Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@03:13:09 GMT

روزدانشجو نماد بیداری و پویایی جمعیت دانشجویی

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۹۳۱۷۶۹

روزدانشجو نماد بیداری و پویایی جمعیت دانشجویی

به گزارش خبرنگار ایرنا ، شیراز با بهره مندی از دانشگاه های بزرگ در حوزه علوم پزشکی ، صنعت ، هنر ، علوم انسانی و مهندسی ، علوم پایه و سایر حوزه های علمی و تحصیل هزاران دانشجوی نخبه و تاثیر گذار در تصمیم گیری های کلان کشوری توانسته است در عرصه دانشجویی حرف برای گفتن داشته باشد.
روز دانشجو نیز در شیراز نیز هر سال با برگزاری متنیگ های سیاسی ، نشست های پرسش و پاسخ ، برگزاری تریبون های آزاد اندیشی و بیان دردها ، انتظارات ، گله ها و آسیب شناسی حرکت های دانشجویی همراه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امسال نیز حرکت های دانشجویی در شیراز همزمان با روز دانشجو در ابعاد مختلف برگزار شد، اسماعیل تبادار استاندار فارس به همراه سرپرستان و روسای دانشگاه ها و مسئولان دانشجویی در جمع دانشجویان حضور یافت و چالش های حوزه دانشجویی به بحث گذاشته شد.
مباحث کلی مطرح شده در نشست های دانشجویی امسال در شیراز بیان همان دغدغه هایی است که طیف دانشجویی دارد، دغدغه هایی که بخشی از مشکلات جامعه ماست و قشر متفکر دانشجو باید برای آن راه حل بیابد و آن را بیان کند، نگرانی ها و دغدغه هایی که اگر به درستی به آن پرداخته شود می تواند رافع بسیاری از مشکلات زیر بنایی جامعه ما باشد.
امسال استاندار فارس در آیین گرامیداشت روز دانشجو گفت: روز دانشجو، روز شنیدن حرف های دانشجویان است و کاش مجال کافی داشتیم تا دانشجویان همه حرف های خود را بیان کنند.امروز اینجا جمع شده ایم تا از جنبش و مشارکت دانشجویان در پهنه علم و زمینه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حرف بزنیم و اساس را بر این قرار دهیم هر زمان از دانشجو در جامعه سخن گفته می شود، مترادف با روشنگری، روشنفکری و آگاهی است.
اسماعیل تباداربا بیان اینکه مشارکت دانشجویان در زمینه های علمی همیشه در کنار مطالبات سیاسی بوده است ادامه داد: دانشگاه سرشار از استعدادها و کانون پرورش همه زمینه هاست، دانشگاه و دانشجو به تمام معنا هم زیبا است و هم زیبایی ها را خَلق می کند. حق گویی، حق خواهی و حق فهمی اساس کار دانشجو است ، در سرزمین و جایگاهی که علم و دانایی و دانش در ابعاد مختلف باشد، حق فهمی معنا پیدا می کند؛ دانشجو چون آگاهی به حق فهمی دارد، حق طلب و حق جو نیز می شود.
دکتر علی بهادر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز دانشجویان را به تلاش برای توسعه کشور، با وحدت و همدلی فراخواند و با بیان اینکه اکنون زمان جنگ پنهان و جنگ علمی بین کشورها است گفت: چه بخواهیم چه نخواهیم این جنگ وجود دارد و رسالت ما پیروزی در این نبرد است. تحقیق، آموزش و پژوهش ابزار این جنگ است و دانشجویان باید تا خود را به علم و دانش مسلح کنند.
وی بیان کرد:ریشه علم دنیا از مسلمانان بوده است و در هیچ دینی مانند دین اسلام نسبت به علم و دانش تاکید نشده است. باید کشوری مبلّغ در دنیا باشیم و در انجام امور وحدت و همدلی داشته باشیم؛ باید یاد بگیریم با هم کار کنیم و همدیگر را حذف نکنیم. قول می دهم از همه گروه ها در دانشگاه استفاده شود و با همه تشکل ها، همکاری کنیم، شما دانشجویان، فردای کشور هستید ما نیاز به تحمل یکدیگر به دور از بغض و دشمنی داریم.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: هدف باید این باشد که دانشجویان با هر تفکری، راه چاره رسیدگی به بیماران و درمان آنها را به من یادآور شوند. باید در خدمت علم باشیم، از مسئولان نیز میخواهم تا با فراهم کردن بودجه، زمینه کارهای علمی را فراهم کنند.
