Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرکرد- ایرنا- کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری در میزگرد تخصصی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز شهرکرد، علاوه بر مشکل کمبود اعتبار پژوهشی، بر ضرورت انجام تحقیقات و پژوهش های علمی متناسب با استانداردهای جهانی تاکید کردند.

به گزارش ایرنا، امروزه پژوهش و فناوری به عنوان مهمترین راهبرد کاهش مشکلات و تسریع در روند توسعه ای بخش های مختلف مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با این حال کمبود اعتبارات پژوهشی و فناوری، مشکلی بر سر راه انجام تحقیقات علمی و کاربردی است که مانع نقش آفرینی در دستیابی به شاخص های توسعه ای و موفقیت های علمی شده است.
به همین منظور کارشناسان حوزه پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری اصرار دارند تا سهم اعتبارات این بخش از بودجه دستگاه های اجرایی در زمان مناسب برای انجام تحقیقات و پژوهش های متناسب با استانداردهای جهانی، بستر سازی برای کارا شدن نوآوری ها، ابتکارات و پژوهش ها و نیز برقراری توازن علمی در ارتباطات صنعت و دانشگاه با مقوله فناوری تخصیص و هزینه شود.
البته در این بین علاوه بر بهره گیری از توان بالای جامعه دانشگاهی و نخبه باید مسئولان دستگاه های اجرایی، مدیران ارشد و برنامه ریزان این مهم را مورد توجه جدی قرار دهند.

** دستگاه های اجرایی مکلفند یک تا سه درصد بودجه را برای پژوهش هزینه کنند
مدیرکل دفتر برنامه ریزی، نوسازی و تحول اداری استانداری چهارمحال و بختیاری گفت: براساس قانون، دستگاه های اجرایی مکلفند علاوه بر اعتبارات ردیف های متمرکز یک تا سه درصد بودجه را در بخش پژوهش هزینه کنند.
ولی الله لطفی پور دهکردی تاکید کرد: هم اینک علیرغم قوانین و اعتبارات پژوهشی اما برنامه های اجرایی دولت و دستگاه های اجرایی اجازه نقش آفرینی پژوهش را نداده و اعتبارات در جای خود هزینه نمی شود.
وی افزود: کمبود تخصیص در اعتبارات دستگاه های اجرایی مدیران را مجبور می کند تا از اعتبارات پژوهشی، فرهنگی و آموزشی در بخش های دیگر هزینه کنند.
لطفی پور دهکردی تصریح کرد: همین اقدام اجازه نمی دهد تا پژوهش نقش خود را به خوبی ایفا کند.
وی یادآور شد: البته در مراکز تحقیقاتی ردیف های متمرکز پژوهشی خاص و بنیادی در راستای تولید علم وجود داشته که با نوع پژوهش های دستگاه های اجرایی متفاوت است.
دبیر کمیته اجرایی ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: این درحالی است که دستگاه های اجرایی پژوهش های توسعه ای و آینده نگری انجام می دهند و به همین علت مشکلاتی در این مجموعه ایجاد می شود.
وی گفت: شناسایی مسائل و مشکلات و انجام پژوهش های مرتبط با آن باعث بی ثباتی در مدیریت و کم رنگ شدن نتایج پژوهش ها می شود.
لطفی پور دهکردی تاکید کرد: به همین منظور براساس قانون، دستگاه های اجرایی مکلفند تا علاوه بر اعتبارات ردیف های متمرکز یک تا سه درصد بودجه را در پژوهش هزینه کنند.
وی افزود: همچنین براساس قانون، شرکت های وابسته و نهادهای عمومی غیردولتی به جز صندوق های بازنشستگی و شرکت های بیمه ای نیز حداقل سه درصد از سود قابل تقسیم سال قبل در بودجه سالانه را برای تحقیقات در نظر بگیرند.

