Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشهد- ایرنا- کشت گلخانه ای با توجه به ویژگی هایی چون صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب و فراهم کردن امکان کشت تقریبا همه نوع محصول و افزایش بهره وری به دلیل کاهش میزان تهدیدات و خسارات با انجام مراقبت ها و کنترل های لازم، یکی از مهمترین راه ها و گزینه های موجود در شیوه کشت است.

استان خراسان رضوی هم اکنون بحرانی ترین منابع آبی زیرزمینی کشور را دارد به طوری که افت سطح آبهای زیرزمینی در این منطقه به یک متر رسیده است؛ از مجموع 37 دشت این استان، 34 دشت وضعیت ممنوعه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی که میانگین بارندگی سالانه در کشور حدود 250 میلیمتر است این رقم در خراسان رضوی 208 میلیمتر است.
علاوه بر این سالانه وارد آمدن خسارت های میلیاردی به کشاورزان بر اثر خشکسالی، بارندگی های شدید و آسیب رسان بی موقع برای محصولات، سیلاب و غیره همه و همه موجب شده تا کشت گلخانه های شیوه ای نسبتا مطمئن برای کشت محسوب شود.
اعمال سیاست های هوشمندانه در بخش کشاورزی از جمله گرایش به شیوه های نوین کشت و دوری از شیوه های سنتی می تواند در بحرانی ترین شرایط ممکن که امروز در زمینه خشکسالی و کمبود آب در استان با آن روبه رو هستیم، نه تنها کمک حال بلکه راهگشا و گزینه ای برای خروج از بحران محسوب شود.
استان خراسان رضوی با بیش از 200 واحد گلخانه ای و 280 هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه ای رتبه دهم را در کشور دارد اما هنوز با توجه به استعدادها و ظرفیت های موجود در این زمینه به جایگاه شایسته این ظرفیت ها نرسیده است بنابر این تلاش بیشتر در این زمینه نیازی ضروری است.
این استان با یک میلیون و 200 هزار هکتار کشتزار و 14.6 میلیون واحد دامی افزون بر 10 درصد تولیدات زراعی، باغی و دامی کشور را دارد.
خراسان رضوی با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی به ارزش ناخالص اقتصادی 95 هزار و 730 میلیارد و 423 میلیون ریال جایگاه تاثیرگذاری در اقتصاد ایران دارد.

*افزایش 5 برابری تولید در گلخانه های الگویی
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه گفت: کشت گلخانه ای از مزایا و فواید فراوانی برخوردار است و در این زمینه خراسان رضوی جهش بسیار خوبی را تجربه کرده است.
هاشم نقیبی اظهار کرد: در ادامه توسعه کشت گلخانه ای در این استان، ایجاد گلخانه های الگویی با هدف نشان دادن ظرفیت های تولید در این نوع کشت، مورد اجرا قرار گرفت و برای نخستین بار در گلخانه های الگویی، خربزه مشهدی کشت و با ویژگی هایی از جمله کاهش مصرف آب، کاهش مصرف سم و افزایش تولید برداشت شد.
این مسئول بیان کرد: در فضای باز کشت این محصولات در هر هکتار بین هشت تا 10 هزار متر مکعب آب مصرف می کند و متوسط تولید آن 17 تا 18 تن در هر هکتار است.
وی گفت: این در حالی است که در کشت گلخانه ای میزان مصرف آب با کاهش یک سومی، به سه هزار متر مکعب در هکتار و میزان تولید نیز به 80 تا 90 تن در هکتار رسیده که تقریبا افزایشی پنج برابری را تجربه کرد.
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: اولویت در کشت گلخانه ای انتقال محصولات صیفی به فضای گلخانه ای است اما انتقال کشت محصولات باغی مانند انار، انگور و زردآلو در فضای گلخانه نیز در استان انجام شده و با موفقیت همراه بوده است.
وی تاکید کرد: در کشت گلخانه ای علاوه بر صرفه جویی چشمگیر در مصرف آب و نیز افزایش تولید؛ از بسیاری از خسارات ناشی از تنش های محیطی از جمله سرمازدگی، تگرگ زدگی و گرمازدگی جلوگیری می شود و میزان خسارات نیز به کمترین می رسد.