دکتر ابراهیم گشتاسبی راد سرپرست دانشگاه شیراز هم گفت: باید به جوانان اعتماد کنیم؛ اعتماد به جوانان، آینده ما را می سازد؛ جامعه ما باید یک جامعه بالنده باشد، اطمینان دارم جوانانی که انتقاد می کنند و از حق خود دفاع می کنند، در مقابل استکبار نیز ایستادگی می کنند. اعتماد و ایجاد امید در جامعه، آینده ما را می سازد؛ اگر جوان امید داشته باشد به دنبال علم نیز می رود؛ کسانی که امید را در جامعه رشد می دهند، به دنبال این هستند که آینده جامعه را بسازند و ناامیدی در جوانان سبب افزایش افسردگی و مهاجرت آنها می شود.
تشکل های دانشجویی هم امسال درنشست باسرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز حرف دل خود را زدند. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آستانه شانزدهم آذر، روز دانشجو، در دیدار با تشکل های دانشجویی دانشگاه گفت: هر روز، روز دانشجو است و نباید فقط به یک روز خاص اکتفا کرد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این دیدار که در مجتمع فرهنگی آموزشی و ورزشی ولایت برگزار شد، گفت: دانشجویان آینده های کشور هستند و باید از نظرات، ایده ها و پیشنهادهای مناسب دانشجویان، برای پیشرفت و ارتقای سطح علمی پژوهشی و آموزشی دانشگاه ها استفاده کرد.
همچنین دبیران چهار تشکل دانشجویی فعال در دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت شانزدهم آذر، روز دانشجو، در نشست با اصحاب رسانه، اهداف و دیدگاه های تشکل های دانشجویی دانشگاه را معرفی کردند.
علیرضا رحیمی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: با توجه به گسترش عصر فناوری اطلاعات در کشور، میزان مطالعه در دانشجویان محدود شده است و فضای مجازی جای مطالعات دانشجویان را گرفته که این امر سبب تبدیل جنبش دانشجویی به سکون دانشجویی شده است. اتفاقی که امروزه افتاده این است که عده ای دنبال توجیه مسایل موجود هستند وعده ای دیگر، در فضای مخالفت به سر می برند.
او با تاکید بر ایجاد فضای گفتمانی در دانشگاه ها اضافه کرد: در نخستین گام باید یک فضای کارشناسی شده ایجاد شود در حال حاضر یکی از معضلات، داشتن معلومات فراوان بدون داشتن چارچوب خاص است؛ فضای سیاست زدایی شده در ایران یکی از دلایل سکون جنبش های دانشجویی است؛ تشکل ها به سمت خروجی محوری حرکت کرده اند و از نیرو محوری فاصله گرفته اند که یک ضعف عمده تشکل های دانشجویی است.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز، از مسئولان کشور خواست تا تنها به روز 16 آذر برای شنیدن حرف های دانشجویان اکتفا نکنند و در سایر روزها نیز از نظرات کارشناسی شده قشر دانشگاهی استفاده کنند، زیرا این نظرات می تواند بسیار راهگشا باشد.
سجاد رضایی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز گفت: پیشگامی در عرصه علم، مهم ترین وظیفه دانشجو است و چیزی که قدرت نظام را تشکیل می دهد، بحث علمی است. پیشرفت های علمی دانشجویان از دو جنبه گفتن حرف های اصلی در جامعه جهانی و تربیت مدیر برای آینده کشور، مهم است اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، باید دانشجویانی داشته باشیم که با کسب علم بتوانند در آینده مدیریتی بر مبنای علم داشته باشند.