** توجه به پژوهش کاهش هزینه های تجربی را به دنبال دارد
معاون پژوهشی، برنامه ریزی و نیروی انسانی اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای دستیابی به توسعه و رفاه اجتماعی، کاهش هزینه های تجربی و رسیدن به وضعیت مطلوب در پژوهش و فناوری نقش اصلی را بر عهده دارد.
شهباز اسماعیلی تصریح کرد: به همین منظور اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری این اقدامات را در دو بخش عمده فرهنگیان و دانش آموزی برنامه ریزی کرده است.
وی یادآور شد: این مهم در بخش فرهنگیان با هفت برنامه پژوهشی شامل ارائه طرح های پژوهشی، اقدام پژوهی، درس پژوهی، جشنواره خوارزمی، پرسش مهر رئیس جمهوری، حمایت مالی از پایان نامه های ارشد و دکترا با موضوع آموزش و پرورش و انتخاب پژوهشگر برتر انجام می شود.
اسماعیلی اظهار کرد: در بخش دانش آموزی نیز 6 برنامه شامل جشنواره خوارزمی، جشنواره جابر ابن حیان، درس تفکر و پژوهش پایه ششم، جشنواره هنرهای تجسمی، پرسش مهر رئیس جمهوری و جشنواره بخش دانش آموزی ایده برتر سبزکوه انجام خواهد شد.
نماینده کمیته جشنواره دانش آموزی ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری افزود: ملی بودن اعتبارات آموزش و پرورش و ابلاغ دیرهنگام آن مشکلات فراوانی را در حوزه پژوهش و فنآوری ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: تعیین و ابلاغ اعتبارات حوزه پژوهش و فناوری در ابتدای هر سال نقش مهمی در استفاده بهینه از این منابع ایفا می کند.
اسماعیلی یادآور شد: متاسفانه در سال 1394 اعتبارات حوزه پژوهش و فناوری اعلام نشد و سال 1395 در پایان سال اعلام شد که فرصت مناسبی نبود.

** ثروت آفرینی از مزیت های توجه به پژوهش در دانشگاه هاست
معاون پژوهشی دانشگاه شهرکرد نیز گفت: پژوهش محوری، ثروت آفرینی و درآمدزایی از ویژگی های دانشگاه ها و از مزیت های توجه به پژوهش و فناوری محسوب می شود.
مهران عربی تصریح کرد: اقتصاد پویا و مستقل باعث دوام در دوران تحریم و دستیابی به موفقیت های علمی خواهد شد.
وی افزود: پژوهش ها و فناوری های کنونی باید به سمت و سوی ماموریت محوری و مساله گرایی باشد.
عربی اظهار کرد: رشد در حوزه پژوهش و فناوری یه نیروی انسانی متخصص و اعتبارات کافی نیاز دارد.
وی یادآور شد: امروزه با توجه به پتانسیل هیات های علمی دانشگاه ها و محققان دستگاه های اجرایی از نظر نیروی انسانی کمبودی نداریم.
دبیر کمیته علمی ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: البته برای به حرکت درآوردن چرخ پژوهش و فناوری برخورداری از مدیران پژوهشی آگاه به امر پژوهش در کنار تامین اعتبارات مورد نیاز است.
وی تاکید کرد: امسال اعتبارات حوزه پژوهش و فناوری کشور 90 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شد که در نهایت 70 هزار میلیارد ریال تصویب شد.
عربی افزود: این در حالی است که تنها یکی از دانشگاه های عربستان سالانه 2.5 میلیون دلار اعتبار پژوهشی دارد.
وی تصریح کرد: به همین منظور سرمایه گذاری جهت دار در پژوهش و فناوری و افزایش اعتبارات این حوزه باید در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد.

** افراد جامعه در ابتدا باید با پژوهش و فناوری کاربردی آشنا شوند
رئیس مرکز رشد دانشگاه شهرکرد و معاون بنیاد نخبگان چهارمحال و بختیاری نیز گفت: دانشگاه ها در رشته های وابسته به علوم پایه، علوم فنی و کشاورزی مقالات خوبی در مجلات برتر دنیا در حال چاپ داشته و در واقع مساله پژوهش را حل کرده اند.
ویشتاسب سلیمانیان اظهار کرد: افراد جامعه باید از همان ابتدای تحصیل با پژوهش و فناوری کاربردی آشنا شوند.
نماینده کمیته جشنواره ایده های برتر سبزکوه ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری افزود: البته هنوز بخش پژوهش و فناوری از هم تفکیک و مجزا نشده است.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید پژوهش و فناوری را در کنار هم ببیند و معلمان خود را در خصوص مساله مهم فناوری توجیه کند.
سلیمانیان یادآور شد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه ها توازن خوبی بین رشته های مختلف برقرار نکرده، پس نمی توان فناوری را با این شرایط ارتقا و پیشرفت داد.
وی اظهار کرد: ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه با مقوله فناوری نیازمند رعایت و اجرای توازن علمی در دانشگاه هاست.

