Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@17:33:12 GMT

سلامت جامعه در گرو مدیریت آسیب های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۶۰۱۶۸۸۳

سلامت جامعه در گرو مدیریت آسیب های اجتماعی

تهران- ایرنا- آسیب های اجتماعی به عنوان مهمترین معضل، بنیان خانواده ها را تهدید می کند و عوامل فرهنگی و اقتصادی در ایجاد آنها تاثیر ویژه ای دارند. از این رو شناخت و شفاف سازی وضعیت موجود می تواند به پیشگیری از آن و در نتیجه سلامت جامعه کمک کند.

مطبوعات کشور به طور روزانه مهمترین و برجسته ترین رخدادهای داخلی و خارجی را پوشش می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که بخش زیادی از خبرها، یادداشت ها، گزارش ها، گفت وگوها و ... به انعکاس شرایط اجتماعی و فرهنگی جامعه اختصاص می یابد؛ موضوعی که توجه ویژه به آن اهمیتی فزاینده دارد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ موضوع های یادشده را که انعکاس قابل توجهی در روزنامه های صبح سه شنبه 21آذر 1396 داشت؛ با هدف آگاهی بخشی و اطلاع رسانی بررسی کرده است.

**سلامت جامعه با پیشگیری از آسیب های اجتماعی
اعتیاد، طلاق، حاشیه نشینی، سرقت، خودکشی، بی خانمانی، مهاجرت، فقر و بیکاری از جمله مهمترین آسیب های اجتماعی در جامعه هستند که مجموعه عوامل و متغیرهایی در افزایش آنها نقش دارند. از این رو کنترل این عوامل به وسیله یک دستگاه امکاپذیر نیست و همه سازمان های متولی و مرتبط باید نقش خود را ایفا کنند تا در سایه آن سلامت جامعه تامین شود.

روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «تجویز الکل برای ترک اعتیاد!» نوشت: اعتیاد به عنوان یکی از اصلی‌ترین آسیب‌های اجتماعی حال حاضر کشور حدود سه‌میلیون ایرانی را گرفتار خود کرده است. هر چند از سال 90 شمار معتادان یک‌میلیون و 325هزار تن اعلام می‌شد، اما ستاد مبارزه با موادمخدر طرح شیوع شناسی اعتیاد را از سال‌های گذشته آغاز کرد و در نهایت آمار رسمی را شهریور امسال‌پرویز افشار، سخنگوی این ستاد اعلام کرد. به گفته افشار، چندین طرح برای شیوع شناسی در سال 90 انجام شد که یکی از آنها پیمایش «خانه به خانه» بود که در این طرح 30‌هزار فرد 15 تا 65 سال به صورت تصادفی به عنوان نمونه پیمایش انتخاب شدند و تحت بررسی قرار گرفتند، اما با توجه به سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر و با توجه به تغییر الگوی مصرف و تغییر جنسیت مصرف‌کنندگان مواد، پیمایش جدیدی در این زمینه صورت گرفت. افشار ادامه داد: این شیوع‌شناسی با حجم نمونه 60‌هزار نفری در شهر و روستا و با همکاری سازمان بهزیستی کشور انجام شد و میزان شیوع مصرف در نتایج، 5.3درصد محاسبه شده است. او اضافه کرد: این شیوع شناسی در افراد 15 تا 65‌ساله صورت گرفته است و نشان‌دهنده آمار 2میلیون و 808‌هزار نفر معتاد در کشور است که البته این رقم نشان می‌دهد، رشد چندانی در مصرف مواد مخدر نداشته‌ ایم و با توجه به رشد جمعیت با کاهش مصرف هم روبه‌رو هستیم.

در ادامه آمده است: سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس با اعلام اینکه طرحی جهت شفاف‌سازی آمار دقیق معتادان و نوع مواد مصرفی آنان در دست تهیه است، گفت: هم‌اکنون برخی کلینیک‌های ترک اعتیاد جهت بازداشتن معتادان از تداوم مصرف مخدرها، از الکل استفاده می‌کنند. حجت‌الاسلام حسن نوروزی با اشاره به طرحی در دست تدوین از سوی این کمیسیون جهت درمان معتادان گفت: در این طرح که با مشورت حقوقدانان مجلس در حال تهیه است، هدف، کنترل معتادان است. او ادامه داد: شفاف شدن آمار دقیق معتادان و نوع ماده مخدر مصرفی آنان با استفاده از روشی فنی در چارچوب سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر محور اصلی طرح مذکور است.

