Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@20:34:24 GMT

اشتغال پایدار زمینه ساز مهاجرت معکوس به روستاها

تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۹۹۸۰۹۳

اشتغال پایدار زمینه ساز مهاجرت معکوس به روستاها

اراک - ایرنا - دست اندرکاران امور اجتماعی و اقتصادی استان مرکزی معتقدند که اشتغالزایی پایدار و تقویت بنیه اقتصادی خانوارهای روستایی ضمن آنکه پیش درآمد توسعه و رشد زیرساختی و عمرانی در این مناطق می شود محرکی برای مهاجرت معکوس به روستاها و آبادانی اصولی آن است.

به گزارش ایرنا، از ابتدای قرن حاضر تلاش های پراکنده ای برای توسعه ی روستایی در کشور آغاز شده و این امر در تدوین برنامه‌های عمرانی کشور نیز تا حدودی مورد توجه قرار گرفته اما، تغییر و تحول در جامعه روستایی ایران، با انقلاب اسلامی ابعاد گسترده و عمیقی یافته‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال های اول پیروزی انقلاب اسلامی حدود 70 درصد از جمعیت کشور در روستاها زندگی می کردند اما، هم اکنون بعد جمعیتی ساکن مناطق روستایی کمتر از 30 درصد است و این تغییرات مولودی از الگو و رفتارهای زادآوری و مهاجرت از روستاها به مناطق دیگر است که ریشه اصلی آن در کمبود فرصت های شغلی و درآمد نشات می گیرد.
کم توجهی به ساختار اقتصادی روستاها و توانمند سازی جمعیت ساکن، پیامدهای خشکسالی و کند بودن سیاست های حاکمیت نگاه مدرن در اقتصاد کانون های روستایی از عواملی است که سطح درآمدی خانواده ها را در این مناطق دستخوش تزلزل کرده و به ناچار سیر مهاجرت به شهرها، رونق مشاغل کاذب، تورم و آسیب های پیدا و پنهان اجتماعی را سبب شده است.
خشکسالی های پی در پی در نقاط مختلف استان مرکزی در سال های اخیر نیز از اصلی ترین دلایل مهاجرت جوانان روستایی به شهرها است، چرا که نبود آب کافی برای کشاورزی به طور مستقیم بر درآمد خانوارها اثر گذاشته و آنان نیز برای گذران زندگی و تامین معاش خانواده روستاها را رها کرده و به شهرها مهاجرت می کنند.
برای مثال، فراهان با بیش از 400 روستا، از مناطق نام آشنای استان مرکزی است و در روزگاری نه چندان دور آبادانی این خطه شهره خاص و عام بوده است.
به گفته بزرگان فراهان، در گذشته در هر روستای فراهان یک یا 2 قنات جاری بود که پس از عبوراز روستاهای مختلف و استفاده در امر کشاورزی و دامپروری، باقیمانده آن به تالاب میقان می ریخت اما، از حدود 25 سال گذشته به دلیل تغیرات گسترده در شرایط اقلیمی، بیش از 90 درصد این قنات ها به طور کامل خشک شده و ازسرسبزی و آبادانی خطه فراهان تنها خاطراتی باقیست که هر از گاهی از زبان کهنسالان شنیده می شود.
پس از خشکسالی های پی در پی در نقاط مختلف استان مرکزی تعداد قابل توجهی از جوانان و نوجوانان روستا انگیزه ای برای ماندن نداشته و برای گذران زندگی و امرار معاش به شهرها مهاجرت کردند و تعدادی نیز که هنوز در روستاها مانده اند، عمده فعالیت خود را بر امر دامپروری قرار دادند و حتی بسیاری از دامداران این استان همه علوفه مورد نیاز خود را از شمال یا غرب کشور تامین می کنند.
شهرک های صنعتی خیرآباد، حاجی آباد و ایبک آباد در اراک، شهرک صنعتی بازنه در شازند، شهرک های صنعتی زاویه و پرندک در زرندیه و بسیاری دیگر از نواحی و شهرک های صنعتی در مجاورت روستاها بنا شده اند اما واحدهای تولیدی عمده نیروهای خود را از شهرها و حتی دیگر استان های کشور تامین می کنند و به دلایل مختلف از جمله پایین بودن سطح سواد و مدارک تحصیلی جوانان روستا، تمایلی به جذب بیکاران روستایی نداشته و سهم اشتغال کانون های جمعیتی همجوار پایین است.
