Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:44:50 GMT

نابودی زیست بوم، کابوس تلخ بشر

تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۷۸۸۲۹

نابودی زیست بوم، کابوس تلخ بشر

تهران- ایرنا- محیط زیست از مهم ترین نعمت های خدادادی به شمار می رود که به دلیل بهره برداری های بی رویه با آسیب های جبران ناپذیری روبرو شده است و این مهم از ضرورت سیاست گذاری های کارآمد در جهت فرهنگسازی و مدیریت صحیح استفاده از منابع طبیعی حکایت دارد.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح یکشنبه 19 آذر 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**زیست بوم و مواجهه با تهدیدهای ویرانگر
خشک شدن رودهای پر آب کشور و دریاچه های فصلی، گرد و غبار و پدیده ریزگردها، انقراض گونه های نادر پرندگان و جانوران، تهدیدهای جدی در رابطه با طول عمر آبزیان و ...همگی گواه بر این مساله هستند که توجه به زیست بوم و تمرکز بر مدیریت صحیح و کارآمد محیط زیست، آنچنان که باید وجود نداشت و امروزه کشور با یک بحران جدی فراروی منابع مهم زیست بوم مواجه است.

روزنامه«اطلاعات» در گزارشی با عنوان «آبزیان خزر درآستانه نابودی» نوشت: زمســـتان ها هنگامی که سیبری سردتر می شود و دیگر جایی برای ماندن نمی گذارد، پرندگان آماده سفر می شـــوند. مردم انزلی در روزهای برفی زمســـتان با شنیدن آوای گروهی پرندگان از راه رسیده، درمی یابند که تالاب، مهمان دارد. در روزهای داغ تابستان، تیره هایی از پرندگان به سوی تالاب انزلی می آیند و در زمستان نیز پرندگانی از گونه ای دیگر؛ و این در حالی اســـت که هیچگاه و آنگونه که باید، این پرندگان تیمار نشده اند.

در ادامه گفت وگو با امیـــد رویایی منـــش ـ کارشـــناس محیط زیست را می خوانیم: «در شمال دریاچه خزر نیز مافیای تجارت فک خزری با پشتیبانی های دولتی در جریان است. با وجود این که از سال 2007 میلادی شکار فک در روسیه ناقانونی شده، اما هیچ گونه سزایی برای صید این گونه دریایی از سوی دولت روسیه بر روی کاغذ نیامده است که کسی را از مجازات بهراساند.» «در روسیه چندین مرکز بزرگ پرورش روباه برای بهره برداری از پوست این جانور وجود دارد که غذای پایه آنها، گوشت فک اســـت، از این رو بخش زیادی از فکها با هدف تبدیل شدن به خوراک این روباه ها صید می شود که در همان راستا از پوست فک برای تولید کلاه و شال استفاده می شود که خوشایند مردم روسیه است؛ حتی پوست نوزاد فک که یکدست سفید است، هواخواه بیشتری دارد و بهایش بالاتر است. کشور قزاقستان نیز در صید گسترده فک از روسیه واپس نمانده است و هرسال تا 10 هزار فک صید می کند.»

روزنامه «سیاست روز» در گزارشی با عنوان «خاک- خوزستان- خفه گی» نوشت: خوزستان و ریزگرد، پایتخت زیست شهر و وارونگی دما، بلوچستان و خشکسالی و حق آبه هامون، تهران و آلودگی خفه کننده، درگیری شهرها با ریزگردهای خفه کننده.... و باز هم تکرار... دور تسلسلی است بین تکرار آلودگی و هجوم ریزگرد و انگار هر بار فقط نام شهر است که تغییر می یابد اما در این دور تسلسل سهم خوزستان بیشترین هجوم ریزگرد است. قبول ندارید تیتر چند ساله اخیر را با هم مرور کنید: «گرد و خاک دوباره میهمان خوزستان شد»، «گردوخاک امروز خوزستان را درنوردید»، «آسمان خوزستان خاکی شد«، »ریزگردها مردم خوزستان را غافلگیر کرد«، »غلظت ریزگردهای اهواز 60 برابر حد مجاز«، »خوزستان هوا ندارد، گرما و خاک دارد»، «رشد بیماران ریوی در خوزستان»، «گرد و خاک مدارس خوزستان را تعطیل کرد» و... تیترهایی که مردم خوزستان به شنیدن آن عادت کرده اند.

