Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@00:26:24 GMT

سیل نوع دوستی مردمی که با زلزله به راه افتاد

تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۷۴۴۳۷

سیل نوع دوستی مردمی که با زلزله به راه افتاد

ایلام - ایرنا - تصویر اول: یکشنبه 21 آبان ماه ساعت 21:30، غرب کشور، استان کرمانشاه، شهرستان سرپل ذهاب، زندگی طبق روال همیشگی جریان دارد و هر کسی به کار خودش همچون مواقع دیگر مشغول است، نیمی از مردم شهر و روستاهای سرپل ذهاب بیدار و نیم دیگر در خوابند.

به گزارش ایرنا، سوز سرمای پاییزی بر خانه های شهر می وزد و شهر کم کم در حال رفتن به خوابی عمیق است، سحر هنوز نخوابیده و مادر با لالایی شیرین کردی و گفتن 'رولم بخوابه' دختر دلبندش را روی پا گذاشته تا چشمان معصومش بخواب برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


محمد امروز هم کمی شیطنت و عصر را با دوستانش بازی کرده و هنوز مشق می نویسد، با اینکه چشمانش نیمه خواب است ولی باید مشقش را بنویسد که مبادا فردا اخم معلمش را ببیند.
تصویر دوم: یکشنبه 21 آبان ماه ساعت 22، دیگر صدای گریه های سحر نمی رسد، محمد هم تکالیفش را نیمه تمام گذاشته و با مداد لابلای انگشتانش به خواب ابدی فرو رفته است، خانه قدیمیشان به صحنه ای از خروارها سنگ و آجر تبدیل و صدای لالایی های شیرین کردی مادر خاموش شده است.
لحظاتی پس از وقوع زلزله بود که استان کرمانشاه و شهرستان سرپل ذهاب به تیتر اول رسانه های داخلی و خارجی تبدیل شدند، زلزله ای که بیشتر استان های غربی کشور از کردستان گرفته تا ایلام و لرستان و بسیاری از کشورهای همسایه ایران همگی آنرا احساس و از وحشت و ترس مردم را روانه خیابان ها کرد.
اگرچه موجی از وحشت مردم این استان را نیز فرا گرفته بود ولی نگرانی از زیر آوار ماندن هموطنان در وجودشان پیدا بود بطوریکه اخبار این حادثه و نگرانی از جان باختن همنوعانشان را از طریق رسانه ها لحظه به لحظه پیگیری می کردند.
اخبار اولیه تعداد جانباختگان را 6 نفر اعلام کرد ، اگرچه جان باختن این تعداد اندک از هموطنان ناراحت کننده بود ولی نوید کم عمق بودن این خسارت را به مردم می داد اما پس از گذشت چند ساعت بود که آمار تلفات بالا و بالاتر گزارش شد ، دلها و قلب های ایرانیان را بیشتر رنج می داد.
نخستین تصاویری که از مناطق زلزله زده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد گویای این فاجعه بزرگ بود، از آن مادری گرفته که زجه زنان جسد کودکش را در میان پارچه ای سفید در کنار خانه مخروبه اش آغوش گرفته بود یا آن پدری که با چشمانی اشکبار زن و فرزندش را لابلای آوارها جستجو می کرد، یا آن کودکان معصومی که جسن نحیفشان در لابلای سنگ ها گرفتار بود یا آن پیرمردی که با صورتی خونین در سکوتی عمیق فرو رفته و دوردست ها را می نگریست.
صبحدم 22 آبان ماه بود که ارسال کمک های هلال احمر و سایر دستگاه ها به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه آغاز و مردم نیز که احساسات آنها با دیدن تصاویر و شنیدن این فاجعه بزرگ از رسانه ها جریحه دار شده بود به خروش آمده و شروع به جمع آوری برای کمک به مردم زلزله زده استان کرمانشاه کردند.
وقتی رسانه ها و مسئولان امدادی نیازهای زلزله زدگان را که بیشتر مواد غذایی و بهداشتی و پتو و چادر و همچنین شیرخشک و پوشک برای نوزادان اعلام کردند مردم ایلام همچون دیگر هموطنان کشور به تامین و خریداری این وسایل پرداختند.
از مادرانی گرفته که شیر خشک و پوشک و شیشه شیر برای نوزادان مناطق زلزله زده تهیه کردند تا سایر مردمی که با مراجعه به فروشگاه ها مواد غذایی از کنسرو گرفته تا نان و دیگر لوازم مورد نیاز را برای همنوعانشان خریداری و ارسال کردند.
بسیاری از مردم نیز با مراجعه به پایگاه انتقال خون اقدام به اهدا خون برای مجروحان حادثه دلخراش زلزله استان کرمانشاه کردند.
اگرچه زلزله اخیر صدها خانواده را در استان کرمانشاه عزادار و بی خانمان کرد اما نمایشی از همنوعی و نوعدوستی و اثبات انسانیت را در مناطق مختلف ایران اسلامی از جمله ایلام بار دیگر خلق کرد.
مردمی که با چشمانی اشکبار تمام همت خود را بکار گرفته و در حال جمع آوری کمک و ارسال به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه هستند.