از طرفی بخش بزرگی از تسهیلات خوداشتغالی دریافت شده، به دلیل نظارت بی اثر در سنوات قبل به مشاغل کاذب و یا هزینه های حاشیه ای انجامیده و متقاضیانی که توانسته شغل پایداری را رقم بزند و به دلیل نبود حمایت در بازاریابی محصول و یا نداشتن پشتوانه تولید در دور باطل رکود دست و پا می زنند.
مسئولان و دست اندرکاران استان مرکزی معتقدند با توجه به اینکه ایجاد اشتغال در شهر ها به مراتب هزینه های بالاتری از اشتغالزایی نواحی روستایی دارد، می توان با ارائه تسهیلات به طرح های اشتغالزایی روستایی زمینه مهاجرت معکوس به روستاها را فراهم کرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ساماندهی طرح های عمرانی و اقتصادی روستایی را در گرو فعالیت گسترده شرکت های تعاونی ها دانست و گفت: تجمیع سرمایه و اعتبارات دهیاری ها تنها راه ایجاد اشتغال مولد و توسعه روستاهای استان است که این مهم تنها با فعالیت شرکت های تعاونی دهیاران محقق می شود.
عزیز فیلی با بیان اینکه ورود شرکت های تعاونی در سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال، امری ضروریست، ادامه داد: دهیاران، شوراهای اسلامی روستاها و بخشداران وظیفه دارند ظرفیت ها و زیرساخت های اقتصادی روستاهای استان را شناسایی کرده و با ایجاد سرمایه گذاری از سوی شرکت های تعاونی دهیاری ها نسبت به ایجاد کارگاه های زودبازده برای جلوگیری از مهاجرت جوانان روستایی و حتی جذب جوانان شهرنشین اقدام کنند.
وی اضافه کرد: راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگ در روستاها و با مدیریت منطقی و کارشناسی از سوی بخشداران و دهیاران می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای روستاییان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرات آنان به شهرها ایفا کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی بیان کرد: با توجه به اینکه ایجاد فرصت شغلی در شهر هزینه های زیادی دارد و همچنین ریسک آن بالاست، می توان با برنامه ریزی های مدون و کاربردی، شناسایی ظرفیت های روستایی و ارائه تسهیلات و حمایت از کارآفرینان در بخش روستایی زمینه جدب جوانان شهری را نیز به روستاها فراهم کرد.
وی اضافه کرد: هم اکنون در بسیاری از نقاط مختلف استان مرکزی از جمله روستای کلاغ نشین از بخش مرکزی شهر ساروق و همچنین بخش قهره کهریز جوانان شهرنشین با ایجاد شرکت تعاونی در بخش های مختلف از جمله تولید گیاهان دارویی، آبزی پروری و دامداری های صنعتی فعالیت خود را آغاز کرده اند که این مهم جذب بسیاری از جوانان روستا را نیز در برداشته است.
فیلی گفت: شناخت قابلیت های حوزه روستایی سرمایه ارزشمندی در دست مدیران اجرایی است که باید با بهره گیری از آن بستر تحول در این مناطق و ارتقای جایگاه روستاها را فراهم شود.
وی افزود: دهیاران باید با ایجاد تعامل و همکاری با شوراهای اسلامی روستاها برای جلوگیری از پدیده مهاجرت روستاییان در زمینه های کارآفرینی اقتصادی، اشتغالزایی، جذب اعتبارات عمرانی، توجه ویژه به وضعیت بهداشتی و درمانی مردم روستایی، نظارت بر اجرای طرح هادی روستایی و توسعه گردشگری روستایی فعالیت کنند.
وی ادامه داد: دهیاران در توسعه روستاها نقش بنیادی و اساسی دارند و باید نسبت به توانمندی ها، استعدادها و ظرفیت ها شناخت کامل داشته باشند و با اولویت بندی برای رفع مشکلات و تنگناها هم برنامه ریزی کنند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری استان مرکزی اظهار کرد: دهیاران به عنوان مجریان سیاست های دولت در روستاها وظیفه دارند مشکلات و کمبودهای روستای خود را با دقت بررسی کرده و با جذب اعتبارات در راستای حل مشکلات و جلب رضایت روستاییان گام بردارند.
وی اضافه کرد: مدیریت کارآمد و کارشناسی شده روستایی می تواند علاوه بر رفع نیازهای روستاییان و ایجاد اشتغال برای جوانان، کمک بزرگی به توسعه و پیشرفت همه جانبه کشور داشته باشد
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای اسلامی استانداری مرکزی نیز در گفت و گو با ایرنا، افزود: برنامه ریزی برای ماندگاری جوانان در روستاها و جلوگیری از مهاجرت آنان به شهرها و حتی ایجاد زمینه مهاجرت معکوس به روستاها یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید است.
سعید فائض پور افزود: مشارکت روستاییان برای راه اندازی واحدهای تولیدی بزرگ در روستاها یکی از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید است که این طرح از نخستین سال فعالیت دولت یازدهم در استان مرکزی با ترسیم نقشه راه هدفمند جریان دارد.
وی اظهار کرد: راه اندازی واحد های تولیدی بزرگ در روستاها و با مدیریت منطقی و کارشناسی از سوی بخشداران و دهیاران می تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای روستاییان و در نتیجه جلوگیری از مهاجرات آنان به شهرها ایفا کند.
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری مرکزی بیان کرد: با پیگیری های انجام شده در نیمه نخست امسال پنج طرح اشتغالزایی روستایی این استان مشمول دریافت تسهیلات کم بهره شد.
وی افزود: این طرح ها در نشست های مختلف با معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری مصوب شده است.
وی ادامه داد: این طرح ها در بخش های صنعتی، معدنی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، خدمات و بازرگانی، کارگاه های صنعتی خانگی و طرح های گردشگری است که در کمیته استانی کارشناسی و به معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری ارسال شده است.
مدیرکل دفتر روستایی استانداری مرکزی میزان تسهیلات هر یک از این طرح ها را 20 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: طرح های اشتغالزایی که متقاضی بیش از 10 میلیارد ریال تسهیلات باشند، باید در کمیته تخصصی معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری تعیین تکلیف شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این، از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه 70 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی روستایی از سوی یکی از بانک های عامل به طرح های مشاغل خرد روستایی در نقاط مختلف استان مرکزی پرداخت شد.
فائض پور اضافه کرد: مقدمات پرداخت 60 میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی خرد روستایی نیز در دستور کار است که تا پایان مهرماه جاری به متقاضیان پرداخت می شود.
وی گفت: املاک روستایی دارای سند، سفته، ضمانت‌های صادره از صندوق صنایع کوچک و صندوق تعاون مهمترین وثیقه های دریافتی است که پس از کارشناسی و تایید بانک امکان ثبت برای آن ایجاد می‌شود.
مدیرکل دفتر روستایی استانداری مرکزی اضافه کرد: پست بانک کشور نیز بر اساس قرارداد عاملیت با صندوق توسعه ملی و با هماهنگی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اقدام به پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در مناطق روستایی کرده که عاملیت این بانک در استان مرکزی به زودی10 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره را به متقاضیان پرداخت می کند.
فائض پور اضافه کرد: علاوه بر این، نهادهای مختلف دولتی نیز از قبیل کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد مسکن نیز طرح های مختلف اشتغالزایی ارائه کرده اند که از ردیف های اعتباری خود به متقاضیان تسهیلات پرداخت می کنند.
وی اظهار کرد: روستاها کانون های مولد هر جامعه هستند و مسئولان باید با شناخت ظرفیت های روستایی، با راهبردهای موثر شرایطی را مهیا کنند که جذابیت لازم برای حضور جمعیت در روستاها و تقویت اقتصاد آن مهیا شود و روند مهاجرت به شهرها را معکوس کنند.
مدیرکل دفتر روستایی و امور شوراهای استانداری مرکزی توسعه شرکت های تعاونی را گامی اساسی در راستای ایجاد اشتغال دانست و گفت: تقویت شرکت های تعاونی دهیاری ها و توجه ویژه بخش ها با ارائه تسهیلات اشتغالزایی در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفته که از سال 1392 تا کنون موفقیت ها چشمگیری نیز در این راستا حاصل شده است اما، تا ریشه کنی بیکاری فاصله زیادی وجود دارد.