در ادامه در گفت وگو با فرهاد صفدری مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان آمده است: به طور کلی سطوح آلوده به گرد و غبار در سطح شهر اعم از فضاهای آموزشی، نیمکت ها و میز و صندلی های آلوده به گرد و غبار در مدارس، معابر، خیابان ها و اماکن عمومی، مبلمان شهری، ایستگاه های اتوبوس و فضاهای سبز آلوده به ذرات گرد و غبار، در صورت عدم پاکسازی و شست وشوی مناسب، می توانند بیماری زا باشند. ذرات گرد و غبار چسبیده به این سطوح می توانند بر اثر تردد شهروندان نظیر فعالیت، دویدن و راه رفتن دانش آموزان در کلاس ها و راهروها و حیاط مدارس آلوده به ریزگردها و همچنین حرکت و تردد وسایل نقلیه در خیابان ها مجددا بالا بروند و به عنوان یک منبع گرد و غبار محلی عمل کنند و وارد سیستم تنفسی دانش آموزان و شهروندان شوند که در این صورت آثار مشکلات تنفسی بر سلامت شهروندان تحمیل می شود.

روزنامه«قانون» در گزارشی با عنوان«سراب ژرف!» نوشت: بی‌تردید، ذخیره آب‌های فسیلی به‌آن حد نیست که بتواند در طولانی‌مدت پاسخگوی نیاز آبی کشور باشد. آب‌های ژرف را نمی‌توان به‌صورت مستقیم مصرف کرد؛ این آب‌ها باید در پروسه‌ای تصفیه و شیرین شوند. بحران آب در ایران جدی نیست! آنچه جدی است، بحران مدیریت در بخش آب و وجود برخی مدیران تکراری کم‌توان یا بی‌توان است برداشت آب ژرفایی، هزینه‌های گزافی می‌خواهد ضمن آنکه مشخص نیست آبی که به‌دست می‌آید، آب است یا آب همراه با انواع املاح و آلودگی‌ها. فرونشست پیامد برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی است؛حال تصور کنید برداشت از آب‌های ژرف چه بلایی بر سر دشت‌های ایران خواهد آورد. پای پیمانکاران سدسازی به پروژه برداشت آب‌های ژرفایی کشور باز شده است. بدون شک با ورود این پیمانکاران، بار دیگر کشور به ورطه نابودی خواهد رفت.

در ادامه گفت وگو با خدیجه گلین مقدم کارشناس محیط زیست را می خوانیم: باتوجه به وضعیت آبی ایران، به نظر می‌رسد به‌طور کلی برداشت آب‌های ژرفایی نباید مطرح شود؛ چرا که طرح سوال درخصوص چگونگی استفاده از آب‌های فسیلی نظر سودجویان این حوزه را به آب‌های ژرفایی جلب می‌کند. پیامد این جلب توجه، تکرار تجربه تلخ برداشت از آب‌های سطحی و زیرزمینی است. نکته قابل توجه، ردپای روسیه در برداشت آب‌های ژرفایی ایران است. باتوجه به اینکه روسیه درخصوص اکتشاف آب‌های فسیلی ایران و چگونگی بهره‌برداری از آن با همکاری وزارت نیرو در دو سال گذشته فعالیت‌هایی انجام داده است، این نقش روسیه می‌تواند فاجعه‌ عظیمی برای به خاک نشاندن کشور باشد. به‌نظر می‌رسد ایران متوجه این خطر نیست یا دست مافیای آب، به‌دنبال دست‌یابی به منافع خویش است. با در نظر گرفتن موارد ذکر شده و ورود روسیه به پروژه استخراج آب‌های ژرفایی ایران، نمی‌توان خوش‌بینانه به این موضوع نگریست؛ چرا که روسیه در طول ارتباطی که با ایران داشته، همواره به منافع خود اندیشیده است.

**بروز خشونت در خلا انسانیت
جامعه ایرانی در حالی به عنوان یکی از عصبانی ترین جوامع دنیا شناخته شده است که به دلایل زیادی از جمله مسایل اقتصادی و بحران های ناشی از بلایای طبیعی و ...، آستانه تحمل مردم به شدت پایین آمده و آمادگی برای بروز خشم در مردم مشهود است.