روزنامه «قانون» در گزارشی با عنوان «خودکشی های دانشجویی، چاره دارد» می نویسد: مشکلات زندگی فردی و اجتماعی دانشجویان هر روز بیشتر می شود. از مشکلات مالی و روحی گرفته تا محدودیت های صنفی که گروهی از دانشجویان را با شرایطی خاص و نگران کننده برای ادامه تحصیل و زندگی مواجه کرده است. در این میان، اخبار درگیری ها و خودکشی‌های دانشجویی که پایان خط تحمل فشارهای بی شمار دانشجویان است، هر روز بیشتر شده و کمتر به آن توجه می شود. روزنامه قانون ، چندی قبل و همزمان با روز دانشجو، گزارشی مستند از اوضاع نامساعد زندگی گروه‌های مختلف دانشجویی منتشر کرد که در ادامه آن گزارش سراغ «فاطمه زکی» رییس سابق مددکاری دانشگاه تهران رفت تا تصویر واقعی تری از فضای این سال‌های دانشگاه های کشور ارائه کند. او خاطرات فراوانی از سال های خدمتش در دانشگاه از دانشجوها و استادها دارد. آنقدر که هر چند وقت یک‌بار به او پیشنهاد می کنند خاطراتش را ثبت و به صورت کتاب منتشر کند. اما او مخالفت می کند و می گوید: «همه چیز را نمی شود گفت و نوشت. باید زمان زیادی بگذرد تا بتوان حقیقت ها را به زبان آورد.» اولین انتقاد او به عنوان یک مددکار قدیمی، جدی نگرفتن مددکاری در مدارس و دانشگاه هاست. می گوید:« ما در کشورهای پیشرفته دنیا حتی در مهدکودک ها نیز مددکار داریم اما متاسفانه موضوع مددکار و مشاور در مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه های ما آن طور که باید جدی نیست . یعنی بچه‌ها نمی دانند وقتی مشکلی روحی برای‌شان پیش می آید باید به چه کسی مراجعه کنند. بعضی وقت ها مشاورها در حد مشاوره بهداشتی در مدارس می توانند به بچه ها کمک کنند. گاهی وقت ها معلم تاریخ برای بچه ها نقش مشاور را هم بازی می کند که این باعث می شود از اساس بچه ها مشکلات روحی و روانی داشته باشند و دردانشگاه‌ها با مشکلات جدی مواجه شوند».

در ادامه این گزارش آمده است: دانشجوها در دانشگاه دنبال یک حامی جدی می گردند. کسی که قرار است به آنها مشاوره بدهد، نباید قضاوت‌شان کند، بلکه باید صادقانه حرف دل‌شان را گوش کند. این موضوعی است که خانم زکی به آن اشاره می کند و ادامه می دهد:«سال 77دانشجویی داشتیم که با معدل بالا می خواست در مقطع کاردانی انصراف بدهد و ترک تحصیل کند. آن موقع این ماجرا برای همه عجیب بود. من سعی کردم با این دختر ارتباط برقرار کنم تا مشکلش را حل کنم. او به من گفت که با پسری آشنا شده و مدتی با او ارتباط برقرار کرده و حالا پشیمان است. چون آن پسر با دختر دیگری رابطه نامشروع داشته و نمی خواهد با او ازدواج کند. دنیا برای او به پایان رسیده بود و می خواست خودکشی کند. من سعی کردم آرامش کنم تا مشکلاتش را بتواند برطرف کند. یادم می‌آید که می‌خواست خودش را تنبیه کند و به خاطر رابطه بی‌سرانجام با یک پسر، با مردی میانسال که زن و بچه داشت و از او خواستگاری کرده بود ازدواج کند. من منتظر شدم تا این دختر حرف هایش را بزند و بعد به او گفتم کارهایت را تایید نمی کنم اما به تو نمی گویم که باید بقیه زندگی ات را هم نابود کنی. تو باید برای جبران راهی پیدا کنی.خلاصه اینکه آن ماجرا تمام شد و الان آن دختر ، همسر و چند فرزند دارد و زندگی اش هم خوب است. اما آن موقع چنین مشکلی برایش تابوی مرگ بود که می‌خواست هر چه زودتر خودش را از شر آن خلاص کند.»

روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «دلایل افزایش جرم و کجروی» می نویسد: دیر زمانی است که روان‌شناسان اجتماعی، همچون جامعه‌شناسان جنایی به کند و کاو علمی و روشمند در علل و عوامل دور و نزدیک ظهور و بروز کژکارکردی‌های اجتماعی، انحرافات و تخلفات رفتاری پرداخته اند . آنها در این کنکاش عالمانه طی چندین و چند دهه‌ای خود، یک دوجین عوامل را شناسایی کرده‌اند که هر یک از آنها در شکل دهی و ایجاد ظرفیت برای رفتارهای کجروانه و تخلف‌آمیز سهم و نقش دارند . همچنین در ظهور و بروز چنان رفتارها و کنش‌هایی، ایفای نقش می‌کنند.در میان عوامل ذی‌نقش در پدید آمدن و ظهور و نمود رفتارهای هنجارشکنانه، نقش سه عامل روانشناختی بیشتر و فراوان‌تر مورد تاکید قرار گرفته است. آن سه عامل یکی گمنامی است، دومی پخش مسئولیت است و سومی سرایت.تاثیر عامل اول یعنی احساس گمنامی در ظهور و بروز رفتار خلاف عرف و هنجار جامعه، بیشتر از عوامل دیگر است. در واقع گمنامی موجب می‌شود اولا: ترس افراد کجرو فرو بریزد. ثانیا: به سود و منفعت اندک و فوری حاصل از رفتار خلاف، بیش از پیامد بلندمدت و شدید آن بیندیشند. ثالثا: در آنان «احساس فشار هنجاری» که یکی از عوامل بازدارنده و بسیار اثرگذار در گرایش به جرم و کجروی است، از میان برمی‌خیزد. از همین روست که نرخ و نسبت وقوع جرم و کجروی و رفتار خلاف در شهرهای پر جمعیتی که در آن افراد احساس گمنامی و ناشناس بودن می‌کنند، بسیار بیشتر از نسبت وقوع جرم و خلاف در روستاها و شهرهای کم جمعیتی است، که در آن اغلب افراد همدیگر را می‌شناسند.

سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی ناجار در ادامه این یادداشت می نویسد: الب است بدانید که در چند تحقیق مستقل نشان داده شده است وقتی برخی رانندگان وسایل نقلیه احساس کنند کسی آنها را نمی‌شناسد و هیچ دوربینی خلاف آنها را ثبت نمی‌کند، بسیار بیش از رانندگانی که چنین احساسی ندارند مرتکب جرایم و تخلفات رانندگی می‌شوند و در واقع در سایه گمنامی و ناشناخته ماندن، جرم و کجروی و تخلف افزایش می‌یابد.به همین سبب متولیان نظم و امنیت جامعه، ناگزیر با بهره گیری از فناوری‌های مدرن و بهره مندی از دیگر ساز و کارها می‌کوشند احتمال گمنام ماندن را به حداقل ممکن برسانند.

**گرانی کاغذ و بحران در مطبوعات
این روزها حال و روز صنعت کاغذ خوب نیست و کمبود عرضه به تناسب تقاضا و تاثیر افزایش قیمت های جهانی بر قیمت کالاهای وارداتی بر ین عرصه سایه افکنده است. از این رو چنین معضلی به صورت مستقیم بر روی مطبوعات و انتشار کتاب تاثیر می گذارد و باعث بی علاقگی مردم به مطالعه می شود.

