Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-29@06:11:37 GMT

سکوت در برابر گستاخی ترامپ جایز نیست

تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۵۰۹۹۷

سکوت در برابر گستاخی ترامپ جایز نیست

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به سخنان اخیر ترامپ، گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال جسارت به عقاید مسلمین هستند و سکوت در برابر این گستاخی جایز نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، آیت‌الله نورالله طبرسی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه ساری، با اشاره به آیات قرآن، اظهار کرد: دشمنی یهود با اسلام ریشه‌دار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تأکید بر نفی تسلط کفار بر مسلمین، افزود: برخی از ملت‌های خودباخته اسلامی به‌واسطه منافع خود تن به ذلت دادند.

امام‌جمعه ساری با اشاره به دشمنی آمریکا با اسلام، خاطرنشان کرد: همیشه کسانی در داخل کشور بوده‌اند که از استکبار ترس داشته‌اند و فریب توطئه‌های آن‌ها را خوردند.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با انتقاد از سران کشورهای عربی، تصریح کرد: این کشورها به اسم، خودشان را پیرو پیامبر می‌دانند ولی در عمل در جهت خلاف اقدامات پیامبر حرکت می‌کنند، شعار پیامبر، گرد هم آمدن مسلمانان و انسان‌ها زیر پرچم اسلام بود ولی در حال حاضر برخی از مسلمانان زیر پرچم کفر قرار گرفتند.

طبرسی با اشاره به سخنان اخیر ترامپ، افزود: آمریکا و رژیم صهیونیستی به دنبال جسارت به عقاید مسلمین هستند و سکوت در برابر این گستاخی جایز نیست.

وی با تأکید بر خطرناک بودن اقدام جدید آمریکا، اعلام کرد: سران کشورهای اسلامی بدانند نتیجه دوستی با آمریکا، عاقبت صدام، حسنی مبارک، عبدالله صالح و قذافی را برای آن‌ها رقم می‌زند.

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با بیان اینکه آن‌ها به دنبال بی‌هویت کردن مسلمین هستند، اضافه کرد: قدس قبله نخستین و خط قرمز مسلمانان است و نباید نسبت به این اقدام بی‌تفاوت باشیم.

امام‌جمعه ساری در پایان با تأکید بر اینکه مسلمانان باید اقتدار خویش را نشان دهند، گفت: قساوت قلب دشمنان اسلام زیاد است و اگر نسبت به این امر بی‌تفاوت باشیم، مکه و مدینه هم از دست می‌رود.

 

مسئولان نگران از بین رفتن عفت، چادر و ارزش‌های بزرگ بومی نیستند/ ملت ایران پیشگام مقاومت است

حجت‌الاسلام مجتبی روحانی در خطبه‌های امروز نماز جمعه بابل، اظهار کرد: دانشجویان همواره در صف نخست مبارزه با استکبار قرار دارند و ماهیت فعایت سیاسی و اجتماعی دانشجویان ضداستکباری است.

   
وی افزود: بصیرت دانشجویان این است که سنگر مبارزه با استکبار را رها نکنند زیرا دشمن به دنبال سربازگیری از دانشجویان است، دانشجویان ما آرمانگرا و با بصیرت هستند و قدرتمندانه در این سنگر حضور خود را نشان می‌دهند.
  
امام جمعه بابل با انتقاد از وضعیت حجاب در کشور، ادامه داد: جشنواره‌های موسیقی محلی برای احیای فرهنگ بومی تحت عناوینی مانند چکه‌سما، لـله‌وا، تشت‌سما با مجوز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، این امور با نظارت کامل انجام شود تا سوء استفاده صورت نگیرد.
    
این مسئول تصریح کرد: از مجوز دهندگان این جشنواره‌ها می‌پرسم که در کنار چکه‌سما آیا یادشان رفته است که فرهنگی به نام عفاف و حجاب هم وجود دارد؟ مسئولان چرا نگران از بین رفتن عفت، چادر و ارزش‌های بزرگ بومی این مردم نیستند؟ آیا تمام فرهنگ بومی ما به جشنواره موسیقی است.
     
روحانی گفت: به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی دو قیچی فساد و الحاد به جان فرهنگ مازندران افتاد اما غیرت دینی مردم مازندران و مقاومت در برابر آن اجازه اثرگذاری را بر روی فرهنگ مردم قبل از انقلاب نداد.
 