** توجه بیشتر پارک های علم و فناوری به مقوله فناوری
معاون پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: پارک های علم و فناوری بیشتر به بخش فناوری توجه دارد.
داراب ظفریان آشنایی دانش آموزان با مفاهیم فناوری از همان دوران ابتدایی را ضروری اعلام و تاکید کرد: پارک علم و فناوری در این رابطه فرهنگسازی را بر عهده دارد تا دانشجویان در دانشگاه ها بتوانند دانش فنی خود را تکمیل و با مفاهیم آشنایی کامل پیدا کنند.
وی افزود: در این صورت تمامی دانشجویان می توانند به دانشجوی کارآفرین در جامعه تبدیل شوند.
ظفریان تصریح کرد: با وجود بیش از پنج میلیون دانش آموخته دانشگاهی در کشور اما بسیاری آنان حتی در نوشتن یک طرح توجیهی ساده هم مشکل دارند.
وی یادآور شد: در عصر اقتصاد دانش بنیان، سرعت تغییر و تحولات بسیار بالاست و اگر نتوانیم آموزش ها، فرهنگسازی های لازم و کارایی های مورد نظر را در دانشگاه ها، آموزش و پرورش و بین مخاطبان ایجاد کنیم با مشکل مواجه می شویم.
نماینده کمیته نمایشگاه و فن بازار ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: در اقتصاد دانش بنیان سرعت نوآوری ها نسبت به اقتصاد صنعتی و کشاورزی بسیار بالاتر است.
وی گفت: به همین منظور ایجاد بستری برای کارا شدن نوآوری ها، ایده ها، ابتکارات و پژوهش ها در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ضرورت دارد.
ظفریان تاکید کرد: هم اینک 102 شرکت زیرمجموعه پارک علم و فناوری با 600 اشتغال مستقیم در چهارمحال و بختیاری مشغول به فعالیت است.
وی افزود: این شرکت ها با هزینه کم و فضایی محدود توانسته اند اقتصاد بالایی را رقم بزنند.

** سرمایه گذاری در پژوهش از عوامل اصلی دستیابی به موفقیت های مطلوب است
نماینده کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ستاد هفته پژوهش و فناوری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: سرمایه گذاری در امر تحقیق، پژوهش و فناوری از عوامل اصلی دستیابی به موفقیت های مطلوب در این حوزه محسوب می شود.
حسن مرادی تصریح کرد: انجام پژوهش های علمی در حوزه تبلیغات بایستی متناسب با مشکلات روز کشور و جامعه صورت گیرد.
وی یادآور شد: به همین منظور انجام تحقیقات و پژوهش های علمی متناسب با استاندارهای جهانی قبل از اجرای طرح های مختلف ضرورت دارد.
مرادی اظهار کرد: اختصاص اعتبارات مطلوب برای تحقیق و پژوهش در نقش و جایگاه روابط عمومی ها به منظور دستیابی به شاخص های توسعه ای بخش های مختلف و ارتقای کمی و کیفی وضعیت تبلیغات و اطلاع رسانی در جامعه باید در دستور کار مسئولان، برنامه ریزان و صاحب نظران قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، براساس نظر کارشناسان تخصیص به موقع و مناسب اعتبارات پژوهشی لازمه ایجاد تحول در حوزه پژوهش، فناوری و بخش های مختلف توسعه ای است و کم توجهی به این مهم از عوامل اصلی رکود در توسعه یافتگی خواهد شد.
25 آذر در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به نام روز پژوهش و فناوری و هفته آخر آذر به نام هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده است.
کارشناس میزگرد: وحید رئیسی دهکردی**انتشاردهنده:جهانبخش صفری
7362/6021

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۹۶۹۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مؤمنی پیش از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه چهارمحال و بختیاری که به مناسبت ۵۰ امین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۵۳ به عنوان اولین دانشگاه در استان تأسیس شد درواقع پیش از آن در استان دانشگاه وجود نداشت.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پیشینه دانشگاه فنی و حرفه‌ای به سال ۱۳۴۸ بازمی‌گردد، افزود: پس از سال ۱۳۵۹ که انقلاب فرهنگی رخ داد در ساختار و محتوای درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تغییراتی ایجاد و در سال ۱۳۶۴ نیز این دانشگاه احیا شد؛ در سال ۱۳۶۶ نیز با عنوان دانشگاه فنی و حرفه‌ای شهرکرد آغاز به کار کرد.

وی ادامه داد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و تا مدتی پس از آن تنها یک مرکز دانشگاه فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری فعال بود اما به برکت انقلاب اسلامی امروز ۶ مرکز از مجموعه دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در استان فعالیت دارند.