روزنامه «جام جم» در یادداشتی با عنوان «مطبوعات و بحران کاغذ» به قلم امیدعلی مسعود عضو هیات علمی دانشگاه سوره نوشت: گرانی کاغذ در هفته گذشته، دو نشریه کرگدن و سینما را از انتشار کاغذی به انتشار آنلاین و الکترونیکی سوق داد. هر دو نشریه اعلام کرده‌اند، به دلیل گرانی کاغذ موقتا فقط نسخه اینترنتی خود را برای مخاطبان عرضه می‌کنند.مدت‌هاست مطبوعات کشورمان حال و روز خوشی ندارند و افت تیراژ (شمارگان) نسخه کاغذی به مرحله هشدار رسیده است، اما سیاستگذاران و برنامه‌ریزان عرصه مطبوعات برای حل این بحران به راه‌حل‌های موقت و زودگذر می‌پردازند. این در حالی است که برنامه توسعه کشور، خواستار تمهیدات بلندمدت برای مطبوعات است.تحقیقی پیرامون بررسی راهکارهای بهینه‌سازی شیوه‌های توزیع آگهی‌های دولتی از دیدگاه کارگزاران مطبوعات کشور در سال 1386 و در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد. با توجه به انحصارگرایی و تمرکز در مطبوعات، تجربیات جهانی نشان داده، برای جلوگیری از تمرکز مطبوعات و انحصاری شدن آنها، دولت‌ها باید به حمایت‌ مستقیم و غیرمستقیم خود از مطبوعات بپردازند.

در ادامه این یادداشت آمده است: کارشناسان حوزه نشر معتقدند، اگر مسیر افزایش قیمت کاغذ کنترل نشود، احتمال افزایش سه برابری قیمت پشت جلد کتاب وجود دارد و از سویی حدود 100هزار نفر در این صنعت و صنایع مربوطه، از این افزایش قیمت متأثر می‌شوند. با‌ این حال، به گفته مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیات بسته پیشنهادی این وزارتخانه ـ که مشروط به افزایش نیافتن تعرفه وارداتی کاغذ بود ـ مورد پذیرش قرار گرفته و قیمت کاغذ در بازار بزودی به تعادل می‌رسد.

روزنامه «قانون» در مطلبی با درج عنوان «روی سیاه کاغذ»در گفت وگو با سعید تقی‌پور مدیر کل پیشین مطبوعات داخلی می نویسد: در حال حاضر چندین عامل در بحران امروز کاغذ موثر هستند که بخشی از آن مربوط به عوامل خارجی می‌شود. از جمله عوامل خارجی، این است که بزرگ‌ترین شرکت چینی تولیدکننده کاغذ روزنامه به دلایل محیط‌زیستی تولید خود را متوقف کرده است و زمان بازگشت آن به چرخه تولید مشخص نیست؛ زیرا آلایندگی‌هایی داشته و ملاحظات زیست‌محیطی باعث شده که این کارخانه تعطیل شود. به دنبال این اتفاق، عرضه بازار کاهش پیدا کرده است؛ زیرا روس‌ها که یکی دیگر از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان به شمار می‌روند، تعهد دادند که به چین کاغذ وارد کنند؛ بنابراین عرضه کاغذ در جهان کاهش پیدا کرده است. از مجموع سبد واردکنندگان کاغذ به بازار جهان، چین سهم عمده‌ای داشت و زمانی که این سهم از بازار خارج می‌شود، این خودبه‌خود بر قیمت کاغذ نیز تاثیر می‌گذارد. عوامل دیگری نیز همچون نزدیک شدن به جام جهانی فوتبال، تقاضا را افزایش می‌دهد زیرا روزنامه‌های ورزشی در این مواقع مصرف بیشتری دارند. کاغذ 525 دلار در هر تن بوده که با قطع واردات شرکت چینی و عوامل دیگر، این هزینه به 575 دلار می‌رسد؛ بنابراین تا اینجا حدود 10درصد افزایش قیمت داشته است. در کنار این موضوع افزایش قیمت دلار هم وجود داشت. دلار نیز بیشتر از 10 درصد (یعنی500 تومان) افزایش پیدا کرد و از 3700 تومان به 4200 تومان رسید. این قیمت را در ارزش دلار ضرب کنیم، بیش از 12درصد افزایش را شاهدیم که با 10درصد افزایش قیمت کاغذ، به 22درصد افزایش می‌رسیم. در شرایط بحرانی اگرچه باید قیمت 25درصد افزایش پیدا می‌کرد اما نه‌تنها قیمت افزایش پیدا نکرده است بلکه شاهد کمبود کاغذ نیز هستیم. در داخل کشور مصرف افزایش پیدا نکرده و سوالی که مطرح می‌شود، این است که دلیل بحران کاغذ چیست؟‌ با محاسبه‌ای می‌توان به برخی مسائل پی برد؛ با افزایش 25درصدی روی 2400 تومان (800 تومان افزایش قیمت) قیمت کاغذ به 3200 تومان خواهد رسید. یعنی کاغذ وارداتی اگر جایگزین شود، با قیمت 3200 به فروش می‌رسد. در این میان افرادی که از این موضوع اطلاع دارند، سعی می‌کنند کاغذ ارزان‌تر راکه حاصل سفارش‌های قبلی و در زمان فراوانی وارد بازار شده با قیمت 525 دلار خریداری کنند. این موضوع البته سوداگری و احتکار در بازار کاغذ را به همراه دارد.

