۸ هزار و ۵۸۴ مجوز صنفی صادر کرد که شامل ۲۰ هزار و ۱۴۷ مجوز تولیدی، ۵۴ هزار و ۵۶۹ مجوز توزیعی و ۱۳ هزار و ۸۶۸ مجوز خدماتی بوده است. در این فاصله زمانی گزارش منتشر شده از حوزه نظارت مستمر بر بازار نیز ۸۹۲ هزار بازرسی انجام شد که کشف ۶۳ هزار تخلف، تشکیل ۵۰ هزار پرونده و رسیدگی به ۲۹ هزار شکایت مردمی در همین راستا انجام گرفت.

اما در چارچوب همکاری با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سازمان تعزیرات حکومتی با هدف ممانعت از عرضه محصولات قاچاق نیز بیش از ۷۷ هزار بازرسی در ۱۰۰ روز نخست فعالیت این وزارتخانه صورت گرفته و سه هزار پرونده تشکیل شده که ارزش ریالی این کشفیات بیش از ۱۳۱ میلیارد ریال بوده است.

اقدامات معدنی در ۱۰۰ روز

اما در کنار اقدامات صورت گرفته در صدور جوازهای صنعتی، گزارش منتشر شده بیانگر آن است که واگذاری ۱۰۷ پهنه اکتشافی مصوب به مساحت تقریبی ۴۰۷ هزار کیلومتر مربع و شناسایی ۴۰۰ محدوده امید بخش معدنی جدید از اهم اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت دوازدهم بوده است. «تدوین نقشه راه دولت دوازدهم در توسعه و توانمندسازی معادن و صنایع معدنی با حضور خبرگان بخش معدن و صنایع معدنی» از دیگر اقداماتی است که در این گزارش از آن به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در ۱۰۰ روز نخست استقرار دولت دوازدهم یاد شده و «اتمام ساماندهی تمامی محدوده‌های اکتشافی و معدنی و ساماندهی محدوده‌های شن و ماسه رودخانه‌ای در ۱۸ استان» نیز در این مدت در دستور کار قرار گرفته است. از سوی دیگر، وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بازه زمانی ۱۰۷ پهنه اکتشافی مصوب به مساحت تقریبی ۴۰۷ هزار کیلومتر مربع را واگذار کرده است و ۴۰۰ محدوده امید بخش معدنی جدید از سوی این وزارتخانه شناسایی شده است.

آزادسازی محدوده‌های اکتشافی و پهنه‌ها در سه مرحله برای فعال شدن محدوده‌های معدنی راکد و بلوکه شده و تکمیل اکتشافات معدنی در بیش از ۱۶ هزار و ۱۶۰ کیلومتر مربع در قالب ۱۹ پروژه به منظور اکتشاف عناصر پایه فلزی و غیرفلزی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه در یکصد روز ابتدایی دولت دوازدهم بود. از سوی دیگر در این مدت استارت عملیات اکتشافی به مساحت بیش از ۳۶ هزار و ۵۳۵ کیلومتر مربع در قالب ۴۵ پروژه زده شد که گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت بیانگر آن است که از این تعداد ۳۶ پروژه پیشرفت فیزیکی بیش از ۵۰ درصدی و ۹ پروژه دیگر کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. از سوی دیگر در ۱۰۰ روز نخست فعالیت دولت دوازدهم اکتشاف عناصر خاکی در ۶ استان زنجان، یزد، البرز مرکزی، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل به مساحت ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع صورت گرفته که ۱۰ هزار و ۴۸۵ کیلومتر مربع نیز به‌عنوان محدوده‌های امیدبخش برای ادامه فعالیت اکتشافی معرفی شده است. اجرای عملیات میدانی در بیش از دو هزار و ۷۹۰ کیلومتر مربع از مساحت کشور در قالب ۱۸ منطقه به منظور تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ برای نمایش عوارض بیش از ۵۰ متر نیز از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این یکصد روز بوده است.

تداوم اکتشاف کارستی

از سوی دیگر در این مدت اکتشاف منابع آب کارستی در ۹ استان البرز، یزد، مرکزی، لرستان، آذربایجان غربی، فارس، سمنان، خراسان‌های رضوی و شمالی به مساحت ۱۱۵ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع ادامه پیدا کرد و مناطق مستعد حضور آب تعیین و شناسایی شد. پیمایش صحرایی بیش از ۵۰ هزار کیلومتر مربع در محل‌های اصلی کانون گرد و غبار و برداشت یک هزار و ۴۰۰ نمونه سطحی و ۵۰۰ نمونه اتمسفری در بیش از ۶۰ درصد از کانون‌های شناسایی شده در کشور نیز از دیگر اقدامات در این مدت بوده است.  

وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم آغاز بررسی، پایش و تعیین دقیق محل گسل‌های لرزه زای کلان شهرهای کشور پیرو مصوبه شورای عالی شهرسازی وزارت راه و شهرسازی با اولویت شهرهای تهران، تبریز، کرج، مشهد و کرمان را در دستور کار خود قرار داد. در این بازه زمانی ساماندهی و مدیریت مطالعات ژئوتوریسم و ژئوپارک کشور در قالب مصوبه برنامه بین‌المللی علوم زمین و ژئوپارک‌ها (IGGP) در مجمع عمومی یونسکو در سال ۲۰۱۶ آغاز شد. اما درخصوص اقدامات صورت گرفته در شهرک‌های صنعتی در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم نیز می‌توان به امضای ۱۱۵۲ فقره قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به مساحت ۴۴۱ هکتار طی ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم اشاره کرد. از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی دو شهرک و ناحیه صنعتی به بهره‌برداری رسیده و ۵۵۰ هکتار زمین صنعتی ایجاد شده است. اما در مدت کوتاه آغاز به کار دولت دوازدهم در مجموع ۵۲۳ واحد صنعتی با اشتغال ۶۷۲۶ نفر بهره‌برداری شد و ۲۲۹ واحد صنعتی که غیر فعال بودند مجددا راه‌اندازی شدند و با بهره‌برداری مجدد از این واحد‌ها ۴ هزارو ۳۱۰ نفر مشغول به کار شدند. تشکیل ۵ کنسرسیوم صادراتی و تامین آب برای ۳ شهرک و ناحیه صنعتی به میزان ۱۱۲ لیتر بر ثانیه از دیگر اقدامات سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در دولت دوازدهم محسوب می‌شود.

در بخش آموزش و پژوهش نیز اقدامات صورت گرفته بیانگر آن است که در ۱۰۰ روز نخست آغاز به کار دولت دوازدهم برای ۳ میلیون و ۷۳۵ هزار و ۶۴ نفر، ۳ هزار و ۹۱ دوره آموزشی کوتاه‌مدت برگزار شده است.  از سوی دیگر در مدت زمان مورد بررسی دفتر آموزش، پژوهش و فناوری، ۹۰ فقره جواز تاسیس خدمات فنی و مهندسی را صادر و ۲۲ فقره جواز تاسیس خدمات فنی و مهندسی را تمدید کرده است. همچنین ۳۵ فقره پروانه فنی مهندسی نیز از سوی این دفتر صادر و ۱۶ فقره پروانه فنی مهندسی نیز تمدید شده است.

در کنار موارد مذکور هفت فقره جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی صادر و یک مورد جواز تاسیس مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی نیز تمدید شده و سه مورد پروانه پژوهش مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی (از لحاظ اساس نامه و عملکرد با مرکز پژوهش‌های صنعتی و معدنی متفاوت هستند) را صادر کرده است. اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم درخصوص صندوق‌های حمایتی نیز بیانگر پوشش صادراتی بیش از ۶۰۰ میلیون دلاری صندوق ضمانت صادرات است. عقد ۳۰ قرارداد تسهیلات از سوی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) و صدور و تمدید ۱۱۵ ضمانت نامه در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک از دیگر اقداماتی است که در این مدت زمان از سوی صندوق‌های حمایتی صورت گرفته است.

براساس گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت، صندوق توسعه صنایع دریایی در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم بررسی ۲۸ درخواست تسهیلات به ارزش ۶۰۶ میلیارد ریال را در دستور کار خود قرار داد که ۲۰ درخواست به ارزش ۴۷۷ میلیارد ریال مورد تایید قرار گرفت و ۱۲ درخواست در بانک عامل به ارزش ۲۳۰میلیارد ریال به تصویب رسید. درخصوص صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک نیز گزارش منتشر شده بیانگر صدور و تمدید ۱۱۵ ضمانت‌نامه به ارزش ۸۸۸ میلیارد ریال و وصول ۱۴ میلیارد ریال از مطالبات در مدت زمان مورد بررسی است.  صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی نیز در این مدت ۱۳ ضمانت نامه و بیمه نامه به ارزش یک هزار و ۲۲۱ میلیون ریال در یکصد روز اول دولت دوازدهم صادر کرده است.   عقد ۳۰ قرارداد تسهیلات به مبلغ بیش از ۴۸ میلیارد ریال و صدور و تمدید ۸۵ ضمانت‌نامه به ارزش ۳۳۱میلیارد ریال نیز از مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) بود.

از سوی دیگر، گزارش منتشر شده از سوی وزارت صنعت بیانگر آن است که صندوق ضمانت صادرات نیز در ۱۰۰ روز نخست دولت دوازدهم بیش از ۶۰۰ میلیون دلار پوشش صادراتی انجام داده و بیش از ۱۵ میلیون دلار خسارت پرداخت کرده است. بازیافت و وصول مطالبات داخلی و خارجی معادل ۱۰ میلیون دلار و پرداخت نقدی و تعهدی معادل ۱۰۸میلیارد ریال کمک یارانه کارمزد و حق بیمه نیز از دیگر اقدامات انجام شده از سوی صندوق ضمانت صادرات در یکصد روز ابتدایی دولت دوازدهم است.

