Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرمان - ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: بر اساس ابلاغ ریاست جمهوری، اقدامات این استان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی به الگوی کشوری تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، محمدجواد فدایی شامگاه سه شنبه در نشست تبیین طرح مثلث توسعه اقتصادی و فعالیت های اقتصاد مقاومتی استان کرمان با حضور مدیران استان فارس افزود: پس از ارسال گزارش های استان کرمان در خصوص مثلث توسعه اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و جمع بندی آنها، ریاست جمهوری به وزارت کشور ابلاغ کرد کارهای خوبی که در استان کرمان انجام شده که می تواند به صورت الگو در سایر استان ها اجرایی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی خاطرنشان کرد: در همین راستا گروهی از مدیران استان فارس برای آشنایی بیشتر با اقدامات کرمان در حوزه اقتصاد مقاومتی به این استان سفر کرده و از برخی پروژه ها بازدید کرده اند.
معاون استاندار کرمان ادامه داد: مهمترین نکته در مثلث توسعه اقتصادی استان کرمان جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی و تکیه نکردن بر منابع مالی دولتی است که این امر با تعامل و هماهنگی نمایندگان مجلس، مسئولان دولتی، سرمایه گذاران و همراهی ائمه جمعه محقق می شود.
وی گفت: از معین های اقتصادی درخواست سرمایه گذاری نداشتیم بلکه خواسته ایم از تجربیات ملی و بین المللی خود برای توسعه مناطق و برنامه ریزی در این زمینه استفاده کرده و ظرفیت ها و توانمندی های مناطق را شناسایی کنند.
فدایی افزود: بحث عمده و اصلی در استفاده از معین های اقتصادی، بهره گیری از تجربیات آنها و توجه دادن آنها به مسئولیت های اجتماعی خودشان است.
وی تصریح کرد: معتقدیم معین های اقتصادی مناطق که شرکت های بزرگ اقتصادی استان و کشور هستند، باید مسئولیت های اجتماعی خود را بشناسند و بر مبنای این مسئولیت ها، روند توسعه استان را سرعت دهند.
** جذب سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در استان کرمان
مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان نیز گفت: در مجموع طی فعالیت دولت یازدهم در استان کرمان، سه میلیارد دلار تامین سرمایه گذاری خارجی را در کرمان داشته ایم.
رضا سنجری خاطرنشان کرد: دغدغه اصلی همه ارکان حکومت توسعه همه جانبه اجتماعی اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است، تا بتوان مسیر توسعه را بر مبنای توسعه سرمایه گذاری شاهد باشیم که در این راستا ایده مثلث توسعه اقتصادی در استان کرمان مطرح و اجرایی شد.
وی بیان کرد: در استان کرمان با تحقق ایده وحدت حول محور ولایت، تمامی سلائق سیاسی به جای خود محترم و در مسیر توسعه همه به صورت یکصدا پای کار هستند و رمز توسعه این مدل، همدلی و همگرایی ارکان مثلث توسعه اقتصادی است.
وی ادامه داد: در برنامه ریزی هشت ساله توسعه استان کرمان 76 هزار میلیارد تومان سرمایه گذار هدف گزاری شده که با گذشت چهار سال 31 میلیارد تومان معادل 42 درصد پیش بینی ها تاکنون سرمایه گذاری شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون با بهره برداری از یک هزار و 60 طرح مثلث توسعه اقتصادی، برای 27 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و 17 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این استان محقق شده و پروژه ها به بهره برداری رسیده است.
** افزایش نرخ مشارکت اقتصادی استان کرمان
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان نیز گفت: نرخ رشد مشارکت اقتصادی استان کرمان از 33.5 در سال 92 به 40 در سال 95 رسیده است.