در ادامه این گفت وگو آمده است: اکنون بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کاغذ در کشور، روزنامه همشهری است؛ زیرا هم تعداد صفحه‌ها و نیازمندی زیاد بوده و هم تیراژ آن بالاست. این روزنامه اتفاقی را در شهریور رقم می‌زند که بحران کاغذ را تشدید می‌کند. این اتفاق از کارخانه کاغذ مازندران سرچشمه می‌گیرد. این کارخانه هر سال در خصوص تعرفه پایین خود اعتراض می‌کند و معتقد است که کاغذ روزنامه ارزان قیمت و باید برای حمایت از تولید داخل ،تعرفه واردات افزایش پیدا کند تا تولید به صرفه باشد. در این زمینه کمیسیونی برای تعرفه‌های گمرکی وجود دارد و تصمیم‌هایی نیز از سوی دولت گرفته می‌شود اما کارخانه مازندران در این کمیسیون موفق به افزایش تعرفه نشد که تولید خود را متوقف می‌کند. این کارخانه بین صد تا 120هزار تن ظرفیت دارد و 80هزار تن تولید می‌کرد و مصرف‌کننده عمده آن نیازمندی‌های همشهری بود. از آنجا‌یی که کاغذ نیازمندی‌های همشهری توسط این کارخانه تامین می‌شد، نیازمندی‌های همشهری برای تامین نیاز خود به سرعت به بازار داخل مراجعه می‌کرد. این روزنامه مناقصه‌ای را منتشر کرد و کاغذ موجود در بازار داخل را خریداری کرد. بخشی از این کاغذها تولید کارخانه مازندران و بخشی از آن کاغذهای وارداتی ذخیره در انبارها بود که آذوقه روزنامه‌های دیگر به حساب می‌آمد؛ بنابراین این هجوم تقاضا به بازار داخلی ظرفیت محدودی داشت و موجب استارت افزایش قیمت شد. اتفاق دیگری نیز رقم خورده که کمتر دیده می‌شود. تمام مدیران مطبوعات در جریان هستند که اگر کاغذ را با هر قیمتی و در هر شرایطی سفارش بدهیم، چهار ماه فرصت لازم دارد که به دست مصرف‌کننده داخلی برسد.

روزنامه «خراسان» در گزارشی با عنوان «گرانی کاغذ؛ ضربه فنی کتاب و مطبوعات» آورده است: هر چند وقت یک بار آمارهایی اعلام می شود از وضعیت بحرانی مطالعه در کشور. از این که ما ایرانی خیلی کم مطالعه می کنیم. به خصوص مطالعه کتاب که غذای روح است. با مرور آمارها و اظهارات برخی مسئولان و کارشناسان، به این نتیجه می رسیم که نوک پیکان ماجرا همیشه سمت مردم است که دنبال کتاب و روزنامه نیستند. اما اگر به بازار نشر سری بزنیم و به درددل مردم توجه کنیم، می بینیم فروش بالای کتاب در مقاطع خاصی مثل ایام اجرای طرح پاییزه کتاب و حضور پرشور مردم در نمایشگاه ها و طرح های این چنینی از علاقه شان به مطالعه حکایت دارد اما پای گرانی کتاب و مجلات در میان است و برای همین مردم همیشه پای کار خرید این محصولات فرهنگی نیستند. اخیراً هم که بحث گرانی کاغذ دوباره بالا گرفته است؛ گرانی که فقط دامن ناشر کتاب و صاحب امتیاز روزنامه و مجله را نمی گیرد و در نهایت باعث کوچک شدن سبد فرهنگی مردم می شود. هر چند مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت و معدن راهکارهایی برای حل مشکل ارائه کرده، اما هنوز به دلایل دیگری مثل شرایط بازار جهانی کاغذ، قیمت در حال افزایش است و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