*** ارسال کمکهای هلال احمر ایلام به مناطق زلزله زده کرمانشاه همچنان ادامه دارد

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان ایلام در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: این جمعیت تاکنون بیش از چهار هزار و 600 تخته چادر و پتو به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال کرده است.
محمد سلیمانی با بیان اینکه تاکنون سه مرحله کمک به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شده گفت: در مجموع از این تعداد یک هزار و 480 تخته چادر، سه هزار و 130 تخته پتو به همراه 900 تخته موکت و سه هزار بطری آب معدنی است.
وی ادامه داد: علاوه بر این به منظور تامین مواد غذایی زلزله زدگان 6 هزار و 600 قوطی کنسرو نیز به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ارسال شده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر ایلام ادامه داد: 26 نفر از امدادگران این جمعیت نیز به همراه این کمک ها اعزام تا به زلزله زدگان استان کرمانشاه امدادرسانی کنند.
به گفته سلیمانی، 9 دستگاه خودرو امدادی این جمعیت اعم از آمبولانس، خودرو ست نجات و غیره نیز بامداد دیروز به استان کرمانشاه اعزام شد.

*** ارسال محموله سازمان بیمه سلامت ایلام به مناطق زلزله زده کرمانشاه

مدیر کل بیمه سلامت ایلام نیز گفت: این مرکز محموله ای از مواد غذایی، بهداشتی، درمانی و دارویی به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال کرد.
نورالدین رحیمی اظهار کرد: محموله‌ های ارسالی شامل 11 هزار عدد آب معدنی، 10 هزار قرص نان، خرما به ارزش 50 میلیون ریال و همچنین مقدار قابل توجهی دارو است.
وی افزود: کادر درمانی این سازمان در صورت نیاز مناطق زلزله زده در استان کرمانشاه اعزام می شوند.

** کمک 500 میلیون ریالی سیروانی ها به زلزله زدگان کرمانشاه

فرماندار سیروان نیز گفت: سیروانی های مقیم تهران و مردم ساکن در این شهرستان در حال جمع آوری کمک های مردمی به زلزله زدگان استان کرمانشاه هستند و تاکنون 500 میلیون ریال از این کمک ها جمع آوری شده است.
بهمن جلیلیان اظهار کرد: این کمک ها در حال افزایش است و به مناطق مورد نظر ارسال می شوند.
وی افزود: این محموله ها شامل مواد غذایی، پتو و وسایل گرمایشی است.

*** کمک های بهزیستی ایلام به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شد

معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی ایلام نیز گفت: دومین مرحله کمک های این اداره کل به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه ارسال شد.
محسن ملکشاهی افزود: این کاروان شامل هشت تن مواد غذایی شامل خرما، آب معدنی، کنسرو، نان، وسایل بهداشتی و غیره است.
وی ادامه داد: این کمک ها که مربوط به مراکز و موسسات خیریه بهزیستی ایلام است ، در قالب چهار دستگاه وانت به استان کرمانشاه اعزام شدند.
معاون پشتیبانی اداره کل بهزیستی ایلام اظهار کرد: با توجه به اعزام 2 تیم محب و اورژانس اجتماعی این سازمان در روز گذشته به استان کرمانشاه وسایل مورد نیاز برای استقرار این گروه از قبیل چادر و موتور برق نیز با این کاروان ارسال شد.
ملکشاهی با اشاره به اعزام 2 گروه طرح محب بهزیستی ایلام به مناطق زلزله زده کرمانشاه در روز گذشته گفت: 2 گروه امدادگران و مشاوران بهزیستی برای حمایت های روانی، اجتماعی افراد در بلایای طبیعی با عنوان محب به همراه 2 تیم اورژانس اجتماعی این اداره کل روز گذشته به مناطق زلزله زده استان کرمانشاه اعزام شدند.
وی اظهار کرد: این تیم در قالب 20 امدادگر و تجهیزات مختلف توانبخشی و وسایل بهداشتی مورد نیاز معلولان و سالمندان به مناطق زلزله زده کرمانشاه اعزام شدند.