مهرداد محمدی سلیمانی به وجود بروکراسی نظام اداری و ناکارآمدی آن اشاره و بیان کرد: استاندار کرمان ضرورت تببین مدلی جدید برای توسعه استان را احساس کرد و در آغاز این کار مثلث توسعه اقتصادی تعریف و پس از آن میثاق نامه همدلی و وفاق نیز مبتنی بر اسناد بالادستی امضا شد.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت های بخش غیر دولتی و خصوص از دیگر رویکردهای استان کرمان برای اجرای اقتصاد مقاومتی بوده است که در این راستا در ابتدا الگوی شهر نمونه اقتصاد مقاومتی اجرایی شده و پس از موفقیت آن، این ایده در سطح استان گسترش یافت و 23 معین اقتصادی به عرصه مدیریت توسعه استان کرمان وارد شدند.
وی تصریح کرد: کار قلعه گنج و سایر معین های اقتصادی بر اساس بررسی های کارشناسی انجام شد و در مرحله بعد استفاده از ظرفیت های بخش غیردولتی مورد تاکید قرار گرفت و در نهایت بنیاد مستضعفان این تفاهم نامه را با استانداری کرمان و وزارتخانه های مربوطه امضا و اجرایی کرد.
محمدی سلیمانی ادامه داد: قلعه گنج از شهرستان های بسیار محروم استان کرمان است که وجود سه رتبه زیر هزار در کنکور، کاهش 75 درصدی جرایم خشن، افزایش صدور پروانه های ساختمانی، افزایش چشمگیر فعالیت های اقتصادی و تولیدی و غیره در این شهرستان کارهایی بزرگ به شمار می رود.
وی گفت: معین های اقتصادی شغل هایی را در مناطق ایجاد کرده اند که زنجیره ارزش فزوده آنها نیز ایجاد شده است و تنها با دریافت وام و تسهیلات بانکی اشتغال زایی صورت نگرفته است.
وی بیان کرد: معین های اقتصادی در کنار فعالیت های اقتصادی و تولیدی، پیوست های فرهنگی مورد نظر استان را تدوین و اجرایی کرده اند و این امر علاوه بر فعالیت های فرهنگی معین های اقتصادی است.
معاون اطلاعات و آمار سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان به اجرای طرح توسعه پایدار مناطق روستایی و جوامع محلی نیز اشاره کرد و گفت: 522 روستا برای اجرای این طرح انتخاب شده اند و در این مدل توسعه، ظرفیت های موجود کشور تجمیع شده و مورد نظر قرار گرفته تا مسیر توسعه مناطق را هموارتر شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز در این نشست، موفقیت استان کرمان در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی را مورد تقدیر قرار داد و گفت: موفقیت کرمان در پرتو مثلث توسعه اقتصادی و با همکاری 23 معین اقتصادی و همگرایی و وحدت مدیران محقق شده که جای تقدیر دارد.
یدالله رحمانی از سفر به استان کرمان ابراز خرسندی کرد و ادامه داد: پراکندگی استان فارس کار برنامه ریزی در این استان را دچار مشکل می کند اما در عین حال این استان در حوزه کشاورزی، صنعت و غیره جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است.
وی به فعالیت چهار هزار و 500 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در این استان اشاره و تصریح کرد: استان فارس در حوزه های مختلف گردشگری از جمله گردشگری زیارتی، گردشگری طبیعی، گردشگری سلامت و غیره جایگاه والایی دارد.
وی تصریح کرد: استان فارس از استان های خوب کشور در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم از تجارب استان کرمان نیز بهره کافی را ببریم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس نیز گفت: برخود می بالم که استان کرمان مدیریت اقتصاد مقاومتی را بانگاهی جدید و بر مبنای فرمایشات رهبری محقق کرده است.
ساسان تاجگردون خاطرنشان کرد: پس از ابلاغ فرمان رهبری در سال های 93 و 94، کتابچه طرح مثلث توسعه اقتصادی استاندار کرمان را وصول کردیم و از آن استقبال کردیم و استان کرمان به دلیل ساختارهای ویژه اجتماعی، اقتصادی و ملی خود توانست همکاری شرکت های بزرگی را نیز کار گیرد.