در ادامه این گزارش می خوانیم: انتشار خبر حذف ارز مبادلاتی و افزایش تعرفه واردات کاغذ با واکنش تشکل‌ها و اتحادیه‌های مصرف کننده کاغذ مواجه شد. البته خیلی زود این خبر در تاریخ 14 آذر ماه در اطلاعیه ابلاغی مدیرکل امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل تاثیرات منفی و التهاب در بازار کاغذ تکذیب شد و پس از اعلام رسمی خبر گرانی کاغذ، وزارت صنعت، معدن و تجارت در واکنش به این موضوع پنج راهکار صادر نشدن مجوز برای افزایش تعرفه واردات کاغذ، تخصیص ارز مبادلاتی به میزان مورد نیاز برای واردات کاغذ، تکلیف به تولید کنندگان و تجار برای تامین نیاز بازار، تدوین طرح جامع تنظیم بازار کاغذ و حمایت از تولید کنندگان برای به روزرسانی تجهیزات با پیگیری دولت به منظور تخصیص منابع را به عنوان اصلی‌ترین موضوعات و تصمیمات برای جلوگیری از افزایش ادامه‌دار قیمت بازار کاغذ اعلام کرد.

**ضرورت توجه به بهداشت و سلامت محیط زلزله زدگان
زمین لرزه هفت و سه دهم ریشتری کرمانشاه، شهرهای غرب کشور را به ویرانه‌ هایی تبدیل کرد که انگار از جنگی نابرابر برجای مانده بود اما با حضور چشمگیر نیروهای نظامی و هلال احمر و ... در این مناطق کار آوار برداری در حال انجام شدن است اما در کنار این فعالیت ها مساله ای که باید به آن توجه شود بهداشت و سلامت محیط آنها است که تاثیر مستقیمی بر زندگی آینده مردم دارد.

روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «وضعیت زرد» می آورد: تا چشم کار می‌کند، «ویرانی» است؛ ویرانیِ خانه‌ها و آدم‌ها. ساختمان‌ها پایین آمده و مردم قد خم کرده‌اند. اهالی زلزله‌زده، انگار از یک جنگ طولانی‌مدت بازگشته‌اند، دست‌هایشان خالی است، به‌سختی قدم بر می‌دارند؛ چشم‌شان به جاده است و گوششان به صدای ماشین‌ها. ٣٠روز از زلزله می‌گذرد و هنوز زخم‌هایشان تازه است؛ زخم‌ها بر دیوار، زخم‌ها بر زمین، زخم‌ها بر درخت و کوه و.... «زلزله که آمد، برق‌ها رفت. پدرم سکته کرد و سمت راستش فلج شد.» اسمش «لقمان گلشن تنها» است؛ عضو شورای روستای الیاسی محمودنادر. «٥تا فوتی داشتیم. اولین ارگانی که به دادمان رسید ارتش بود که چادرهای هلال را آورد.» یک ماه از زلزله گذشته اما خانه‌ها را هنوز آواربرداری نکرده‌اند. خودِ اهالی روستا هم دست به خانه‌ها نمی‌زنند، چون به آنها گفته‌اند برای اختصاص وام باید مطمئن شوند که خانه‌ها را زلزله ویران کرده است! یک گروه جهادی در روستا آشپزی می‌کند. خانه‌ها غیر قابل سکونتند و اهالی به امید کانکس مشغول زیرسازی‌اند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: «کاک منصور احمدی» هم عضو شورای روستای جابری است؛ روستای ویران‌شده‌ای که ٤٦خانوار دارد. «هیچ سرپناهی نداریم. از لحاظ جسمی و فکری داغان شده‌ایم. بلاتکیف مانده‌ایم. ارگانی به داد ما نرسیده. به من بگویید که با این ویرانه‌ها چه کار می‌توانم بکنم؟ یک حمام آورده‌اند که دکوری است و به درد نمی‌خورد. بعد از یک ماه دستشویی هم نداریم. هر چه آمده از طرف ملت ایران است. روی این کانکس‌ها را بخوانید: اهدایی از طرف انجمن نژاد اسب ترکمن، اهدایی از طرف مهندسین کردستان. ما فقط بیل و ماشین دیده‌ایم برای آواربرداری. از درون می‌سوزیم و کسی به دادمان نمی‌رسد.»