*** سپاه حضرت امیرالمومنین ایلام به کمک زلزله زدگان شتافت

فرمانده سپاه حضرت امیرالمومنین (ع) ایلام نیز گفت: سپاه استان ایلام با ارسال اقلام دارویی، خوراکی و تجهیزاتی به یاری زلزله زدگان مناطق مختلف کرمانشاه شتافته است.
سردار سید صادق حسینی اظهار کرد: سپاه استان ایلام مقادیر زیادی دارو، 2 دستگاه آمبولانس، یک تیم پزشکی و پست اورژانس برای استان زلزله زده کرمانشاه اعزام کرده است.
وی افزود: بسیج جامعه پزشکی استان ایلام نیز علاوه بر خدمات درمانی سپاه یک گروه پزشکی به همراه یک خودرو اقلام مختلف دارویی را به منطقه اعزام کرده است.
حسینی گفت: همچنین یک خودرو مواد غذایی شامل آب معدنی، کنسرو و نان برای کرمانشاه و مناطق آسیب دیده این استان ارسال شده است.
وی یادآور شد: در همان ساعات اولیه وقوع زلزله یک دستگاه بیل میکانیکی برای آوار برداری به منطقه اعزام شد و
یک دستگاه دیگر لودر به کرمانشاه ارسال می شود.
حسینی اظهار کرد: یک کامیون چادر اقامتی نیز به مناطق زلزله زده کرمانشاه ارسال شده است.

***حضور مردم در پایگاه انتقال خون چشمگیر بود

مدیرکل پایگاه انتقال خون ایلام در این زمینه گفت: با اعلام فراخوان عمومی از سوی سازمان انتقال خون کشور برای حضور مردم در پایگاه های انتقال خون، تعداد قابل توجهی از مردم شهر ایلام نیز با مراجعه به این پایگاه آمادگی خود را برای اهدای خون اعلام کردند.
دکتر مهدی اکبری دهبالایی افزود: احساس مسئولیت و حس نوع دوستی مردم نجیب و مهربان ایلام برای اهدای خون به ویژه گروه های خونی منفی جالب و ستودنی و قابل تقدیر بود و این پایگاه از همان ساعت ابتدایی صبح روز بعد از زلزله شاهد حضور مراجعه کنندگان خیر برای اهدای خون بود.
وی اظهار کرد: در مدت یک روز 200 نفر از گروه های مختلف خونی به پایگاه انتقال خون ایلام مراجعه و نسبت به اهدای خون خود برای زلزله زدگان اقدام کردند که جمعیت اهداکنندگان خون منفی و شور و اشتیاق آنها برای اهدای خون و کمک به آسیب دیدگان مشهود بود.
مهدی اکبری دهبالایی گفت: به لطف و مدد حضور پرشور مردم بانک های ذخیره خون استان دوباره از گروه های مختلف خونی تغذیه و تامین شده و در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.
وی با بیان اینکه پایگاه انتقال خون استان ایلام علاوه بر اینکه قادر به تامین نیازهای خونی داخل استان است، تاکید کرد: در صورت اعلام نیاز می تواند بخشی از نیازهای خونی استان کرمانشاه را نیز تامین کند.
اکبری دهبالایی یادآور شد: در حال حاضر نیاز اورژانسی به مراجعه مردم برای اهدای خون نیست و در صورت نیاز بازهم به صورت فراخوان از طریق رسانه های جمعی و فضای مجازی به مردم اطلاع رسانی می شود.
به گفته وی 50 کیسه خون و فرآورده های خونی منفی با هماهنگی شبکه های خون رسان کشور به استان کرمانشاه ارسال شد و در صورت درخواست ستاد مرکزی انتقال خون کشور، استان ایلام آمادگی ارسال مقادیر دیگری خون و فرآورده های خونی مثبت و منفی به کرمانشاه را دارد.
وی با بیان اینکه از همه نقاط کشور خون و فرآورده های خونی به مناطق زلزله زده ارسال شده، گفت: همه پایگاه های انتقال خون کشور در حالت آماده باش هستند تا خون مورد نیاز مجروحان و حادثه دیدگان استان کرمانشاه تامین شود.
به گزارش ایرنا، زمین لرزه شدیدی ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین (ریشتر) در ژرفای 33.9 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
این زمین لرزه که کانون آن جنوب حلبچه عراق نزدیک مرزهای استان کرمانشاه گزارش شده، آسیب های زیادی در استان های کرمانشاه و ایلام به بار آورده است.
گزارش از: آزاده خرم ** انتشار دهنده: حسن کهزادیان
7171/6119