وی ادامه داد: استان فارس شرایط بسیار مطلوبی را در اجرای برنامه های مدون خود داشته و در سال گذشته ابلاغ های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را محلی و بومی سازی کردیم و ظرفیت ها و داشته های خود را در این مسیر طبقه بندی کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در استان فارس نیز به مانند استان کرمان ز ظرفیت های ملی از جمله صندوق توسعه ملی و جلب و جذب منابع استفاده کردیم.
تاجگردون با ظرفیت های حوزه نفت و گاز در استان فارس اشاره و بیان کرد: پروژه های پتروشیمی های متعددی در استان فارس در حال اجرا است.
وی گفت: یکی از ظرفیت های بسیار مهم استان فارس در حوزه گردشگری است و رشد فزاینده در حوزه گردشگری داخلی و خارجی منتج به نتایجی شده که با قالب های اقتصاد مقاومتی منطبق است.
وی به ایجاد شهر سلامت در استان فارس اشاره و بیان کرد: پروژه بزرگی در حوزه سلامت با سرمایه گذاری 25 هزار میلیارد تومانی در این استان آماده جلب سرمایه گذاری شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فارس گفت: یکی از موارد مهمی که دولت در راستای استفاده از ظرفیت های بخش غیر دولتی مد نظر داشته، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در اجرای طرح های نیمه تمام بوده است که استان فارس در این زمینه رتبه برتر کشور ا به خود اختصاص داده است و با اجرای این پروژه ها توسط بخش خصوصی 840 میلیارد تومان به نفع دولت شده است.
وی به روند احداث آزاد راه شیراز - اصفهان اشاره و بیان کرد:گازرسانی به روستاها و احداث متروی شیراز به عنوان متروی بزرگ کشور با دقت کامل و سرمایه گذاری ویژه انجام شده است.
** بهره برداری از سه طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی
رئیس سازمان صنعت و معدن استان فارس نیز گفت: این استان در حوز اقتصاد مقاومتی اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است و امسال سه طرح بزرگ اقتصاد مقاومتی را در شش ماه دوم به بهره برداری می رساند.
علی همتی افزود: در نیمه دوم امسال پروژه های فولاد 800 هزار تنی آهن اسفنجی، کربنات سدیم فیروزآباد و فولاد نی ریز به بهره برداری می رسد.
وی عنوان کرد: در حال حاضر 212 طرح بالای 60 درصد پیشرفت فیزیکی در استان فارس در دست اجرا هستند.
وی یادآور شد: در حال حاضر 10 کارخانه سیمان را در استان فارس داریم که با فعالیت آنها، ظرفیت تولید سیمان این استان به هفت میلیون تن می رسد.
همتی گفت: در چهار ماه امسال با وجود کاهش صادرات در کشور در استان فارس شاهد رشد 28 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده ایم و به زودی یک پروژه سنگ آهن در استان فارس به بهره بردای می رسد تا زنجیزه کامل فولاد را داشته باشیم.
** تحقق نظام نوین ترویج در حوزه کشاورزی استان فارس
مدیر جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این نشست گفت: در حوزه علمی کردن کشاورزی نظام نوین ترویج را به صورت علمی دنبال می کنیم.
محمدمهدی قاسمی افزود: در استان فارس به صورت ویژه توسعه گیاهان دارویی را دنبال می کنیم و این حوزه را به عنوان یک ظرفی خوب اقتصادی مد نظر داریم.
وی عنوان کرد: ایجاد گلخانه یکی از استراتژی های اساسی در استان فارس است و به دنبال احداث هفت هزار هکتار گلخانه در این استان هستیم
وی تصریح کرد: بزرگترین زنجیره تولید مرغ کشور نیز در استان کرمان دنبال می شود و برنامه های استنداردسازی محصولات کشاورزی و توسعه زنبورداری را نیز در دستور کار داریم.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7440/3029