روزنامه «همدلی» در مطلبی با عنوان «مردم سرپل‌ذهاب هنوز زیر چادر زندگی می‌کنند» به نقل از اکبر سنجابی فرماندار سرپل ذهاب نوشت: از سرعت توزیع کانکس‌ها بسیار گله داریم، زیرا مردم در شرایط بسیار سختی در سرما زندگی می‌کنند. مسئولین باید خود را جای مردم بگذارند و شرایط مردم را درک کنند. متاسفانه کیفیت فدای سرعت کار می‌شود و کانکس‌هایی به مناطق زلزله زده می‌آید که کیفیت چندانی ندارد و خوب چفت و بست نشده است. با وجود همه این موارد حتی کانکس هم جوابگوی این شرایط سخت مردم نیست و باید هرچه سریع‌تر با حمایت بخش‌های مختلف به سمت بازسازی پیش برویم. باید تا قبل از فصل گرما فکری به حال بازسازی مناطق زلزله زده بکنیم، در غیر اینصورت باید به فکر تامین وسایل سرمایشی باشیم.

در ادامه آمده است: مردم پای کار هستند، در چندین نقطه شهر پی کنی و صدور مجوز داشتیم و کار بازسازی آغاز شده است. مردم سرپل ذهاب در زمان جنگ هم نشان دادند پای کار هستند و سرپل ذهاب جزو معدود شهرهایی بود که بعد از جنگ نه تنها از جمعیت آن کم نشد، بلکه افزایش چند برابری جمعیت هم داشت. تاکنون بیش از 9 هزار پرونده برای دریافت تسهیلات بازسازی در بخش شهری و روستایی تشکیل شده و دو هزار مورد از این تعداد در مرحله معرفی به بانک است. اکنون تقریبا تمام جمعیت سرپل ذهاب زیر چادر زندگی می‌کنند و ارائه خدمات به آنها دشوار است. اگرچه حدود 20 درصد خانه‌ها در شرایط کنونی قابل سکونت است، اما مردم به دلیل ترس و وحشت از زلزله بزرگ و پس لرزه‌هایی که هنوز ادامه دارد، به خانه‌هایشان برنگشته‌اند.

روزنامه «اعتماد» در مطلبی با درج عنوان «کانکس، پتو نیست که پنهانش کنیم» در گفت وگو با سرهنگ نورالله صدرا معاون هماهنگ‌کننده گروه تخصصی کربلا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء‌(ص) نوشت: از دو ساعت بعد از زلزله در سرپل ذهاب، سپاه در بیرون آوردن نخستین اجساد و مجروحان و بازمانده‌ها از زیر آوار مشارکت داشت. ساعت ١٠ صبح دوشنبه ٢٢ آبان هم بنده به همراه سردار جعفری در سرپل ذهاب حاضر بودیم. آقایان، شهر را به ارتش واگذار کرده بودند و روستاها را به سپاه. اما کمی بعد، بر اساس تدابیر فرمانده قرارگاه خاتم و فرماندهی سپاه، تمام نیروهای سپاه‌های استان و بسیج سازندگی مجهز به ماشین‌آلات و تجهیزات قرارگاه خاتم وارد عمل شدند. ابعاد و هندسه کانکس‌های ما با کانکس‌های مردمی فرق دارد. کانکس‌های مردمی عرض ٢ متر و ٢٠ دارد و با تریلی قابل حمل است، کانکس‌های ما فونداسیون ٤ و نیم متر در ٤ و نیم متر دارد و ٥٠ سانت از زمین ارتفاع دارد و پایه‌هایش در بتون مدفون می‌شود و پس از نصب به هیچ‌وجه قابل جابه‌جایی نیست. اما قبل از مونتاژ، فریم و پنل ساندویچ و سقف و پنجره و تمام ملحقات به صورت دمونتاژ با تریلی حمل می‌شود. ما فقط در داخل ثلاث باباجانی و دشت‌ذهاب و قصر شیرین و دالاهو حضور داریم اما حریم حفاظتی و ورودی شهر، از گردنه پاتاق دست نیروی انتظامی و نیرو‌های ویژه ناجاست. حتی من هم برای حمل کمک‌های قرارگاه، با تامین ناجا وارد شدم. طبق قراردادی هم که با بنیاد مسکن منعقد شد، ٨ هزار و ٥٠٠ الی ١٠ هزار کانکس با مشخصات قید شده و طی یک ماه الی ٤٥ روز، به مردم واگذار می‌کنیم.