وی افزود: فرهنگ شهادت و ایثار مازندران با تقدیم بیش از 10 هزار شهید، برخاسته از فرهنگی دینی بود، نه چکه‌سما و موسیقی محلی و در عین اینکه به حسن نیت این برگزار کنندگان جشنواره موسیقی مازندران و فرهنگ بومی، تردیدی ندارم اما درخواست دارم به احیای این امور دینی و فرهنگی هم توجه شود.
  
خطیب جمعه بابل با شاره به دستور نابخردانه ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اذعان کرد: با دستور ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس برای رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت رژیمن اشغالگر قدس است.
 
روحانی ادامه داد: از سال 1980 که اسراییل بیت‌المقدس را پایتخت خود اعلام کرد و کشوری حاضر به پذیرش آن نشد اما کنگره آمریکا در مصوبه‌ای دستور انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت‌المقدس داد اما هیچ رییس‌جمهور آمریکا به دلیل تبعات آن، جرات اجرای آن را نداشتند، دستور ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس روی سیاه آمریکا را در جهان سیاه‌تر خواهد کرد.
  
وی تاکید کرد: ترامپ عنصری خبیثت و دیوانه‌ای که جسورانه با این اقدام، موجب اعتراض سراسری مسلمانان و حتی دولتمردان کشورهای اروپایی شد و این اقدام را محکوم کردن، ترامپ به این علت این مقطع زمانی را برای این کار اعلام کرد برای این که حمایت لابی‌های صهیونیستی را در آمریکا بیشتر به دست آورد.
 
امام جمعه بابل افزود: یکی از علت اعلام این کار توسط ترامپ آشفتگی، چند دستگی و خیانت برخی از کشورهای اسلامی است که در سایه اقدامات ترورستی و تفرقه افکنانه عناصر تکفیری و حامیان عربی آن‌ها به وجود آمد.
  
روحانی ادامه داد: ذلت برخی از سران کشورهای اسلامی در مقابل آمریکا موجب این اقدام اهانت‌آمیز ترامپ علیه مسلمانان شده است،  بسیاری از کشورهای اسلامی از مغرب،  عربستان و اردن اقدام آمریکا برای انتقال سفارت خود را به بیت‌المقدس محکوم کردند اما آمریکا به این محکومیت‌ها می‌خندد که علت آن عجز کشورهای اسلامی است.
  
وی بابل در پایان گفت: به فرموده امام راحل مساله فلسطین در اولویت جهان اسلام است و همه مسلمانان با خیزش خود آهنگ کوبنده خود را به گوش آمریکا خواهند رساند، ملت ایران پیشگام مقاومت است و در مساله حمایت از آرمان‌های قدس شریف باز هم پیشگامی و ندای مقاومت را سر خواهد داد.   بیت‌المقدس پایتخت فلسطین هست و خواهد بود/ تصمیم ترامپ دیوانگی محض است

حجت‌الاسلام سیدجلیل مرتضوی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته آمل با بیان اینکه امروز دغدغه همه خانواده‌ها و دانشجویان در حال تحصیل، اشتغال است، اظهار کرد: دانشجویان در حال حاضر جویای کار و اشتغال هستند و با بالا رفتن مدرک تحصیلی هر کاری را انجام نمی‌دهند.


وی با اشاره به اینکه اگر حرفی می‌زنیم قصد تخریب نداریم و از روی دلسوزی است، افزود: اگر جوانان کار داشته باشند دست به بیت‌المال نمی‌زند و کار ناشایست انجام نمی‌دهد. امیدواریم با کار زیر بنایی بتوانیم جوانان را به تحصیل تشویق کنیم.


امام جمعه آمل با بیان اینکه هرگز به هیچ‌کس اجازه تعطیل شدن دانشگاه فرهنگیان آمل را نمی‌دهیم، اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان آمل دانشگاه خوبی است اما به این مجموعه بی‌توجهی می‌شود، نگاه رهبری بر این است معلمان تربیت شده دانشگاه فرهنگیان باشند اما چرا این دانشگاه را تعطیل می‌کنند؟

 

مرتضوی با اشاره به اینکه فردا روز تشکیل شورای فرهنگی و روز آغاز جنگ تحمیلی از سوی عراق است، تصریح کرد: حقوق بشر آمریکایی این است که امروز ترامپ دیوانه بیت‌المقدس و قدس را که پایتخت مردم فلسطین است به‌عنوان پایتخت اسرائیل اعلام می‌کند.