او افزود: دانشجو مغز متفکر جامعه به حساب می آید و به قدرت وابستگی ندارد؛ باید تلاش کنیم تا شور انقلابی که در ابتدای انقلاب اسلامی ایران وجود داشته را به شعور انقلابی تبدیل کنیم؛ مبارزه با تهاجم فرهنگی دومین نقش دانشجویان و زنگ خطر برای یک انقلاب زمانی است که دانشجو نسبت به این دو نقش بی تفاوت باشد. ساماندهی دانشجویان برای رسیدن به اهداف، از کارهای مهم تشکل های دانشجویی است؛ باید در عرصه های علمی پیشگام باشیم و آرمان های انقلاب اسلامی را تببین کنیم.
ایمان دستیار دبیر انجمن اسلامی امید دانشگاه علوم پزشکی شیراز هم گفت: باید به این مساله توجه کنیم که برای پیشرفت جامعه باید چه عملکردی داشته باشیم؛ همچنین توجه به نقش دانشجو برای پیشرفت جامعه و اینکه دانشجو بتواند نقش خود را انجام دهد و اینکه چه فضایی باید حاکم باشد، بسیار اهمیت دارد. باید به خوبی بتوانیم نواقص موجود در جامعه را شناسایی کنیم و پس از آن، با علم و آگاهی راهکارهای مناسبی برای رفع این نواقص، ارایه کنیم؛ آزادی بیان باید برای بیان تمامی نواقص در حوزه های مختلف وجود داشته باشد.
دبیر انجمن اسلامی امید دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: پس از پیدا کردن راه حل مناسب، باید در جامعه عزم و اراده مناسب وجود داشته باشد؛ باید مدیرانی در کشور فعالیت کنند که برای رفع نواقص، عزم کافی دارند. دانشجو باید در گام نخست، خود را ناظر بر قدرت حاکم بداند، دانشجو با نگاه نظارتی خود بر قدرت و به چالش کشیدن قدرت، از ایجاد فساد در جامعه جلوگیری می کند؛ هر چه جلوی نقدها و به چالش کشیدن ها را بگیریم، بستر برای افزایش فساد فراهم می شود؛ دانشجو باید بتواند آگاهی سازی نسبت به موضوعات متفاوت را به انجام برساند.
او همچنین گفت: یک تشکل دانشجویی زمانی می تواند موثر باشد که نسبت به دانشگاه و مسایل و دغدغه ها، آگاهی کامل داشته باشد؛ با توجه به ارتباطی که بین تشکل ها با ساختار مدیریتی ایجاد می شود، می تواند محل تربیت مدیران آینده باشد.
وحید طیبی جانشین دبیر بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز ، روز دانشجو را نماد استکبارستیزی خواند و گفت: استکبار باعث می شود آزادی خفه شود، یکی از وظایف اصلی تشکل های دانشجویی این است که آزادی واقعی را بیان و پیگیری کنند که مقدمه این امر، آزادی اندیشه است. وقتی آزادی اندیشه وجود نداشته باشد باعث می شود فکر کنیم کسی که مانند ما فکر نمی کند دشمن ماست، از منطق فاصله می گیریم و به دنبال توجیه کارهای اشتباه خود می رویم و دانشجو پرخاشگر می شود.
جانشین دبیر بسیج دانشجویی دانشگاه، با بیان اینکه آرمانگرایی مخالف واقعیت گرایی نیست، ادامه داد: باید همه واقعیت های مثبت و منفی را ببینیم و واقعیت های منفی را برطرف کنیم؛ باید آزادی را تبیین کنیم و گسترش دهیم؛ رویکرد دیگر روز دانشجو مطالبه گری است، دانشجویان باید به صورت تخصصی در مسایل دانشگاه ها وارد شوند، این کار باعث می شود بسیاری از مشکلات کشور حل شود.
طیبی اضافه کرد: نقش آفرینی و توانمندسازی، دو بازوی تشکل های دانشجویی است؛ باید به تربیت نیرو به عنوان یک هدف توجه کنیم، وظیفه تشکل دانشجویی تربیت نیرو است؛ برای اجرایی کردن کارها باید نقشه راه درستی وجود داشته باشد.
دانشجویان در 16 آذر سال 1332 همزمان با سفر ریچارد نیکسون معاون رئیس جمهوری وقت آمریکا به ایران در اعتراض به دخالت های واشنگتن در امور داخلی ایران، مقابل دانشگاه تهران تظاهرات کردند.
این تظاهرات با یورش نظامیان به خاک و خون کشیده شد. در یورش نظامیان رژیم پهلوی به تظاهرکنندگان سه دانشجوی ایرانی به شهادت رسیدند و صدها نفر دیگر زخمی شدند و از این رو 16 آذر به نام روز دانشجو نامگذاری شد.
گزارش از : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده: غلامرضا مالک زاده
6113 /1876