روزنامه«تفاهم» در سرمقاله ای به قلم سیده مینا دیوبند با عنوان «چرایی افزایش خشونت در جامعه» آورد: وقتی به محیط پیرامون خود در مترو، در خیابان هنگام رانندگی و در پیاده روهای شهرها ... نگاه می کنیم، حداقل یکی از خشونت ها بخصوص خشونت کلامی را مشاهده می نماییم. یقه به یقه شدن مردم در خیابان ها برای یک تصادف ساده، نزاع، فحاشی و صدها صحنه مشابه دیگر، تنها بخشی از وقایع ذکر شده است که با آن روبرو هستیم. یکی از سئوالاتی که همواره پیش روی جامعه شناسان بوده این است که آیا زندگی مدرن و الزامات آن ما را مجبور به ابراز این خشونت ها می کند؟

در ادامه این مقاله می خوانیم: توجه به ضعف مهارت های رفتار و کنترل هیجان های رفتاری مسئله ی مهمی است. آموزش و تقویت مهارت گفتگو از نهاد خانواده آغاز می گردد و عدم توانایی در برقراری ارتباط میان افراد می تواند علت اصلی ابراز خشونت باشد. بروز خشونت در خانواده یعنی درگیری کلامی و فیزیکی والدین اولین کارگاه آموزش خشونت در جامعه است. حتی بسیاری از سریال های ماهواره ای و حتی داخلی، بازی های خشن رایانه ای و بی حد و مرز بودن فضای مجازی در پخش گستره ای از جنایات رخ داده شده در جامعه بستر های اصلی آموزش خشونت در جامعه را رقم می زنند. اینکه آمار نشان می دهد روزانه بیش از 1600 نفر نزاع می کنند یعنی آمار خشونت بسیار بالا رفته و آستانه تحمل افراد پایین آمده و باید به فکر چاره ای کاربردی باشیم و با نفی واقعیات در روند افزایش راهکارهای پیشگیرانه تعلل نکنیم.

روزنامه«شروع» در گزارشی با عنوان «یک میلیارد کودک قربانی خشونت» به انعکاس سخنان محمود عباسی، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری کشور پرداخت و نوشت: یک میلیارد کودک قربانی انواع خشونت هستند و در سایه سکوت مرگبار مجامع بین المللی امروز شاهد گسترش روز افزون خشونت، جنگ، کشتار و جنایت علیه کودکان در یمن، سوریه، عراق، فلسطین و میانمار هستیم و اتفاقات هولناکی که امروز در این کشورها میافتد نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی و نقض آشکار حقوق بشر دوستانه بین المللی است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: امروزه شاهد آن هستیم که با وجود تصویب اسناد متعدد حقوقی و سیاسی در مجامع داخلی و بین المللی و علی رغم تلاش در عرصه های رسمی و غیررسمی، ایجاد شرایط عاری از جنگ، ناآرامی، خشونت و ترس یکی از زیرساختهای ضروری برای صلح است، اما کافی نیست، این جنبه از صلح را امروز صلح منفی می نامند، یعنی آنچه نباید رخ دهد تا صلح محقق شود.در این میان، کودکان بیشتر از سایر اقشار جامعه به تامین صلح واقعی و پایدار نیاز دارند تا در بستری آرام و با رعایت حقوق خود، روند رشد و بالندگی را طی کنند. کودکان برخوردار از زیست صلح آمیز، آینده ای بهتر را برای جامعه بشری رقم می زنند.

روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «روان کودکان زیر آوار زلزله » به گفت وگو با مطهره ناظری، وکیل دادگستری و رییس هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان پرداخت و نوشت: پس از اسکان زلزله‌ زدگان و کاهش بخش کوچکی از مشکلات آن‌ ها، ممکن است در این مناطق فقر اقتصادی و مشکلات مالی زمینه‌های خشونت را فراهم آورد و در بسیاری از موارد نیز قربانیان آن، کودکان بی ‌پناه هستند و این خشونت منجر به جرایمی نظیرکودک ‌آزاری، تعرض و ضرب و شتم کودکان شود. نابراین پس از بحران باید درجهت بازگرداندن شرایط جسمی، روحی و روانی و اجتماعی آسیب‌دیدگان به حالت طبیعی، اقدامات جدی انجام شود و جمعیت هلال احمر نیز هماهنگ با سازمان مدیریت بحران کشور موظف است که همچنان نسبت به ارائه خدمات امدادی، درمانی و کمک به توانبخشی و ارائه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام آسیب‌دیدگان پس از برون رفت از بحران نیز تلاش کند.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: بنابراین مسلم است که جهت حفظ مصالح و منافع کودک، وضعیت وی باید مورد بازدید و مداخله‌های کارشناسی مستقیم قرار گیرد. به‌این ترتیب نظارت مستمر بر وضعیت کودکان پس از صدور حکم سرپرستی با منافع عالیه کودک سازگارتر می‌شود و از سازمان بهزیستی انتظار می روند که مطابق با قوانین از حقوق کودکانی که براثر حادثه زلزله غرب کشور بی‌سرپرست شده‌اند، صیانت کرده و در صورت سرپرستی کودکان، از طریق بازدید و مداخله ‌گری تخصصی بر سلامت جسم و روان کودک اطمینان‌ یابند.