*خراسان رضوی، رتبه نخست کشور در کشت گلخانه هیدروپونیک
اگرچه تقریبا 10 سال پیش بود که کشت گلخانه ای در خراسان رضوی آغاز شد و به تعبیری در این زمینه از بسیاری از استان های کشور عقب بود اما امروز این استان با برخورداری از 10 درصد سطح زیر کشت گلخانه ای کشور، در زمینه کشت گلخانه صنعتی رتبه نخست را دارد.
مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی خراسان رضوی با اشاره به رتبه نخست استان از نظر سطح زیر کشت گلخانه هیدروپونیک (پیشرفته) در کشور، افزود: هم اکنون از مجموع 280 هکتار سطح زیر کشت گلخانه و محیط های کنترل شده در استان حدود 18 درصد معادل 50 هکتار زیر کشت گلخانه های صنعتی(هیدروپونک) است.
نقیبی بیان کرد: توسعه شیوه کشت گلخانه ای به شدت مورد حمایت است و هر سال سطح زیادی با این حمایت ها زیر کشت گلخانه ای می رود.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته بر اساس برنامه توسعه کشت گلخانه ای، سهم خراسان رضوی ایجاد 50 هکتار سطح زیر کشت بوده است، افزود: با افزایش استقبال و برنامه ریزی موثر در این زمینه پارسال 63 هکتار به مجموع سطح زیر کشت گلخانه ای استان افزوده شد.
وی گفت: امسال نیز سهم استان ایجاد 100 هکتار سطح زیر کشت گلخانه است که امید می رود با توجه به روند موثر و مطلوب آغاز شده، شاهد پیشرفت بیش از برنامه باشیم.

* صرفه جویی 10 درصدی آب در کشت گلخانه ای
در حالی که 60 درصد اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی در خراسان رضوی مربوط به بخش کشاورزی است، وجود شیوه هایی که موجب صرفه جویی در مصرف آب می شود و توجیه اقتصادی نیز دارد مورد اقبال فراوان قرار می گیرد که کشت گلخانه ای از جمله این شیوه هاست.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در این زمینه گفت: با کشت گلخانه ای نسبت به شیوه های سنتی کشاورزی، در مصرف آب 10 درصد صرفه جویی می شود.
هاشم نقیبی افزود: با توجه به بحران آب در استان خراسان رضوی و ضرورت مدیریت مصرف آب، توسعه کشت گلخانه ای به دلیل ویژگی های مثبت و صرفه اقتصادی در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه در این راستا جهاد کشاورزی به صورت جدی از کشاورزان حمایت می کند، اظهار کرد: در کشت گلخانه ای تولید به ازای هر واحد آب در مقایسه با فضای باز و کشت سنتی 10 برابر می شود.
وی با اشاره به آغاز روند توسعه کشت گلخانه ای در این استان گفت: در این راستا روند انتقال سبزی های برگی و برخی درختان میوه مانند انگور، انجیر، آلبالو، گیلاس، هلو و زردآلو به داخل گلخانه آغاز شده که با پرداخت تسهیلات بانکی این روند تقویت می شود.
نقیبی افزود: تولید محصول خارج از فصل، مقاومت محصول و مصون بودن باغ ها از تنش های محیطی از جمله گرما، سرما و تگرگ از دیگر مزیت های کشت گلخانه ای است.

*تولید 27هزار تن صیفی گلخانه ای
نقیبی با اشاره به اینکه افزایش بهره وری و تولید از مهمترین ویژگی های کشت گلخانه ای است، افزود: هم اکنون در استان حدود 27 هزار تن صیفی مانند خیار، گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان و سبزی از گلخانه ها برداشت می شود.
وی افزود: علاوه بر این 69 تن توت فرنگی،741 تن انواع گیاهان دارویی و چندین تن محصولات باغی از این روش کشت در استان برداشت می شود.
وی اظهار کرد: همچنین سالانه حدود 16 میلیون گل شاخه بریده در استان تولید می شود که 99 درصد این میزان در شیوه کشت گلخانه ای و با کیفیت عالی تولید می شود.
نقیبی میزان ایجاد اشتغال در گلخانه های استان را نیز مطلوب دانست و افزود: هم اکنون 1100 بهره بردار کشت گلخانه ای در استان فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه هر هکتار گلخانه برای 10 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد اشتغال می کند، افزود: این شیوه کشت در استان برای پنج نفر به صورت مستقیم و برای همین تعداد به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