عضو شورای اسلامی روستای اکبرآباد از توایع بخش مرکزی شهرستان شازند نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: پس از انتخاب مردم به عنوان عضو شورا با آورده شخصی یک کارگاه سری دوزی در این روستا راه اندازی کردم.
شهناز رجبی افزود: برای راه اندازی این کارگاه بیش از 500 میلیون ریال برای خرید چرخ و سایر هزینه های جاری کارگاه هزینه کردم که هم اکنون 10 نفر از زنان روستای اکبرآباد و پنج نفر از شهر شازند در این کارگاه اشتغال دارند.
وی ادامه داد: برای طرح توسعه این کارگاه نیازمند 2 میلیارد ریال تسهیلات هستم که در صورت این حمایت بیش از یکصد فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.
عضو شورای اسلامی روستای اکبر آباد شازند، بیان کرد: همچنین با آورده بیش از 250 میلیون ریال اقدام به راه اندازی یک کارگاه آشپزی برای تامین مواد اولیه شرکت ها و کارخانه های شازند کردم که در صورت ارائه سفارشات این صنایع بیش از 12 فرصت شغلی در این کارگاه ایجاد می شود.
وی اضافه کرد: ایجاد اشتغال در روستاها نیازمنده ایده پردازی های کارشناسانه است و باید ظرفیت و توانمندی های روستاها را با دید عمیق کارشناسی مشاهده کرد و برای استفاده از ظرفیت ها برنامه ریزی کرد.
رجبی اضافه کرد: در روزهای نخست فعالیت در کارگاه خیاطی کمتر کسی به ایده اجرا شده اعتماد می کرد اما پس از یک ماه 15 نفر در این کارگاه مشغول به کار شدند و طرح توسعه این کارگاه نیز از سوی مردم روستا و برخی از مسئولان دولتی به اینجانب پیشنهاد شد.
وی تاکید کرد: همچنین حمایت های دستگاه های دولتی از قبیل فرمانداری، بخشداری و بانک های عامل نیز در راه اندازی کارگاه های مختلف صنعتی در روستاها بسیار حائز اهمیت است چرا که آورده های شخصی در بسیاری از موارد ناچیز است و نمی تواند نقش مهمی در این امر خطیر داشته باشند.
دهیار روستای ایبک آباد از بخش مرکزی شهرستان اراک نیز نداشتن سرمایه‌های اولیه برای آغاز کسب و کار در بین جوانان روستاها را دلیل اصلی مهاجرت آنان به شهرها و گرایش به شغل های کاذب عنوان کرد و گفت: اگر دولت و بخش خصوصی به صورت جدی و به نیت جلوگیری از مهاجرت جوانان به حاشیه شهرها که سبب تحمیل هزینه‌های مادی و معنوی بسیار به جامعه می‌شود، وارد عمل شوند، شاهد رونق کسب و کار در منطقه و حتی بازگشت جوانان روستایی از شهرها به خانه خود رقم می خورد.
غلامرضا نیک ملکی افزود: با توجه به اینکه بیشتر جوانان روستاها به دلیل نبود امکانات و دوری از شهر، نتوانسته‌اند تحصیلات خود را ادامه دهند و در مقاطع پایین از ادامه تحصیل باز مانده‌اند، امکان اشتغال به شغل‌هایی که نیاز به دانش روز و آموزش‌های مختلف دارند را پیدا نمی‌کنند و مجبورند در روستاها بمانند و در کنار والدین خود به فعالیت بپردازند، که با توجه به محدودیت زمین و سرمایه و جمعیت بالای خانواده‌ها، امکان کسب درآمد پایدار را پیدا نمی‌کنند و با همان دانش کم به سمت شهرها می‌روند که آنجا هم باید کارهای یدی و سخت را برای گذران زندگی انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه در مواقعی جوانان دل به کار نمی‌دهند و نیاز است در این زمینه هم آموزش ببینند، افزود: کار کردن جوهره پایه در هر فرد است که متاسفانه این روزها این ویژگی به خاطر تفاوت در سطح زندگی و باورهای جوانان در برخی موارد در روستاها در حال کمرنگ شدن است.
وی تاکید کرد: ایجاد زمینه‌های اشتغال و کسب درآمدهای اندک در روستاها ، سبب ماندگاری جوانان و زندگی عزتمند آنان در کنار خانواده‌هایشان می‌شود و اگر کار و امکانات خوب باشد، جوانان منطقه زندگی در روستا در کنار خانواده را با تمام ظواهر شهرنشینی عوض نمی‌کنند.