** تسکین دردهای عمیق با مدیریت پسازلزله
زلزله کرمانشاه به عنوان یکی از تلخ ترین اتفاق های سال جاری تاثیر زیای بر روند عادی زندگی مردم گذاشت و در این میان بازگرداندن به روال عادی آنها که بی خانمان شده اند و اعضای خانواده خود را از دست داده اند بسیار ضروری است و این توجه و مدیریت تا سر و سامان گیری آخرین خانواده، نباید کمرنگ شود.

روزنامه «ایران» در گزارشی با عنوان «چادرهای هلال احمر مناسب سرمای منطقه نیست» آورد: دیگر از آن هیاهوی روزهای اول زلزله کرمانشاه خبری نیست. از آن روزهایی که مردم، هنرمندان و ورزشکاران گروه گروه برای کمک‌رسانی به منطقه رفتند و کار امداد‌رسانی را با وقفه مواجه کردند. دیگر از آن تب و تاب اولیه و همهمه‌های شبکه‌های مجازی خبری نیست. انگار موج احساسات روزهای اول زلزله در بین مردم و سلبریتی‌ها خیلی زود فروکش کرده است.در این میان مردم مناطق زلزله زده همچنان چشم انتظار کمک‌های دولتی هستند. آنها از همان روز اول گفتند که کانکس و وسایل گرمایشی می‌خواهند و این خواسته مردم کرمانشاه همچنان بعد از گذشت یک ماه از آن حادثه تلخ پابرجاست تا جایی که دیروز نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت زلزله زدگان استان کرمانشاه، گفت:‌ متأسفانه سرویس‌های بهداشتی و خدماتی به اندازه کافی برای مردم وجود ندارد، ضمن اینکه بیماری سرماخوردگی شدیدی دراین منطقه برای مردم به وجود آمده است.

در ادامه گفت وگو با اصغر عظیمی مدیر روابط عمومی استانداری کرمانشاه را می خوانیم: تمامی کانکس‌هایی که با قرارداد مابین استانداری و قرارگاه خاتم تولید شده است از نظر استحکام هیچ مشکلی نداشتند. این کانکس‌ها استاندارد لازم را دارد تنها مشکلی که در چند شب اخیر پیش آمد مربوط به کانکس‌های اهدایی مردم است. برخی کانکس‌ها قدیمی بودند و استحکام لازم را نداشتند برای همین تخریب شدند البته میزان تخریب‌ها هم بسیار کم بود. وی در پاسخ به اینکه چرا آشپزخانه‌ها در منطقه تعطیل شده است، می‌گوید: برخی از این آشپزخانه‌ها موکب‌هایی بودند که برای زوار اربعین برپا شده بودند و چند وقتی هم به مردم کمک کردند با این حال ما می‌خواهیم وضعیت شهر به روال عادی برگردد و مردم خودشان با جیره خشکی که داده می‌شود غذا درست کنند.

روزنامه«شهروند» در گزارشی با عنوان«به «کانکس» باز می‌گردیم» نوشت: فرشته، دلش می‌خواست اکنون در خیاطی کوچک خانه‌اش مشغول دوخت‌ودوز لباس‌های همشهریانش در سرپل ذهاب باشد. دلش می‌خواست زنان همسایه مهمان محفل گپ‌وگفت‌های شب‌های بلند پاییزی خیاط‌خانه باشند. او اکنون اما لباس آبی‌ اتاق عمل پوشیده و در انتظار سومین جراحی است که باید روی زانوی پای راستش انجام شود. وقتی زمین لرزید او و شاگردش، مادربزرگ همسایه و چند نفر از زنان مشتری داخل مغازه در حال گپ‌وگفت بودند. یکی از مشتریان تازه از راه رسیده، خبر پیش‌لرزه نیم‌ساعت قبل را با دلهره برای‌شان تعریف می‌کرد. حرف‌زدن درباره زمین‌لرزه خفیف همان و لرزیدن شدید و خالی‌شدن زمین زیر پای‌شان همان... آوارشدن آجر و آهن و کلوخ و سنگ بر چهاردیواری خیاطی در ‌کسری از ثانیه.

در ادامه این گزارش می خوانیم: 30 نفر از همراهان و مصدومان زلزله کرمانشاه از سه هفته قبل در بیمارستان فیروزگر بستری شده‌اند. جایی که دکتران، پرستاران، کارمندان و ملاقات‌کنندگان در این مدت همچون دیگر بیمارستان‌هایی که مصدومان زلزله در آن بستری شده‌اند، انگار مهربان‌تر از روزهای معمولی باشند. کمی صبورتر، دلسوزتر و دلنشین‌تر... اما حالا که شوک و بهت روزهای‌ نخست زلزله کمرنگ شده و دردهای جسمانی مصدومان مستقر در بیمارستان‌ها اندکی التیام یافته، این‌که بعد از ترخیص‌شدن به کجا بروند؟ سوال مشترک بی پاسخ مصدومانی است که با این‌که مراحل درمان آنها به اتمام رسیده، اما همچنان در بیمارستان‌های امام‌خمینی، سینا، فیروزگر، شریعتی، البرز و... به سر می‌برند و دوره نقاهت را باید در‌ مکانی امن‌تر بگذرانند. جای محکم‌تر و بهتر از چادر... انگار ‌کانکس خانه‌ای امن‌تر برای آنان در برابر سوز و سرمای زمستان باشد. حرف آنها یکی است. می‌گویند: کمک بلاعوض نمی‌خواهیم به شرطی که زودتر به ما کانکس بدهند تا به دیار خود برگردیم.

روزنامه«فرهیختگان» در گزارشی با عنوان«تور «پژاک» پاره شد» می نویسد: ساعت 12 شب من در حال رانندگی بودم. به همراه حسین، دوستم که دانشجوی پزشکی است برای چهارمین هفته متوالی عازم مناطق زلزله‌زده بودیم. دوراهی ایلام و قصرشیرین را که پس از خروجی اسلام‌آباد است، اشتباه رفتم. مسیر به سمت گردنه قلاجه و گیلانغرب می‌رفت. از اقبال بلندمان سریع متوجه شدم که مسیر را اشتباه آمده‌ایم. سرازیری گردنه را با سرعت حداکثر 80 کیلومتر به سمت اسلام‌آباد می‌آمدم که در یک پیچ گردنه، تعادل ماشین می‌رفت که از کنترلم خارج شود. همان‌جا به این فکر افتادم که چرا این گردنه پرتردد وضعیتش آنقدر بد است. به میدان خروجی اسلام‌آباد رسیدم و این‌بار خروجی دست راست را که زده بود به سمت خسروی و قصرشیرین در پیش گرفتم. جاده کرند تا سرپل‌ذهاب تا همین دو هفته پیش مملو از ماشین‌های کمک‌رسانی بود اما آن شب جز من و ماشین و حسین که اتفاقا عجیب هم به خواب رفته بود، کسی نبود.

در ادامه این گزارش می خوانیم: یکی از اهالی روستا که خانه‌اش کمتر آسیب‌دیده بود می‌گفت اگر از چادر خوشتان نمی‌آید به خانه ما بیایید. سرانجام تصمیم گرفتیم برای خواب به چادر جمیل و خانواده‌اش برویم. در چادر مرد جوانی نشسته بود که فهمیدیم نامش جمال و برادر جمیل است. از نیروهای سپاه منطقه بود. مشغول صحبت با همدیگر شدیم. جمال معتقد بود که این زلزله حکمت خداست که فایده‌ای هم داشت. برایم عجیب بود که می‌گفت زلزله فایده هم داشته است. می‌گفت: «پژاک سال‌ها در منطقه کار فرهنگی کرد تا به مردم بگوید به‌خاطر کرد و اهل سنت بودن‌تان شما شهروند درجه سوم هستید؛ اما بعد از زلزله و حضور مردم و نیروهای نظامی به‌ویژه سپاه همه آن تبلیغات منفی پاک شد. مردم منطقه الان افتخار می‌کنند به ایرانی بودن‌شان. جوان‌های منطقه دنبال این هستند که سربازی خود را در سپاه بگذرانند.»