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۷۴۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰۰۰۰ مشترک جدید گاز در مناطق شهری و روستایی ایلام

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان ایلام از اشتراک‌پذیری ۱۰۲۳۶ مشترک جدید در طول سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری و روستایی ایلام خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از ایلام و به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان ایلام، مجتبی بهادری امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت‌_ در جمع خبرنگاران از اشتراک‌پذیری ۱۰۲۳۶ مشترک جدید در طول سال ۱۴۰۲ در مناطق شهری و روستایی ایلام خبر داد و اظهار کرد: از این تعداد ۴۲۰۸ مورد در ایلام، ۲۰۵ مورد در چوار، ۵۲۴ مورد در ایوان، ۴۳۰ مورد در دره شهر، ۵۶۵ مورد در آبدانان، ۸۴۵ مورد در دهلران، ۲۲۲ مورد در صالح آباد، ۱۱۳ مورد در آسمان آباد، ۶۶۴ مورد در ملکشاهی، ۳۰۷ مورد در مهران، ۳۲۸ مورد در بدره، ۶۵ مورد در زرنه، ۴۷۴ مورد در لومار، ۴۹۷ مورد در موسیان، ۵۰۲ مورد در توحید، ۲۱۶ مورد در پهله و ۷۱ مورد در میمه بوده است.

وی افزود: در مجموع تعداد مشترکین گاز در مناطق شهری و روستایی استان به ۲۱۵۴۶۵ مشترک رسیده است.

مدیر بهره‌برداری شرکت گاز استان ایلام با اشاره به اینکه شرکت گاز استان ایلام حرکت رو به رشد و پرشتابی در توسعه گازرسانی به اقصی نقاط استان دنبال کرده است، افزود: هم اکنون ۱۰۰ درصد مناطق شهری و بیش از ۹۹ درصد جمعیت روستایی ایلام از نعمت گاز طبیعی برخوردار هستند و این استان در ردیف استان‌های سبز کشور قرار گرفته است.

بهادری با بیان اینکه نقش بی‌بدیل گاز در سبد انرژی گامی مؤثر در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی است، گفت: جایگزینی گاز طبیعی به‌عنوان یکی از اهداف استراتژیک این شرکت علاوه بر حفظ محیط زیست، در ایجاد رفاه عمومی، برقراری عدالت اجتماعی، پیشران توسعه اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت و اشتغال پایدار در روستاها تأثیر به‌سزایی دارد.

وی گفت: این شرکت در راستای مسئولیت اجتماعی و کمک به اقشار نیازمند جامعه در مجموع تعداد ۳۸۵ مورد گازکشی داخلی ساختمان افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در طول سال گذشته به صورت رایگان انجام داده است.

کد خبر 747609

دیگر خبرها

  • دغدغه مردمی تهییه بلیط اتوبوس در ایلام مرتفع شد
  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور
  • تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»
  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • مشارکت بیش از ۳۰۰ سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی
  • اشتراک‌پذیری بیش از ۱۰۰۰۰ مشترک جدید گاز در مناطق شهری و روستایی ایلام
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • خسارت باد شدید به برخی از مناطق استان ایلام
  • سرعت باد در بعضی از مناطق استان ایلام به ۸۰ کیلومتر بر ساعت رسید