بخشدار بخش کمره شهرستان خمین در گفت و گو با ایرنا گفت: 56 روستای این شهرستان زیر مجموعه بخش کمره هستند که ظرفیت های همه این روستاها به مدت یک سال شناسایی و طرح های اشتغالزایی از سال 1393 در این بخش آغاز شد.
احمد اسدی،گسترش تولید پوشاک در هفت روستای این بخش به عنوان نخستین طرح اشتغالزایی عنوان کرد که از سه سال پیش آغاز شد.
وی توضیح داد: : ساختمان و اماکن مورد نیاز و چرخ های خیاطی از محل اعتبارات شرکت های تعاونی در اختیار سرمایه گذار قرار گرفت و حدود 70 نفر در این کارگاه های خیاطی اشتغال دارند.
وی اضافه کرد: با تجمیع سرمایه های دهیاری ها، 38 دستگاه بوجاری ساماندهی شد که بیش از 400 نفر در بخش بسته بوجاری و بسته بندی حبوبات به خصوص لوبیا فعالیت دارند.
بخشدار بخش کمره خمین بیان کرد: همچنین با استفاده از اعتبارات دهیاری های این بخش، زمینی به مساحت 40 هکتار خریداری شد و مجوز تولید گل و گیاه از سازمان جهاد کشاورزی نیز دریافت شده است که در صورت تکمیل این مجتمع 20 فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه 15 روستای بخش کمره شهرستان خمین از پیشینه تاریخی ارزشمندی برخوردار هستند، مرمت و بازسازی بناهای تاریخی این آثار و محوطه روستاها با هماهنگی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان در دستور کار است و می تواند این خطه را به یکی از قطب های درآمدزا ، جاذب برای گردشگران و اشتغالزا برای ساکنان آن تبدیل کند.
اسدی ادامه داد: اعتبارات دهیاری ها به صورت واحد، ظرفیت ایجاد طرح های اشتغالزایی را ندارد و برای این کار باید از ظرفیت همه دهیاری ها به صورت شرکت های تعاونی دهیاری ها استفاده کرد.
752 روستا از یکهزار و 210 روستای دارای سکنه در استان مرکزی دارای دهیاری است.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۹۹۸۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز کردستان،حجت الاسلام عبدالرضا پور ذهبی نماینده ولی فقیه در دیدار با رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور گفت: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی نقش بسزایی در توانمندسازی دانش آموختگان و جویندگان کار ایفا می‌کند.
در این دیدار رئیس سازمان آموزش فنی حرفه‌ای کشور با تاکید بر ضرورت توجه به مهارت آموزی در کشور، آموزش‌های مهارتی را کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه دانست.
مهرداد عظیمی از وجود بیش از ۶۵۰ مرکز دولتی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: در این مراکز بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ کارگاه آموزشی فعال هستند.
وی عنوان کرد:۶۰ درصد از رسالت و وظایف سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در حوزه آموزش از سوی مراکز خصوصی و خود مردم انجام می‌گیرد.
عظیمی با اعلام اینکه دیپلماسی مهارت یکی از راهبرد‌های کلیدی سازمان در این دولت است، گفت: وجود ۴۰ هزار مربی توانمند در حوزه آموزش می‌تواند پاسخگوی نیاز‌های کشور باشد
در این دیدار مدیرکل فنی و حرفه‌ای کردستان هم گفت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از فردا شاهد برگزاری همایش و گردهمایی سراسری مدیران ستادی و مدیران فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در استان خواهیم بود.
به گفته سیدعلی علوی، بر اساس آمار سال گذشته بیش از ۱۵ هزار کردستانی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شدند.
وی افزود: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری شده نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در تحقق این شعار بسیار تأثیرگذار خواهد بود..

دیگر خبرها

  • آموزش‌های مهارتی کلید توسعه اشتغال پایدار در جامعه است
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان از دستاوردهای دولت سیزدهم است
  • وقوع مهاجرت معکوس در ۲۰۰ روستای کردستان
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار
  • زمین‌های بی‌آب و علف البرز هم از شر ویلاسازی مصون نیست!