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: عشرت کراری**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9428**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۷۸۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی

به گزارش خبرگزاری مهر، علی سلاجقه، روز سه‌شنبه در دیدار با تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به پیشرفت‌های علمی کشورمان در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست اظهارکرد: ایران آماده اعطای بورس به دانشجویان آفریقای مرکزی برای کسب علم در تمامی حوزه‌های فنی مهندسی، پزشکی و بالاخص حوزه محیط زیست است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری آفریقای مرکزی از سال ۲۰۱۶ سعی کرده تا از زیر پرچم استعمار غرب خارج شود، افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از ندای آزادی‌خواهی در هرگوشه از جهان حمایت کرده است و در این راستا هر توانی که در حوزه محیط زیست داریم را در اختیار مردم و دولت شما قرار خواهیم داد.

معاون رییس جمهوری تصریح کرد: کشور ما در کلیه زمینه‌های فناوری علمی به‌ویژه انرژی‌های نو، مدیریت منابع آب و پساب، مدیریت پسماند، حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی و توسعه رشته‌های دانشگاهی مختلف در حوزه محیط زیست می‌تواند نیازهای مردم آفریقای مرکزی را تامین کند و در این راستا حتماً پیگیری‌ها و هماهنگی‌های لازم برای دعوت از وزیر محیط زیست این کشور برای حضور در ایران انجام خواهد گرفت.

سلاجقه با تاکید بر اینکه در آموزه‌های دینی و فرهنگی کشور ما ارتباط با ملت‌های جهان مبتنی بر انسانیت و تقوا تعریف شده است و رنگ و نژاد هیچ جایگاهی در تعریف روابط و ارتقای سطح مراودات ندارد، افزود: امیدوارم با توجه به موج جدید استعمارستیزی که در کشورهای آفریقای مرکزی آغاز شده است، استثمار برای همیشه از منطقه قاره کهن آفریقا رخت ببندد و مردم شریف این کشورها در صلح و آرامش باشند.

در ادامه این جلسه تیبولیته انگارته روبارد - وزیر شرکت های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی - با اشاره به مشکلاتی که کشور فرانسه طی سال‌ها استعمار برای آفریقای مرکزی ایجاد کرده است، اظهارکرد: من امروز به عنوان نماینده کشور آفریقای مرکزی اعلان می‌دارم که متاسفانه فضای رسانه‌های کذب و دروغ ما را از این کشور و ظرفیت‌های عالی پیشرفت آن محروم کرده و رشد چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه‌ها و نگاه انسانی شما به ارتباطات سرآمد جهان است. ما به‌صورت جدی در جمع‌آوری و مدیریت پسماندها در شهرها و روستاهای کشورمان دچار مشکل هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی باعث شده تا مردم و جوامع محلی دست به برداشت بی‌رویه از جنگل‌های آفریقای مرکزی بزنند، یادآور شد: این برداشت‌ها به همراه تغییرات اقلیمی باعث شده تا توازن فصل‌های ما که قبلاً شش ماه بارندگی و شش ماه خشکی بوده، تغییر یابد و ما اکنون برخی سال‌ها چهار ماه بارندگی یا چهار ماه خشکی داریم و این آسیب جدی به کشاورزی ما وارد کرده است.

وزیر شرکت‌های کوچک و متوسط جمهوری آفریقای مرکزی گفت: ما نیازمند واردات فنآوری‌های نوین و تربیت نیروی انسانی کارآمد هستیم و در این خصوص از جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا در این زمینه به ما کمک کند.

کد خبر 6093483

دیگر خبرها

  • سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی منجر به نابودی زمین می‌شود
  • کرمان لرزید
  • خوزستان آماده برای سیل احتمالی / نگرانی برای نابودی گندم‌ها
  • همکاری با آفریقای مرکزی در تمامی زمینه های محیط زیستی
  • همکاری با آفریقای مرکزی در حوزه محیط زیست
  • اجازه فعالیت به ۳ کارخانه سیمان در یک دشت ممنوعه / مجوزهای عجیب دولت بر ضد محیط زیست که در هیچ‌ جای جهان شبیه آن وجود ندارد / نابودی آب و خاک و زمین در نزدیکی تهران (فیلم)
  • همکاری دانشکده آب اهواز در حل چالش‌های زیست محیطی خوزستان
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • کابوس بی‌بی
  • کابوس «بی بی»