مؤمنی با اشاره به وجود ۱۸۰ مرکز آموزشکده فنی و حرفه‌ای در کشور، عنوان کرد: در حال حاضر دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در تمامی استان‌های کشور وجود دارند که وظیفه آن‌ها نیز تربیت نیروی کارآمد و تکنسین است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای استان ۳۸ کد رشته محل وجود دارد که از این تعداد ۱۹ کد رشته مربوط به مقطع کاردانی و ۱۹ کد رشته مربوط به مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ درصد از واحدهای درسی دانشجویان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای عملی هستند، تصریح کرد: امسال ۵۰ امین سالگرد تأسیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای است و طی این مدت این دانشگاه خدمات بسیار ارزنده‌ای در حوزه تربیت نیروی کار ماهر داشته چراکه بر اساس آمار موجود بخش زیادی از فارغ التحصلان این دانشگاه وارد بازار کار شده‌اند.

مؤمنی یادآور شد: امروز با توجه به وجود زیرساخت‌های مناسب در کشور برای ایجاد جهش تولید همچنین به دلیل وجود فشار اقتصادی بیگانگان و لزوم کسب توانمندی در حوزه‌های مختلف تربیت نیروی ماهر یکی از نیازهای اساسی محسوب می‌شود و دستگاهی که توانایی انجام این مأموریت را دارد دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر تربیت نیروهای دارای مهارت در دستور کار بگیرد بخش عمده‌ای از مشکلات اشتغال کشور برطرف خواهد شد و این موضوع یکی از اهداف دانشگاه فنی و حرفه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم دانشگاه فنی و حرفه‌ای این است که ارتباط دانشگاه و صنعت به معنای حقیقی کلمه برقرار شود، افزود: از سال گذشته فعالیت‌هایی در راستای تحقق این امر انجام شده برای مثال تفاهم‌نامه‌هایی بین بخش‌های صنعت و دانشگاه منعقد شده است.

مؤمنی ادامه داد: در قانون ششم توسعه تکلیف قانونی برای موضوع مهارت این بود که ۳۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی هدایت شوند درحالیکه تا پایان این قانون تنها ۱۶ درصد از این امر محقق شده بود، در قانون هفتم توسعه هدایت ۴۰ درصد از دانش‌آموزان به سمت آموزش‌های مهارتی در دستور کار قرار گرفته که برای تحقق آن لازم است برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم تربیت مهارت‌محور دانشجویان در تمامی دانشگاه‌ها، عنوان کرد: ایجاد نمایشگاه‌های دائمی برای به نمایش گذاشتن ایده‌ها و توانمندسازی دانشجویان، ایجاد شهر مشاغل با همکاری شهرداری و صنایع خلاق از جمله طرح‌هایی هستند که توسط این دانشگاه در حال پیگیری است و می‌تواند اثرات مثبتی برای استان به همراه داشته باشد.

نمایشگاه توانمندی‌ها و دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود

وی اضافه کرد: از تاریخ ۱۶ الی ۱۹ اردیبهشت ماه هفتمین نمایشگاه توانمندی‌ها و دومین نمایشگاه کار در چهارمحال و بختیاری برقرار خواهد شد و ایده‌هایی که طی یک سال توسط دانشجویان به مرحله تولید رسیده در معرض دید قرار می‌گیرند، نکته مهم این است که این محصولات مورد حمایت مرکز رشد دانشگاه قرار گرفته و در ادامه نیز برای تولید به پارک علم و فناوری استان معرفی می‌شوند.

مؤمنی تصریح کرد: «فردایی بهتر از امروز» شعار در نظر گرفته شده برای نمایشگاه توانمندی‌ها و کار در چهارمحال و بختیاری است، اهداف این نمایشگاه نیز شامل بازدید همگانی از دانشگاه، کارگاه‌ها و آموزشگاه‌ها، فروش محصولات تولید شده در مرکز رشد دانشگاه، نمایش پروژه‌های کاربردی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای دانشجویان می‌شود.

کد خبر 6091991

دیگر خبرها

  • انتشار کتاب ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • انتشار کتاب «ساختار سؤال‌های پژوهش در معماری» در چهارمحال و بختیاری
  • ارتباط صنعت و دانشگاه، هدف اصلی دانشگاه فنی و حرفه‌ای
  • تحقق ۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای چهارمحال و بختیاری
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • نشان طلای رقابت‌های جام جهانی در دستان دختر چهارمحال و بختیاری
  • نشان طلای انتخابی جام جهانی در دست ووشوکار چهارمحال و بختیاری
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • استقرار اتاق‌های بازرگانی فناوری در پارک فناوری بین‌المللی ایران