وی با عنوان اینکه اینها خودشان را مدعی حقوق بشر می‌دانند، ادامه داد: سفرهای اخیر ترامپ به کشورهای عربی فقط برای فروش تسلیحات و پشت پرده آن نیز متحد کردن عربستان و برخی از کشورهای عربی بود تا جنگ و ناامنی را در سوریه، یمن، افغانستان و حتی ایران گسترش دهد.


امام جمعه آمل با اشاره به اینکه پس از اینکه سردار سلیمانی پیروزی را در سوریه رقم زد چه کسانی ناراحت بودند، اظهار کرد: در همین بوکمال چه کسانی راه مدافعان حرم را بستند؟ فرماندهان ما گفتند که اگر همراه داعشی‌ها باشید ما شما را هم به چشم داعش می‌بینیم، آنجا بود که عقب کشیدند. باور کنید آزادی حلب همان شکست داعش بود.


مرتضوی با بیان اینکه برای ماندن اسلام باید خون‌های پاک ریخته و آبروهای فراوانی داده شود، گفت: همان‌طور که سردار سلیمانی جان خود را فدا کرد همه ملت ایران نیز آماده جهاد و فدا کردن جان خود هستند.


وی در پایان با اشاره به اینکه امروز در تمام دنیا، جهان اسلام برای آزاد سازی نخستین قبله مسلمانان به پا خواسته است، خاطرنشان کرد: دولت فلسطین و خودگردان آنها با زور و زر بالا و پایین می‌شوند اما غالب مردم فلسطین با ایران هستند.

 

تصمیم انتقال پایتخت رژیم جعلی به قدس شریف، سرپوشی بر همه شکست‌های اخیر استکبار است

حجت‌الاسلام عبدالعلی پوراکبر در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه ۱۷ آذرماه با اشاره به مقابله دانشجویان در مقابل استکبار جهانی اظهار کرد: امروز صدای استکبارستیزی آن دانشجویان جهانی شده و از همه دنیا فریاد مرگ بر آمریکا بلند است.

وی با اشاره به اعلام ترامپ برای تبدیل‌شدن قدس شریف به پایتخت اسرائیل، عنوان کرد: این کار در سابقه ۷۰ سال گذشته جنایتکاران اسرائیل بی‌سابقه بوده و رئیس‌جمهور آمریکا خیلی به خودش برای این کار جرأت داد‌.

امام‌جمعه تنکابن با بیان اینکه در سابق روسای جمهور قبلی چنین مصوباتی داشتند که هرگز جرات اجرایی کردن آن را نداشتند، متذکر شد: حال چه روی‌داده که ترامپ این جرات را پیداکرده، به علل مختلفی برمی‌گردد.

این مسئول در ادامه به گوشه‌ای از دلایل این کار ترامپ پرداخت و گفت: این گوشه‌ای از وعده‌های ترامپ به صهیونیست‌ها در انتخابات گذشته بود و همچنین عامل بعدی، داماد جلاد اوست که ارتباطاتی با اسرائیل داشته است.

حجت‌الاسلام اکبر ادامه داد: دربار و ایادی ترامپ نیز در این فتنه دست داشتند اما خود ترامپ در این تصمیم نقش زیادی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: درهرحال این کار بسیار عجیبی است که قبله اول مسلمانان مسجدالاقصی که تاکنون هیچ دشمنی اجازه تعرض به آن را نداشت به مرکز رژیم جعلی اسرائیل تبدیل شود.

امام‌جمعه تنکابن در پایان این عمل را سرپوشی برای همه شکست‌ها و رسوایی‌های اخیر استکبار و صهیونیست دانست و خاطرنشان کرد: بعد از نابودی داعش، خنثی‌سازی توطئه‌های تجزیه اقلیم کردستان، استعفای سعد الحریری و... این نقشه آخر آنان است که باید همه مسلمانان برای شکست آن دست‌به‌کار شوند.