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: حجم کانکس مشخص است.کانکس، پتو نیست که من پنهانش کنم، چادر نیست که جمعش کنم. حتی یک نمونه از دپو یا ضبط کانکس‌ها به هیچ‌وجه به ما یا نیروهای مرتبط با ما ربطی ندارد. کلی گویی، کاری ندارد اما باید با مستندات و با مصداق صحبت کنیم. پلیس راه اصلا اجازه حمل کانکس با ابعاد ٤ و نیم در ٤ و نیم را نمی‌دهد، پس کانکس‌های دپو شده مربوط به ما نیست چون تمام کانکس‌های ما، آرم قرارگاه خاتم دارد. فقط چند کانکس، توسط سپاه استان اهدا شده که به عنوان محل اسکان نیروهای کارگاه مورد استفاده قرار گرفته است. ما که در ١٩٢٠ روستای تخریب شده مستقر شدیم، باید محلی برای اسکان نیروهای خودمان در نظر می‌گرفتیم یا نه ؟

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370**9131
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۰۱۶۸۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات

روزنامه های عبری زبان امروز، سه شنبه ۱۱ اردیبهشت، به آخرین تحولات در رابطه با مذاکرات حماس و تیم مذاکره کننده صهیونیست پرداختند.

یدیعوت آحارانوت به شرایط مبهم در داخل سرزمین های اشغالی پرداخت:

تهدیدات امنیتی و آشفتگی سیاسی

روزهای سرنوشت ساز

این روزنامه به افزایش قیمت ها در اسرائیل نیز اشاره کرد:

عید تمام شد، قیمت ها رفت بالا: قیمت تولیدات لبنی و سوخت افزایش یافت

اسرائیل هیوم به میانجیگری قطر در مذاکرات اشاره کرد:

منابع آگاه از مذاکرات با انتقاد از دولت قطر به عنوان دولت میانجی: قطر به جمع بندی هایی که قبلا اعلام کرده بود، عمل نکرده است

قطر اعلام کرده بود که اگر مقامات حماس به سمت توافق و تبادل اسرا نروند، رهبران آنها از دوحه اخراج و برخی از حساب های بانکی آنها مسدود خواهد شد

معاریو به فشار سنگین برای توافق در مذاکرات اشاره کرد:

فشار سنگین برای توافق

جامعه بین المللی فشار زیادی برای رسیدن به توافق اعمال میکند

از سوی دیگر، اسموتریچ و بن گویر تهدید می کنند: بدون ادامه عملیات و اشغال رفح، دولتی نخواهد بود

هاآرتص نیز به مسئله مذاکرات پرداخت:

انتظار می رود یک هیئت اسرائیلی برای گفتگو در مورد پیشنهاد مصر برای رسیدن به توافق با حماس، به قاهره برود

بایدن: پیشرفت هایی وجود داشته است

دیگر خبرها

  • آشنایی جامه هدف بهزیستی با معیارهای انقلاب با جهاد تبیین
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با بهره گیری از تولیدات علمی و پژوهشی جامعه دانشگاهی گیلان
  • کدام فیلم‌های سینما به جامعه کارگری ادای دین کردند؟
  • تفاهم نامه ارائه خدمات رونشناختی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کارگران امضا شد
  • نسل کنونی جامعه در جنگ تمام عیار رسانه ای قرار دارند
  • صفحه نخست روزنامه های عبری زبان/ صهیونیست‌ها در انتظار نتیجه مذاکرات
  • افزایش تعداد مددسراها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • افزایش تعداد مددسرا‌ها و پایگاه‌های خدمات اجتماعی در پایتخت
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی ادامه دارد