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۹۳۱۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلرو: طوفان‌الاقصی باعث بیداری دانشجویان آمریکایی شد

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد که طوفان‌الاقصی باعث بیداری نخبگان به ویژه دانشجویان در آمریکا شده است؛ به این دلیل که جامعه آمریکایی بر روی فضای نخبگی می‌چرخد.

عباس گلرو در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خیزش دانشجویان آمریکایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی بیان کرد: یکی از اثرات تحولات غزه را می‌توان در انعکاس این تحولات در جامعه اروپا و آمریکا مشاهده کرد. در آنجا عمق جنایات اسرائیل و پشیبانی دولت آمریکا برای همگان مشخص شده است.

وی ادامه داد: در چند ماه گذشته از آغاز جنگ غزه خیلی از اعضای پارلمان‌های اروپا نطق‌های کوبنده‌ای در حمایت از تحولات غزه و مردم فلسطین علیه اسرائیل داشتند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در این شرایط جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا در اعتراض به سیاست‌های دولت بایدن در قبال مساله فلسطین و حمایت از اسرائیل اقداماتی را انجام داده است که با سرکوب شدید پلیس آمریکا مواجه شد. این یک تحول شگرف و دگرگونی اساسی در دنیا در حمایت از فلسطین است.

گلرو تاکید کرد: طوفان‌الاقصی علاوه بر این‌که وحشتی برای اسرائیل راه انداخت و نقطه عطفی در رویارویی مقاومت فلسطین در برابر اسرائیل بود، باعث بیداری در سطح نخبگان به ویژه دانشجویان آمریکایی شد که همراهی اساتیدشان را هم به دنبال داشت.

منتخب مجلس دوازدهم بیان کرد: آنچه در درون اسرائیل رخ داده خودش را در رقابت‌های انتخاباتی آمریکا نشان می‌دهد و می‌تواند به عنوان یکی از مولفه‌های تعیین شده در تحولات بعدی آمریکا باشد.

وی در پایان بیان کرد: پاشنه تحولات جامعه آمریکایی بر روی دانشگاه‌ها و فضای نخبگی می‌چرخد؛ لذا به نظرم اعتراضات اخیر دانشجویی در آمریکا یک رویداد جدیدی است که می‌توان آن را به عنوان تحولات درونی آمریکا تحلیل کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گلرو: طوفان‌الاقصی باعث بیداری دانشجویان آمریکایی شد
  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • همبستگی دانشگاه پیام‌نور شیراز با دانشگاهیان حامی فلسطین در غرب
  • دانشجویان دانشگاه پیام‌نور شیراز هم به جرگه حامیان ضدصهیونیست‌ها پیوستند
  • جنبش دانشجویی در آمریکا بیداری وجدان ملت‌هاست
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • خروش موج بیداری انسانی توسط دانشجویان/ حبس دموکراسی در سرزمین مدعیان مردم‌سالاری!
  • نوگرایی و جوانگرایی شرط پویایی یک جامعه است
  • بیداری دانشجویی؛ رسوایی آمریکایی
  • به وقتِ بیداری