 

به دولتمردان در اجرای اقتصاد مقاومتی امیدی نداریم/ وزارت اطلاعات در مسئله اقتصاد مقاومتی به داد برسید

حجت‌الاسلام حسین تقی‌پور در خطبه‌های امروز نمازجمعه شهر گتاب اظهار کرد: تقوا فاکتوری است که اگر ما بتوانیم بعد از اعتقاد به توحید، نبوت و امامت به آن پایبند باشیم قطعا بسیاری از مشکلات فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دیگر دامن‌گیر ما نمی‌شوند.
  
وی با اعلام برائت ملت ایران از آمریکا  افزود: ملت ایران از هر آسیبی که به این دیو بی‌شاخ و دم برسد خوشحال می‌شود،  اگر کسی یک خال موی این شیطان اکبر یعنی آمریکا را بکند ما اینجا شادیم و بر این شادی‌مان افتخار می‌کنیم.
     
این مسئول ادامه داد: ما با هرکسی که مستکبر باشد بر علیه ما نقشه بکشد و با ما سر جنگ چه سخت‌و چه جنگ نرم داشته باشد دشمنیم، این دستور دین ماست که از دشمنان قسم خورده‌ای که شمشیر از رو کشیدند بیزاری بجوییم.
  
امام‌جمعه گتاب تصریح کرد: تیم‌ملی وزنه‌برداری جمهوری اسلامی ایران در مسابقات جهانی شرکت کرد و افتخار آفرید، علیرضا کریمی وزنه بردار سرافراز کشورمان نیز رکورد دنیا را  شکست و رهبر انقلاب پیام تبریک به مردم ارسال می‌کند، پیام تبریکی که خود حاوی پیام بزرگی است، اینکه رهبر از این تیم قهرمان تشکر می‌کند و علیرضا کریمی را نماد عزت ایرانیان می‌داند، یعنی پرچم ما بالاتر قرار گرفت.
    
حجت‌الاسلام تقی‌پور گفت: گاهی ورزش هم پیام سیاسی دارد، آن‌ها می‌خواهند با کشتی، وزنه‌برداری و یا در حوزه های گوناگون ایران را تحت فشار قرار دهند، همین که پرچم ایران در رتبه سه و کمی پایین‌تر از دیگران باشد آنها خوشحال می‌شوند اما پرچم ایران به همین اندازه که در اهتزاز باشد ما آن را نماد اهتزاز پرچم اسلام به دستان مهدی فاطمه در دنیا می‌دانیم، پرچم ایران نه تنها در محیط ورزشی بلکه در همه محورها باید به اهتزاز درآید.
  
وی با اشاره به اتفاقات اخیر یمن افزود: بعضی از کشورهای عربی بدانند که آمریکا با آن‌ها نیست، مرگ علی عبدالله‌صالح خودسوزی مهره خودشان بود، آمریکا دید علی عبدالله‌صالح یک مهره ۷۵ ساله است که بدرد نمی‌خورد، آمریکایی‌ها وقتی پی ببرند کسی برایشان فایده‌ای ندارد مهره خودشان را می‌سوزانند پس کشورهای عربی نیز هوشیار باشند البته ما نمی‌توانیم این مسئله را متوجه‌شان کنیم، گاهی به یک دلفین یا حیوانی در سیرک می‌توان مطلبی را فهماند ما این‌ها هنوز نمی‌فهمند.
    
خطیب‌جمعه گتاب یادآور شد: ما مسئله‌مان شیعه و سنی بودن نیست بلکه اسلام مهم است، کشورهای اسلامی نباید در دامن آمریکا بی افتند، رجب‌طیب اردوغان اصلا معلوم نیست به کدام طرف می‌چرخد، ما به او بوقلمون سیاسی می‌گوییم، سال‌ها ترکیه گفت که در دامن آمریکا است تا جز  اتجادیه اروپا باشد اما چه شد؟ دیدید همین آمریکایی‌ها با چه ذلتی در مواردی با آنها برخورد کردند.
  
وی رمز پیروزی ملت ایران را ایستادگی دانست و ادامه داد: ملت ایران اما همواره سرافرازند، شهید دادیم، شختی کشیدیم، مشکلات اقتصادی دیدم اما عزیز و سرافراز در دنیا با سینه‌ستبر قد علم کردیم، عزت بهتر از سیری شکم بهتر است، ما خدا را شکر می‌کنیم زیر سایه کفر نفس نمی‌کشیم، همان‌طور که شیخ فضل‌الله نوری اعدام شد اما زیر بیرق انگلیس نرفت.
   
تقی‌پور گفت: ما به این کشورهای حوزه خلیج فارس نیز می‌گوییم که شما بیایید زیر پرچم اسلام قرار بگیرید باهم وحدت و متحد باشیم که زیر سایه وحدت به سرمایه خدادادی  برسیم، عزت همیشگی ملت ایران باید سرلوحه کشورهای اسلامی باشد.
      
وی افزود: این اوج عزت است که سردار سلیمانی حتی نامه رییس سازمان سیا را باز نکرد چه برسد بخواند و ببیند که چیست و در اوج عزت نامه را برگرداند، دوباره بعد از ارسال نامه مایک پمپئو رییس CIA ایشان اعتراف کرد که ما نامه دادیم اما حاج قاسم باز نکرد، آنان معترف شدند که در نامه نوشته بودیم که نکند به  ما حمله کنید و به نیروهای آمریکایی در عراق آسیبی وارد شود.
  
خطیب جمعه گتاب خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها نیروهای سپاه قدس پاسداران و سردارسلیمانی را در لیست سیاه خود قراردادند و کل دنیا را از ارتباط با ایشان منع کردند، تنها دلایلی که می‌توان برای نامه‌نگاری رییس سازمان سیا با سردار سلیمانی دانست این است که موردی برای نیروهای وابسته به یگان‌های اطلاعاتی آمریکا در سوریه پیش آمد و پمپئو به دنبال نجات آنها بود.
   
وی ادامه داد: عزت ما در گرو اسلام است و عزت اسلام در گرو نجات دادن قدس، این دیوانه که قدس را پایتخت خودشان اعلام کرد مرگش فرا رسیده، ما منتظر ۲۵ سالی که تازه چند سالی هم از آن گذشته است هستیم و قطعا انزجار خودمان را به گوش آنان می‌رسانیم.
     
تقی‌پور اظهار کرد: راحت شدن از شر دشمنی آمریکا در گرو اقتصاد مقاومتی است نه برجام‌های دیگر، ما به دلتمردان در اجرای اقتصاد مقاومتی امیدی نداریم، مسئولان باید اقتصاد مقاومتی را مراقبت کنند، آن را بپرورانند و مردم را در مسیر و بستر اقتصاد مقاومتی بگذارند.
 
وی افزود: وزارت اطلاعات در مسئله اقتصاد مقاومتی به داد برسید و همکاری کنید، شما را در راس اعتماد هستید، اخیرا دیدید ۱۱۲۸ کانتینر کالای قاچاق از گمرک رسمی به ارزش ۱۰۰ میلیارد تومان به همت سربازان گمنام امام‌زمان بچه‌های وزارت اطلاعات کشف شد، این مقدار یعنی نابودی تولیدات داخلی، فضای فرش، کفش و بازارهای دیگر را ببینید، مسئولان اگر این برنامه شماست مستقیم بگویید و اگر نیست کشف کنید.
     
امام‌جمعه گتاب اذعان کرد: سربازان گمنام امام‌ زمان(عج) احساس می‌کنم حرف‌هایمان را فقط باید به شما بگوییم، خواهشا بیانات مقام معظم رهبری را چند برابر رعایت کنید.
     
وی ادامه داد: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام می‌کند ۵۰ درصد کالای قاچاق از مبادی رسمی و گمرک وارد می‌شود. اولا اخنلاف نظر خودتان را درست کنید، بعد بیایید صادقانه آمار بدهید، داروی درد اقتصاد ما اقتصاد مقاومتی است اما چراباید سود بانکی مردم را دیوانه کند.
  