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۸۷۴۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، جلال محمودزاده نماینده مهاباد در مجلس شورای اسلامی، درخصوص علت سکوت و عدم واکنش از سوی نمایندگان مجلس نسبت به موضوع آقای صدیقی و اینکه آیا این مساله یکی از نتایج یکدستی قواست که اشتباهات و کم‌کاری ها نادیده گرفته می شود و در این مساله هم انتقاد و اعتراضی به این مساله مطرح نشد؟، گفت: در رابطه با بحث نظارتی مجلس من این انتقاد و ایراد را به مجلس یازدهم وارد می‌دانم و یکی از ایرادات پررنگ مجلس یازدهم این بود که تقریبا مجلس و دولت یکی بودند زمینه‌اش هم این بود که بیش از ۲۰۰ نفر طی نامه ای از آقای رییسی که رییس یک قوه دیگر بود دعوت کردند تا کاندیدای ریاست جمهوری شود و بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان طی نامه‌ای پیروزی در انتخابات را به ایشان تبریک گفتند و خب این باعث شد که مجلس یازدهم در بُعد نظارتی خوب عمل نکند.

وی در گفتگو با ایلنا، ادامه داد: بنده هم در این مجلس بودم و این انتقاد شامل همه ما می‌شود اگرچه که ما تلاش کردیم و در بحث‌های نظارتی کار کردیم ولی خب در مجموع شامل همه نمایندگان مجلس یازدهم می‌شود.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس خاطرنشان کرد: ما نباید بین افراد در برخوردها اختلاف قائل شویم، کسی که امام جمعه بوده یا استاندار بوده یا وزیر بوده اگر تخلفی مرتکب شده باشد برخورد با این فرد نه‌تنها نباید کمتر از دیگران باشد بلکه باید با شدت بیشتری اتفاق بیفتد چراکه هزینه اشتباه و تخلف چنین افرادی برای نظام و کشور بیشتر است و از سوی دیگر درس عبرتی برای دیگران و مسئولین باشد که در آینده ارتکاب به چنین تخلفات یا اشتباهاتی را تکرار نکنند.

محمودزاده تصریح کرد: من واقعا به این موضوع ایراد وارد می‌کنم که موضوع آقای صدیقی خیلی جدی در رسانه‌ها مطرح شد، خودش هم پذیرفت و از مردم عذرخواهی کرد اما تا قبل از عذرخواهی و پذیرفتن خودش هیچ ورودی به این مساله نشد، در حالیکه باید به قوه قضاییه ارسال می‌شد و کمیسیون اصل ۹۰ به این موضوع ورود می‌کرد و این پرونده را به قوه قضاییه معرفی می‌کرد یا تحقیق و تفحص می‌کردند که در این اتفاق از این برخورد های نظارتی کوتاهی شد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ابراز داشت: در رابطه با چای دبش هم علیرغم اینکه تعدادی از نمایندگان از جمله شخص بنده در مجلس یازدهم خیلی در رابطه با آن صحبت کردیم ولی در نهایت لاپوشانی شد و کار نظارتی روی آن انجام نشد.

وی عنوان کرد: این‌ها مشکلاتی بوده که در مجلس یازدهم وجود داشته و فکر کنم در مجلس دوازدهم بدتر هم خواهد شد با توجه به اینکه در انتخابات مجلس دوازدهم دایره انتخاب مردم کوچک بود، یعنی رد صلاحیت زیاد بود و بعد از جناح های مختلف کمتر حضور داشتند و مشارکت پایین بود. این‌ها باعث می‌شود که دوباره مجلس دوازدهم یک دست‌تر از مجلس یازده شود با دولت و خیلی نزدیک باشند که این یکی از ایرادات مجالس خواهد بود چون در نهایت اگر تخلفاتی در بدنه دولت صورت گیرد چون مجلس و دولت یکی هستند مجبورند که کوتاه آمده و نادیده بگیرند.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900079

دیگر خبرها

  • باهنر: مجلس باید حداقل دو فراکسیون اقلیت و اکثریت داشته باشد /ضرورت ندارد تمام تصمیمات مجلس جناحی باشد
  • بازیابی و معرفی روایت‌های فرهنگ دریاپایه قشم ضرورت دارد
  • محمودزاده: پرونده چای دبش لاپوشانی شد، در پرونده کاظم صدیقی هم کوتاهی شد /چرا تا قبل از عذرخواهی صدیقی ورودی به پرونده زمین خواری در ازگل نشد؟
  • حسینی: گرایش سیاسی اکثر نمایندگان منتخب مجلس دوازدهم مشخص است / امیدواریم در مجلس دوازدهم تعامل سازنده بین نمایندگان و دولت بیشتر باشد + فیلم
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • دیدار معوقه هفته دوازدهم لیگ برتر هندبال مردان؛ مس به قهرمانی نزدیکتر شد