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۳۷۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، صمد حسن‌زاده با اشاره به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» برای سال جاری و با توجه به مأموریت‌های اتاق ایران در راستای تحقق توسعه پایدار، گفت: مشارکت اتاق‌های سراسر کشور در مسیر برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های اقتصادی شروع شده و در تلاشیم با ایجاد یک فضای تعاملی بین دولت و بخش خصوصی به نتایج خوبی برای توسعه اقتصادی دست پیدا کنیم.

حسن زاده افزود: این همایش با هدف بسترسازی و معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری، برگزار می‌شود و نمایندگانی از سایر کشورها، سفرا و روسای اتاق‌های بازرگانی کشور‌های هدف دعوت شدند تا با حضور خود، اطلاعات لازم درباره اقتصاد ایران کسب کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران تاکید کرد: اتاق ایران به نمایندگی از جامعه اقتصادی کشور آمادگی دارد با برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری ایران را به بهترین شکل، معرفی کند.

شناسایی و معرفی الگو‌های ملی توسعه سرمایه‌گذاری درکرمان‌آیدکس

سید مهدی طبیب‌زاده، رییس اتاق کرمان، هدف اصلی برگزاری کرمان‌آیدکس را معرفی توانمندی‌های سرمایه‌گذاری استان کرمان عنوان کرد و گفت: رویکرد این همایش ملی است و روش‌هایی را در این همایش معرفی می‌کنیم که در سطح ملی کارساز باشد. البته در همین راستا میهمانانی از منطقه بریکس، اوراسیا، اکو و شانگهای دعوت کردیم؛ چراکه معتقدیم گردش اطلاعات بین فعالان اقتصادی کشور‌ها می‌تواند به افزاش سطح مناسبات تجاری بین کشور‌ها کمک کند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه تلاش داریم آنچه برای ایجاد یک فضای مناسب برای جذب سرمایه‌های جدید نیاز است را در این همایش مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: کرمان سرزمینی با منابع و ظرفیت‌های بالایی است که باید در مسیر تولید ثروت به کار گرفته شوند.

وی تأکید کرد: قرار است شورای راهبردی معدن را در کرمان ایجاد کنیم برای همین نشست شورای عالی معدن را با مشارکت وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه همایش خواهیم داشت. در واقع به دلیل ظرفیت‌های معدنی استان کرمان، سعی داریم در همایش آیدکس تمرکز خوبی روی این حوزه داشته باشیم.طبیب‌زاده طراحی و معرفی مدل‌های توسعه اقتصادی با تکیه بر عنوان سال را از اولویت‌های همایش کرمان‌آیدکس دانست و تأکید کرد: به دنبال آن هستیم تا مدل‌های قابل استفاده در سطح کشور برای تقویت سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف را ارائه دهیم.

سرمایه‌گذاری باید در سطح جامعه نهادینه شود

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز در این نشست، گفت: ظرفیت‌های متنوع بین شهر‌های این استان یکی از مزیت‌های آن است که موجب شده محصولات کشاورزی این منطقه و ذخایر معدنی آن بسیار متنوع باشد. از طرفی سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده تا شاهد تولید کل زنجیره فولاد و بخشی از زنجیره مس در استان باشیم.

وی ادامه داد: استانداری در برگزاری این همایش مشارکت کرده، چون معتقدیم که فرهنگ و ضرورت سرمایه‌گذاری باید در تمام ابعاد آن نهادینه شود و به مطالبه جامعه تبدیل شود. در مسیر سرمایه‌گذاری، بخش خصوصی یک بعد از کار را در دست دارد و باید حمایت‌های دولتی نیز وجود داشته باشد.

استاندار کرمان افزود: بخش خصوصی به خدمات دولت نیاز دارد و باید شرایط را برای سرمایه‌گذاری این بخش تسهیل کنیم. در این بین تلاش برای جلوگیری از خروج ارز و حتی بسترسازی برای جذب سرمایه‌های خارجی، موضوعی است که به جد پیگیری می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کرمان آیدکس معرفی ظرفیت‌های مغفول برای توسعه سرمایه‌گذاری
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • توجه به اقتصاد خلاق یکی از راه‌های جهش تولید است
  • برای تحقق رشد اقتصادی نیازمند اجرای برنامه‌های تحول آفرین هستیم
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • مسیر تحقق واقعی مشارکت مهم ترین بخش مردمی اقتصاد در جهش تولید و صادرات کشور
  • شورای ملی تامین مالی به ریاست وزیر اقتصاد تشکیل شد