تقی‌‌پور یادآور شد: مردم ما جسم، فکر و زمینه دارند اما سرمایه ندارند، بانک‌ها دارد تمام هستی مردم را می‌برند،سربازان گمنام اطلاعات مفسدان را شناسایی و قوه قضایی در این امر کمک کند، نباید وضع به این شکل باشد که هر بار قوه قضایی اقدام می‌کند آن را تخریب کنند، چرا هر بار کسی می‌خواهد کاری انجام دهد تخریبش می‌کنند؟
  
وی در پایان گفت: افزایش واردات به کشور با بی‌توجهی وزارت صنعت و گمرک در  چهار ماه اول امسال سرعت گرفت، آمار واردات در چهار ماه اول سال نشان می‌دهد که میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور بالغ بر ۳۷ هزارتن به ارزش ۱۳ میلیون دلار است، در این میان چه کسی به داد اقتصاد مقادمتی می‌رسد؟ دولت، مجلس باید وسط بیایند اگر ان‌ها نیز کاری نمی‌کنند از دو نماینده خودمان که می توانیم بخواهیم.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۵۰۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند

شبکه خبری «بلومبرگ» گزارش داد، دستیاران اقتصادی دونالد ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای جلوگیری از دور شدن کشورها از دلار هستند زیرا آمریکا با چالش فزاینده‌ای از سوی بازارهای نوظهور، از جمله کشورهای بریکس مواجه است.

به گزارش ایسنا، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان آمریکا برای انتخابات ریاست‌جمهوری نوامبر و تیمش، در حال بحث در مورد اعمال جریمه‌هایی علیه متحدان و مخالفانی هستند که به دنبال دور کردن تجارت خود از دلار آمریکا به ارزهای دیگر هستند. این رسانه به نقل از افراد آشنا گزارش داد، این گزینه‌ها می‌تواند شامل کنترل صادرات، جریمه‌های دستکاری ارز و تعرفه باشد.

گرایش جهانی به استفاده از ارزهای ملی در تجارت به جای دلار، پس از قطع ارتباط روسیه از سیستم مالی غرب و مسدود شدن ذخایر خارجی آن در سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های مرتبط با اوکراین، شتاب قابل توجهی پیدا کرد.

کارشناسان مالی هشدار داده‌اند که لایحه‌ای با مقرراتی که به آمریکا اجازه مصادره دارایی‌های مسدود شده روسیه را می‌دهد، که بایدن روز چهارشنبه آن را امضا کرد، می‌تواند باعث دلارزدایی شود. قانون موسوم به REPO، که در بسته کمک نظامی ۶۱ میلیارد دلاری به کی‌یف گنجانده شده بود، به رئیس‌جمهور ایالات متحده اجازه می‌دهد تا دارایی‌های دولتی روسیه را که در بانک‌های آمریکایی نگهداری می‌شود، مصادره کند.

به گزارش بلومبرگ، ترامپ خطاب به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داده که «شما دلار را به‌عنوان استاندارد از دست خواهید داد. این مانند شکست خوردن در بزرگ‌ترین جنگی است که تا به حال باخته‌ایم.» به گزارش این رسانه، مشاوران اقتصادی ترامپ و تیم مبارزات انتخاباتی او به طور خاص محدود کردن تلاش‌های دلارزدایی توسط کشورهای بریکس را در نظر گرفته‌اند.

این گروه که اخیرا گسترش یافته و اکنون شامل برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، اتیوپی، ایران، مصر است، استفاده از ارزهای ملی را در تجارت متقابل تقویت می‌کند. بریکس حتی از احتمال معرفی ارز تک نرخی جدید در سال‌های آینده خبر داده است.

به گزارش راشا تودی، ترامپ بارها گفته است که می‌خواهد دلار ارز ذخیره جهانی باقی بماند.

رئیس‌جمهور پیشین آمریکا در ماه مارس به سی‌ان‌بی‌سی گفت: «از زمانی که کشورها به دلار بها نمی‌دهند، متنفرم. من به کشورها اجازه نمی‌دهم دلار را دور بزنند، زیرا زمانی که ما این استاندارد را از دست بدهیم، مانند از دست دادن یک جنگ انقلابی خواهد بود.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • اردوغان: در برابر نابودی فلسطینی‌ها سکوت نخواهیم کرد
  • جامعه دانشگاهی در برابر جنایات رژیم غاصب اسرائیل سکوت نمی‌کند
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند
  • رایزنی سئول و واشنگتن درباره تقسیم هزینه‌های حضور سربازان آمریکایی
  • طرح مشاوران ترامپ برای مجازات کشور‌هایی که دلار را کنار می‌گذارند