Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمودی، نماینده مردم شهرض با اشاره به تصویب بودجه ۱.۵ میلیارد دلاری برای برای اشتغال و رونق اقتصادی روستاها، گفت: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی باید برای حل معضلات مناطق روستایی تلاش کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از شهرضا نیوز؛ نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی عصر دیروز در همایش روز ملی روستا که در محل فرمانداری شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: صندوق های بازنشستگی ورشکسته شده‌اند این واقعیتی است که باید قبول کنیم اما این مسئله مانع انجام تعهدات بیمه ای در کشور نیست؛ در حال حاضر بازنشستگی روستاییان با سن 70 سال و پرداخت 10 سال حق بیمه مصوب شده است که این فرایند فعلا غیرقابل تغییر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سمیه محمودی در ادامه این مطلب افزود: در طول سالیان گذشته خدمات زیادی به روستاها ارائه و امکانات زیادی برای این مناطق در نظر گرفته شده است اما متأسفانه روند مهاجرت از این مناطق به شهرها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: مهمترین چالش مناطق روستایی معضلات اقتصادی و در رأس آن ها بیکاری است، اگر نتوانی مشکل روستاها را برطرف کنیم باید منتظر استمرار مهاجرت ها به شهرها باشیم.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی از تصویب بودجه 1.5 میلیارد دلاری برای برای اشتغال و رونق اقتصادی روستاها، خبر داد و افزود: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی باید برای حل معضلات مناطق روستایی تلاش کنند.

محمودی اذعان کرد: متأسفانه روستاییان شهرستان های شهرضا و دهاقان از تسهیلات مشارکتی وضع شده برای اشتغالزایی در این مناطق استفاده نکردند.

وی ادامه داد: آهنگ بازگشت جمعیت از شهرها به روستاها آغاز شده اما متأسفانه در این مرحله از بازگشت جمعیت سالمندانی که توان ادامه زندگی در هوای آلوده شهری را ندارند، به روستاها باز می‌گردند.

کم آبی مهمترین چالش فراروی روستاییان است

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، در همایش روز ملی روستا اظهار کرد: استان اصفهان 30 درصد از عرصه‌های کشور را در اختیار دارد این در حالی است که 6 درصد از تولیدات کشور در این استان تولید و عرضه می‌شود.

محمودرضا افلاکی گفت: باوجود مشکلاتی در حوزه آب از سال 80 در کشور ایجاد شده، بهره برداران بخش کشاورزی استان همچنان سطح تولیدات خود را حفظ و افزایش داده‌اند.

وی گفت: 20 درصد از 80 میلیون جمعیت کشور طبق سرشماری سال 95 در مناطق روستایی سکونت دارند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با شاره به وجود یکهزار و 831 روستای بالای 50 نفر در استان اصفهان، اظهار کرد: روستاییان در خط مقدم حفظ امنیت غذایی در کشور هستند و باید با استفاده از همه امکانات از آنها حمایت شود.

افلاکی با اشاره به ایجاد و توسعه سیستم‌های آبیاری نوین در استان اصفهان، گفت: با استفاده از این سیستمها راندمان تولید از 20 تن در هکتار به 200 تن در هکتار افزایش یافته، این در حالی است که مصرف سرانه آب به یک دهم کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از مجموع 5 میلیون و 200 هزار نفر جمعیت استان اصفهان حدود 800 هزار نفر در مناطق روستایی استان زندگی می‌کنند که از این تعداد 175 هزار بهره بردار بخش کشاورزی هستند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: مهمترین چالشهای فراروی روستاییان و بهره برداران ببخش کشاورزی در این مناطق، کم آبی است که تلاش شده تا توسعه سیستم های نوین آبیاری تا حد زیادی با این بحران مقابله شود.

رونق اقتصاد روستایی در رأس برنامه های دولت باشد

مدیرکل دفتر امور عشایر استان اصفهان در همایش روز ملی روستا عنوان کرد: متأسفانه مهمترین مشکل مناطق روستایی و عشایری استان بیکاری و نبود امکانات اشتغال است.

مختار اسفندیاری تصریح کرد: اگر همان اندازه که برای انتقال خدمات به روستاها تلاش شد برای اشتغالزایی روستاییان هم تلاش شده بود رشد مهاجرت از این مناطق به شهرها بسیار کمتر بود بنابراین از این پس باید مهمترین هدف ارائه خدمات به روستاییان، اشتغالزایی برای آن ها باشد.

وی گفت: کشور ایران باوجود جامعه روستایی و عشایری از موقعیت ممتازی در همه عرصه‌ها برخوردار است.

مدیرکل دفتر امور عشایر استان اصفهان ادامه داد: روستاییان و عشایر پشتوانه محکمی برای اقتصاد و فرهنگ و امنیت و سیاست کشور هستند که زمینه رشد و توسعه همه جانبه آن را فراهم می‌کنند.

اسفندیاری اظهار کرد: در طول 38 سال گذشته انواع خدمات به روستاها اختصاص یافت اما باز هم مهاجرت از روستا به شهر ادامه دارد چون مهمترین مشکل روستاییان یعنی بیکاری همچنان وجود دارد.

همه روستاهای شهرضا دارای شورای اسلامی هستند

بخشدار شهرضا در همایش روز ملی روستا، با اشاره به تلاش برخی از اعضای شوراهای اسلامی برای ارتقاء جایگاه سیاسی روستاها به شهر، بیان کرد: این مسئله هرگز تضمین کننده پیشرفت مناطق روستایی نیست، باید با توسعه امکانات در روستاها موقعیتی را فراهم کنیم که با حفظ بافت روستایی زمینه پیشرفت آنها فراهم شود.

محسن یونسی با اشاره به نقش مؤثر روستاها در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: وضعیت جغرافیایی روستاها موقعیتی را فراهم کرده است که امکان رشد و توسعه همه جانبه با تکیه بر باروهای عمیق ایرانی – اسلامی در آن فراهم باشد.

وی بیکاری، کم آبی و بحرانهای زیست محیطی را سه معضل مهم مناطق روستایی برشمرد و افزود: باوجود آنکه زیرساختهای فراوانی در مناطق روستایی ایجاد شده اما همچنان شاهد افزایش آهنگ مهاجرت از روستا به شهر هستیم که مهمترین علت آن بیکاری جوانان و افراد جویای کار است.

بخشدار شهرضا گفت: روز ملی روستا با هدف ارج نهادن به تلاشهای روستاییان در بخشهای مختلف در تقویم رسمی کشور پیشبینی شده است.

یونسی ادامه داد: روستاها از گذشته تاکنون به عنوان مهمترین مرکز کارآفرینی، توسعه و صیانت از فرهنگ اصیل ایرانی بوده و در دوران پس از انقلاب نیز هیچ گاه از تلاش و کوشش برای پیشبرد اهداف انقلاب کوتاهی نکرده‌اند.

وی گفت: یکی از مهمترین اهداف انقلاب اسلامی را توجه ویژه به جامعه روستایی و محرومیت زدایی از این مناطق برشمرد و افزود: سیاست دولت در توسعه متوازن امکانات و ایجاد بستر مناسب برای رونق اقتصادی در همه مناطق در قوانین مختلف از جمله برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است.

بخشدار شهرضا نیز در این همایش، عنوان کرد: پرکردن بیش از 100 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان اقدام قابل توجهی بود که در راستای اصلاح بهره برداری از منابع آب در شهرستان انجام شد.

محسن یونسی با تأکید بر ضرورت اصلاح الگوی کشت در مناطق روستایی بیان کرد: ادامه روندی که در حال حاضر در برخی از روستاها جریان دارد به صلاح نیست زیرا منابع آبی موجود امکان کاشت محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند را نمی دهد.

وی گفت: اعضای شوراهای اسلامی روستاها و دهیاران وظیفه دارند مشکلات مناطق روستایی را احضا و برای برطرف کردن آنها برنامه ریزی کنند.

بخشدار شهرضا ادامه داد: اگر عقیده داریم که اقتصاد مناطق روستایی بر اساس دامپروری و کشاورزی قرار دارد باید برای حل مشکلات این دو بخش تلاش کنیم تا معضلات اقتصادی روستاها هم برطرف شود.

یونسی گفت: یکی از مهم ترین چالش های فراروی روستاییان بحران آب و فقر منابع آبی است که در شهرستان تلاش شده با اتخاذ تدابیر کارشناسی تا حدودی با آن مقابله شود.

اتحاد روستاییان و مسئولان برای حل معضلات روستاها ضروری است

رییس شورای اسلامی شهرستان شهرضا در این همایش عنوان کرد: بخشی از مشکلات مناطق روستایی مربوط به ساکنان این مناطق است، هنوز بسیاری از روستاییان به بحران کم آبی توجه ندارند و همین عامل باعث تشدید بحرانها در این زمینه شده است.

مهرداد براهیمی اظهار کرد: ترس از تغییر بین برخی از روستاییان مانع از ایجاد تحولات گسترده شده است، این در حالی است که جامعه شهری به دلیل سرعت در استفاده از امکانات ثروتمندتر و قدرتمندتر هستند.

وی با ابراز نگرانی از عدم همکاری برخی از بانک ها در اعطای تسهیلات به روستاییان، عنوان کرد: در حالی که بانک مرکزی اعلام کرده برای وام های تا سقف 100 میلیون ریال تنها یک ضامن نیاز است مدیران شعب برخی از بانک ها متقاضی دریافت وام را به معرفی دو یا سه ضامن با گواهی کسر از حقوق دولتی الزام می‌کنند.

رییس شورای اسلامی شهرستان شهرضا گفت: وقتی برنامه ای برای روستاییان نوشته می شود باید روستاییان هم حضور داشته باشند، برنامه های هادی و توسعه روستایی باید با حضور افرادی باشد که با محیط هر روستا آشنایی کامل داشته باشند.

وی اظهار کرد: روستاها به تفرجگاه‌های آخر هفته افراد تبدیل شده‌اند و اگر فکری برای وضعیت آن ها نشود باید منتظر روزهای بدتری برای این مناطق مهم و حساس در تولید و اقتصاد کشور باشیم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۰۲۴۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| رئیسی: فعال شدن اقتصاد در روستاها مانع مهاجرت جوانان به حاشیۀ شهرها می‌شود

دریافت 3 MB

دیگر خبرها

  • نهضت آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور پیگیری می‌شود
  • ثبت‌نام ۳۴ هزار نفر در طرح بیمه رایگان مادران غیرشاغل مناطق روستایی و عشایری
  • نشست رسالت صندوق بازنشستگی کشوری در تحقق شعار سال برگزار شد
  • بهره مندی بیش از ۱۲ هزار روستایی گلستان از تسهیلات قرض‌الحسنه
  • تاثیر مردمی‌سازی صندوق‌های بازنشستگی بر سفره بازنشستگان
  • صدور بیش از ۶ میلیون جلد سند مالکیت روستایی
  • فیلم| رئیسی: فعال شدن اقتصاد در روستاها مانع مهاجرت جوانان به حاشیۀ شهرها می‌شود
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی در استان اردبیل
  • آغاز مقاوم‌سازی ۷۵۰۰ واحد مسکن روستایی
  • حق بیمه بیش از ۴ هزار مددجوی کمیته امداد ماهانه پرداخت می‌شود