* کشت گلخانه ای اولویت جدی برای خراسان رضوی
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با اشاره به مزایای کشت گلخانه ای، توسعه این کشت را از اولویت های این استان در سال جاری اعلام کرد.
مجتبی مزروعی افزود: در این راستا توسعه کشت گلخانه ای در استان در قالب 2 برنامه با جدیت دنبال می شود.
وی میزان برداشت آب از منابع زیرزمینی و چاههای خراسان رضوی را حدود پنج میلیارد متر مکعب ذکر و بیان کرد: با توسعه کشت گلخانه ای به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه جویی می شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: با استفاده از کشت گلخانه ای رشد محصولات کشاورزی تا 60 برابر و میزان بهره وری آن نیز 30 برابر کشت سنتی افزایش می یابد.
وی ادامه داد: با توجه به کاهش فراوان مصرف آب در کشت گلخانه ای، این نوع کشت در وضعیت موجود به مراتب سودآورتر و مناسبتر خواهد بود.
مزروعی گفت: در کشت گلخانه ای کیفیت محصولات به مراتب مطلوب تر و سالم تر از دیگر شیوه های کشت به ویژه از نظر ارزش غذایی است و در بخش صادرات نیز تقاضای فراوان برای این نوع محصولات وجود دارد.
7496/5132
خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی اصغر ایزدی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۲۲۳۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)خراسان رضوی گفت: ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویان کمیته امداد در خراسان رضوی افتتاح و تحویل مددجویان شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، رضا سلم آبادی در مراسم واگذاری 33863 واحد مسکونی به مددجویان در کل کشور که به صورت وبیناری با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: 33 هزار و 863 واحد مسکن مددجویی امروز در کشور افتتاح شد که از این تعداد، 2105 واحد مسکن مددجویی مربوط به خراسان رضوی است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی گفت: این واحدها از مجموع تفاهمنامه با سپاه و بنیاد علوی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت و روستاهای استان ساخته شده است.

وی افزود: برابر تفاهم انجام شده در سال 1401، طی دو سال تعداد 6000 واحد مسکن مددجویی در استان خراسان رضوی ساخته می شود.سال گذشته 1900 واحد مسکن مددجویی و امروز 2105 واحد مسکن تحویل مددجویان شد.

وی با بیان اینکه حدود 2000 واحد مسکن مددجویی بر اساس تفاهم نامه باید احداث و تحویل مددجویان شد،گفت: تلاش می شود این واحدها در زمستان سال جاری به بهره برداری برسد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان رضوی افزود: برای ساخت این واحدهای مسکونی بین 100 تا 150 میلیون تومان بلاعوض توسط کمیته امداد، 50 میلیون تومان تسهیلات صندوق امداد ولایت و 200 میلیون تومان تسهیلات بنیاد مسکن به مددجویان پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: برخی از این واحدها با مشارکت خیرین ساخته و تحویل مددجویان شده است.

انتهای پیام/282/.

دیگر خبرها

  • دردسرهای افزایش بیش‌ از حد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • دردسرهای افزایش بیش‌ازحد انرژی‌های تجدیدپذیر برای آینده
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی شد
  • رزهای تولیدی خراسان جنوبی ۳۷.۵ میلیارد تومان ارزآوری داشت
  • بهره برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن مددجویی کمیته امداد خراسان رضوی
  • پهپاد ارزان قیمت راهی بازار مصرف می شود
  • بهره‌برداری از ۲۱۰۵ واحد مسکن کمیته امداد خراسان رضوی‌
  • تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار شاخه گل رز در خراسان جنوبی
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی